ادعیه و زیارات غدیرآثار صوتی غدیرآثار ویدیویی غدیربزرگسالسخنرانی صوتی غدیرغدیرفایل صوتیفایل ویدیوییمتنیمخاطبیننوجواننوع محتواویدیو محتوایی غدیر

ختم خطبه غدیر بخش هفتم ( همراه با شرح خطابه غدیر )

طرح خطبه غدیر بخش هفتم – به همراه شرح فرازهایی از این بخش

ختم خطبه غدیر بخش هفتم به موعود غدیر، حضرت مهدی علیه السلام، و طرح موضوع بیعت، و احکام اسلام، حلال و حرام اشاره دارد. که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: بدانید که آخرین امام از ما، مهدی قائم است. بدانید، او حجّتی است که باقی می‌ ماند، و پس از او حجّتی نخواهد بود.

برای مشاهده متن و شرح خطبه غدیر به فایل های زیر مراجعه نمایید.



شرح خطبه غدیر بخش شصت و سوم

فایل صوتی شرح خطبه غدیر – شماره 63


فایل صوتی خطبه غدیر بخش هفتم

 

متن خطبه غدیر بخش هفتم موعود غدیر، حضرت مهدی علیه السلام

 

أَلٰا إِنَّ خاتَمَ الْأَئمَّةِ مِنّا الْقائمُ الْمَهْديُّ،

بدانید که آخرین امام از ما، مهدی قائم است.

 

أَلٰا إِنَّهُ الظّاهِرُ عَلَى الدّينِ، أَلٰا إِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظّالِمينَ،

 بدانید که او بر همه‌ ی ادیان غلبه پیدا می‌کند. بدانید که او از ستمگران انتقام می‌ گیرد.

 

أَلٰا إِنَّهُ فاتِحُ الْحُصونِ و هادِمُها،

 بدانید که او قلعه‌ ها را فتح می‌کند و آنها را منهدم می‌ نماید.

 

أَلٰا إِنَّهُ قاتِلُ كُلِّ قَبيلَةٍ مِنْ أَهْلِ الشِّرْكِ،

 بدانید که او اهالی تمام قبیله‌ های شرک را به قتل می‌ رساند.

 

أَلا إِنَّهُ مُدْرِكُ بِكُلِّ ثارٍ لِأَوْلياءِ اللّٰهِ،

 بدانید که او خون‌ خواه تمام اولیای خداست.

 

أَلٰا إِنَّهُ النّاصِرُ لِدينِ اللّٰهِ.

بدانید که او یاور دین خداست.

 

أَلٰا إِنَّهُ الْغَرّافُ مِنْ بَحْرٍ عَميقٍ،

بدانید که او از دریای ژَرف، بهره‌ های بسیار می‌ گیرد.

 

أَلٰا إِنَّهُ يَسِمُ كُلَّ ذي‏ فَضْلٍ بِفَضْلِهِ،و كُلَّ ذي جَهْلٍ بِجَهْلِهِ،

بدانید که او به هر انسان بافضیلتی، نشانِ برتری و به هر جاهلی نشانِ نادانی می‌دهد.

 

  أَلٰا إِنَّهُ خِيَرَةُ اللّٰهِ و مُخْتارُهُ،

 بدانید که او برگزیده‌ ی خدا و انتخاب‌ شده‌ ی اوست.

 

أَلٰا إِنَّهُ وارِثُ كُلِّ عِلْمٍ و الْمُحيطُ بِهِ.

 بدانید که او همه‌ ی علوم را به ارث برده و بر آنها احاطه دارد.

 

أَلٰا إِنَّهُ الْمُخْبِرُ عَنْ رَبِّهِ عَزَّوَجَلَّ،

بدانید که او از سوی پروردگار عزّوجل خبر می‌ آورد

 

و الْمُنَبِّهُ بِأَمْرِ إيمانِهِ، أَلٰا إِنَّهُ الرَّشيدُ السَّديدُ.

 و درباره‌ ی ایمان به خدا، تنبیه و هشدار می‌ دهد. بدانید که او هدایت شده و استوار است.

 

أَلٰا إِنَّهُ الْمُفَوَّضُ إِلَيْهِ.

بدانید، کارها به دست او سپرده شده است.

 

أَلٰا إِنَّهُ قَدْ بَشَّرَ بِهِ مَنْ سَلَفَ بَيْنَ يَدَيْهِ،

بدانید که پیشینیان به او بشارت داده‌اند.

 

أَلٰا إِنَّهُ الْباقي حُجَّةً، و لا حُجَّةَ بَعْدَهُ،

بدانید، او حجّتی است که باقی می‌ ماند، و پس از او حجّتی نخواهد بود.

 

و لا حَقَّ إِلّا مَعَهُ، و لا نورَ إِلّا عِنْدَهُ،

 هیچ حقّی از او جدا نیست و هیچ نوری نزد غیر او نیست.

 

أَلٰا إِنَّهُ لا غالِبَ لَهُ، و لا مَنْصورَ عَلَيْهِ،

بدانید هیچ کس بر او غلبه نمی‌ کند و کسی در مخالفت با او یاری نمی‌ شود.

 

أَلٰا و إِنَّهُ وَليُّ اللّٰهِ في أَرْضِهِ،

بدانید که او ولیّ خدا در زمین

 

و حَكَمُهُ في خَلْقِهِ، و أَمينُهُ في سِرِّهِ و عَلانِيَتِهِ.

و فرمان­روای او در میان بندگان و امانت‌ دار امور پنهان و آشکار خداست.

 

متن خطبه غدیر بخش هفتم طرح موضوع بیعت

 

مَعاشِرَ النّاسِ! قَدْ بَيَّنْتُ لَكُمْ و أَفْهَمْتُكُمْ،

ای مردم! من (دین خدا) را برایتان بیان نمودم و به شما فهماندم

 

و هٰذا عَليٌّ يُفْهِمُكُمْ بَعْدي؛ أَلٰا و إِنّی عِنْدَ انْقِضاءِ خُطْبَتي،

 و پس از من، این علی، آن را به شما خواهد فهماند. من شما را فرا می‌خوانم تا در پایان خطبه‌ ام،

 

أَدْعوكُمْ إِلىٰ مُصافَقَتي عَلىٰ بَيْعَتِهِ و الْإِقْرارِ بِهِ، ثُمَّ مُصافَقَتِهِ بَعْدي.

 برای پیمان با علی ابتدا با من دستِ بیعت داده و به امامتش اقرار نمایید، سپس با او دستِ بیعت دهید.

 

أَلٰا إِنّي قَدْ بايَعْتُ اللّٰهَ، و عَليٌّ قَدْ بايَعَني،

بدانید که من با خدا بیعت کرده‌ ام، و علی با من بیعت نموده است؛

 

و أَنَا آخِذُكُمْ بِالْبَيْعَةِ لَهُ عَنِ اللّٰهِ عَزَّوجَلَّ.

 و اکنون من از طرف خدای عزّوجل، برای علی از شما بیعت می‌گیرم.

 

فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلىٰ‏ نَفْسِهِ،

 هر كه پیمان‏ شكنى كند، تنها به زیان خود پیمان می‌ شکند

 

و مَنْ أَوْفىٰ‏ بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللّٰهَ، فَسَيُؤْتيهِ أَجْراً عَظيماً

 و هر كه بر عهدی که با خدا بسته وفادار بماند، خدا پاداش بزرگی به او خواهد بخشید.

 

متن خطبه غدیر بخش هفتم  احکام اسلام، حلال و حرام

 

مَعاشِرَ النّاسِ! إِنَّ الْحَجَّ و الصَّفا و المَرْوَةَ  و الْعُمْرَةَ  مِنْ شَعائرِ اللّٰهِ،

ای مردم! حج، عمره، صفا و مروه از نشانه‌ های خداست.

 

فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِما،

هرکه حجّ خانه خدا یا عمره به‌ جا آورد، باید سعىِ بینِ صفا و مروه کند.  هركه علاوه بر واجبات،

 

و مَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فانَّ اللّٰهَ شاكِرٌ عَليمٌ‏.

 كار نیكی انجام دهد، خداوند از آن آگاه است و پاداش می‌ دهد.

 

مَعاشِرالنّاسِ! حِجّوا الْبَيْتَ، فَما وَرَدَهُ أَهْلُ بَيْتٍ إِلّا اسْتَغْنَوْا،

ای مردم! حج خانه خدا را به جا آورید؛ هر خانواده‌ ای به آن جا وارد شود، بی‌نیاز می‌ شود

 

و لاتَخَلَّفوا عَنْهُ إِلّا افْتَقَروا.

 و هرکه آن را ترک کند، گرفتار فقر می‌گردد.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! ما وَقَفَ بِالْمَوْقِفِ مُؤْمِنٌ،

ای مردم! هر مؤمنی که در موقف (مشعر، مِنی و عرفات) توقّف کند،

 

إِلّا غَفَرَ اللّٰهُ لَهُ ما سَلَفَ مِنْ ذَنْبِهِ إِلىٰ وَقْتِهِ ذٰلِكَ،

 خداوند همه‌ ی گناهان گذشته‌ اش را می‌آمرزد.

 

فإِذَا انْقَضَتْ حَجَّتُهُ، اُسْتُؤْنِفَ عَمَلُهُ.

بنابراین وقتی حجّش تمام شود، اعمالش از نو آغاز می‌گردد.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! الْحُجّاجُ مُعانونَ، و نَفَقاتُهُمْ مُخَلَّفَةٌ،

 ای مردم! خداوند حاجیان را یاری می‌کند و هزینه‌ هایشان را به آنها باز می‌ گرداند.

 

و اللّٰهُ لايُضيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنينَ.

 خدا پاداش نیکوکاران را ضایع نمی‌ کند.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! حِجّوا الْبَيْتَ بِكَمالِ الدّينِ و التَّفَقُّهِ،

ای مردم! حج خانه‌ی خدا را با دین‌ داری و فهم کامل به‌ جا آورید

 

و لاتَنْصَرِفوا عَنِ الْمَشاهِدِ، إِلّا بِتَوْبَةٍ و إِقْلاعٍ.

و جز با توبه و دست‌ شستن از گناه، از آن باز نگردید.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! أَقيموا الصَّلاةَ و آتوا الزَّكاةَ،كَما أَمَرَكُمُ اللّٰهُ عَزَّوَجَلَّ.

ای مردم! همان گونه که خدای عزّوجل به شما فرمان داده، نماز را اقامه کنید و زکات بپردازید.

 

  لَئِنْ طالَ عَلَيْكُمُ الْأَمَدُ،فَقَصَّرْتُمْ أَوْ نَسِيتُمْ،

 اگر زمانی طولانی برشما گذشت و در نتیجه کوتاهی نمودید یا فراموش کردید،

 

  فَعَليٌّ وَلِيُّكُمْ ومُبَيِّنٌ لَكُمْ،

 علی سرپرست و صاحب اختیار شماست و برایتان بیان می‌ کند.

 

الَّذي نَصَبَهُ اللّٰهُ عَزَّوَجَلَّ بَعْدي.

 همان کسی که خدای عزّوجل، پس از من او را منصوب نموده است.

 

و مَنْ خَلَّفَهُ اللّٰهُ مِنّي و مِنْهُ،يُخْبِرُكُمْ بِما تَسْأَلونَ عَنْهُ،

امامانی از من و علی، که خدا آنها را جانشینان علی قرار داده‌ است، هر چه بپرسید، به شما پاسخ می‌ دهند

 

و يُبَيِّنُ لَكُمْ ما لاتَعْلَمونَ.

 و آنچه را نمی‎‌دانید برایتان روشن می‌نمایند.

 

أَلٰا إِنَّ الْحَلالَ و الْحَرامَ، أَكْثَرُ مِنْ أَنْ أُحْصِيَهُما و أُعَرِّفَهُما،

بدانید که حلال و حرام خدا بیش از آن است که من همه‌ ی آن­ها را بشمارم و به شما معرّفی کنم،

 

فَآمُرَ بِالْحَلالِ و أَنْهىٰ عَنِ الْحَرامِ في مَقامٍ واحِدٍ.

 بنابراین یکجا، شما را به انجام واجبات فرمان می‌ دهم و از ارتکاب گناهان باز می‌ دارم.

 

فَأُمِرْتُ أَنْ آخُذَ الْبَيْعَةَ مِنْكُمْ، و الصَّفْقَةَ لَكُمْ،

به من فرمان رسیده از شما پیمان بگیرم و شما به من دستِ بیعت دهید و پیمان ببندید

 

بِقَبولِ ما جِئْتُ بِهِ عَنِ اللّٰهِ عَزَّوَجَلَّ،في عَليٍّ أَميرِالْمُؤْمِنينَ و الْأَئمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ،

که آنچه از سوی خدای عزّوجل درباره‌ی امیرالمؤمنین، علی و امامان پس از او آوردم می‌پذیرید.

 

الَّذينَ هُمْ مِنّي و مِنْهُ، أَئمَّةٌ  قائمَةٌ، مِنهُمُ الْمَهْديُّ،

 همانانی که از من و علی هستند. همان امامانی که مهدی از آنهاست

 

إِلَى يَوْمِ الْقيامَةِ، الَّذي يَقْضي بِالْحَقِّ.

 و تا روز قیامت، که خدا به حق داوری کند، برپا خواهند بود.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! و كُلُّ حَلالٍ دَلَلْتُكُمْ عَلَيْهِ،

ای مردم! هر حلالی که شما را به آن راهنمایی کردم

 

أو حَرامٍ نَهَيْتُكُمْ عَنْهُ، فإِنّي لَمْ أَرْجِعْ عَنْ ذَلِكَ و لَمْ أُبَدِّلْ.

و هر حرامی که شما را از آن نهی نمودم، تغییر نمی‌ دهم و هرگز از آن برنمی‌ گردم.

 

أَلٰا فَاذْكُروا ذٰلِكَ، و احْفَظوهُ و تَواصَوْا بِهِ، و لاتُبَدِّلوهُ و لاتُغَيِّروهُ.

آنها را به یاد داشته باشيد، از آنها مراقبت کنید و یکدیگر را به انجام واجبات و ترک گناهان توصیه کنید و دگرگونی و تغییری در آنها راه ندهید.

 

أَلٰا و إِنّي أُجَدِّدُ الْقَوْلَ، أَلٰا فَأَقيموا الصَّلاةَ، و آتوا الزَّكاةَ،

آگاه باشید! سخنم را تکرار می‌کنم: «نماز را به پا دارید، زکات بپردازید،

 

و أْمُروا بِالْمَعْروفِ، و انْهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ.

امر به معروف کنید و نهی از منکر نمایید.»

 

 أَلٰا و إِنَّ رَأْسَ الْأَمْرِ بِالْمَعْروفِ، و النَّهْیِ عَنْ المُنْکَرِ،

بدانید که بالاترین امر به معروف و نهی از منکر،

 

أَنْ تَنْتَهوا إِلىٰ قَوْلي، و تُبَلِّغوهُ مَنْ لَمْ يَحْضُرْ،

این است که سخن مرا دریابید و به آنان که نیستند برسانید،

 

و تَأْمُروهُ بِقَبولِهِ، و تَنْهَوْهُ عَنْ مُخالَفَتِهِ،

آنها را به پذیرش آن فرمان دهید  و از مخالفت با آن نهی کنید.

 

فَإِنَّهُ أَمْرٌ مِنَ اللّٰهِ عَزَّوَجَلَّ و مِنّي.

 زیرا این سخن، هم فرمان خدای عزّوجل و هم فرمان من است.

 

وَ لا أَمْرَ بِمَعْروفٍ و لا نَهْيَ عَنْ مُنْكَرٍ،إِلّا مَعَ إِمامٍ مَعْصومٍ.

 امر به معروف و نهی از منکر جز با امام معصوم ممکن نیست.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! الْقُرْآنُ يُعَرِّفُكُمْ أَنَّ الْأَئمَّةَ مِنْ بَعْدِهِ وُلْدُهُ،

ای مردم! خدا در کتابش می‌فرماید: «و خدا آن را کلمه‌ ای ماندگار در نسل او قرار داد.»

 

و عَرَّفْتُكُمْ أَنَّهُمْ مِنّي و أنا مِنْهُ،

قرآن در این آیه به شما می‌ فهماند که امامانِ پس از علی، فرزندان او هستند.

 

حَيْثُ يَقولُ اللّٰهُ في کتابه: و جَعَلَها كَلِمَةً باقيَةً في عَقِبِهِ.

من نیز به شما فهماندم که آنان از من و من از علی هستم.

 

و قُلْتُ: «لَنْ تَضِلّوا، ما إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِما»

من بیان کردم که اگر به قرآن و عترتم پناهنده شوید، گمراه نخواهید.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! التَّقْوىٰ التَّقْوىٰ، احْذَروا السّاعَةَ،

ای مردم! پرهیزکار باشید؛ تقوا پیشه کنید؛ از قیامت بترسید.

 

كَما قالَ اللّٰهُ عَزَّوَجَلَّ: إِنَّ زَلْزَلَةَ السّاعَةِ شَيْ‏ءٌ عَظيمٌ

زیرا خداوند عزّوجل فرموده‌ است: «زلزله ­ی روز قیامت، واقعه‏ای بزرگ‏ است.»

 

 اذْكُروا الْمَماتَ و الْحِسابَ و الْمَوازينَ

 به یاد مرگ و حساب و میزان باشید

 

و الْمُحاسَبَةَ بَيْنَ يَدَيْ رَبِّ الْعالَمينَ، و الثَّوابَ و الْعِقابَ.

 و محاسبه‌ ی اعمال در برابر پروردگار عالم و پاداش و عذاب را به یاد داشته باشید.

 

و مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ أُثيبَ عَلَيْها،

 هرکه به همرا خود، عمل نیک بیاورد، پاداش آن را می‌ بیند

 

و مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ،  فَلَيْسَ لَهُ في الْجِنانِ نَصيبٌ

و هر که با خود بدی بیاورد، بهره‌ ای از بهشت ندارد.

دانلود متن خطبه غدیر بخش هفتم


=”30″]

شرح خطبه غدیر بخش هفتم

فایل صوتی شرح خطبه غدیر – شماره 7

 

متن شرح خطبه غدیر بخش هفتم

 

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران، در شرح خطبه غدیر می رسیم‌ به این قسمت از خطبه شریفه که رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند:

مَعاشِرَالنّاسِ! (آمِنُوا بِالله وَ رَسُولِهِ وَالنَّورِ الَّذی أُنْزِلَ مَعَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهاً فَنَرُدَّها عَلی أَدْبارِها) خطبه غدیر

اینجا رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ در واقع به دو آیه اشاره می کنند:

1) آیه 8  سوره تغابن است:

فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنَا وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ سوره تغابن / 8

مرحوم کلینی در کتاب کافی شریف بابی دارد به نام باب الائمه نور الله، در آنجا اولین حدیث از ابی خالد کابلی است که در مورد همین آیه از امام محمد باقر علیه السلام سؤال می پرسد:

سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَآمِنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اَلنُّورِ اَلَّذِي أَنْزَلْنا فَقَالَ يَا أَبَا خَالِدٍ اَلنُّورُ وَ اَللَّهِ اَلْأَئِمَّةُ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و اله إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ …
وَ اَللَّهِ يَا أَبَا خَالِدٍ لَنُورُ اَلْإِمَامِ فِي قُلُوبِ اَلْمُؤْمِنِينَ أَنْوَرُ مِنَ اَلشَّمْسِ اَلْمُضِيئَةِ بِالنَّهَارِ وَ هُمْ وَ اَللَّهِ يُنَوِّرُونَ قُلُوبَ اَلْمُؤْمِنِينَ
اصول کافی

 ابو خالد كابلی گويد از امام باقر علیه السلام پرسيدم تفسير قول خدای عز و جل را؛ «به خدا و رسولش و نوری كه فرستاده ایم ایمان آورید» فرمودند: ای ابا خالد؛ به خدا سوگند كه مقصود از نور ائمه از آل محمد صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ و سلم باشند تا روز قيامت. … به خدا اي ابا خالد، نور امام در دل مؤمنین از نور خورشید تابان در روز، روشن تر است. به خدا كه ائمه دل های مؤمنین را منور سازند.

باید دقت داشته باشیم که در این مطلب که خدا نور نیست، خدا به ذهن و به وهم و به عقل هیچ احدالناسی نمی رسد. اینجا تشبیهی دارند می زنند یا در آیه دیگری مثل الله نور السماوات والارض در سوره نور، اینجا خداوند دارد تشبیه می کند الظاهر بذانة، المظهر لغیره در نور چی هست، این است که خودش نورانی است و دیگران هم از نورش استفاده می کنند.

اگر این نور خاموش باشد، کسی نمی تواند از نورانیت مثلاً خورشید استفاده کند. آیا خورشید، نورانیتش را از خودش دارد؟ بله از خودش داره. آفتاب نورانیتش از خودش است!

مثال دیگری بزنم؛ مانند آب، آب طاهر است و مطهر. یعنی هم خودش پاک است، هم خاصیت پاک کنندگی دارد. پاک بودن و طاهر بودنش را از خودش دارد! ( ذاتی)

در اینجا تشبیهی می زنند که الائمه نور الله هستند. نه این که خدا نور باشد. یعنی وجود خدا از خودش است و بقیه اگر وجودی پیدا کردند، قدرتی دارند و نفسی دارند. هر کاری انجام می دهند، از اوست (یعنی خداوند به آنها اعطاء کرده است نه اینکه وجود خداوند و موجودات از یک سنخ باشند بلکه وجود خداوند با وجود موجودات تباین هستند) و اگر لحظه ای خداوند قدرتش را بگیرد، از آن شخص دیگر قدرتی ندارد. نفسش را بگیرد، دیگر نفسی ندارد.

(بِحَوْلِ اللَّه تَعالى‏ وَ قُوَّتِهِ) پس اگر کسی بخواهد به آن نور برسد، به نور واقعی برسد، راهش از راه علی بن ابیطالب و ائمه علیه السلام می باشد.

2) آیه دومی که رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ در همین خطبه اشاره می کنند، سوره نساء آیه ۴۷ است که در مورد کسانی که کتاب آسمانی بر آنها آمده است، نازل گشته: و میاشد آیه ی به اون لحظه ای اونال می پرسد

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ آمِنُوا بِمَا نَزَّلْنَا مُصَدِّقًا لِمَا مَعَکُمْ. سوره نساء / ۴۷

می فرماید: ای اهل کتاب! ایمان بیاورید به رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ و آن چیزی که بر رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ نازل شده، قبل از این که صورت شما به پشت برگردد. یعنی عذاب نازل بشود. قبل از این که این اتفاق بیفتد، شما به پیغمبر صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ایمان بیاورید.

در مورد همین آیه شاید بگویید: چه زمانی اتفاق می‌افتد!؟

در کتاب نور الثقلین، جلد 1، صفحه ۴۸۶ حضرت فرمودند: این در زمان مهدیِ ما سلام الله علیه می باشد. زمان ظهور ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، کسی که تا آن زمان ایمان نیاورده باشد، دیگر فرصتی برای ایمان آوردن ندارد.

آخرین مطلب

 چه کنیم که از نور امام استفاده بیشترکنیم؟ خب یک قدم آمدیم جلو ولایت و محبت امیرالمؤمنین علیه السلام را داریم. حال چه کنیم که از این نور استفاده کنیم؟ مگر امام باقر علیه السلام نفرمودند: ما آن نور هستیم!

تنها راه استفاده از این انوار الهی این است که پرده های گناه را کنار بگذاریم. اگر پرده ‌های گناه را از قلب مان کنار بزنیم، آن نور در دل ما و در قلب ما می تابد.

 لذا امام زمان علیه السلام  در توقیع (نامه) شریف به شیخ مفید فرمودند:

اگر شیعیان ما، که خداوند به آنها توفیق طاعت و بندگی خویش را بدهد، در راه وفای به عهدی که بر دوش دارند، هم دل می شدند، هرگز برکت ملاقات با ما از آنها به تأخیر نمی افتاد و سعادت دیدار ما به سرعت نصیب آنان می گشت. آن هم دیداری بر اساس شناختی راستین و صداقتی از جانب آنان نسبت به ما. (الإحتجاج  ج2 ص 602)

این در کجا است؟ وقتی‌که ما گناه انجام ندهیم تا این نور در دل ما بتابد!

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه

السّلام علیکم و رحمه الله و برکاته

شرح خطبه غدیر ادامه بخش هفتم

شرح خطبه غدیر بخش پانزدهم

فایل صوتی شرح خطبه غدیر – شماره 15

 

متن شرح خطبه غدیر بخش پانزدهم

 

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. در ادامه شرح خطبه غدیر، به این فراز می رسیم که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آیه ای را می فرمایند:

آمِنُوا بِالله وَ رَسُولِهِ وَالنَّورِ الَّذی أُنْزِلَ مَعَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجُوهاً فَنَرُدَّها عَلی أَدْبارِها أَوْ نَلْعَنَهُمْ کما لَعَنَّا أَصْحابَ السَّبْتِ آیه 47 سوره نساء

اى كسانى كه به شما كتاب داده شده است، به آن چه فرو فرستاديم و تصديق‌ كننده همان چيزى است كه با شماست، ايمان بياوريد. پيش از آن كه چهره ‌هايى را محو كنيم و در نتيجه آنها را به قهقرا بازگردانيم يا همچنان كه «اصحاب سبت» را لعنت كرديم.

بعد فرمودند: بالله ما عَنی بِهذِهِ الْآیةِ إِلاَّ قَوْماً مِنْ أَصْحابی.

در این آیه خداوند تبارک و تعالی درمورد عده ای یهودی صحبت می کنند که در آن زمان به این شکل بود که روز شنبه مخصوص عبادت بود. در روزهای دیگر مردم می‌رفتند سر کار و کارشان را انجام می دادند. روز شنبه مخصوص عبادت بود و کسی حق صید ماهی و کار نداشته.

داستان در آیات 163 تا 166 سوره اعراف است که می توانید مراجعه بفرمایید. روز شنبه که می شد، صیادان می دیدند ماهی ها بیشتر شدند، روی آب بودند و راحت می توانستند آنها را صید کنند.

خداوند تبارک و تعالی به وسیله همین روز شنبه می خواستند قوم یهود را امتحان کنند که امتحان خوبی ندادند و در همان آیات دوباره در سوره اعراف آمده که آنها را به عذاب شدید و سختی گرفتارشان کردیم.

 در همین آیه 47 سوره نساء، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم دو مطلب می فرمایند: یا این که شما را «نَطْمِسَ وُجُوهًا» در جلسه قبل گفتم؛ یعنی این که صورت های شما را برمی گردانیم یا این که لعنت می کنیم شما را مانند لعنت اصحاب سبت. یعنی اصحاب روز شنبه که آنها را خداوند لعنت کرده است.

در  مورد این آیه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: به خدا قسم که این آیه، آیه ای در مورد عده ای از اصحاب من هست که اسم های آنها را می دانم، نسب های آنها را می دانم. می شناسم آنها را وَلکن قَد اُمِرتُ بصحف عنهم، یعنی قرار هست که پرده پوشی کنم. قرار نیست آنها را رسوا کنم.

یک سؤال این جا پیش می آید که یعنی چی؟ آیا می شود از صحابی، از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم باشد اما مورد لعنت پروردگار قرار بگیرد؟ بله، این امکان هست.

قرار نیست که هر کسی شد صحابی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم یا همسر پیامبر، اگر چه نزدیکترین شخص به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است اما اگر تقوا نداشته باشد، اگر آن چه که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده، برخلاف آن راه را برود، می شود دشمن.

 نگاه کنید در سوره تحریم آیه ۱۰، خداوند می خواهد مثل بزند برای کسانی که اینها زنان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بودند، اما دشمن ترین دشمن‌ ها هستند.

خدا مثال می زند: ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ

خدا می خواد مثال بزند برای کسانی که کافر شدند. چه کسی را مثال می زند؟ از فرعون؟ نه! از نمرود؟ نه! از چه کسی؟ از همسر پیامبر. امراةَ نوحٍ و امراةَ لوط. زن لوط و نوح علیهم السلام که از پیامبران الهی بودند. حتی پسر حضرت نوح علیه السلام که در آیه می فرماید:

قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ فَلَا تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ سوره هود/ 64

همین که کسی از ولایت خدا و حجت خدا کنار گرفت، اگر چه فرزند او باشد، دیگر اهلش حساب نمی شود. فلذا دچار عذاب می شود. از آن طرف کسانی هستن که اهل خانه و قوم و خویش پیامبر نبوده اند، و در دار کفر زندگی کرده است اما عبادت کرده و ولایت خدا و حجت خدا را پذیرفته. بنابراین می شود جزو مومنین.

حال خداوند در آیه بعدش مثال می زند برای کسانی که ایمان آوردند:

وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ. تحریم / 11

زن فرعون که در دار کفر زندگی می کرد اما از بهترین افراد شد.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

شرح خطبه غدیر ادامه بخش هفتم

شرح خطبه غدیر بخش بیست و سوم

فایل صوتی شرح خطبه غدیر – شماره 23

متن شرح خطبه غدیر بخش بیست و سوم

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. در ادامه شرح خطبه غدیر به این فراز می رسیم که وجود نازنین رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند:

«فَلْیعْمَلْ کلُّ امْرِئٍ عَلی مایَجِدُ لِعَلِی فی قَلْبِهِ مِنَ الْحُبِّ وَالْبُغْضِ» خطبه غدیر

«هرکسی بر آن محبّت یا بر بغض و خشمی که در دلش نسب به علی علیه السلام می ‌یابد، باید عمل کند»

خلاصه جلسات قبل

به این جا رسیدیم که رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند: اگر کسی ایمان به خدا و رسول و نور، و آن نور یعنی اهل بیت علیهم السلام نداشته باشد، دو کار با او می شود. یا روی از او برگردانده می شود یا این که مورد لعنت خداوند، همان لعنت اصحاب سبت که در جلسات قبل توضیح دادم، قرار می گیرد.

میزان شناخت از دیدگاه رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: در ادامه رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ میزان و کد به ما یاد می دهند که اگر کسی مقابل این رفت جلو به سعادت می رسد.

رسول خدا فرمودند که: فَلْیَعْمَلْ کُلُّ امْرِئٍ هر عملی که انسان انجام می دهد، با علی بن ابیطالب علیه السلام بسنجد که آیا حب دارد یا بغض. اگر که محبت علی بن ابیطالب علیه السلام دارد، آن صحیح است و به سعادت می رسد. اگر بغض علی بن ابیطالب علیه السلام دارد، بداند که بیچاره شده است.

 این یک کد است برای تمام زندگی ما. من اگر بخواهم رفیقی انتخاب کنم، کاری را پیش ببرم، اگر می خواهم همسر انتخاب کنم، باید بسنجم با امیرالمؤمنین علیه السلام، نسبت به حب و بغض. رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند هر عملی، نه این که فقط یک عمل؛ هر عملی، آن را با حب و بغض امیرالمؤمنین علیه السلام بسنجید.

لذا در یکی از سلام هایی که به امیرالمؤمنین علیه السلام می دهیم، این چنین است : (السلام علی میزان الاعمال) سلام بر میزان عمل. لذا در روز قیامت عمل هر فردی را با حب و بغض علی علیه السلام می سنجند. حال من چند حدیث در این باب بخوانم که بسیار زیبا است.

کتاب امالی شیخ صدوق، صفحه 15 آمده است. رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند: خداوند تبارک و تعالی واجب کرد بر همه مردم «طاعتی» طاعت من را «و نهاکم عن معصیتی» و نهی کرد آنو نهی کرد اونصدوق در صفحه 15 آمها را از معصیتم. یعنی مخالف امر من حرف نزنند. این مقابل همان آیه ای هست که در مورد رسول خدا صلی الله علیه و آله داریم:

«ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»

و بعد رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند: «أَوْجَبَ عَلَيْكُمْ اتِّبَاعَ أَمْرِي وَ فَرَضَ عَلَيْكُمْ مِنْ طَاعَةِ عَلِيٍّ بَعْدِي» بعد واجب کرد بر شما طاعت علی بن ابیطالب علیه السلام را بعد از من، مَا فَرَضَهُ مِنْ طَاعَتِي همان گونه که طاعت مرا واجب کرد.

به همان شکل طاعت علی بن ابیطالب علیه السلام را هم واجب کرده است. وَ نَهَاكُمْ مِنْ مَعْصِيَتِهِ عَمَّا نَهَاكُمْ عَنْهُ به همین شکلی که معصیت مرا نباید بکنید، معصیت علی بن ابیطالب علیه السلام را هم نباید انجام دهید.

بعد به این جا می رسند: حُبُّهُ إِيمَانٌ وَ بُغْضُهُ كُفْرٌ دوستی علی بن ابیطالب علیه السلام ایمان است و بغض او کفر هست. در حدیث دیگری از مفضل بن عمر هست که گفتم به امام صادق علیه السلام: «لِمَ صار أمیر المؤمنین علی بن ابیطالب قسیم الجنة والنار؟»

چرا امیرالمؤمنین، علی بن ابیطالب علیه السلام قسیم جنت و نار نامیده شده است؟ حضرت فرمودند: «لان حبه إیمان و بغضه كفر»، به خاطر این که محبت علی بن ابیطالب علیه السلام تمام ایمان است و بغض علی بن ابیطالب علیه السلام کفر و کافر بودن است.

«و إنما خلقت الجنة لأهل الایمان و خلقت النار لأهل الكفر، فهو  قسیم الجنة والنار» علل الرشرایع، جلد 1، صفحه 162

این هم در کتاب علل الرشرایع، جلد 1، صفحه 162 موجود است. حتی اهل سنت در کتاب مناقب خوارزمی نقل می کند که جابر در کوچه های مدینه می گشت و می فرمود «علی خیر البشر فمن ابی فقد کفر» این از رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ است که علی علیه السلام بهترین بشر است. هرکس که این را رد کند، کافر است.

نتیجه بحث

پیغمبر صلی الله علیه و آله در اینجا راه را به ما یاد می دهند که هر عملی را که انجام می دهیم، آن را با محبت و بغض به امیرالمؤمنین علی علیه السلام بسنجیم. اگر محبت داشتیم، به سعادت؛ اگر بغض داشتیم، به شقاوت می رسیم.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

شرح خطبه غدیر ادامه بخش هفتم

شرح خطبه غدیر بخش سی و یکم

فایل صوتی شرح خطبه غدیر – شماره 31

متن شرح خطبه غدیر بخش سی و یکم

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. به این فراز از شرح خطبه غدیر می رسیم که رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند:

أَلا إِنَّ خاتِمَ الْأَئِمَةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِی أَلا إِنَّهُ الظّاهِرُ عَلَی الدِّینِ، أَلا إِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظّالِمینَ. خطبه غدیر

گفتیم که بارها و بارها رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ در خطبه غدیر اشاره ای داشتند نسبت به این که اهل بیت خودشان را در این روز معرفی کنند. در این فراز نزدیک به 16 صفت از صفات حضرت مهدی علیه السلام اشاره دارند.

أَلا إِنَّ خاتِمَ الْأَئِمَةِ مِنَّا. خاتم و ختم به معنای اتمام است و هم چنین به معنای کمال و رسیدن به آن اتمام. یعنی دیگر بعد از او شخصی وجود ندارد. الخاتم ما یُوْضَعُ عَلَى الطِّیْنَة وَالْخِتَامُ الطِّينُ الَّذِي يُخْتَمُ بِهِ علی الکتاب. در قدیم این چنین رسم بود که اگر کسی نامه ای و یا کتابی می نوشت، در انتهای این نامه مهر می کردند تا بعد از او اگر کسی چیزی می نوشت، مشخص باشد که کلام مؤلف نیست.

دو مطلب در خاتِم مهم است:

الف: اول این که رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ اشاره می کنند که او آخرین امام از ائمه است ، رد بطلان بر تمام کسانی است که ادعای مهدویت می کنند. از حسینعلی بها که  بهائیت را بوجود آورد تا کسانی که امروزه ادعای مهدویت می کنند که ما مهدی موعود هستیم.

رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ در روز غدیر خط بطلان بر آنها کشید. چرا؟ چون فرمود أَلا إِنَّ خاتِمَ الْأَئِمَةِ مهدی ما، مهدی صاحب الزمان علیه السلام آخرین امام است و بعد از او کسی وجود ندارد از امام اثنی عشر و …

ب: دوم این که او آخرین امام است. لذا اگر کسی او را آخرین امام قرار ندهد، مانند کسانی که چهار امامی هستند یا کسانی که شش امامی هستند که اسماعیلیه نام دارند یا این که هفت امامی و واقفیه نام دارند، این ها همه در بطلان هستند. زیرا آخرین امام ایشان مهدی صاحب الزمان علیه السلام  نیست و او را قبول ندارند.

قال رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: مَن اَنكَرَ القائِمَ مِن وُلدي فی زمان غیبته فماتَ فقد مات ميتَةً جاهِليَّةً … کمال دین، جلد 2، صفحه 413

کسی که انکار فرزند من حضرت مهدی علیه السلام را داشته باشد در زمان غیبتش و بمیرد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است. الْقائِمَ الْمَهْدِی و بعد در ادامه فرمودند المهدی یعنی لفظ خاصی که همه باید قیام کنیم. بعد فرمودند المهدی

سؤال در این است وقتی اسم خاص حضرت می آید، چرا می ایستیم؟ فقط به یک حدیث اشاره می کنیم که در کتاب الزام الناصب في إثبات الحجه الغائب عجّل الله تعالى فرجه الشريف جلد 1 صفحه 249 این حدیث آمده است که امام رضا علیه السلام در مجلسی در خراسان بودند. ذکر لفظ خاص حضرت که همه باید قیام کنیم و احترام بگذاریم، به میان آمد.

و وضع یدیه علی راس الشریف حضرت ایستادند و دو دست مبارکشان را بر روی سر گذاشتند و فرمودند: اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه بعد از خصایص دولت آن حضرت علیه السلام فرمودند. لذا ما تمسک می کنیم به علی بن موسی الرضا سلام الله علیه در این بحث.

چرا به او، آن لفظ خاص را می فرمایند؟ در حدیثی از امام جواد علیه السلام آمده که ایشان فرمودند:

إِنَّ الْإِمَامَ بعْدِی ابنِی علِیٌ أَمرُهُ أَمرِی وَ قوْلُهُ قَوْلِی وَ طَاعَتُهُ طَاعَتِی وَ الْإِمَامُ بَعْدَهُ ابْنُهُ الحسن امره امر ابیه فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَمَنِ الْإِمَامُ بَعْدَ الْحَسَنِ فَبَكَى ع بُكَاءً شَدِيداً ثُمَّ سَكَتَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ بَعْدَ الْحَسَنِ ابْنُهُ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ… فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَ لِمَ سُمِّيَ الْقَائِمَ قَالَ لِأَنَّهُ يَقُومُ بَعْدَ مَوْتِ ذِكْرِهِ وَ ارْتِدَادِ أَكْثَرِ الْقَائِلِينَ بِإِمَامَتِهِ

امام بعد از من فرزندم علی است. امر او، امر من است. قول او، قول من است. طاعت او، طاعت من است وبعد از او فرزندش حسن علیه السلام پرسیدم بعد از او چه کسی است، حضرت ساکت شدند و گریه شدیدی کردند وفرمودند : فرزندش قائم به حق، … گفتم چرا به او قائم گفته می شود؟ فرمودند : وقتی قیام می کند که ذکر او میان مردم از بین رفته است و اکثر قائلین به امامتش برمی گردند.

نتیجه بحث : رسول الله صلی الله علیه و آله، اخرین امام را معرفی کردند و خط بطلانی بر کسانی که ادعای مهدویت می کنند، کشیدند.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

شرح خطبه غدیر ادامه بخش هفتم

شرح خطبه غدیر بخش سی و نهم

برای مشاهده و مطالعه کتاب مکیال المکارم کلیک نمایید.

فایل صوتی شرح خطبه غدیر – شماره 39

 

شرح خطبه غدیر ادامه بخش هفتم

شرح خطبه غدیر بخش چهل و هفتم

فایل صوتی شرح خطبه غدیر – شماره 47

شرح خطبه غدیر ادامه بخش هفتم

شرح خطبه غدیر بخش پنجاه و پنجم

فایل صوتی شرح خطبه غدیر – شماره 55

 



برای مشاهده و مطالعه بیشتر در مورد امیرالمؤمنین علیه السلام و غدیر می توانید به لینک فهرست مطالب غدیر مراجعه نمایید.
فهرست غدیر

 

برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.
فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب محرم کتابخانه خدمتگزاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا