جشن اینترنتی غدیر در ایام کرونایی

 جشن اینترنتی غدیر (ایده های برگزاری بزرگترین عید شیعیان جهان)

 مقاله جشن اینترنتی غدیر شامل ایده ها و پیشنهاداتی برای برپایی بزرگترین عید شیعیان جهان در این ایام کرونایی به صورت اینترنتی است. در این مقاله از کاربران خواسته شده که ایده ها ، یشنهادات و درخواست های خود را در رابطه با بخش های مختلف برگزاری جشن غدیر به صورت غیر حضوری برای ما ارسال کنند.

ایده ها و پیشنهادات برای برگزاری مسابقات مجازی عید غدیر

این بخش شامل ایده و پیشنهادات و درخواست های مخاطبین در رابطه با برگزاری مسابقه به صورت غیرحضوری به شرح زیر است:

1- به نظرم باید در زمینه های اینستاگرام وارد بشیم. مسابقات سریالی در حالت نظرسنجی جذابیت دارد برای افرادی که اینستاگرام دارند. مثلا جشن خونگی عکس بگیرند و ارسال کنند‌.

2- مسابقات کتابخوانی آنلاین به طوری که هفتگی باشه و آزمون ها آخر هفته برگزار بشه. برای جلوگیری از خستگی مخاطب نباید کل کتاب منبع مسابقه باشه و فقط بخشی انتخاب بشود و به عنوان منبع اعلام بشه.

3- برای برگزاری مسابقه غیر حضوری، باید در انتخاب جوایز دقت شود تا بتوان مخاطبین بیشتری را جذب کرد. اهدای جوایز کمتر با کیفیت بالا و ارزش بهتر، خیلی بیشتر از اهدای جوایز فراوان با کیفیت های پایین باعث ترغیب مخاطبان می شود.

برای جوایز چون فضای مجازی است و همه افراد مختلف و از شهرها و کشورهای گوناگون حتما باید پیش بینی اونا رو هم داشت که هدیه ای باشه که برای ارسال به مشکل نخوریم.

4- اگر هدف برگزاری مسابقه ارائه محتواست، کتابخوانی خیلی خوبه. یا به صورت هفته ای که بخشی از کتاب خونده بشه یا روزانه کمتر از 10 صفحه باشه. هدیه این مسابقه اگه نقدی باشه، انگیزه رو بیشتر می کنه.

اما اگه هدف ایجاد انگیزه و درگیر کردن مخاطب در غدیر باشه، با توجه به گروه سنی ازشون بخوایم فیلم یا ویس برامون بفرستن در حوزه هر چیزی که در مورد غدیر باشه. حدیث، آیه، دکلمه و … هدیه این هم اگه یادبود باشه، فکر می کنم جذاب تر باشه. مخصوصا برای بچه ها.

5- کلیپی کوتاه مرتبط با امیرالمؤمنین علیه السلام و عید غدیر (که زیبا و ترجیحا دارای معانی نهفته و نتیجه های متعدد باشد) تولید کنیم و یا حتی از کلیپ های آماده شده در این راستا استفاده کنیم و از دیگران در فضای مجازی بخواهیم تا نتیجه و معنای کلیپ را برای ما بفرستند. (یا به اصطلاح چالش نقد و نتیجه گیری از فیلم) و در نهایت به بهترین نوشته ها هدیه دهیم.

6- مشاعره مجازی با موضوع عید غدیر هم می تواند ایده ای در برگزاری مسابقه باشد. مثلا در گروهی مشخص با رعایت قوانین به مدت دو ساعت مشاعره ای مجازی با این موضوع انجام گیرد و در انتها به بیشترین ابیات هدیه تعلق گیرد. (بهتر است حدالامکان گروه یا فقط برای بانوان باشد یا آقایان)

7- مسابقه سرود خوانی: مثلا بچه های کوچک فامیل سرودی دست جمعی بخونند و فیلمش رو ارسال کنند. حتی ماجرای غدیر رو می تونن اجرا کنن در حد خودشون و فیلمش رو بفرستن. یا تئاتر در موضوع غدیر اجرا کنن و فیلمش رو ارسال کنن.

8- مسابقات غیرحضوری طراحی از بنر و پوستر و … گرفته تا تابلو نقاشی و دیوار نویسی.

9- یک سری کارهای تبلیغاتی غدیر را معرفی کنیم و از مخاطبین بخواهیم از کارهایی که کرده‌اند، فیلم یا عکس بفرستند و به قید قرعه هدایایی حالا یا نقدی یا غیر نقدی بدیم.

10- از گروه نوجوان پسران بخوایم مولودی بخونن و بفرستن. یا تو جمع خانوادگی یا تو جمع دوستانشون. شادی به همراه داره. دختران هم کارهای دستی و … خانم های خونه هم سفره غدیر بذارن تو خونه هاشون.

11- می تونیم مسابقات رو تفکیک شده و مرحله ای کنیم. بعضی قسمت ها ویژه نوجوان و بعضی قسمت ها ویژه بزرگسال. برای بزرگسال می شه از مفاهیم خطبه غدیر سوال طراحی شود.

برای نوجوانان با توجه به شور و هیجان این رده سنی می شه مثلا از مسابقه های مولودی خوانی که ابتدا یک مولودی اجرا شود و متن آن در اختیار اعضا قرار بگیرد و نوجوانان اجراهای خودشون رو به صورت ویس بذارن و بهترین اجرا انتخاب شود.

12- می شه مسابقه خطابه خوانی هم اجرا کنیم. معمولا تو مراسم ها خطبه غدیر رو می خونن. می تونیم برای نوجوانان همچین مسابقه ای اجرا کنیم تا خطبه غدیر رو بخونن و فیلمش رو ارسال کنن. بهترین اجرا برنده می شه.

13- برای بچه ها چند فیلم کوتاه درباره امیرالمؤمنین علیه السلام از فیلم های موجود انتخاب بشه که حس محبت به ایشون رو در دل ها روشن کنه که بچه ها احساس افتخار کنن به داشتن چنین امامی.

انتخاب تیکه فیلم ها رو هم می شه با آزمایش روی چند بچه انجام داد. بعد خاله یا عمو غدیر بیاد و نتیجه گیری این فیلم رو بیان کنه. یا چند بچه حسشون رو از دیدن این فیلم ها بیان کنند. و مسابقه این باشه که بچه حسش رو بعد از این فیلم به صورت ویدیو بگه و بفرسته.

14- در فضای مجازی و رسانه می شه روی هر طرحی مانورهای زیادی داد. مثلا اگر یک ویدئو ارسال کردند، بین همه افرادی که ارسال می کنند، می شه نظرسنجی کرد و باز از خودش مسابقه ای تولید کنیم و مردم بهش رأی بدن. اینجوری همه درگیر طرح هاشون می شن و پیگیری می کنند که دوستانشون به اون ها رأی دهند.

15- مسابقه تفسیر نهج البلاغه: سؤالات مفهومی طرح کنیم ک جواباش تو نهج البلاغه باشه.

16- منبعی معرفی بشه از داستان های کوتاه درباره امیرالمؤمنین علیه السلام و غدیر. و بعد بچه ها اون داستان ها رو به صورت صوتی یا شبیه خوانی بیان کنند. این طوری اون داستان تو جونشون می شینه و یادشون نمی ره.

17- ناشنیده هایی از فضیلت های امیرالمؤمنین علیه السلام بیان کنیم. در مقایسه با اون فضیلت اگر برای کسی در دنیا هست. به صورت مصاحبه: چه شخصیتی در دنیا می شناسید که مردگان رو زنده کرده؟ افراد چیز های مختلفی رو می گن.

نهایتا روایاتی که نشان دهنده زنده کردن هزاران مرده توسط امیرالمؤمنین علیه السلام هست، بیان بشه و همه بدونن فضیلت هایی که شاید بعضی ها دارن، همه اش در مولای ما جمع است. و چه بسیار که بقیه ندارند و ندانند.

تو این مدل این مهمه که باید نشون بده مقام ایشون جدای از بقیه است و دیگران حتی قابل مقایسه با حضرت نیستند. و حتی آن موضوعات و فضائلی که جای اهمیت و توجه داره رو هم، ایشون دارن!

18- پیمان با وارث غدیر: کلیپ تهیه کنیم و در مورد غدیر و بیعت توضیح داده بشه و در مورد وارث غدیر هم صحبت بشه تا شناختی نسبت به امام زمان علیه السلام پیدا کنن. و متناسب با کلیپ مسابقه طراحی کنیم. احساسشون رو بگن یا عهد و پیمانشون با وارث غدیر رو بصورت کتبی یا شفاهی بفرستن. یا تابلو پیمان نامه طراحی کنن برای خانوادشون. هم مناسب بزرگسال هست هم بچه ها.

19- شنیدن و خواندن و نوشتن و دیدن فضیلت امیرالمؤمنین علیه السلام طبق حدیث موضوعیت داره.

20- مسابقه: بچه ها و بزرگترها اشعاری که معرفی شده رو حفظ کنن و بخوانن با این رویکرد که این فضیلت رو حک می کنم در ذهنم و می آورم به زبانم و می شنوم. باشد که به محبت امیرالمؤمنین علیه السلام قلب و دل و زبان و گوش و چشمم تطهیر شود برای یاری آقازاده امیرالمومنین علیه السلام، «حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف»

21- طراحی و ساخت انیمیشن با موضوع غدیر ویژه سازندگان انیمیشن و گرافیک.

22- یکی از مسابقاتی که می تونه برای رده نوجوان جذابیت داشته باشه، مسابقات جمله سازی با کلمه هایی هست که کمتر شنیده می شه. ما می تونیم این کلمات رو از ویژگی هایی از امیرالمؤمنین علیه السلام انتخاب کنیم که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است و این باعث بشه ذهن شرکت کننده رو هدایت کنیم به سمت این موضوع.

و یا برای کودکان با چند کلمه که بهشون می دیم، می تونن داستان بسازن و صوتی یا تصویری بیانش کنن برامون و بفرستن. و کلمات طوری انتخاب می شه که جهت دهنده باشن. مثل خورشید و آقا قورباغه و خانم گنجشک و غدیر.

23- داستان های کودکانه که ماجرای غدیر رو به تصویر می کشن، معرفی بشه. بعد بخواهیم بچه نمایش عروسکی اون رو اجرا کنه. اگرم جشن محدود و خانوادگیه، می شه عروسک هاش رو بسازیم یا بدوزیم با نمد (البته کسی که مرجعش اجازه این کار رو می ده.) و با دعوتنامه براشون ارسال کنیم. بعد اون ها فیلم نمایش رو بفرستن و برنده بشن. عروسک ها هم یادگاری جشن ما می مونه پیششون و خوشحالشون می کنه. یک کتاب در این باره: سفر پرستو.

24- مسابقه عکاسی غدیر: هم با دوربین عکاسی و هم با موبایل می تونن در همین موضوع عکاسی و ارسال کنند.

25- طی چند کار مثل پازل آنلاین تصویر زیر یا هر تصویر دیگری و یا رنگ آمیزی یا ساخت کاردستی بچه رو به این جا برسونیم که هر وقت این تصویر رو دید، یاد غدیر بیافته. بچه من از سه یا چهار سالگی این تو ذهنش مونده. تصویر من دم دستی بود. می شه با طراحی زیبا جذابش کرد.

26- در حوزه بزرگسالان کتاب هایی مغفول از فضائل و کرامات امیرالمؤمنین علیه السلام معرفی بشن و سؤال از مطالب کمتر شنیده شده اش در بیاد با هدف افزایش شناخت در شیعیان. مثل کتاب مدینه المعاجز.

27- مسابقه شعر غدیر در رده سنی بزرگسالان و کودکان.

28- نامه به وارث غدیر یا دلنوشته.

29- برای بزرگسالان معرفی کتاب داشته باشیم. مثلا یک کتاب از لیست زیر که درباره امیرالمؤمنین علیه السلام است رو انتخاب کنن، بخوانن و طی یک ویدئو برای بینندگان معرفی کنن. فایل کتاب ها می تونه موجود باشه در کانال یا سایت که بعد از انتخاب کتاب رو براشون بفرستیم. ویدئوی معرفی کتاب به مسابقه گذاشته بشه و حتی اعضای جشن بهش رأی بدن و امتیاز بگیره.

30- نامه نوشتن یا در موقعیت قرار گرفتن، برای بچه ها و حتی بزرگترها عالی جواب می ده. خیلی زیاد باهاش ارتباط برقرار می کنن. مثلا می شه طی داستانی بگیم یکی از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله در غدیر به کاروان ایشون نرسید.

بعد بهش خبر دادن چه اتفاقی افتاد و … فکر کرد چه طوری تبریک بگه این مقام رو. حالا شما اگر جای اون شخص بودین چطوری به امیرالمؤمنین علیه السلام تبریک می گفتین؟ بنا به مدل داستان و بیان طرح برای هر گروه سنی قابل اجراست.

31- مجموعه ای از فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام در منابع شیعی و حتی ادیان دیگر جمع آوری بشه. و مسابقه این باشه که شعرا در غزلی همه اش را یا حداقل ده مورد رو یک جا بیاورند.

32- مسابقه ورزشی فان بذاریم براشون و ویدئو بگیرند و بفرستند. مثلا یک سطل آب رو روی سرشون بذارند و یک مسیری رو برن… (ایده خام، عرض می کنم فقط هدف اینه که با مجازی شدن کار به شدت فضای کاری بیشتر شده و این موضوع اصلا عیب نیست و نکته قوته …)

33-برگزاری مسابقه حفظ حدیث فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام به عربی و فارسی. متناسب با سن مخاطبین امتیاز دهی بشه.

34- مسابقه بیان تشرفاتی از امیرالمؤمنین علیه السلام در زمان بعد از شهادتشون از کتب معتبر.

درخواست ها

در مسابقات حضوری برنامه هایی مثل شیرینی خوری و بادکنک و جمله سازی و …‌ خیلی زیاد داشتیم و جذاب هم بوده ولو با تکراری بودنش. اگر موردی بخوایم بررسی کنیم، چه مسابقاتی به این حالت می تونید مثال می زنید؟ اگر ایده ای مد نظر دارید بفرمایید لطفا. خوبی مسابقه برای بچه ها اینه که هم پدر و مادرها درگیر می شن هم خود بچه ها، اگه تو این زمینه مانور بدیم نتایج بهتری می شه گرفت.

پاسخ مخاطبین

1- نقاشی در مورد غدیر یا رنگ آمیزی، مثلا تصویر بذاریم و ازشون بخوایم رنگ کنن و داستانی براش بگن یا کلیپ یا با ویس.

2- به نظرم اومد اگر برای کودکان برنامه داریم یا حتی بزرگسال، می شه مثلا مسابقه ماست خوری رو اجرا کرد. به این حالت که یک تایمر بذارند کنارشون و ظرف ماست رو هم بذارند و زمانش رو بگیرن و بخورن. قطعا خانواده درگیر می شن و حسابی شاد می شن و ویدئوش هم بقیه رو شاد می کنه.


ایده ها و پیشنهادات تبلیغ غدیر در شرایط کرونایی

1- برای کودکان مسابقه آنلاین ترتیب دهیم.

2- برنامه ختم خانوادگی و گروهی خطابه غدیر.

3- پخش فلش دیسک های کارتی با موضوع غدیر حاوی سخنرانی، والپیپر، مولودی، کلیپ و …

4- تغییر عکس پروفایل در تمامی شبکه های مجازی به عکس مرتبط با غدیر و ترغیب اطرافیان به تغییر پروفایل تا حداقل ۳ روز متوالی

5- کسانی که توانایی دارند، (حالا می تونه در هر زمینه ای باشه اعم از ساخت کلیپ یا دلنوشته یا کارهای گرافیکی و …) محتوا تولید کنند و در اختیار کانال ها یا گروه های مجازی که مایل به پخش اون ها هستند، بذارن.

6- درست کردن پک هایی شامل محصولات فرهنگی مربوط به غدیر (کتاب، سی دی یا هر نوع چیز دیگه ای مثل این ها) به همراه هدیه ای دوستانه و زیبا و با سلیقه تزئین شود و به دوستان و آشنایان یا افرادی حتی ناشناس هدیه شود.

7- پخش ماسک، دستکش یا مایع ضدعفونی با برچسب غدیر.

8- کمپین عیدی (عیدی بین قرآن): یکی از شادی های عید، عید دیدنی رفتن و عیدی گرفتن بود. حال که مجبوریم به خانه نشینی و محرومیم از دید و بازدید، می توانیم 5 صفحه از قرآن را به صورت هدفمند انتخاب کنیم (این صفحات با تامل و توسل اساتید انتخاب شده) و استیکرهای رنگی در هر صفحه قرار دهیم.

در تماس های مجازی (یا حتی تلفنی) قرآن هایمان را به دوستان و اقوام نشان دهیم و بگوییم یک صفحه ازاین 5 صفحه منتخب، انتخاب کن یا یک رنگ را انتخاب کن. بعد باز کنیم و پول نقدش را به عنوان هدیه و عیدی برایش کنار بگذاریم (یا برایش کارت به کارت کنیم) و بعد پیام آیه مورد نظر را به او بگوییم.

9- تهیه بسته فرهنگی و ارسال به شاگردان مدارس.

در خاطر داشته باشیم لزوماً بسته های فیزیکی مدنظر ما نیست و می توانیم از بسته های مناسب مجازی مثل خرید کتاب های اینترنتی و هدیه دادن آن ها هم استفاده کنیم. از همین نکته اول متذکر می شویم برای هر نوع هدیه به صورت خارجی رعایت نکات بهداشتی واجب است. مثلا قرار دادن پدهای الکی تک نفره در هر بسته.

10- صلوات شمار با طرح غدیر در آسانسورها و راهروهای مراکز پرتردد مثل بیمارستان ها و …

11- ایجاد یک کانال برای کودکان و تبلیغ آن در فضای مجازی. بعدش افرادی از گروه آقایان که این توانایی رو دارند کلیپ های نمایش عروسکی یا کارتونی یک تا پنج دقیقه ای رو با موضوع غدیر تولید کنند. و مثلا روزی یکی یا هر چند روزی (بسته به توانایی) در کانال قرار بدن. برای اینکه بازدهی بیشتری هم داشته باشه، می شه آخرش هم یه مسابقه از محتوای کلیپ ها بذارن.

12- افرادی که کار کودک با مخاطبین مشخصی انجام می دادن، می تونن امسال به جای جشن حضوری محتواشون رو در قالب یک بسته به خونه ها بفرستن که می تونه شامل اسباب بازی و کتاب داستان و … باشه. (حتما با اون ها مواد ضد عفونی کننده هم قرار بدن تا خیال گیرنده ها راحت باشه.)

13- می شه از جملات خطبه غدیر یا احادیثی درباره حضرت استفاده کرد، به صورتی که اونها رو با گرافیکی زیبا چاپ کنیم و پوستر ها رو به مغازه هایی که تمایل دارند، بدیم تا نصب کنند.

14- مغازه دارها می تونن به مناسبت عید غدیر تخفیف ویژه ای به مشتری بدن و تأکید هم بکنند که به مناسبت این عید هست. همچنین می تونن علاوه بر جنسی که به مشتری می فروشند، یک عیدی هم بدن. (کتاب، قاب، خطبه غدیر، سی دی و …)

15- می توانیم یک جایزه ویژه برای بچه ها بذاریم. مثلا یک کاری ازشون بخوایم انجام ‌بدن و بهشون جایزه بدیم. حالا حفظ کردن سوره باشه یا فهم‌ خود غدیر.

16- از همه بهتر نانوایی هستن که پول بدیم به نانوایی که نان مجانی بدن و در کنارش یک چیزی برای تبلیغ غدیر قرار بدیم. چون تقریبا ۷0 درصد مردم نانوایی میرن.

17- برای عیدی دادن می توانیم‌ اعدادی از ۱ تا‌ مثلا ۵۰ بگیم، بعد به کسانی که می خوایم ‌عیدی بدیم بگیم یک عدد انتخاب کنند. بعد برای هر عددی یک ‌مبلغی در نظر بگیریم.

18- حتی برای عروس و دامادهایی که نیازمند هستن و در زمانی که عید غدیر می خوان برن خونشون، کالاهایی تهیه کنیم ‌و بیان کنیم به عنوان عیدی عید غدیر هستش.

19- در آپارتمان ها می تونیم عبارات خطبه غدیر رو هر در آسانسور قرار بدیم.

20- عیدی دادن به همسایه ها هم خوبی هست.

21- حتی قرعه کشی بکنیم سفر مشهد برای اوناهایی که تا حالا مشهد نیومدن.

22- در روز عید می تونیم یک خطبه غدیر یا هر چیز دیگه یا مربوط به غدیر به همراه یه شاخه گل روی ماشین ها بذاریم.

23- حتی یک کار دیگه اینکه یک برگه بنویسم‌ در مورد فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام و اسم ایشون رو نبریم. به رهگذر بگیم بخون،‌ بعد ازشون‌ بپرسیم به نظرتون چه کسی می تونه باشه؟ و بعد هدیه ام ‌بهشون بدیم. این کار رو می شه در قالب مصاحبه هم تصویری انجام داد.

24- تعدادی پرچم و کتیبه غدیر با عبارتی مثل: «فقط حیدر علیه السلام امیرالمؤمنین است.» یا عباراتی مثل اینها تهیه کنیم و دم در خانه ها ببریم تا افرادی که تمایل دارند، نصب کنند.

25- حتی از همین کرونا می توانیم‌ حداکثر استفاده بکنیم. برای اتصال غدیر به فرج امام زمان علیه السلام.

26- برای مناطق محروم می تونیم یک عدد لباس نو (حالا هر چیزی بسته به بودجه مون مثل پیراهن یا روسری و …) تهیه کنیم و عیدی بدیم. چرا که پوشیدن لباس نو در روز عید تأکید شده و از اعمال این عید بزرگ هست. این کار رو با مواد غذایی هم می شه انجام داد. بهتره در این بسته ها نام و یادی از حضرت هم باشه که به چشم عیدی بهش نگاه کنند و علاوه بر رزق مادی، رزق معنوی هم باشه.

27- کارناوال عید غدیر هم هر ساله جذابیت خاص خودش رو داشته. می تونیم این ایده رو همراه با خانواده و فامیل اجرا کنیم.

28- می تونیم تعدادی هدیه تهیه کنیم و از رانندگان تاکسی بخوایم پخششون کنند. (می تونیم مواد ضدعفونی هم همراهش قرار بدیم.)

29- تعدادی از فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام یا عبارات خطبه غدیر رو با لحنی امروزی در بروشوری تهیه کنیم و از فروشگاه های مواد غذایی که معمولا سرشون شلوغ تر هست بخوایم. بعد از خرید یکی از این بروشورها رو در کیسه مشتری قرار بدن.

30- برای نشون دادن عظمت و بی شماری فضائل حضرت می تونیم، در بروشورها یا حتی در فضای مجازی، به تعداد حروف الفبا فضائل حضرت رو بنویسیم. مثلا سین: سدالابواب خ: خطبه بدون الف میم: حدیث منزلت و … به اضافه مختصری از جریانش برای آشنایی مردم.

31- ارسال پک های تبلیغاتی و یا کتابچه های مخصوص اعضای خانواده (متناسب با سن اعضا) به نظرم ایده خوبیه. و البته می توان بعدا از محتوای همان کتاب ها مسابقه کتابخوانی برگزار کرد.

32- پک کاردستی هایی از جمله اوریگامی و سازه های کاغذی و چوبی که مفهومی متناسب با ایام غدیر را برساند، برای رده سنی دبستان جذاب است و البته کم هزینه.

33- درست کردن بسته های کوچک شکلات همراه با کاغذهای رنگی و زیبا و نوشتن یک جمله در مورد غدیر و اهمیت آن.

34- برپایی مجالس خطابه خوانی یا شرح قسمتی از خطابه در فضای خانواده و اقوام نزدیک.

35- مجالس گفتمان آزاد برای سنین متفاوت و صحبت در مورد حضرت و اهمیت این مراسم.

36- در شرایط کنونی یکی از راه هایی که می شه تبلیغ کرد برای کسانیکه در مجتمع های آپارتمانی هستند، فکر کنم این باشه که در لابی ساختمان یک میز کوچک گذاشته بشه با تعدادی خطابه غدیر و بعد در تابلوی اعلانات سؤالاتی برای ساکنین به مقتضای سن آنها طرح شده و بعد جواب آن را به برگزار کننده آن داده و جایزه بگیرند.

37- هدیه دادن کتابچه خطبه غدیر و حتی می شه توضیح کوتاهی در مورد خطبه روی کاغذی چاپ کرد و با بسته بندی جذاب هدیه داد.

38- بادکنک و اسباب بازی های کوچک برای بچه ها.

39- معمولا دغدغه مون برای تبلیغ، علاوه بر تأثیرگذاری، ادامه دار شدن هم هست. یک کاری که ما نیمه شعبان انجام دادیم و الحمدلله خوب جواب داد و ادامه دار شد، این بود:

گروه های هم فاز از مخاطبینمون در واتساپ یا … تشکیل دادیم و فاز فرهنگی-اجتماعی اونها رو شبیه به هم انتخاب کردیم تا بتونن همو دوست داشته باشن! (شباهت اعتقادی نداشتن لزوما) بعد سناریومون رو (که قبلا محتوای جشن میز بود) پله پله در گروه اجرا کردیم و مرتب نظرخواهی می‌کردیم و … (قلق های جلب همکاری مخاطب) محتوا رو به پنج قسمت تقسیم کردیم.

روزی در حدود یک ربع ارائه می‌ شد که زیاد طولانی نباشه. بعد کار عملی داشت که برای مخاطب جا بیفته و در طول روز تذکرات غیر مستقیم داشتیم. از سخنرانی مرتبط گرفته تا شوخی یا خاطره مربوط به موضوع تا تماس با پی وی اون افراد و گرفتن بازخورد غیرمستقیم. آخرش هم قرار گذاشتیم که ادامه بدیم کار گروه رو!

40- از بچه های ساختمان دعوت بشه تا بهترین نقاشی و کاردستی رو برای مناسبت غدیر انجام بدن و بعد جایزه بگیرن.

41- از ساکنین هر محل دعوت بشه برای تزئین ساختمان خودشون.

42- ساختن یک گروه تلگرامی و طرح چالش های روزانه. اعم از: امروز مهربانتر باش، امروز توی همه کانال ها یک پست در مورد غدیر بذار، امروز پس زمینه گوشی ات را غدیری کن، امروز پروفایلت را … و افراد را قدم قدم آماده رسیدن غدیر کنیم. البته لازمه اش اینه که از حداقل یک هفته قبل از غدیر این برنامه آغاز شود و گرافیک جذابی برای این کار لازم است.

43- نورافشانی شب عید غدیر از پشت بام و هم زمان پخش مولودی و سرود.

44- یکی از احادیث حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام رو انتخاب کنیم، با موضوع اخلاقی یا اجتماعی و متناسب با مخاطب بیانش کنیم. برای همسایه ها و اعضای ساختمان محل زندگی از دو هفته قبل (بیشتر یا کمتر، سلیقه ایه) جملاتی از آن را انتخاب کرده و در معرض دید همسایه ها قرار بدهیم.

توی آسانسور، لابی یا هر جایی که مناسب هست. برای اعضای فامیل یا دوستان که معمولاً گروه ‌های مجازی دارند، از چند روز قبل شروع به بارگزاری آن مطالب کنیم با عبارات و جملات راحت و قابل فهم که برای خواننده جذاب و جالب باشد و آن را دنبال کند و پیگیر باشد. در فضاهایی که مخاطب عام تر دارند مثل اینستاگرام یا پینترست یا … می شود با تصاویر جذاب و جملات کوتاه همین کار را انجام داد.

45- هدیه دادن خودکار (با شعار غدیر) هم مناسبه. چون به نظرم هر وقت طرف دستش بگیره، قطعا یاد غدیر و امیرالمؤمنین علیه السلام می افته. (به دوستان، خانواده و …)

46- می تونیم شارژ اینترنت هدیه بدیم ولی در عوضش بخوایم که تبلیغ غدیر بکنن یا‌ متن‌ بفرستیم که بخونن و بعد سؤال جواب بدن و شارژ اینترنت هدیه بگیرن.

47- چالش بهترین جشن خانگی: گروه تلگرامی همراه با دوستان داشته باشیم و بین اعضا این چالش برگزار بشه و به بهترین جشن از لحاظ محتوایی جایزه داده بشه.

48- استوری های سریالی مرتبط با غدیر داشته باشیم.

49- فضائلی از امیرالمؤمنین علیه السلام رو پخش کنیم که جلوه اش در روابط اجتماعی مون وجود داره. مثلا: یک سری سخنرانی از استاد گران ارج، دکتر هزار خیلی وقت پیش شنیدم، تحت عنوان «کیف اصبحتُ» (یعنی چه جوری صبح کردی اگه اشتباه نکنم.)

بعد می گفتن که مثلا وقتی امیرالمؤمنین علیه السلام مثلا جناب سلمان رو می دیدن، بهشون می‌گفتن که من چقدر امروز خوب صبحم رو شروع کردم که برادر عزیزم رو دیدم و … چقدر قشنگه؟!

به جای احوالپرسی های روتین. مثلا آدم تماس بگیره با مخاطباش و با همین سیاق احوالپرسی کنه: چه روز متفاوت و شیرینیه برام و … بعد آخرش بگه راستی من این کار رو از امیرالمؤمنین علیه السلام یاد گرفتم، و تعریف کنه ماجرا رو. بعد هم غدیر رو تبریک بگه. با فضائل مختلف میشه این برنامه رو چید. باعث تغییر عمقی‌تر احساس و نگرش مردم به امیرالمؤمنین علیه السلام و دین می شه. ان شاءالله البته!

50- به فروشگاه هایی که تابلوهای روان تبلیغاتی دارند یک هفته با ده روز قبل عید مراجعه کنیم و می توانیم کتاب خطبه غدیر را هم به آنها هدیه بدهیم و از آنها بخواهیم در تابلوهاشون بسته به ظرفیت تابلو مطالبی در مورد غدیر بنویسند. و یا حداقل تبریک غدیر.

51- فرستادن نواهای غدیری برای دوستان. (این تجربه ای که داشتم و مورد استقبال هم قرار گرفته)

52- مسابقه کتابخوانی برگزار بشه، کتابی مرتبط با غدیر به صورت PDF تهیه بشه، هر روز یک قسمتی از اون رو در گروه دوستانه خود قرار بدیم و سؤالات رو در روز غدیر بفرستیم برای اعضا و بین افرادی که درست پاسخ دادند، قرعه کشی بشه.

53- سؤال مسابقه در گروه های مجازی: چه کاری می توانید انجام دهید که به یاران حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام شبیه شوید؟ بعد جواب ها را جمع بندی و در قالب زیبا به مخاطب ارائه کنیم، قرار بذاریم هر کسی یک یا چند کار را شروع کند، مثلا بیشتر سکوت کردن به جای بیشتر حرف زدن.

54- از روزنامه غدیر که در فروشگاه خدمتگزاران هست، به مقدار لازم تهیه بشه و به مغازه های اطراف منزل از یکی دو روز قبل هدیه داده بشه.

55- اعمال روز عید غدیر رو به صورت یک پوستر آماده کنیم و به شیشه های مغازه ها بچسبانیم. (البته با رضایت صاحب مغازه.)

56- حکمت ۲۸۹ نهج البلاغه بسیار جذابه. (ترجمه آقای دشتی) مخصوصا که حضرت تأکید فرمودن این کارها رو انجام بدین. اون رو بخونیم و یه جوری توی برنامه هامون ازش استفاده کنیم.

57- می تونیم‌کارت هدیه تهیه کنیم برای مسابقاتی که برگزار می‌کنیم.

58- در گروه جشنی که راه انداختیم، سخنرانی های کوتاه ده دقیقه ای بگذاریم و هر روز ازش سؤال بدیم. مثلا در طی ۱0 روز اگر امتیاز شرکت کنندگان از ۸ به بالا بود، در قرعه کشی شرکت میدیم اون ها رو.

59- می شه یک پک کوچک از محصولات خدمتگزاران انتخاب کنیم و با رعایت مسائل بهداشتی در روز غدیر، هدیه کنیم به کادر درمانی!

60- تدارک دیدن یک پک اسباب بازی که به منزل مخاطب نوجوان ارسال شده و از آن ها دعوت می شود برای آشنایی با نحوه تکمیل و ساخت محصول نهایی برنامه جشن ویژه غدیر را به صورت لایو تماشا کنند.

61- برای محل کار آقایون یا حتی خانوما هدایای کوچک و کاربردی تهیه کنیم. جاسویچی پلکسی شفاف با یک بیت شعر، نشونه کتاب و …

62- عده ایی از افراد ممکنه فضای مجازی نداشته باشند، از پیامک های تبریک تبلیغی مناسب استفاده کنیم. حتی برای اونایی هم که فضای مجازی دارند، جذابه چون کمتر پیامک رد و بدل می شه الان. کارت پستال هم می شه هدیه داد.

63- آویز جلوی آینه ماشین هدیه خوبیه و همیشه نام مبارک حضرت رو می بینن.

64- دیدن پرستارها و مریض ها در بیمارستان یا تهیه شیرینی و یک هدیه ای که یادآور غدیر باشه.

65- هدیه رو شخصا ببریم دم منزل دوست یا فامیل. چه جایزه مسابقه باشه چه هدیه روز غدیر.

66- در لابی ساختمان، بوم بگذاریم و یک طرح جالب مربوط به غدیر داشته باشه. و چند قسمتی باشه و هر قسمت رو هر واحد به سلیقه خودش تزیین کنه و بیارن بذارن کنار هم، مثل یه پازل و طرح اصلی کامل بشه.

67- یک مسابقه هم می تونه این باشه که با توجه به این که فرمان پیامبر صلی الله علیه و آله هست که حاضران به غایبان برسانند، برای شرکت کنندگان صوتی کوتاه مبنی بر تبریک و تذکری کوتاه نسبت به غدیر یا مقام امیرالمؤمنین علیه السلام یا یادگار غدیر حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف بذاریم و از مخاطبان بخوایم که با این صوت یا پیام به دوستان و اقوامشون پیام بدن و از عکس العمل اقوام عکس یا صوت رو برای ما بفرستند و به ۱۰ نفر که بیشترین ارسال و بازخورد رو گزارش دادن، جایزه بدیم.

68- از کانال شاد (آموزش و پرورش) می توانیم استفاده کنیم. از معلمانی که می شناسیم، بخواهیم بعضی از برنامه های مربوط به غدیر رو برای دانش آموزان در سطوح مختلف بفرستند. مثل قصه، مسابقه و … به نظرم اگر درست برنامه ریزی کنیم، بستر مناسبی برای فعالیت های غدیر در این ایام کرونایی است.

69- پاکبان های محله زندگیمون رو دریابیم! هدیه پولی یا بسته مواد غذایی یا پوشاک یا هر چی و با عنوان اینکه هدیه سال روز ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام هست.

70- یک روز نه، یک هفته فوق العاده متفاوت برای خونه خودمون طراحی کنیم.

71- جدول با سؤالای غدیری تهیه کنیم، توی آسانسور یا لابی بذاریم با یک خودکار یا قلم تا افراد بیان کاملش کنن. یا یک پاکت بذاریم کنارش جواباشون رو بذارن توش.

72- جشن مجازی در سه رده سنی کودک، نوجوان و بزرگسال.

73- سایت های شهرداری که محل استراحت پاکبان ها و باغبان های فضای سبز شهر هستن رو برای پخش غذای شب عید یا شیرینی و شکلات شناسایی کنیم. باهاشون هماهنگ کنیم، تعداد بپرسیم و شب یا روز عید یه وعده غذا مهمون حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام باشن.

74- جمله هایی از خطبه غدیر رو چاپ کنیم، دست نویس هم باشه خیلی بهتره، بعد لول کنیم و ربان بزنیم، بریزیم تو یک ظرف شیک جالب بعد در محل کار بذاریم نفری یکی بردارن، خیلی هیجان داره بفهمم که این جمله از طرف کیه، البته اگه توضیح کوتاه هم بشه داد، دیگه خیلی خوبه.

75- یک سری مکان ها هستند که بچه های بی سرپرست و بدسرپرست رو نگهداری می کنند. می توانیم با هماهنگی کادر اونجا روز عید غدیر ناهار و جایزه ببریم براشون یا قبلش یک متن یا کتابی از غدیر در اختیارشون قرار بدیم، بگیم بخونن و روز غدیر مسابقه برگزار کنیم و جایزه بدیم. لزومی نداره خودمون اونجا باشیم خود مسئولین انجام می دن.

76- اگر بانک یا آتش نشانی یا هر ارگان خدماتی نزدیک خونمون هست؛ از همین ایده های جایزه و هدیه یکی رو انتخاب کنیم و براشون یک حرکتی انجام بدیم.

77- کارت پستال هایی درست کنیم و با جملاتی انتخاب شده از خطابه غدیر آن را به ساکنین ساختمان هدیه کنیم و در اون قید کنیم هر کسی اون رو تونست حفظ کنه، می تونه بیاد و جایزه بگیره.

78- طراحی عکس نوشته سلام به وارث غدیر و تذکر به خود غدیر، به خصوص از قسمت معرفی حضرت مهدی علیه السلام تو خطبه استفاده بشه. حتی خود اون جمله ها به زبان فارسی و خوشمزه نوشته بشه و زیرش اشاره بشه، از خطبه غدیر. برای فضای مجازی خوب و جذاب هست.

79- برای مباهله هم تبلیغ کنیم، می تونیم با دادن غذا یا خوراکی یا حتی ارزاق به افراد مستمند و نیازمند در اون ایام مباهله و سوره هل اتی، این وقایع رو یادآوردی کرد و در آخر هم بگیم برای فرج دعا کنند. (تجربه بوده که در سال های پیش کسب کردیم و بازخورد این افراد رو دیدیم و حتی سال بعد یادشون مونده بود و سراغ گرفته بودند.)

80- نوشتن یک مصرع شعر و ادامه دادن آن توسط مخاطبین. (ساختمان یا فضای مجازی)

81- دادن جایزه به کسانی که قصه برای کودکان در رابطه با غدیر بنویسند یا دلنوشته و یا ساخت کلیپ، نوشتن نمایشنامه یا داستان.

اجرای قصه توسط کودک هم قشنگه، فقط شعر و حفظ آیه و حدیث نباشه، قصه و داستانی از شجاعت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام یا جریان غدیر و … نقل کنن و بهشون جایزه بدیم.

82- برای تشویق به کتابخوانی از ساکنین ساختمان و محل زندگی از یک هفته قبل از غدیر بخواهیم اگر کسی از فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام چیزی می دونه، بیاد و با سلیقه خودش در تابلوی اعلانات بزنه.

83- هدیه گلدان های کوچولو از گل های طبیعی.

84- به نظرم گاهی اوقات خوبه یک سؤال چالشی بپرسیم در مورد زندگی مون که آدم ها رو وادر به فکر کردن بکنیم.‌ بعد کم کم به سمت موضوع غدیر ببریشمون، این روش رو میشه در طی چند روز قبل از غدیر انجام داد.

85- میشه با چند تا فروشگاه آشنای محله مون قرار بذاریم یکی دو روز تو ایام غدیر به حساب ما هر بچه ای اومد، یک بستنی بهش به عنوان شیرینی عید بدن.

86- دعوت تعدادی از دوستان به یک کافی شاپ یا رستوران و برگزاری یک جشن چند نفره مینیمال … به میزبانی ما.

87- ویس محتواهای کوتاه که توسط بچه ها گفته بشه. حتی کلیپش هم جذابه.

88- برای بچه ها کاردستی درست کنید، یک کاردستی هست به نام تاج بچه شیعه که مناسب جشن غدیره. بزرگواران می توانند به سایت خدمتگزاران مراجعه و این کاردستی رو مشاهده کنند. و کلی ایده جذاب دیگه هم می توانند مشاهده کنند. مثلا برای بچه ها شکلات ها رو در یک کیسه کوچک ریختند و به شکل پروانه درست کردند.

برای مشاهده کاردستی بچه شیعه کلیک کنید.

برای مشاهده مقاله پذیرایی کودک ویژه مناسبتها کلیک کنید.

89- مسابقه مادر و پدر و بچه ها به تفکیک سن بذاریم. جایزه هم فراموش نشه.

90- اهدای بسته های غذایی بامزه به اون خانواده هایی که بچه کوچک دارن. شامل یک بسته ژله، نودلیت، دنت، چوب شور و آب میوه و چیزهای بامزه دیگه.

91- یک شعر یا دکلمه در گروه هامون بذاریم و بخوایم که بچه ها یا حفظش کنن یا در موردش یک نقاشی یا کاردستی بسازن، عکسش رو بدن و جایزه بگیرن.

92- از اونجایی که لزوما نباید سیدها عیدی بدن، می تونیم هدایایی را برای سیدهایی که می‌شناسیم ترتیب بدیم و اهدا کنیم، رنگش هم سبز باشه.

93- میشه به اندازه افراد در هر واحد آپارتمان بستنی تهیه کرد و روز غدیر کام همه رو شیرین کرد.

94- پرچم بخریم و بعد از متقاعد کردن همسایگان محترم براشون دم خونه هاشون بزنیم. ممکنه خسته باشن و حالش رو نداشته باشن. از شهرداری هم میشه مشارکت گرفت. یا اهالی کوچه رو همدل کرد تا همگی پرچم بزنن.

95- چراغ ریسه ای هدیه بدیم به همسایه ها و خواهش کنیم همه ازش استفاده کنن.

96- کارت هدیه هم خوبه و مخصوصا بچه ها خیلی خوشحال می شن. چون می بینن مثل پدر و مادرهاشون کارت بانکی دارن.

97- صبح خیلی زود، اتصال برگه چسب دار رنگی (استیک نوت) حاوی یک جمله کوتاه تبریک عید و … به مغازه هایی که هنوز باز نکردن … حتما سورپرایز می شن.

98- جعبه هدیه درست کنیم. از این مقوایی ها، با پاپیون شیک و یکی از هدیه های داخلش، جمله ای از خطبه باشه ولی فارسی و روان. مثلا روی نشانگر کتاب باشه.

99- چالش پوشیدن لباس سبز در روز عید غدیر. حتما اگر این چالش فراگیر بشه، خیلی در سطح شهر به چشم میاد و توجه ها جلب می شه.

100- کسانی که کلیپ سازی و تدوین بلدن یک کلیپ کوتاه در رابطه با غدیر درست کنن و برای دوستان و آشنایان بفرستن.

101- خاطرات غدیرمون رو منتشر کنیم. البته بطور هدفمند.

102- پادکست خانوادگی با محوریت ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام یا ذکر فضائل ایشون یا داستان عنایت ایشون درست کنیم

7 103- ماجرای غدیر رو برای کودکان و نوجوانان تعریف کنیم به زبان ساده. حتی با ترسیم شکل برکه غدیر و اون منطقه. یعنی با درست کردن کاردستی غدیر، ماجرای غدیر رو توضیح بدیم. خیلی برای بچه ها جذابه. می تونیم ‌از خود بچه ها برای درست کردن کاردستی هم کمک بگیریم. این توی ذهنشون حک می شه. همین داستان رو بچه ها با زبون بچه گونه ویس بذارن. برای گروه های بزرگسال خیلی جذابه.

برای مشاهده کاردستی واقعه غدیر کلیک کنید.

104- عیدی که‌‌ می دم به خانم‌ ها گل سر و گیره روسری، برای بچه ها هم اسباب بازی و یادآوری می کنم برای چی اینها رو خریدم و الان طوری شده که روز عید غدیر خیلی ها یادشونه.

105- پخش اسپری های کوچک مواد ضد عفونی کننده با شعار و برچسب غدیری.

106- پارسال یک سخنرانی ۴ قسمتی به نام مناسبتی درک نشده بود که خیلی تاثیرگذار بود. می توانیم به تمام دوستان و فامیل و همکاران چند روز قبل عید ارسال کنیم. آنها هم تشویق و تهییج می شوند کاری برای غدیر بکنند.

107- اجرای دابسمش با یکی از نواهای غدیری برای آقا پسرها و کلیپ کردن آنها به اضافه هدیه به برترین ها.

108- دادن ماسک به تمام ساکنین ساختمان به عنوان عیدی در کنار بسته شکلات.

109- با دادن تخفیف ویژه، مغازه دارها در ایام غدیر مردم رو خوش حال کنند. یا با پذیرایی از مشتریانشون با شکلات و شیرینی. با نصب تابلو در مغازه، با تزیین ویترین مغازه.

110- برای بچه ها می تونیم‌ یک کاری بکنیم که تا سال دیگه یعنی غدیر ۱۴۰۰ درگیرشون کنیم با جایزه. یعنی یک طرحی رو بیایم برنامه ریزی کنیم‌ که قسمتیش امسال و بقیه اش در سال دیگه باشه که ذهن بچه درگیر این موضوع باشه. می شه یک جدولی طراحی کرد که هر روز بچه ها کارهای خوبی که انجام دادن رو تیک بزنن. بعد باید براشون توضیح بدیم که اگر کارهای خوبت زیاد بشه، از دوستان امیرالمؤمنین علیه السلام هستی. این جوری خطبه غدیر رو هم به زبون ساده برای بچه ها گفتیم.

111- ترویج فرهنگ عیدی دادن میان اقوام.

112- خواندن خطبه غدیر درگروه های مجازی به صورت روزانه واسه اون دسته از افرادی که باصدا و قرائت قشنگی می تونن بخونن. روز آخر هم خوندن خطبه برادری میان اعضاء گروه یا کانال.

113- مباحثی رو در مورد احترام و جایگاه و شرافت خانواده سادات در شبکه های مجازی گفته بشه. هم چنین همه افراد احترام و ارادت ویژه ای به مخاطبین ساداتشون داشته باشن در ایام غدیر.

114- برچسب با شعارهای غدیر بین دوچرخه سوارها پخش کنیم تا پشت لباس یا کیفشون بزنن.

115- حفظ خطابه غدیر و دادن یک جایزه حسابی، مثل دادن ربع سکه توسط افرادی که توانایی مالیش رو دارن.

116- التزام به آداب دینی مصافحه در روز یا هفته غدیر.

117- پیکسل با نوشته ها و طرح های جذاب برای نوجوان ها که به کیفاشون بزنن.

جملات پیشنهادی: «غدیری ام. من حیدری ام. بچه شیعه باس … خورده گره بند دلم با علی و …»

118- یک نکته خیلی مهم و حائز اهمیت اینکه اگر خواستیم تبلیغی انجام بدیم، حتما از این لقب «امیرالمؤمنین علیه السلام» برای اسم حضرت استفاده کنیم که پیامبر صلی الله علیه و آله تأکید فرمودند. این نام برای احدی غیر از علی علیه السلام جایز نیست.

119- می تونیم در ایام نزدیک به این عید بزرگ، جشن کوچک یا بزرگی در حد توانمون تو خونمون برگزار کنیم. البته این سخن کلی و کلیشه ای نیست، می تونیم این جشن رو در این سال، تنها با نیت خدمت به امیرالمؤمنین علیه السلام برگزار کنیم، یعنی در برنامه هامون، تنها آشنایی اعضای خونواده با این امام علیه السلام و پیمانی رو که با ایشون باید بست در نظر بگیریم.

120- تهیه پیکسل از فروشگاه خدمتگزاران به همراه بادکنک های رنگی و بادکنک های غدیری و رفتن به پارک و دادن به بچه‌ هایی که اون روز اومدن توی پارک.

121- متنی برای نمونه: توجه! توجه! دوستان عزیز و همراهان همیشگی، سلام! ممنونیم که تو این هفته شعبانیه ما رو همراهی کردین. ما به پاس قدردانی از این همراهی مسابقه ای رو در نظر گرفتیم. مسابقه چی!؟ شما فقط کافیه از سفره روز عیدتون برامون عکس بگیرین و بفرستین. برای نمونه هم چند مدل دستور غذا براتون می ذاریم. به بهترینش جایزه می دیم.

این یک طرحی بود که واسه خانوم های گروهم برای نیمه شعبان گذاشتم. فوق العاده جواب داد و خیلی شرکت کننده داشت.

شما هم ذیل این کار می تونید یادآوری کنید که غدیر سه روز بوده و حتی بگید که تا سه روز بعد از عید غدیر فرصت دارید و یک توضیح کوتاه هم در مورد سه روزه بودن غدیر بدید. به نظرم تأثیرگذاره.

113- طرح همگانی، روز اول: امام حسین علیه السلام می فرمایند: «مردم بنده دنیا هستند و دین را تا زمانی که زندگیشان را برایشان تامین می‌کند لقلقه زبانشان می کنند و هنگامی که دوران آزمایش و سختی فرارسید دینداران کمیابند.» (بحارالانوار /117/75)

قرار عاشقی امروز: ختم همگانی زیارت عاشورا به نیت سلامتی و فرج حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف.

دعای سلامتی
زیارت عاشورا
دعای فرج

اینم واسه نیمه شعبان بود که می شه به جاش هر روز یک روایت و بخشی از خطبه غدیر رو گذاشت.

114- از چند روز قبل از عید هر روز به یکی از اقوام زنگ بزنیم و احوالپرسی کنیم. ذکر بشه که چون در این روزا دیدارهای حضوری کم شده، حداقل صداتونو بشنویم. و این کار رو به پیروی از سیره امیرالمؤمنین علیه السلام انجام می دیم. یک جمله یا حدیث هم بگیم در کنارش. هم صله رحم هست هم تبلیغ.

115- می شه خطبه رو گذاشت تا همه کم کم بخونن. با دوستانم خطبه رو به چهل قسمت تقسیم کردیم و در یک برگه اول اون بخش از خطبه رو قرار دادیم و یک جدول بندی کردیم چهل روز و تاریخ زدیم که هر روز می خونن جلوی اون روز رو تیک بزنن (هر روز توسط این چهل نفر یک خطبه غدیر ختم می شود.) و همراه با کتابچه های غدیر هدیه دادیم. حالا می شه در فضای مجازی PDF اون قسمت از خطبه رو قرار داد.

برای مشاهده و مطالعه توضیحات ختم خطبه غدیر در چهل روز کلیک کنید.

116- متنی برای نمونه: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «مَن ماتَ وَلَم یَعرف امام زمانِه ماتَ میته جاهلیه» اگر کسی بمیرد و امام زمان خود را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است. لذا بر این آمدیم تا در این ایام که فرصت بسیار است و اوقات مغتنم گامی هر چند کوچک در مسیر معرفت به امام عصر ارواحنا فداه برداشته و دل های خود را با یاد و معرفت نسبت به وجود مبارکش جلا داده و خود را برای این دوران اندوه و غیبت و ان شاءالله ظهور حضرتش آماده سازیم.

همان طور که امام صادق علیه السلام فرمودند: «در عصر غیبت خود را برای دوران ظهور آماده کنید.»

لذا شما همراهان همیشگی را به طرح ارزنده کتابخوانی مهدوی دعوت می نماییم. باشد که مورد رضایت حضرتش قرار گیرد.

هر یک از شما عزیزان با استفاده از یک کتاب (در منزل خود یا در صورت امکان به امانت گرفتن آن و یا استفاده از فایل ارسال شده در گروه) با موضوع امام زمان علیه السلام و مهدویت و مطالعه آن و در نهایت ارسال نام کتاب؛ معرفی مختصر آن؛ و خلاصه جزئی یا نکات برجسته آن قدمی در راستای فرهنگ مهدوی برداشته باشید.

 نکته مهم: همراهان مهدوی لطفا توجه داشته باشید: ترجیحا از کتابی که در منزل دارید و یا به امانت می گیرید، استفاده کنید. و در صورت عدم دسترسی به هیچ گونه کتاب مهدوی، از فایل ارسال شده استفاده نمایید. اینم ایده یک ایده برای نیمه شعبانم بود که میشه برای غدیر بهره برد.

ایده ها و پیشنهادات برای تبلیغ و برگزاری جشن اینترنتی غدیر

1- خطبه غدیر در کانال تلگرامی قرار می دیم و از هر بخش مسابقه برگزار می کنیم در هر هفته تا مخاطبین مطالعه کنند. برای سن بچه ها هم می خوایم متن خطبه رو خلاصه کنیم و در کانال قرار بدیم و در انتها به وارث غدیر اشاره کنیم.

ازشون می خوایم متن رو به زبان خودشون برامون تعریف کنن و یک پیمان نامه آماده کنن و از اعضاء خانواده امضا بگیرن و برامون فیلم بفرستن. و همچنین خانم های خونه هم جشن خانگی برگزار کنن و متن پیمان نامه رو قرار بدن و عکسش رو بفرستن.

2- می شه بیعت نامه ای با امام زمان علیه السلام تهیه کرد یا همون بیعت نامه ای که در خطبه غدیریه اومده رو در قالب یک مسابقه آماده کرد. شرکت کننده ها اون متن رو بخونن به صورت کلیپ صوتی یا تصویری برای ادمین ارسال کنن. از برگزیده های این مسابقه هم میشه در تهیه پادکست در مناسبت ‌های آینده هم استفاده کرد.

3- مسابقه طراحی وبلاگ و نشریه الکترونیک برای نوجوانان هم میتونه جذاب باشه.

4- مسابقه سخنوری و فن بیان برای کودک و نوجوان و جوان هم خیلی جالب و جذاب هست. البته متن هایی رو آماده کنیم در موضوع غدیر و مهدویت که سخنرانی در چارچوب اون متن باشه.

5- میشه لوازم التحریر آماده کرد و به عنوان عیدی به بچه های بی بضاعت هدیه داد و میشه دفتر و مداد و خودکاری تهیه کرد که یک جمله از غدیر روشون درج شده باشه.

6- تعدادی از فضایل اخلاقی و سیره رفتاری امیرالمؤمنین علیه السلام را انتخاب کنیم و هر هفته با یک برش داستانی کوتاه از زندگی امروز پیوند بدیم. در آخر قرار بذاریم که روی اون خصوصیت در هفته پیش رو تمرکز و تمرین کنیم. مثلا در یک ماه ۴ تا خصلت اخلاقی نیک رو کار کنیم. می شه برای هر کدومش یک المان یا نشانه هم بذاریم.

7- به خصوصیات یاران و نزدیکانی که امیرالمؤمنین علیه السلام ازشون تعریف کردن، بپردازیم.

8- ما پارسال یک سری تسبیح خریداری کردیم بعدش برای این تسبیح ها آویزی آماده کردیم که به شکل گل بود. در جشنی که داشتیم پخش کردیم که همون جا ذکر نادعلی رو گرفتیم برای فرج و سلامتی امام عصر علیه السلام و توضیح دادیم که این ختم نادعلی به چه صورتیه و می شه برای سلامتی حضرت بردارید و حاجت خودتونم بخواید.

طریقه ختم یاعلی: خواندن نادعلی طبق کتاب مصباح کفعمی و گفتن 121 یا 1210 یا 12100 یاعلی.

نَادِ عَلِیّاً مَظْهَرَ الْعَجَائِبِ تَجِدْهُ عَوْناً لَکَ فِی النَّوَائِبِ کُلُّ هَمٍّ وَ غَمٍّ سَیَنْجَلِی بِوَلَایَتِکَ یَا عَلِیُّ یَا عَلِیُّ یَا عَلِی المصباح للکفعمی: 183

یا علی نام تو بردم نه غمی ماند و نه همّی بـابـی انـت و امـّی  

در ضمن این ختم “یاعلی” برای گشایش سایر حوائج موثر است. در آخر تسبیح ها رو هدیه دادیم به مهمون ها، خیلی استقبال کردند. حالا می شه در فضای مجازی این کار رو انجام داد. (رنگ تسبیح ها رو سبز انتخاب کردیم.)

9- به کسی‌ که طراح نرم افزار فلشه (flash) یا برنامه نویس اندروید هست، سفارش بدیم پازل های کودکانه با عکس های مرتبط با غدیر درست کنه و برای بچه ها ارسال کنیم. فلش هم تو گوشی اجرا می شه هم کامپیوتر. البته به جای فلش می شه تو سایت هم طراحی کرد به عنوان یک قسمت از جشن.

10- برای هدیه می تونیم نشانه کتاب از جنس پلکسی گلاس با نام امیرالمؤمنین علیه السلام تهیه کنیم. با منگوله و مهره.

جشن اینترنتی غدیربرای مشاهده تصویر روی آن کلیک کنید

11- مدل جشن هایی که گروه خدمتگزاران برای نیمه شعبان برگزار کردن هم خیلی خوبه. مجری و کارشناس در آپارات و همزمان در اینستا یا در اسکایپ و البته پخش کلیپ و کارهای ارسالی مخاطبین بین برنامه.

12- برای نوجوانان یک مسابقه از خطبه غدیر آماده کنیم. و ازشون بخوایم که این مسابقه رو خودشون هدایت کنند. ما چکیده ای از خطبه غدیر رو در ۱۱ پوستر آماده و ازشون سوال طرح کردیم، و در یک جدولی باید پاسخ ها رو قرار می دادند و رمزی در می آوردن. البته چند سال پیش در مدرسه ها این طرح رو اجرا کردیم و خیلی استقبال شد. و در آخر به هرکسی که در این مسابقه شرکت کرده بود، جایزه دادیم. چنان شور و شوقی ایجاد شده بود بین بچه ها. الان این پوسترها حاضر هست و من میتونم ارسال کنم و مورد استفاده قرار بگیره.

13- جشن خانگی، اعضای گروه های دوستانه خودمون رو به چالش جشن خانگی دعوت کنیم. پیشنهاد بدیم که روز عید لباس شاد بپوشن، با بچه ها بازی کنن، غذای مورد علاقه اونها پخته بشه، تزئین منزل انجام بشه و …

14- کارناوال شادی که هرساله در مشهد برگزار می شه، اما با توجه به شرایط امسال می تواند بازه طولانی تر و تزئینات خلاقانه تری داشته باشد.

15- مسابقه مقاله نویسی با موضوع غدیر و حضرت مهدی علیه السلام بین نوجوان ها برگزار بشه.

16- هدیه سنجاق سینه زیبا، با شعار زینت موالیانمان باشیم.

17- روز عید سرود شاد پخش بشه در آپارتمان ها.

18- خواندن خطبه غدیر، به صورت دو یا سه نفره در مکان های عمومی، مثل مترو و حرم و بازارهای شلوغ.

19- تزئین درب خانه همسایه ها به صورت شبانه، و گذاشتن جعبه هدیه برای اعضای خانواده پشت درب (سورپرایز قشنگی خواهد بود.)

20- مسابقه کتابخوانی مجازی: PDF کتابی مرتبط با غدیر در گروه دوستانه قرار داده شود (چند روز قبل از غدیر) و روز غدیر مسابقه برگزار و به قید قرعه هدیه ای اهدا شود.

21- انواع مسابقاتی که برای کودکان و نوجوانان به صورت حضوری برگزار می شه رو بگیم خانواده ها تو خونه اجرا کنن و فیلمش رو برای ما ارسال کنن تا برای برنده جایزه ارسال کنیم.

22- از چند روز قبل از غدیر داخل گروه های نوجوان هر روز یک سؤال پیرامون غدیر بگذاریم و اعلام کنیم کسی که بیشترین امتیاز رو تا روز عید کسب کنه، جایزه ای داده می شه!

23- طرح اکرام علوی، مبلغی به سوپرها یا نانوایی ها داده شود (قسمت های ضعیف تر شهر) تا روز غدیر به افراد مستضعف رایگان نان یا محصول اهدا شود.

24- فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام رو به صورت پست های سریالی خلاق ارائه بدیم. مثلا به جای اینکه مستقیم بریم سراغ ایشون، اول ویژگی های حکومتی حضرت بیان بشه و بعد از مخاطبین بپرسیم که چنین حاکمی رو در تاریخ سراغ دارید؟ بعد حضرت رو معرفی کنیم. یا مقام علمی حضرت رو به همین صورت با بیان داستان های جذاب از زندگی ایشون می شه مطرح کرد.

25- از مادران گروه ها بخواهیم که داستان غدیر رو برای بچه هاشون بگن و از اونا بخوان نقاشی در این مورد بکشن و ارسال کنن. آثار بچه ها رو روز عید داخل کانال تلگرامی قرار بدیم و بخوایم به بهترین نقاشی رأی بدن.

26- کودکان و نوجوانان به مناسبت عید غدیر کاردستی، نقاشی، نمایش و یا آشپزی کنند و فیلم آن را ارسال کنند. معیارهایی تعیین شود و به بهترین کار جایزه تعلق بگیرد.

27- سخنرانی های کوتاهی من باب غدیر از اساتید، داخل کانال یا گروه بزرگسال قرار بدیم و بگیم که ساعت مثلا نه شب، سؤالی از داخل این سخنرانی مطرح می شه که می تونید با جواب دادن به این سؤال شانس خودتون رو در برنده شدن امتحان کنید. (چند شب قبل از غدیر شروع کنیم. هر شب یک سخنرانی به همراه یک سؤال قرار بدیم) بگیم اسامی برنده ها روز عید اعلام می شه.

28- شعری به مناسبت غدیر گفته و هدیه ای برای شرکت کننده ها درنظر گرفته شود

29- می شه یک شعر رو برای شرکت کنندگان حاضر در جشن مجازی فرستاد و بگیم که با صدای خودتون بخونید و برامون بفرستید. به بهترین اجرا یا به کسی که زودتر دست به کار بشه، هدیه داده می شه.

30- به مخاطبمون یک جمله یا شعار بدیم و بخوایم براش پوستر طراحی کنن.

31- مسابقه داستان نویسی و تولید پادکست.

32- هر نفر به ۵ یا ۷ یا یک تعدادی خاص از مخاطبان گوشی خود یک پیام محبت آمیز با ذکر یکی از فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام ارسال کنه. با این شعارها: نشر خوبی، مهر محبوب را جهانی کنیم، خورشید محبت امیرالمؤمنین علیه السلام خاموش شدنی نیست.

33- مسابقه برای آقا پسرهای سن دبستان و راهنمایی: هر فرد فرازی از خطابه غدیر بخونه، فیلم بفرسته. میشه شعر و داستان هم باشه.

34- مسابقه تلفنی زنده (البته میشه در قالب نرم افزارهای چت تصویری یا صوتی هم برگزار کرد)

35- یک ماجراجویی طراحی بشه، در هر مرحله یکی از لوازم جشن خانگی رو به دست بیارن. مثلا سرود، متن سخنرانی و …

36- چند فراز از خطبه غدیر رو انتخاب کرده، در قالب پوستر آماده و در محله پشت شیشه های مغازه ها بچسبانیم. (البته با رضایت صاحب مغازه) می شه فرازهایی که در مورد امام عصر علیه السلام هست رو انتخاب کنیم و بگیم صاحب غدیر امروز ایشان هستند. البته می شه در فضای مجازی هم منتشر کرد.

37- این عکس رو یکی از دوستان طراحی کردن. می شه به این شکلم کار کرد.

جشن اینترنتی غدیربرای مشاهده تصویر روی آن کلیک کنید

38- برای هرکدوم از گروه های سنی یک شعر سرود یا داستان یا نمایشنامه رو بیان کنیم و می تونیم از کلیپ های موجود در این زمینه استفاده کنیم و در گروه های خانوادگیمون بگذاریم و از تمام اعضای خانواده ها بخواهیم که اون مطلب رو اجرا کنن و در گروه خانوادگی بذارن. بعد اجراها توسط اعضای گروه های خانوادگی امتیاز داده بشه و به بهترین اجراها جایزه بدیم. این کار رو من چند ساله انجام می دم.

39- تعدادی کارت هدیه تهیه بشه با عنوان امیر غدیر، به همراه تعدادی نامه کاملا ادبی به کودکان کار هدیه بشه و ازشون بخوایم روز غدیر به هر کسی می رسن، بگن غدیری شو و نامه ها رو بهشون بدن.

در پناه اهل بیت علیهم السلام باشید.  

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام
    خدا قوت
    خدا خیرتون بده
    چ ایده های زیبا و اجراشدنی
    ان شاء الله در ثواب اجرایی شدنشون سهیم باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا