ادعیه و زیارات فاطمیهآثار صوتی فاطمیهبزرگسالفاطمیهفایل صوتیفایل ویدیوییمتنیمخاطبیننوجواننوع محتوا

ختم خطبه فدک بخش چهارم (همراه با شرح خطابه فدک)

طرح ختم خطبه فدک بخش چهارم – به همراه شرح فرازهایی از این بخش

در ختم خطبه فدک بخش چهارم حضرت فاطمه عليها السّلام گروه انصار را مخاطب قرار داده فرمودند: ای جوانمردان! اى بازوان توانمند مردم! ای نگهبانان اسلام! اين سهل ‏انگارى شما در ستاندن حقّ من از چيست؟… برای مطالعه این بخش به فایل های زیر مراجعه نمایید.


خطبه فدک بخش چهارم


فایل صوتی خطبه فدک بخش چهارم


فایل صوتی ترجمه خطبه فدک بخش چهارم


برای دانلود قرائت خطبه فدک بخش چهارم نسخه مربعی ویژه پست اینستاگرام نمایید.


متن ختم خطبه فدک بخش چهارم

ثُمَّ رَمَتْ بِطَرْفِهَا نَحْوَ الْأَنْصَارِ فَقَالَتْ يَا مَعْاشَرَ النَّقِيبَةِ وَ أَعْضَادَ الْمِلَّةِ وَ حَضَنَةِ

سپس حضرت فاطمه عليها السّلام گروه انصار را مخاطب قرار داده فرمودند: ای جوانمردان!اى بازوان توانمند مردم! ای نگهبانان

الْإِسْلَامِ مَا هَذِهِ الْغَمِيزَةُ فِي حَقِّي‏ وَ السِّنَةُ عَنْ ظُلَامَتِي؟ أَ مَا كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه آله أَبِي يَقُولُ

اسلام! اين سهل ‏انگارى شما در ستاندن حقّ من از چيست؟ اين چه سستى است كه در برابر ستمى كه بر من شده، روا مى‏ داريد؟ آيا پدرم رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم نمى‏ فرمود:

 الْمَرْءُ يُحْفَظُ فِي وُلْدِهِ سَرْعَانَ مَا أَحْدَثْتُمْ وَ عَجْلَانَ ذَا إِهَالَةٍ وَ لَكُمْ طَاقَةٌ بِمَا أُحَاوِلُ

 «بزرگداشت هر کسی را درباره فرزندان هم بايد پاس داشت»؟ چه زود اوضاع را واژگون نموديد و به بيراهه گام نهاديد، با اينكه توانايى

 وَ قُوَّةٌ عَلَى مَا أَطْلُبُ وَ أُزَاوِلُ أَ تَقُولُونَ مَاتَ مُحَمَّدٌ صلی الله علیه آله

 و قدرت بر احقاق حقوق مرا در بازو و عدّه كافى در اختيار داريد. آيا مى ‏گوييد كه محمّد صلّى الله عليه و آله و سلّم

 فَخَطْبٌ جَلِيلٌ اسْتَوْسَعَ وَهْنُهُ وَ اسْتَنْهَرَ فَتْقُهُ‏ وَ انْفَتَقَ رَتْقُهُ وَ أَظْلَمَتِ الْأَرْضُ

از دنيا رفت و با رفتن او همه چيز تمام شد؟ آرى رحلت او ضربه هولناكى بر پيكره اسلام بود، فاجعه بزرگى است كه بر همه غبار غم فرو ريخت كه شكافش هر روز فراختر و گسستگيش دامنه‏ دارتر و وسعتش فزونتر مى‏ گردد. زمين

لِغَيْبَتِهِ وَ كَسَفَتِ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ انْتَثَرَتِ النُّجُومُ لِمُصِيبَتِهِ وَ أَكْدَتِ‏ الْآمَالُ وَ

از نبود او تاريك و ظلمانى و خورشيد و ماه پشت ابرهاى تيره و تار پنهان، و به خاطر اين مصيبت ستارگان از هم جدا و پراكنده شدند. اميدها نااميد،

خَشَعَتِ الْجِبَالُ وَ أُضِيعَ الْحَرِيمُ وَ أُزِيلَتِ الْحُرْمَةُ عِنْدَ مَمَاتِهِ

كوه ها متزلزل، حريم افراد شكسته، و اهل بیت او بی احترام شد.

 فَتِلْكَ وَ اللَّهِ النَّازِلَةُ الْكُبْرَى وَ الْمُصِيبَةُ الْعُظْمَى لَا مِثْلُهَا نَازِلَةٌ وَ لَا بَائِقَةٌ عَاجِلَةٌ

به خداوند سوگند که این حادثه بزرگ ترین بلاء، مصيبتى شدید و ضايعه ‏اى جبران ناپذير بود كه هيچ حادثه ای  بدان پايه نمى ‏رسد.

أَعْلَنَ بِهَا كِتَابُ اللَّهِ جَلَّ ثَنَاؤُهُ فِي أَفْنِيَتِكُمْ وَ فِي مُمْسَاكُمْ وَ مُصْبَحِكُمْ يَهْتِفُ فِي

 اما به ياد داشته باشيد كه قرآن از پيش اين واقعه را گوشزد نموده بود. همان كتابى كه پيوسته در خانه‏ هاى شماست

أَفْنِيَتِكُمْ هُتَافاً وَ صُرَاخاً وَ تِلَاوَةً وَ إِلْحَاناً وَ لَقَبْلَهُ مَا حَلَّ بِأَنْبِيَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ حُكْمٌ

و صبح و شامگاه با صداى بلند و زمانى آهسته و با لحن های  مختلف به تلاوت آن مى‏ پردازيد. در اين مسير انبياى پيشين

فَصْلٌ وَ قَضَاءٌ حَتْمٌ- وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ

هم واقع شدند چرا كه مرگ فرمان تخلف ناپذير الهى است: «جز اين نيست كه محمّد پيامبرى است كه پيش از او پيامبران ديگرى هم بوده ‏اند،

قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى‏ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ‏[1]

اگر او بميرد و يا كشته شود شما به آيين پيشين خود بازمى‏ گرديد؟ بازگشت هر كسی زيانى را متوجّه ذات حق نخواهد كرد. و خداوند سپاسگزاران را پاداش خواهد داد».

إِيهاً بَنِي قَيْلَةَ أَ أُهْضِمَ تُرَاثُ أَبِي- وَ أَنْتُمْ بِمَرْأًى مِنِّي وَ مَسْمَعٍ وَ مُنْتَدًى‏ وَ مَجْمَعٍ

هيهات! پسران قيله ( قبيله‏ هاى اوس و خزرج) پيش چشمان شما ميراث پدرم را ببرند! حرمتم بشكنند! در حالى كه شما آشكارا مى‏ بينيد و مى‏ شنويد و اخبارش به گوش شما مى‏ رسد.

تَلْبَسُكُمُ الدَّعْوَةُ وَ تَشْمَلُكُمُ الْخِبْرَةُ وَ أَنْتُمْ ذَوُو الْعَدَدِ وَ الْعُدَّةِ وَ الْأَدَاةِ وَ الْقُوَّةِ وَ

اما شما بيهوش و خاموش نشسته ‏ايد؟ در حالى كه سرباز و نيروى بسيار داريد. ساز و برگ فراوان داريد و سلاح و سپر بى‏شمار.

عِنْدَكُمُ السِّلَاحُ وَ الْجُنَّةُ تُوَافِيكُمُ الدَّعْوَةُ فَلَا تُجِيبُونَ وَ تَأْتِيكُمُ الصَّرْخَةُ فَلَا تُغِيثُونَ

 دعوتم را مى ‏شنويد و پاسخ نمى‏ گوييد! فرياد من در ميان شما طنين افكن است اما چه سود كه به فرياد نمى ‏رسيد!

وَ أَنْتُمْ مَوْصُوفُونَ بِالْكِفَاحِ مَعْرُوفُونَ بِالْخَيْرِ وَ الصَّلَاحِ وَ النُّخْبَةُ الَّتِي انْتُخِبَتْ وَ

در حالى كه شما در شجاعت زبانزد خاص و عام، در خير و صلاح شهره آفاق، و برگزيدگان قبايل و اقواميد.

الْخِيَرَةُ الَّتِي اخْتِيرَتْ لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ قَاتَلْتُمُ الْعَرَبَ وَ تَحَمَّلْتُمُ الْكَدَّ وَ التَّعَبَ وَ

 و نزد ما اهل بيت از بهترين مردمان محسوب مى‏ شديد. شما با مشرکان عرب جنگیدید، رنج و محنت فراوان تحمل كرديد.

نَاطَحْتُمُ الْأُمَمَ وَ كَافَحْتُمُ‏ الْبُهَمَ لَا نَبْرَحُ أَوْ تَبْرَحُونَ‏ نَأْمُرُكُمْ فَتَأْتَمِرُونَ حَتَّى إِذَا دَارَتْ بِنَا رَحَى الْإِسْلَامِ

 شاخه اى گردنكشان را شكستيد و با شجاعان و دلیران، جنگ و ستیز نمودید. شما بوديد كه پيوسته در راه ما، و سر به فرمان ما داشتيد، تا اينكه آسياى اسلام بر محور وجود ما به گردش در آمد

 وَ دَرَّ حَلَبُ الْأَيَّامِ وَ خَضَعَتْ ثَغْرَةُ الشِّرْكِ وَ سَكَنَتْ فَوْرَةُ الْإِفْكِ وَ خَمَدَتْ نِيرَانُ

و رونق روزگار رو به فزونى نهاد. نعره مشركان آرام شد، لهيب دروغ فروكش كرد، آتش

الْكُفْرِ وَ هَدَأَتْ دَعْوَةُ الْهَرْجِ وَ اسْتَوْسَقَ نِظَامُ الدِّينِ‏ فَأَنَّى حُزْتُمْ بَعْدَ الْبَيَانِ وَ

كفر بى ‏فروغ شد، فراخوانى به جدايى و تفرقه بازايستاد، و دين نظام يافت. اكنون پس از آن همه زبان ‏آورى چرا دم فرو بستيد؟

أَسْرَرْتُمْ بَعْدَ الْإِعْلَانِ وَ نَكَصْتُمْ بَعْدَ الْإِقْدَامِ وَ أَشْرَكْتُمْ بَعْدَ الْإِيمَانِ بُؤْساً لِقَوْمٍ‏

 و حقايق را پس از آشكار شدن مكتوم مى‏ داريد؟ آنهم برابر مردمى كه پيمان خود را شكستند؟ و پس از قبول ايمان راه شرك پيشه کردید؟

نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ‏ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ‏ وَ هَمُّوا بِإِخْراجِ الرَّسُولِ وَ هُمْ بَدَؤُكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ أَ

در این هنگام، حضرت زهرا سلام الله علیها درباره غاصبان فرمودند: چه بد است قومی که  «سوگند خود را شكستند و آهنگ اخراج رسول كردند و بر ضد شما دشمنى آغاز كردند نمى‏ جنگيد؟»

تَخْشَوْنَهُمْ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ‏

سپس به انصار فرمودند:  آيا از آنها مى‏ ترسيد؟ و حال آنكه اگر ايمان آورده باشيد سزاوارتر است كه از خداوند بترسيد».

أَلَا وَ قَدْ أَرَى أَنْ قَدْ أَخْلَدْتُمْ إِلَى الْخَفْضِ‏- وَ أَبْعَدْتُمْ مَنْ هُوَ أَحَقُّ بِالْبَسْطِ وَ الْقَبْضِ وَ

اما مى ‏بينم كه به تن ‏آسايى خو گرفته ايد، و كسى را كه از همه براى زعامت و اداره امور مسلمانان شايسته‏ تر است دور ساخته‏ ايد،

خَلَوْتُمْ بِالدَّعَةِ وَ نَجَوْتُمْ بِالضِّيقِ مِنَ السَّعَةِ فَمَجَجْتُمْ مَا وَعَيْتُمْ وَ دَسَعْتُمُ الَّذِي تَسَوَّغْتُمْ‏

 و به آسودن در گوشه‏ اى رفته اید و به آسایش خود فکر می کنید و از فشار و تنگناى مسئوليت به بى ‏تفاوتى روى آورده ‏ايد. آرى آنچه از ايمان و آگاهى در درون داشتيد، بيرون افكنديد، و آب گوارايى كه نوشيده بوديد، به سختى از گلو بیرون ریختید.

فَ إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ

«اگر شما و همه روى زمين كافر گردند خداوند بى‏ نياز و در خور ستايش است».

أَلَا وَ قَدْ قُلْتُ مَا قُلْتُ هَذَا عَلَى مَعْرِفَةٍ مِنِّي بِالْخَذْلَةِ الَّتِي خَامَرَتْكُمْ‏ وَ الْغَدْرَةِ الَّتِي

من آنچه شرط بلاغ است و آنچه باید می گفتم، با شما گفتم. اما مى‏ دانم مردمى خوار، و در چنگال زبونى گرفتار، و خيانت پيشه هستيد

اسْتَشْعَرَتْهَا قُلُوبُكُمْ وَ لَكِنَّهَا فَيْضَةُ النَّفْسِ وَ نَفْثَةُ الْغَيْظِ وَ خَوَرُ الْقَنَاةِ وَ بَثَّةُ الصَّدْرِ وَ

و قلب هاى شما بدان گواه است. چه كنم كه دلى پر خون دارم. و از اين رو بازداشتن زبان شكايت از طاقتم بيرون است! اندوهى كه در سينه ‏ام موج مى ‏زند، بيرون ريختم،

تَقْدِمَةُ الْحُجَّةِ فَدُونَكُمُوهَا فَاحْتَقِبُوهَا دَبِرَةَ الظَّهْرِ نَقِبَةَ الْخُفِ‏ بَاقِيَةَ الْعَارِ مَوْسُومَةً

 تا با شما اتمام حجت كنم و عذرى براى كسى باقى نماند. اكنون كه چنين است اين مركب خلافت ارزانى شما، به آن محكم درآويزيد و هرگز رهايش م سازيد.

بِغَضَبِ الْجَبَّارِ وَ شَنَارِ الْأَبَدِ مَوْصُولَةً بِ نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ

ولى آگاه باشيد كه پشت اين شتر مجروح و پاى آن تاول زده و سوراخ است. داغ ننگ بر خود دارد

فَبِعَيْنِ اللَّهِ مَا تَفْعَلُونَ وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ‏ وَ أَنَا ابْنَةُ نَذِيرٍ

و نشانى از خشم خداوند و رسوايى ابدى با او همراه است. اما شما را آسوده نخواهد گذارد تا به آتش خشم خداوندى بيازارد «آتشى كه هر دم مى ‏افزود و دل و جان را مى‏ سوزد».

لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذابٍ شَدِيدٍ فَاعْمَلُوا إِنَّا عامِلُونَ وَ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُون‏

آنچه مى‏ كنيد در نزد خداوند حاضر است «و ستمكاران به زودى در مى ‏يابند كه به چه مكانى بازمى ‏گردند» من دختر پيامبرى هستم كه شما را از عذاب الهى بر حذر مى ‏داشت. آنچه در توان داريد انجام دهيد. «ما نيز به وظيفه خود عمل مى‏ كنيم. شما انتظار بكشيد ما نيز منتظر مى‏ مانيم».

[1] ( 7) آل عمران: 144.

دانلود متن خطبه فدک بخش چهارم


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه فدک [بخش چهارم – شماره 1]

متن شرح خطبه فدک [بخش چهارم – شماره 1]

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و أبیها و بعلها و بنیها و سر المستودع فیها بعدد ما أحاط به علمک

با عرض سلام و احترام، خدمت مخاطبین محترم، بی بی دو عالم تا به این موقع با اهل مجلس و تمام مردم سخن می گفتند. زین پس نگاه ایشان به سمت انصار می رود. «ثُمَّ رَمَتْ بِطَرْفِها نَحْوَ الْأَنْصارِ» و با انصار سخن می گویند.

انصار در مدینه بودند و مهاجرین از مکه به سمت مدینه مهاجرت کردند. انصار کسانی بودند که در جنگ ها شرکت داشتند و بسیار کشته می دادند. انصار کسانی بودند که رسول الله صلی الله علیه و آله را در مدینه (که آن زمان یثرب نام داشت و به خاطر رسول الله صلی الله علیه و آله نام این شهر به مدینة النبی تغییر یافت) پذیرفتند.

انصار، مهاجرین را که از مکه آواره شده و مشرکان اموال و منازل آنان را غصب کرده بودند، پذیرفتند. انصار کشته های زیادی در جنگ ها داده بودند. اگر پیروزی اتفاق می افتاد، به دست انصار بود. البته خاصه امیرالمؤمنین علیه السلام کارها را انجام می دادند و همیشه پرچم دار (علمدار)بودند اما انصار هم زحمت بسیاری کشیدند.

دو روز بعد از جنگ احد، رسول الله صلی الله علیه و آله با هفتاد نفر از انصار به سمت قریش رفتند که آنان را بترسانند. شخصی به نام کعب به سمت قریش رفت. به آنان اطلاع داد که پیامبر صلی الله علیه و آله شما را تعقیب می کند و دارای لشکر بزرگی است. جلودار این لشکر امیرالمؤمنین علی علیه السلام و عده ای از انصار می باشند.

لذا انصار آنقدر اهمیت داشتند که در حدیثی امام باقر علیه السلام می فرماید: «ما سلّت السّیوف» یعنی هیچ شمشیری کشیده نشد. «و لا أقیمت الصّفوف فی صلاة» هیچ صفی در نماز برگزار نشد. «و لا جهر بأذان» و اذانی بر مأذنه ها بالا نرفت. «و لا أنزل اللّٰه یٰا أَیهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا» یا ایها الذین آمنوا نازل نشد تا اینکه ابناء الغیله یعنی اوس و خزرج و انصار، اینها ایمان آوردند.

لذا ایمان واسلام این افراد بود که نمازها بر پا شد. اسلام این افراد بود که شمشیرها زده شد. خب شما که اینقدر اهمیت دارید، شما که اینقدر در نزد پروردگار با ارزش هستید که مهاجرین را راه دادید، در جنگ ها کشته دادید، چرا الان سکوت کردید؟

در اینجا حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند: «یا معشر النقیبة» نقیبه یعنی چهره های با نفوذ. یعنی شناخته شده، کسانی که روی حرفشان حساب باز می کنند. اگر در بعضی نسخه ها هست، «فِتْیةٌ» یعنی جوانمردان. «وَ اَعْضادَ الْمِلَّةِ» اعضاد یعنی چه؟ یعنی بازو. یعنی نیرومند.

یعنی نصرت. یعنی می توانید یاری کنید. شماها. «وَ حَضَنَةً الإسْلامِ» حصنه یعنی نگه دارنده. شما که حافظ دین هستید و اسلام هستید؛ «ما هذِهِ الْغَمیزَةُ؟» غمیزه یعنی سستی در عمل. چرا اینقدر سست شدید؟ «فی حَقّی» در حق من.

«وَ السِّنَةُ عَنْ ظُلامَتی؟» سنه یعنی چرت زدن. چرا در ظلمی که به من شده و حق من است، خود را به راه دیگری زده اید؟ خود را به خواب زده اید؟ لذا حضرت زهرا سلام الله علیها، در این قسمت از انصار شکایت می کنند که چرا از حق من دفاع نمی کنید!

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه فدک [بخش چهارم – شماره 2]

متن شرح خطبه فدک [بخش چهارم – شماره 2]

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و أبیها و بعلهاو بنیها و سر المستودع فیها بعدد ما أحاط به علمک

با عرض سلام و احترام خدمت مخاطبینِ محترم؛ حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها وقتی که شکایتی از انصار داشتند، به این جملات رسیدند و فرمودند اَما کانَ رَسُولُ ‏اللَّهِ صلی الله علیه و آله اَبی یَقُولُ: «اَلْمَرْءُ یُحْفَظُ فی وُلْدِهِ»، آیا نشنیده اید از پیغمبر صلی الله علیه و آله، وقتی که می خواهید به شخصی احترام بگذارید، فرزندانش را مورد احترام قرار دهید.

با این جمله بی بی دو عالم می خواهند مطلبی را برسانند که اگر واقعا می خواهید احترام پیغمبر صلی الله علیه و آله را داشته باشید، ببینید فرزند او که منِ حضرت زهرا سلام الله علیها هستم، از شما راضی هستم؟ که چنین توقعی دارم از شما یا نه؟

هیچ گاه توقع نداشتم که به این سرعت با شخصی بعنوان خلیفه پیغمبر صلی الله علیه و آله بیعت کردید که نه من راضی هستم و نه پدرم، و نه علی ابن ابیطالب علیه السلام، پس اگر من از شما راضی نیستم و چنین توقعی ندارم، به پیغمبر صلی الله علیه و آله بی احترامی کرده اید.

بعد فرمودند وَ عَجْلانَ ذا اِهالَةٍ، اِهالَةٍ به معنی چربی حیوان است که حضرت می فرماید در واقع شما دنبال چربی حیوان بودید، اما بخاطر فتنه سقیفه به آن نخواهید رسید و بلکه به بینی کثیف گوسفندی و حیوانی خواهید رسید. دنبال چربی بودید اما آخرعاقبت، به کثیفی بینی حیوان می رسید.

حضرت با این تشبیه می فرمایند که ای اهل انصار؛ ای انصاریان؛ ای کسانیکه خود را فدای رسول الله صلی الله علیه و آله کردید، بیعتِ با این شخص شما را به آن چربی و به آن کار واقعی،به سمت خدا نمی برد بلکه شما را سقوط می دهد و دنبال فتنه ها خواهید رفت.

پس نتیجه این می شود که حضرت زهرا سلام الله علیها در انتظار شکایت از اهل انصار می فرمایند: عمل زشتی را به سرعت انجام داده اید و سریعتر از این کار برگردید.

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه فدک [بخش چهارم – شماره 3]

متن شرح خطبه فدک [بخش چهارم – شماره 3]

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک

با عرض سلام و احترام خدمت بینندگان و شنوندگان محترم. بی بی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها در ادامه شکایت از انصار می فرمایند که چقدر شما زود خاندان وحی رو فراموش کردید. عهد و پیمانی که با رسول الله صلی الله علیه و آله نسبت به خاندان وحی و ما اهل بیت علیهم السلام داشتید، با سرعت از بین بردید و چقدر زود به بی راهه و گمراهی رفتید.

در ادامه بی بی دو عالم اعلان جنگ می کنند با کسانی که   غصب خلافت کردند. که ای انصار وَ لَكُمْ طَاقَةٌ بِمَا أُحَاوِلُ، ای انصار؛ شما می توانید حق پایمال شده مرا بگیرید، چرا بپا نمی خیزید؟ قوتش را دارید. أُحَاوِلُ به معنای قصد کردن، یعنی اگر بخواهید و خواست شما باشد و اراده کنید هم نیرویش و هم توانایی اش که حق مرا بگیرید.

وَ قُوَّةٌ عَلَى مَا أَطْلُبُ وَ أُزَاوِلُ… أُزَاوِلُ یعنی کوشش در طلبیدن. اگر بخواهید و کوشش کنید برای جنگ با منافقین، هم قوتش را دارید، هم نیرویش را دارید و هم انسانش را دارید.

بی بی دو عالم در اینجا می فرمایند: چرا این کار را نمی کنید؟ چرا دنبال این نمی روید که حق مرا بگیرید؟ در اینجا بی بی دو عالم شکایت و شکوه می کنند که چرا بپا نمی خیزید که حق از بین رفته دختر پیامبرتان را بگیرید.

در اینجا تلنگری و تذکری برای خودمان هست. ببینید گاهی اوقات در میان شهر، همه به انسان پشت می کنند. حتی دوست و رفیق، بعد در آنجا با خودش می گوید که فلانی تو دیگر چرا پشت به من کردی؟ اگر همه مردم رفتند، مردم عادی بودند اما دوست و رفیق که عمری با هم بودیم، الان از تو توقعی نبود که اینچنین مرا تنها بگذاری.

در اینجا تلنگری برای خودمان است. ما برای امام زمانمان چه کردیم؟ اگر همه مردم رفتند و اهل دین نبودند وکافر بودند، امام زمان صلوات الله علیه را قبول نداشتند و کافر بودند، یک بحث است، اما من و شما که محبت حضرت ولی عصر صلوات الله علیه را در دل داریم و محب آن حضرت هستیم، برای امام زمانمان چه کردیم؟

حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم، این است که بعد از هر نماز برای امام زمانمان دست به دعا برداریم و برای فرجش دعا کنیم.

اللهم عجل لولیک فرج


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه فدک [بخش چهارم – شماره 4]

متن شرح خطبه فدک [بخش چهارم – شماره 4]

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک

در ادامه شکایت حضرت صدیقه شهیده زهرای اطهر سلام الله علیها از انصار، این چنین فرمودند: «أَتَقُولُونَ مَاتَ مُحَمَّدٌ  صلی الله علیه و آله» آیا گمان می کنید که پدرم رسول الله صلی الله علیه و آله از دنیا رفت؟ شاید این چنین به حالت شکایت می خواهند بفرمایند: «آیا پیغمبر صلی الله علیه و آله از دنیا رفت و گمان می کنید دیگر تکلیفی ندارید؟»

تکلیف شما نسبت به خاندان وحی چه شد؟ تکلیف شما نسبت به اعمال اسلام چه شد؟ پدرم رسول الله صلی الله علیه و آله در واقع این دین را کامل کرد و از دنیا رفت. راه سعادت و شقاوت را به شما آموخت و از این دنیا رفت. پدرم برای بعد از خودش هم برنامه ریزی کرده بود و امت را سرگردان نگذاشته بود و بعد از این دنیا رخت بر بست.

در جنگ احد، این آیات نازل شد: وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُم اگر پیغمبر صلی الله علیه و آله از دنیا رفت یا کشته شد، شما به حالت قبل بر می گردید؟ یعنی به عصر جاهلیت؟ سوره آل عمران، آیه ۱۴۴

وقتی که در جنگ احد شایع شد که رسول خدا صلی الله علیه و آله کشته شد و از دنیا رفت، خیلی ها برگشتند و به سمت مدینه فرار کردند. در حالی که این آیه می فرماید، این چنین نبود. نباید این کار را انجام می دادند. چرا بر گشتند؟ چرا معرکه را خالی گذاشتند؟

بی بی دو عالم در واقع می فرمایند در آن جا دشمن بی نقاب وارد شده بود و شما فرار کردید؛ اما امروز دشمن با نقاب دین وارد شده است و پوسته و ماسکی از دین دارد. در واقع همان دشمن است اما تفاوت آن در این است که پیغمبر صلی الله علیه و آله در آن جا از دنیا نرفته بود اما این جا از دنیا رفته است و شهید گشته است.

لذا حضرت زهرا سلام الله علیها می فرمایند: اگر دین او پایدار است، پس چرا از او پیروی نمی کنید؟ چرا احکام اسلام را طبق میل خودتان جلو می برید و گمان می کنید که مسلمان هستید؟! از این رو می فرمایند: فکر نکنید که پیغمبر صلی الله علیه و آله از دنیا رفته و تمام کارها از بین رفته است؛ بلکه احکام اسلام هم چنان پابرجاست.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاة


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه فدک [بخش چهارم – شماره 5]

متن شرح خطبه فدک [بخش چهارم – شماره 5]

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک

با عرض سلام و احترام خدمت بینندگان و شنوندگان محترم. تنها دختر رسول الله صلی الله علیه و آله، حضرت زهرا سلام الله علیها بعد از این که به انصار می فرمایند: شما سابقه درخشانی در اسلام داشتید، جوان های شما به شهادت رسیدند و اگر شما نبودید، مهاجرین به کجا پناه می بردند؟

و از فضائل آن ها فرمودند. در ادامه چنین می فرمایند: اَتَقُولُونَ ماتَ مُحَمَّدٌ؟! آیا گمان می برید با رفتن رسول الله صلی الله علیه و آله، مسئولیت شما کمتر شد؟ آیا گمان می برید رسول الله صلی الله علیه و آله برای شما وظایفی نیاورده است؟ آیا گمان می برید رسول الله صلی الله علیه و آله بعد از خودشان شخصی را به عنوان جانشین انتخاب نکرده اند؟

پس چرا در حالی که قدرت، توان و نیرو دارید، حق ضایع شده من را از این کسانی که خلافت را غصب کردند، پس نمی گیرید؟! و در ادامه داغ رفتن آن حضرت را این چنین توصیف می فرمایند: فَخَطْبٌ جَلیلٌ…

خطب در عرب در امور مکروه و عظیم به کار می رود. یعنی با شهادت آن حضرت مصیبت بزرگی وارد شد. اِسْتَوْسَعَ وَ هْنُهُ… مصیبت پیامبر صلی الله علیه و آله بسیار با عظمت و دردناک بود. به طوری که در اسلام شکافی وارد شد که بسیار فراگیر و گسترده است.

و استنهر فتقه‏ به معنای این که نیزه ای که مانند یک شکافی وارد زخمی بشود و این زخم گشوده شود، اسلام این چنین بود. حالا با رحلت آن جناب این شکاف بیشتر شد. وَ انْفَتَقَ رَتْقُهُ…نقاط دوخته شده ای که توسط رسول الله صلی الله علیه و آله التیام پیدا کرده بود، حالا با فاجعه رفتن ایشان به خاطر تسلیم نشدن شما و غصب خلافت دوباره شکاف پیدا کرد. آری شهادت رسول الله صلی الله علیه و آله این چنین داغی بر دل ها گذاشت.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاة


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه فدک [بخش چهارم – شماره 6]


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه فدک [بخش چهارم – شماره 7]


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه فدک [بخش چهارم – شماره 8]


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه فدک [بخش چهارم – شماره 9]


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه فدک [بخش چهارم – شماره 10]


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه فدک [بخش چهارم – شماره 11]


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه فدک [بخش چهارم – شماره 12]


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا