معرفی شخصیت امام زمان علیه السلام – سخنرانی غدیر

سخنرانی امام زمان علیه السلام در خطبه غدیر

معرفی شخصیت امام زمان علیه السلام (بخش پنجم)

مسئله مهدی موعود، مسئله ای اسلامی است و به شیعه اختصاص ندارد، هرچند که اعتقاد به ظهور آن حضرت در معارف و آثار شیعی نمود ویژه ای یافته است در این بخش از سخنرانی امام زمان علیه السلام در خطبه غدیر قرار است به معرفی شخصیت امام زمان علیه السلام بپردازیم و  از این فرصت استفاده کنیم و مخاطبمان را با ایشان بیشتر پیش آشنا کنیم.

برای مشاهده جلسات سخنرانی در مورد امام زمان علیه السلام در خطبه غدیر به لینک های زیر مراجعه نمایید.
(شش فایل جلسه سخنرانی)

برای مشاهده مقاله امام زمان علیه السلام در خطبه غدیر ( بخش اول ) کلیک کنید.

برای مشاهده مقاله امامت امام زمان در خطبه غدیر ( بخش دوم ) کلیک کنید.

برای مشاهده مقاله امامت امام زمان در خطبه غدیر ( بخش سوم ) کلیک کنید.

برای مشاهده مقاله وارث غدیر امام زمان علیه السلام ( بخش چهارم )کلیک کنید.

برای مشاهده مقاله معرفی شخصیت امام زمان علیه السلام ( بخش پنجم ) کلیک کنید.

برای مشاهده مقاله بررسی شخصیت امام زمان علیه السلام ( بخش ششم ) کلیک کنید. 

فایل شماره 5 – معرفی شخصیت امام زمان علیه السلام

متن سخنرانی معرفی شخصیت امام زمان علیه السلام

جمله ی «الا انهو یسمُ کلَ ذی فضلٍ فضله و کل ذی جهلٌ بجهله» این جمله و چند جمله ی دیگر پازل معرفی قوی برای معرفی امام زمان در آن دو بال دارد. امام زمان برای معرفی خود به جامعه نیاز به چند قدرت از جمله قدرت تسلت بر عقل ها و جسم ها و … دارد در این جمله هم قدرت داشتن علم است.

این علم چیست؟ (او وارث همه علوم است)
داشتن این علم ثمره ای دارد که قدرت را هم پیش می آورد مثلا عالم بودن برای فردی باعث بالا رفتن آگاهی و قدرت او می شود این علم و نتیجه آن یکی از مهمترین وسیله برای قدرت و گسترش پرچم شیعی در دنیا برای حضرت است.

چنانکه ملکه سبا به دین حضرت سلیمان مشرک بوده و حضرت عده ای را برای هدایت ایشان می فرستند که ایشان قبول نمی کنند ایمان بیاورند و فرستاده های حضرت را با هدایایی برمی گرداند تا خودش را از دعوت حضرت سلیمان خلاص کند.

حضرت زیر بار نمی رفتند لذا حضرت از یاران می خواهند که تخت ملکه سبا را بیاورد یکی از جن ها می گوید تا تو از تختت بلند شوی من تخت را آورده ام شخصی (از دوست داران حضرت) به نام آصف برخیا می گوید حتما حضرت قدرت بیشتری از او دارد.

آسف گفت:
ای سلیمان نبی من مقداری از علم کتاب نزدم هست و می توانم تخت ملکه سبا را قبل از یک پلک به هم زدن بیاورم که چنین هم شد.

توام بودن علم و قدرت برای گستراندن عدالت در جهان. امام زمان علیه السلام هم علم همه پیامبران و ائمه را به ارث برده اند لذا وقتی سوال پرسیده می شود وقتی امام زمان ظهور می کنند چطور می توانند در برابر این همه قدرت از جمله توپ و تانک و..

با اسب و شمشیر مقابله کنند و بر عالم چیره شوند و دارای علمی هستند که با آن همه این وسیله ها را از کار می اندازند و کاری می کنند که بهتر و پیشرفته تر از این وسایل را در خدمت داشته باشند چون وارث کل علم هستند.

جمله بعدی «و محیطُ بکل فهم» آن حضرت بر همه ادراک ها و فهم ها چیره هستند و آنچه حضرت بخواهند شما درک می کنید و می فهمید. اگه آسف مقداری قدرت دارد آن را از کجا آورده از علمی که داشته پس ادعای اینکه کسی علمی داشته باشه قدرتش بیشتره ادعای عجیبی نیست.

در زمان نزدیکتر در اصفهان مرحوم نخودکی علمی داشت که وقتی کسی مریض می شد نقلی می دادند و آن شخص شفا پیدا می کرد پس علمی داشت که باعث قدرت او شده بود که ما این کارها را نمی توانیم انجام دهیم.

همه این علوم از آصف برخیا و … سر زوزنی از علم امام زمان علیه السلام که نیست با آن علم است که او می تواند کل عالم را دربرگیرد و مایه قدرت ایشان است.

جمله «الا انهو لمخبرُ ان ربه عزوجل والمشیدُ لامر آیاته»: او اخباری از پروردگار می دهد و نشانه ها و آیات خداوند را استوار می کند. هر کجا که بری در زمان حضرت همه را موحد میبینی همه به یک شکل توحید را به پا می کنند. آن حضرت اخبارشان را از سوی خدا می گویند و بر اساس هوای نفس سخن نمی گویند، البته حضرت همه آن کارهایی که انبیاء قرار بود انجام دهند را به انجام می دهند این ها را از کجا می آورند؟

اگه قرار حضرت بیایند و آیات متشابه و آیات رمزی را تشریح کنند و فقط اوسط که می تواند این امر را انجام دهد پس از کجا این کار را انجام می دهند: از طرف خدا می گویند و این تفاوت اعتقادی ما با سایر ادیان است که آنها می گویند خودشان این سخن ها را می گویند. اهل خلاف متولیان تفسیر به رای دارند و فهم خودشان را در دین تفسیر می کنند و…

جمله «الا انهو رشید السدید» امام زمان علیه السلام استوار و پاینده هستند بالیده و رشید هستند. پیامبر در این جمله این نکته را بازگو می کنند که آگاه باشید آخرین جانشین من که مردم را به راه درست ارشاد می کند خودش رشید هست.

و این را در جشن قدیر اینگونه می شود ربطش داد که اولین شخص عالم خودش این نوید را می دهند که آخرین جانشین من رشید و سدید است و اوست که راه صحیح را نشان می دهد و اگر به او بپیوندید او در راه درست استوار است و از پیوند با او تو هم به راه درست و صحیح می رسی که اگر این امر نباشد به راه صحیح نخواهی رفت.

جمله «الا انهو المفوضُ الیه» امام زمان علیه السلام اختیار دار جهان و جهانیان است. بدانید ور اوست تفویض امر/ برون کار از دست زید است و امرو. که خدا این کار را به حضرت سپرده اند. نکته ای وجود دارد که وقتی بخواهیم این را برای مخاطب بفهمانیم که او اختیار دار عالم است و خداوند هیچ کاره است مفوض الیه این تفویض اختیار به این معنا نیست که این اختیار برای امام زمان است و برای سایر ائمه نبوده است.

پیامبر صلی الله علیه و سلم این امر را مخصوصا در باره امام زمان علیه السلام فرمودند که: قرار است حضرت کسی را معرفی کنند که تمام دین را در تمام عالم بگستراند و سرپرستی عالم را ظاهر و باطن بر عهده بگیرد و مجری جهان در تمام جوانبش باشند.

در زمان ائمه مردم از ائمه سوال می پرسیدند آنها اختیار داشتند جواب بدهند یا ندهند ولی همه این اختیار برای حضرت هست و دست خود حضرت است که استفاده کنند یا نه این تفویض با تفویض دیگر متفاوت است (آیه 39/ص)

خدا امکاناتی به ائمه می دهد که خودشان می دانند استفاده کنند یا نه (29/ تکویر) که در توصیف این آیه شما چیزی را نمی خواید که خدا نمی خواهد و شما آن چیزی را بیان می کنید که خدا می خواهد.

منظور نیست که خود خدا در این زمینه هیچ کاری انجام نمی دهند و جهان را تفویض کرده اند بلکه چهار چوبی را تنظیم کرده اند که قسمتی از اختیار را به آنها داده اند بلکه خود خداست که امور عالم به دست خودشان است. این اختیار قبل از امام زمان به ائمه دیگر داده نشده بود چون شرایطش را نداشتند ولی امام زمان علیه السلام اختیار دار جهان هستند که می توانند بر اساس آنتمام دین را در تمام جهان گسترش دهند.

نکته آخر:
جهت تبلیغ بخصوص بانوان تبلیغ غدیر را ببرند به نشست های خانوادگی که نیازی به برگزاری جشن های آنچنانی نیست. با توجه به دنیای سرعت نیاز به اختصار مفاهیم دینی است خیلی از مردم از سخنرانی پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم در باب معرفی جانشین بی اطلاع هستند.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا