جشن مادر و کودک غدیر – عید غدیر کودک

جشن مادر و کودک غدیر (بهترین راهکار برای گرفتن جشن در ایام کرونایی)

مقاله جشن مادر و کودک غدیر شامل داستان، شعر، تزیین جشن، کیک پزی با کودک، کاردستی می باشد. شما می توانید از این ایده هایی جالب و به یاد ماندنی برای تبلیغ، یاد و نام امیرالمومنین علیه السلام و غدیر استفاده نمایید تا در ذهن کودک شما واقعه غدیر برای همیشه حک شود. همانطور که مولای متقیان فرموده اند: یادگیری در کودکی مانند حکاکی روی سنگ است.

 به نام خدا و با یاد پدرى که سالهاست در همین نزدیکى است 

سلام به دوست خوب امام زمانی

ان شاء الله که سلامت باشى، الحمدلله که با وجود خونه نشینى و قرنطینه، همچنان دغدغه قلبت اینه که چطور به امام زمانت خدمت کنى و عید الله اکبر، عید غدیر رو مثل همیشه با همون قوت و شکوه جشن بگیرى… این دغدغه ى قلبى، لطف خدا و نگاه حضرت هست به تک تک ما! پس دست کم نمی گیریمش و ان‌شاءالله با تمام نیرو و توانمون به بهترین نحو برگزارش می‌کنیم.

خب اول می‌ ریم سراغ فرزندان‌ مون، که اکثرا تو این روزا، بیشترین ارتباط رو باهاشون داریم. راهکار های زیر، تنها پیشنهاده و می‌ تونی بسته به شرایط خودت و فرزندانت، بعضی‌ ش رو انجام بدی و بعضی‌ ش رو نه!

در حد ظرفیت پذیرش فرزندانت، تعادل گفتگو و انجام فعالیت ها و بازی‌ها رو برقرار کن، تا حرکتی مؤثر، در روح و جان فرزندات انجام بدی. البته این رو هم بگم، یه مادر تبلیغی همیشه این برنامه ها رو برای بچه هاش داره ان‌ شاء الله…

همه ما عادت داریم که روز اول عید، بسیار مرتب باشیم، غذاهای ویژه درست کنیم و خونه خودمون رو آراسته و مرتب کنیم. بیا امسال، در روز این بزرگترین عید خدا، عید غدیرخم، همین کارها رو بکنیم، با همسرمون قرار بذاریم و روز عید غدیر ، “مهربان تر” از همیشه و خوشحال تر از همیشه باشیم.

با پختن غذاهای دلخواه بچه ها و مرتب بودنمون، “ویژه” بودن این روز رو برای بچه ها مشخص کنیم. برای بچه‌ ها مون لباس نو بخریم و ازشون بخوایم که روز عید غدیر، لباس نوشون رو بپوشن و در مورد روز عید غدیر و ویژه بودنش باهاشون حرف بزنیم.

اینکه: امروز سالروز یه اتفاق مهم و ویژه‌ ی  الهیه، یه روز مهم برای مردم همه‌ ی زمان‌ ها، روزی که خدای مهربونمون دین‌ مون رو کامل کرد و نهایت نعمت و مهربونی رو بهمون تموم کرد و امروز ویژه‌ تر و خاص‌ تر هم می‌شه، وقتی یادمون میاد که روزیه که، می‌خوایم با کسی که قراره دنیا رو زیبا کنه و همه آدم ها رو خوشحال و  نسبت به هم مهربان کنه، بیشتر حرف بزنیم و به یادش باشیم.

حالا می‌تونیم این شخص رو، خلاقانه معرفی کنیم؛ مثلا می تونیم موضوع رو به شکل معما بیان کنیم: من مشخصات می گم تو،  حدس بزن .. پیغمبر یک دختر داشتن به اسم حضرت زهرا ، دخترشون با کی ازدواج کرد ؟ … این دو،  2 تا پسر داشتند به اسم … و همینجور تا آخر…

دوست خوبم، تمام این راهکارها، همراه گفتگو کردن تأثیر گذار هست، پس حتما گفتگو های در خلال انجام کار رو داشته باش، چون بدون گفتگو، به هدفت نخواهی رسید…

 چند حوزه پیشنهادى داریم که میخوایم با فرزندانمون کار کنیم

  • بخش اول جشن مادر و کودک غدیر – تزئین خونه
  • بخش دوم جشن مادر و کودک غدیر – تهیه ى خوراکى هاى روز جشن
  • بخش سوم جشن مادر و کودک غدیر – شنیدن شعر و داستان هایی که از قبل با فرزندان تمرین کردیم. (برای دیگر اعضای خانواده اجرا کنن.)
  • بخش چهارم جشن مادر و کودک غدیر – درست کردن کاردستى با هدف آموزش یک مفهوم از امام مهربونمون.
  • و…  خیلی ابتکارات و کارهای قشنگی که خودت بلدی.

بخش اول جشن مادر و کودک غدیر – تزئین خونه

از چند روز قبل از روز عید غدیر، با کمکشون تدارک برگزارى یک جشن رو بچین و بگو: چند روز دیگه یه روز خیلی مهم هست، که برا همون میخوایم خونمون رو تزیین کنیم، اون روز اونقد مهمه که خدای مهربونمون راجع بهش گفته: روز عید غدیر، روزیه که راه و رسمی از زندگی رو که بهتون معرفی کردم رو کامل کردم و نعمت‌ هام رو به نهایتش رسوندم.

می‌تونی تو تزئین کردن خونه، ازشون کمک بگیرى. اصلا می‌تونی با کاغذ هاى رنگى، خودت، همراه بچه ها وسایل تزئینى درست کنی. ( می‌تونی از فایل ضمیمه، براى این کار کمک بگیرى)

می‌تونی برای تزئین خونه از یک سری محصولات مخصوص استفاده کنی مثل: کتیبه غدیر، ریسه پارچه ای یا پوستر غدیر. برای اتاق فرزندتم می‌تونی از بادکنک غدیر استفاده کنی تا براش جذاب تر باشه.

همچنین می‌تونی از شکلات عید غدیر هم تهیه کنی تا اعضای خانواده به مناسبت این عید بزرگ همیشه شیرین کام باشند.

در حین انجام کار، اول با خود حضرت حرف بزن و بگو: یا صاحب الزمان، خودت نگاهی کن به این دستای کوچولوی بچه‌ هام و کاری کن به واسطه‌ ی این کار، محبت و عشق حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام و شما، از دستاشون به عمق قلبشون نفوذ کنه و از یاوران شما بشن.

بعد با فرزندانت حرف بزن، براشون تعریف کن که براى چه کسی این کار رو انجام میدین؛ اصلا می‌تونی بگی بیا با هم، با حضرت صحبت کنیم،  مثلا بگو:

سلام امام زمانِ خیلى مهربونِ ما، متشکریم که حواستون خیلی به ما هست و مراقب ما هستین کلى و خیلى دوست مون دارید.

چند روز دیگه روزیه که پدر شما، حضرت علی علیه السلام، به عنوان جانشین پیامبر مهربونمون، به مردم زمان خودشون معرفی شدن، و شما، به عنوان آخرین جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم معرفی شدید ، ما هم براى این که به شما که امام زمانمون هستید، بگیم که به یادتون هستیم و بگیم ما هم دوست‌تون داریم، می‌خوایم تو خونمون براتون جشن بگیریم و شادی کنیم، تا ببینید ما بخاطر تجدید عهد با شما شادیم، و بخاطر همین، این چیزارو داریم درست می‌کنیم.

جشن مادر و کودک غدیر - عید غدیر کودک - photo ۲۰۲۰ ۰۷ ۲۰ ۱۹ ۰۹ ۵۶ 2جهت مشاهده تصویر جشن مادر و کودک غدیر روی آن کلیک کنید.

برای دانلود تصویر تزئین خونه کلیک کنید.

همچنین می تونی، با کمک گرفتن از بچه ها و پدرشون، و با رعایت کردن نکات بهداشتی، درب ورودی خونتون رو تزئین کنی. اینطوری برای بقیه، هم تذکری می شه و هم تزئینات باعث خوشحالی‌شون می‌شه، بهتره در مورد دلیل این کارهم  با بچه ها حرف بزنی، که چون ما حضرت علی (علیه السلام) و امام زمان رو خیلی دوست داریم.

همیشه به یادشونیم و باهاشون حرف می زنیم و این امام‌های مهربون، حواسشون به همه ی ما، مخصوصا بچه ها هست، با این کار می خوایم یادشون رو، تو دل همه زنده کنیم، تا اونا هم یادشون بیوفته که یک امام زمان مهربون دارند و از ایشون، کمک بخوان.

اگر بنری هم برای نصب روی بالکن یا پنجره ندارید می تونید با بچه ها یک طرح ساده یا تبریک ساده نقاشی کنید و بنویسید. همین می‌تونه یه دلیل شاد کردن همسایه‌ تون هم باشه! تو این روزا که، قاب نگاه خارج از خونه، پنجره و بالکن هست

نهایتا برای ترغیب دوستان فرزند دارت، می‌ تونی به اون ها هم پیشنهاد همچین کاری رو بدی، و بگی از تزیین بیرون خونه‌ شون، عکس بگیرن و به اشتراک بذارن، تأکید دارم که با  تزیین داخل خونه همچین کاری نکنید، فضای داخل خونه حرمت داره، و بهتره عکسش عمومی نشه.


بخش دوم جشن مادر و کودک غدیر – تهیه ى خوراکى هاى روز جشن

 براى روز جشن، همراه بچه ها کیک و شیرینی بپز، سعی کن از کارهایى که بچه ها لذت می‌برن استفاده کنی. فقط به چند نکته از قبل از شروع کار، توجه خاص داشته باش؛ از قبل نیت کن و بگو: یاصاحب الزمان، این کیک رو برای عید بزرگ خدا و روز یادآوری حامی و هادی بودن شما می‌پزیم، کاری کنید خوشمزه ترین کیک عالم بشه

جشن مادر و کودک غدیر - عید غدیر کودک - photo ۲۰۲۰ ۰۷ ۲۰ ۱۹ ۰۹ ۵۶جهت مشاهده تصویر جشن مادر و کودک غدیر روی آن کلیک کنید.

برای دانلود تصویر کیک کلیک کنید.

شروع کار با بسم الله الرحمن الرحیم‌ باشه. پخت این کیک یا غذا، با مواقع دیگه  متفاوت است، این‌بار باید به این موضوعات توجه کنی: بچه ها خودشون درست بکنن.

به هیچ وجه از همچین عباراتی استفاده نکنی: اه، چقدر کثیف کاری می‌کنی، حالا اینارو کی میخواد جمع کنه؟ بلد نیستی، تو نمیتونی و… در حین کیک پزی شوخی های متداول انجام بشه: مثل آردی کردن بینی بچه، خندیدن و دست زدن، شعر خوندن (سعی بر ایجاد لحظات خاطره انگیز و ماندگار)

می‌تونی در کنار کیک ترتیب یک شربت شیرین و خوشمزه رو هم بدی. برای این کار می‌تونی از استکان مذهبی استفاده کنی تا بیشتر حال و هوای غدیر تو خونه بیاد.

می‌تونی در شستشوی ظروف بعد از انجام کار هم، ازشون کمک بگیری، کف مالی، حباب بازی و … در حین انجام کار با گفتن داستانی، متذکرشون کن؛ مثل: یادت هست دفعه قبل که براى بابا کیک درست کردیم و گفتیم که ممنونِ حمایت ها و مهربونی‌ هاش هستیم، چقدر خوشحال شد و فهمید که ما دوستش داریم و به فکرش هستیم…

همه امام ها هم، بابای ما و مردم هستن. و خیلی مهربونن. امروز بخاطر بهترین باباهای روى زمین، حضرت علی علیه السلام و امام زمان عجل الله تعالی فرجه، داریم با هم این کیک و غذا رو می‌پزیم، تا خوشحال بشن، ممکنه بپرسی که مگه خوشحال می‌شن؟

منم بهت می‌گم، بله که خوشحال می‌شن، حتما خوشحال می‌شن، بذار برات یه قصه بگم: یه روز یکی از دوستان امیرالمومنین علیه السلام مریض می‌شه و احساس سستی در بدنش می‌کنه، بعد که حالش کمی بهتر می‌شه، با خودش می‌گه بلند بشم برم مسجد، و پشت حضرت علی علیه السلام نماز بخونم،  که کاری بهتر از این نیست.

امیرالمومنین علیه السلام وقتی دیدنش، بهش گفتن که ما از مریضی‌ ات با خبر بودیم، و فهمیدیم که با خودت گفتی، هیچ کاری بهتر از این نیست که غسل جمعه کنی و وضو بگیری و پشت ما نماز بخونی.. اون دوست مولا متعجب می‌شه، چون هیچ‌ کس از بیماری‌ اش خبر نداشته…

حضرت علی علیه السلام بهش می‌گن که: هیچ زن و مرد مؤمنی نیست، که مریض بشه، مگر اینکه ما هم از مریضی‌شون، مریض می‌ شیم، از ناراحتی‌ شون ناراحت می‌ شیم و از خوشحالی‌ شون می‌ خندیم.

امام ها همچین باباهای مهربونی‌ هستن که، دنیا لنگه شون رو نداره، این کیک خوشمزه رو داریم می‌پزیم و هدیه می‌کنیم به امام زمانمون، دور هم جمع می‌شیم و دستامونو به هم می‌دیم و خداروشکر می‌کنیم بابت داشتن حامی مهربونی مثل حضرت علی علیه السلام و با هم می‌گیم: (سپاس خدا رو که ما رو از کسانی قرار داد، که به ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) و ائمه اطهار (علیهم السلام) تمسک می جویند)

  (الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایته علی ابن ابی طالب و اولاده المعصومین صلواه الله علیهم اجمعین)

و همچنین امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و دعای سلامتی امام زمان عجل الله رو  می‌خونیم : (خدایا برای ولی‌ات حجت بن الحسن که درودهایت بر او و پدرانش باد، در این ساعت و در هر ساعت، سرپرست و نگهبان و پیشوا و یاور و راهنما و دیده‌بان باش.

تا او را به صورتی که، خوشایند اوست، در  زمین‌ت سکونت دهی و زمانی طولانی بهره‌مندش سازی) و شعر می‌خونیم و شادی می‌کنیم و مطمئنم امام زمان از شادی ما شاد می‌شن…

( آموزش یک نوع کیک ساده هم در ضمیمه هست.)


بخش سوم جشن مادر و کودک غدیر – شنیدن شعر و داستان هایی که از قبل با فرزندان تمرین کردیم.

از چند روز قبل از عید غدیر، یک شعر یا داستان از حضرت امیر علیه السلام و امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف رو براى بچه هات بخون، باهاشون راجع به داستان گفتگو کن تا به خوبى متوجه بشن، بعد بهشون بگو که مثلا صداشون رو ضبط می‌کنی، تا داستان رو تعریف کنن یا شعر رو بخونن و براى مامان بزرگ، بابا بزرگ ها و خاله و دایی و عمه و عموشون می‌فرستی.

این کار زدن دو نشون، با یک تیر هست! شاید هم چند نشون! هم بچه ها خوشحال می‌شن با این کار مؤثرشون، هم داستانى از امیرالمؤمنین علیه السلام و امام زمان عجل الله تعالی فرجه یاد می‌گیرن! هم اقوام دلشون شاد می‌شه از شنیدن صداى بچه‌هاتون و هم یک داستان از امام عصر رو می‌شنون!

جشن مادر و کودک غدیر - عید غدیر کودک - photo ۲۰۲۰ ۰۷ ۲۰ ۱۹ ۱۳ ۵۷جهت مشاهده تصویر جشن مادر و کودک غدیر روی آن کلیک کنید.

برای دانلود تصویر کلیک کنید.

تازه میتونی به بچه ها بگى، این یک هدیه است که به  امام زمان عجل الله تعالی فرجه عج می‌دیم، بابت سالروز حامی شدن حضرت علی علیه السلام و ایشون. و یا همون برنامه رو برای دیگر اعضای خانواده اجرا کنند. می تونی با بچه ها شعر بخونی و دست بزنی. مثل مولودی. و … (شعر و داستان هم در ضمیمه داریم)

همینطور از بین فایل های سرود های علوی و مهدوی کودکانه، یکی رو انتخاب کن و با فرزندانت یا کل خانواده، آنها رو تمرین کن. در مورد عبارات سرود ها هم با فرزندانت صحبت کن، تا موقع خوندن سرود، با “توجه” به اون ها سرود رو بخونن، حتی برای جالب شدن، می تونید هر شب یکبار، همه خانواده با هم اون سرود رو بخونید و در مورد عبارت هاش صحبت کنید.

تا روز عید بزرگ غدیر خم، اون رو حفظ کرده و زمان گرفتن جشن، اون  رو بخونید و به فرزندانت توضیح بدی که، حضرت زنده هستند و سرود ما رو می شنوند و نه تنها سرود رو، بلکه حرف‌ های مارو می‌شنون و همیشه و هر لحظه می تونیم با ایشون صحبت کنیم، چرا که ایشون می شنوند و گوش می دهند.

حتی میتونی، یک دعا (اللهم کن لولیک یا اللهم اصلح یا دعای فرج حضرت و …) رو انتخاب کنی و روزانه بخشی از اون رو با فرزندانت حفظ کنی. ترجمه کودکانه عبارات و یا دعا رو هم به فرزندانت بگو: (خدایا برای ولی‌ ات حجت بن الحسن که درودهایت بر او و پدرانش باد، در این ساعت و در هر ساعت،  سرپرست و نگهبان و پیشوا و یاور و راهنما و دیده‌بان باش، تا او را به صورتی که، خوشایند اوست. در  زمین‌ت سکونت دهی و زمانی طولانی بهره‌مندش سازی)  و بهشون توضیح بده که چرا برای امام زمان دعا می کنیم.

که مثلا برای سلامتی ایشون یا مثلا برای بهتر شدن حالشون، یا مثلا که به ایشون بگیم چقدر به یادشون هستیم و دوستشون داریم و براشون دعا می کنیم. تا روز عید بزرگ غدیر، دعا رو حفظ کنید و بعد از برگزاری جشن  همگی با هم (کل خانواده) با همون دعا برای حضرت دعا کنید.


بخش چهارم جشن مادر و کودک غدیر – درست کردن کاردستى با هدف آموزش مفهوم غیبت امام زمان علیه السلام

(این گفتگو مناسب فرزندان بالای ۷ سال است، میتونی از جملات ساده‌تر و مفهومتر، برای سن پایین‌تر استفاده کنی)

برای شروع به کمک فرزندانت یک نقاشی خورشید و چند ابر به شکل زیر بکش. و کاملا رنگ آمیزی کنید. و بعد دور تا دورش را بچینید. می تونی از کاغذ رنگی هم استفاده کنی و کاردستی درست کنی.

جشن مادر و کودک غدیر - عید غدیر کودک - 17

جهت مشاهده تصویر جشن مادر و کودک غدیر روی آن کلیک کنید.

برای دانلود تصویر کاردستی کلیک کنید.

سوال و جواب های کوتاه در مورد امام عصر علیه السلام در جشن مادر و کودک غدیر

می خوایم در مورد خورشید صحبت کنیم. همه می دونیم که خورشید باعث زنده موندن زمین و موجودات زنده ای هست که روی اون وجود دارند. خورشید رنگ شده و چیده شده را در وسط یک برگه سفید قرار دهید.

خوب بچه ها می خوام بپرسم که در درجه اول چه  موجودات زنده ای از خورشید تغذیه می شوند؟
پاسخ بچه ها: گیاهان است. مثل گلها، درختان و …

بله بچه ها! گیاه بدون نور خورشید رشد نمیکنه. بزرگ نمی شه.

(می توانى چند گل و درخت با فرزندان خود دور خورشید بکشى و یا از عکس برگردون استفاده کنى و یا مثل خورشید از نقاشی های که در انتها آمده، استفاده کنى و همه را از قبل کشیده و رنگ کنید و دورش رو بچینید و بعد گفتگوتان رو شروع کنید. توجه داشته باشید اندازه خورشید و ابر ها بزرگ باشه  و ما بقی کوچک باشند. )

خوب حالا بچه ها، یه سوال دیگه، کدوم موجودات به خاطر گیاهان و به کمک آنها زنده اند؟
پاسخ بچه ها: گیاه خواران و سبزی خواران. مثل گوسفند، گاو و … (مثل قسمت گیاهان عمل کنید.)

خوب حالا اگه گفتید چه موجوداتی از حیوانات گیاه خوار تغذیه می‌کنند و زنده ماندنشان به خاطر آنهاست؟
پاسخ بچه ها: بله حیوانات گوشت خوار مثل شیر، پلنگ و… (مثل قسمت گیاهان عمل کنید.)

انسان ها کجان؟
پاسخ بچه ها: هم در دسته گیاه خواران و هم گوشت خواران.

«خوب بچه ها! حالا می خوام ازتون بپرسم که این خورشیدی که مرکز حیات تمام موجودات روی زمین هست اگه کلا نباشه چی میشه؟ (اینجا خورشید رو از وسط بردار) اگه خورشیدی نباشه چی میشه؟
(بچه ها جواب بدن.)

تمام گیاهان هم از بین میرن، چون چیزی نیست که به خاطر اون زنده بمونن، میمیرن…(به بچه ها بگویید تمام گیاهان رو از روی صفحه بر دارند. یا چیزی مثل قند یا سنگ روی نقاشی بذارن و یا چسب نواری رنگی رویش بزنند.)

حالا اگه گیاهی برای تغذیه نباشه چی می‌شه؟ همه ی آنهایی که از گیاه تغذیه می شوند می‌ میرند..
(از بچه ها بخواهید تمام گیاه خواران رو از روی صفحه بر دارند. یا چیزی مثل قند یا سنگ روی نقاشی بذارن یا چسب نواری رنگی رویش بزنند.)

حالا اگه گیاه خواری روی زمین نباشه چی میشه؟.. تمام آنهایی که از گوشت اونها تغذیه می کنند می‌ میرند. ( تمام گوشت خواران را بر دارند. یا چیزی مثل قند یا سنگ روی نقاشی بذارن و یا چسب نواری رنگی رویش بزنند.)

خوب پس اگر خورشید وجود نداشته باشد. هیچکدوم از موجودات روی زمین زنده نمی مونن…

حالا یه سؤال دیگه دارم ازتون…اگر خورشید باشه (دوباره خورشید را نصب کن) اما پشت ابر باشه چی میشه؟ ( ابر آماده شده را رویش بزار.)

همینطوره که شما می گید.. باز هم گیاه ها رشد می کنند…گیاه خوارها از اونها تغذیه می کنند …گوشتخوارها از اونها زنده می مونند( دوباره عکس ها رو بذار و یا اجسام رو از رویش بردار و … )…

پس همه ی موجودات روی زمین به خاطر وجود خورشید زنده می مونند حتی اگر پشت ابر باشه.

بچه ها پیامبر صلی الله علیه و آله که خواسته ها و حرف های خدا را به ما گفتند و در روز غدیر حضرت علی علیه‌السلام رو امام و هدایت گر بعد از خودشون معرفی کردن، حواسشون به ماهایی که الان امام زمانمون رو نمی‌بینیم هم بوده …

ایشون می‌ فرمایند؛ وجود امامی که تو زمان شماها غایب باشه و شما ایشون رو با چشمانتون نبینید، مثل همین خورشید است، زمانیکه پشت ابره… همه به خاطر وجود ایشون زنده اند و زندگی می کنند .و همه خوبی ها و خوشی ها به خاطر وجود ایشون به ما می رسد و اگر ایشون نباشند همه ما از بین می ریم، مثل وقتی که خورشید نباشه، امام غایب مثل خورشید پشت ابره …

یه نکته‌ ی قابل توجه اینه که خورشید به هر حال مایه ی زندگی همه موجودات هست، حالا فکر کنید، به جز این‌ خاصیت اصلی‌ ش، ما می‌تونیم هزاران استفاده‌ی دیگه ازش بکنیم؛ اگر به سراغش بریم و ازش استفاده کنیم، مثلا با یکسری وسیله، انرژی ازش بگیریم، انرژی خورشیدی!

اگر ما هم به سراغ امام زمان علیه السلام بریم، می‌تونیم کلی استفاده‌ های خوب ازشون کنیم! چون خدا کلی قدرت خاص بهشون داده که اگه ما ازشون کمک بخوایم، می‌تونن کمکمون کنن…

در ادامه می توانید نام امام زمان را در وسط خورشید  بنویسید و یا با چسب و اکلیل تزیین کنید….

و با کودکان قرار بذارید که همون جور که هر روزی با طلوع خورشید شروع می‌شه، ما هم از این به بعد روزامون و با سلام به خورشید وجود امام زمان علیه السلام شروع کنیم، مثلا بگیم: (سلام امام زمان مهربون، سلام بابا جون، صبح‌تون بخیر یا سلام گل نرگسِ ما، با نگاهت امروزمون رو کلی خوشبو و دوست داشتنی تر بکن لطفا)  و برای اینکه این کار یادمون باشه، این خورشید خوشگل رو می چسبونیم روی دیوار اتاقت.

در کنار نقاشی هم می‌تونی به فرزندت بازی فکری انجام بدی. مثل تکمیل کردن پازل غدیر. اینطوری بیشتر با موضوع غدیر آشنا می‌شه.


برنامه های پیشنهادی جشن مادر و کودک غدیر  

نقاشی های پیشنهادی

جشن مادر و کودک غدیر - عید غدیر کودک - 16

جهت مشاهده تصویر جشن مادر و کودک غدیر روی آن کلیک کنید.

برای دانلود تصویر رنگ آمیزی کلیک کنید.


دادن عیدی

با توجه به امکان خرید در ایام پیشرو، و با توجه به علاقه فرزندانت، یک هدیه که می تونه فرزندانت رو بسیار خوشحال کنه، تهیه کن. این هدیه می تونه یک باکس پر از تنقلات باشه یا یک کتاب و … که در روز عید غدیر، به فرزندانت هدیه بدی و عنوان کنی که چون امروز، روز بسیارخاصی است و بزرگترین عید خدا  است به شما هدیه می دیم.

یا می تونی دلیل هدیه رو، زحمات فرزندانت برای برگذاری جشن برای امیرالمؤمنین و امام زمان مطرح کنی و به اونها بگی که این هدیه شکرانه خدمتگزاری برای امام زمان است و حتما امام زمان هم از زحماتت، خوشنود و راضی شده اند.

توجه شود؛ دادن عیدی به کودک صرفا به خاطر ویژه شدن این روز و صاحب این روز است، پس مواظب باشیم درگیر کوچیکی یا بزرگی هدیه یا میزان مبلغ آن نشیم.


تزیین خانه

تو این روزا که باید تو خونه بمونیم، استفاده از کاغذهای موجود در خونه برای ساخت این تزیین ها، هم کار خودمون رو راه میندازه، هم بچه مون رو شاد می‌کنه، هم با این کار دل امام زمان‌مون دو جانبه شاد می‌شه.

جهت مشاهده تصویر تزیین خانه جشن مادر و کودک غدیر روی آن کلیک کنید.

برای دانلود تصویر اول کلیک کنید. برای دانلود تصویر دوم کلیک کنید. برای دانلود تصویر سوم کلیک کنید.


آموزش کیک یک تخم‌مرغی 

مواد لازم: 

تخم مرغ یک عدد
شیر یک لیوان
آرد ۱ و ۱/۲ پیمانه
روغن مایع یک چهارم پیمانه
شکر یک پیمانه
وانیل کمی
بیکیگ پودر یک قاشق چایخوری

طرز تهیه کیک :

فر را روی 180 درجه روشن کنید تا گرم شود. قالب را چرب کرده آرد پاشی کنید. آرد را همراه بکینگ پودر 3 بار الک کنید. تخم مرغ را همراه شکر و وانیل حدود ده دقیقه تا یک ربع با همزن بزنید تا حجم آن سه برابر و غلیظ و کشدار شود. شیر و روغن را اضافه کنید و در حد مخلوط شدن بزنید. حالا آرد را قاشق قاشق روی مواد الک کنید و با کفگیر یا لیسک دورانی مخلوط کنید. مواد را داخل قالب ریخته 40 تا 45 دقیقه داخل فر قرار دهید.


داستان های غدیری

این  بخش شامل چند داستان کوتاه برای کودکان به شرح زیر است:

جشن مادر و کودک غدیرجهت مشاهده تصویر جشن مادر و کودک غدیر روی آن کلیک کنید.

برای دانلود تصویر  کلیک کنید.

داستان شماره 1: درباره امیرالمومنین علیه السلام

موضوع: داستان درباره امیرالمومنین علیه السلام
هدف: آشنایی کودکان دبستانی با شوون امامت: علم امام، مراجعه به امام
مخاطبین: کودکان دبستانی (دختر – پسر)

روش قصه گویی: قصه گو می‌تواند به عنوان راوی، قصه را بگوید و زمانی که از زبان حیوانات قصه صحبت می کند، کاراکتر صورت را جلوی صورت خود گرفته و صدای خود را تغییر دهد …

یکی بود یکی نبود… توی یه لونه ی بزرگ، زیر سنگ کنار رود خونه‌ ی شهر، یه خانوم ماره زندگی می‌کرد، یه خانوم مار مهربون که قرار بود به زودی مادر بشه … اون بین یه سری سنگ رنگارنگ تخم گذاشته بود و انتظار بچه‌ اش رو می‌ کشید.

اما…… یه چند وقتی بود که ادمیزادها ارامش اونجا رو از بین برده بودند. هر روز می اومدند و با اون چیزایی که تو دستشون بود، زمین رو می‌کندن و سنگ ها رو بر می‌داشتن….  خانوم مار خیلی ناراحت بود…

دلش شور بچه‌اش رو می زد ….برا خونه‌اش ناراحت و غمگین بود و همش می‌ترسید که ادمها اونجا رو هم خراب کنن…. بارها همسایه سوسمارش می گفت بیا از اینجا بریم.

این ادمها اخر به کشتنمون می دن هااا اما خانوم مار می گفت آخه کجا برم ؟ من عاشق اینجام، کنار رودخونه به دنیا اومدم، اینجا بزرگ شدم، بچه ام داره اینجا به دنیا میاد، کجا برم بدون بچه ام؟

یه روز صبح زود که خانوم مار از خواب نازش بیدار نشده بود، یه صدای وحشتناکی شنید، صدا خیلی خیلی نزدیک بود، دوباره صدا اومد، با وحشت دور و برش رو نگاه کرد…

ایندفعه صدا اومد و سنگ های عقب لونه ریخت پایین، دوباره صدا اومد و سنگ های بیشتری افتاد. خانوم مار با وحشت از لونه‌اش اومد بیرون، رفت تو رودخونه سرش رو آروم از آب آورد بیرون…

دید اونچه که نباید به سرش اومده، لونه کاملا خراب شده بود و تخم کوچولوش زیر سنگ ها از بین رفته بود… دم غروب که ادما رفتن، با اشک و آه از آب اومد بیرون و کنار لونه اش خزید و چمبره زد…

یاد غم‌هاش که میوفتاد آه می کشید، نمی‌دونست باید چیکار کنه، درمونده شده بود… اقا شیره که تشنش شده بود و اومده بود کنار رودخونه آب بخوره، صدای آه سوزناکی شنید… تعجب کرد! اول محل نداد…

دوباره صدای آه و گریه ای رو شنید، رفت دنبال صدا و دید،  خانوم مار چمبره زده و داره گریه می کنه…

شیر: خانوم مار …چی شده چرا اینقد گریه می کنی؟

خانوم مار: دست از سر من بردار …. دنیام به اخر رسیده ….اوهو اوهو…

شیر : ای بابا ….خدا نکنه ….اخه بگو چی شده، شاید از دست من کاری بربیاد …

خانم مار: هیچ کی کاری از دستش برنمیاد …اصن هیچ کی غم من رو نمی‌ فهمه ….

شیر: نا امیدی خیلی بده …. ولی من یک ادم رو تو دنیا می شناسم که غصه همه ی موجودات روی کره زمین رو می‌فهمه، باهاشون غصه می خوره .. اگه شاد باشن، شاد می‌شه و اگه بشه مشکلشون رو حل میکنه.

خانم مار با پوزخند جواب داد : دلت خوشه … مشکل من از همون ادمیزادهاست!

و جریان غم و غصه هاش رو برای شیر تعریف کرد

شیر: من واقعا از مشکلت ناراحت شدم ولی بازهم روی حرفم هستم، روی زمین فقط و فقط اونه که مشکلت رو درک میکنه و اگه بشه راه حلی برات میاره .. اصلا بذار من قصه ی خودم رو تعریف کنم تا خودت به حرف من برسی؛

توی بیابون، تک و تنها داشتم راه می‌رفتم، برای کاری رفته بودم ولی راه رو گم کردم …. سه روز بود که هیچ شکاری گیر نیاورده بودم … از زور گشنگی و تشنگی، چشمام سیاهی می رفت …دیگه یواش یواش داشتم می‌مردم که از دور دو تا سیاهی دیدم، جلوتر که رفتم، دیدم دو تا ادم، سوار بر شتر دارن میان… از خوشحالی پیدا کردن غذا دست و پام می‌لرزید…

از دور مراقبشون بودم تا وقتی که آدمیزادها، از روی شتر پیاده شدن و شترها رو بستن به زمین …آروم آروم رفتم پشت تپه ….کمین کردم… تا فرصت رو مناسب دیدم، پریدم بیرون تا شتر ها رو یه لقمه ی چپ کنم که یکدفعه یک صدایی شنیدم، که با یه لحن مهربون و نرم گفت:

ای شیر! این‌ها شترهای ما هستند، می‌خواهی به آنها نزدیک شوی؟ نمیدونی، تمام دست و پاهام از ابهت این صدا شروع کرد به لرزیدن و قلبم پر شد از محبتشون، سرم رو که بالا اوردم، صورت زیبای امیرالمومنین علیه السلام رو دیدم ..

با شرمندگی خودم رو رسوندم جلوی پای اقام ….افتادم رو زمین و گفتم: شرمنده‌ ام مولای من …. خدا میدونه که نمیدونستم شمایید…. من شما رو امام خودم می‌دونم و هیچ وقت یک همچین خطایی نمی‌کنم. امیرالمومنین دستی روی سرم کشیدن و گفتن خدا تو رو حفظ کنه… چرا می‌خواستی حمله کنی به شترها؟

گفتم: سه روزه که گشنه و تشنه ام هیچ شکاری گیرم نیومده، دلم داره ضعف میره ..

امیرالمومنین علیه السلام با لبخند، یه دعایی خوندن و گفتن برو پشت تپه که غذایی برات مهیا است … رفتم …باور کن تا همین  حالا غذایی به اون لذیذی و خوشمزه‌گی نخوردم …

حالا هم به تو می‌گم، اگر می‌خوای دلت اروم شه و دنیات امیدوار، تنها کسی که کاری ازش برمیاد امام همه ی ما، امیرالمومنینه …راهشم دور نیست اونجا رو می‌بینی مسجد کوفه اس ، امام رو می‌تونی اونجا پیدا کنی ….

کمی از ظهر گذشته بود که خانوم مار رسید دم مسجد، صدای اسمونی مردی میومد که شنیدنش تمام غصه هاش رو کمرنگ کرد …اومد کنار در … امیرالمومنین علیه‌السلام بالای منبر صحبت می‌کردن، تا نگاهشون افتاد بهش ..

خانوم مار با نگاه ازشون اجازه ورود خواست با اشاره فرمودن که بیا جلو … اومد…. مردم تا دیدنش، بلند شدن تا حمله کنند و بکشنش اما، امیرالمومنین علیه السلام به همه دستور دادن: آروم باشین و بذارین بیاد، با من کار داره.

خانوم مار اومد جلو ، جلو و جلوتر، تا بالای منبر.

سرش رو اورد نزدیک امیرالمومنین علیه السلام و شروع کرد به حرف زدن، اینکه چی گفت و امام چه جوابی دادن، هیچ کس نمیدونه! حتما به حضرت گفته: تنها موندم و بچه‌ی کوچولوم که ماه‌ها زحمتش رو کشیده بودم، زیر آوارای لونه‌ م مونده، دلم گرفته، کمک می‌خوام…

و چیزی که همه می دونن اینه که فقط و فقط امامه که مشکلات همه ی موجودات روی زمین، چه انسان و چه حیوان، براش اهمیت داره و به حرف هاشون گوش میده …

فقط و فقط امامه که اگه کسی مشکلی داشته باشه، اگر به نفعش باشه …. مشکلش و حل می کنه…..فقط و فقط امامه که از ناراحتی همه ی موجودات روی زمین ناراحت میشه و از شادی‌شون خوشحال …

فقط و فقط امامه که حال و احوال همه ی موجودات روی زمین از حال و احوال خودش و عزیزانش مهمتره … امیرالمومنین علیه السلام امام اول تا… حضرت مهدی امام دوازدهم، که امام زمان ما هستن… می‌ تونید برای نمایش  داستان، کاردستی‌ های زیر رو درست کنید:

داستان شماره 2: داستان بهترین انتخاب

بچه های خوبم سلام! امیدوارم همیشه خوب و سرحال باشید. من بابای تاریخم. پیرمردی که اتفاق های مهم تاریخی را برای مردم تعریف می کند. آخرین سال زندگانی پیامبر و آخرین سفری بود که پیامبر به حج و زیارت خانه خدا می رفتند.

مردم بسیاری پیامبر را در این سفر همراهی می کردند  عده ای سعی داشتند تمام کارهای رسول خدا را با دقت  ببینند و صحبت‌ های ایشان را با دقت بشنوند، زیرا حتماً در این سفر آخر، خبر مهمی خواهد بود. اعمال حج انجام شد و پیامبر چند نکته درباره چگونه انجام دادن کارهای حج تذکر دادند و از مکه خارج شدند.

داستان شماره 3: داستان پیک نور ولایت

بعضی که در این سفر منتظر اتفاق مهمی بودند، خیلی تعجب کردند که چرا خبری نشد؟! اما در هنگام بازگشت، در محلی که در آن آب جمع شده و به آن غدیر خم می گفتند، پیامبر توقف کردند و دستور دادند به کسانی که جلو رفته اند، بازگردند و کسانی هم که عقب مانده اند، خود را به کاروان برسانند. وقتی همه مردم جمع شدند، جهاز شتر ها را روی هم قرار دادند تا پیامبر روی آنها بایستند و صحبت کنند، تا همه ایشان را ببینند

نمی دانید چه جمعیتی برای شنیدن صحبت های پیامبر خدا جمع شده بودند! پیامبر شروع به صحبت کردند: امروز باید با معرفی جانشین خودم، دین خدا را کامل کنم.

مردم منتظر بودند تا ببینند چه کسی جانشین پیامبر است، عده ای از قبل چندین بار شنیده بودند که پیامبر جانشین خود را معرفی کرده‌اند. رسول خدا حضرت علی علیه السلام را صدا کردند. امام اول ما شیعیان، به کنار پیامبر رفتند.

پیامبر دست علی علیه السلام را بالا گرفتند و فرمودند: هر کس من مولا،  سرپرست او هستم، علی مولا و سرپرست او است. بعد هم دعا کردند: خدایا! هر کس او را دوست داشت تو هم او را دوست داشته باش. افراد جمعیت یکی یکی آمدند  وبا حضرت علی علیه السلام بیعت کردند.

یعنی گفتند: ما شما را به جانشینی پیامبر قبول داریم و به دستورات شما عمل می‌کنیم.  بعد هم از آنجا به سوی شهرهای خودشان به راه افتادند و رفتند تا به کسانی که در غدیر خم نبودند بگویند که چه اتفاق مهمی افتاده است.

ما هم عید غدیر، عید ولایت و حمایت را جشن می گیریم تا به همه بگوییم ولایت و سرپرستی و حمایت حضرت علی علیه السلام و امروز، امام زمانمان، حضرت مهدی علیه السلام را قبول داریم و البته می‌ خواهیم قبل از هر کسی، به خود امام زمان بگوییم که: ای امام زمان مهربان، ای بهترین حامی و سرپرست، ما ولایت و سرپرستی شما را قبول داریم و در این روز زیبا به یادتان هستیم.


اشعار غدیری جشن مادر و کودک غدیر – عید غدیره مولا علی امیره

یک شیعه کوچولو خوب، دست می‌زنه پا می‌زنه

از شوق جشن اهل بیت بال می‌زنه بال می‌زنه

عید غدیره بچه‌ها مولا امیره بچه‌ها

این عید زیبا بر تمام بچه‌ها بادا مبارک

ای شیعه کوچولو حالا بنشین و پاشو

که به دست پیامبر علی امیر مؤمنان شد

عید غدیره بچه‌ها مولا امیره بچه‌ها

این عید زیبا بر تمام بچه‌ها بادا مبارک

شیعه کوچولوها، حالا بپریم بالا، حالا دستا به بالا

بگیم شکرت خدا که شیعه مرتضاییم ما

عید غدیره بچه‌ها مولا امیره بچه‌ها

این عید زیبا بر تمام بچه‌ها بادا مبارک

حالا چرخ و چرخ و چرخ یا مهدی العجل

که شد عید غدیر و غم از دلامون پر زد و رفت

عید غدیر بچه‌ها، مولا امیره بچه‌ها

این عید زیبا بر تمام بچه‌ها بادا مبارک

اشعار غدیری جشن مادر و کودک غدیر – عید غدیره ستاره بارونه زمین

عید غدیره ستاره بارونه زمین

هر جا که هستیم همه یه یا علی بگیم

حیدر امیره علی امیرالمؤمنین

حیدر امیره علی امیرالمؤمنین

دوباره ابر شادی می‌باره

تو دل‌ها عشق حیدر می‌کاره

فرشته میاد از بهشت و باز

رو لب‌هاش نغمه ی علی داره

عید غدیره ستاره بارونه زمین

هر جا که هستیم همه یه یا علی بگیم

حیدر امیره علی امیرالمؤمنین

حیدر امیره علی امیرالمؤمنین

رسیده روز عید سیدا

می‌گیریم همه عیدی از خدا

می‌خونیم همگی با یک نوا

الهی نشیم از علی جدا

عید غدیره ستاره بارونه زمین

هر جا که هستیم همه یه یا علی بگیم

حیدر امیره علی امیرالمؤمنین

حیدر امیره علی امیرالمؤمنین

دلامون گره خورده با علی

دوباره پر کشیده تا علی

تا آخر همه جا و هر زمان

لبامون داره ذکر یا علی

عید غدیره ستاره بارونه زمین

هر جا که هستیم همه یه یا علی بگیم

حیدر امیره علی امیرالمؤمنین

حیدر امیره علی امیرالمؤمنین

به نامش دنیامون چراغونه

به یادش آسمون غزلخونه

کلامش می‌درخشه مثل ماه

تو دل‌ها تا همیشه می‌مونه

عید غدیره ستاره بارونه زمین

هر جا که هستیم همه یه یا علی بگیم

حیدر امیره علی امیرالمؤمنین

حیدر امیره علی امیرالمؤمنین

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا