فرهنگ اربعین حسینی

اربعین حسینی من (فرهنگ اربعین و زندگی مهدوی)

فرهنگ اربعین حسینی شامل ایده ها و پیشنهاداتی برای تعظیم شعائر حسینی در اربعین می باشد. که می توانید از این ایده ها برای برگزاری مراسم اربعین حسینی استفاده نمایید.

فرهنگ اربعین حسینی – ایده ها و پیشنهادات

1- یک کلیپ ساخته یا متن نوشته بشه با این مضمون که تو این ایام کلی مداحی و روضه و دل نوشته بود که ای کاش فقط می شد بریم حرم. و اینکه حاضر بودیم خیلی کارها بکنیم که بریم. اگر یک تماس باهامون می گرفتن که می شه بری، به شرط مثلا 50 میلیون یا مثلا برقراری ارتباط با کسی که خیلی وقته از هم دلگیرید.

یا مثلا گذشتن از خطای یک مؤمن، یا حسن خلق (هرکس مطابق با حال و فضا و مشکل روحی، یا درگیری روزانه اش در راه بندگی …) اون وقت چی کار می کردیم؟ خیلی ها می گیم می رفتیم. و حالا، همین امروز امام عصرعلیه السلام امام حی ما هستند.

طبق حدیث فقط کافیه زبانمان را حرکت بدیم و با ایشون در ارتباط باشیم. اما آیا حاضریم از چیزهایی بگذریم؟ حاضریم از گناهانی که به آنها عادت کرده ایم، بگذریم؟ شاید تا به حال این گونه نبوده ایم اما هنوز هم دیر نشده. باید به سوی اماممان برگردیم.

2- موضوع: زندگی بر مدار مهدی! گروه هدف: خود، خانواده، دوستان، اقوام

ما می توانیم از تمامی مناسبت ها و آیین های مذهبی مان استفاده کنیم تا خانواده، خویشان، اقوام و دوستان را متوجه وجود مقدس حضرت مهدی علیه السلام کنیم. می توانیم در این ایام در گروه های خانوادگی خود در تلگرام، سروش، ایتا و … پیامی با محتوای عرض تسلیت به صاحب این عزا، حضرت مهدی علیه السلام و عرض تسلیت به خانواده و اقوام، دل های آنان را متوجه حضرت کنیم.

3- مادر خانواده می تواند با آموزش ها و ایده های نو، زندگی خود و فرزندانش را بر مدار حضرت مهدی علیه السلام قرار دهد. تزئین منزل با کتیبه ها، خصوصا استفاده از کتیبه آجرک الله یا صاحب الزمان، پوشیدن لباس مشکی.

پوشاندن لباس مشکی بر تن کودکان، استفاده از پیکسل های عزاداری برای کودکان، خرید کتاب های رنگ آمیزی با محور قصه های عاشورایی و عزای حضرت مهدی علیه السلام، آموزش سلام صبحگاهی به پیشگاه حضرت مهدی علیه السلام و حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام به تمامی اعضای خانواده (می تواند با بیانی نرم و مهربان به اعضای خود بگوید: سلام بر مهدی فاطمه سلام الله علیها، روزمان را با اذن و اجازه از حضرت صاحب الزمان علیه السلام آغاز می کنیم.

آموزش سلام شب هنگام در موقع خواب به اعضای خانواده، یک مادر می تواند در هنگام خواب با صدای بلند بگوید: «السلام علیک یا صاحب الزمان علیه السلام» و از فرزندان خود بخواهد آیه الکرسی را برای سلامتی وجود مقدس حضرت بخوانند و به سمتی که نمی دانند وجود نازنین حضرت کجاست، بدمند. یک مادر می تواند به فرزند خود آموزش دهد هنگام خواب لحظه ای که لامپ اتاقش خاموش می شود، دعای فرج بخواند.

4- سفره مهدوی: یک مادر خوش ذوق مهدوی می تواند در این ایام هر روز غذایش را به نیابت یکی از شهدای کربلا بپزد و افراد خانواده را در جریان قرار دهد. همچنین در ابتدای سفره قبل از میل غذا، از اعضای خانواده بخواهد به جای دعای سفره، دعای سلامتی یا فرج حضرت مهدی علیه السلام را قرائت کنند و همه با هم به صورت گروهی این کار را انجام بدهند. هم چنین در پایان سفره از فرزندان خود بخواهد تا از حضرت مهدی علیه السلام سپاسگزار باشند، چون ایشان سبب و واسطه روزی ما هستند.

5- سلام صبحگاهی: یک شخص می تواند هر روز یک استوری با محتوای یک متن ادبی در مورد حضرت مهدی علیه السلام و سلام بر ایشان و انتخاب یک تصویر زیبا که مرتبط با استوری اش باشد، مخاطبین خود را متوجه وجود مقدس حضرت مهدی علیه السلام کند.

فرهنگ اربعین حسینی – متن ادبی و دلنوشته

6- دلنوشته: یک شخص می تواند با نوشتن یک متن ادبی، حال و هوای این روزهایش را به رشته تحریر درآورد. و با انتشار آن دلها را متوجه این مصیبت عظما و صاحب این داغ کند و احساس نیاز و عطش دولت کریمه حضرت مهدی علیه السلام را در دل ها به وجود آورد.

یک قسمت کوتاه از متن ادبی ام را تقدیم حضورتون می کنم:
سلام، سلام بر مهدی فاطمه سلام الله علیها!
سلام بر مولای غریب و داغدارم.
سلام بر آن چشم هایی که هر صبح و شام در مصیبت جد بزرگوارش به جای اشک، خون می گرید.
مولای غریب و داغدارم!
بار دگر اربعین در راه است. در خاطرم که مرور می کردم اربعین را
شنیدم صدای گام های پیاده روی زیارت اربعینتان را
مگر می شود نشنید صدای گام های غریبانه هزار و صد و هشتاد و چند ساله شما را …
به آن صحن و سرایی که شما زائر آنی
می شود مرا کنی نگاهی
تا با پای دل به جا آورم زیارت اربعینی
تا که شود بیمه همه عمر
از آن فتنه های آخرالزمان که اگر غافل شوی از آن، آنی
می ربایند گوهر وجودت را دشمنان کمین گاهی
قسم به سقای کربلا می شود برایم کنی دعایی
تا که بشوم کربلایی، تا بشوم برای شما کربلایی، به سان آن عاشق شیدایی که تابید بر شب های تار محرم، تا کنم به مانند او جان به فدایت
می شود کنی نگاهی، می شود کنی دعایی…

فرهنگ اربعین حسینی – مسابقات مجازی

7- مسابقات مجازی: یک شخص می تواند با کمک اسپانسر در این ایام، مسابقه ای مبنی بر رشد فرهنگ اربعین و زندگی مهدوی جوانان را مخاطب خود قرار دهد. به این صورت که از نوجوانان و جوانان درخواست کنند هر تصویری که پیامرسان عزاداری اربعین و یاری حضرت مهدی علیه السلام در ایام کرونا می باشد را برای مسابقه ارسال نمایند و چند سطر در مورد تصویر خود شرح دهند. در انتها به چندتا از زیباترین تصاویر و شرح ها جوایزی ارزنده تعلق بگیرد. با توجه به علاقه اکثر نوجوان و جوانان، جوایز می تواند کمک هزینه خرید یک دوربین حرفه ای عکاسی باشد.

8- در این ایام هر شخصی می تواند هنگام خداحافظی از دوستان و آشنایان با جمله در پناه حضرت مهدی علیه السلام باشید، دل ها را متوجه قطب عالم امکان کند.

9- ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر: با توجه به ایام شهادت سید و سالار شهیدان، هر فردی می تواند در جامعه آمر به معروف باشد و این واجب به فراموشی سپرده شده را احیاء کند. هر شخص باید به محض دیدن معاصی از اشخاص، با امر به معروف و نهی از منکر آنان را متوجه اشتباهشان بکند.

هر چند که از عمد این فعل را مرتکب شده باشند. البته به خاطر داشته باشیم که امر به معروف باید با قولی لین (زبانی نرم) و قاطع و در نهایت احترام به مخاطب باشد. باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که جامعه بدون امر به معروف و نهی از منکر هرگز مهدوی نخواهد شد.

10- به نظرم یکی از کارهایی که در روز اربعین باید خودم به شخصه حتما انجام بدم، این هست که فکر کنم به گناهانی که در طول یک سال گذشته مرتکب شدم و دل حضرت رو به درد آوردم و از توفیق زیارت محروم شدم. به نظرم یکی از کارها باید استغفار باشه و محاسبه نفس و تصمیم برای تغییر روش در زندگی.

فرهنگ اربعین حسینی – جامانده از راه پیمایى اربعین

11- جامانده:
گفت: جا مانده ام …
گفتم: از چه جا مانده اى؟
گفت: از راه پیمایى اربعین.
گفتم: خوب راه بپیما و قدم بردار براى او!
نه راه بسته است و نه قدم برداشتن ممنوع.
اگر راهپیمایی اربعین حسینی ممکن نیست اما، برای التیام قلب اندوه بار حضرت مهدى علیه السلام هزاران راه هست که باید بجوییم و بپوییم آنها را.
اندازه هزینه سفرت برای امام زمانت خرج کن!
قدر بی خوابی هایت در مسیر سه روزه، از خواب و خوراکت براى خدمت به حجت غریب خدا بى خوابى بکش!
یک هفته از کار و زندگی ات بزن و تمام وقتت را وقف مولاى طرد و تنها شده ات کن!
آن قدر برایش قدم بردار تا پایت تاول بزند!
آن قدر سختی به جان بخر تا تنت بیمار شود!
آن قدر جانانه کمر همت به خدمتش ببند، که از نفس بیفتى!
و از همه مهمتر، آن چنان که بارها امام غریبمان خواسته و امر کرده اند:
آنقدر برایش در سوز و گداز باش و سخاوتمندانه دعا کن تا دعایت قفل غیبت بگشاید …
جا مانده کسی است که زیر قبه امام حسین علیه السلام هم می رود، اما برای فرج دعا نمی کند…

12- تهیه پوستر از احادیث اخلاقی امام حسین علیه السلام و احادیثی که در مورد امام زمان علیه السلام باشه و نصب آن در مدارس.

13- پیشنهاد می کنم عزیزان مبلغی از هزینه ای که برای سفر اربعین در نظر داشتند رو برای رفع گرفتاری نیازمندان، در هر قالبی؛ سبد غذایی، کمک هزینه رهن یا اجاره، تهیه جهیزیه و مایحتاج اولیه زندگی، کمک به تغذیه خانواده هایی که بیمار شدند یا بعد از بهبود دچار ضعف هستن و … اختصاص بدند.

فرهنگ اربعین حسینی – احادیث مربوط به زیارت از راه دور

14- احادیث مربوط به زیارت از راه دور را بیشتر نشر بدهیم. در قالب پیامک، پست در گروه ها، اینستاگرام، تلگرام و … علاوه بر افسوس و غصه؛ امید هم لازمه.

15- توجه به روضه های خانگی بیشتر از گذشته. تعداد کم افراد نباید ما را از برپا کردن مجلس عزای سیدالشهدا علیه السلام منصرف کند. روضه نباید کنسل شود. اگر حتی با دو نفر هم برگزار شود، قطعا نفر سوم و چهارم حضرت زهرا سلام الله علیها و امام عصر علیه السلام هستند.

16- روز اربعین خرما در ظرف های دردار به همسایه ها بدهیم. مخصوصا اگر ارده داشته باشه که یادآور پذیرایی برادران و خواهران عراقی بشه. و از اون ها در یکی دو جمله بخواهیم لطف کنن و بعد از استفاده، برای سلامتی و فرج حضرت صاحب الزمان علیه السلام دعا کنن که ان شاءالله با فرج و گشایش مشکل جهان حل می شه.

17- همه خانواده ظهر اربعین بر پشت بام خانه بروند و از راه دور به سیدالشهدا علیه السلام سلام بدهند و زیارت اربعین را بخوانند.

18- تبلیغ و اطلاع رسانی اربعین و اعمالش در فضای مجازی.

19- مهمترین وظیفه ما شناخت رموز اربعین و رسیدن به حقیقت اون است. مثلاً معرفی کتاب ها، فایل های صوتی یا تصویری معرفتی ناب در زمینه اربعین، و زمینه سازی اربعین در جهت ظهور امام زمانمون، بسیار تأثیرگذار هست. هم چنین معرفی سایت ها و کانال های تلگرامی مفید که در زمینه اربعین و حقیقت باطنی اون به خوبی فرهنگ سازی کردند، بسیار کار خوب و پسندیده ای خواهد بود.

در پناه اهل بیت علیه السلام باشید

برای مشاهده منبع مطالب اربعین حسینی رمز جاودانگی در سایت امیدواران کلیک نمایید.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا