امامت امام زمان در خطبه غدیر – سخنرانی غدیر

سخنرانی امام زمان علیه السلام در خطبه غدیر

امامت امام زمان در خطبه غدیر (بخش سوم)

در این بخش از سخنرانی امام زمان علیه السلام در خطبه غدیر قرار است به بررسی امامت امام زمان در خطبه غدیر بپردازیم و  از این فرصت استفاده کنیم و مخاطبمان را در جهت بارور کردن و تقویت دو بال رهایی بخش و نجات دهنده از فتن و منجلاب آخر الزمان به فرموده امام حسن عسکری علیه السلام تقویت کنیم. قرار است مخاطب و خودمان را  به حالی برسانیم که آن دو بال را یا پیدا کرده و یا اگر آن دو بال را دارد تقویت کند.

فایل شماره 3 – امامت امام زمان در خطبه غدیر

متن سخنرانی امامت امام زمان در خطبه غدیر

 جلسه گذشته در مورد بزرگداشت غدیر یا هر مناسبت دیگری که هست برای خواندن دعای سلامتی امام زمان تذکری و تلنگر با استفاده از یک داستان و یا یک روایت جذاب و زیبا برای مخاطب به گونه‌ای‌ گفته بشود که  مخاطب رو متوجه خواندن دعای سلامتی امام زمان علیه‌السلام بکنیم. متوجه اهمیت فعلی که دارد در آن لحظه انجام می‌دهد بکنیم و عمق توجه مخاطب روی بحث دعا ابتدای شروع جلسه بیشتر کنیم. بعد وارد جملاتی از تعریف پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در باب معرفی امام زمان علیه السلام شدیم و نکاتی رو عرض کنیم.

دو بالی که امام حسن عسکری علیه السلام به احمدبن اسحاق فرمودند:‌

1- بال موفقیت بر دعای فرج امام زمان علیه السلام

2- ثبات در قول به امامت امام زمان علیه السلام اون هم به توفیق الهی

تک تک جملات را می‌توانیم استفاده کنیم و از آن بهره ببریم و انان رو به امام زمان علیه السلام وصل کنیم.

نکته اینجاست که ما باید بتوانیم در یک جشن غدیر مخاطبان را با جملاتی که پیامبر صلی الله‌ علیه و آله و سلم فرمودند به این حس و حال برسونیم یا اینکه بتونیم از جملات بیشتری استفاده کنیم. لهذا قرار نیست ما همه‌ی ۱۸ جمله پیامبر از امام زمان علیه السلام به مخاطب را در یک جلسه برسونیم. نه این طور نیست.

اگر بتونیم رو یک جمله زوم کنیم. و به نحو احسن آن جمله را به خورد مخاطب بدهیم و به جانش بچکانیم و در قلبش قرار بدهیم و ذهن و فکرش رو درگیر اون جمله کنیم. و مفهومی ثابت و مشخص و راهکاری واضح و مشخص به مخاطب بدهیم و از جلسه برود بیرون خیلی بهتر از اینکه بخواهیم اون را انبوهی از اطلاعات کنیم و کمکی به او نکند.

ما قرار نیست اطلاعات مخاطب را زیاد کنیم. ما قرار است او را توسط یک نکته علمی جذاب به حالی برسانیم که توجه‌اش به امام زمان علیه السلام در طول زندگی روزمره به امام حی و حاضر بیشتر شود. رسیدیم به این جمله که حضرت در وصف امام زمان علیه السلام در بخش هشتم خطبه غدیر می‌فرمایند: الا انهُ مُدرِکُ بِکُلِّ ثارِ لاولیاء الله.

امام زمان علیه السلام انتقام گیرنده و خون خواه همه‌ی اولیای الهی است. کلی گفتن پیامبر یک تعبیر دارد خود عبارت ناصر اولیاءالله یک تعبیر دارد. بعضی عبارات هست که می‌تواند در منظر و جلوه مخاطب مطلب ما را گیراتر، زیباتر، جذابتر کند.

مثلا هر وقت که قرار است که از امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام اسم ببریم صرفا به عبارت علی علیه السلام اکتفا نکنیم یکی از عبارات جالبی که در در خطبه‌ی غدیر در وصف امام علی علیه‌السلام آمده همین عبارت امیرالمومنین علیه السلام، امیری عمارت مومنین است.

از معصومین دیگر یا از خود پیامبر پرسیدند آیا ما می‌توانیم صفت امیرالمومنین علیه السلام را در وصف امامان دیگری از فرزندان امام علی علیه‌السلام و جانشینان شما بکار ببریم؟ حضرت به شدت بر حزر داشتند صرفا عبارت امیرالمومنین برای امام علی علیه السلام است نه برای امام حسن و امام حسین و امامان علیهم السلام دیگر تا امام زمان علیه‌السلام.

یکی از عباراتی که همچون عبارت امیرالمومنین علیه السلام جذاب و شنیدنی و اثر ژرف تری دارد و ما را به هدف مان که همون دوبال است برسونیم. عبارت ثارالله است. خون خدا، عبارت ثارالله فقط صرفا مال سیدالشهدا علیه السلام است. که در زیارت عاشورا دیده می‌شود. و میگوییم السلام علیک یا ثارالله وبن ثارالله، ای خون خدا و ای پسر خون خدا یعنی چی؟

یعنی امام علی علیه السلام امام حسن و امام حسین و تا امام حسن عسکری علیه السلام. گفتم یک تعبیر کلی دارد که ما می‌توانیم مخاطب را در جشن متوجه این شأن از پازل کامل شخصیتی امام زمان علیه السلام که توسط پیغمبر اکرم صل الله معرفی شده متوجه‌ی این تکه‌اش کنیم.

که یکی از وجوه مهم حضور حضرت در جامعه و ظهور امام زمان در جامعه و تشکیل حکومت جهانی‌شان ، اینکه حضرت خون خواه همه‌ی مظلومان عالمند از ابتدای خلقت تا زمانی که خودشون ظهور می‌فرمایند. و حکومت جهانی تشکیل می‌دهند.

یادتان باشد در بعضی از عبارات قبل گفتیم که تشکیل حکومت جهانی امام زمان علیه السلام صرفا تشکیل حکومت فیزیکی نیست یعنی حضرت به ج انع فیزیکی انسان‌ها و ملل و ممالک مختلف حکومت نمی‌کنند.

غیر از چیرگی فیزیکی بر همه‌ی ملل و جوامع، امام زمان علیه السلام بر قلب ها و دل‌ها و مغزها و فکرهای مخاطبانشان هم حکومت خواهند کرد. و همین جاست که همه موحد می‌شوند و به هر کوچه و برزنی که بروی صدای اذان شیعه اعثنی و عشری به گوش می‌رسد.

در این راستا اگر قرار باشد این حکومت جهانی مستقر شود. یکی از شروطش رعایت عدالت است. بسیاری حقشان از ابتدای خلقت و تا آن روز در حکومت امام زمان علیه السلام گرفته شود.حقشون خورده شده مال یتمی بوده، خونی به ناحق ریخته شده که بالاترین خون ها خون سیدالشهدا است با عبارت السلام علیک یا ثارالله که در زیارت عاشورا می‌خونیم. و گرفتن انتقام این خون‌ها و حق مظلومین با امام زمان است.

چقدر من و شمای مخاطب توی جشن داری می‌گی به انواع مختلف چه در قالب مسابقه می‌تواند باشد چه در قالب پرسش می‌تواند باشد. چه در قالب سخرانی چه در قالب تابلوی مصور باشد و …. راه‌های مختلف دیگر آقای مخاطب، خانم مخاطب عزیز من و شما چقدر در عزای سید الشهدا و مظلومیت فرزندانشان گریه کرده‌اید.

چقدر اون جگرمون آتش گرفته. هم برای ایشان و هم برای اجدادشان، مادرشان و فرزندانشان، آن کاری که از ما بر میاد که ببینیم آن صحنه را که امام زمان علیه‌السلام انتقام خون این اولیای خدا از ابتدای خلقت که فرزندان آدم به جون هم افتادند تا امام زمان علیه‌السلام اون کاری که از دست ما بر می‌آید اینکه بتونیم اون فضا را به گونه‌ای بر مبنای وظیفه‌یمان آماده کنیم.

که اون فضا امکان انتقام گرفتن از خون مظلومان و خون خواهی خون‌های ریخته شده از مظلوم‌ها را امام زمان به ما بده، چه کاری از دست ما بر‌می‌آید. امام زمان را بیار تو زندگیت!!!

واژه غدیر  فقط واژه غدیر رو تابلوی گوشه خونه مون نیست. فقط واسه شب‌های گرفتاری و التهاب و مشکلات زندگی مون نیست. با او باید زندگی کنیم. بهش راه کار بدیم؟ چی کار کنیم؟

صبح به صبح به حضرت سلام بدیم. از طرف حضرت سوره‌ی یس بخونیم، مردم را به امام زمان دعوت کنیم. مردم رو در روز حداقل یک نفر رو متذکر به وجود معرفت و محبت امام زمان کنیم. صدقه برای سلامتیشان بدیم.

دعای فرج و سلامتی امام زمان را بخونیم همه‌ی اینها میشه پازلی برای انجام وظایف ما یک کشکولی که وظیفه ماست در زمان غیبت امام زمان انجام دهیم. که خدا به برکت انجام دادن این کارها آنچه که از دوران غیبت حضرت مانده بر طرف کند که تحقق و شعار پیامبر اکرم در روز غدیر را ما با چشمان خودمان ببینیم. تحقق آن چه شعاری بود؟

این بود که ولی خدا و همکاره خدا و حجت خدا بر ما امام امیرالمومنین علیه السلام باشند تا امام زمان علیه السلام خوب روی نکته ثارالله و خون خواهی امام زمان از ثارالله و ثارُ اولیاء خدا میشه به نحو احسن کار کرد.

فلذا استفاده از عبارت الا انه مدرک لکل ثارلاولیاء الله می‌تواند از شعارهای باشد یک تیکه از شخصیت امام زمان علیه‌السلام از زبان پیامبر اکرم و این وجهی از وجوه مبارک حضرت رو از زبان پیامبر اکرم انتقال بدهیم. و روی مفهوم انتقام گیرنده خون اولیاء خدا مخصوصا سیدالشهدا علیه السلام زوم کنیم نکته‌ی که باید عرض کنم.

اینکه ما نمی‌خواهیم وجهی از وجوه امام زمان که خونریزی است و بسیاری به عنوان یک جنبه منفی از شخصیت ایشان نعوذبالله روش کار بشود. و باعث می‌شود مردم از محبت و معرفت امام زمان دور کنند اینو بازگو کنیم. خیلی این نکته حساسه دقت کنید به گونه‌ای ظرافتمندانه و زیرکانه و البته منطبق بر فطرت مخاطبان که پذیرنده بر حق است.

نکته رو به گونه‌ای عرض کنیم که این شبهه واسش بوجود نیاد. امام زمان خونریز نیست امام زمان علیه السلام خون کسی رو می‌ریزد که خون مظلومی را ریخته باشد امام زمان وجود شخصی رو در زمان حکومتشان از روی زمین برمی‌دارد که قبلا حجتی از حجت های الهی، مظلومی از اولیاء رو در گستن و ریختن خونش دخیل باشد.

و لذا اینگونه نیست که هر کس با امام مخالفت کند خونش ریخته می‌شود وقتی امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف چیره بر قلب ها و دل ها شوند. نکته‌اش اینجاست اول مردم را هدایت می‌کنند عده‌ای هستند در مقابل این هدایت قد علم می‌کنند و می‌خواهند راه هدایت امام زمان علیه‌السلام را که اهدناالصراط المستقیم است به کج و مج تغییر بدهند.

آنها هم اول هدایت می‌شوند و اگر هدایت نشدن و نپذیرفتن توسط امام زمان برای جاگیری از ایجاد انحراف آنها را باید از صفحه روزگار محو کنند چون بر باطل خود ایستادن و مزاحمت ایجاد می‌کنند   و دست ک پا گیر می‌شوند.حضرت خون خواه اولیاء خدا هستند. خونشان به ناحق ریخته شده قطعا قاتلین توسط امام زمان مجازات خواهد شد. و اما جمله بعدی: الا انه الناصر الدین الله.

هان هشدار اگاه باشید همانا او یاور دین خداست این عبارتی که حضرت رسول الله در وصف امام زمان فرمودند. به نظر می‌رسد که دقیقا یک نکته رو می‌خواستند مشخص کنند امام زمان علیه‌السلام حکومتی را خواهند داشت جهانی و همه‌ی دنیا چیره خواهند شد و دنیا را اگر بتونیم رو یک جمله زوم کنیم. و به نحو احسن آن جمله را به خورد مخاطب بدهیم و به جانش بچکانیم و در قلبش قرار بدهیم و ذهن و فکرش رو درگیر اون جمله کنیم. یک رنگ و بو خواهد کرد.

این همه یکی از چیرگی بر فکر‌ها و قلب‌هاست و لذا باید برای مخاطب بشکافیم که حضرت یاری دهنده دین خداست یعنی چی؟؟ خصوصیتی که حضرت نسبت داده شده و انبیاء و اولیاء گذشته ما کمتر نسبت به آن متوجه شدیم که ناصر دین خدایند یکی از آیات قرآن نسبت به پیامبر اکرم صلی الله‌ علیه‌ و آله ، و ما علیک الا بلاغ المبین.

بر تو نیست چیزی جز تبلیغ مبین و آشکار بدون حاشیه، اجرای تبلیغ دین باید توسط پیامبر اکرم انجام شود. اجرای ان و حراست از خوب انجام شدنش نشان می‌دهد نسب به امام زمان علیه‌السلام است و لا غیر، همه‌ی انبیاء الهی یاور دین خدا بودند.

و در یاری دین خدا کوتاهی کردند اما آنچه که پیامبر صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌آله‌ وسلم از بقیه انبیاء و اولیاء الهی متمایز می‌کند آن است آن دینی که پیامبر در مدینه و در سرزمین‌های دیگر و حجاز توانستند برپا کنند آن دین توسط حضرت صاحب الزمان علیه‌السلام در تمام زمین گسترانیده خواهد شد. پس من و شمای مخاطب برای دیدن روزی که تمام دنیا دین واحد الهی را می‌پذیرد و تمام دنیا رنگ و بوی الهی می‌گیرد باید چی کار کنیم؟؟

اول برای مخاطب که اگر می‌گوییم امام زمان یکی از لقب‌هایشان اینکه ناصر دین خدایند به این معنی نیست که بقیه‌ی اولیاء خدا ناصر دین خدا نبودند. به این معناست که امام زمان هم ناصر دین خداست و البته دین خدا را به گونه‌ای نصرت می‌کند که در تمام زمین بست پیدا می‌کند. و هر کس که به سایه سار بارگاه و آستان امام زمان سربندگی بساید می‌تواند از رنگ و بوی این دین لذت ببرد.

این جمله پیامبر در مورد حضرت مهدی علیه‌السلام می‌خواهند بفرمایند: امام زمان علیه‌السلام هم مبلغ دین هستند. که پیامبر اکرم ‌صلی الله‌ و علیه‌ وآله، الا البلاغ الدین المبین بودند. و هم مجری دین‌ هستند. یعنی این دین را باید در تمام عالم بگسترانند. ولذا امام زمان علیه‌السلام  هم وظیفه ابلاغ و هم وظیفه اجرا دارند.

این وظیفه‌ی ابلاغ و اجرا در مورد امام زمان علیه‌السلام در دو دوره است. دوره‌ی ظهور حضرت و دوره‌ی غیبت حضرت ما الان در دوره غیبت‌ایم، چه کاری انجام بدیم این شعار در حق امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف استحقاق پیدا کند؟

این بحث کاربردی است که می‌توانیم برای مخاطب روش کار کنیم. الا انه ناصرالدین الله شعار ماست. و ما توضیح می‌دهیم این نصرت دین با تبلیغ دین دوتا وظیفه است ما کدامش را به امام زمان توسط پیامبر بحث می‌کنیم.

حالا می‌خواهیم به مخاطب بگوییم، الان که زمان ظهور نیست! حالا که زمان غیبت است من تو می‌توانیم چه کار‌کنیم. آنچه که ما می‌توانیم به عنوان بحث کاربردی برای مخاطب بیان کنیم برای تحقق این شعار اینکه، مخاطب نازنین ما متوجه این مطلب بشود که اگر قرار است نصرت دین خدا توسط امام زمان در زمان ظهور به گونه‌ای انجام بشود که همه‌ی زمین از دین خدا فراگیر بشود.

این نصرت دین خدا توسط امام زمان در زمان غیبت‌اش به گونه‌ای است که ما می‌توانیم درش نقش داشته باشیم. وظیفه‌ی خودمان را انجام بدهیم چی کار کنیم؟ قاعدا من و شمای منتظر باید شرایط رو برای خودمان فراهم کنیم.

این روایت از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌اله‌‌وسلم در جمع صحابه نشسته بودند و فرمودند: ای کاش برادران خدد را ملاقات می‌کردم یک عده گفتند برادرانت مگر ما نیستیم که کنارتون نشستیم. حضرت فرمودند: نه شما برادران من نیستید شما صحابی من هستید. برادران من کسانی هستند که من و امامشان را ندیده‌اند ولی به اون ایمان دارند.

این می‌شود آن بال ثابت قدم در قرب به امام زمان علیه‌السلام و باورمندی به حضرت و ایمان به ایشان، هرچه که دایره کمی و کیفی مؤمنان به امام زمان علیه‌السلام بیشتر بشود معتقدین به امامت امام زمان بالاتر برود چه به لحاظ کمی چه کیفی قاعده ما تواستیم نقشی در زمینه سازی جامعه برای پذیرش حجت خدا و تشکیل حکومت جهانی ایفا کنیم.

ایمان آوردن به حضرت ایمان داشتن به حضرت قبول داشتن حضرت به عنوان حجت حی و حاضر ما باعث می‌شود که جدیت ما در تلاش برای اصلاح خودمان و جامعه که مصادیق‌اش را عرض می‌کنم. و داشتن انتظار و حالت انتظار واقعی به گونه‌ای باشد که زمینه ساز ظهور امام زمان علیه‌السلام باشد. عبارت و ما الا لرسول الابلاغ المبین، می‌تواند اتفاق بیفتد و ما به آن جامعه عمل در حد وظیفه‌یمان بپوشانیم. چطوری؟

یک راه کاری عرض کردم که اگر ما در جلسه جشنمان با این یکی دو سه تا  عبارت اخیرمان در مورد امام زمان علیه‌السلام به گونه‌ای مخاطب را متذکر می‌شویم و اون را متحول کنیم که باعث بشود هر روز راجع به امام زمان به یک نفر گفت‌و گو داشته باشد. و خودش و او را به حضرت متذکر کند و خودش و او را با ایشان پیوند عاطفی و قلبی ایجاد کند که هم دعای فرج درش نهفته است. و هم ثابت قدم در قول امامت امام زمان علیه‌السلام ببینید جامعه چه رنگ و بوی دیگری پیدا می‌کند.

حالا ما چند نفریم اینجا ۵نفر، روزی یک بار با مخاطبان اطرافمان در جامعه پیرامون شروع کنیم. نسبت به امام زمان صحبت کنیم. این گفت و گو اگر فراگیر شود.

  آیا فرصت و مجالی برای جولان نگاه باطل خواهد بود؟؟؟ بنده ادعایم اینکه نه ما در معرفت حق و در ایجاد پیوند بین مردم و البته حق تمام تلاشمان را به کار ببریم.

هنر و سلیقه یمان را آخر آخرش و ته ته‌اش را بکار ببریم.

شما باید اطمینان داشته باشید به پشتوانه عنایت امام زمان علیه‌السلام و دعای پیامبر اکرم صلی الله‌علیه‌‌واله‌و‌سلم در خطبه‌ی غدیر در حق کسانی که امام زمان و امیرالمومنین را یاری می‌کنند. ما میدان را برای باطل باز نگذاشته‌ایم که هر کاری دلش می‌خواهد بکند.

و به خودش لباس حق بپوشاند و مخاطبمان را از چنگالمان در بیاورد و ما را گمراه کند. و از صراط مستقیم خارج کند اگر جایی باطل می‌ت اند کار کند و نفوذ کند و جامعه را از صراط مستقیم خارج کند دقیقا همون جایی است که ما در معرفی حقمون کوتاهی کردیم و بابت این کوتاهی اگر در توانمان باشد باید پاسخگو باشیم. زبانت در وصف امام زمانت می‌تواند باز باشد.

تو آدم لکنت زبانی نبودی کم رو نبودی راهکار بلد بودی سر این سفره نشسته بودی چرا نسبت به من امام علیه السلام مان ع وظیفه‌ات را انجام بدی اگر ما در جشن غدیر مخاطب را با وسایل مختلف یک پیام بهش بدیم و پیاممون این باشه که رابطه‌ی تو در گفتگوی با مخاطبت  باز بشود و بهش راهکار یاد بدیم و اون با خودمون هم فضا کنیم از این ۲۰۰ نفری که در جشن ما نشستند.

۵۰ نفرشون پیام ما رو بگیرن یعنی ۲۵% و بعد وقتی بیرون می‌روند بتوانند این حرکت را ادامه بدهند. شما در دسترس‌شان باشید و امکانی را در ایجاد ارتباط با شما فراهم کنید که اگر نتوانستی سوالی داشتی مشکلی داشتی ارتباط برقرار کنی دیالوگت نیومد و … با من با این شماره با این تلگرام با من در ارتباط باش و اون رو بنشونی سر یک کلاس مجازی و فرهنگ گفت و گو راجع به امام زمان علیه‌السلام و دعای فرج را براش بیان کنی از آن ۲۰۰ نفر ۵۰ نفر نه ۱۰ نفرشون این اتفاق براشون بیفتد شما بردید.

خود آن ده نفر می‌شوند عامل گسترش این فرهنگ، در بزرگداشت‌های دیگر محرم، فاطمیه و … بهانه برای گرفتن مخاطب هستند و مطلب هم به قدر کافی هست. می‌توانیم مطالب جذاب استفاده کنیم. و اون رو بنشونیم سر کلاس خواندن و به او مطلب بدهیم و اون را جذب کنیم و رها نکنیم.

مخاطب ما وقتی میاد در جلسه‌ی ما می‌نشیند غیر از اینکه احترام گذاشته به ما و جلسه‌ی ما و دعوت ما، آمده استتفاده کند و حظ ببرد. انتظار دارد دیده شود. نه او خود ما هم همین طور انتظار داریم دیده بشویم ولی به چه قیمتی انتظار دارید دیده شوید؟

به قیمت انجام وظیفه نسبت به امام زمان علیه‌السلام خدارو شکر ما به این قیمت می‌خواهیم دیده شویم و یکی از راه‌کارهای که ما می‌توانیم ببینیم و نمک گیرش کنیم و ارتباط‌مان را با او دائمی کنیم  استفاده از همین عبارت است و بعد هم راه‌کار دادن ما هستیم اگر قرار شد فعلی ایجاد شد ما هستیم این هم راه تماسمان هست. بزار تجربیات‌مان منتقل شود.

فلذا وقتی مخاطب از جشن ما بیرون می‌رود هم احساس پیوند با وارث غدیر بکند. هم دو تا کار یاد گرفته باشد. و از همین امشب می‌توانم و اون دو تا کار را انجام می‌دهم. عهدی می‌بندم که این سه کار را انجام دهم…این کارها رو ما بهش کد می‌دهیم و بر مبنای آن دوبال است.

تبلیغ و گفتگوی راجع به امام زمان علیه‌السلام در روابط اجتماعی روزانه‌یمان یکی از راهکارهای بود که به اندازه کافی به آن پرداختیم تذکرات شخصی به مخاطب که در خواب و بیداری و سر سفره غذا با خانواده‌ات و سر کار و فضای مجازی که شبانه روز درگیرش است و می‌تواند این فضا رو رنگ و بوی امام زمانی ببخشد و دست آویزی قرار بدهد.

  التماس دعای فرج  

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا