تاک شو عید غدیر

تاک شو عید غدیر بزرگترین عید خدا 

آیا تا به حال برایتان این سوال پیش آمده که بزرگترین عید خدا، چرا عید غدیرخم نامگذاری شده است؟ و چرا یکی از نام های آن عیدالله اکبرست؟ تاک شو عید غدیر به این موضوع پرداخته، و مروری کوتاه و خلاصه به واقعه غدیر دارد.

جهت دانلود فایل پاورپوینت تاک شو عید غدیر کلیک کنید.

متن تاک شو عید غدیر – بزرگترین عید خدا

به نام خدا

سلام

(جواب گرفتن از جمع)

برای این که حواس ها جمع بشه برای سلامتی امام زمان یه صلوات بفرستید. امشب می خوایم در مورد یک روز خیلی مهم باهم صحبت کنیم. روزی که سرنوشت بشر در گرو  اتفاقیه که تو این روز مهم افتاده. تو زندگی ما آدما، بعضی روزا هستن که روزهای مهمی ان و ارزش خیلی زیادی برای ما دارن.

بعضی از این روزای مهم شخصی ان، مثل روز تولد خودمون یا یکی از عزیزامون، سالگرد ازدواجمون و حتی سالگرد فوت یکی از عزیزامون بعضی از روزای مهم جنبه ی ملی دارن، مثلا روز پیروزی انقلاب تو کشور خودمون یا روز ملی شدن صنعت نفت.

روز اول اکتبر روز ملی چینه و مردم چین به مناسبت این روز یک هفته به تعطیلات میرن. 26 ژانویه روز استقلال کشور هنده و تو هند تعطیل عمومیه و به همین مناسبت برنامه های متنوعی تو کشور هندوستان اجرا میشه، بعضی از روزهای مهم هم بین المللی هستن و برای همه ی مردم دنیا مهم هستن.

مثل روز جهانی کودک، روز جهانی آب، روز جهانی خانواده، روز جهانی بدون دخانیات و روزایی مثل اینها، بعضی از این مناسبتای ملی عید هستن. مثل عید نوروز خودمون و یا عید کریسمس. بعضی از روزا در یک دین و مذهب خاصی مهم هستن. مثل ولادت حضرت عیسی برای مسیحیا.

شَبات یا روز شنبه تو دین یهود روز مهمیه و حالت یک عید رو داره. در فرهنگ ما مسلمونا و شیعه ها هم بعضی از روزا و شبا خیلی مهم هستن.

مثل روز های ولادت و شهادت ائمه، لیله الرغائب، شب های قدر، روز مباهله و روزهای دیگه ای که کم و بیش شما باهاش آشنا هستین. اما چهار تا از این روزهای مهم، در فرهنگ اسلام عید هستن.

شما می دونید این چهار روز چه روزایی هستن؟ (سوال از حضار و شنیدن پاسخ)

پاسخ:
به افتخار همه ی دوستانی که جواب دادن دست بزنین، بله!!  عید جمعه، عید فطر، عید قربان و عید غدیر، از بین این چهار عید یکی از اونها (عیدُاللهِ الاکبر) یعنی عید بزرگ خدا نامیده شده است.

شما میدونید کدوم یکی از این عیدها بزرگ ترین عید خداست؟

پاسخ:
بله درسته، عید غدیر، اما تا حالا هیچ فکر کردین که چرا از بین اعیاد این روز نام عید بزرگ خدا رو به خودش اختصاص داده؟ برای این که به جواب این سوال برسیم خوبه که با هم یه مروری به واقعه ی غدیر داشته باشیم.

سال دهم هجریه، آخرین سال عمر پیامبر اسلامه. بعد از هجرت به مدینه پیامبر 3 بار برای عمره به مکه تشریف برده بودن ولی حج تمتع به جا نیاورده بودن. زمانی که بر پیامبر این آیه نازل شد:

وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یَأْتُوکَ رِجالاً وَ عَلى کُلِّ ضامِرٍ یَأْتینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ لِیَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُم

(پخش صوتی و تصویری آیه)

(و در میان مردم براى اداى‌ حج بانگ برآور تا مردم پیاده و سواره بر هر شتری از هر راه دورى به سوى تو روى آورند) پیامبر فرمودن تو همه ی شهرها و روستاها اعلام کنین که من امسال برای انجام مراسم حج به مکه میرم. هر کی میتونه تو این سفر با من همراه بشه.

بعد از این فراخوان هزاران نفر از شهرها و روستاهای مختلف برای سفر به مکه با پیامبر همراه شدن.

(سکوت پخش افکت)

هزاران نفر برای انجام مراسم حج در مکه حاضر شده بودن، حضرت علی علیه السلام هم که به دستور پیامبر به یمن سفر کرده بودن در مکه به پیامبر ملحق شدن.پیامبر به همراه مسلمونا اعمال حج رو به جا آوردن.

مسلمونا بعد از پایان مناسک حج، به سمت مدینه حرکت کردن و در روز 18 ذی الحجه به غدیر خم رسیدن، اما آیا می دونید غدیرخم کجاست و چه مکانیه؟ (دوست عزیزم علی آقا مقداری در مورد مکان مقدس غدیر خم برامون صحبت می کنن)

در زبان عربی، به سرزمین‌ هایی که در مسیر سیلاب قرار دارن و آب سیل‌ ها از اون عبور می کنن تا به دریا می‌ریزن “وادی” گفته می‌شه. تو این مسیر ها، آب‌ گیرهای طبیعی به وجود اومده که بعد از عبور سیل از اونها، آبهای باقی‌ مونده در اونها جمع می‌شن.

به چنین گودال‌ ها و آب‌گیر هایی در عربی “غدیر” می‌گن. منطقه‌ ی “غدیرخم” هم در مسیر سیلاب‌ هایی واقع شده بود که بعد از عبور از غدیر به سرزمینی به نام “جُحْفه” می‌رسیدن و تا دریای سرخ ادامه پیدا می‌کردن و آب سیل‌ ها رو به دریاها می‌ ریختن.

در مناطق مختلف عربستان، غدیرهای زیادی در مسیر سیل‌ ها وجود داشتن که با نام‌گذاری از هم شناخته می‌شدن. این غدیر هم برای شناخته شدن از غدیرهای دیگه، به نام “خم” نامگذاری شده بود.

جحفه در حدود ۶0 کیلومتری مکه قرار داره، غدیر هم در ۳ یا ۴ کیلومتری جحفه واقع شده. در جحفه راه اهالی مصر، مدینه، عراق و شام از هم جدا می‌شد. و به همین خاطر پیامبر مردم رو اینجا جمع کردن، غدیر خم به علت وجود آب و چندین درخت کهنسال، محل توقف و استراحت کاروان ها بود. این سرزمین گرمایی طاقت فرسا و شدید داره.

جبرئیل در این محل برای سومین بار بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شد و از طرف خدا این آیه رو بر حضرت نازل کرد:

یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ سوره مائده

(پخش فیلم) ای رسول، آن چه را بر تو نازل کردیم بر مردم ابلاغ کن که اگر این کار را انجام ندهی رسالتت را به انجام نرسانده ای

تاک شو عید غدیر – پیامبر صلی الله علیه و آله دستور توقف دادن

این چه موضوع مهمیه که اگه پیامبر اون رو ابلاغ نکنن 23 سال زحماتشون در دوران رسالت بر باد میره؟؟ بله! موضوع، اعلام جانشینی و خلافت و امامت حضرت امیرالمومنین علیه السلام بعد از پیامبره، پیامبر دستور دادن توقف کنید تا اون هایی که نرسیدن برسن.

پیک هایی فرستادن تا همه ی اونهایی که جلوتر رفته بودن برگردن، همه ی مسلمون ها در غدیر جمع شدن، هوا فوق العاده گرم و داغه … مسلمونا متحیرن که چه اتفاق مهمی افتاده که پیامبر در این مکان توقف فرمودن؟؟

راستی !! شما میدونین تعداد مسلمونا در غدیر خم چند نفر بود؟ پنج هزار؟ ده هزار؟ بیست هزار؟ پنجاه هزار؟ (منتظر جواب حضار)

پاسخ:
اهل سنت تعداد مسلمونا در غدیر رو تا هفتاد هزار نفر ذکر کردن، در منابع شیعه تا صد و بیست هزار نفر گفته شده!!! هیچ فکر کردین که این تعداد جمعیت نسبت به جمعیت اون روز دنیا چه تعداد قابل توجه و زیادیه؟

امروز که جمعیت جهان هفت میلیارده، وقتی تو یه استادیوم ورزشی، صد هزار نفر جمع میشن همه متعجب میشن، تو همین استادیوم آزادی خودمون، وقتی پر از جمعیت میشه تعجب و تحسین فیفا و ای اف سی رو به همراه داره و براشون عجیبه.

حالا شما تصور کنید در 1400 سال پیش این جمعیت خیلییییی عجیب بوده، تصور کنید، این جمعیت انبوه رو، تو گرمای طاقت فرسای صحرای جحفه …. همه منتظر و کنجکاو که پیامبر چه موضوع مهمی رو میخوان مطرح کنن؟؟؟؟

شدت گرما به حدی ناراحت کننده بود که مردم و حتی خود حضرت گوشه‌ ای از لباس خودشونو رو  سرشون ‌انداخته بودن و گوشه‌ ای از اون رو زیر پای خودشون قرار داده بودن، عده‌ای از شدت گرما عبای خودشونو دور پاهاشون پیچیده بودن.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مقداد و سلمان و عمار رو فرا خوندن، دستور دادن تا به محل درختان کهنسال برن.  اونجا رو آماده کنن. اونها خارهای زیر درختا رو کندن و اونجا رو صاف کردن و آب و جارو زدن و در فاصله بین دو درخت، روی شاخه‌ ها پارچه‌ ای به عنوان سایبان‌ انداختن تا اون محل برای برنامه سه روزه ی اون حضرت کاملا مساعد بشه.

سپس با کمک سنگ‌ ها و جهاز شترها منبر بلندی ساختن. پیامبر نماز ظهر رو به جماعت برگزار کردن،  بعد از اقامه نماز ظهر، حضرت بر بالای منبر رفتن و حضرت علی، امیرالمومنین (علیه‌السلام) رو هم فرا خوندن و به او دستور دادن بالای منبر بیاد و در سمت راست پیامبر به اندازه یک پله پایین تر بالای اون منبر بایسته.

تاک شو عید غدیر – بخشی از فرازهای خطبه غدیر

پیامبر فرمایشاتشون رو با حمد و ستایش خدای متعال آغاز کردن  (پخش صوت و فیلم)

به همه ی آقایون (و خانم ها) توصیه می کنم که اگر سخنرانی مفصل پیامبر در روز غدیر رو مطالعه نکردن، حداقل یک بار اون رو مطالعه کنن. مطالب بسیار مهم و پر محتوایی در روز غدیر توسط پیامبر مطرح شده که خیلی جای تامل داره.

اما برای این که با محتوای این سخنرانی بیشتر آشنا بشید دوست خوبم محمد آقا مقداری در مورد عناوین این سخنرانی برامون صحبت می کنن، من خیلی کوتاه و در حد چند دقیقه عناوین فرمایشات پیامبر رو عرض می کنم و مطالعه ی مفصلش رو به خودتون واگزار می کنم.

تاک شو عید غدیر – حمد و ستایش خداوند

همون طور که دوست عزیزم گفتن و مشاهده فرمودید پیامبر فرمایشاتشون رو با حمد و ثنای الاهی و بیان مسائل توحیدی شروع فرمودن

تاک شو عید غدیر – فرمان الاهی در موضوع امامت

در این بخش پیامبر اسلام تاکید می فرماین که من به امر و دستور خدای متعال مامور هستم که موضوع مهمی رو به شما ابلاغ کنم و اون موضوع امامت و وصایت علی بن ابی طالبه.

ابلاغ رسمی امامت امیرالمومنین و سایر ائمه علیهم السلام

پیامبر با صراحت کامل فرمودند که خداوند علی رو سرپرست و ولی شما قرار داده و پیروی از او رو بر مهاجر و انصار، بر عرب و عجم، بر سیاه و سفید، بر برده و آزاد، بر شهر نشین و صحرا نشین، بر کوچک و بزرگ و بر هر یکتا پرستی واجب کرده.

بلند کردن دست امیرالمومنین علیه السلام و معرفی ایشان

در اینجا پیامبر دست علی علیه السلام رو بلند کردن و اون جملات معروف رو فرمودن که: من کنت مولاه فعلی مولاه… ای مردم هرکس که من مولا و صاحب اختیار او هستم از این به بعد علی مولا و صاحب اختیار اوست.

سپس فرمودند: خدایا دوست بدار هر که او را دوست بدارد و دشمن بدار هرکه او را دشمن بدارد. یاری کن هر که او را یاری کند و واگزار هر که او را واگزارد.

تاک شو عید غدیر – تاکید بر مساله ی امامت

در این فراز پیامبر تاکید دارن که خداوند دین رو به امامت علی علیه السلام کامل کرد. هم به امامت حضرت علی علیه السلام تاکید فرمودن هم به امامت یازده فرزند بزرگوارشون.

غصب خلافت و کارشکنی های منافقان

در این قسمت پیامبر به مردم هشدار میدن که بعد از من افرادی میان که بر خلاف توصیه ها و سفارش های من رفتار می کنن، بدونین که من و خدا از اونها بیزاریم.

تاک شو عید غدیر – پیروان و دشمنان اهل بیت علیهم السلام

در این بخش از سخنرانی پیامبر تاکید فرمودن که پیروان اهل بیت در آخرت اهل نجات خواهند بود و دشمنان اهل بیت اهل دوزخ خواهند بود.

تاک شو عید غدیر – موعود غدیر حضرت مهدی علیه السلام

در این بخش پیامبر اسلام به معرفی امام مهدی پرداختن و با عبارات مختلف ویژگی های اون حضرت اشاره فرمودن. بدانید که آخرین امام، مهدی از ماست، همانا او یاور دین خداست، او انتقام گیرنده از ستمکاران است، او برهمه ی گروه های مشرک چیره می شود.

او ولی خدا بر روی زمین است، کسى بر او پیروز نخواهد شد و دشمن او، یارى نخواهد گشت، او کسی است که اختیار امور جهانیان به او سپرده شده. و عبارات مفصل دیگه ای که خوندنش رو به خودتون واگزار می کنم

تاک شو عید غدیر – طرح موضوع بیعت

بعد از این فرمایشات پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودن پس از پایان سخنرانی، براى انجام بیعت با حضرت علی علیه السلام و اقرار به امامتش، با من و سپس با او دست بدید و عنوان داشتن که بیعت با اون حضرت در حکم بیعت با خداست.

احکام اسلام، حلال و حرام

در این بخش نبی مکرم اسلام مسلمانان رو به انجام واجبات و ترک کارهای حرام ترغیب فرمودن.

تاک شو عید غدیر – بیعت رسمی و همگانی

در پایان هم فرمودن به خاطر زیادی جمعیت امکان بیعت هم زمان همگی وجود نداره بنابراین من جملاتی رو میگم و شما تکرار کنین و اینگونه با من بیعت کنین.

بله! پیامبر در روز غدیر به امر خداوند از همه ی مردم در مورد ولایت و وصایت و جانشینی و امامت حضرت علی و همه ی امامان علیهم السلام دیگه بیعت گرفتن. جملاتی رو فرمودن و از مردم خواستن اون عبارات رو همه با هم تکرار کنن.

فرمودن خدا به من دستور داده تا از شما در مورد امامت علی و امامانی که بعد از او میان اقرار زبانی بگیرم. خوب دقت کنید!! نه فقط امامت حضرت علی بلکه امامت همه ی امامان!!

پس اگر ما هم میخوایم غدیری باشیم و جزو کسانی باشیم که در روز غدیر با جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله بیعت کردن باید با کسی که امروز جانشین پیامبره بیعت کنیم.

بیعت تازه با امیرالمومنین و امام زمان علیهما السلام

بیاید جملاتی رو که پیامبر در روز غدیر فرمودن و همه ی مردم تکرار کردن باهم تکرار کنیم و به این وسیله بیعتمون رو با حضرت امیرالمومنین علیه السلام و امام زمان خودمون تازه کنیم.

پس همه با هم با صدای بلند به نیت بیعت با علی زمانمان، امام عصر، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف این جملات رو تکرار می کنیم

ما آنچه در باره ی امامت علی علیه السلام، و امامان از نسل او از طرف پروردگارمان، به ما ابلاغ کردی شنیدیم، از آن اطاعت می کنیم، به آن راضی هستیم، و در برابرش سر تسلیم فرود می آوریم.

بر سر آن با قلب و جانمان، و با زبان و دستمان، با تو پیمان می بندیم، با اعتقاد به امامت ایشان، زندگی می کنیم، با همین عقیده، جان می دهیم، و با آن سر از قبر بر می داریم، آن را تغییر نمی دهیم و هیچ چیز را جایگزین آن نمی کنیم.

و در آن شک و تردیدی به دل راه نمی دهیم، ما از عهد خود بر نمی گردیم؛ و این پیمان را نمی شکنیم، ما مطیع خداوند هستیم و از تو و امیرالمومنین، علی و فرزندان او اطاعت می کنیم. همان امامانی که از آنها یاد کردی همانانی که فرزندان تو و از نسل علی هستند.

و پس از حسن و حسین علیهماالسلام خواهند بود، و به این ترتیب پیامبر از همه ی مسلمونا بیعت زبانی گرفتن. بعد از ابلاغ این امر عظیم این آیه بر پیامبر نازل شد:

امروز دینم را برای شما کامل کردم، و نعمتم را بر شما تمام کردم و راضی شدم که اسلام دین شما باشد

(پخش صوت و فیلم)

الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دینا سوره مائده

حالا متوجه شدید که چرا از بین همه ی اعیاد، عید غدیر بزرگترین عید خدا نامیده شده؟ بله!! چون به واسطه ی اعلام عمومی و رسمی امامت و ولایت امام المتقین، یعصوب الدین، مولانا امیرالمومنین دین کامل شد و نعمت بر مسلمانان تمام شد. در این روز بود که ایمان به معنای واقعی خودش تعریف شد.

در این روز همه ی اهل آسمان و اهل زمین شاد هستن و به جشن و پایکوبی مشغولن، پس بیاید ما هم به مناسبت این روز فرخنده و این عید عظیم شاد باشیم و برطبل شادانه بکوبیم.

(سرود پایانی)  

برای مشاهده منبع تاک شو عید غدیر در (سایت مناسبت ها) کلیک نمایید.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا