خدمتگزاری در پیاده روی اربعین حسینی

راهکارهایی برای خدمتگزاری در پیاده روی اربعین حسینی

پیاده روی اربعین برای زیارت حرم سیدالشهدا یکی از توصیه شده ترین اعمال است که به همین دلیل هر ساله تعداد زیادی از شیعیان با پای پیاده به سمت کربلا حرکت می کنند تا روز اربعین به زیارت بپردازند. در این مقاله قصد داریم 32 راهکار برای خدمتگزاری در پیاده روی اربعین به زائرین حسینی به شما بزرگواران پیشنهاد دهیم.

خدمتگزاری در پیاده روی اربعین حسینی بخش اول – ایده هایی مستلزم پیش بینی قبل از سفر

چگونه در پیاده روی اربعین خدمتگزاری کنیم؟

ایده 1 – صلوات شمار

یک زائر پیاده می تواند به همراه خودش 10 تا یا 20 تا صلوات شمار ببرد و با افراد در پیاده روی، در مورد اهمیت دعای بر فرج صحبت کند و در نهایت یک صلوات شمار برای ذکر «اللهم عجل لولیک الفرج» به ایشان هدیه دهد.

ایده 2 – جاسوییچی برای کوله

بیشتر زوار کربلا یک کوله پشتی همراه خود دارند. یک جاسوییچی با متن ارسالی و رنگ قرمز تند با پیامی خاص و اثر گذار به زیپ کوله ها وصل نماییم و در طول سفر موج «زیارت به نیابت» را ایجاد کنیم.
متن جاسوییچی:
طرف اول:قدم پشت قدم به نیت دلداری تان … دعا بعد دعا به آرزوی ظهورتان …
طرف دوم: «زیارت به نیابت» زیارتم را به نیابت از امام زمان علیه السلام انجام می دهم.
طرف اول: نتقدم خطوه فخطوه لنعزیک و الدعا بعد الدعا امنیه ظهورک
طرف دوم: نزور مولانا الحسین نیابه عن الامام العصر علیه السلام
(البته «ه» در خطوه و نیابه با دو نقطه نوشته شود.)

ایده 3 – پوستر در مورد اهمیت دعا برای فرج

هر زائر می تواند تعداد قابل توجهی پوستر در مورد اهمیت دعای بر فرج تهیه کرده و همراه خود ببرد.
در راه کربلا و حتی در مواکب و منازلی که زائر اسکان می یابد یا از آن ها عبور می کند، هدیه داده و با گفتن جمله: «أسئلکم الذعاء بتعجیل الفرج» از افراد محلی آنجا دعوت به دعای برای فرج کند.

ایده 4 – طرح وقف پیاده روی اربعین

طرح وقف پیاده روی اربعین: می تواند کتاب هایی تهیه شود که مناسب باشد و روی صفحه اول آن مهر «وقف پیاده روی اربعین» خورده باشد و وقتی به افراد هدیه می دهیم، بگوییم وقتی مطالعه کردید، به یک نفر دیگر در پیاده روی هدیه دهید. کتاب ها باید کم حجم و ترجیحا پالتویی باشد. در کنار کتاب محصولات دیگری هم می تواند با همین مهر دست به دست بچرخد.

ایده 5 – توزیع سر بند و پرچم

توزیع سر بند و پرچم منقش به نام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و تذکر افراد در هنگام توزیع به دعا برای فرج.

ایده 6 – توزیع پیکسل

توزیع پیکسل «اللهم عجل لولیک الفرج» هم شخصی که پیکسل می گیره متذکر میشه و هم چون پیکسل توجه جلب می کنه و هر کسی که ببینه متن پیکسل رو می خونه و متذکر به دعا برای فرج و سلامتی امام عصر می شود.

ایده 7 – زیارت به نیابت

در فرودگاه امام یک غرفه زده شود و با تک تک افرادی که منتظر پرواز هستند با یک بسته کوچک خرما ایام محرم را تسلیت گفته و بحث «زیارت به نیابت» را توضیح داده و دعا بر فرج را یادآوری نماییم.

ایده 8 – بنر برای کوله ها

برای اربعین ما پارسال بنر های کوچک آماده کردیم و چهار طرف بنر را سوراخ کردند و با چیزی کلفت تر از کاموا که سفید رنگ هم بود به کوله ها می بستیم. و در حین حرکت نفرات پشت سر ما به یاد حضرت می افتادند و خیلی استقبال هم شد. به روی بنر نوشته بود: «قدم هایم را نذر فرج صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می کنم» که انگلیسی و عربی هم چاپ شود.

ایده 9 – دفتر خاطرات من و پیاده روی اربعین

 در ابتدای جاده این دفاتر به همراه یک خودکار ساده به افراد هدیه داده می شود. دفتر کوچک است و سیمی. صفحات ابتدایی آن در مورد امام زمان و پیاده روی اربعین تذکراتی داده می شود. می توان یک ماه بعد مسابقه ای از بهترین خاطرات برگزار کرد. یعنی یک آدرس اینترنتی به افراد بدهیم تا متن منتخب خودشون رو بفرستند.

ایده 10 – تسبیح

می توان تسبیح های سبک وزن را تهیه کرد و روی یک کارت پرس شده که دعای «اللهم عجل لولیک الفرج» را نوشته باشد، به تسبیح آویزان کنند.

خدمتگزاری در پیاده روی اربعین حسینی بخش دوم – ایده های قابل اجرا در مسیر پیاده روی

ایده 11 – نشر حدیث

میشه روی حدیثی که امام حسین علیه السلام فرمودند که اگر در دوران امام زمان بودن تمام عمر خدمتش را می کردند هم به گونه های مختلف مانور داد. مثلا با زائرین پیاده چند جمله صحبت کرد و گفت که می دونین امام حسین علیه السلام درباره امام زمان علیه السلام چی فرمودن …؟ در واقع به عظمت موضوع حدیث اشاره بشه … یا این حدیث روی بنر زده بشه که دوستمون اشاره کردن به کوله ها وصل میشه.

ایده 12 – مصاحبه با زائرین پیاده

مصاحبه با زائرین پیاده مبنی بر این سوال که فکر می کنید اگر امام زمان علیه السلام را در این پیاده روی ببینید، حضرت به شما چه می گویند؟

ایده 13 – خواندن دعای فرج

می شه این جوری هم عملیش کرد که برای کوتاه کردن زمان غیبت امام عصر علیه السلام هر کس با توجه به توان خودش می تونه چند دعای فرج بخونه و تا رسیدن به حرم ادامه بده. می دونیم که خوندن هر دعای فرج یک ساعت از زمان ظهور کم میکنه.

ایده 14 – دل نوشته

یک دفتر و یک کاغذ: در یک موکب مستقر شده و از زواری که در حال پیاده روی هستند درخواست کنیم تا دل نوشته خود را برای صاحب الزمان علیه السلام بنویسند و تلفن تماسشان را. به بهترین دل نوشته هدیه داده شود. می توان یک کانال تلگرامی تأسیس و آن زوار را عضو کرده و آموزش معارف را در آن کانال شروع کرد.

ایده 15 – برگزاری مسابقه عکاسی با موضوع لحظات خدمتگزاری

در مناطقی که کیوسک های اینترنت هست، موضوع مطرح بشه به وسیله اعلامیه که عکس هاتون رو به این لینک تلگرام بفرستید. چون معمولا در اون مناطق افراد توقف دارند و به موبایل مشغول می شن.
بعد از اربعین افراد در کانال تلگرام عضو بشند و عکس های برگزیده داخل کانال قرار بگیرند. جایزه به بهترین عکس داده بشه. می تونه رای گیری بشه. و کانال فعالیتش رو ادامه بده در بعد از اربعین در راستای ترویج و تعظیم شعائر دینی با اعضای زیاد.

ایده 16 – اخلاق مهدوی

از همه مهم تر این که خودمون با حزن قلبی که داریم اخلاق مهدوی داشته باشیم.

ایده 17 – تبلیغ

 بهترین و موثرترین راه کار تبلیغی، رفاقت و تبلیغ چهره به چهره با افراد است. هر چند تعداد کمتری رو می شه تبلیغ کرد، ولی اثر گذاری بالاتر خواهد بود. ضمن این که می شه هر کس به طرف مقابلش بگه که موظفی این کار و پیام تبلیغی رو به ۱۲ نفر دیگه برسانی! لازمه این کار آماده سازی متن تبلیغی ای با عنوان دوی امدادی هست… به فارسی و عربی.

ایده 18 – صحبت در مورد زندگانی زندگی با امام زمان علیه السلام

در موکب هایی که برای استراحت انتخاب می کنیم: یه متنی رو تسلط داشته باشیم. با لطف حضرت بتونیم از زندگی با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صحبت کنیم. و بگوییم ما باید بعد از اربعین هم بوی امام حسین علیه السلام  بدهیم و در درجه اول معرفت پیدا کنیم.

ایده 19 – لبخند رضایت امام زمان علیه السلام

اگر فرصت حرف زدن با زائر بیشتر باشد خوب هست که بپرسیم اگر تا به حال کاری کرده که لبخندی به لب صاحب الزمان علیه السلام نشانده را بیان کند و اگر جوابی نداشت بگوییم راجع به این موضوع فکر کند… و چند مثال برایش بزنیم. می تونیم این عکس را به عنوان یک بنر بزرگ با خودتون همراه کنید.

ایده 20 – استجابت دعا در زیر قبه امام حسین علیه السلام

می شود در بین الحرمین جمع شد و یک صحبت در مورد استجابت دعا زیر قبه مقدس و اهمیت دعای بر فرج داشته باشیم و بعد دسته جمعی به زیر قبه برویم. علاوه بر نظرات و ایده هایی که در مورد اهمیت دعای بر فرج و ارتباط با امام عصر علیه السلام مطرح می شه، مسائل مختلف اخلاقی، رفتاری و خدماتی هم به عنوان خدمتگزاری  مطرح بشه.

ایده 21 – دعای عهد

خواندن دعای عهد کوتاه در طول مسیر بعد از نماز صبح.

ایده 22 – نشانه های مؤمنین

در غرفه های درمانی هم که مریض ها منتظر ویزیت یا رسیدگی هستند هم زمان بسیار مغتنم است برای تبلیغ یا وا داشتن به تفکر… یا هر نظری که بقیه داشته باشند. پیشنهاد می کنم روی موارد حدیث امام عسکری علیه السلام کار بشه و پیش بینی زیارت اربعین به عنوان نشانه ای از مؤمنین.
سایر موارد اون حدیث هم بشه قول و قرار های زائرین اربعین با امامشان.
علامت مؤمن پنج چیز است:
اقامه پنجاه و یک رکعت نماز (مجموع واجبات و نوافل)،
زیارت اربعین،
انگشتر در دست راست کردن،
در سجده پیشانی بر خاک نهادن
بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن.
روی سایر علامت های این روایت تاکید بشه، برای تذکر و باقی ماندن اثر زیارت.

ایده 23 – اخلاق و رفتار حسینی

خدمتگزاری به امام عصر علیه السلام را فقط در تبلیغ برای دعای فرج ندانیم. ممکن است ما این مهم را در سفر به دیگر همراهیانمان برسانیم که باید برای فرج همدل شویم ولی با انجام دادن رفتار های نادرست، با یک بار جا زدن در صف گرفتن نذری، با یک دروغ، با یک بار عصبانی شدن و پرخاش کردن و … تمام تبلیغ ما در ذهن طرف مقابل زیر سوال برود و در واقع اثر خود را از دست بدهد. همه زائرین بیاییم اخلاق و رفتار خودمان را در خفا و آشکار طوری تنظیم کنیم که مورد رضایت امام عصر علیه السلام باشد.

ایده 24 – معرفت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه

می تونیم در مورد معرفت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف گفت و گو کنیم و ببینیم اصلاً معنای معرفت به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف چیست؟

ایده 25 – رفتار مهدوی

سعی کنیم کاری کنیم در مسیر پیاده روی آن هایی که ما را می بینند یاد امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بیافتند و وقتی رفتند تحت قبه برای فرج دعا کنند.

خدمتگزاری در پیاده روی اربعین حسینی بخش سوم: ایده هایی برای کودکان

ایده 26 – هدیه به کودکان

می توانیم در شهر مشهد هم تا حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام پیاده روی برگزار کنیم و در آن جا متناسب با سن مخاطبین محصولات مصنوعی خودمان را عرضه کنیم. برای مثال می توانیم به کودکان کوچک تر سر بند هدیه کنیم. به اون هایی که خوندن بلدند کتاب داستان، به بزرگتر ها بروشور و …

ایده 27 – کتاب در مورد امام زمان علیه السلام

ما برای کودکان کتابی در مورد حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف آماده کردیم که بچه می تونست نقاشی های کتاب رو رنگ هم بکند. با یک مداد رنگی ۶ رنگ به بچه ها می دادیم خیلی خیلی خوشحال می شدند با یک سر بند. من خودم تو فرودگاه پخش کردم.

ایده 28 – پک های لیوان یک بار مصرف

ما پک های لیوان یک بار مصرف کوچک با دو تا شکلات هم آماده کردیم و ارائه می دادیم.

ایده 29 – پرچم کوچک

پرچم کوچک برای بچه ها جذابه. برنامه ریزی برای کودکان خیلی کاربردیه و قطعا همه ی پدر و مادر ها استقبال می کنن چون معمولا یکی از دغدغه های والدین در این مسیر سر بندی برای کودکانشون هست. جا برای سرمایه گذاری داره.

خدمتگزاری در پیاده روی اربعین حسینی بخش چهارم: ایده های قابل اجرا در جهت بزرگداشت اربعین در محلی غیر از کربلا

ایده 30 – پیاده روی تا حرم امام رضا علیه السلام

می توانیم در شهر مشهد هم تا حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام پیاده روی برگزار کنیم و در آن جا متناسب با سن مخاطبین محصولات مصنوعی خودمان را عرضه کنیم. برای مثال می توانیم به کودکان کوچکتر سر بند هدیه کنیم. به اون هایی که خوندن بلدند کتاب داستان به بزرگتر ها بروشور و …

ایده 31 – پویش مردمی در فضای مجازی

 چگونگی راه اندازی یک پویش مردمی در فضای مجازی با این سیل جمعیت زائرین پیاده ایده ای داره؟ عکس پروفایل رو فقط می شه در نظر گرفت که الان آماده شده هست. من گروه زدم و دوستان تو اون جا دارن همه می رن کربلا ان شاء الله و داریم بررسی می کنیم و متن و صوت هایی می خواهیم بگذاریم که همه در مسیر از غیبت و غربت امام زمان علیه السلام بگن.
می شه روی یک # (هشتگ) هم تمرکز کرد. با توجه به این که فضای اینستاگرام آزاد تر هست اگر این کار را با پستی توی اینستاگرام بگذارید شاید خوب باشه. می شه یک بنر در حال حاضر درست کنید تا برای تبلیغ در تلگرام دوستان بتونن پخش کنن. عکس پروفایل بهترین نمونه اس. طرح کتیبه ها و بنر های تبلیغی شهری. کلیپ های رسانه ای.

ایده 32 – زیارت از راه دور

برای کسانی که به زیارت مشرف نشده اند، با تاکید بر سایر علامت های مؤمن در روایت امام حسین علیه السلام، زیارت اربعین و چهار علامت دیگر، قرار های یک ساله برای آمادگی نوبت بعدی زیارت ترسیم کنیم.
«در پناه اهل بیت علیهم السلام باشید» 
دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا