امام زمان در خطبه غدیر – سخنرانی غدیر

امام زمان علیه السلام در خطبه غدیر

سخنرانی امام زمان در خطبه غدیر (بخش اول)

در سخنرانی امام زمان در خطبه غدیر آثار اعتقادات به امام زمان علیه السلام، و در مورد حدیث “هرکسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی مُرده”، صحبت شده است. و اینکه پیامبر صلی الله علیه و آله به امام زمان در خطبه غدیر اشاره کرده اند.

فایل شماره 1 – امام زمان در خطبه غدیر


متن سخنرانی امام زمان در خطبه غدیر

جنگ بین دنیای حق و باطل در دنیای کنونی همچون گذشته و از سده های قبل پا برجاست و آنچه که باعث می شود ما و مردم به سمت حق گرایش بیشتری داشته باشیم معرفی هر چه بیشتر حق است.

پوشیده نیست که بالاترین، بهترین و والاترین حق موجود در عالم حاضر نام مقدس و وجود حضرت امام زمان علیه السلام است لذا ما باید از بستر حتی بزرگداشت قدیر استفاده کنیم جشنی به نام غدیر گرفته بشه و بزرگداشت مقام امامت امام علی علیه السلام ولی به کام امام زمان علیه السلام باشه چرا که از چند قاعده استفاده می کنیم.

قائده اول چنان که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتت الجاهلیه».

معرفی کتاب: آثار اعتقادی به امام زمان علیه السلام از دکتر قند هاری ذیل این روایت چند روایت دیگر آورده شده است که حضرات معصومین علیه السلام از سوی سوال شونده مورد سوال قرار گرفتند که اگر کسی مثلا تا امام صادق علیه السلام اعتقاد داشته باشد و در زمان امام موسی کاظم علیه السلام اعتقاد نداشته باشد.

آیا مشمول این روایت می شود که اگر مرد به مرگ جاهلی مرده باشد؟ حضرت فرمودند بله اگر به امامت امام زمانش اعتقاد نداشته باشد هر چند معتقد به امامان قبلش باشد در این حالت از دنیا برود به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است.

پس، از بستر اعیاد و مراسم ها می توانیم امام زمان را معرفی بنماییم چرا که شاید باشند کسانی که به این مراسم ها معتقد هستند ولی گرایش های مختلفی از قبیل وهابیت و مسیحی و … داشته باشند و به راه اظلال بروند  و از اینکه نسبت به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اعتقاد محوری می باشد لذا از خطبه غدیر می توان برای معرفی امام زمان علیه السلام بهره برد.

 محتوای علمی را باید به گونه ای کار کنیم که بتوانیم این محتوا را در جشن غدیر به مخاطبمان منتقل کنیم اگر محور جشن غدیر را یکی از جملات  شاخص گفته شده توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره امام زمان را محور قرار دهیم، این جمله شاخص را به بهانه های مختلفی  در سرود، مسابقه ، سخنرانی و… محور قرار دهیم توانستیم نزدیک بشویم به اون هدفی که این برنامه ها را تشکیل دادیم.

در خطبه غدیر قرار است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آخرین جانشینشان را همانند اولین جانشین معرفی کنند و ما این نکته را می خواهیم به مخاطب جا بیندازیم که چرا پیامبر صلی الله علیه و آله آخرین جانشین را هم معرفی می کنند؟

برای معرفی آخرین جانشین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در بخشی از خطبه غدیر می فرمایند:

معاشر الناسُ الا انی والرسول و علیٌ الامام  والوصیُ من بعدی و الائمته من بعده ی وُلدُه خطبه غدیر

 بسیاری از پیامبران الهی چون می خواستند منصب و مقامشان ادامه پیدا کند به فرزندشان منتقل می شده مثل حضرت یعقوب و حضرت یوسف (پدر و پسر) که مقام حضرت یعقوب از از ایشان به حضرت یوسف منتقل شده است.

اما اینجا نبی مکرم وقتی میان خوب مقام و منصب و ولایت امام علی علیه السلام را جا بیاندازند با این جملات که: «معاشرالناس الا انی منذر و علیٌ هاد»،

«معاشر الناس الا و انی نبی و علیٌ وصیی»، « معاشرالناس الا و انی رسول و علی الامام والوصیُ من بعدی و الائمته من بعده ی وُلدُه».

می فرمایند بدانید خط هدایت جانشینی پس از من پیامبر و علی علیه السلام از بچه های این علی ادامه پیدا میک ند «الا و انی والدهم و هم یخروجون من صلبه» درست است که من پیامبر پدرشان هستم ولی این امامان بعد از علی علیه السلام که قرار است تا آخر دنیا هادی مردم باشند و راه حق و خود حق باشند از صلب امیر المومنین علیه السلام خارج میشوند و این خودش عظمتی است برای مقام و منصب امام علی علیه السلام که فرزندان دختری نبی مکرم هستند.

که ادامه دهنده راه هدایت مردم توسط نبی مکرم چیده شده است آنها می آیند و این راه را ادامه می دهند بعد از این عبارات است که می خواهیم بدانیم که  پیامبر صلی الله علیه و آله چرا می خواهند بگویند مهدی از ماست و برای این چندتا تاکید داشتند: اول تاکید سلسله مراتبی است که در معرفی جانشینان و امامان از اولاد امیرالمونین علیه السلام فرمودند مخاطب باید بداند که نبی مکرم تشریح کردند از امیرالمومنین علیه السلام تا امام زمان علیه السلام لذا پیامبر صلی الله علیه و آله چند تاکید داشتند.

متن سخنرانی امام زمان در خطبه غدیر – معرفی آخرین وصی

از جمله: الا ان خاتم الائمه منا المهدی علیه السلام که تک تک کلمات این عبارت تاکیدی است که مهدی از ماست و تاکید در منا به این دلیل است که کسی نگوید امام زمان آمده و رفته یا حضرت مهدی خواهد آمد و با این حرف بخواهند مردم را از امام زمان دور کنند لذا پیامبر اکرم تاکید داشتند که حضرت مهدی علیه السلام از ماست و شروع معرفی حضرت مهدی علیه السلام در خطابه غدیر با این جمله شروع می شود.

و همه کلمات تاکیدی الا، ان، خاتم الامه و… روی کلمه منا است که بدانید ختم کننده اش منا است لذا این مهدی و قائم اشاره به قائمیت حضرت مهدی دارد از این تاکیدات بر میاید که تاکیدات پیامبر صلی الله علیه و آله بر این بوده است که آخرین امامی که پیامبران قبلی بر آن تاکید داشتند از خاندان ماست و این افتخار کمی نیست که آخرین ارائه کننده راه هدایت از خاندان اهل بیت علیه السلام باشد…

در کتاب کنزالعمال پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند که:« مردی از اهل بیت من خروج می کند [ خروج تاکیدی است بر منا] که اسم او هم نام من است لقبش هم نام لقب من است و زمین را پر از عدل و داد می کند به طوری که از ظلم و ستم پر شده است.

اگر بخواهیم بحث را کاربردی تر کنیم در محضر مخاطبان در مراسمات: خطبه غدیر را معرفی کرده ایم، سند حقانیت امام علی علیه السلام را ارائه کرده ایم، توضیحاتی در باره آشنایی مخاطب درباره خطبه غدیر ارائه داده ایم و بحث را برده ایم در پیوند زدن معرفی امام زمان در خطبه غدیر.

اگر بخواهیم حضرت مهدی را در قالب برنامه ها و روش های مختلف معرفی کنیم باید روی المهدی و القائم تاکید بیشتری داشته باشیم. یکی دو روایت توضیح دهیم که القاب و کنیه های حضرت چگونه است و این لقبها چیست و به چه مهناست.

چرا بعضی ها را به اسم می شناسند و بعضی ها را با کنیه و یا مثلا چرا پیامبر را با لقب قاسم می شناسیم و این را ربط بدیم به حضرت مهدی و توضیح دهیم که چرا ایشان را با لقب القائم می شناسیم یا المهدی. چرا او قائم است یا المهدی و به چه دردی میخورد و…

سوال: چرا پیامبر صلی الله علیه و آله را ابوالقاسم می گفتند؟ یکی از علت هایش این است که خود پیامبر و پدر بزرگوارشون خیلی اهل تقسیم آب و نان بودند در بین مردم در دنیا. القاب دیگر ابا عبدالله: سرامد بندگی  ابوالفضل دارای فضایل زیاد و … درباره امام زمان علیه السلام هم همینطور یکی از القاب ایشان اباصالح است چون ایشان در صالح بودن سرآمد خلق هستند به ایشان اباصالح می گویند.

پس می توانیم در قائم بودن امام زمان علیه السلام روایاتی نقل کنیم (بحار الانوار،ج 37.ص294 باب54):ابو حمزه ثمالی  از امام باقر علیه السلام می پرسند: مگر همه شما قائم به ایجاد صلح و حق نیستید پس چرا به حضرت مهدی علیه السلام این لقب را داده اند چرا به شما نمی گویند؟

می فرمایند:زمانی که جدم امام حسین علیه السلام کشته شد فرشتگان در درگاه خداوند گریه و زاری کردند که قاتلین امام حسین علیه السلام را رها می کنی؟ خدا به فرشتگان وحی کرد، ای فرشتگان در جای خود آرام باشید به عزت و جلال خودم قسم از تمام آنها انتقام خواهم گرفت ولو زمان طول بکشد.

لذا خداوند پرده را برداشت و امامان را که از فرزندان امام حسین علیه السلام بودند را مشاهده نمودند و فرشتگان خوشحال شدند و دیدند فرزندان امام حسین علیه السلام همه نشسته اند و یکی ایستاده و در حال نماز است. خداوند فرمودند به وسیله آن کسی که در حال قیام است و در حال نماز است از آنها انتقام می گیرم. اگر این روایت به مخاطب ارائه بشه متوجه میشیم که چرا به قائم معروف هستند.

بعد موضوع را می بریم این سمت که ما می توانیم در گرفتن انتقام مظلومین نقش موثری داشته باشیم چگونه؟ وقتی موفق به خواندن دعای فرج برای آخرین جانشین شویم.

ما باید از جشن غدیر استفاده کنیم و از پازلی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله چیده اند برای معرفی امام زمان در قالب شعر و نمایش و … معرفی کنیم و مخاطب این تکلیف را در برنامه روزانه زندگی بستری برای خودش فراهم کند و موثر در گرفتن انتقام خون مظلومین در طول تاریخ باشند و… .

روایتی دیگر از (بحار ج 51ص30باب2) لقب قائم امام زمان علیه السلام: حضرت می فرمایند: «ثمی القائم قائما لانهو یقومُ بعدِ موتِ ذکره». به این علت به او قائم می گویند که مردم فراموشش می کنند و وقتی که حضرت تشریف می آورند مثل این است که تازه متولد شده اند و برای مردم موضوعیت پیدا می کنند.

یکی از دلائل قائم بودن آن حضرت در خطابه غدیر فراموشی آن حضرت است که میتونیم در جشن غدیر این را بیان کنیم در جهت بیدار کردن مردم و خودمان  هست که مانند فراموشی امام علی علیه السلام بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ما هم نقشی در این فراموشی حضرت مهدی علیه السلام نقش نداشته باشیم.

راهکارهایی که حضرت را فراموش نکنیم:

سلام هر روز
صدقه دادن برای سلامتی حضرت
نام حضرت را در خانه یا بیرون برای مخاطبمان حداقل یک بار بگوییم
سوق و پیوند دادن یک نفر در روز به سمت امام زمان

که این امور باعث می شود در به انزوا رفتن حق پیشگیری کنیم.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا