کتاب فرهنگ غدیر – معرفی کتاب غدیر

کتاب فرهنگ غدیر ( فرهنگ نامه‌ی الفبایی درباره واقعه غدیر )

نویسنده در کتاب فرهنگ غدیر به معرفی واقعه غدیر و موضوعات مرتبط با آن مانند امامت، ولایت، امام علی علیه السّلام و اهل بیت علیه السّلام پرداخته است. نویسنده هدف از نوشتن کتاب را آشناکردن پیروان مکتب اهل بیت علیه السّلام با غدیر و امامت حضرت علی علیه السّلام بیان کرده است.

محتوای کتاب، تنها در بعد کلامی و اعتقادی و تاریخی تشیع و واقعه غدیر خلاصه نمی شود، بلکه موضوعات، مفاهیم و اصطلاحات، جاها، وقایع، کتابها، آیات و احادیث، اشخاص و اعلام، رمزها و نمادها، آداب و سنتها، گروهها و فرقه ها و آنچه به نوعی مرتبط با موضوع (غدیر) است، از دیر باز تا عصر حاضر را شامل می گردد و این تنوع ابعاد، جنبه کاربردی کتاب را می افزاید. نظام مباحث کتاب، الفبایی است. از این رو فهرستی موضوعی و تفکیک شده در آخر کتاب آمده، تا راه استفاده از مباحث را آسان تر سازد.

مشخصات کتاب

نام کتاب: ⁣کتاب فرهنگ غدیر
پدیدآورنده: جواد محدثی
ناشر: معروف

 


کتاب فرهنگ غدیر

بخشی از کتاب فرهنگ غدیر

غدیر،بارزترین جلوۀ تشیّع و خطّ «ولایت» است. تشیّع در بعد نظام سیاسی و حکومت،به شایسته سالاری معتقد است و«امامت»، نظامی الهی است که بر مبنای تعیین شایسته ترین افراد به جانشینی پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و ادامۀ ولایت خدا و رسول و اجرای احکام قرآن مبتنی است.

آنچه در سال دهم هجری به فرمان خدا در«غدیر خم» روی داد و پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله در روز هیجدهم ذی حجّۀ آن سال در بازگشت از «حجّه الوداع»، امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه السّلام را به امامت مسلمین و ولایت امّت و جانشینی خویش نصب کرد، در راستای اطاعت امر خداوند بود.

گرچه اعلان وصایت و خلافت و ولایت حضرت علی علیه السّلام از همان آغاز دعوت علنی در واقعۀ «یوم الدّار» صورت گرفت و بارها و بارها این مسألۀ مهم و حیاتی و سرنوشت ساز، از زبان پیامبر خدا اعلام شد و آیات قرآن در شأن حضرت امیر علیه السّلام و فضایل او و اهل بیت عصمت نازل گشت،امّا «غدیر خم» روز اعلام رسمی و علنی این مسأله بود که در حضور بیش از صدهزار مسلمان حاضر در آن صحنۀ به یادماندنی بود.

ازاین رو،غدیر برای پیروان مکتب اهل بیت که همان اسلام راستین است،نقطۀ عطف است و نقش کلیدی در شکل گیری«خطّ سیاسی تشیّع»دارد که ادامۀ اسلام ناب محمّدی است.


برای خرید کتاب هایی با موضوع غدیر از سایت فروشگاه خدمتگزاران کلیک نمایید.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا