راهکارهای معرفی امام زمان علیه السلام در غدیر – سخنرانی غدیر

سخنرانی امام زمان علیه السلام در خطبه غدیر

راهکارهای معرفی امام زمان علیه السلام در غدیر  (بخش دوم)

در ادامه سخنرانی جلسه اول با عنوان امام زمان علیه السلام در خطبه غدیر در این مقاله به بررسی راهکارهای معرفی امام زمان و اهمیت و لزوم محور قرار دادن معرفی و ارتباط با امام زمان علیه السلام در مناسبت های مختلف از جمله غدیر می پردازیم.

برای مشاهده جلسات سخنرانی در مورد امام زمان علیه السلام در خطبه غدیر به لینک های زیر مراجعه نمایید.
(شش فایل جلسه سخنرانی)

فایل شماره 2 – راهکارهای معرفی امام زمان علیه السلام


متن راهکارهای معرفی امام زمان علیه السلام در خطبه غدیر

در معرفی امام زمان (علیه السلام) بهترین فرصت غدیر است و آن خطبه غدیر هست با کلمه «منا»… از همه امکانات در جلسات استفاده کنیم برای معرفی امام زمان (علیه السلام). تکنیک هایی مهم در معرفی امام زمان و ارتباط معنوی با امام زمان (علیه السلام)

راهکارهای معرفی امام زمان علیه السلام – خواندن دعای فرج در ابتدای جشن

این عمل وسیله ایست برای توجه به امام زمان علیه السلام که می شود با استفاده از داستان یا روایت افراد را متوجه علت خواندن دعای فرج کنیم مانند داستان: در زمان جنگ تبوک بین پیامبر (صلی الله علیه و آله) و رومیان که در این جنگ عده ای از یاران پیامبر دیر رسیدند از جمله ابوذر که مخالفان زیادی به دلیل جایگاه او در نزد پیامبر داشت از او نزد پیامبر بدگویی کردند که پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند.

همه آنچه از ابوذر به ما برسد سراسر خیر است. او بعد از چند روز به سپاه اسلام رسید خسته و با یک کاسه شکسته. ابوذر علت را توضیح می دهند که وقتی به سمت سپاه می آمدم برکه آبی دیدم که از آن خواستم بخورم به یاد شما افتادم و حیفم آمد شما از آن نخورید و من بخورم پس تصمیم گرفتم از آن برای شما بیاورم چون ظرفی نبود با دستم زمین های اطراف را کندم تا به ظرف شکسته ای رسیدم و آن را شستم و سعی کردم جوری با آن برای شما آب بیاورم.

فلذا با چنین داستان هایی می شود مخاطب را به علت خواندن دعای فرج متوجه نمود و او را با امام زمان (علیه السلام) پیوند داد و مجری می تونه بگوید که آیا می شود امام زمان هم به مخاطبانش بگویند آنچه از ما به او می رسد تماما خیر است؟ و چند جمله تذکری و تنبهی دیگر و…. یا مثلا عرض این قسمت که حیفم آمد شما از آن نخورید به این سمت مخاطب را سوق داد که آیا وقتی ما غرق در نعمت هستیم.

و مشکلاتی در زندگی نداریم آیا از امام زمان تشکر می کنیم که ما مشکلات و موانع را از ما دفع کرده اند و مصیبت هایی که می تونستیم بهش دچار بشیم ولی نیستیم؟ نکته مهم دعا آنجا که ابوذر با دستانش زمین را می کند تا ظرفی پیدا می کند و با آن آبی برای پیامبر صلی الله علیه و آله ببرد که می شه مخاطب را با خواندن دعای فرج به این سمت سوق داد که اینجا آنجایی است که آیا می شود دعای ما برای امام زمان (علیه السلام) از پیاله شکسته ابوذر کمتر نباشه؟

پیاله شکسته ما به خاطر اعمال و گناهان و توجه نداشتنمان به خاطر مشغله های دنیایی و… این پیاله شکسته ی ما هم آیا می شه دعای ما برای فرج همون پیاله شکسته ای باشه که آبی داخلش باشه؟ و به محضرشون بگیم این همون مقداریه که از دست ما بر میومده؟ [این چند ثانیه برای دعای فرج همان ابتدای جلسه چقدر می تونه تاثیر گذار باشه و…]

راهکارهای معرفی امام زمان علیه السلام – بحث علمی – کاربردی

عطف موضوعات در جشن غدیر به امام زمان علیه السلام چرا مهم است؟ روایتی از امام حسن عسکری (علیه السلام) به احمد بن اسحاق قمی در وصف امام زمان علیه السلام چون او علاقه مند به دیدن امام زمان بود و او از آنجایی که در محضر امام هادی و امام حسن علیه السلام بود و امام زمان سه سال بود به دنیا آمده بودند ولی هنوز موفق به دیدن امام زمان علیه السلام نشده بودند.

وقتی این را به امام حسن علیه السلام عرض می کنند امام حسن ع در یک فرصتی امام زمان علیه السلام را به او نشان می دهند و در وصف امام زمان فرمایشاتی دارند یکی از آن عبارات در وصف فرزندشان به کار می برند: به خدا قسم که برای امام زمان علیه السلام فرزندم غیبتی است که هیچ کس از آن نجات و رهایی پیدا نمی کند.

الا کسی که در قول امامت امام زمان علیه السلام ثابت قدم باشد به توفیق الهی دو کسی که موفق به دعای فرج امام زمان باشد به توفیق الهی. که این دو شاخصه را موضفیم به مخاطب القا کنیم که پدر امام زمان چنین فرمودند که ثابت قدم بشی به قول امامت امام زمان و دو موفق بشی به دعای برای فرج امام زمان علیه السلام که یک ضمانت نامه دارد و آن توفیق الهی است.

پس ما در جلسه ای مانند جشن قدیر موظفیم مخاطب را به در خانه امام زمان علیه السلام ببریم که حداقل متذکر به گفتگو و دعای به امام زمان باشه و او را به طوری طور کنیم در جشنمان که ثابت قدم کردن او در جشنمان حداقل در یک جلسه ای اعتقادی دینی دعوت کنیم بیاید و گفتگو کنیم و این دو بال نجات دهنده از منجلاب غیبت را هم برای خودمان مستحکم کنیم و هم به او هدیه کنیم و استحکام ببخشیم.

راهکارهای معرفی امام زمان علیه السلام – استفاده از عبارات خطبه غدیر برای معرفی امام زمان (علیه السلام)

استفاده از عبارات خطبه غدیر برای معرفی امام زمان علیه السلام که بیشترش برمی گردد به ظهور حضرت که ثمره این اشتیاق تحکیم درباره دعا برای فرج حضرت، قول امامت و گفتگو درباره امام زمان علیه السلام .

برای موثر بودن سخن دو ویژگی را به کار می بریم. از مطلب مهم به مطلب عادی می رسیم. پیامبر صلی الله علیه و آله نیز از امر توحید مطلب مهم خطبه غدیر را بیان نمودند. در معرفی امام زمان نیز پیامبر صلی الله علیه و آله مطلب مهم را با بیان اینکه از فرزندان حضرت علی علیه السلام است شروع نمودند.

جمله دوم که وارد مباحث دوران ظهور حضرت می شویم می فرمایند: الا انهو الظاهرُ الدین. آگاه باشید او بر همه دین ها چیره خواهد شد. این فرمایش حضرت رسول صلی الله علیه و آله عطف به یکی دو آیه قرآن است آیه (33 توبه) ( صف).

هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُون‏. سوره توبه / 33

چگونه از این استفاده کنیم که به آن  انگیزه ای که می خواستیم برسیم و مخاطب از آن استفاده کند موضوع را با زبان داستان پرسش و پاسخ تاکشو و… به مخاطب شرح بدیم، چگونه می شود؟

نکته اینجاست: وقتی ظهور می شود مقدماتی در ظهور وجود دارد که حضرت چیره می شوند هم چیره فیزیکی و هم متافیزیکی یعنی بر عقل ها: روایتی هست که او بر سر مردم دست می کشند و مردم عقلشان کامل می شود.

زبانی که می شود به کار برد: یعنی صبح بعد از ظهور حضرت حضرت وقتی نفس می کشی عطر ظهور حضرت را استشمام می کنی بوی بهار دین در همه زمان ها و مکان ها به مشامت می رسد و دیگر ترسی از مزاحمتی برای کسی نیست چون همه جا در ارامش است چون حضرت غلبه پیدا می کنند بر همه عقل ها و افکار و معابر پر می شود به شهادت پیامبر و حضرت علی و…

این را می شود به مخاطب بسط داد با قالب های مختلف به شرطی که او را متوجه نمود که آیا دلش نمی خواهد در این شرایط زندگی کند پس اگر میخواهی از منجلاب زندگی نجات پیدا کنی روز به روز برای سلامتی و ظهور حضرت دعا کن برای سلامتی ایشان صدقه بده. گفتگوی درباره امام زمان را درباره فرزندانت فراموش نکن، سر سفره نعمتی که خورده اید متذکر شوید که مربوط به امام زمان هست و باید از او تشکر کرد.

راهکارهای معرفی امام زمان علیه السلام – انتقام از ظالمین

پیامبر (صلی الله علیه و آله) در ادامه جمله که بر همه دینها حضرت چیره شدند می فرمایند: الا انه منتقمُ من الظالمین آگاه باشید که او از ظالمان انتقام خواهد گرفت. این هم از مسائل مهم و حیاتی است که مخاطب را به آن دو بال مرتبط کرد. الا انه فاتح الوصوم و هادمها. امام زمان فتح کننده دژهاست الا انه غالب کل قبیله من اهل شرک و هادمِیها او بر همه قبایل شرک چیره میشود و آنها را از بین می برد.

اگر مفهوم انتقام از ظالمان را بخواهیم به مخاطب برسانیم. چرا که کسی نیست که مورد ظلم به هر طریقی قرار نگرفته باشد از واقعه عاشورا گرفته تا دو شریکی که به دیگری ظلم کرده یا یتیم و… پس ای مخاطبان تنها راه گرفتن انتقام از ظالمان آمدن امام زمان است و او را باید به نحوی به سمت ظهور بیاوریم و این کار با دعا برای فرج و ثبات در قول یا گفتگو با امام زمان (علیه السلام) است.

اقتصاد جامعه در دست یک عده است و این قدرت اقتصادی  برای آنها یک دژی است که دیگران را استثمار میکنند  با این جمله می شود مخاطب را سوق داد به این جمله که حضرت از بین برنده ی دژهاست و وظیفه ما دعا و رعایت آداب دعا و مومن و خالص شدن در این مسیر است.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا