برگزاری برنامه های غدیر – ابلاغ و تبلیغ غدیر

ایده برگزاری برنامه های غدیر  

برای تبلیغ، برگزاری برنامه های غدیر و دعوت به جشن مجازی عید غدیر در این مقاله 46 راهکار برای شما خدمتگزاران گرامی پیشنهاد شده، که می توانید از آنها برای تبلیغ یاد و نام امیرالمومنین علیه السلام و غدیر استفاده نمایید.

ایده ها و پیشنهادات برگزاری برنامه های غدیر

1. ساخت اپ های مختلف برای ارائه برنامه های مختلف غدیر به زبان های گوناگون تا این تلاش ها و برنامه های ارائه شده، جاودانه بماند و به مرور زمان ابدی شود و افکار مختلف نضج پیدا کند.

2. تحلیل واقعه غدیر و توجه به نکات ریزی که در خطبه پیامبر صلی الله علیه و آله به آن اشاره شده است. و تطبیق آن با دنیای امروز جهت اثبات غدیر.

3. کلیپ های موشن گرافیگ و اینجوگرافی یک دقیقه ای با زبان های مختلف با موضوع چرا غدیر؟ و اگر غدیر برپا می شد …

4. کار حقوقی در یک مجموعه حقوقدان در اثبات حقانیت غدیر و اثبات آن در مواثیق بین المللی سازمان ملل و حقوق بشر و دفاع از مظلوم.

5. ساخت کلیپ های کوتاه با موضوع غدیر و امروز ما یعنی امام زمان علیه السلام وارث غدیر.

6. برگزاری مراسم مجازی در مناطق محروم و یا بیمارستان ها. به این شکل که مراسم مجازی مثلا در بیمارستانی پخش شود.

7. ایده ای که می شه اجرا کرد، پخش هدایایی هر چند کوچک به خانه ها یا حتی رهگذران است. به نظرم با این کار بیشتر قشر جامعه بهره‌مند می شوند، و چه بسا ارتباطی حتی چند دقیقهَ ای با امیر عالم برقرار می کنند.

این هدیه می تونه کتاب هایی با مضامین غدیر، ماگ هایی با طرح غدیر، سرکلیدی، خودکار، دفتر یادداشت که همگی مضامینی غدیری دارند و یا حتی پرچم هایی برای نصب در خانه یا بیرون خانه باشد.

برای کودکان هم کارت پستال هایی کودکانه با نوشته هایی از زبان غدیر یا احادیث و روایات به همراه یک بادکنک، یا صندوق های کوچک برای جمع آوری پول و هدیه کردن آن به نیازمندان باشه. و یا حتی هدیه ای که نماد غدیر باشه، برای کودکان درنظر گرفت.

8. از دیگر کارهایی که می توان انجام داد، ایجاد آتلیه های عکاسی در چند نقطه از شهر با رعایت نکات بهداشتی باشه، با زمینه و تم هایی غدیری که جذب کننده باشه و افراد بتوانند عکس یادگاری بگیرند، و این عکس چاپ بشه و به افراد داده بشه.

9. ساخت موشن کلیپ با موضوع برخوردهای امیرالمؤمنین علیه السلام. مثلا داستان رمیله یا برخوردها در زمان حکومتشون یا حتی غیرحکومتشون.

برگزاری برنامه های غدیر با برگزاری مسابقه برای جذابیت جشن غدیر

10. برگزاری مسابقه. آماده کردن بسته های غدیری شامل هدیه کوچک، شکلات و سؤالات غدیری. اعلام یک شماره تلفن برای ارسال پاسخ ها. پخش کردن بسته ها بین اقشار مختلف. جایزه دادن به پاسخ های درست.

11. برگزاری مسابقه به صورت های مختلف. به عنوان مثال طرح جدول با مضامین غدیر، در نظر گرفتن کلمات و ارسال برای افراد که با اون کلمات داستانی یا دلنوشته ای رو بنویسند و به بهترین متن هدیه داده بشه. یا اینکه مثلا افراد تصاویری رو با مضامین غدیری با برنامه های مختلف طراحی کنند.

12. غدیر را باید جهانی کنیم. چگونه؟ تبلیغ جهانی با شبکه های مختلف مجازی و عرضه غدیر با مسابقات گوناگون بافعالیت های به روز. مانند مقاله نویسی، شرح مختصر خطبه غدیر، داستان نویسی، نقاشی، نمایش، سفره غدیر در منازل، نوشتن متن های کوتاه، کلیپ های متنوع و تعیین جایزه برای تشویق.

13. برای اجرای مجلس حضوری، در قالب مجالس عام با برنامه های متنوع (تئاتر، بخش کلیپ، مداحی، سرود، مسابقه)، همایش غدیر با استادهای متخصص، پخش شیرینی و شکلات در خیابان ها و بازارها و پخش کتاب و بادکنک برای کودکان، نصب پرچم درب منازل و مغازه ها.

14. اجرای برنامه های تربیتی- تعلیمی. مثلا جلسات خاص غدیری برای تربیت جوانان، نوجوانان، کودکان با برنامه های متنوع به صورت حضوری و مجازی که ان شاءالله نسل غدیری تربیت کنیم.

15. من فکر می کنم دیگه سخنرانی جوابگو نیست! به نظرم بهتره با شیوه هایی مثل موشن گرافیک که تصویر داره، ماجراهای تاریخی بازگو بشه. مثلا ماجرای فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام با یک سلسله موشن گرافیک با نام اون فضیلت، مثلا شجاعت یا عدالت و … ساخته بشه، و ماجرای مربوط به اون فضیلت تعریف بشه!

16. مهم ترین برنامه باید برای نسل آینده با شکل های گوناگون و جذاب برنامه ریزی بشه

17. مسابقه شعرخوانی با جوایز غیر نقدی برای کودکان خردسال داشته باشید، به صورتی که یک متن شعری مربوط به غدیر رو در کانال قرار بدید و از خانواده ها بخواین تا این شعر رو با بچه ها تمرین کنن تا اون رو حفظ بشن و فیلمش رو ارسال کنن. هم چنین حفظ آیه یا آیاتی از قرآن رو همراه با معنی که به امیرالمؤمنین علیه السلام منسوب هست، برای بچه ها با گروه سنی خاصی در نظر بگیرید.

18. از اونجایی که خیلی مهمه تا کودکان از بچگی با ماجرای غدیر و امامت حضرت علی علیه السلام آشنا بشن، مسابقه بیان ماجرای غدیر رو هم می تونید داشته باشید. داستانی رو با زبان کودکانه، در کانال قرار بدید و از خانواده ها بخواین تا داستان رو برای بچه ها (مثلا گروه سنی زیر ۵ سال) بخونن تا بچه ها بتونن خودشون کاملا داستان رو روایت کنن، سپس از اونها فیلم بگیرن و برای شما ارسال کنن. حتما هم ذکر کنید که نکات و ماجراهای اصلی داستان باید ذکر بشه.

19. به نظر من در هر شهری یک گروه جمع بشن، هر کس که دوست داره و داوطلبه. گل رز به مقدار زیاد بخرن و به گل یک پیام غدیر یا یک جمله یا هر چیز که مربوط به غدیر هست، بنویسند و به گل آویزان کنن و بعد در بیمارستان ها به مریض ها و پرستارها و همراه مریض ها هدیه بدن و بگن این گل از طرف امیرالمؤمنین علیه السلام به شماست! و به جز بیمارستان در سطح شهر هم پخش کنن.

20. ایستگاه های صلواتی در مناطق مختلف برپا بشه و در کنار لیوان شربتی که می دن، مایع ضد عفونی بدن که روی شیشه اون یک جمله یا پیام غدیر نوشته شده باشه و مثلا دستکش بسته بندی کنن، روی بسته یک جمله در مورد غدیر باشه. یا بسته های شکلات با پیام غدیر.

21. اینکه در روز عید تمام شهر ساکت باشه و همه هیئت ها یا ایستگاه های صلواتی تعطیل باشن، درست نیست. این روز خیلی عظمت داره و بسیار مهمه. شاید نشه مثل سال های قبل جشن گرفت، ولی باید در سطح شهر مولودی گذاشته بشه و ایستگاه با تمام اصول بهداشتی برپا بشه.

22. از خطبه غدیر خلاصه نویسی بشه به زبان ساده در حد دانش آموزان پایه سوم تا پنجم، و اجرای مسابقه در فضای مجازی به این صورت که از بچه ها بخواهیم والدین کمک کنند، متن را بخوانند و آنچه یاد گرفته اند، برای ما در یک فیلم دو سه دقیقه ای بفرستند و به قید قرعه جوایزی بدهیم.

23. در سطح شهر افرادی به صورت داوطلب با رعایت تمام نکات بهداشتی ماسک و دستکش بیان و جایزه هایی بسته بندی شده به بچه ها بدن که مثلا داخلش یک دفتر و شکلات و دو سه تا پیام غدیر که بچه ها بفهمن باشه و پخش کنن.

24. پدر و مادرها در این مدتی که تا به غدیر مونده عید غدیر و ماجرای آن روز را به بچه هاشون توضیح بدن و در آخر ازشون سؤال کنن و جایزه بدن.

25. جملات یا پیام در رابطه با غدیر با فونت بزرگ که همه ببینن نوشته بشه و درسایز A4 چاپ بشه و به دیوارهای شهر، پشت شیشه مغازه ها زده بشه و مردم بخونن. بهتره جمله یا روایت باشه که مردم یک چیزی یاد بگیرند.

26. افراد را تشویق کنیم تا مبلغ غدیر باشند، و برای عید غدیر کمترین کار، حتی پخش شکلات در محله خود انجام دهند. و یا مادران در مدت عید قربان تا عید غدیر برنامه ریزی کرده و فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام را به صورت داستان برای فرزندان خود بگویند. به صورت قرعه به کسانی که تبلیغ غدیر کرده اند، جوایز اهدا کنیم.

27. تهیه بروشور با موضوع غدیر که در آخر با یاد و نام حضرت ولیعصر ارواحنافداه و دعا برای ایشان تمام شود. به همراه هدیه ای کوچک، مثل شمع ها یا قاب های تزئینی و تقدیم به مردمی که در پارک ها صبح ورزش می کنند یا هر رهگذری که آن اطراف است.

28. ساده ترین راه خطبه خوانی غدیر به صورت مجازی هستش که البته جذاب باشه برای سنین مختلف.

29. برای اینکه به مردم بفهمونیم چه عید بزرگ و مهمی داریم، می تونیم با مردم مصاحبه کنیم و ازشون بپرسیم چی از عید غدیر می دونید؟ و در نهایت یک کلیپ درست کنیم برای پاسخ به این سؤال تا یک تلنگری باشه.

30. با پخش و بسته بندی ها و گیفت های جذاب، حال مردم رو خوب کنیم. می تونه همراه با یک جمله زیبا از کلام مولا باشه.

31. تو خطبه غدیر نوشته که تبلیغ غدیر بالاترین امر به معروف هست. همین رو رواج بدیم که مردم از خودشون شروع کنن برای تبلیغ. و غدیر برای آیندگان یعنی برای نسل جوان می تونه پاسخ به تمام سؤال هاشون باشه.

32. شهر نباید ساکت باشه. باید شور و نشاط و به مردم داده بشه. چون روحیه هاشون خسته شده و به یک روحیه خوب نیاز دارن. الان بهترین فرصته که بشه تبلیغ کرد. مثلا می شه CD داد، پر از ترک های عید غدیر و مولودی که بشه تو ماشین ها گذاشت، به همراه دادن بادکنک و کارهای تزئینی و هنری به نام مولامون.

33. ایده ای از یکی از جشن های غدیر که چند سال پیش بود، به ذهنم رسید که می خوام در قالب جشن غیرحضوری بیانش کنم. جشنتون می تونه به صورت ثبت نامی باشه و افرادی که می خوان شرکت کنن، باید از قبل اسمشون رو داده باشن. در روز اجرای جشن، گروه هایی در اسکای روم ایجاد می شه و هر یک از اعضای گروه شما، مسئول و مدیر یک گروه می شه.

شرکت کننده ها که قبلا ثبت نام کردن، لینک یکی از گروه ها به صورت خصوصی براشون فرستاده می شه. اعضای تیم شما، متن ها و مطالبی رو که از قبل آماده کردن، بیان می کنن و در حین صحبت هاشون از مطالبی که قبلا گفتن سؤال میکنن و مبلغی رو هم به عنوان جایزه در نظر گرفته شده که به کسی که زودتر جواب بده داده، تقدیم می شه. تعداد نفرات هر گروه بستگی به اعضای تیم شما و متقاضیانی که ثبت نام کردن داره.

ولی به نظر من یک گروه مطلوب می تونه از ۷ تا ۱۳ نفر تشکیل بشه. و نهایتا ۴ جایزه یا کمی بیشتر برای هر گروه اختصاص داده بشه. مدیر هر گروه، می تونه از این فرصت استفاده کنه و مطالب مفید و ارزشمندی رو درباره غدیر مطرح کنه. و چون جایزه در نظر گرفته شده و تنها منبع طرح سؤالات همین سخرانی هست، حواس ها کاملا جمع سخنرانی می شه.

در انتها اگر سرود، نمایش و یا برنامه دیگری برای تماشا تهیه شده، همه شرکت کننده ها به یک گروه بزرگ یا آپارات منتقل بشن و از اونجا شاهد اجرای برنامه باشن. برای اینکه افراد در مرحله بعد به تماشای نمایش یا سرود (یا حتی یک سخنرانی دیگه) بنشینن، از متن هایی که در گروه های اولیه گفته شده، می تونه اونجا سؤال طرح بشه و جایزه داده بشه.

34. یکی از کارهای خوب می تونه این باشه. برای کسانی که سال های قبل در جشن غدیر شرکت می کردن، هدیه ارسال کنیم یا هدیه ببریم، به جهت یادآوری جشن غدیر.

راهکار برای ترغیب جشن مجازی

به نظر شما اگر عده ای جشن مجازی داشته باشند، با چه راهکارهایی می شه در فضای مجازی دیگران رو دعوت به شرکت کرد؟ چه طور می شه بیننده رو ترغیب به شرکت در جشن یا مسابقه مجازی کرد؟

35. با چند جمله زیبا و طرحی جذاب، مسابقه و جشن را تبلیغ کرد. و از محتوای جشن و مسابقه و هدایا هم یک خط توضیح داد.

36. الان حقیقتش برنامه ها زیاد شده و موازی کاری زیاد شده. به نظرم باید از فضاهای دیگه وارد شد. به عنوان مثال چند نفر از کسانی که سؤال دارن، رو به روی سخنران یا مجری بشینن و همینطور دخیل کردن مردم. به عنوان مثال وسط برنامه شماره ای داده بشه که مردم تصمیم گیرنده باشن در ادامه چه اتفاقی بیفته. ولی همه این ها بستگی به تبلیغات قوی و خلاقیت داره.

37. در برنامه های مجازی بخش پرسش و پاسخ آنلاین داشته باشیم. مدعوین بتوانند سؤالاتشان را با کارشناس برنامه مطرح کنند.

38. ساخت کلیپ های کوتاه جذاب و شاد برای دعوت به برنامه و همچنین در نظر گرفتن هدایا برای افراد شرکت کننده.

39. برای دعوت همیشه طرح سؤال در ذهن مخاطب، و اینکه اصلا چرا من باید شما رو دنبال کنم، بهترین راهه! یعنی توی دعوت از طرح یک سؤال در ذهن مخاطب استفاده کنیم!

اگر به عنوان مثال قرار باشه شما بزرگواران مخاطب این جشن باشید، وقتی با پیام دعوت مواجه می شید، علاوه بر مبحث شیرین جوایز، دیگه چه مسائلی در نحوه دعوت می تونه نظرتون رو جلب بکنه تا راغب به شرکت در اون فضا بشین؟

40. برای بنده خلاقیت و شیوه جدید کار مهمه. و البته ناگفته نماند گروهی که اجرا می کنه و سطح تبلیغی که شده و مثلا سخنران هم مهم هست.

41. جذاب بودن نحوه دعوت، سخنران و تنوع برنامه.

42. فهرستی از برنامه ها در دعوت نامه باشد.

43. اول مخاطب بداند با دنبال کردن برنامه چه چیزی به دست می‌آورد. دوم قرار است در برنامه چه اتفاقی بیفتد. سوم مدت زمان برنامه مشخص باشد. چهارم اگر میهمان خاص دعوت می کنند، چون ممکنه همه نشناسند، پس بهتره یک رزومه کوتاه و انگیزشی از فرد مهمان داشته باشند.

44. برای محدوده سنی خودم (۲۰ سال) اگر سخنرانان مورد علاقه ام بخواهند در آن برنامه صحبت بکنند، محرکی می شود تا سعی بکنم در برنامه شرکت کنم. همچنین اگر سخنران شناخته شده نباشد ولی حرف هایش جذاب و کاربردی باشد و در مورد سوابق ایشان نوشته شده باشد که در چه حوزه هایی به صورت واقعا فعال مشغول به کار هستند، حضور در برنامه برایم جالب می شود.

45. برای جشن مجازی از کسی یا کسانی استفاده شود که بیشتر مورد توجه و اقبال مردم هستند.

46. به نظرم در این موضوع محتوا و شیوه بیانش خیلی مهمه. مثلا اگر مخاطب نسبت به محتوا احساس نیاز بکنه، راحت تر جذب می شه. البته بستگی داره که ما برای چه قشری قراره فعالیت بکنیم. نسل جوان با یک سری مطالب و محتواهای به روز جذب می شن و نسل کودک با یک سری چیزهای دیگه. همین نیاز سنجی کردن به نظرم مهم ترین بخش طراحی محتوا و ارائه دعوت هست.

  در پناه اهل بیت علیهم السلام باشید  

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا