ختم خطبه غدیر بخش ششم ( همراه با شرح خطابه غدیر )

طرح ختم خطبه غدیر بخش ششم – به همراه شرح فرازهایی از این بخش

ختم خطبه غدیر بخش ششم به پیروان و دشمنان اهل بیت علیهم السلام اشاره دارد. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: بدانید که دشمنان علی همان شقاوتمندان و منافقان‌ اند، آنها اهل مخالفت، نزاع و دشمنی هستند، آنان برادران شیاطین‌ اند.

و همچنین سوره حمد را تلاوت و بعد فرمودند: این سوره‌ فقط درباره‌ ی من و جانشینانم نازل شده است. برای مشاهده متن و شرح خطبه غدیر به فایل های زیر مراجعه نمایید.


فایل صوتی ختم خطبه غدیر بخش ششم

 

متن خطبه غدیر بخش ششم  پیروان و دشمنان اهل بیت علیهم السلام

 

مَعاشِرَ النّاسِ! أَنَا صِراطُ اللّٰهِ الْمُسْتَقیمُ، الَّذی أَمَرَکُمْ بِاتِّباعِهِ، ثُمَّ عَلیٌّ مِنْ بَعْدی،

ای مردم! من راه مستقیم خدا هستم؛ همان راهی که شما را به پیروی از آن فرمان داده است.  پس از من، علی

 

ثُمَّ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ، أَئمَّهٌ یَهْدونَ بِالْحَقِّ، و بِهِ یَعْدِلونَ. ثُمَّ قَرَأَ:

 و سپس فرزندان من از نسل او، راه مستقیم خدایند. همان امامانی که به سوی حق هدایت می‌کنند و به حق و عدالت داوری می‌ نمایند. سپس پیامبر اکرم تلاوت فرمودند:

 

بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیمِ،الْحَمْدُ لِلّٰهِ رَبِّ الْعالَمینَ، الرَّحْمٰنِ الرَّحیمِ،

به نام خداوند بخشنده‌ی مهربان  سپاس و ستایش مخصوص خداوندی که پروردگار جهانیان، بخشنده و مهربان است.

 

مالِکِ یَوْمِ الدّینِ، إِیّاکَ نَعْبُدُ و إِیّاکَ نَسْتَعینُ،اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ، 

 مالک روز جزاست. تنها تو را می‌پرستیم و تنها از تو یارى مى‏ جوییم. ما را به راه راست هدایت فرما.

 

صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ  غَیْرِ الْمَغْضوبِ عَلَیْهِمْ و لا الضّالّینَ

راه کسانى که به آنان نعمت دادى، نه کسانى که مورد غضب قرار گرفته‌ اند و نه گمراهان

 

وَقالَ: فیَّ نَزَلَتْ و فیهِمْ نَزَلَتْ و لَهُمْ عَمَّتْ و إیّاهُمْ خَصَّتْ،

 و فرمودند: این سوره‌ فقط درباره‌ ی من و جانشینانم نازل شده است؛  تنها آنان را دربر می‌ گیرد و به آنها اختصاص دارد.

 

  أولٰئکَ أَوْلیاءُ اللّٰهِ لاخَوْفٌ عَلَیْهِمْ و لا هُمْ یَحْزَنونَ. أَلٰا إِنَّ حِزْبَ اللّٰهِ هُمُ الْغالِبونَ.

 آنان اولیاء خدا هستند که نه ترسی دارند و نه اندوهگین می‌ شوند. آگاه باشید که بی‌ شک فقط حزب خدا پیروزند.

 

أَلٰا إِنَّ أَعْداءَ عَلیٍّ هُمْ أَهْلُ الشِّقاقِ و النِّفاقِ،و الحادّونَ و هُم الْعادونَ،

بدانید که دشمنان علی همان شقاوتمندان و منافقان‌ اند.  آنها اهل مخالفت، نزاع و دشمنی هستند.

 

  و إِخْوانُ الشَّیاطینِ،الَّذینَ یوحی بَعْضُهُمْ إِلى‏ بَعْضٍ، زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُروراً.

 آنان برادران شیاطین‌ اند. همان کسانی که به قصد فریفتن، سخنانی آراسته و زیبا به یکدیگر القا می‌کنند.

 

أَلٰا إِنَّ أَوْلیاءَهُمْ، الَّذینَ ذَکَرَهُمُ اللّٰهُ فی کِتابِهِ،فَقالَ عَزَّوَجَلَّ: 

بدانید دوستان و پیروان اهل بیت من: کسانی هستند که خداوند عزّوجل آنها را در قرآن یاد می‌ کند و می‌ فرماید:

 

لاتَجِدُ قَوْماً یُؤْمِنونَ بِاللّٰهِ و الْیَوْمِ الْآخِرِ،یُوٰادّونَ مَنْ حادَّ اللّٰهَ و رَسولَهُ،

 «چنین نیست که گروهی که به خدا و روز قیامت ایمان می‌ آورند با مخالفان خدا و پیامبر‌ دوستی کنند،

 

و لَوْ کانوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشیرَتَهُمْ.

هرچند پدر، فرزند، برادر یا اقوامشان باشند»

 

أولٰئکَ کَتَبَ فی‏ قُلوبِهِمُ الْإیمانَ، و أَیَّدَهُمْ بِروحٍ مِنْهُ،

آنان کسانی هستند که خدا ایمان را در دل‌ هایشان نگاشته است،  و با روحی از جانب خود، تأییدشان نموده

 

و یُدْخِلُهُمْ جَنّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ،خالِدینَ فیها، رَضِیَ اللّٰهُ

 و آنان را در بهشت‌ هایی وارد می‌کند که رودها از زیرش جاری هستند.  آنان برای همیشه در آنجا می‌ مانند. خدا از آنها راضی است

 

عَنْهُمْ و رَضوا عَنْهُ،أولٰئکَ حِزْبُ اللّٰهِ، أَلٰا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحون

و آنها هم از خدا خشنود اند. آنها حزب خدایند. بدانید که تنها حزب خدا رستگار است.

 

‏ أَلٰا إِنَّ أَوْلیاءَهُمُ، الَّذینَ وَصَفَهُمُ اللّٰهُ عَزَّوَجَلَّ،فَقالَ:

بدانید که دوستان و پیروان اهل بیت من؛ کسانی هستند که خدای عزّوجل آنان را توصیف نموده و فرموده است:

 

  الَّذینَ آمَنوا وَ لَمْ یَلْبِسوا إیمانَهُمْ بِظُلْمٍ،أولٰئکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدونَ.

 «کسانی که ایمان آورده و ایمانشان را به هیچ ظلمی نیالوده‌ اند، تنها آنان در امان‌ اند و هدایت شده‌ اند.»

 

أَلٰا إِنَّ أَوْلیاءَهُمُ الَّذینَ وَصَفَهُمْ اللّٰهُ عَزَّوَجَلَّ فَقالَ:

بدانید که دوستان و پیروان اهل بیت من؛ کسانی هستند که خدای عزّوجل آنان را توصیف نموده

 

الَّذینَ یَدْخُلونَ الْجَنَّهَ آمِنینَ،تَتَلَقّاهُمُ الْمَلائکَهُ بِالتَّسْلیمِ،

و فرموده است: «آنان در حال امنیّت وارد بهشت می‌شوند. فرشتگان به استقبال آنها می‌آیند و به آنان سلام می‌کنند

 

أَنْ طِبْتُمْ فادْخُلوها خالِدینَ.أَلٰا إِنَّ أَوْلیاءَهُمْ الَّذینَ قالَ لَهُمْ

و می‌گویند:  «پاکیزه شدید، وارد بهشت شوید و برای همیشه در آن بمانید.» بدانید که دوستان و پیروان اهل بیت من؛ کسانی هستند که خدای عزّوجل درباره‌ ی آن­ها فرموده‌ است:

 

اللّٰهُ عَزَّوَجَلَّ: یَدْخُلونَ الْجَنَّهَ یُرزَقونَ فیها بِغَیْرِ حِسابٍ

که خدای عزّوجل درباره‌ ی آن­ها فرموده‌ است: «آنان وارد بهشت می‌شوند و در آنجا بی‌حساب روزی می‌یابند.»

 

أَلٰا إِنَّ أَعْداءَهُمْ یَصْلَوْنَ سَعیراً.أَلٰا إِنَّ أَعْداءَهُمْ الَّذینَ یَسْمَعونَ لِجَهَنَّمَ شَهیقاً،

بدانید که دشمنان اهل بیت من؛ گرفتار آتش دوزخ می‌ شوند.  بدانید که دشمنان آنها همانانی هستند که صدای مهیب و دلخراش جهنم را در حالی که می‌جوشد و می‌خروشد، می‌ شنوند.

 

و هِیَ تَفورُ، و لَها زَفیرٌ.أَلٰا إِنَّ أَعْداءَهُمُ الَّذینَ قالَ اللّٰهُ فیهِم:

 و می‌خروشد، می‌ شنوند. بدانید که خدا درباره‌ ی دشمنان اهل بیت؛ من فرموده‌ است:

 

کُلَّما دَخَلَتْ أُمَّهٌ لَعَنَتْ أُخْتَها،حَتّىٰ إِذَا ادّارَکوا فیها جَمیعاً،

 «هر گروهى که وارد جهنم می­ شود، هم‌ کیش خود را نفرین می­ کند. وقتی همه به آتش می‌ افتند،

 

قالَتْ أُخْراهُمْ لِأُولاهُمْ،رَبَّنا هؤُلاءِ أَضَلّونا، فَآتِهِمْ عَذاباً ضِعْفاً مِنَ النّارِ،

پیروان درباره‌ ی پیشوایان خود مى‏ گویند: پروردگارا! همین­ها بودند که ما را گمراه کردند، عذابِ آتش آن­ها را چند برابر نما.

 

قالَ لِکُلٍّ ضِعْفٌ و لکِنْ لاتَعْلَمون.أَلٰا إِنَّ أَعْداءَهُمْ

 خداوند می‌ فرماید: عذاب همه‌ ی شما مضاعف است، ولى شما نمی‌ دانید.» بدانید که دشمنان اهل بیت من؛

 

 الَّذینَ قالَ اللّٰهُ عَزَّوَجَلَّ:کُلَّما أُلْقِیَ فیها فَوْجٌ، سَأَلَهُمْ خَزَنَتُها،

 همان کسانی هستند که خداوند عزّوجل فرموده است: هرگاه گروهى به جهنم می‌ افتند، نگهبانان دوزخ از آنان مى‏ پرسند:

 

أَلَمْ یَأْتِکُمْ نَذیرٌ؟ قالوا بَلىٰ‏ قَدْ جاءَنا نَذیرٌ،

 «آیا هشدار دهنده‌ ای براى شما نیامد؟» آن­ها می‌گویند:  «آری، انذار دهنده‌ ای برایمان آمد

 

فَکَذَّبْنا و قُلْنا ما نَزَّلَ اللّٰهُ مِنْ شَیْ‏ءٍ،إِنْ أَنْتُمْ إِلّا فی‏ ضَلالٍ مُبین.

 ولى ما تکذیب کردیم و گفتیم: خدا هیچ چیز نازل نکرده است» شما تنها در گمراهی آشکاری هستید.

 

أَلٰا إِنَّ أَوْلیاءَهُمُ الَّذینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَیْبِ،

بدانید دوستان و پیروان اهل بیت من؛ کسانی هستند که در پنهانی از خدا می‌ ترسند

 

لَهُمْ مَغْفِرَهٌ و أَجْرٌ کَبیرٌ.مَعاشِرَ النّاسِ! شَتّانَ ما بَیْنَ السَّعیرِ و الْجَنَّهِ.

 و برای آنان آمرزش و پاداش بزرگی است. ای مردم! چه قدر فاصله‌ ی بین آتش جهنّم و بهشت، زیاد است!

 

عَدُوُّنا مَنْ ذَمَّهُ اللّٰهُ و لَعَنَهُ،و وَلِیُّنا مَنْ مَدَحَهُ اللّٰهُ و أَحَبَّهُ.

دشمن ما کسی است که خدا او را مذمّت نموده و لعنت کرده‌ است. دوست و پیرو ما کسی است که خدا او را ستوده و دوست داشته‌ است.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! أَلٰا و إِنّی مُنْذِرٌ و عَلیٌّ هادٍ. مَعاشِرَ النّاسِ! إِنّی نَبیٌّ و عَلیٌّ وَصِیّی.

ای مردم! آگاه باشید، من هشدار دهنده‌ ام و علی هدایتگر است. ای مردم! من پیامبر خدا هستم و علی وصیّ من است.

برای دانلود متن خطبه غدیر بخش ششم کلیک کنید.

فایل تصویری متن خطبه غدیر بخش ششم


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه غدیر [بخش ششم – شماره 1]


متن
شرح خطبه غدیر بخش ششم – شماره 1

بسم الله الرحمن الرحیم

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران کمال دین! رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه غدیر فرمودند:

مَعاشِرَالنّاسِ!  إِنَّما أَکْمَلَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ دینَکُمْ بِإِمامَتِهِ. خطبه غدیر

خداوند تبارک و تعالی دینش را چه زمانی کامل کرد؟ در وقتی که امامت علی ابن ابیطالب علیه السلام نصب شد و برای مردم معلوم شد که بعد از پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم چه کسی جانشین آن حضرت است که این اشاره دارد به آیه معروف سوره مائده.

سومین آیه که همه آن را حفظ هستند که می فرماید:

الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینا. سوره مائده

معنای اکمال و اتمام

بحث این است که اکمال چیست و اتمام چیست؟ در کمال و اکمال یعنی اجتماع تمام احکام، در اتمام یعنی این احکام به اتمام رسیده و چیزی ناگفته از آن باقی نمانده، به عنوان مثال شما پازلی را فرض کنید که تمام قطعاتش موجود است که این می شود اجتماع.

اتمام زمانی است که تمام قطعات سر جای خودش گذاشته شود که دیگر تمام می شود و هیچ چیز باقی نمی ماند. این به یک معنا است.

در بعضی لغات در کتاب التحقیق این چنین آمده است که گاهی تمام استعمال می شود، غالبا در کمیّات در کم و زیاد بودن و کمال در کیفیت آن عمل است، لذا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند که کامل شد و کامل کرد خداوند تبارک و تعالی دینش را به بهترین کیفیت و تمام احکام گفته شد با امامت امیرالمؤمنین علیه السلام و نصب ایشان دین اسلام کامل شد و بعد از آن به اتمام رسید و دیگر چیزی نگفته و ناتمام باقی نمانده و من تمام احکام را بیان کردم.

در حدیثی علی ابن موسی الرضا علیه السلام می فرمایند:

کَمالُ الدّینِ وِلایَتُنا وَالبَرائَهُ مِن عَدُوِّنا.
کمال دین، در ولایت ما و بیزاری از دشمنان ماست

کامل شدن دین در چه چیزی است؟ به محبت ما اهل بیت علیهم السلام و برائت از دشمنان ما!

شرط قبولی اعمال به کلام نبی

در ادامه این خطبه شریف هم این چنین داریم که پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمودند:

إِنَّما أَکْمَلَ الله عَزَّوَجَلَّ دینَکُمْ بِإِمامَتِهِ، فَمَنْ لَمْ یَأْتَمَّ بِهِ وَبِمَنْ یَقُومُ مَقامَهُ مِنْ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ إِلی یَوْمِ الْقِیامَهِ وَ الْعَرْضِ عَلَی اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فَأُولئِکَ الَّذینَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَهِ وَ … خطبه غدیر

کسی که رئیس دین را و کسی که اهتمام و اهمیت ندهد به این مبحث دینی که علی ابن ابیطالب علیه السلام باشد و به کسانی که جانشین او هستند، از فرزندان من تا روز قیامت .

والعرض علی الله عزوجل فاولئک الذین حبطت اعمالهم. اگر کسی قبول نداشته باشد، تمام اعمالش از بین می رود و نابود می شود! عمل انجام می دهد ولی چون علی ابن ابیطالب علیه السلام را به عنوان جانشین بلافصل پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله قبول ندارد، خدا هیچ عملی را از او قبول نمی کند.

کمال دین در گرو دو چیز!

کمال دین بر دو چیز است:

به امامت علی ابن ابیطالب علیه السلام
یکی به برائت از دشمنان امیرالمؤمنین علیه السلام

هم فیها خالدون همیشه در آن جا هستند، لا یخفف عنهم العذاب اصلا تخفیفی در عذاب آنها داده نمی شود، پس در این جا پیامبر صلی الله علیه و آله به دو مطلب اشاره می کنند: یک به تولی و دو به تبری، هم تولی یعنی اکمال دین به ولایت علی ابن ابیطالب علیه السلام و در طرف مقابل اگر کسی به این نور، یعنی نور علی ابن ابیطالب علیه السلام نرسد، مورد عذاب پروردگار واقع می شود!

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَهَ وَ النَّصْر

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ

وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه غدیر [بخش ششم – شماره 2]

 

متن شرح خطبه غدیر بخش ششم – شماره 2

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. نتیجه عدم پذیرش اهل بیت علیهم السلام: در ادامه‌ شرح خطبه‌ غدیر، به این فراز از خطبه می‌ رسیم که رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند:

«فَمَنْ لَمْ یَأْتَمَّ بِهِ وَبِمَنْ یَقُومُ مَقامَهُ مِنْ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ إِلی یَوْمِ الْقِیامَهِ وَالْعَرْضِ عَلَی الله عَزَّوَجَلَّ فَأُولئِکَ الَّذینَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ وَ فِی النّارِهُمْ خالِدُونَ، لایُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَلاهُمْ یُنْظَرونَ» خطبه غدیر

در جلسه‌ قبل گفتیم در این فراز گفتیم: که خداوند دینش را کامل کرده، چون دین کامل شده و به اتمام رسیده است، لذا اسلام آخرین دین است و بعد از آن دیگر دینی وجود ندارد. چرا که خدا تمام احکامی که بشر به آن نیاز دارد، بوسیله‌ پیامبرش به همه‌ مردم ابلاغ کرده است.

در ادامه‌ این فرائض می‌فرمایند که: «فَمَنْ لَمْ یَأْتَمَّ» حالا که دین کامل شده است، پس کسی که به دین اهمیّت ندهد و تبعیت از علی ابن ابیطالب علیه السلام نداشته باشد، «لَمْ یَأْتَمَّ».

در مجمع البحرین، ج ۶، ص10 به این شکل آمده است: «فَیَتَّبِعونَکَ وَ یَأخُذونَ عَنْک» یعنی کسی که تبعیّت نکند، کسی که پیرو و دنباله‌ رو (علی ابن ابیطالب علیه السلام) نباشد و کسی که بعد از او جانشین او هست، از فرزندان من تا روز قیامت، نتیجه ‌اش را خواهیم گفت.

عصمت اهل بیت علیهم السلام

«تبعیّت»، حالا اینجا یک بحثی هست که این باز دلالت بر «عصمت» می‌کند که رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند (بدون قید و به صورت مطلق):  در همه‌ مراحل باید از علی ابن ابیطالب و ائمّه علیهم السلام ‌ بعد از او و فرزندان او تا قیامت تبعیّت شود.

وقتی که پیامبر صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ به صورت مطلق و بدون قید می ‌فرمایند، باید تبعیّت کرد از این اشخاص. پس آنها معصوم هستند. چرا که از یک طرف پیامبر صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند: اطاعت کن! و از طرفی هم امر به گناه نشده ‌ایم.

اگر از جانب جانشینان پیامبر صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ امر به گناه بشویم و از آن طرف هم پیامبر اسلام صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند: از ایشان اطاعت بی چون و چرا کنید! تناقض پیش می ‌آید. پس برای این که تناقض پیش نیاید، باید این اشخاص معصوم باشند، چون اطاعتشان واجب می ‌شود.

در اینجا رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ به سه آیه اشاره می ‌کنند که قابل اهمیّت است.

اوّلین آنها که فرمودند: «فأُولئِکَ (کسانی که از اهل بیت و امیرالمؤمنین علیهم السلام تبعیّت نکنند) الَّذِینَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ» (این در مورد کفّار است در سوره‌ آل عمران، آیه‌ ۲۲)

که: أُولئِکَ الَّذِینَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ  فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَهِ وَمَا لَهُم مِّن نَّاصِرِینَ اگر آیه‌ قبل از همین آیه را ببینیم (آیه‌ ۲۱)، در مورد کفّار است.

«إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بِآیَاتِ اللَّهِ وَیَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ حَقٍّ» همه‌ اینها در مورد کفّار است. به این معنا می‌شود که اگر کسی ولایت علی ابن ابیطالب و اهل بیت علیهم السلام و فرزندان بعد از او را نداشته باشد، با او به عنوان کفر و کافر بودن به ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام برخورد می‌ شود.

 این نشان دهنده‌ این است که هر چقدر هم عمل انجام بدهد، فایده ‌ای ندارد.

دوّمین آیه‌ ای که رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ اشاره می ‌کنند، در سوره‌ بقره آیه‌ ۳۹ است:

«وَ الَّذینَ کَفَرُوا وَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ» سوره‌ بقره / ۳۹

باز در این آیه به دو بحث اشاره می‌ شود. یکی به کسانی که کافر شدند و دوّم کسانی که آیات الهی را تکذیب کردند. خب «آیه‌ الهی» در این خطبه‌ شریف غدیر چه هست یا بهتر بگوییم کیست؟

امیرالمؤمنین علیه السلام «آیت الهی» هستند. اگر کسی علی ابن ابیطالب و اهل بیت علیهم السلام بعد از او را قبول نداشته باشد، باز با او به عنوان کافر برخورد می‌شود و تکذیب کننده آیات الهی است.

سوّمین آیه ‌ای که پیامبر صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ اشاره می ‌کنند:

«لا یُخَفَّفُ عَنهُمُ العَذاب» سوره‌ بقره / ۱۶۲

این در سوره‌ بقره آیه‌ ۱۶۲ می ‌باشد که آیه‌ بقره آیه‌ ی سوره‌ی وان کفره باشد قبلش باز دوباره در مورد کفّار است. «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا وَ ماتُوا» باز معنای جمله به این شکل می ‌شود: کسی که قبول ولایت و تبعیّت از اهل بیت علیهم السلام نکند، در قیامت با او به عنوان کافر برخورد می ‌شود و عمل او هیچ ارزشی ندارد.

نتیجه شرح خطبه غدیر : نتیجه‌ بحث این شد که پیامبر صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ سه آیه در این فراز می ‌فرمایند: که اگر کسی ولایت علی ابن ابیطالب علیه السلام را قبول نکند، تبعیّت از او نکند، با او به عنوان کافر برخورد می ‌شود.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَهَ وَ النَّصْر

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه

السّلام علیکم و رحمه الله و برکاته


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه غدیر [بخش ششم – شماره 3]

 

متن شرح خطبه غدیر بخش ششم – شماره 3

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. در ادامه شرح خطبه غدیر به این فراز می رسیم که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

معاشر النّاس هذا علیٌّ انصرکم لی واحقکم بی و اقربکم الیّ و اعزّکم علیّ خطبه غدیر

در این عبارت چهار مطلب مهم و چهار صفت را برای امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند.

ابتدا می فرمایند هذا علی، جالب است که بدانید همه امیرالمؤمنین علیه السلام را می دیدند و می شناختند، لازم نبود که پیغمبر صلی الله علیه و آله دو مرتبه بفرمایند، اما از باب تأکید به همه مردم نشان می دهند که این علی علیه السلام، این کسی است که من گفتم من کنت مولا و هذا علی مولا، این علی علیه السلام را می گویم که دستش را گرفتم و بلند کردم و به همه شما نشان می دهم.

هذا علی، این علی ابن ابیطالب علیه السلام، چند صفت در مورد امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: انصرکم لی، یاورترین شخص از تمام شما به من امیرالمؤمنین علیه السلام است. در جلسات قبل گفتیم که نصر یعنی کمک یار انسان باشد.

در مقابل افرادی که مخالف او هستند، امیر المؤمنین علیه السلام تنها کسی بودند که در تمام مراحل زندگی رسول خدا صلی الله علیه و آله و بعثت ایشان کمک یار رسول خدا صلی الله علیه و آله بودند.

در جنگ احد، در هجرت رسول خدا صلی الله علیه و آله، در شبی که رسول خدا صلی الله علیه و آله بیرون از منزل آمدند، لیله المبیت، در جنگ خیبر، در جنگ خندق، و در جنگ های مختلف. در جنگ بدر، تنها کسی که یاور رسول خدا صلی الله علیه و آله بودند، در تمامی این جنگ ها و در تمام طول بعثت رسول خدا صلی الله علیه و آله علی علیه السلام بود.

در خیبر، مرهب خیبری را چه کسی به زمین زد؟ در جنگ خندق، عمربن عبدود را چه کسی به زمین زد که رسول خدا] فرمودند کفر در برابر ایمان در مقابل هم ایستادند. لذا رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: بیشتر از تمام شما به من یاری کرد، من را یاور بود در مقابل مخالفین، در مقابل کفار و مشرکین، از این رو این شخص اولویت دارد به جانشینی من.

بعد فرمودند و احقکم بی، احق یعنی سزاوارتر، یعنی ترجیح و مرجح است از تمام مردم به من. اولویت دارد، سزاوار است نسبت به بقیه. مثالی بزنیم تا بهتر واضح شود، مثلا در بحث ارث ما سه طبقه داریم، طبقه اول فرزندان هستند و والدین، طبقه دوم اجداد هستند و خواهر و برادرهای انسان، در طبقه سوم عمو و عمه و خاله و دایی. اگر طبقه اول موجود باشد، دیگر به طبقه دوم نمی رسد.

در فقه این چنین می خوانیم: اگر در طبقه اول فرزندی داشت، کسی که متوفی شده و از دنیا رفته باشد و ارثی هم گذاشته باشد، دیگر به عمو که طبقه سوم هست یا به اجدادش یا خواهر و برادرش که طبقه دوم هست، نمی رسد.

این شخص سزاوار است به ارث نسبت به دو طبقه دیگر، حالا در این جا هم رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند احقکم بی، رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند با وجود امیرالمؤمنین علی علیه السلام، بحث جانشینی من (نه از باب این که پسرعموی من هستند بلکه از باب این که سزاوارترین فرد برای این جانشینی هستند)، دیگر به هیچیک از شما افراد نمی رسد. هذا علی این علی ابن ابیطالب علیه السلام جانشین و وصی من می باشد.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَهَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمه الله و برکاته.


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه غدیر [بخش ششم – شماره 4]

متن شرح خطبه غدیر بخش ششم – شماره 4

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. به این فراز از خطبه غدیر می رسیم که فرمودند:

«مَعاشِرَالنّاسِ، أَنَا صِراطُ الله الْمُسْتَقیمُ الَّذی أَمَرَکمْ بِاتِّباعِهِ، ثُمَّ عَلِیّ مِنْ بَعْدی ثُمَّ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ» خطبه غدیر

ای مردم! صراط مستقیم، صراطی که زلال است، صراطی که شما را به خداوند رهنمود می کند، من هستم

رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ در معنی صراط فرموده اند. فرق است با سبیل، هم صراط هم سبیل به معنی راه می باشند. طرق هم به معنی راه است. اما صراط همیشه راهی است که به خیر منتهی می شود و در آن شر و بدی و بیهودگی نیست، اما در سبیل این چنین نیست. راه خوب داریم و راه اشتباه که ممکن است طرف را به چاه برساند، اما صراط همیشه انسان را به خوبی می رساند.

در این جا فرمودند که من صراط مستقیمی هستم که أمرکم باتباعه که از طرف خدا امر شدید که تبعیت کنید از رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ. اتباع یعنی چه؟ یعنی پشت سر آن شخص راه رفتن مادی باشد یا معنوی، اتباع عملا باشد یا فکرا، با فکرم تبعیت کنم از آن شخص، پشت سر آن شخص بروم هر چه که او داشته باشد، من هم همان فکر را یا همان افکار را داشته باشم با همان شکل.

 لذا رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند: نماز بخوانید همانگونه که من نماز می خوانم. این یعنی تبعیت، به گونه ای نماز بخوانم، روزه بگیرم و عملی را انجام دهم که اصلا مطابق با امر رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ نباشد که این عدم تبعیت مخالف امر خداوند است. تبعیت یعنی هر چه رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند، من انجام بدهم طابق النعل بالنعل. در سوره آل عمران آیه ۳۱ این چنین داریم:

«قل ان کنتم تحبون الله فتبعونی» سوره آل عمران آیه ۳۱

اگر پروردگار را دوست دارید، از منِ رسول الله تبعیت کنید.

پس این که بخواهیم به صراط مستقیم برسیم، باید راه رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ را بروی، «یحببکم الله و یغفر لکم ذنوبکم» امیرالمؤمنین علیه السلام ذیل همین آیه فرمودند؛ در الکافی شریف جلد ۸ ص۲۶، خطبه وسیله، «فاتباعه محبۀ الله»، اگر تبعیت رسول خدا صلی الله علیه و آله کردید.

محبت خدا را دارید و خدا تو را دوست دارد و رضا و رضایت خدا را جلب کردید و غفران الذنوب که این رضایت پروردگار موجب بخشیدن گناهان شما می شود و کمال الفیض، و به بالاترین مرحله فیض و رستگاری می رسید و وجوب الجنه و بر شما بهشت واجب می شود.

ولی اگر تبعیت نکردید، اگر روی برگردانید والاعراض، در این جا رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند: غضب و سخط خدا شامل حال شما می شود و البعد منه مسکن النار، و جهنم جایگاه شما می شود.

در ادامه همین خطبه فرمودند: ثم علی من بعدی، من صراط مستقیم هستم، سپس علی ابن ابیطالب علیه السلام. در مورد امیرالمؤمنین علیه السلام در زیارت نامه آن حضرت می خوانیم که فرمودند: السلام علیک یا حبل الله المتین و صراطه المستقیم

و یا در زیارت غدیریه می خوانیم: السلام علیک یا دین الله القوی و صراطه المستقیم… صراط مستقیم امیرالمؤمنین علیه السلام هستند.

در تفسیر قمی ج 1 ص29 امام صادق علیه السلام در قوله الصراط المستقیم فرمودند: هو امیرالمومنین علیه السلام

بعد فرمودند ثم ولدی من صلبه، یعنی بعد از رسول خدا امیرالمؤمنین علیه السلام و بعد از امیرالمؤمنین علیه السلام فرزندان او علیهم السلام هستند که صراط مستقیم را به شما نشان می دهند.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَهَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمه الله و برکاته.


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه غدیر [بخش ششم – شماره 5]

 

متن شرح خطبه غدیر بخش ششم – شماره 5

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند:

معاشر الناس! انا صراط الله المستقیم الذی امرکم باتباعه ثم علی من بعدی ثم ولدی من صلبه ائمه یهدون الی الحق و به یعدلون. ثم قرا: الحمدلله رب العالمین و قال فیّ نزلت و فیهم نزلت. خطبه غدیر

همیشه در طول تاریخ این چنین بوده است که در مقابل حق، باطلی سر بر می دارد و حق و باطل را با هم می آمیزد و به خوراک مردم می دهد به گونه ای که خیلی از مردمی که دنباله رو صراط مستقیم نبودند، فریب این عده را خوردند.

در طول تاریخ از حضرت آدم علیه السلام تا امروز چنین بوده است. وقتی که پیشرفت اسلام را عده ای از منافقین نتوانستند ببینند، به فکر این بودند که راه صراط مستقیم را کج کنند. لذا نقشه قتل رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ را کشیدند که قبل از این که علی بن ابیطالب علیه السلام را به عنوان ولیّ و امام و جانشین خودشان انتخاب کنند، ایشان را به قتل برسانند.

همان کسانی که ادعا می کردند که ما مسلمان هستیم و از اصحاب رسول الله صلی الله علیه و آله. این ها چهارده نفر بودند که اسامی ایشان در تاریخ آمده است. آنها می خواستند وقتی رسول الله صلی الله علیه و آله از دره هرشی عبور می کنند. دبه هایی را پر از سنگ و شن و ماسه کنند و جلوی شتر بیندازند تا رم کند و رسول الله صلی الله علیه و آله را بیندازد و سپس به او حمله کنند و او را بکشند.

قبل از این که به وادی هرشی برسند، بحث غدیر پیش آمد و تمام نقشه های آنها بهم خورد. البته آنها کار خودشان را هم انجام دادند( اما خداوند رسول الله صلی الله علیه و آله را از خیانت آنها خبر داد و رسوایشان کرد.) لذا در اینجا رسول الله صلی الله علیه و آله نشان می دهند که حواستان باشد دنبال چه کسی می روید و در اینجا صریحا اعلام کردند که صراط مستقیم چه کسانی هستند.

فرمودند من صراط مستقیم هستم. بعد علی بن ابیطالب علیه السلام بعد فرمودند که راه صحیح آن کسی است که دنباله رو فرزندان من از ذریه علی علیه السلام که ائمه علیهم السلام هستند، باشد.

این مطلب اشاره به این آیه دارد:

و ممن خلقنا امه یهدون بالحق و به یعدلون. سوره اعراف، آیه ۱۸۱

کسانی که به حق هدایت می کنند و به عدالت داوری می نمایند. امام باقر علیه السلام فرمودند: این آیه مرادش ما اهل بیت علیهم السلام هستیم.

نتیجه: رسول الله صلی الله علیه و آله تا آخرین روز این دنیا و تا قیام قیامت در روز غدیر خم اعلام کرده اند که صراط مستقیم من هستم. دنباله رو شخص دیگری نروید و بعد از من هم علی بن ابیطالب علیه السلام است. نه این که فاصله ای داشته باشد و بعد از آن علی علیه السلام، نه! دقیقا بعد از من. یعنی بعد از این که من از میان شما رفتم، صراط مستقیم علی بن ابیطالب علیه السلام است.

و سپس فرزندان او از ذریه من؛ کسانی که بعد از علی بن ابیطالب علیه السلام می آیند، آنها صراط مستقیم هستند.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَهَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمه الله و برکاته.


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه غدیر [بخش ششم – شماره 6]

متن شرح خطبه غدیر بخش ششم – شماره 6

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. به این فراز می رسیم که:

ثُمَّ قَرَأَ: « الْحَمْدُلِلَّهِ رَبِ الْعالَمینَ…» إِلی آخِرِها، وَقالَ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: فِیَّ نَزَلَتْ وَفیهِمْ (وَالله) نَزَلَتْ، وَلَهُمْ عَمَّتْ وَإِیَّاهُمْ خَصَّتْ خطبه غدیر

در ایام غدیر، در ایام نزدیک به یک ماه قبل از غدیر، حین غدیر وجریانات بعد از غدیر، بیش از 200 آیه شان نزول آن ها در مورد غدیر است. حجت الاسلام محمد باقر انصاری کتابی را در این مورد جمع آوری کرده است به نام کتاب واقعه قرآنی غدیر که به این 200 آیه پرداخته است با دوازده فصل که چه اتفاقاتی افتاد و در کجا ها این آیات نازل شد.

جالب است بدانیم که سوره عصر و سوره ناس و همچنین سوره حمد که همین الان  بحث ما است، آیاتی مانند اوایل سوره معارج و آیه چشم زخم، که به چشم زخم معروف است وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ همه در مورد غدیر می باشد.

آن زمانی که رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، امیرالمومنین علیه السلام را به عنوان جانشین خودشان انتخاب می کردند، منافقینی که در ابتدای صف ایستاده بودند نگاه می کردند به هم و می گفتند که ببین پیغمبر “نعوذ بالله” چگونه مجنون وار، علی بن ابی طالب را به عنوان جانشین خود انتخاب می کند.

در این جا به دو مطلب که در سوره حمد وجود دارد اشاره می کنیم.

مطلب اول: ما هر روز در هر نمازی چه نماز واجب چه نماز مستحبی از خداوند خواستار این هستیم که ما را به راه مستقیم هدایت کند. این، صراط مستقیم است که  افکار ما را درست می کند. و ما را به سوی بهشت سوق می دهد.

خب چرا از صراط مستقیم می گوییم؟ چون شیاطین و دشمنان دین دائما نشستند و در حال کار کردن هستند که ما را از صراط مستقیم دور کنند. در سوره اعراف آیه 16 و 17 شیطان این چنین گفت:

قَالَ فَبِمَا أَغْوَیْتَنِی لأقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَکَ الْمُسْتَقِیمَ. سوره اعراف آیه 16 و 17

من در راه صراط مستقیم می نشینم.

ثُمَّ لآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ

یعنی شیطان از پیش رو، از پشت سر، از سمت راست و  چپ می آید که ما را از صراط مستقیم جدا کند. لذا نیاز است که دائم از خداوند کمک بگیریم که اهدنا الصراط المستقیم.

امروزه یهودی ها، دشمنان، وهابیت به شکل های مختلف در این صراط مستقیم نشستند که یک انسان شیعه، یک جوان شیعه و یک محب اهل بیت را از راه علی بن ابیطالب علیه السلام دور کنند.

 فلذا رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ خودشون در همین خطبه غدیر فرمودند و مشخص کردند که صراط مستقیم چه کسی است. أَنَا صِراطُ الله الْمُسْتَقیمُ…

بعد فرمودند: ثُمَّ عَلِیّ مِنْ بَعْدی، ثُمَّ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ ... که این مباحث را پیش از این بیان کردیم.

مطلب دوم: باید متوجه باشیم که عاقبت بخیر ما منوط به بودن و ماندن در این صراط است. فلذا این را باید با توجه و دائم از خداوند بخواهیم. چه بسا کسانی که در این راه قدم برداشتند و مسلمان بودند اما بعد علی بن ابی طالب علیه السلام را به عنوان جانشین رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ رد کردند و از اسلام دست کشیدند.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَهَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمه الله و برکاته.


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه غدیر [بخش ششم – شماره 7]

 

متن شرح خطبه غدیر بخش ششم – شماره 7

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. سالروز شهادت امام محمد بن علی الباقر علیه السلام را خدمت حضرت ولی عصر علیه السلام و تمام محبین و شیعیان آن حضرت، تسلیت عرض می کنم.

 یکی از مطالبی که امام باقر علیه السلام به آن تذکر دادند، در ذیل آیه «اولی الأمر» است

بسم الله الرحمن الرحیم
یا ایهاالذین ءامَنوا أطیعوا الله وأطیعوا الرسول و اولی الأمر منکم

هنگامی که از ایشان پرسیدند که این آیه در مورد چه کسی است؟

فرمودند: نزلت فی علی بن ابی طالب علیه السلام

بعد شخص می پرسد که مردم این چنین می گویند که چرا اسم علی علیه السلام و اهل بیت او در قرآن نیامده است؟ حتی امروز هم این چالش همچنان وجود دارد که چرا اسم امیرالمؤمنین علیه السلام در قرآن نیامده است!؟

اگر اسم امیرالمؤمنین علیه السلام هم می آمد، باز دوباره می گفتند چرا اسم امام حسن علیه السلام نیامده، چرا اسم امام حسین علیه السلام نیامده است!

مضافا بر این که ممکن است تطبیق می دادند به اشخاص دیگر و می گفتند نه مراد از این علی، علی دیگری است یا این که  خداوند این چنین خواسته است که صفات امیرالمؤمنین علیه السلام را بیان کند. مثلا در یک جمعی، یک نفر صفات خاصی دارد. مثلا لباسش این چنین است. چهره اش آن چنان است. این کارها را انجام می دهد.

این امر معلوم می کند که فقط بر یک نفر تطبیق می کند. این خیلی واضح تر از آن است که اسم او را ببریم. چرا؟ چون ممکن است برای مثال تا اسم علی را صدا می زنید، چند نفر با همین نام در مجلس حضور داشته باشند و این سؤال پیش بیاید که کدام یک را مخاطب قرار داده اید؟ اما وقتی صفت یک شخص را می گویید، اوصاف یک شخص را در یک جمعی بیان می کنید، این جا در این مورد شامل یک نفر می شود.

لذا خداوند در قرآن صفات امیرالمؤمنین علیه السلام را خاصه فرموده که شامل فقط یک نفر که آن هم امیرالمؤمنین علیه السلام می شود. حالا جوابی که امام باقر علیه السلام دادند، فقال ابوجعفر علیه السلام:

حضرت فرمودند: «به آن ها این چنین بگو که خداوند تبارک و تعالی نماز را بر رسول الله صلی الله علیه و آله نازل کرده و لم یُسَمِّ ثلاثاً و اربعا…» یعنی این که نفرمود که در کدام نماز چند رکعت، مثلا نماز صبح چند رکعت، نماز ظهر چند رکعت.

تا این که خود رسول الله صلی الله علیه و آله این موضوع را تفسیر کردند، و أنزل الحج حج را نازل کرد. و لم تنزل طوفوا  اسبوعا و در قرآن نیامده که چند دور باید دور کعبه بچرخید. تفسیرش بدست رسول خدا صلی الله علیه و آله بوده است.

و هم چنین انزل الله أطیعوا الله وأطیعوا الرسول و اولی الأمر منکم اینجا هم باید سؤال کنی که چه کسانی اولی الأمر هستند؟ نزلت فی علی بن ابی طالب و الحسن و الحسین علیهم السلام ، در آنجایی که رسول الله فرمودن: من کنت مولاه فعلی مولاه. در تفسیر فرات کوفی ص 110

به این قسمت از شرح  خطبه غدیر رسیدیم که رسول الله صلی الله علیه و آله این چنین فرموده اند:

ثم قرأ الحمدلله رب العالمین الی آخرها و قال فی نزل و فیهم نزلت و الحممت و ایاهم خصت خطبه غدیر

قسمتی از این سوره را گفتیم. صراط الذین در اهدنا الصراط المستقیم. در این قسمت دو مطلب را در جلسات قبل گفتیم اما آیه بعد صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الضالین

این آیات در مورد چه کسانی هستند:

1- مغضوبین: خدایا ما را در آن راه قرار مده که بر آنها غضب کردی. امام صادق علیه السلام فرمودند: «منظور از مغضوب، ناصبی ها هستند. کسانی که نه دین درست و حسابی دارند و کسانی که به اهل بیت علیهم السلام  ناسزا می گویند و بی احترامی می کنند.»

2 – ضالین: بعد فرمودند: منظور از ضالین کسانی هستند که شک کننده هستند بر امام و نمی دانند این آقا امام است یا نیست. واقعا شک می کنند که آیا حجت است یا نه و همچنین شامل کسانی می شود که معرفت و شناخت به امام ندارند.

تفسیر عیاشی، جلد 1، ص 24

نتیجه: سوره حمد برای اهل بیت علیهم السلام و برای امیرالمؤمنین علیه السلام است. و غیر المغضوب شامل کسانی است که معرفت به امام و غدیر و حجت خدا ندارند. اینها نه تنها گمراه کنندگان هستند بلکه خودشان نیز گمراه هستند.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَهَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمه الله و برکاته.


فایل تصویری و صوتی شرح خطبه غدیر [بخش ششم – شماره 8]

 

متن شرح خطبه غدیر بخش ششم – شماره 8

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. به این فراز زیبا از خطبه غدیر می رسیم که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند:

اولئک أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ خطبه غدیر

امروز سالروز میلاد با سعادت امام هادی علیه السلام در پانزدهم ذی الحجه می باشد. دو زیارت نامه از امام هادی علیه السلام به ما رسیده که بسیار قابل اهمیت هستند. یکی زیارت جامعه کبیره است که یک دور امام شناسی در این زیارت نامه نهفته شده است.

شاید یکی از علت هایی که امام رو به زیارت آوردند، این بود که بنی عباس امام را در سامرا احاطه کرده بودند؛ به گونه ای که کسی از اصحاب حق رفت و آمد به منزل حضرت را نداشتند.

لذا امام هادی علیه السلام از راه زیارت، معارف را به شیعیان خودشان رساندند. بی شک یکی از گنجینه های مهمی که داریم، دعا و زیارات است. در دعا و زیارات، بسیاری از معارف الهی گنجانده شده است که متأسفانه محروم هستیم.

باید نسبت به دعاها و زیارات دقت بیشتری داشته باشیم. یکی از آن زیارات، زیارت جامعه کبیره است که یک دور امام شناسی است. کتاب هایی را در شرح این زیارت معرفی می کنم. یکی کتاب حبل المتین، تألیف: آیت الله ضیاء آبادی و دوم با پیشوایان هدایت گر، تألیف: حضرت آیت الله میلانی می باشد.

قسمتی از این زیارت را با هم مرور کنیم:

وَ الْبَابُ الْمُبْتَلَى بِهِ النَّاسُ َ منْ أَتَاکُمْ نَجَا وَ مَنْ لَمْ یَأْتِکُمْ هَلَکَ.

مردم به ولایت ما اهل بیت امتحان می شوند. آنجا می سنجند که اگر شخصی را برای امتحان غنی کردند، فقیر کردند یا این که سالم یا مریض کردند، برای آن است که ببینند تا کجا با ما اهل بیت علیهم السلام است. محبت ان موقعی است که هر اتفاقی برایم افتاد دست از اهل بیت برندارند.

فرمودند: هرکس به سمت ما بیاید، نجات پیدا می کند. هرکس به سمت ما نیاید، گمراه می شود و هلاک می گردد.

رسول الله صلی الله علیه و آله به عمار فرمودند: «ای عمار، اگر همه مردم به یک سمت رفتند و … سَلَکَ عَلِیٌّ وَادِیاً و علی علیه السلام به سمت دیگر رفت، … فَاسْلُکْ وَادِیاً سَلَکَهُ عَلِیٌّ … تو به سمت امیرالمؤمنین علیه السلام برو و مردم را رها کن. چون همراه امیرالمؤمنین علیه السلام همیشه حق است. کتاب بشاره المصطفی، صفحه 146

دومین زیارتی که کمتر به آن دقت داریم، زیارت غدیریه از امام هادی علیه السلام است که باز در این زیارت، یک دور امیرالمؤمنین علیه السلام شناسی است.

در قسمتی از این دعا می خوانیم:

السَّلامُ عَلَیْکَ یَا دِینَ اللَّهِ الْقَوِیمَ وَ صِرَاطَهُ الْمُسْتَقِیمَ

دین خدا، امیرالمؤمنین علیه السلام است. باید به او نگاه کرد. هر چه او کرد، دقیقا آن چیزی که خدا راضی است، از عمل علی بن ابیطالب علیه السلام و صراط مستقیم آن حضرت است.

در ادامه بحث شرح خطبه غدیر آنجا می رسیم که:

أُولئکَ أَوْلِیاءُ الله الَّذینَ لاخَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاهُمْ یَحْزَنونَ

یکی دیگر از صفات اهل بیت علیهم السلام این است که در سوره یونس، آیه 62 می خوانیم:

أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ. سوره یونس، آیه 62

که اولیاءالله واقعی آنهایی هستند که نه خوفی دارند، نه حزنی … ترس این است که انسان چیزی را از دست می دهد. خوف زمانی است که از آینده می ترسد  مانند این است که امنیت از بین برود. الان امنیت داریم. برای مثال بترسیم که امنیت از بین برود یا چیزی می خواهد به من برسد، هنوز نرسیده، میترسم. حزن آن چیزی است که در گذشته از دست داده ام. مثلا در گذشته خدایی ناخواسته ترک واجبی کردم، می ترسم!

اولیاءالله و اهل بیت علیهم السلام چون که نه گناهی انجام داده اند، نه ترک واجبی انجام دادند، نه حزنی دارند و نه ترسی. این مقام، مقام اولیاءالله است. لذا شیطان در آنها راهی ندارد و تماما در نور هستند.

نتیجه: مصداق اتم و اکمل اولیاء الله اهل بیت علیهم السلام هستند. پس باید به آنها نگاه کرد و از آنها کمک گرفت.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَهَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمه الله و برکاته. 

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا