ادعیه و زیارات غدیرآثار صوتی غدیرآثار ویدیویی غدیربزرگسالسخنرانی صوتی غدیرغدیرفایل صوتیفایل ویدیوییمتنیمخاطبیننوجواننوع محتواویدیو محتوایی غدیر

ختم خطبه غدیر بخش هشتم ( همراه با شرح خطابه غدیر )

طرح خطبه غدیر بخش هشتم – به همراه شرح فرازهایی از این بخش

ختم خطبه غدیر بخش هشتم به بیعت رسمی و همگانی، اشاره دارد. و در خطبه پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: خداوند عزّوجل به من دستور داده تا از شما اقرار زبانی بگیرم. و هرکس بیعت کند، فقط با خدا بیعت می‌ نماید. دست خدا بالای دستان آنهاست. برای مشاهده متن و شرح ختم خطبه غدیر به فایل های زیر مراجعه نمایید.


فایل صوتی خطبه غدیر بخش هشتم

 

خطبه غدیر بخش هشتم – بیعت رسمی و همگانی

 

مَعاشِرَ النّاسِ! إِنَّكُمْ أَكْثَرُ مِنْ أَنْ تُصافِقوني بِكَفٍّ واحِدَةٍ،

ای مردم! تعداد شما بیش از آن است که بتوانید یک‌ باره به من دستِ بیعت دهید.

 

و أَمَرَنيَ اللّٰهُ عَزَّوَجَلَّ، أَنْ آخُذَ مِنْ أَلْسِنَتِكُمُ الْإِقْرارَ،

 خداوند عزّوجل به من دستور داده تا از شما اقرار زبانی بگیرم.

 

بِما عَقَدْتُ لِعَليٍّ مِنْ إِمْرَةِ الْمُؤْمِنينَ، و مَنْ جاءَ بَعْدَهُ مِنَ الْأَئمَّةِ مِنّي و مِنْهُ،

در مورد امامتی که برای علی استوار نمودم و همچنین امامت امامانی که پس از او می‌آیند و از من و او هستند،

 

عَلىٰ ما أَعْلَمْتُكُمْ، أَنَّ ذُرّيتي مِنْ صُلْبِهِ.فَقولوا بِأَجْمَعِكُمْ:

 چرا که به شما فهماندم که فرزندان من از نسل علی می‌ باشند. پس همه با هم بگویید:

 

 «إِنّا سامِعونَ، مُطيعونَ، راضونَ، مُنْقادونَ، لِما بَلَّغْتَ عَنْ رَبِّنا و رَبِّكَ، 

«شنیدیم؛ از آن اطاعت می‌کنیم، به آن راضی هستیم و در برابرش سرتسلیم فرود می‌ آوریم. از طرف پروردگارمان به ما ابلاغ کردی،

 

في أَمْرِ عَليٍّ و أَمْرِ وُلْدِهِ مِنْ صُلْبِهِ مِنَ الْأَئمَّةِ؛نُبايِعُكَ عَلىٰ ذٰلِكَ،

ما آنچه درباره‌ ی امامت علی و امامانِ از اولاد و نسل علی، بر سرِ آن،

 

  بِقُلوبِنا و أَنْفُسِنا و أَلْسِنَتِنا و أَيْدينا. عَلىٰ ذٰلِكَ نَحْيا و نَموتُ و نُبْعَثُ، 

 با قلب و جانمان و با زبان و دستمان، با تو پیمان می‌ بندیم. با اعتقاد به امامت ایشان زندگی می­ کنیم، با همین عقیده جان می­ دهیم و با آن سر از قبر برمی­داریم.

 

و لانُغَيِّرُ و لانُبَدِّلُ،و لانَشُكُّ و لانَرْتابُ، وَ لانَرْجِعُ عَنْ عَهْدٍ

 آن را تغییر نمی‌ دهیم و هیچ چیز را جایگزین آن نمی‌کنیم و در آن، شکّ و تردیدی به دل راه نمی‌دهیم. ما از هیچ عهدی برنمی‌ گردیم

 

و لانَنْقُضُ الْميثاقَ. نُطيعُ اللّٰهَ و نُطیعُکَ، و عَليّاً أَميرَالْمُؤْمِنينَ و وُلْدَهُ الْأَئمَّةَ

و این پیمان را نمی‌ شِکَنیم. ما مطیع خداوند هستیم و از تو و امیرالمؤمنین، علی، و فرزندانِ او اطاعت می‌ نماییم.

 

الَّذينَ ذَكَرْتَهُمْ، مِنْ ذُرّيتِكَ مِنْ صُلْبِهِ، بَعْدَ الْحَسَنِ و الْحُسَيْنِ»؛

 همان امامانی که از آنها یاد کردی؛ همانانی که فرزندان تو و از نسل علی هستند و پس از حسن و حسین خواهند بود.

 

الَّذينَ قَدْ عَرَّفْتُكُمْ مَكانَهُما مِنّي، و مَحَلَّهُما عِنْدي،

 من به شما فهماندم که حسن و حسین چه نسبتی با من، چه جایگاهی نزد من

 

و مَنْزِلَتَهُما مِنْ رَبّي عَزَّوَجَلَّ، فَقَدْ أَدَّيْتُ ذٰلِكَ إِلَيْكُمْ،

و چه منزلتی در پیشگاه پروردگار عزّوجل دارند. یقیناً من این را به شما رساندم.

 

فَإِنَّهُما سَيِّدا شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، و إِنَّهُما الْإِمامانِ بَعْدَ أَبيهِما عَليٍّ،

آن دو، سروَر جوانان بهشت‌ اند و بی‌ شک بعد از پدرشان، علی، امام‌اند و من پیش از علی،

 

 و أَنَا أَبوهُما قَبْلَهُ. فَقولوا: «أَطَعْنا اللّٰهَ بِذٰلِكَ و إيّاكَ و عَليّاً

پدر آنان هستم. پس بگویید:  از خدا و تو و همچنین از علی،

 

 و الْحَسَنَ و الْحُسَيْنَ و الْأَئمَّةَ الَّذينَ ذَكَرْتَ،

 حسن، حسین و امامانی که یاد کردی اطاعت می‌ نماییم.

 

عَهْداً و ميثاقاً مَأْخوذاً لِأَميرِالْمُؤْمِنينَ، مِنْ قُلوبِنا و أَنْفُسِنا و أَلْسِنَتِنا

به خاطر عهد و پیمانی که برای امیرالمؤمنین گرفته شد، از قلب و جانمان و از زبان و دستمان،  هر کدام بتوانیم،

 

و مُصافَقَةِ أَيْدينا،مَنْ أَدْرَكَهُما بيدِهِ و أَقَرَّ بِهِما بِلِسانِهِ.

 دستِ بیعت می‌ دهیم و با زبان به این عهد و پیمانمان اقرار می‌کنیم.

 

وَ لا نَبْغي بِذٰلِكَ بَدَلًا، و لا نَرىٰ مِنْ أَنْفُسِنا عَنْهُ حِوَلاً أَبَداً،

با این عهد و پیمان، دیگر به دنبال هیچ جایگزینی نیستیم و هرگز نظرمان را از آن تغییر نمی‌ دهیم.

 

أَشْهَدْنَا اللّٰهَ و كَفىٰ‏ بِاللّٰهِ شَهيداً، و أَنْتَ عَلَيْنا بِهِ شَهيدٌ،

 ما خدا را شاهد می‌ گیریم و خدا برای گواهی کافی است.  ای پیامبر! تو نیز بر پیمان ما شاهدی.

 

و كُلُّ مَنْ أَطاعَ مِمَّنْ ظَهَرَ و اسْتَتَرَ،و مَلائكَةُ اللّٰهِ و جُنودُهُ و عَبيدُهُ، 

 همچنین همه‌ ی آنان که خدا را اطاعت می‌کنند چه آشکارند و چه پنهان، تمام فرشتگان خدا، لشگریان و بندگانش بر میثاق ما گواهند؛

 

و اللّٰهُ أَكْبَرُ مِنْ كُلِّ شَهيدٍ».مَعاشِرَ النّاسِ! ما تَقولونَ؟

 و خدا از هر شاهدی بزرگ­تر است.» ای مردم! چه می‌ گویید و چه در دل دارید؟

 

 فانَّ اللّٰهَ يَعْلَمُ كُلَّ صَوْتٍ،و خافيةَ كُلِّ نَفْسٍ. فَمَنِ اهْتَدىٰ‏ فَلِنَفْسِهِ،

 قطعاً خدا هر صدایی را می‌داند و از پنهانی‌ های هرکسی آگاه است.  هر كس هدایت شود، به سود خود اوست

 

و مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما يَضِلُّ عَلَيْها، و مَنْ بايَعَ فَإِنَّما يُبايِعُ اللّٰهَ، يَدُ اللّٰهِ فَوْقَ أَيْديهِمْ.

 و هر كه بیراهه رود، تنها به زیان خودش گمراه مى‏ شود و هرکس بیعت کند، فقط با خدا بیعت می‌ نماید. دست خدا بالای دستان آنهاست.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! فاتَّقوا اللّٰهَ، و بايِعوا عَليّاً أَميرَالْمُؤْمِنينَ،

ای مردم! تقوا پیشه کنید و بیعت نمایید با امیرالمؤمنین، علی،

 

و الْحَسَنَ و الْحُسَيْنَ، و الْأَئمَّةَ، كَلِمَةً طَيِّبَةً باقيةً.

 با حسن و حسین و با ائمه، آنها کلمه‌ ای پاک و جاودان هستند.

 

يُهْلِكُ اللّٰهُ مَنْ غَدَرَ، و يَرْحَمُ مَنْ وَفىٰ.فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلىٰ نَفْسِهِ،

هرکس خیانت کند، خدا او را هلاک می‌کند و هرکه را وفادار بماند، مورد رحمت قرار می‌ دهد. بنابراین هركه پیمان شکنی كند، در حقیقت به ضرر خود اقدام كرده است،

 

و مَنْ أَوْفىٰ‏ بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللّٰهَ، فَسَيُؤْتيهِ أَجْراً عَظيماً.

 و هركه به پیمانى كه با خدا بسته وفادار بماند، خدا پاداشی بزرگ به او خواهد داد.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! قولوا الَّذي قُلْتُ لَكُمْ،و سَلِّموا عَلىٰ عَليٍّ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنينَ،

ای مردم! هر چه به شما گفتم، همان را بگویید و به علی با عنوان «امیرالمؤمنین» سلام کنید.

 

و قولوا:  سَمِعْنا و أَطَعْنا، غُفْرانَكَ رَبَّنا، و إِلَيْكَ الْمَصيرُ

 بگویید: «پروردگارا! ما شنیدیم و اطاعت می‌کنیم. مغفرت تو را طلب می‌کنیم و بازگشت به سوی توست.»

 

و قولوا: الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذي هَدانا لِهٰذا،و ما كُنّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لا أَنْ هَدانا اللّٰهُ،

بگویید: «سپاس و ستایش مخصوص خدایی است که ما را به این راه هدایت کرد، و اگر او ما را هدایت نکرده بود، اهل هدایت شدن نبودیم؛

 

لَقَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالْحَقِّ؛و نودوا أَنْ تِلْكُمُ الْجَنَّةُ، 

به راستی که فرستادگان پروردگارمان حق را آورده‌اند. به آنان ندا مى ‏رسد: این بهشت را

 

أُورِثْتُموها بِما كُنْتُمْ تَعْمَلون مَعاشِرَ النّاسِ! إِنَّ فَضائلَ عَليِّ بْنِ أَبي طالِبٍ

 در برابر اعمالى كه انجام مى‏ دادید به ارث بردید.»  ای مردم! بی‌شک فضائل علیّ بن ابیطالب

 

 عِنْدَ اللّٰهِ عَزَّوَجَلَّ،و قَدْ أَنْزَلَها في الْقُرْآنِ أَكْثَرَ مِنْ أَنْ أُحْصِيَها

 نزد خداوند عزّوجل است  و او آنها را بیش از آنکه بتوانم یک جا برشمارم، در قرآن نازل فرموده.

 

في مَقامٍ واحِدٍ،فَمَنْ أَنْبَأَكُمْ بِها و عَرَفَها فَصَدِّقوهُ.

بنابراین اگر کسی که فضائل علی را می‌شناسد، آنها را برایتان بازگفت، تصدیقش کنید.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! مَنْ يُطِعِ اللّٰهَ و رَسولَهُ و عَليّاً و الْأَئمَّةَ الَّذينَ ذَكَرْتُهُمْ، فَقَدْ فازَ فَوْزاً عَظيماً.

ای مردم! هرکه از خدا و رسول او و از علی و امامانی که یاد کردم اطاعت نماید، به رستگاری بزرگی رسیده است.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! السّابِقونَ السّابِقونَ، إِلَى مُبايَعَتِهِ و مُوٰالاتِهِ،

ای مردم! آنان که پیشگام شوند و سبقت بگیرند به سوی بیعت با علی و قبولِ ولایت او

 

و التَّسْليمِ عَلَيْهِ بِإِمْرَةِالْمُؤْمِنينَ، أولٰئكَ هُمْ الْفائزونَ، في جَنّاتِ النَّعيمِ.

 و سلام‌دادن به او با عنوان «أمیرالمؤمنین»، در بهشت‌ های پُرنعمت، رستگار می‌ شوند.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! قولوا ما يَرْضَى اللّٰهُ بِهِ عَنْكُمْ مِنَ الْقَوْلِ،

 ای مردم! فقط چیزی را معتقد باشید و به زبان بیاورید، که خدا به خاطر آن از شما راضی می‌ شود.

 

فَإِنْ تَكْفُروا أَنْتُمْ، و مَنْ في الْأَرْضِ جَميعاً، فَلَنْ يَضُرَّ اللّٰهَ شَيْئاً.

 زیرا اگر شما و مردم روى زمین، همگى كافر شوید، هرگز ضرری به خدا نخواهد رسید.

 

اللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنينَ، و اغضِبْ عَلَى الْكافِرينَ،

خدایا! مؤمنان را بیامرز و بر کافران غضب نما.

 

و الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ.

سپاس و ستایش مخصوص خداست. همو که پروردگار جهانیان است.

دانلود متن خطبه غدیر بخش هشتم


شرح خطبه غدیر بخش هشتم – 1

فایل صوتی شرح خطبه غدیر بخش هشتم – شماره 1

 

متن شرح خطبه غدیر بخش هشتم – 1

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران، در ادامه‌ شرح خطبه‌ غدیر به این فراز می‌ رسیم که رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند:

«مَعاشِرَ النّاس! إِنَّهُم و أنصارَهُم و أتباعَهُم و أشیاعَهُم فِی الدَّرَکِ الأسفَلِ مِنَ النّار و لَبِئسَ مَثوَی المُتَکَبِّرین» خطبه غدیر

رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ در روز غدیر و با این خطبه‌ شریفشان که بسیار هم طولانی بود، اتمام حجت کردند که اگر کسی پیرو ولایت اهل بیت علیهم السلام (ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام و اولادشان) بعد از من نباشد، جایگاه او در آتش است.

 قبل از این جملات و فراز فرمودند: «بعد از من عدّه‌ ای می‌ آیند که اینها ادّعای امامت و جانشینی من را دارند. اگر کسی پیرو آنها باشد، خودِ آنها و پیروان آنها در درکات جهنّم خواهند بود.»

 در اینجا رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرموده بودند: «أنصارَهُم»، أنصار چه کسانی هستند؟ کسانی هستند که آنها را یاری می‌دهند. شاید پیروشان نباشند امّا یاری می‌کنند.

یعنی چه؟ یعنی کمک کار آنها هستند تا به یک مقصدی برسند که آن مقصدشان این بود که: امیرالمؤمنین علیه السلام به عنوان جانشین پیامبر صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ نباشد.

«أتباعَهُم» به معنای «دنباله رو» آنها هستند. حالا دنباله رو گاهی اوقات عملی هست. یعنی با عملشان انجام می‌دهند. یک کاری می‌کنند که معلوم می‌شود که این ها دنباله رو آنها هستند. گاهی اوقات فکرشان این چنین است که هر آنچه که آنها دوست دارند، اینها هم با همان فکر جلو می‌روند.

و فرمودند: «أشیاعَهُم»، یعنی پشت سر آنها می‌روند. می‌گویند: «تشییع جنازه» یعنی چه؟ یعنی آن قدر این جماعت، درکتاب «اَلعِین» آمده: پیروان، شَجَرُ البان، شَجَرُ البان یعنی درختی که آشکار است.

شاید مثلا صد تا درخت باشد امّا یک درخت ظهورش خیلی بیشتر از بقیّه هست، این را می‌گویند: «شَجَرُ البان» یعنی شجر و درختی که آشکار است. این چنین عدّه‌ای آن قدر واضح می‌گویند: ما دنباله رو کسانی هستیم که مثلاً خدا او را امام قرار نداده است. این ها آنقدر مشهور می‌شوند.

 لذا پیامبر صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند: حتّی أتباعَهُم، أنصارَهُم، أشیاعَهُم، تمام اینها «فِی الدَّرَکِ الأسفَلِ مِنَ النّار» خواهند بود. در این جا باز به دو آیه اشاره می‌کنند:

آیه‌ اوّل: به دو آیه اشاره می‌کنند:

«إِنَّ الْمُنافِقينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَ لَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصيراً» سوره‌ نساء / ۱۴۵

منافقین که بدترین حالت از کفر را دارند، اینها در جهنّم هستند. منافقین چه کسانی هستند؟ کسانی که خودشان را پشت اهل ایمان پنهان می‌کنند و در ظاهر خودشان را اهل ایمان می نمایانند؛ در حالیکه در دل ایشان کافر هستند و دشمنانی هستند که خودشان را در بین مؤمنین دوست جلوه می ‌دهند.

«إذا لَقوا الَّذينَ آمنوا قالوا آمَنّا» وقتی با اهل مؤمنین می‌نشینند می‌گویند: ما ایمان آوردیم «و إِذا خَلَوْا إِلى‌ شَياطِينِهِمْ قالُوا إِنَّا مَعَكُمْ» سوره بقره آیه 14 وقتی با شیاطین و رؤسای آنها می‌نشینند، می‌گویند: ما با شما هستیم. و در دل مؤمنین دارند ضعف ایجاد می‌کنند.

این آیه‌ اوّل بود که همین منافقین کارهایی انجام دادند چه بسا در جنگ اُحُد، در جنگ أحزاب می‌خواستند پیامبر صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ را دست بسته تحویل مشرکین و کفّار بدهند.

آیه‌ دوّم:

«فَادْخُلُوا أَبْوابَ جَهَنَّمَ خالِدِينَ فِيها فَلَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرِينَ» سوره نحل / 29

تکبر یعنی چه؟ یعنی این که تسلیم امر خدا نباشی. خداوند فرموده که باید دنباله رو و پیرو امیرالمؤمنین علیه السلام باشید، امّا این ها تکبّر ورزیدند در مقابل رأی پروردگار، آن خدایی که همه را آفریده، او می ‌داند که چه کسی لیاقت جانشینی پیامبر صلی الله علیه و آله را دارد.

 و پیامبر دیگر به این واضحی، به این روشنایی برای تمام مردم اعلام کردند که بعد از من علی ابن ابی طالب علیه السّلام. (امام بعد از من است)

لذا در این جا فرمودند که اگر کسی دنباله رو آنها برود، یعنی غیر از امیرالمؤمنین علیه السلام که خدا او را امام قرار داده است، کسی دیگر را امام قرار دهد، جایگاه او در آتش است و این ها منافقین هستند و کسانی هم هستند که متکبّر هستند. یعنی در مقابل رأی پروردگار ایستاده‌اند.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه

السّلامُ عَلَیکُم و رَحمتُ الله و بَرَکاتُه


شرح خطبه غدیر بخش هشتم – 2

فایل صوتی شرح خطبه غدیر بخش هشتم – شماره 2

 

متن شرح خطبه غدیر بخش هشتم – 2

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. در ادامه‌ شرح خطبه‌ غدیر، به این فراز از خطبه می‌رسیم که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:

«اَلا إنَّهُم أصحابُ الصَّحیفَۀ فَلْیَنْظُر أحَدُکُم فی صَحیفتِه» خطبه غدیر

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در این قسمت از فراز خطبه‌ شریفه، به گونه ‌ای مردم را از آن فتنه ‌هایی که عدّه ‌ای بعد از وفاتشان ایجاد می کنند که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم از آنها ناراضی‌ است، بر حذر می ‌دارند که مراقب باشید و بپرهیزید از «اصحاب صحیفه».

باید در تاریخ بنگریم و از روایات بدست بیاوریم که مراد از «اصحاب صحیفه» چه کسانی هستند؟ چون رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فقط فرمودند «أصحابُ الصَّحیفه» و دیگر بیشتر از این توضیح ندادند.

در ابتدا عرض می ‌کنم زمانی که رسول ‌الله صلی الله علیه و آله و سلم وارد مکّه شدند، چند خطبه خواندند. اوّلین خطبه ایشان در مسجد مِنا بود که در آن مسجد حمد و ثنای الهی فرمودند و ادامه دادند که گفته‌ های من را بشنوید. در آن بیندیشید، راه و روش من را بروید  و مردم را به سوی خدا دعوت کردند و در انتها حدیث «ثقلین» را فرمودند.

یکی از جاهایی که حدیث ثقلین را بیان کردند، در اینجا بود که من از میان شما می ‌روم و دو شئ گرانبها برای شما باقی می‌ گذارم. اگر این دو را با هم داشته باشید و به آنها تمسک جویید، هیچگاه گمراه نخواهید شد.

«…کتابَ الله و عِترَتی، ما إن تَمَسَّکْتُم بِهِما لَن تَضِلّوا أبدا»

این یک خطبه بود.

خطبه‌ دوّم در روز سوّمی که در مکّه تشریف داشتند، در مِنا در مسجد «خَیْفْ» ایراد فرمودند و مردم و مسلمین را از این که تفرقه نیاندازند و کاری نکنند بین امّت اسلامی  تفرقه ایجاد بشود،  و باز دوباره بحث خلافت خودشان را گوشزد کردند و در انتها باز حدیث ثقلین را برای مردم خواندند.

در اینجا بود که منافقین و کسانی که به حسب ظاهر مسلمان بودند و در واقع با کفّار و مشرکین همدست بودند، احساس خطر کردند. لذا چند نفر با همدیگر یک صحیفه و یک نامه ‌ای را نوشتند،

متن نامه چنین بود: «إن ماتَ مُحَمَّدٌ أو قُتِلَ أن لا یَرُدّوا هذَا الأمرِ فی أهلِ بَیْتِه أبدا» اگر رسول خدا از دنیا رفت یا کشته شد، ما نخواهیم گذاشت که خلافت و جانشینی وی در اهل بیتش مستقر بشود. به هیچ عنوان این را نخواهیم گذاشت. این نامه را نوشتند، بین خودشان امضا کردند و در کعبه در یک مکانی آن را دفن کردند.

 سوره‌ زخرف آیات ۷۹ و ۸۰ نازل شد. خداوند فرمود:

ام ابـرمـوا امـرا فـانـا مبرمون (79) ام يحسبون انا لا نسمع سرهم و نجوئهم بلى و رسلنا لديـهـم يـكـتـبـون (80) سوره‌ زخرف آیات ۷۹ و ۸۰

«ما از تصمیم آنها آگاه شدیم، ما اراده‌ محکم بر اراده‌ آنها خواهیم گذاشت و از مکر آنها و کارهای نهان و اسرار آنها آگاه هستیم»

این مورد را می توانید هم در کتاب «تفسیر قمی، جلد 1، صفحه‌ ۱۷۳» و هم در کتاب «سلیم بن قیس، جلد 1، صفحه‌ ۱۸۷» ملاحظه فرمایید. و هم چنین جریان مرگ این جماعتی که امضا کردند که یک به یک‌ ایشان به چه فلاکتی از دنیا رفتند. مرحوم سلیم ابن قیس در کتابش آورده است (در جلد 2، صفحه‌ ۸۱۶)

حدیثی از امام باقر علیه السلام داریم که حضرت فرمودند: مراد از این آیه

كَذلِكَ يُرِيهِمُ اللَّهُ أَعْمالَهُمْ حَسَراتٍ عَلَيْهِمْ إِذَا عَايَنُوا عِنْدَ الْمَوْتِ مَا أُعِدَّ لَهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَلِيمِ وَ هُمْ أَصْحَابُ الصَّحِيفَةِ الَّتِي كَتَبُوا عَلَى مُخَالَفَةِ عَلِيٍ وَ ما هُمْ بِخارِجِينَ مِنَ النَّارِ.  (بحارالأنوار، ج ۲۸، ص ۱۱۶)

(أصحابُ الصَّحیفَه)، کسانی هستند که نوشتند بر مخالفت علی ابن ابیطالب علیه السلام صحیفه ‌ای. این ها هیچگاه از آتش جهنّم خارج نمی‌ شوند.

نتیجه‌ بحث این شد که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم مردم را گوشزد می ‌کنند که بعد از من کسانی خواهند آمد، دنباله ‌رو و انصار آنها نباشید.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه

السّلام علیکم و رحمه الله و برکاته


شرح خطبه غدیر بخش هشتم – 3

فایل صوتی شرح خطبه غدیر بخش هشتم – شماره 3

 

متن شرح خطبه غدیر بخش هشتم – 3

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. در ادامه شرح خطبه غدیر به این فراز می رسیم که رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند:

مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنِّی أَدَعُهَا إِمَامَةً وَ وِرَاثَةً فِی عَقِبِی إِلَی یوْمِ الْقِیامَة؛ وَ قَدْ بَلَّغْتُ مَا أُمِرْتُ بِتَبْلِیغِهِ حُجَّةً عَلَی کلِّ حَاضِرٍ وَ غَائِبٍ وَ عَلَی کلِّ أَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْ لَمْ یشْهَدْ وُلِدَ أَوْ لَمْ یولَدْ خطبه غدیر

رسول خدا] در غدیر علاوه بر این که امیرالمؤمنین علی علیه السلام را به عنوان جانشین خودشان معرفی کردند،  بقیه اهل بیت علیهم السلام را هم معرفی نمودند.

در این قسمت رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: إِنِّی أَدَعُها، أَدَعَ از ودع می آید. ودع یعنی پشت کردن، به معنای ترک کردن. لذا در بحث وداع، یعنی کسی که می خواهد وداع کند.

مثال دیگری بزنم؛ تودیع و معارفه، غدیر به یک معنا تودیع بود و معارفه. تودیع یعنی چه؟ تودیع یعنی این که دیگر می خواهد این جایگاه و این مکان را ترک کند و معارفه یعنی کسی را به عنوان شخصیت دیگری در جایگاه خودش معرفی کند.

رسول خدا] می فرمایند: إِنِّی أَدَعُها، أَدَعُها یعنی دیگر دارم از این دنیا می روم. البته ما اعتقاد داریم که رسول خدا صلی الله علیه و آله از دنیا رفتند اما در حقیقت زنده هستند. شخصیتی مثل رسول خدا صلی الله علیه و آله دارند از دنیا می روند. خب چه کسی را معارفه کردند؟ علی بن ابیطالب علیه السلام را.

لذا می فرمایند: إِمامَةً وَ وِراثَةً فی عَقِبی إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ، رسول خدا صلی الله علیه و آله خط می دهند به ما که هر آن چه در وجود من است، از علم، از عمل، از عصمت، از این که خدا من را انتخاب کرده، بعد از من هم این امامت به عقبه من یعنی به نسل من می رسد و هر آن چه در من است، در انها هم وجود دارد. و بعد از من دنبال قبیله دیگر، دنبال شخص دیگری نروید.

بعد فرمودند: وَ قَدْ بَلَّغْتُ ما أُمِرتُ بِتَبْلیغِه این اشاره دارد به این آیه که: وَ مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ بلاغ و تبلیغ در لغت این چنین آمده: «هو الوصول الی الحد اعلی و المرتبۀ المنتهی» یعنی به بهترین وجه تبلیغ و تمام جزئیات را بیان کردند. بالاترین و بهترین وجه تبلیغ کردن را می گویند بلاغ.

رسول خدا صلی الله علیه و آله باید در غدیر بگونه ای صحبت کند، نه فقط در غدیر بلکه در تمام احکام، که تمام مردم متوجه کلام او بشود. رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز غدیر فرمودند که من تبلیغم را انجام دادم. یعنی بگونه ای صحبت کردم، بگونه ای علی بن ابیطال علیه السلام را جانشین خودم معرفی کردم که برای هیچکس شکی نمانده و تمام جزئیات دین را بیان کردم.

بعد رسول خدا] اتمام حجت می کنند. حُجَّةً عَلی کُلِّ حاضِرٍ وَغائبٍ وَ عَلی کُلِّ أَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْلَمْ یَشْهَدْ، وُلِدَ أَوْلَمْ یُولَدْ. رسول الله] بگونه ای اتمام حجت کردند که برای تمام جهانیان تا روز قیامت این اتمام حجت انجام شده است. بگونه ای واضح و ظاهر سخن گفتند و امیرالمؤمنین و اهل بیت علیهم السلام را به عنوان جانشین خودشان انتخاب کردند که برای هیچکس عذری نخواهد بود.

فرمودند: حجت و برهان است بر کسانی که اینک حاضرند یا بعدا خواهند آمد، آن کسانی که درک نکردند امروز را، بعدا خواهند آمد یا حتی آنهایی که متولد نشدند برای آنها هم اتمام حجت شده است.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.


شرح خطبه غدیر بخش هشتم – 4

فایل صوتی شرح خطبه غدیر بخش هشتم – شماره 4

متن شرح خطبه غدیر بخش هشتم -4

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. به این فراز از شرح خطبه غدیر می رسیم که رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند:

«مَعاشِرَالنّاسِ إنَّکُم اکثَرُ مِن أن تُصافِقونی بِکَفٍ واحِدَهٍ وَ قَد أمَرَنیَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ أن آخُذَ مِن ألسِنَتُکُمُ الإقرار بِما عَقَدتُ لِعَلّیٍ مِن إمرَةِ المؤمنین» خطبه غدیر

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: جمعیت شما بسیار زیاد است که بخواهید یک به یک بیایید و دست بیعت با علی ابن ابیطالب علیه السلام بدهید!

 جمعیت در تاریخ چقدر نوشته شده است؟ بیش از ۱۲۰ هزار نفر در روز غدیر خم جمع شدند و رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ جانشین خویش را به مردم معرفی نمودند.

بیش از ۹۰ هزار نفر همراه پیامبر صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ از مدینه به سمت مکه آمدند که رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ در آخرین حج خودشان در اطراف مدینه و در جای جایی که مسلمان ها حضور داشتند، مبلغینی فرستادند که امسال سال آخر عمر من و آخرین حجی است که انجام می دهم.

همه را دعوت می کنم که به مکه بیایید. رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ از مدینه که به سمت مکه راه افتادند، گروه گروه مردمی بودند که به ایشان ملحق می شدند. تا به نود هزار نفر نوشته اند.

وقتی که مکه رسیدند و انجام فریضه حج تمام شد، وقتی رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ برمی گشتند تا ۱۲۰ هزار نفر در غدیرخم جمع شدند، پس همه آن جمعیت نمی توانند با امیرالمؤمنین علی علیه السلام بیعت دست به دست بدهند.

پیامبر صلی الله علیه و آله دو مسئله را تا این جا فرمودند: یک: امر پروردگار است که رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ به این مورد توجه کردند که من از طرف خودم چیزی نمی گویم. هرچه هست دستور پروردگارم را انجام دادم. قد أمرنی الله، خدا به من امر کرده است که حداقل با زبان هایتان اقرار بگیرم به جانشینی خودم که علی ابن ابیطالب علیه السلام است، و بِما عَقَدتُ لِعَلّیٍ

دوم: اقرار و بیعت با قلب است. عقدت لعلی و عقد به معنای قلب است که دلالت بر محکم کاری و دقت می کند. یعنی عقدی که بسته می شود، باید پای این عقد بمانی. هر اتفاقی افتاد، چون عقد بستی و  عقد از قلب می آید، شدت و وثوق و اطمینان در آن باشد. یعنی هر کاری که در این جا اتفاق افتاد و آن کسی که قلبا عقد با او بستی، باید پای کار بایستی.

بعد فرمودند : «إمرة لِعَلّیٍ مِن إمرَأة ِ المؤمنین». إمرة المومنین یکی از صفات خاص و مهم امیرالمؤمنین علی علیه السلام می باشد که إمرة به معنای فرمانده، به معنای بزرگ، به معنای سرپرست، به معنایی که بالاتر از او نیست، می باشد و هر چه گفت، باید از حرف او اطاعت کنیم.

در واقع به این معنا است . اگر او شد إمرأة المؤمنین، پس او امیر و فرمانده است هم در دنیا و هم در آخرت و هم در مباحث دینی. پس اگر می خواهم دینم را درست بگیرم، باید به إمرأة المؤمنین بنگرم که علی ابن ابیطالب علیه السلام است. در مباحث دنیایی هم باید به علی ابن ابیطالب علیه السلام نگاه کنم.

نتیجه: همه شما نمی توانید بیعت کنید به جهت کثرت جمعیت؛ پس باید با زبان هایتان و قلب هایتان با علی ابن ابیطالب علیه السلام بیعت کنید.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.


شرح خطبه غدیر بخش هشتم – 5

فایل صوتی شرح خطبه غدیر بخش هشتم – شماره 5

 

متن شرح خطبه غدیر بخش هشتم – 5

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. رسول الله صلی الله علیه و آله در ادامه خطبه فرمودند:

بِما عَقَّدْتُ لِعَلِی من أمرۀ الْمُؤْمنینَ، وَلِمَنْ جاءَ بَعْدَهُ مِنَ الْأَئِمَّةِ مِنّی وَ مِنْهُ، عَلی ما أَعْلَمْتُکُمْ أَنَّ ذُرِّیَّتی مِنْ صُلْبِهِ. خطبه غدیر

غدیر در واقع تجلی گاه حق و باطل است. غدیر آن جایگاهی است که معلوم می کند چه کسانی به حقیقت و واقعیت دنبال رو دین خدا و دنبال رو رسول او و اسلام عزیز است. غدیر مؤمنین را از منافقین مشخص می کند.

در دعای ندبه این چنین می خوانیم:

یا علی وَلَوْلا أَنْتَ يَا عَلِيُّ لَمْ يُعْرَفِ الْمُؤْمِنُونَ بَعْدِي دعای ندبه

یا علی اگر تو نبودی، معلوم نمی شد مؤمنین چه کسانی هستند. (منافقین چه کسانی هستند، کفار چه کسانی هستند.) غدیر تمییز افراد دنباله شیطان هستند با افرادی که دنباله رسول الله هستند

فریاد شیطان در غدیر: جالب است بدانید در غدیر شیطان فریاد کشید و بزرگترین فریادش در غدیر بود. امام باقر علیه السلام می فرمایند: شیطان چهار روز فریاد کشید: آن روزی که از بهشت رانده شد، در آن روزی که مورد لعن پروردگار واقع گشت، در روز بعثت و در روز غدیر خم. (بحارالانوار، جلد37، صفحه 121)

فریادهای زیادی در غدیر کشید، سه فریاد بزرگ کشید که به یک مورد اشاره می کنم. در غدیر وقتی که فریاد کشید، تمام شیاطین جمع شدند. گفتند که این چه فریادی است ای شیطان بزرگ؟ گفت که رسول الله صلی الله علیه و آله در غدیر خم تمام جانشینان خودش را انتخاب کرد و معرفی نمود. اگر همه مردم دنبال رو تمام ائمه علیهم السلام بروند، معصیتی در روی زمین واقع نمی گردد.

بعد از این که رسول الله صلی الله علیه و آله به شهادت رسیدند، امام باقر علیه السلام می فرمایند: وقتی که مردم دنبال رو علی بن ابیطالب علیه السلام نرفتند و کسان دیگری را به عنوان جانشینان پیامبر صلی الله علیه و آله انتخاب کردند، در آن جا شیطان تاج پادشاهی بر سر گذاشت و گفت: شادی کنید که تا آن موقعی که امام بر حق قیام نکند، خداوند دیگر اطاعت نمی شود.

رسول الله صلی الله علیه و آله در این فراز از خطبه شریف هم امیرالمؤمنین علیه السلام و هم ائمه علیهم السلام بعد از او را به عنوان جانشین خودشان انتخاب می کنند.

بِما عَقَّدْتُ لِعَلِی أَمیرِالْمُؤْمنینَ. گفتیم که لقب امیرالمؤنین، لقب خاصی است که برای علی بن ابیطالب علیه السلام است و حق نداریم برای احدی، حتی برای بقیه ائمه علیهم السلام به کار ببریم. حدیثی را ببینید در کتاب الیقین باختصاص مولانا علی بأمرۀ المؤمنین از مرحوم ابن طاووس است که 177 باب دارد. فقط در مورد همین لقب خاص؛ احادیث مفصلی را در این کتاب جمع آوری کرده است.

در آن جا از امام صادق علیه السلام سوال شد: آیا می توانیم به حضرت مهدی علیه السلام بگوییم امرۀ المؤمنین؟ حضرت فرمودند: لا، این کار را نکنید ذلک اسم سمی الله به امیرالمؤمنین علیه السلام. این اسمی است که مخصوص علی بن ابیطالب علیه السلام است. بعد فرمودند: لم يسم به احد قبله و لا يت سمي به بعده الا کافر هیچکس این لقب را برای خودش نمی پسندد و نمی گذارد، مگر این که کافر باشد. (کافی شریف جلد 1  صفحه 412)

نتیجه: رسول الله صلی الله علیه و آله به این اندازه که فرمودند: با قلب هایتان و با زبان هایتان با علی بن ابیطالب علیه السلام بیعت کنید، اکتفا نکردند و به ادامه امامت بعد از امیرالمؤمنین علیه السلام اشاره فرمودند که ائمه اطهار علیهم السلام از فرزندان امیرالمؤمنین علیه السلام هستند که جانشینان من هستند.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.


شرح خطبه غدیر بخش هشتم – 6

فایل صوتی شرح خطبه غدیر بخش هشتم – شماره 6

 

متن شرح خطبه غدیر بخش هشتم – 6

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. به این فراز رسیدیم که رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند:

فقولوا باجمعکم انا سامعون مطیعون راضون منقادون لما بلّغت عن ربّنا و ربّک فی امر علیٍّ و امر ولده من صلبه من الائمة خطبه غدیر

باید بدانیم که برای غدیر چه زحمت ها کشیده شد. چه خون ها بر روی زمین ریخته شد. چقدر از علماء و بزرگان ما شهید شدند. شهید اول، شهید ثانی، شهید ثالث، قاضی نورالله شوشتری. چه زحمت ها کشیدند بزرگان ما تا این غدیر به دست ما برسد. چه خون هایی که در این راه ریخته شد. میثم تمار را چگونه به شهادت رساندند. وقتی ابن زیاد وارد کوفه شد، متوجه شد که میثم تمار چقدر از امیرالمؤمنین علیه السلام دفاع می کند و فضائل علی بن ابیطالب علیه السلام را می گوید.

دستور داد او را بگیرند و آوردند پیش ابن زیاد. دستور داد که دست و پای او را قطع کرده و او را بر نخلی آویزان کنند که خودش هم به ابن زیاد خبر داد. گفت: امیرالمؤمنین علیه السلام به من فرموده که شخصی می آید، اینگونه تو را می کشد و در آخر زبانت را از دهانت بیرون می کشد.

ابن زیاد گفت برای این که دروغ علی بن ابیطالب علیه السلام مشخص شود، من زبانت را از دهانت بیرون نمی کشم. گفت مولای من دروغ نمی گوید… . دست و پایش را قطع کردند بر روی نخلی، خون از دست و پای میثم تمّار می رود اما دست از بیان فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام بر نمی دارد. از فضائل بنی هاشم و آل الله صلی الله علیه و آله می گوید. وقتی دیدند به این شکل مردم جمع شدند و به فضایل امیرالمؤمنین علیه السلام گوش می کنند، مجبور شد دستور دهد تا زبانش را هم ببرید… . (منبع داستان: کتاب الارشاد مرحوم شیخ مفید، جلد 1، ص 321)

علما مانند علامه میرحامد حسین، علامه امینی که الغدیر می نویسد. چقدر وظیفه ما سنگین است که غدیر با این سختی ها، به دست ما رسیده است و وظیفه ماست که به بعدی ها هم برسانیم.

در ادامه رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند:

فقولوا بأجمَعِکُم رسول الله صلی الله علیه و آله بیعت زبانی و قلبی از همه برای امیرالمؤمنین علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام گرفتند. بعد فرمودند که بگویید: ما شنیدیم سامعون شنیدیم، مطیع هستیم، راضی به این امر هستیم، سر تسلیم فرود می آوریم. لما بلُغتَ عن ربّنا و ربّک به آن چیزی که تبلیغ کردی تو ای رسول الله از پروردگار ما و پرودگارت.

گفتیم بارها شده که می آمدند پیش رسول خدا صلی الله علیه و آله آیا این امر از طرف شما است یا از طرف خداوند؟ رسول الله صلی الله علیه و آله می فرمودند این امر، امر الهی است. از همین جا هم مشخص شد. بارها در مباحث عرض کردم که این امر، امر الهی است. پس امامت اصل دین می شود. چرا که امر الهی است و خدا باید انتخاب کند.

بنی عامر یک قبیله ای بودند که آمدند پیش رسول الله صلی الله علیه و آله و گفتند با تو بیعت می کنیم، به شرط این که وقتی از دنیا رفتید، ما جانشین تو باشیم. رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: الأمرُ علی الله یَضعهُ حیث یشاء: این امر به سوی پروردگار برمی گردد. هرجا که بخواهد و به هرکسی که خواسته باشد، می سپارد. در اینجا من کاره ای نیستم. (سیره ابن هشام، جلد 1، صفحه 424)

نتیجه: رسول الله صلی الله علیه و آله هم زبانی و هم قلبی از مردم بیعت گرفتند. بعد هم اقرار گرفتند که بگویید ما شنیدیم، مطیع هستیم، راضی به این امر هستیم از آن چیزی که تو تبلیغ کردی و البته نتیجه حاصل این بیان این است که امر ولایت، امر الهی است.

 اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.


شرح خطبه غدیر بخش هشتم – 7

فایل صوتی شرح خطبه غدیر بخش هشتم – شماره 7

 

متن شرح خطبه غدیر بخش هشتم – 7

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. خداوند برای کمال بشر بهترین راهها را محیا کرده است. امام، قرآن، حجت خدا، رسول الله صلی الله علیه و آله … اینها آمده اند که ما را با خداوند آشنا کنند.

مکان ها و زمان های مختلف اشاره به همین مطلب دارد. انسانی که زرنگ باشند، از این فرصت ها به بهترین وجه استفاده می کند. یکی از این فرصت ها امروز است که در روز عرفه واقع شده ایم. انسان در دعای عرفه، خداشناسی را می بیند. و می آموزد از کلام حجت خدا که چگونه با خدا مناجات کند و متوجه می شود همه کاره او خداوند است.

«لا حول ولا قوة الا بالله» تمام قوت ما از او است. کوچک بودیم، بزرگ شدیم، پیر می شویم و به همین شکل. کیست که این کارها را انجام می دهد؟ خداوند.

یاد بگیریم از سیدالشهدا علیه السلام که چگونه با خداوند مناجات کنیم. از این فرصت استفاده کنیم. دیگر از مناسبت های امروز شهادت اولین سفیر سیدالشهداG، حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام است و چقدر زیبا است پیوند مسلم بن عقیل با بحث غدیر که بحث ما است.

در غدیر صد و بیست هزار نفر دیدند، شنیدند و راضی بودند به این امر و دست بیعت دادند با علی بن ابیطالب علیه السلام و اما هفتاد روز بیشتر نگذشته بود که بسیاری از آنها مرتد شدند، از دین برگشتند و همچنین وقتی که مسلم بن عقیل آمد در کوفه و تا هجده هزار تا بیست و چهار هزار بیعت گرفتند، اما او را تنها گذاشتند.

غدیر فراموش شد که عاشورا به وجود آمد. اگر همه دنبال غدیر می رفتند و دنبال علی بن ابیطالب علیه السلام این همه ظلم و جور اتفاق نمی افتاد! ظلم ها چه کسانی هستند؟ آن ها که بنیانگذار این بودند که نگذاشتند امیرالمؤمنین علیه السلام به امر خدا به عنوان جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله باشند.

به این فراز از خطبه غدیر می رسیم:

نُبایِعُکَ عَلی ذالِکَ بِقُلوُبِنا وَأَنْفُسِنا وَأَلْسِنَتِنا وَأَیْدینا. علی ذالِکَ خطبه غدیر

وقتی که رسول الله صلی الله علیه و آله از همه جمعیت اقرار گرفتند که چنین بگویید، راضی هستیم به این امر (ولایت اهل بیت علیهم السلام) شنیدیم، اطاعت می کنیم، حالا می فرمایند با قلب های خود بیعت کنید.

قلب یعنی چه؟ یعنی با تمام روح انسان، با تمام وجودش، این قلب است که به انسان دستور می دهد که چه کاری انجام بدهد. با قلب بیعت کنید و بحث دیگر این است که در قلب حب شدید است وقتی کسی، شخصی را بسیار دوست دارد، محبوب او است. فلذا در فکر و عمل نگاه می کند به محبوبش که چه کاری انجام می دهد. از چه کاری خوشش می آید، طبق همان را انجام می دهد. این محبت شدید از قلب می آید.

یک بحث تبعیت است، یک بحث اطاعت است. اطاعت از عقل می آید اما تبعیت از قلب می آید. می بیند که محبوبش چه کاری را دوست دارد، او هم همان کار را انجام می دهد. اینجا هم به همین شکل است. رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: بیعت کنید با قلب هایتان، یعنی هر چه علی بن ابیطالب علیه السلام امر یا نهی کرد، بی چون و چرا پذیرا باشید.

بعد با نفس هایتان، با جان هایتان، با تمام وجودتان برای امیرالمؤمنین علیه السلام کار کنید. وَ أَلْسِنَتِنا با زبانهایتان از امیرالمؤمنین علیه السلام دفاع کنید. و َأَیْدینا، وَأَیْدینا کنایه از قدرت است. اگر به قدرتی رسیدید، غدیر را فراموش نکنید. برای امیرالمؤمنین علیه السلام کار انجام دهید.

نتیجه: رسول خدا صلی الله علیه و آله آمدند و اقرار گرفتند که اطاعت کنید، بشنوید و گفتند حالا بیعت کنید با قلب هایتان و ایدیکم …

ما هم ان شاءالله در غدیر امسال بتوانیم با دست و قلب و قدرتمان سنگ تمام برای علی بن ابیطالب علیه السلام بگذاریم.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.


شرح خطبه غدیر بخش هشتم – 8

فایل صوتی شرح خطبه غدیر بخش هشتم – شماره 8

 

متن شرح خطبه غدیر بخش هشتم – 8

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. عید بزرگ غدیر خم را خدمت حضرت ولی عصر، حجت بن الحسن عسکری علیه السلام و تمام محبین و شیعیان آن حضرت تبریک و تهنیت عرض می کنیم.

به این فراز می رسیم که رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند:

نُبایِعُکَ عَلی ذالِکَ بِقُلوُبِنا وَأَنْفُسِنا وَأَلْسِنَتِنا وَأَیْدینا. علی ذالکَ نَحْیی وَ عَلَیْهِ نَموتُ وَ عَلَیْهِ نُبْعَثُ. وَلانُغَیِّرُ وَلانُبَدِّلُ، وَلا نَشُکُّ وَلانَرْتابُ خطبه غدیر

امروز روز تبریک گفتن است. امام رضا علیه السلام می فرمودند: هُوَ یَوْمُ التَّهْنِیَةِ یُهَنِّی بَعْضُکُمْ وقتی بهم می رسید، تهنیت بگویید. وقتی یک مؤمن را ملاقات می کنید، این چنین بگویید: الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ

روز تبسم به همدیگر است. کسی که امروز تبسم کند، فِی وُجُوهِ النَّاسِ به هم دیگر مِنْ أَهْلِ الْإِيمَانِ … فرمودند: نظر الله إلیه یوم القیامه بالرحمه …. خداوند روز قیامت با نظر رحمت بر او نگاه می کند … وقضی له الف حاجه … هزار حاجت او را برآورده می کند … و بنی له قصرا فی الجنه … در جنت برای او قصری بنا می کند …

روز زینت دادن است … فرمودند: و هو یوم الزینه … کسی که امروز زینت دهد و لباس نو بپوشد، منزلش را خانه تکانی کند و زینت دهد … فرمودند: غفر الله له کل خطیئه عملها … تمام گناهانش … صغیره أو کبیره …. کوچک باشد یا بزرگ … و بعث الله إلیه ملائکه یکتبون له الحسنات خداوند برای او ملائکه ای را مبعوث می کند که برایش حسنات بنویسند … و یرفعون له الدرجات … و درجه او را تا سال آینده بالا ببرند … فان مات مات شهیدا اگر بمیرد، شهید می میرد …. و ان عاش عاش سعیدا … اگر زنده باشد، زندگی با سعادت و با برکتی را خواهد داشت.

روز اطعام دادن است. فرمودند: و من اطعم مؤمنا کان کمن اطعم جمیع الأنبیاء والصدیقین کسی که در روز غدیر به مؤمنی اطعام بدهد، مانند این است که به تمام انبیا و تمام صدقین اطعام داده است.

به اینجا رسیدیم که رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند با قلبتان با دستتان، با جانتان، با همه قدرتی که دارید، با امیرالمؤمنین علی علیه السلام بیعت کنید.

در حدیثی داریم که از امام صادق علیه السلام در رابطه با ایمان سؤال کردند. حضرت فرمودند:

هو الإقرار باللسان ... با زبان اقرار کنیم … و عقد في القلب … و پایند و بیعت داشته باشیم نسبت به آن چیزی که گفتیم … و عمل بالأركان … با ارکان، یعنی با جوارحمان هم عمل کنیم. به این ایمان می گویند که دقیقا از همین ها رسول الله صلی الله علیه و آله برای امیرالمؤمنین علیه السلام بیعت گرفتند.

بعد رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند که باید بگویید که با همین امامت و همین بیعت نَحْیی وَ نَموتُ می میریم و زنده م شویم مبعوث می شویم، تغییرش نمی دهیم، این امامت منِ الله بود. به شخص دیگری تغییر نمی کند. یعنی به شخص دیگری واگذار نکرده و در این مورد شک نمی کنیم.

الحمدلله که توانستیم شصت و چهار جلسه از فرمایشات رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره امیرالمؤمنین علیه السلام را توضیحاتی داده باشیم. تمام این جلسات را هدیه می کنیم به وجود مقدسه حضرت زهرا سلام الله علیها، باشد که در دنیا و آخرت نگاهی به ما داشته باشند. از تمام بزرگوارانی که این مباحث را دنبال کردند، کمال تشکر دارم که حقیر را تحمل کردید.

انتقادات و پیشنهادات شما را به بهترین وجه روی چشم خودم می گذارم و قبول می کنم. ان شاءالله که این انتقادات و پیشنهادات برای پیشرفت این حقیر مفید واقع شود. لذا از شما بزرگواران می خواهم که انتقادات و پیشنهادات خودتان را ارسال بفرمایید. در آخر هم از عزیزانی که زحمت بسیار کشیدند، دستنکاران مجموعه علمی – فرهنگی سفیران که زحمت ضبط و پخش را داشتند، کمال تشکر را دارم. تمام این عزیزان اجرشان با صاحب غدیر امیرالمؤمنین علی علیه السلام.

التماس دعا

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.


برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.
فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب محرم کتابخانه خدمتگزاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا