صبر در برابر مصائب حضرت زهرا سلام الله علیها – پرسش و پاسخ فاطمیه

پرسش و پاسخ فاطمیه شماره 10

صبر در برابر مصائب حضرت زهرا سلام الله علیها (علت دفاع نکردن حضرت علی از حضرت فاطمه علیهماالسلام)

در این مقاله به بررسی شبهه ای در رابطه با صبر امیرالمومنین علیه السلام در برابر اتفاقی که برای ام ابیها حضرت زهرا سلام الله علیها افتاد با عنوان صبر در برابر مصائب حضرت زهرا سلام الله علیها می پردازیم.

پرسش – صبر در برابر مصائب حضرت زهرا سلام الله علیها

غیرت عرب قبول نمی کند که کسی به زنش حمله کند!

پاسخ – صبر در برابر مصائب حضرت زهرا سلام الله علیها

امیرالمومنین علیه السلام که حجت خدا بوده اند در مسیر اطاعت از دستور خدا حاضر می شوند که از دفاع از ناموسشان در مسیر دفاع از دین خدا بگذرند و عظمت ایشون و اوج مظلومیتشان هم در همین است که با اینکه توانایی انجام این کار را داشته اند و قطعاً در صورت دفاع کسی توان مقابله با ایشان را نداشته است.

مقایسه کردن حجت های خدا با افراد عادی که به انگیزه های قومی قبیله ای و منافع شخص و خانواده، بدون توجه به اوامر دین اقدام می کنند اشتباه است.

غیرت امیرالمومنین الهی بوده است و نه قومی قبیله ای. غیرت قومی و قبیله ای در برخی موارد تقبیح می شود و اگر باعث شود فرد بر اساس این غیرت مخالف حکم خدا عمل کند قبح آن بیشتر است.

در کتاب اصول کافی ، تألیف مرحوم کلینی (رحمه الله علیه)، چاپ دار مرتضی، صفحه ۲۰۵، کتاب الحجه از چاپ های یک جلدی، روایت طولانی است و از زبان مبارک امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) نقل شده است:

از شرایطی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در روز های آخر حیاتشان به امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) گفتند، شرطی بود که به امر خدا و توسط جبرائیل بیان شد که ای پیامبر! تو به امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) بگو:

یا علی! وظیفه تو در برابر همه این ها صبر است .حقت را می خورند ،خُمست را غصب می کنند و حرمتت را می شکنند. فرمودند: یا رسول الله! در برابر همه این ها صبر می کنم.

امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) می فرمایند که من با گوش خودم شنیدم که جبرئیل به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می گفت : ای محمد! به امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب بفهمان که حرمتش را هتک می کنند. حرمتی که حرمت خدا و پیامبر خدا است. و این که به او بفهمان محاسن مبارکش به خون سرش رنگین خواهد شد.

امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) فرمودند: وقتی این (هتک حرمت ناموس) را شنیدم با صورت به زمین خوردم. امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) غیرت الله است و شجاعتش را همه می دانند. با این که وقتی جبرئیل دستور می دهد وظیفه ات صبر است، از شدت تاثر با صورت به زمین خورد ولی در عمل ذره ای از فرمان خدا سرپیچی نمی کند.

ادامه حدیث: اما گفتم: قبول می کنم و شکیبا هستم؛ حتی اگر حرمتم را شکسته شود،‌ سنت ها از بین برود، کتاب پاره شود، کعبه خراب شود. حتی اگر به شهادت برسم و محاسنم از خون سرم خضاب شود، تا ابد صبر می کنم تا نزد شما بیایم.

بعد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) امیرالمؤمنین علیه السلام، حضرت زهرا (سلام الله علیها) و دو فرزند گرامیشان را دعوت کرد و به آنها فرمود که حرمت شما شکسته می شود، خانه تان را آتش می زنند، مادرتان را کتک می زنند؛ اما وظیفه شما در برابر همه این مصیبت ها صبر است و همه آن ها مانند امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) فرمودند: ما هم قبول می کنیم و در برابر این مصائب صبر می کنیم.

این روایت در کتاب شریف کافی است. نه تنها این روایت؛ بلکه چندین روایت معتبر مانند این وجود دارد که امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) مأمور به صبر است.

شیعه هم این روایات را می پذیرند. ما این روایات را نه بی عقلی و نه شگفت انگیز می دانیم. البته شگفت انگیز است، به خاطر این که برای غیرت الله صبر کردن در این مصیبت بسیار سخت است و کسی غیر از امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) نمی تواند چنین صبری داشته باشد.

اگر به ما چنین دستوری داده شود،‌ نمی توانیم این صبر را داشته باشیم؛ اما امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) شجاع و دلاور است و همان طور که خودشان فرمودند: اشجع الناس من غلب الهوی، شجاع ترین مردم کسی است که بر هوای نفس خود غلبه کند.

نفس می گفت از همسرت در برابر آن ها دفاع کن، شمشیرت را در بیاور و گردن تک تک آن ها را بزن؛ اما از آن طرف خداوند دستور داده بود، پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) و جبرئیل تعهد گرفته بودند که باید صبر کند و امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) در برابر این مصیبت ها صبر کرد.

لعنه الله علی القوم الظالمین.


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا