نمایشگاه فاطمیهآثار نوشتاری و اجرایی فاطمیهبزرگسالفاطمیهمتنیمخاطبیننوجواننوع محتوا

نمایشگاه شفاعت حضرت زهرا سلام الله علیها- نمایشگاه غرفه ای فاطمیه

نمایشگاه شفاعت حضرت زهرا سلام الله علیها در قیامت ( عفو و رحمت الهی و شفاعت کبری در محشر )

نمایشگاه شفاعت حضرت زهرا سلام الله علیها شامل چهار غرفه در مورد زندگی، مرگ، قیامت و رحمت پروردگار است. که با مرگ زندگی دنیایی انسان خاتمه پیدا می کند و زندگی آخرتی او شروع می شود. و در قیامت چشم به راه شفاعت بانوی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها ست. که ایشان مهریه ی خود شفاعت گنهکاران امت قرار داده اند.


غرفه اول – زندگی

طرح تابلوها نشان دهنده ی زندگی پرمشغله و دل مشغولی ها و ذهن درگیر ما در طول زندگی ست. دیوارهای غرفه تماما با پارچه مشکی پوشانده شود. صدای افکت بلند باشد تا ذهن مخاطب و تصاویری که می بیند با 9 یکدیگر هماهنگی ایجاد کند.
ورودی فضایی شبیه به نمایشگاه نقاشی، سبک تابلوهای مصور. نورپردازی این غرفه ؛نور قرمز و آبی است. *مخاطب حتما باید از این فضا عبور کند تا وارد غرفه بعد شود.*

غرفه دوم – مرگ

تایم:10 دقیقه (اجرا 2 نفره)
برای شروع غرفه دوم با در نظر گرفتن بنر غسالخانه، فضاسازی در فکر مخاطب برای ورود به مرگ و قبر است… ابتدا فضا تاریک است و فقط نورهای موضعی روی تصویر بنر روشن است.

سبک گفتمان گوینده در این غرفه ابتدا حالت دکلمه وار و خوف انگیز است سپس برای ادامه بحث ؛نور صحنه روشن و به لفظ عادی مطالب را بیان می کند. در ویدئو پرژکتور تصاویر مربوط به این غرفه از انتها تا ابتدای اجرا پخش شود.

پخش مناجات مربوط به انتهای این غرفه است که بروی ویدئو پرژکتور معانی همزمان پخش می شود و نور این قسمت سبز است. نورپردازی ابتدای غرفه سفید و آبی زوم بروی تصویر بنر است.

تایم:20تا 25دقیقه

نفر اول: مرگ.. واژهای آشنا اما غریب، دور ولی نزدیک، نزدیکتر از رگ گردن به انسان و ورود او به خانهای شگفت انگیز است، خانه ای دومتری اسمش هرچه هست…گورستان، قبرستان، آرامگاه ابدی، بهشت چنین و چنان، وادی رحمت و مغفرت هرچه نامش باشد و به هر اسمی نامیده شود، در حقیقت همان خانه ی دو متری است.

نفر اول و دوم وارد صحنه می شود و نور روشن می شود. نفر دوم بلافاصله شروع می کند.

نفر دوم: در زندگی همه‌ ی ما انسانها دو حقیقت بنام مرگ و زندگی وجود دارد. مرگ واقعیتی است که چه بپذیریم و چه نپذیریم یک حقیقت است و برای تک‌ تک ما در زمان تعیین شده‌ ی خودش اتفاق میفتد.

در حقیقت مرگ هم بخشی از زندگی است. روانشناسان در گذشته بر این باور بودند که سخن گفتن یا فکر کردن درباره‌ی مرگ در وجود انسانها افسردگی و نا امیدی ایجاد میکند.

اما بر اساس پژوهش ‌های بسیار در سال ‌های اخیر، اندیشیدن به مرگ نه تنها در انسان نا امیدی و افسردگی ایجاد نمیکنه، بلکه باعث رشد و بالندگی در زندگی انسان شده و چون می‌داند روزی خواهد مرد، پس با معناتر زندگی می کند و قدر لحظات زندگی را بیشتر می‌داند.

بنابراین مرگ و اندیشیدن به آن و ایجاد آمادگی برای آن، بر خالف باور عوام اثر روانشناسی مثبت دارد شما به عنوان یک انسان حاضر نیستید با مرگ کسی مواجه شوید در صورتیکه این مسئله بخش بزرگی از زندگی ما را تشکیل می‌دهد.

مرگ یک تجربه شخصی است که شخص با تجربه کردنش ارتباطش را با دیگران از دست می ‌دهد، بنابراین نمی‌تواند تجربه اش را با دیگران در میان بگذارد. در مجموع واژه‌ ی مرگ، مثل کلمه ‌ی زندگی مفهوم روشن و واضحی دارد اما در کنه این واژه رمزی نهفته است که هرگز برای کسی درست و دقیق معلوم نیست.

نفر اول: امیر عالم در وادی اسرار و رموز مرگ می ‌فرمایند: هر که از مرگ بگریزد در همین فرارش، با مرگ روبه رو خواهد شد، چرا که اجل در کمین جان است و سر انجام گریزها، هم ‌آغوشی با آن است.

وه! که چه روزگارانی در پی گشودن راز مرگ بودم، اما خواست خدا این بود که این اسرار همچنان فاش نشود ! هیهات چه دانش سر به مهری…

و اما در بین این همه پدیده فانی و گذرا تنها انسان است که از این حقیقت، یعنی مردن خبر دارد. همه جانداران می‌میرند، ستارگان و کهکشانها رومی‌پاشند ولی نمی‌دانند که خواهند مرد و نمی‌فهمند که می‌میرند، جز انسان که می‌داند و می‌فهمد اما به تدریج.

نکته‌ی قابل توجه اینجاست که موجوداتی که از مرگ خود آگاهی ندارند از مرگ هم هراسی نداشته و نگران نیستند، اما این انسان است که با آگاه شدن از مرگ، به ویژه مرگ خود، دچار اضطراب و افسردگی شده و چندین پرسش ذهن او را تحریک می کند.

نفر دوم: این جملات بهتر است کوبنده گفته شود. مرگ یعنی چه؟ چرا باید مرد؟ چطور می میریم؟ بعد از مرگ چه خواهد شد ؟ و سرگذشت ارواح پس از مرگ چه خواهد بود؟……..

خلاصه این که پدیده و حقیقت مرگ چنان پیچیده و پر رمز و راز است که اگر مردگان هم به این دنیا برگردند و بخواهند جریان مرگ خود را توصیف کنند زبانشان قاصر است. حقیقتی که پایان زندگی دنیوی ماست واقعی ترین تعریف از مرگ است.

نفر اول: (الموت غایته و بالموت تختم الدنیا)، طبق فرمایشات حضرت امیر (علیه السلام)، مرگ به همه مسولیت ها، تلاش ‌ها، آرزوها و هدف های دنیوی انسان پایان می ‌بخشد، اما در همین حال دنیای جدیدی هم با مرگ آغاز می‌ شود.

در این میان یکی از مسائلی که ذهن مارو به شدت مشغول می کند، مشکلات بیان ناپذیره ناشی از مرگ است، چنانچه امیرالمومنین علیه السلام می‌ فرمایند:

وان للموت لغمرات ، هی افظع من ان تستغق بصفهٍ او تعقل علی عقول اهل الدنیا

مشکلات مرگ چنان پیچیده و دردناک ‌اند که به توصیف در نمی ‌آیند و با قوانین عقل و خرد مردم این دنیا سنجیده نمی‌شوند، (فغیر موصوف ها نزل بهم): حالات و عوارضی که در دم مرگ اتفاق می‌ افتد قابل وصف و بیان نیستند!

چرا که جهان غیب و آخرت با این جهان که جهان ظاهر است از جنس هم نیستند، فلذا در دنیاییم و از اخرت بی خبر و مرگ مهمانی است ناخوشایند! درک جهان پس از مرگ تنها می تواند با وقوع آن اتفاق بیفتد.

همانطور که پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و سلم زندگی دنیا را خواب و مرگ را بیداری توصیف کرده‌ اند. و یا اینکه می ‌فرمایند: هر که می‌ میرد در حقیقت نمرده است و اگر در ظاهر پوسیده می‌ شود در باطن چیزی از او پوسیده نشده بلکه پایدار می‌ماند.

حقیقت مرگ در واقع از همان ابتدا ارزش های ما را وارونه می‌ کند. ارزش ها و ارزش‌ گذاری‌ های ما با حضور مرگ نمایان و معیارها آشکار می ‌شوند و اینجاست که انسان، دست پشیمانی می‌ گزد و از دلبستگی های خود دست می ‌کشد و آرزو می‌کند که ای کاش به دنبال دنیا نمیرفت.

فهو یعض یده ندامت علی ما اصحر له عند الموت من امره ویزهد فیما کان یرغب فیه ایام عمره و یقمینی ان الذی کان

نفر دوم: بیم وترس از مرگ هم کاملا طبیعی است همانگونه که عشق و دلبستگی به زندگی کاملا طبیعی است. مرگ که دست انسان را از دنیا کوتاه کرده و راه آخرت را پیش پای ما قرار می‌دهد حقیقتا که بیمناک است.

با تن لرزه‌ ها، دردهای جانکاه، اندوه گلوگیر و فریاد خواه که از بستگان و همسران خود کمک می ‌طلبند، اما کاری از دست کسی بر نمی ‌آید و گریه هم سودی ندارد. از افتادن در تنگنای گور و تنهایی و بی کسی در گورستان جز ماندن چارهای نیست.

آنگاه کرم ‌ها، تکه پاره تن او را برده و پوسیدگی، طراوت تن را لگد کوب کرده و گذشت روزگار همه آثار او را به باد فنا و فراموشی می‌ سپارد. تنهای نازنین می‌ گندند و استخوان های محکم پوسیده می ‌شوند.

روح در زیر سنگینی اعمال می‌ ماند، و چیزهایی که از غیبت شنیده بود، با چشم یقین می ‌بیند، اما چه سود که دیگر به کارهای نیک چیزی نمی‌ توان افزود و از لغزش ها چیزی نمی‌توان کاست.

(پخش مناجات امیرالمومنین علیه السلام)

غرفه سوم – قیامت

بیان حالت خوف و اضطرار قیامت در تاریکی محض افکت وحشت پخش می ‌شود؛ سپس از پشت صحنه متن خوانده و کلیپ اضطرار و وحشت قیامت پخش می ‌شود.

نفر اول: ما فقط در قالب چند عبارت، از حقیقتی به نام مرگ برای شما سخن گفتیم، در حالی که این حقیقت، دارای مراحل مختلفی چون سکرات، شب اول قبر، برزخ و قیامت هست، اما هدف ما از انتخاب و شرح خلاصه ای این موضوع، پرداختن به آخرین مرحله ‌ی آن یعنی قیامت است که تکلیف زندگی نهایی و اخروی ما را مشخص می‌ کند و حالا این شما و این قیامت.

صحنه تاریک بشه و پخش کلیپ قیامت – صحنه روشن

نفر اول: یکی از صحنه های هولناک روز قیامت، محشور شدن همه‌ ی مخلوقات از ابتدای خلقت تا آخرین آن می باشد؛ همه را، اعم از انسان ها و جنیان و حتی حیوانات را در سرزمین محشر جمع می‌ کند. بسیار لحظات سرنوشت ساز و احساسی است..

برای مثال: در زندگی لحظاتی هست که برای ما التهاب زیادی دارد مثل لحظاتی که قرار است نتیجه کاری که برایش زحمت کشیده‌ ایم ببینیم، مثل ورزشکاری که سال ها زحمت کشیده و منتظره نتایج تلاش‌ هاش در مسابقات جهانی است….

(این جملات حتما باید سلسله وار و پشت سر هم گفته بشه و البته کمی رعب انگیز).

در این لحظات قلب ما تند تند می ‌زند، و در ذهن خود افکار ضد و نقیص، بیم و امید را می ‌پروراند.

نفر اول: امام صادق علیه السلام فرمودند: زمین محشر چون آتش سوزان است و رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: هرکس وارد محشر شود تشنه است. از طریق آیات و روایات قیامت اینگونه به ما معرفی می ‌شود قیامت پنجاه موقف دارد … به اندازه‌ ی یک هزار سال طول می‌ کشد…

طبق آیه 83 سوره نبأ که پروردگار مهربانی می فرماید:

الیتکلمون الا من اذن له الرحمن و قال صوابا سوره نبأ / 83

هیچ کس جز به اجازه خداوند رحمان سخن نمی‌ گوید و آنگاه که می ‌گوید درست و حق می‌ گوید. امروز بر دهانشان مهر می ‌نهیم و دست‌هایشان با ما سخن می‌ گویند و پاهایشان به آنچه انجام می ‌دادند، شهادت می‌ دهند.

غرفه چهارم – رحمت پروردگار

(اجرا 3 نفره)
هدف این غرفه این هست که بعد از این همه سختی و مشقت قیامت و مرگ و قبرو… یک جرعه از مهربانی خداوند رو با ذکر روایت بیان کنیم که: اگر در عالم هر خوبی و عمل نیک و خالصه مهربانی و … وجود داره همه یک رحمت از صد رحمت پروردگار که در این دنیا به بندگانش اعطا کرده.

و انقدر مهربان هست که 99 تا دیگر را برای اون دنیا که این همه آزار و اذیت داره و مرحله اخر از سرنوشت انسانه قرار داده… گوینده در نور پردازی ملایم(زرد و سفید) قدم زنان به سمت سن می آید در حالیکه با حس امید بخشی و نجات سخن می ‌گوید.

سپس نور سبز اضافه می ‌شود و وارد مبحث شفاعت می‌شود و تا پایان غرفه همراه است. فضا کاملا با پارچه مشکی پوشانده و سیاه شود. وسط سقف. یک طناب فوق العاده ضخیم و استوار اطراف آن طناب ها و ریسمان های باریک و پاره و ریش ریش و سوخته از جنس همان طناب ضخیم.

(ریسمان حضرت تنها راه نجات) (حس اینکه جز دستیابی به این ریسمان چاره دیگری نداریم)

نحوه بیان گوینده در این غرفه باید رسا، صحیح و آرام‌ بخش باشد. **باتوجه به فضایی که دو غرفه قبل ارائه شد و فضای ترسناك و ناامید کننده لذا باید مباحث مطرح شده غرفه آخر سرشار از امید و قوت قلب باشد. سعی کنید این فضا را با افزودن احادیث امید بخش ذکر شده و نور پردازی ملایم و … مستحکم کنید.**

نفر اول: اینچنین است تلالؤ مهربانی، رحمت و عطوفت خالقمان…در حدیثی می فرمایند: خداوند صد رحمت خلق فرموده است، یک رحمت را در میان خلق پخش نمود که با این رحمت همه ی مخلوقات وجود و بقا دارند.

همه ی مخلوقات در سایه ی آن رحمت هستند، محبت و ترحم پدر و مادر به فرزندان، محبت مخلوقات به یکدیگر و خالصه هر خیر و خوبی، همه و همه از آن یک رحمت است! نود و نه تای دیگر را به علاوه‌ ی آن یک رحمت برای قیامت قرار داده است!

خداوند رحمت و ارحم الراحمین، آن همه رحمت را برای آنها که انسان نیاز فراوان به رحمت دارد ذخیره کرده است. با این تفاسیر پروردگار عالم قطعا مهربان ترین مهربانان به ماست چرا که خودش مسیر نجات و سعادت را به ما نشان داده.

موقفی که بسیار نفس گیر با هیجان و التهاب همراه است موقف حساب و حسابرسی خداوند متعال به اعمال است پناه می بریم به خداوند مهربانی از چنین روزی. مرحله عبور از پل صراط. صراط پلی است بروی جهنم و تا کسی از آن نگذرد داخل بهشت نمی شود. از مو باریکتر و از شمشیر برنده تر و از آتش گرمتر است. (در حقیقت جلوه ‌ای از اجرای عدالت خداوند است)

نفر دوم: با همه این اتفاقات؛ شیرین ترین لحظه برای مومنان چه زمانی ست؟! انسان هرچه قدر هم که بندگی به نحو احسن کرده باشد چطور می توان اطمینان به خود دهد که اعمالش دستگیر و ریسمان محکمی برایش در آن دنیا باشد و با اعمالش رو سفید می‌شود؟!

چه کسی در این روز دلخوش به اعمال خودش هست؟ چه کسی توان گذر از این مرحله را دارد و در میان این همه تنهایی، رعب و وحشت، دستان خالی و خالصه اضطرار انسان در صحرای محشر، رحمت الهی چگونه نمایان می‌شود؟ تمام قیامت و صحرای محشر اینک به یک رشته وابسته است..

نفر سوم: حضرت زهرا سلام الله علیها حتی به عنوان مهریه که حق طبیعی و شرعی یک بانوست از خداوند شفاعت امت ‌شون رو خواستند. از حضرت زهرا سلام الله علیها روایت شده که هنگام ازدواج آن حضرت وقتی رسول اکرم صلی الله علیه و اله مهریه آن حضرت را درهم هایی قرار دادند.

عرض کردند: ای رسول خدا، دختران مردم نیز مهریه شان درهم و دینار است پس چه تفاوت بین من و آنها وجود دارد خواهش می‌کنم آن مهریه را رد کنید و از خدا بخواهید مهر من را شفاعت گنهکاران امت شما قرار دهد.

در این هنگام جبرئیل نازل شد. درحالیکه در دستش قطعه ای کوچک از حریر بود که بر آن نوشته شده بود: خداوند مهریه فاطمه زهرا سلام الله علیها را شفاعت گنهکاران امت محمد صلی الله علیه و آله قرار داد.

وقتی زمان شهادت بی بی رسید و به حالت احتضار درآمد، وصیت نمود آن حریر را روی سینه ی مبارکش در زیر کفن بگذارند، آنگاه فرمودند: هنگامیکه به قیامت وارد شوم این نوشته را با دستم بالا می‌گیرم و خطاکاران امت پدرم را شفاعت می کنم.

نفر اول: توجه من به سوی خدا، شفاعت من به درگاه الهی، توسل من در پیشگاه پروردگار، همگی به دستِ مبارک توست…اصلا من پشت سر تو ایستاده ‌ام تا خدا آبروی تو را ببیند، چرا که نزد پروردگارم وجیه و آبرومند هستی.

ببینیم هر کدام از ما صاحب کدام یک از این ریسمان ها هستیم و چه کرده ایم در اثبات محبتمان به فاطمه زهرا سلام الله علیها چه کرده‌ ایم… که بگوییم بانو، ما شما را دوست داریم،‌ از شما تبعیت می‌کنیم، به ریسمان محبت شما، به ریسمان اوامر شما در این دنیا چنگ زده‌ ایم تا در آخرت دستمان از ریشه های چادرت کوتاه نباشد ….

نفردوم: فتنه ها مرا فرا گرفته اند. گناهان هجوم آورده اند. شیاطینِ جن و انس در اطرافم پرسه می زنند. مبادا در گرداب بیفتم…آه دستم را بگیر که بسیار عاجزم، علیلم، ذلیلم! دستی به کمک دراز کن. بانویم را صدا می زنم و میگویم:


هر سه نفر با هم:
یا مَولاتی، یا فاطمةُ، اَغیثینی ای بانوی من،ای فاطمه، مرا دریاب.

نفر سوم: جابر از امام باقر علیه السلام نقل کرده که حضرت فرمودند: در روز حشر خطاب رسد ای فاطمه! نظاره کن در قلب هرکس چیزی از حب خود و ذریه ‌ات دیدی دست او را فراگیر و در بهشت او را جای ده.

بخدا ای جابر در آن روز فاطمه سلام الله علیها شیعیان و دوستان خود را از میان مردم چنان بر می‌چیند، همچو مرغی که دانه برچیند…دوستان را جدا کند زهرا. آنگاه فاطمه با شیعیان خود بر باب بهشت حاضر می ‌شوند.

خداوند در قلب ایشان می ‌افکند تا تجدید نظر می ‌کنند و بسوی محشر التفات می نمایند. خطاب رسد چیست این التفات شما، همانا فاطمه سلام الله علیها دختر حبیب من شفاعت، تقدیم شما فرمود، عرض می کند: ای پروردگار ما! دوست می‌ داریم که قدر ما در مثل امروز شناخته شود.

پس خداوند بفرماید ای دوستان من برگردید و بنگرید به کسیکه شما را برای محبت فاطمه سلام الله دوست داشته، بنگرید به کسیکه شما را برای دوستی فاطمه سلام الله اطعام کرده، بنگرید به کسیکه برای محبت فاطمه سلام الله شما را پوشانیده،

بنگرید به کسیکه برای محبت فاطمه سلام الله شما را به شربتی در راه دوست داشتن فاطمه سلام الله سیراب کرده، بنگرید به کسیکه از شما غیبت کردنی را در دوستی فاطمه سلام الله دور کرده دست او را بگیرید و داخل بهشت کنید پس آنان برگردند و همه را داخل بهشت کنند.

سپس حضرت باقر علیه السلام فرمود: به خدا سوگند از برکت محبت جده‌ ام زهرا سلام الله علیها کسی بر جای نمی ‌ماند، جز آنکسی که نسبت به مقام والای آل محمد صلوات الله علیها تردید داشته و یا کافر و یا منافق باشد.

نفر دوم: ریسمانی که قیامت در حساسترین لحظات می ‌تواند نجات بخش ما باشد، چیزی نیست جز ریسمان محبت و ولایت فاطمه سلام الله علیها و همسر ایشان و فرزندانش.

اگر در این دنیا راهی را به اطاعت از اوامر امامانی که خدا برای ما از نسل فاطمه سلام الله علیها برگزیده است سپری کردیم، اگر به محبت فاطمه سلام الله علیها با کسی دوستی کردیم، اگر به خاطر محب امیرالمومنین علیه السلام بودن از خطای یکی از شیعیانشان گذشتیم، آن وقت در آخرت این رشته ای که از اعمال و اعتقاد و محبتمان بافتیم دست ما را پیوند می ‌دهد با رشته‌های چادر زهرای مرضیه سلام الله علیها.

ما را از صراط عبور می ‌دهد و…حال این ماییم و رشته‌ ی محبت فاطمه سلام الله علیها در دنیا و انشاالله شفاعت ایشان در قیامت بیاییم در دنیا و در این لحظه…. برای خودمان قیامتی برپا کنیم و از خودمان بپرسیم… به راستی تا امروز چه کرده ‌ایم؟ دست به داماناش بوده ‌ایم؟

و قلبمان جایگاه محبت فاطمی بوده؟ اگر تا این لحظه نبوده و یا کم بوده، اینک این دست ما و این رشته‌ ی چادر مادر….(افکت روضه پخش بشه) خاموش مانده ایم! با بغضی در گلو و شعله ‌ای در دل، تا صاحب الزمان ما را در رکابش بپذیرند و با لهیب انتقام، آتش بر سقیفه زنند. آن روز باید دنیا ببیند عدالت مهدوی برای مادر پهلو شکسته!


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا