بررسی شخصیت امام زمان علیه السلام – سخنرانی غدیر

معرفی امام زمان علیه السلام در خطبه غدیر

بررسی شخصیت امام زمان علیه السلام ( بخش ششم )

مسأله مهدی موعود، مسأله ای اسلامی است و به شیعه اختصاص ندارد، هر چند که اعتقاد به ظهور آن حضرت در معارف و آثار شیعی نمود ویژه ای یافته است در این بخش از سخنرانی امام زمان علیه السلام در خطبه غدیر قرار است به بررسی شخصیت امام زمان علیه السلام بپردازیم و  از این فرصت استفاده کنیم و مخاطبمان را با ایشان بیشتر پیش آشنا کنیم.

برای مشاهده جلسات سخنرانی در مورد امام زمان علیه السلام در خطبه غدیر به لینک های زیر مراجعه نمایید.
(شش فایل جلسه سخنرانی)

برای مشاهده مقاله امام زمان علیه السلام در خطبه غدیر ( بخش اول ) کلیک کنید.

برای مشاهده مقاله امامت امام زمان در خطبه غدیر ( بخش دوم ) کلیک کنید.

برای مشاهده مقاله امامت امام زمان در خطبه غدیر ( بخش سوم ) کلیک کنید.

برای مشاهده مقاله وارث غدیر امام زمان علیه السلام ( بخش چهارم )کلیک کنید.

برای مشاهده مقاله معرفی شخصیت امام زمان علیه السلام ( بخش پنجم ) کلیک کنید.

برای مشاهده مقاله بررسی شخصیت امام زمان علیه السلام ( بخش ششم ) کلیک کنید. 

فایل شماره 6 – بررسی شخصیت امام زمان علیه السلام

متن سخنرانی بررسی شخصیت امام زمان علیه السلام

می‌رویم سراغ پازل شخصیتی امام زمان علیه السلام از بیان نبی اکرم صلی الله‌ علیه‌ و‌ اله‌ و سلم آخرین نکته از متن غدیر از پازل شخصیتی امام زمان علیه‌السلام را باهم بررسی می‌کنیم. و از آن جای که ۲و ۳جمله آخر جنبه‌ی معرفتی دارد. به آن بسنده می‌ کنیم.

فرمایش نبی اکرم به اینجا رسید عبارت ألا اِنهُالمفوض‌ُإلیه حالا برویم سراغ جمله‌ ی بعدی، حضرت فرمودند: ألا إنَّه ُقَد بَشَّرَ بِهِ مَن سَلَفَ بین قرون یَدیهِ آگاه باشید که پیشینیان از قرن‌ها حضور او را بشارت داده‌ اند. اگر ما قرار باشد از این چند جمله‌ ی پایانی در مراسم جشن مان استفاده کنیم بیشتر از این سه تا چهار جمله آخر بر مبنای اثبات حقانیت و امامت امام زمان روحی و ارواحنا فداه و در بخشی به عنوان پاسخ به شبهات راجع به این موضوع و معرفی حضرت حجت صحبت کنیم.

یکی از کارهای که ما در جشن می‌ توانیم انجام بدهیم، بخشی باشد به عنوان پاسخ به شبهات حالا نه چاله چوله های اعتقادی مردم را پر کنیم. مردم سوالاتی دارند از معتقداتشان که می‌ خواهند نسبت به آنها اعتقاد قلبی پیدا کنند. ما موظفیم غرفه‌ ای تدارک ببینیم که یکی دو نفر باشند برای پاسخگویی به سوالات اعتقادی دینی و مردم.

این موضوعی است که شاید در بعضی مواقع جاها و شهرستانها از آن غافل بمانم و لذا من پیشنهاد می‌ کنم که عنایت کنید یک بخشی را در موضوع پاسخگویی به سوالات مردمی به عنوان کارشناس دینی و مذهبی در جشن ما حضور داشته باشند. که در باب موضوع کسی که در جشن سوالی دارد و ما می‌ توانیم پاسخ گوی آن باشیم و وقت اجرای برنامه‌ هامون را می‌گیرد.

ما باید روی گشاده و لب خندان او را مراجعه بدهیم به بخش پاسخگویی شبهات در باب شخصیت امام زمان علیه‌السلام و وجود مبارکشون و اثبات حقانیت ‌شون و اینکه الان هستند کسانی که مردم را نسبت به امام زمان علیه السلام گمراه کنند و کسی دیگر را بنشانند جای ایشان مثل معتقدات باطل بهاییت و تا حدودی هم در جغفرافیای عملکردش بد عمل نکردن در معرفی باطلشان ما باید از این عبارت از سخنان نبی مکرم که راجع به جانشین است استفاده کنیم.

برای رد کردن آن باطل، برای معرفی حقمون استفاده کنیم. لذا جبهه را برای باطل خالی نکردیم، خالی که نکردیم هیچ تونسته‌ ایم عرصه را براش تنگ تر کنیم. یکی از جملات همینه که الا انه قد بشر به من سلف قرون بین یدیه پیامبر اکرم صلی الله علیه‌ و آله‌ و سلم می‌ فرمایند: آخرین جانشین ما کسی نیست که من الان معرفی ‌اش کرده باشم.

پیشینیان شما ظهور او را پیشگویی کرده‌ اند. حتی نشانه‌ های از وجود حضرت به عنوان مصلح جهانی در کتب دینی آسمانی و کتب غیر دینی هم آمده. که در مورد این موضوع هم می‌توانیم صحبت کنیم اما این عبارت که حضرت فرمودند، می‌ خواهند بفرمایند، معرفی و گفت و گوی راجع به مصلح جهانی که تا حالا در ۱۷ و ۱۸ جمله معرفی کردم او می‌ آید کیست و می‌ آید چکار می‌کند.

او معرفی شده توسط من نیست کسی است که از گذشتگان شما معرفی شده و ظهورش را پیش‌ گویی کرده‌ اند من پیغمبر اسلام دارم براش مصداق تعیین می‌ کنم لذا از این عبارت به نحوه احسن می‌ توانید برای پاسخ به شبهات در مورد وجود امام زمان علیه السلام و همچنین عبارت بعدی‌ اش ألا أنه الباقی حجه ولا حجه بعده حجت باقی اوست و پس از او حجتی نخواهد بود.

بررسی شخصیت امام زمان علیه السلام – حجت و دلیل و برهان

عبارت حجت و دلیل و برهان را می‌ دانیم. اما اینکه حضرت می‌ فرمایند او حجت باقی است و بعد از حجتی نسبت جزء عباراتی است که ما می‌ توانیم در پاسخگوی عبارات وجود امام زمان علیه‌ السلام تولدشان، ظهورشان، حکومتشان و وصل شدن به حکومت امام زمان با مسائلی مثل رجعت که قابل طرح در این بحث است.

امام زمان علیه السلام حجتی پایدار یعنی از ایشان حجتی جدید نخواهد آمد شخص سیزدهمی از جانشین پیامبر صلی الله‌ علیه‌ و‌ آله وجود نخواهد داشت این هستش که پایدار بودن حجت بودن ایشان بر این مناسب که دیگر مثلا در زمان امام حسن عسکری مقام حجت بودنشان واسطه‌ ی بین زمین و آسمان ازشون گرفته نمی‌شود.

امیرالمومنین علی علیه‌السلام وقتی حق خلافت‌شان گرفته شد. مقام امامت‌ شان که گرفته نشد. کماکان در مقام امامت بودند به چه معنا به این معنا وقتی مقام امامت‌ شان در جامعه جاری و ساری می‌شود که مردم به سمت‌ شان گرایش پیدا کنند.

و مثل امام که چون مثل کعبه است. مردم که به سمت او که بروند و ازش بخواهند و اون رو دخیل در امور جامعه کنند. وگرنه امام بودند ۲۵ سال به قولی خانه نشین بودند. یعنی تلاش و سعی آشکارا با شمیر و مبارزه فیزیکی نداشتند اما با فعالیت‌ های برای به فراموش نرفتن خودشان و مقام امامت‌ شان و فرزندانشان، درسته خانه‌نشین بودند یعنی تلاش و جهدی آشکارا با شمشیر و مبارزه فیزیکی نداشتند اما امام بودند و امام بودنشان از بین نمی‌رود.

بررسی شخصیت امام زمان علیه السلام – حکومت ولایت ولی و حجت خدا

امام زمان علیه‌السلام با ویژگی و مزیتی خاصی که پیدا می‌کنند در زمان ظهور که ما همه‌ ی این حرف‌ ها را می‌ زنیم که سالم بمانیم با آن دو بال و زمان ظهور در حضرت را درک کنیم و یا نقش‌ مون را به نحوه احسن ایفا کنیم.

به لحاظ اعتقادی سالم بمانیم وقتی حضرت ظهور می‌ فرمایند محبت بودنشان پایدار است همه قبول می‌ کنند و همه تحت لوای امام زمان علیه‌ السلام سرخاکساری به آستان مقدسشان می‌ سایند و حکومت ولایت ولی و حجت خدا را می‌ پذیرند و امام زمان علیه السلام حکومت می‌ کنند. تا وقتی که عمر شریفشان در دنیا باشد.

اما بدانیم بعد از ایشان حجت سیزدهمی نیست. و نخواهد بود و الا حق الا معه و لا نور الا عنده یعنی هر جا که امام زمان علیه السلام باشد همان جا حق است. و عبارت لا نور الا عنده و روشنایی و نور جز با امام زمان نیست.

از این عبارت می‌توانیم بحث توسل و تمسک را خیلی خوب در جشن بیان کنیم و جا بیندازیم. یعنی بیایم با یک تزئین خاص و سلیقه قشنگی این عبارت و لا حق الا معه و لا نور الا عنده را برگزار کنیم. و ببینیم در خطبه غدیر راجع به کسی انجام شده و بعد ببریم به صحرای کربلا و گریزی خودمان را بزنیم مقام تمسک و توسل به امام زمان علیه‌ السلام را چون قرار است در مسیر حق باشیم و ثابت قدم بمانیم.

چون قرار است با نور هدایت الهی و با نور حجت خداوند راه درست را انتخاب کنیم. و در راه درست بمانیم. با معیت حق با حجت خداست و همون عبارت که راجع به امام علی علیه السلام چون حق با اوست و مفصل راجع به این نکته صحبت کنیم.

الحق مع علی و علی المع الحق یا عبارت لا نوره الا عنده را به مسابقه بگذاریم که آیا پیامبر اکرم صلی الله‌ و‌ علیه‌ و آله‌ و سلم این عبارت را راجع به چه کسی فرموده‌ اند حالا می‌تواند به صورت چهار گزینه‌ ای باشد مسابقه حین برنامه ها باشد. به شرطی که اگر جوابش معلوم شد.

ما گریز بزنیم به کربلا و روضه، تمسک و توسل امام زمان علیه‌السلام را بخوانیم. ما برای بودن در راه درست یا رفتن در صراط مستقیم نیاز به حجت خدا داریم چون او حق است. و نیاز به استفاده از نورانیت وجود حضرت داریم چون نور پیش ایشون است و ایشون هستند که باید نور هدایت را در جلوی راه ما بندازند. می‌خواستم کلیات را بیان کنم.

عبارات پایانی معرفی حضرت اختصاصا در پازل شخصیتی حضرت امام زمان علیه‌ السلام این عبارت الا انه غالب له و لا منصور علیه. هشدار حواستان باشد کسی که من تا حالا معرفی کردم کسی نیست که بشه دیگری بر او پیروز بشود غالبی بر او وجود ندارد و لا منصور علیه و ستیز دهنده او یاری نخواهد گشت یعنی چی؟؟

یعنی کسی که قرار بشه علیه امام زمان علیه‌ السلام اقدامی بکند او از هیچ طریقی یاری نخواهد شد. یعنی چی؟ یعنی آقا صلاحت رو بذار زمین بدان که هیچ گونه راهی بر امام زمان علیه‌ السلام وجود ندارد که تو بخواهی امام زمان علیه‌ السلام را زمین گیر کنی. فکر نکنی که می‌توانی صحرای کربلا و ظهور عاشواری دیگری واسه امام زمان بوجو بیاری.

ایشان کسی نیست که بر او شخص دیگری پیروز شود. و ستیز دهنده بر امام زمان علیه‌ السلام دست آویزی برای یاری نخواهد داشت از هیچ طریقی چه فیزیکی چه متافیزیکی چه ماوراء چه زمینی فلذا حالا که قرار است امام زمان بیاد که من معرفی‌ اش کرده‌ام و دارم می‌گم مواظب باشید که در مقابلش قرار نگیرید.

که حتما زمین‌گیر می‌ شوید و در سپاه ستیزندگان با حضرت قرار نگیرید که حتما نیست و نابود خواهید شد. خوب برو ایشان ایمان بیار و در کنارشان و در کنار او با باطل شروع به مبارزه کردن کن. این اعتقادِ به عبارتی که پیامبر اکرم صلی الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و‌ سلم فرمودند ما می‌ توانیم ازش استفاده کنیم.

برای اینکه مردم و مخاطبان و خودمان را و گریزندگان از این را به دعوت به سمت مصلح کل جهانی که عرض کردم از عبارت اول هیچ کس در ظهورش و در حضورش و در پدیدار شدن شک ندارد شاید در مصادیق اختلاف وجود داشته باشد. و عمدتا مصداقش را فرزند دوازدهم است و جانشین دوازدهم است میاد.

بررسی شخصیت امام زمان علیه السلام – مصلح کل جهان

آی مخاطب که به امام زمان علیه‌ السلام اعتقاد نداری؟ بالاخره یک مصلح باید بیاد که اوضاع را عوض کند اون مصلح کی می‌تونه باشه؟ کسی که نتوانند با دست آویزهای مختلفی او را مغلوب کنه من می‌ گویم کی محمد بن الحسن العسکری تو می‌ گویی یکی دیگه! کسی که می‌خواد بیاد باید این ویژگی را داشته باشد أَلا إنَّه لا غالِبَ لَهُ، و لا مَنصورَ عَلَیهِ متفق القول با این چنین خصوصیاتی هستیم بیا دعا کنیم.

عبارت پایانی

اَلا و اِنَّهُ وَلیُّ اللهِ فی اَرضِهِ و حَکَمُهُ و امینُهُ فی سِرِّهِ و علانِیَتِهِ

نبی مکرم معرفی امام زمان علیه‌السلام اینطوری یه کار بردند. هشدار باش که او ولی خدا در زمین، آهای اونی که لا غالب له و لا منصور علیه بیا بگم کیه؟ مقام حکمت بین مردم در وصف او یعنی دوازدهمین جانشین تعریف شده در زمین و اوست امانت دار امور خدا از زمین و فرمان روای او در میان بندگان و امانتدار امور آشکار و پنهان خداست.

مصلح تو چه خصوصیتی داره؟ ما می‌گوییم این مصلح ما ولی خداست روی زمین حجت خداست روی زمین به اذن خداست که می‌تواند پرچم توحید را در سراسر جهان بگستراند. به لطف و اجازه خداوند است که امکانات در اختیارش قرار می‌گیرد و همه‌ی مردم دنیا به اسلام و تشیع هدایت می‌کند و تو از هرگوی و برزنی سرت را بیرون بیاری و از هر پنجره‌ای بیای و استشمام کنی متوجه یکسان بودن عطر بندگی در گیتی می‌شوی.

این حجتی که ما داریم معرفی می‌کنیم. مخاطب جشن غدیر متوجه این موضوع باش که وقتی امام زمان علیه السلام ظهور کنند ایشان بین مردم حاکمند. حاکمیت از آن کسی است که وقتی مقبولیت پیدا می‌کنه که ظهور کنه و حکومت و عدل جهانی‌اش را نشر بدهد. عادل‌تر از ایشان سراغ داری؟ دلسوزتر از ایشان سراغ داری و داناتر از ایشان سراغ داری که به زیر و بم دین آگاه باشد و بر حق و وجدان دینی برای تو حاکمیت کند. نه نه

خوب دستت را بلند کن و از خدا بخواه که ظهورش را ببینی لذت چنین حاکمیت را بچشید در کنار همچنین حاکمی زندگی کردن را با بند بند وجودتون تجربه کنید. وقتی لذتش هم زیر دندونت رفت دیگه نمی‌ تونی دل بکنی. به کسی تکیه کنید که امین خدا در آشکار و پنهان است و أمینه فی سره و علانیه چرا در هر خو‌نه‌ای می‌ریم در خونه‌ای هر بی سر و  پای را می زنیم سفره دلمون رو برای کسی باز می‌کنیم از مشکلاتمان می‌گوییم از کمبودها و گرفتاری‌هامون می‌گوییم.

از کمبود ها و گرفتاری‌ هامون می‌گوییم از خوشی‌ ها مون نمی‌ گویم ولی در خانه کسی که امانت‌ دار در پنهان و آشکار خداست که چقدر این مقام امانت را خوب توانسته تحقق ببخشند که امام زمان علیه‌السلام هستند. و خدا این مقام امانتداری را از پنهان و پیدای عالم در اختیارشون قرار داده چرا تو سراغ کسی دیگه برویم و سفره‌ی دلمون رو پیش دیگری جز اون باز نکنیم و غیر او را ترجیح ندهیم.

بررسی شخصیت امام زمان علیه السلام – امانت دار خدا

چرا اول می‌ روید دنبال راه حل‌ های دیگری می‌گردید برای حل مشکلاتمان بعد در خونه‌ ی کسی که امانت دار پیدا و پنهان خداست و خزانه دار کلید ارزاق عالمه اگر نتونستید جای دیگری حلش کنیم شاید یادمون بیفته و یادمون بیاره او هست حرف ما رو بشنود بعد از شنیدنش آبروی ما نرود بعد که آبرومون که نرفت بلاخره وقتی آدم مشکلی داره و میره با یکی درد دل می‌ کنه داره از اعتبار و آبروش مایه می‌گذارد. غیر از این نیست.

چقدر از این جمله می‌ شه خوب استفاده کرد برای تذکر مردم نسبت به امام زمان علیه‌ السلام در جشن مخصوصا همه هن نسبت به این موضوع واقف‌ اند که که اگر من رفتم درد دلی انجام دادم طرف مقابلم خیلی متدین و متعهد باشد. آخرش از گفته‌های من باخبره ۲۰ سال دیگه مشکل من حل بشه، ۱۰ سال دیگه مسئله من حل بشه.

چه اتفاقی می‌ افتد او یادش می‌ یاد که من این مشکل را داشتم چه بسا روزی که دین‌ دار بود و حرف من رو شنید و ۱۰ سال دیگر به اون دیانت نبود. به اون تعهد اخلاق نبود همون را چماق می‌کنه و تو سر من خرد کنه!!!! و از من باج بگیره خوب چرا من نروم این درد دل را پیش امام زمان عرض کنم و سفره دلمم رو پیش حضرت باز کنم.

اینجاست که ما می‌ توانیم مخاطب را سوق بدهیم به باز کردن اون دو بال و پرواز در عالم مهر مهدی و می‌ تونیم مخاطب را سوق بدهیم به سمت تمسک و توسل به امام زمان علیه‌ السلام اینجاست که مخاطب را در جشن می‌توانیم متذکر کنیم.

تذکر به حضرت به یادآوری حضرت به نقش داشتن حضرت در زندگی، عرضم اینکه به مقام امامت حجت امام که همه کاره است امین و امانتدار خداوند است پس حتما اگر در خانه او رفتید و ازش خیر دیدید و آن خیری را می‌ بینی که دیگران به تو نتوانند برسانند و اگر هم برسانند و هم یادشون برود، کم نیست که با منت باشه و اذیت شی.

اما امام زمان عللیه السلام جوری بهت کمک می‌کند که تو هیچ وقت احساس شرمگینی نکنی. چشمت به جمال مبارک که روشن شد اصلا فکر می‌کنید مقام نعمت و تمام حجت در مقابل تو نشسته و به چشمان تو نگاه میکنه ولو صد تا کار هم واست کرده باشه و از این ارتباط خیر می‌بینی.

خوب این گفت‌ و‌ گو پایان می‌ یابد با نکته‌ ای در مورد أمینُهُ فی سِرَّهِ و علانیَتِهِ. عرض کردم. هدف ما از برگزاری این شش جلسه این بود که ما باید با اهتمام معرف امام زمان علیه‌ السلام به عنوان عین حق و واقعی‌ ترین و بهترین حق زمانمون باشیم و اجازه فعالیت به باطل برای معرفی خودش رو ندهیم راه‌ های مختلفی را در اون جلسه عرض کردیم.

من جمله استفاده از تعابیری که فرمایش نبی اکرم صلی الله‌ علیه‌ و آله‌ و‌ سلم در خطابه در برنامه‌ی معرفی جانشینانشان ۱۴۰۰ و چند سال پیش داشتند. و به همین دلیل که در آخر زمان و زمان حکومت آخرین وصی‌ شون باطل‌ های مختلفی با تمام توان تلاش می‌کنند تا لباس حق بپوشند. و امام زمان علیه السلام و اعتقاد به حضرت را از میدان به در کنند.

آمده‌اند در آن روز برای آخرین جانشین شان یک بخش جدای ۱۸ جمله‌ ای فرمایش داشتند. تا به مردم بفهمانند اگر من الان دارم اولین جانشینم را معرفی می‌کنم بدانید که اعتقاد به آخرین جانشین هم اهمیت‌ اش کمتر از اعتقاد به اولین جانشین نیست. و لذا ما آمدیم برای معرفی حق از بیان حق در خطبه‌ ی که حق است استفاده کردیم یعنی فرمایش بنی‌ مکرم درباره امام زمان علیه‌ السلام.

هدف مون چی بود؟
اینکه مخاطب ما در توجه به امام زمان علیه‌ السلام به بهانه‌ ی جملاتی که نبی مکرم صلی الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلم در معرفی حضرت فرمودند ۲ تا بال یا پیدا کند یا دو تا بال اگر داره تقویت کند و ازش استفاده کند. اون دو تا بال چی بود؟

وصل‌ اش کردیم به فرمایش امام حسن عسکری علیه‌ السلام که حضرت فرمودند: معتقدین به امام زمان علیه السلام در آخرالزمان و منجلاب غیبت و قبل از ظهور رهایی و نجات پیدا نمی‌کنند الا اینکه خداوند بهشون توفیق بده دو تا کار انجام بدهند:

  • ثبات قدم در گفت‌ و گو و قول نسبت به امام زمان علیه‌ السلام و در کل یعنی ثبات به امامت و حقانیت حضرت
  • توفیق الهی بهشون دست بدهد که موفق بشوند به فرج و سلامتی امام زمان علیه‌ السلام

با این دو مقدمه وارد جملاتی شدیم که اون جملات ازش استفاده‌ ای می‌ شد که بتوانیم مخاطب را به سمت امام زمان سوق بدهیم جشن به نام امیرالمومنین علیه‌ السلام باشد ولی به کام ولی الله ارواحناه فداه مقام تمسک و توسل را توضیح دادیم.

موظفیم مخاطب رو نسبت به امام زمان متذکر کنیم به نحوه‌ ی که به ایشان توسل و بالاتر از اون تمسک پیدا کند و در این توسل و تمسک با این دو بال مزین بشود. و ازش استفاده کند که در منجلاب آخر زمان در اعتقاد سالم باقی بماند. و بعد هم امدیم از بعضی جملات استفاده کردیم در تشریح شرایط بعد از ظهور امام زمان و تشکیل حکومتشان و از آن هم استفاده کردیم تا مردم را ترغیب کنیم.

تا اینکه از خدا بخواهد که امام زمان علیه‌ السلام زودتر ظهور کنند یعنی دعای فرج را که اگر قرار است طبق دستور و پیش‌ بینی نبی مکرم صلی الله‌ علیه‌ و‌ آله‌ و‌ سلم همچین اتفاقی بیفتد بعد از ظهور امام زمان علیه‌ السلام چرا ما این کار را انجام می‌دیم؟

که زودتر خودمون رو آماده کنیم شرایط دعا را برای خودمون فراهم کنیم. به دعای بر فرج مستدام باشیم. هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی که هم یکی از آن دو بال را تقویت کرده باشیم. و در عین حال در گفت‌ و‌ گو و ثبات قدم در قول با امام زمان علیه‌ السلام مقید باشیم همین اینکه وظیفه‌ مون را در قبال دیدن و درک کردن حکومت نازنین با پیش‌ بینی‌ های که کردند انجام بدهیم.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا