ادعیه و زیارات غدیرآثار صوتی غدیرآثار ویدیویی غدیربزرگسالسخنرانی صوتی غدیرغدیرفایل صوتیفایل ویدیوییمتنیمخاطبیننوجواننوع محتواویدیو محتوایی غدیر

ختم خطبه غدیر بخش پنجم ( همراه با شرح خطابه غدیر )

طرح ختم خطبه غدیر بخش پنجم – به همراه شرح فرازهایی از این بخش

ختم خطبه غدیر بخش پنجم به غصب خلافت و کارشکنی‌ های منافقان اشاره دارد. که پيامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: به زودی، گروهی خلافت را به پادشاهی تبدیل می‌کنند و آن را غصب می‌ نمایند. خدا غاصبان و تعدّی‌ کنندگان را لعنت کند!

و فرمودند: پیام غدیر را، همه‌ ی حاضران به غائبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت ابلاغ نمایند. برای مشاهده متن خطبه غدیر و همچنین شرح آن به فایل های زیر مراجعه نمایید.


فایل صوتی ختم خطبه غدیر بخش پنجم

 

متن خطبه غدیر بخش پنجم غصب خلافت و کارشکنی‌های منافقان

 

مَعاشِر النّاسِ! آمِنوا بِاللّٰهِ و رَسولِهِ، و النّورِ الَّذي أُنْزِلَ مَعَهُ،

ای مردم! به خدا و رسول خدا و نوری كه همراه او نازل شده، ایمان بیاورید.

 

مِنْ قَبْلِ أَنْ نَطْمِسَ وُجوهاً فَنَرُدَّها عَلیٰ أَدْبارِها.

پیش از آنکه صورت­ هایی را محو كنیم و به پشت سرشان برگردانیم،

 

مَعاشِرَ النّاسِ! النّورُ مِنَ اللّٰهِ عَزَّوَجَلَّ، فِیَّ مَسْلوكٌ،

ای مردم! نور از طرف خدای عزّوجل در من قرار گرفته است،

 

ثُمَّ في عَليٍّ، ثُمَّ فِی النَّسْلِ مِنْهُ إِلَى الْقائمِ الْمَهْديِّ،

پس از من در علی و سپس در نسل او تا مهدی قائم ادامه دارد؛

 

الَّذي يَأْخُذُ بِحَقِّ اللّٰهِ و بِكُلِّ حَقٍّ هُوَ لَنا.

همان كسی كه حق خدا و تمام حقوق ما را باز می‌ستانَد.

 

لِأَنَّ اللّٰهَ عَزَّوَجَلَّ قَدْ جَعَلَنا حُجَّةً عَلَى الْمُقَصِّرينَ و الْمُعانِدينَ

زیرا خدای عزّوجل به وسیله‌ ی ما حجت را بر همه‌ ی کوتاهی‌ کنندگان، و دشمنان

 

و الْمُخالِفينَ و الْخائنينَ والْآثِمينَ والظّالِمينَ، ‌مِنْ جَميعِ الْعالَمينَ.

  و مخالفان و خائنان و بر گناهكاران و ظالمانِ جهان تمام کرده است

 

مَعاشِرَ النّاسِ! أُنْذِرُكُمْ، أَنّي رَسولُ اللّٰهِ،

ای مردم! به شما هشدار می‌ دهم! من پیامبر خدا هستم،

 

قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْليَ الرُّسُلُ، أَفَإِنْ مِتُّ أَوْ قُتِلْتُ،

 پیش از من نیز پیامبرانی بوده‌ اند. اگر من از دنیا بروم یا کشته شوم،

 

انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ؟ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى‏ عَقِبَيْهِ

آیا شما به جاهلیّت گذشته‌ ی خویش باز می‌گردید؟ هرکه به جاهلیّت گذشته‌ ی خود بازگردد،

 

  فَلَنْ يَضُرَّ اللّٰهَ شَيْئاً، و سَيَجْزِی اللّٰهُ الشّاكِرينَ.

 هرگز زیانی به خدا نمی‌ رساند  و خدا به شکرگزاران پاداش خواهد داد.

 

أَلٰا و إِنَّ عَليّاً هُوَ الْمَوْصوفُ بِالصَّبْرِ و الشُّكْرِ،

بدانید که علی تنها کسی است که به صبر و شُکر وصف شده است

 

ثُمَّ مِنْ بَعْدِهِ وُلْدي مِنْ صُلْبِهِ.

و پس از او، فرزندان من از نسل او، چنین‌ اند.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! لاتَمُنّوا عَلَى اللّٰهِ إِسْلامَكُمْ،فَيَسْخَطَ عَلَيْكُمْ،

ای مردم! با اسلام آوردنتان بر خدا منّت نگذارید که بر شما غضب می‌نماید

 

فَيُصيبَكُمْ بِعَذابٍ مِنْ عِنْدِهِ، إِنَّهُ لَبِالْمِرْصادِ.

و به عذابش گرفتارتان می‌سازد. بی‌ شک خداوند در کمین است.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! إنَّه سَيَكونُ مِنْ بَعْدي أَئمَّةٌ

 ای مردم! پس از من امامانی می‌ آیند که

 

يَدْعونَ إِلَى النّارِ،و يَوْمَ الْقيامَةِ لايُنْصَرونَ.

 به سوی آتش دعوت می‌کنند و در روز قیامت کسی آنان را یاری نمی‌ کند.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! إِنَّ اللّٰهَ و أَنَا بَريئانِ مِنْهُمْ.

ای مردم! خدا از آنها بیزار است، من نیز از آنان بیزارم.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! إِنَّهُمْ و أَنْصارَهُمْ و أَتْباعَهُمْ و أَشْياعَهُمْ،

ای مردم! آن امامان به همراه یاران، تابعان و پیروانشان

 

في الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النّارِ، و لَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرينَ.

در پایین‌ترین درجه‌ ی آتش‌ اند. حقا که چه بد است جایگاه متكبّران!

 

أَلٰا إِنَّهُمْ أَصْحابُ الصَّحيفَةِ، فَلْيَنْظُرْ أَحَدُكُمْ في صَحيفَتِهِ.

بدانید آنان کسانی هستند که پیمان‌ نامه‌ ای نوشتند. ببینید کدام یک از شما در آن پیمان‌ نامه هستید.

 

قالَ: فَذَهَبَ عَلى النّاسِ إِلّا شِرْذِمَةً مِنْهُمْ أَمْرُ الصَّحيفَةِ.

امام باقر فرمودند: مردم نفهمیدند مسأله‌ی صحیفه چیست و پیامبر اکرم به چه کسانی اشاره می‌کنند به جز تعداد کمی که خود در آن «صحیفه­ ی ملعونه» دست داشتند.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! إِنّي أَدَعُها إِمامَةً و وِراثَةً في عَقِبي إِلىٰ يَوْمِ الْقيامَةِ،

ای مردم! من خلافتِ پس از خود را به عنوان امامت و وراثت مقامات آن، تا روز قیامت در نسل خود به امانت می‌گذارم.

 

و قَدْ بَلَّغْتُ ما أُمِرْتُ بِتَبْليغِهِ، حُجَّةً عَلىٰ كُلِّ حاضِرٍ و غائبٍ،

 من آن‌چه مأمور به رساندنش بودم، ابلاغ نمودم تا حجّت بر هر حاضر و غائب

 

و عَلىٰ كُلِّ أَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْ لَمْ يَشْهَدْ، وُلِدَ أَوْ لَمْ يولَدْ،

 و بر هر که شاهد بوده یا نبوده و هرکه به دنیا آمده یا نیامده، تمام شود.

 

فَلْيُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائبَ، و الْوالِدُ الْوَلَدَ، إِلَى يَوْمِ الْقيامَةِ.

باید همه‌ ی حاضران به غائبان و پدران به فرزندان تا روز قیامت ابلاغ نمایند.

 

وَ سَيَجْعَلونَها مُلْكاً و اغْتِصاباً، أَلٰا لَعَنَ اللّٰهُ الْغاصِبينَ و الْمُغْتَصِبينَ،

به زودی، گروهی خلافت را به پادشاهی تبدیل می‌کنند و آن را غصب می‌ نمایند. خدا غاصبان و تعدّی‌ کنندگان را لعنت کند!

 

و عِنْدَها سَنَفْرُغُ لَكُمْ أَيُّها الثَّقَلانِ،

 در آن هنگام، به حساب شما، جن و انس، می‌رسیم

 

فَيُرْسَلُ عَلَيْكُما شُواظٌ مِنْ نارٍ و نُحاسٌ، فَلاتَنْتَصِرانِ.

و بر شما شراره ‏هایى از آهن و مس گداخته فرو فرستاده خواهد شد و یاری نخواهید شد.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! إِنَّ اللّٰهَ عَزَّوَجَلَّ لَمْ يَكُنْ يَذَرُكُمْ عَلىٰ‏ ما أَنْتُمْ عَلَيْهِ،

ای مردم! خدای عزّوجل بر آن نیست که شما را به حال خود وا گذارد

 

حَتّىٰ يَميزَ الْخَبيثَ مِنَ الطَّيِّبِ، و ما كانَ اللّٰهُ ليُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ.

 تا وقتی که ناپاك را از پاك جدا کند؛ و خداوند بر آن نیست كه شما را از غیب آگاه نماید.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! إِنَّهُ ما مِنْ قَرْيَةٍ إِلّا و اللّٰهُ مُهْلِكُها بِتَكْذيبِها،

ای مردم! بنابر آنچه خداوند متعال فرموده است، هیچ قوم منکِری باقی نمی‌ماند مگر اینکه خدا آن را به خاطر تکذیبش هلاک می‌کند.

 

و كَذٰلِكَ يُهْلِكُ الْقُرىٰ‏ و هيَ ظالِمَةٌ، كَما ذَكَرَ اللّٰهُ تَعالىٰ.

 او همچنین اقوام ظالم را نابود می‌نماید.

 

وَ هٰذا عَليٌّ إِمامُكُمْ و وَليُّكُمْ، و هو مَواعيدُ اللّٰهِ،

 این علی امام و مولای شماست.  این از وعده‌ های خداست

 

و اللّٰهُ يَصْدُقُ ما وَعْدَهُ.

 و خدا به آنچه وعده داده عمل می‌کند.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! قَدْ ضَلَّ قَبْلَكُمْ أَكْثَرُ الْأَوَّلينَ،

ای مردم! پیش از شما بیشتر گذشتگان، گمراه شده ­اند

 

و اللّٰهُ لَقَدْ أَهْلَكَ الْأَوَّلينَ، و هُوَ مُهْلِكُ الْآخِرينَ.

و یقیناً خداوند آنان را هلاک کرده و آیندگان را نیز همو هلاک می‌سازد.

 

قالَ اللّٰهُ تَعالىٰ: أَلَمْ نُهْلِكِ الْأَوَّلينَ، ثُمَّ نُتْبِعُهُمُ الْآخِرينَ،

خدای متعال می‌فرماید: «مگر پیشینیان را هلاك نكردیم؟ به دنبال آنها آیندگان را نیز هلاک می‌کنیم.

 

كَذٰلِكَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمينَ، وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبين.

ما با مجرمان این چنین رفتار می­کنیم. وای بر حال تکذیب کنندگان در روز قیامت!»

 

مَعاشِرَ النّاسِ! إِنَّ اللّٰهَ قَدْ أَمَرَني و نَهاني،و قَدْ أَمَرْتُ عَليّاً و نَهَيْتُهُ

 ای مردم! خدا به من امر و نهی فرموده و من نیز علی را امر و نهی کرده‌ ام.

 

 فَعَلِمَ الْأَمْرَ و النَّهْيَ مِنْ رَبِّهِ عَزَّوَجَلَّ.

بنابراین، او از امر و نهی پروردگارش آگاهی دارد.

 

فاسْمَعوا لِأَمْرِهِ تَسْلَموا، و أَطيعوهُ تَهْتَدوا،

 پس به فرمانش گوش دهید تا سالم بمانید و از او اطاعت کنید تا راهنمایی شوید.

 

و انْتَهَوْا لِنَهْيِهِ تَرْشُدوا، و صيروا إِلىٰ مُرادِهِ،

از آنچه شما را نهی می‌کند خودداری نمایید تا به کمال برسید و به سوی خواسته‌ هایش حرکت کنید

 

و لاتَتَفَرَّقُ بِكُمُ السُّبُلُ عَنْ سَبيلِهِ.

 مبادا که بیراهه‌ ها، شما را از راه علی دور کند.

دانلود متن خطبه غدیر بخش پنجم


شرح خطبه غدیر بخش پنجم – 1

فایل صوتی شرح خطبه غدیر بخش پنجم – شماره 1

 

متن شرح خطبه غدیر بخش پنجم – 1

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمد و آله الطّاهرین و لَعنۀ الله عَلی اَعدائِهِم اَجمَعین

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما. در ادامه شرح خطبه غدیر در جلسه پنجم به این عبارات زیبا می‌ رسیم که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

اَیُّها‌‌‌‌ النّاس مَن اَولی بِکُم مِن اَنفُسِکُم؟  قالوا: الله و رسولُه فَقال: اَلا‌!  مَن کُنتُ مَولاه فَهذا عَلیٌّ مَولاه خطبه غدیر

شاید بگوییم یکی از بهترین قسمت های خطبه غدیر همین جمله است که همه حفظ هستیم:

(مَن کُنتُ مَولاه فَهذا عَلیٌّ مَولاه)

مطلب اول 

پیامبر صلی الله علیه و آله در طول رسالت خودشان بسیار زیاد به شکل‌ها و مکان ها و زمان‌ های مختلف که علی ابن ابیطالب علیه السلام جانشین من است. از فرصت‌ها بسیار استفاده کردند، تا این که در روز غدیر تیر خلاصی را زدند و به طور عموم برای همه‌ مردم به این شکل که دست علی ابن ابیطالب علیه السلام را گرفتند و خطبه خواندند.

و فرمودند: این علی علیه السلام «فَهذا عَلیٌ مولاه» که فردا دوباره باز حرف پیش نیاد که کدام علی؟! شاید یک علیِ دیگری را گفتند؛ نه! همین علی ابن ابیطالب علیه السلام، مولا و سرپرست شما است.

در این جا باید دقت بشود که‌ «أیُّها النّاس مَن اَولی بِکُم مِن اَنفُسِکُم؟» چه کسی سزاوارتر است به شما از نفس خودتان؟ یعنی چی؟ یعنی آن شخص کسیت که اگر چیزی فرمود، باید اطاعت بشود از او همچون اطاعت خدا؟ حکمش تنفیذ است، اطاعت او واجب است.

در تمام مراحل حتی می‌تواند در شما تصرّف کند. در تمام این مراحل گفتند: که هست او؟ گفتند:‌ خداوند و رسولش، حالا پیغمبر صلی الله علیه و آله همان مرحله قبل را  برای علی ابن ابی طالب علیه السلام اثبات می‌کنند‌، که هرچه برای خدا و رسول صلی الله علیه و آله می‌گویید، همان برای علی ابن ابیطالب علیه السلام هم است.

 بعد سریع فرمودند که فَقال: «ألا ! مَن کُنتُ مَولاه فَهذا عَلیٌّ مَولاه». در قرآن هم داریم در سوره‌ أحزاب آیه‌ 6 که:

«اَلنَّبیُّ أولی باالمؤمنینَ مِن أنفُسِهِم.» سوره احزاب / 6

یعنی پیغمبر صلی الله علیه و آله اولویّت دارد از مؤمنین به نفس خودشان.

مطلب دوم

مطلب دوّم معنای «ولیّ» است. در این جا بسیار بحث است. عدّه‌ ای می‌گویند:‌ منظور پیغمبر صلی الله علیه و آله از «ولیّ» این است که علی ابن ابیطالب علیه السلام را دوست داشته باشیم، یاور او باشیم. در همین حد! ما می‌خواهیم در این جا بحث کنیم که این «ولی» به چه معناست؟

«ولیّ» مشترک معنوی است. یعنی یک معنای اصلی دارد و مصادیق زیادی دارد. معنای اصلی اش را باید در کتب لغت جست ‌و جو کنیم.

 آن این است که در کتاب «لِسانُ‌العَرَب» جلد ۱۵،صفحه ۴۰۷، این چنین آمده: «ولی» یعنی «ولیُّ ‌الیَتیم، ‌ألَّذی یَلی أمرَه و یَقومُ بِکِفایتِه»، یک شخصی بیاید ولایت و کفالت یک یتیم را به دست بگیرد. یعنی او را دوست دارد؟ به این معناست؟ نه! یعنی می تواند کفالت این یتیم را به دست بگیرد و کارهایش را انجام بدهد.

 «وَلیُّ المَرأه» یعنی کسی که «یَلی عَقَدَ النِّکاحُ عَلَیها» این زن را به نکاح خودش در می‌آورد «و لا‌یدعها تَستَبِدُّ بِعَقدِ النِّکاح دونه» و آن زن هم نمی تواند به نکاح کسی دیگر در بیاید، یعنی ولایت بر او دارد و بدون اجازه‌ او نمی‌تواند کاری انجام بدهد.

 در کتاب «مصباحُ المُنیر» هم همین مطلب را آورده است که به این معناست «کُلُّ مَن وَلی أمرُ عَهدٍ فَهُوَ وَلیّه» یعنی کسی که سرپرستی شخص دیگر را به عهده بگیرد. این را می‌گویند «ولی».

حالا مُعتِق و عَتیق و پسر عمّ و ناصر و مُحب و دوست، این ها می‌شود از مصادیق ولیّ، پس یک معنای کلی به دست آمد و آن چیست؟ یعنی اولویّت به تصرّف، یعنی سرپرستی، یعنی من سرپرست پسرم هستم. علاوه بر این که او را دوست دارم، سرپرستش هم هستم. می‌شود ولیّ آن شخص، یعنی کفالتش و همه‌ کارهایش به دست این شخص است.

چند نمونه مثال در توضیح “ولی”

حالا چند نمونه را مثال می‌ زنیم تا مشخص بشود. پس این که می‌گویند «عمو» (یکی از معانی ولی عمو است) خوب این عمو یک معنای اصلی دارد. یعنی سزاوارتر است به مُراعات فرزند برادرش.

دقّت کنید یعنی چون نزدیک‌ تر به او هست، اگر بین اقوام فقط عمویش برایش مانده، عمویش هست یا مثلا دایی اش هست، می‌گویند نه، عمویش از این جهت نسبت به همسایه‌ ها و اقوام دیگر برای کفالت وی سزاوارتر هست. به تصرّف نسبت به پسر برادرش سزاوارتر است.

 یکی دیگر از این معانی «دوست» است، یعنی چه؟ یعنی سزاوارتر هست. محبت دوست به دوست دیگرش تا یک شخص غریبه یا این که «فرزند» گفته اند در معنای «ولی». یعنی چه؟ یعنی فرزند سزاوارتر هست به اطاعت از پدرش تا این که یک شخص غریبه بیاید اطاعت از پدر این شخص کند.

پس شد: «ولی» یک معنای حقیقی دارد و معانی دیگرش می‌شود معانی مصداقی «ولی». فلذا آن معنای حقیقی چیست؟ تصّرف است، سزاوارتر است. یعنی امیرالمؤمنین علیه السلام از بین تمام شما سزاوارتر است که جانشین من بشود.

السّلام علیکم و رحمه الله و برکاته


شرح خطبه غدیر بخش پنجم – 2

برای مشاهده کتاب اسرار غدیر کلیک نمایید

فایل صوتی شرح خطبه غدیر بخش پنجم – شماره 2

 

متن شرح خطبه غدیر بخش پنجم – 2

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران.

امام صادق علیه السلام نزدیک به ۱۲ مرتبه به روز غدیر احتجاج کردند و نام بردند، یکی از آن موارد در کتاب اثبات الهداۀ، جلد 3، صفحه ۱۷۱ است که سؤال می کنند از امام صادق علیه السلام در مورد این آیه که:

«یَعْرِفُونَ نِعْمَتَ الله ثُمَّ یُنکِرُونَهَا » کتاب اثبات الهداۀ، جلد 3، صفحه ۱۷۱

مراد از این نعمت خدایی که شناختند آن را و سپس انکارش کردن چیست؟ حضرت فرمودند: «یعرفونها یوم الغدیر و  ینکرونها یوم السقیفة!» آن نعمت الهی را متوجه شدند، شناختند و به تمام تفاسیرش شناختند. نه این که فقط علم داشته باشند، تا همین حد، نه! در روز غدیر نعمت خدا را شناختند. «و ینکرونها یوم السقیفه» و در روز سقیفه هم این نعمت الهی را منکر شدند.

در حدیث دیگری از امام صادق علیه السلام داریم؛ مردم درباره غدیر خودشان را به غفلت زده اند. امروز باید متوجه این امر باشیم که نکند این صحبت و این حدیث از امام صادق علیه السلام در مورد ما هم صدق کند که مهم نباشد برای ما بحث غدیر، عید غدیر و به فرزندانمان آموزش ندهیم.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «و یبلغ الحاضر الغائب»، یعنی این که حاضران به غائبین برسانند. این که پدران به فرزندان برسانند، این بحث وجوب را می رساند که باید به فرزندانمان، به همسایه ها، به دوستان، به آشنایان به شکل های مختلف، از راه های مختلف به تمام جهان برسانیم.

 پس بیاییم و کاری انجام دهیم، قدمی برداریم در مورد غدیر. کتابی معرفی می کنم که بسیار زیبا هست و تأکید می کنم که آن را حتما مطالعه کنید. کتابی هست به نام اسرار غدیر که مولف آن آقای حجت الاسلام محمد باقر انصاری هستند.

کتاب هم در لینکی که داده می شود، هم PDF آن موجود است و هم قابل خرید است که متوجه شویم غدیر چه اتفاقاتی افتاد و چه چیزهایی به ما می آموزد.

معنای وال من والاه!

در ادامه خطبه، می رسیم به این فراز زیبا از حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم:

«اللّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ واخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ» خطبه غدیر

چهار کلمه مهم در این عبارت وجود دارد که فقط به یک کلمه آن می پردازیم: اللهم وال من والاه.

 وال از ولیّ گرفته می شود. ولیّ به معنای سرپرستی هست اما مصادیق بسیاری دارد، یکی از مصادیق دیگر آن قرب هست، یعنی نزدیک. کسی که نزدیکتر به منِ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هست، او سزاوار به جانشینی من هست.

چون از همه جهت به من نزدیک هست، از جهت علم از جهت عمل از جهت اعتقادات، از هر جهتی که حساب کنید، به من نزدیکتر است. پس او شایسته جانشینی من است.

یکی دیگر از معانی ولیّ یعنی پشت سر هم بیاید، بدون این که فاصله ای باشد و این که رابطه ای هم بین این دو  وجود داشته باشد. در کتاب التحقیق آمده: «هو وقوع شیء وراء شیء مع رابطۀ بینهما» رابطه ای بین دو تا چیز که پشت سر هم بیاید، در حالی که هیچ فاصله ای هم بین آن دو نباشد. به این هم می گویند ولیّ.

در این جا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دعا می فرمایند: خدایا وال من والاه، کسی که علی ابن ابیطالب علیه السلام را به عنوان سرپرست و آقای خودش قبول می کند، تو هم سرپرست او باش. تو هم نزدیکتر به او باش، یعنی چی؟

یعنی اگر کسی علی ابن ابی طالب علیه السلام را به عنوان سرپرست و جانشین بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم قبول نکند، خداوند تبارک و تعالی هم از او روی برمی گرداند. اگر می خواهیم خداوند به ما نگاه کند، تقرب پیدا کنیم به خدا، باید علی ابن ابیطالب علیه السلام را به عنوان ولیّ قرار بدهیم تا به این وسیله ما هم بتوانیم به خدا نزدیک بشویم.

خدا برای کسی که علی ابن ابیطالب علیه السلام را بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بدون فاصله به عنوان جانشین قبول می کند، سرپرست می شود. اگر این چنین نباشد، دیگر امکان ندارد که خداوند سرپرست او بشود. (او را به حال خود رها می کند)

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه

السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته


شرح خطبه غدیر بخش پنجم – 3

فایل صوتی شرح خطبه غدیر بخش پنجم – شماره 3

متن شرح خطبه غدیر بخش پنجم – 3

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. در ادامه شرح خطبه غدیر به این فراز می رسیم که وجود نازنین رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند:

«اللّهُمَّ والِ مَنْ والاه و عادِ مَنْ عاداه وَانْصُر مَنْ نَصَرَه وَاخْذُل مَنْ خَذَلَه.»

در جلسه‌ قبل در مورد «والِ مَنْ والاه» صحبت کردیم. از این جلسه در مورد جمله‌ بعد که فرمودند: «عادِ مَنْ عاداه» سخن می ‌گوییم. «عادِ» در مقابل «مُوالات» و «مُعادات» است، هم چنین که در مقابل «حُب»، «بُغض» قرار می‌ گیرد.

در لغت، در کتاب «معجم مقاییس اللُّغه» این چنین آمده‌ است که «عاد» یعنی: یَدُّلُّ عَلی تَجاوُزِ فِی الشِّئ، تجاوز در حقوق دیگران. اگر کاری حق من نباشد، مثلاً در رانندگی حق تقدّم با من نبوده و با شخص دیگری باشد، من حق تقدّم آن شخص را گرفتم. می‌گویند «عاد» یعنی تو دشمنی کردی با او، لذا دشمنی به معنای عُرفی او است. عُرفی «عاد» را دشمنی می ‌گویند، چرا؟ چون تجاوز کرده به حقوق بقیه.

چند نمونه مثال بزنم

مثلاً در جایی که تخصّص او نبوده، آمده و حرف زده. در جایی و مجلسی که نباید برود، رفته است یا این که کاری را که نباید انجام دهد، انجام داده‌ است. به یک معنا (ضرب المثل معروف) می‌ گویند: پایش را از گلیم خودش بیشتر دراز کرده، یعنی از حقوق خودش تجاوز کرده. حق او این کار نبوده و او بیشتر انجام داده. این را در لغت می‌گویند: «عاد».

حالا در این جا رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ دعا می ‌فرمایند: «خدایا! دشمن باش با کسی که خواسته باشد حقّ علی ابن ابیطالب علیه السلام را بگیرد ـ حقّ امیرالمؤمنین علیه السلام، جانشینی رسول خدا صلی الله علیه و آله است.

هرکسی می ‌خواهد از این حق تجاوز کند، می ‌خواهد به نام خودش غصب کند، به نام خودش تمام کند، خدایا تو هم حقّت را از او بگیر.» این دعا و نفرینی هست که رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ در مورد عده ‌ای می‌ کنند که بعد از خودشان نمی ‌گذارند که امیرالمؤمنین علیه السلام به جای پیغمبر صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بنشینند.

در ادامه‌ می‌ فرمایند: «وَانْصُر مَنْ نَصَرَه». «نَصَرَه» اصلی است که دلالت می‌کند بر إتیان (نظیر چیزی را آوردن) نیکی، انجام دادن آن خیر و نیکی، این را می‌گویند «نَصَرَه» لذا به آن می‌گویند: «یاری کردن، یاری بر کار خیر انجام دادن». عَوْنُ المَظلوم (در کتاب العِین آمده است) یعنی یاری کردن و کمک کار شخصی که مظلوم واقع شده‌ است.

أعانَۀ فی قِبالِ المُخالِفْ یعنی کمک در مقابل مخالف، شخصی مظلوم واقع شده است. من بروم و از او دفاع کنم، چرا؟ چون در مقابلش یکی مخالف با او ایستاده است. به این شخص کمک کنم، این را می‌گویند: «نَصْر».

تذکر

امروزه بیشتر مؤسسات و دنیا را ببینید. فضاهای مجازی، تلویزیون ‌ها، ماهواره ‌ها، رادیو‌ها به شکل‌ های مختلف دارند با امیرالمؤمنین علی علیه ‌السلام دشمنی می‌ کنند. می‌ خواهند کاری کنند که اسمی از شیعه نماند. می‌ خواهند کاری کنند که غدیر از بین برود، به شکل ‌های مختلف.

بیایید ما در این زمان یاری کننده علی ابن ابیطالب علیه السلام باشیم. اگر می ‌خواهیم در مقابل خداوند و در پیشگاه پروردگار سربلند باشیم، اگر می‌ خواهیم دعای رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ برای ما به اجابت برسد، باید علی ابن ابیطالب علیه ‌السلام را یاری کنیم.

تا موقعی (لحظه ای) که عمر هست، تا روز قیامت نشده که «یوم الحسرۀ» باشد که انگشتانمان را به دندان بگیریم و پشیمان باشیم از عمرمان، برای امیرالمؤمنین علیه السلام کاری کنیم. نگوییم که امروزه نمی ‌شود کار کرد، نه! همین امروز تصمیم بگیریم برای علی ابن ابیطالب علیه السلام قدمی برداریم.

امسال غدیرمان با سال‌ های قبل متفاوت باشد. با تربیت فرزند، با حتّی یک شاخه گل، با هدیه دادن، با شیرینی و شربت، به شکل ‌های مختلف؛ حتّی با زدن یک پرچم کوچک بر در منزلمان یا بر ماشین مان. به شکل ‌های مختلف یک حدیث فرستادن از فضائل غدیر، بیاییم غدیر را احیاء کنیم برای امیرالمؤمنین علیه‌ السلام. اگر ان شاء الله چنین کنیم، نصرت علی ابن ابیطالب علیه ‌السلام را انجام داده ‌ایم.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه

السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.


شرح خطبه غدیر بخش پنجم – 4

فایل صوتی شرح خطبه غدیر بخش پنجم – شماره 4

متن شرح خطبه غدیر بخش پنجم – 4

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. میلاد با سعادت السلطان ابا الحسن، علی بن موسی الرضا علیه آلاف تحیة و ثنا را خدمت حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و تمام محبین و شیعیان ایشان تبریک و تهنیت عرض می کنم.

حدیثی را از امام رضا علیه السلام در اهمیت روز غدیر می خوانیم که این حدیث هم طولانی است، هم بسیار مطلب دارد که به ما نشان می دهد که غدیر تا چه اندازه اهمیت دارد.

إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ زُفَّتْ أَرْبَعَةُ أَيَّامٍ إِلَى اللَّهِ كَمَا تُزَفُّ الْعَرُوسُ إِلَى خِدْرِهَا قِيلَ مَا هَذِهِ الْأَيَّامُ قَالَ يَوْمُ الْأَضْحَى وَ يَوْمُ الْفِطْرِ وَ يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ يَوْمُ الْغَدِيرِ وَ إِنَّ يَوْمَ الْغَدِيرِ بَيْنَ الْأَضْحَى وَ الْفِطْرِ وَ الْجُمُعَةِ كَالْقَمَرِ بَيْنَ الْكَوَاكِبِ وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِی نَجَا فِيهِ إِبْرَاهِيمُ الْخَلِيلُ مِنَ النَّارِ فَصَامَهُ شُكْراً لِلَّهِ وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِی أَكْمَلَ اللَّهُ بِهِ الدِّينَ فِی إِقَامَةِ النَّبِيِّ ع عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَماً وَ أَبَانَ فَضِيلَتَهُ وَ وِصَاءَتَهُ فَصَامَ ذَلِكَ الْيَوْمَ وَ إِنَّهُ لَيَوْمُ الْكَمَالِ وَ يَوْمُ مَرْغَمَةِ الشَّيْطَانِ وَ يَوْمُ تُقْبَلُ أَعْمَالُ الشِّيعَةِ (…) وَ هُوَ يَوْمُ التَّهْنِيَةِ يُهَنِّی بَعْضُكُمْ بَعْضاً فَإِذَا لَقِيَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ يَقُولُ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ ع وَ هُوَ يَوْمُ التَّبَسُّمِ فِی وُجُوهِ النَّاسِ مِنْ أَهْلِ الْإِيمَانِ فَمَنْ تَبَسَّمَ فِی وَجْهِ أَخِيهِ يَوْمَ الْغَدِيرِ نَظَرَ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِالرَّحْمَةِ وَ قَضَى لَهُ أَلْفَ حَاجَةٍ وَ بَنَى لَهُ قَصْراً فِی الْجَنَّةِ مِنْ دُرَّةٍ بَيْضَاءَ وَ نَضَّرَ وَجْهَهُ وَ هُوَ يَوْمُ الزِّينَةِ فَمَنْ تَزَيَّنَ لِيَوْمِ الْغَدِيرِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ كُلَّ خَطِيئَةٍ عَمِلَهَا صَغِيرَةً أَوْ كَبِيرَةً وَ بَعَثَ اللَّهُ إِلَيْهِ مَلَائِكَةً يَكْتُبُونَ لَهُ الْحَسَنَاتِ وَ يَرْفَعُونَ لَهُ الدَّرَجَاتِ إِلَى قَابِلِ مِثْلِ ذَلِكَ الْيَوْم …

امام رضا علیه السلام فرمودند: چهار روز است که در روز قیامت، با سرعت به سمت پروردگار می روند. یَوْمُ الْأَضْحَى روز قربان، روز فطر، روز جمعه و روز غدیر بعد فرمودند: وَ إِنَّ یَوْمَ الْغَدِیرِ روز غدیر نسبت به عید قربان و روز جمعه و عید فطر مانند قمر بین کواکب است. مانند ماه بین ستارگان که وقتی که ماه وجود دارد، ستاره ها چقدر جلوه دارند و دیده می شوند و در واقع ستارگان در مقابلش چیزی حساب نمی شوند از جهت نورانیت.

بعد فرمودند: هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی نَجَا فِیهِ إِبْرَاهِیمُ الْخَلِیلُ مِنَ النَّارِ این روز، روزی است که حضرت ابراهیم علیه السلام از آتشی که نمرود برای آن حضرت آماده کرده بود، نجات پیدا کرد.

بعد فرمودند: وَ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی أَکْمَلَ اللَّهُ بِهِ الدِّینَ فِی إِقَامَةِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و اله عَلِیّاً أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ و امروز روزی است که خداوند دینش را کامل کرد. وقتی که پیغمبر صلی الله علیه و آله امیرالمؤمنین علیه السلام را به عنوان علم انتخاب کرد و امروز روزی استستشتخاب کردشبرای اونونث مخاطب است. غایب ون یا ت می شود مخاطب. دو فعل ساخته می شود.کنیم. ل تلفظ می نمایند. که فریاد شیطان بلند شد.

بعد فرمودند امروز روزی است که جبرئیل کرسی و صندلی در بیت المعمور می گذارد و می نشیند و تَجْتَمِعُ إِلَیْهِ الْمَلَائِکَةُ و تمام ملائکه مِنْ جَمِیعِ السَّمَاوَاتِ از همه سماوات و آسمان دور او جمع می شوند و ثنا و خوبی برای رسول الله صلی الله علیه و آله می گویند.

وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِشِیعَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ و استغفار می کنند برای شیعیان امیرالمؤمنین علیه السلام وَ مُحِبِّیهِمْ وَ هُوَ یَوْمُ التَّبَسُّمِ فِی وُجُوهِ النَّاسِ تبسم کنید، اگر کسی تبسم کند برای مردم از اهل ایمان، دراین روز خداوند در روز قیامت از در رحمت به او نگاه می کند.

 بعد فرمودند: وَ هُوَ یَوْمُ الزِّینَةِ کسی که زینت ببخشد خودش را، لباس نو بپوشد (چقدر خوب است که این کار را یاد بگیریم)، در عید غدیر به فرزندانمان لباس نو بپوشانیم. کسی که امروز روز زینت او باشد، برای او فَمَنْ تَزَیَّنَ لِیَوْمِ الْغَدِیرِ غَفَرَ اللَّهُ خدا می بخشد تمام گناهان او را صَغِیرَةً أَوْ کَبِیرَةً کوچک باشد یا بزرگ، وَ بَعَثَ اللَّهُ إِلَیْهِ مَلَائِکَةً و مبعوث می کنند به سوی او ملائکه ای که بنویسند حسنات و درجات او را و بالا ببرند تا سال آینده. فَإِنْ مَاتَ اگر بمیرد، شهید مرده است. اگر زنده باشد، سعید و سعادتمند زندگی می کند.

و یک بحث هم اطعام است، مَنْ أَطْعَمَ مُؤْمِناً یک مؤمن را اگر انسان در روز غدیر اطعام بدهد، کَمَنْ أَطْعَمَ جَمِیعَ الْأَنْبِیَاءِ وَ الصِّدِّیقِینَ مانند این است که تمام انبیا، 124 هزار پیغمبر صلی الله علیه و آله و تمام صدقین را اطعام داده است. کتاب اعمال اقبال سید بن طاووس جلد اول، صفحه 465.

در ادامه شرح خطبه غدیر می رسیم به این جا که:

مَعاشِرَالنّاسِ، النُّورُ مِنَ الله مَسْلوکٌ فِیَّ ثُمَّ فی عَلِی خطبه غدیر

فراز قبل از این در جلسات 7 و 15 و 23 گذشت. در این جا رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ می فرمایند: نور من آن نور خاصی است که خداوند تبارک و تعالی به من عنایت کرده است. و همین نور به امیرالمؤمنین علیه السلام می رسد و سپس به نسل او خواهد رسید.

این جا اشاره به خلقت نورانیت حضرت دارد در کتاب مرآۀ العقول جلد 2، صفحه 349. در آنجا آمده است: اوّل ما خلق الله نوری

اولین مخلوقی که خداوند خلق کرده است، نور رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ می باشد. سپس همین نور می رود برای امیرالمؤمنین علیه السلام و نسل علی بن ابیطالب تا حضرت مهدی سلام الله علیه.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.


شرح خطبه غدیر بخش پنجم – 5

فایل صوتی شرح خطبه غدیر بخش پنجم – شماره 5

 

متن شرح خطبه غدیر بخش پنجم – 5

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. وقتی که رسول الله صلی الله علیه و آله در خطبه غدیر، سخنرانی مفصلی را برای جانشینی امیرالمؤمنین علی علیه السلام قرائت می فرمودند، در بعضی نقل ها دارد که ساعت ها طول کشید. چرا؟ که رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند که عده ای از اصحاب با فاصله های مختلف ایستادند و به بقیه کلام پیامبر صلی الله علیه و آله را می رساندند.

لذا در بعضی نقل ها آمده چهار ساعت، در بعضی دیگر یک ساعت این خطبه طول کشید. و تنها خطبه و حکمی بود که رسول الله صلی الله علیه و آله درباره اش خطبه خواندند و تمام جمعیت مسلمانان را جمع کردند و تنها حکمی بود که به این سختی رسول الله صلی الله علیه و آله مردم را نگه داشتند که عده ای که رفتند، برگردند و عده ای که نرسیدند، برسند.

آنقدر هوا گرم بود که عده ای از شدت گرمای زمین برخی عبای خود را زیر پا می انداختند. تمام این مسائل اهمیت این بحث و حکم الهی را می رساند و در تمام خطبه غدیر فرمودند این امر، امر الهی است و از خودم چیزی نگفتم. فقط بحث معرفی امیرالمؤمنین علیه السلام و اهل بیت آن حضرت بود.

لذا در ادامه معرفی چنین فرمودند:

مَعاشِرَالنّاسِ! النُّورُ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ مَسْلوکٌ فِیّ ثُمَّ فی عَلِی بْنِ أَبی طالِبٍ، ثُمَّ فِی النَّسْلِ مِنْهُ إِلَی الْقائِمِ الْمَهْدِی. خطبه غدیر

در این فراز رسول الله صلی الله علیه و آله بحث خلقت نورانی خودشان و اهل بیت را می فرماید که آن نوری که از طرف خدا آمده است، در من است و در علی بن ابیطاب علیه السلام و سپس در نسل من تا حضرت مهدی علیه السلام …

چند حدیث را بخوانم که متوجه باشیم: اهل بیت علیهم السلام دو نوع خلقت دارند. یک خلقت جسمانی و یک خلقت نورانی و این خلقت نورانی ایشان قبل از حضرت آدم; و قبل از این که خلقی باشد، خداوند آنها را از نور آفرید و پروردگار را پرستش می کردند.

در کتاب بحارالانوار جلد 25، صفحه 21 این چنین آمده است از رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند:

 كُنْتُ أَنَا وَ عَلِيٌّ نُوراً بَيْنَ يَدَيِ الرَّحْمَنِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ عَرْشَهُ بِأَرْبَعَةَ عَشَرَ أَلْفَ عَامٍ.

من و علی بن ابیطالب علیه السلام نوری بودیم در نزد پروردگار، قبل از این که خداوند عرشش را (چهارده هزار سال قبل از عرش را) بیافریند.

در حدیث دیگری در کتاب بحارالانوار جلد 25 صفحه 24.

ابن عباس نقل می کند که رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند:

… إِنَّ اللَّهَ خَلَقَنِي وَ عَلِيّاً مِنْ نُورٍ وَاحِدٍ قَبْلَ خَلْقِ آدَمَ بِهَذِهِ الْمُدَّةِ ثُمَّ قَسَمَهُ نِصْفَيْنِ ثُمَّ خَلَقَ الْأَشْيَاءَ مِنْ نُورِي وَ نُورِ عَلِيٍّ ع ثُمَّ جَعَلَنَا عَنْ يَمِينِ الْعَرْشِ فَسَبَّحْنَا فَسَبَّحَتِ الْمَلَائِكَةُ فَهَلَّلْنَا فَهَلَّلُوا وَ كَبَّرْنَا فَكَبَّرُوا فَكُلُّ مَنْ سَبَّحَ اللَّهَ وَ كَبَّرَهُ فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ تَعْلِيمِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلَامُ. 

من و علی بن ابیطالب علیه السلام از یک نور آفریده شدیم. سپس این نور دو نصف شد. بقیه اشیا از نور من یعنی به طفیل رسول الله صلی الله علیه و آله و علی بن ابیطالب علیه السلام خلق شدند.

بعد فرمودند: ما به ملائکه یاد دادیم چگونه تسبیح و تهلیل پروردگار کنند. ما تکبیر گفتیم و آنها آموختند وگرنه ایشان هم بلد نبودند چگونه پروردگار را عبادت کنند.

در حدیث دیگری دارند که رسول الله فرمودند:

أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّهُ نُورِي فَفَتَقَ مِنْهُ نُورَ عَلِيٍّ ثُمَّ خَلَقَ الْعَرْشَ وَ اللَّوْحَ وَ الشَّمْسَ وَ ضَوْءَ النَّهَارِ وَ نُورَ الْأَبْصَارِ وَ الْعَقْلَ وَ الْمَعْرِفَةَ. بحارالانوار جلد 54 صفحه 170

 اولین خلقی که خداوند داشت، نور من بود. بعد نور علی بن ابیطالب علیه السلام . بعد از این که نور ما خلق شد، خداوند عرش را آفرید. سپس عقل را بعد از نور.

نتیجه

اهل بیت علیهم السلام نور الله هستند. هر چه که به این نور نزدیک شویم، از ظلمت و شیاطین انسانی و جنی دور می شویم. پس لازم است بر ما که تلاش کنیم به نورالله نزدیک گردیم.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.


شرح خطبه غدیر بخش پنجم – 6

فایل صوتی شرح خطبه غدیر بخش پنجم – شماره 6

 

متن شرح خطبه غدیر بخش پنجم – 6

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند:

اَلَّذی یأَخُذُ بِحقِّ الله و بِکُلِّ حَقّ هُوَ لَنا خطبه غدیر

در جلسه قبل، در این فراز، یعنی در جلسه سی و هفتم بیان شد که خداوند تبارک و تعالی اهل بیت علیهم السلام را دو نوع خلقت داد. یک خلقت جسمانی و یک خلقت نورانی و تمام موجودات و تمام مخلوقات به طفیل این انوار و این اسماء در وجود آنها خداوند آنها را خلق کرده است. چرا؟ چون خداوند تبارک وتعالی خودش خواسته است که عده ای از بندگان او این چنین خلق کند.

حالا به چه دلایلی، نمی دانیم. در آیات الهی داریم: لا یُسئل عمّا یُفعل: یعنی از کارهای پروردگار سوال نکنید. چرا؟ چون ما با عقل خودمان می سنجیم و خداوند هم از روی حکمت کاری را انجام می دهد. خداوند آنها را این چنین آفریده است تا این که مردم را آزمایش نماید و مردم امتحان بدهند که چقدر در برابر دستورات پروردگار سر تسلیم و سر کرنش فرود می آورند.

در این قسمت از ادامه خطبه این چنین می فرمایند: یکی از صفات حضرت مهدی علیه السلام را بیان می کنند که او قیام کننده است اَلَّذی یأَخُذُ بِحقِّ الله: او کسی است که حقوق خداوند و حقوق ما اهل بیت علیهم السلام را انتقام می گیرد. او منتقم است. در کجا؟ خود حضرت مهدی علیه السلام فرمودند: من منتقم هستم.

در داستانی که احمد بن اسحاق خدمت امام عسکری علیه السلام می رسد، حضرت می فرمایند: ای احمد بن اسحاق! خداوند تبارک و تعالی از روزی که حضرت آدم علیه السلام را خلق کرده، تا امروز و تا قیامت زمینش را از حجت خدا خالی نگذاشته است. بعد احمد بن اسحاق می گوید: عرض کردم: یا بن رسول الله! جانشین شما بعد از شما چه کسی است؟ حضرت به درون خانه رفتند.

سپس فرزند سه ساله ای را که نورانیت او مانند شب چهارده بود و می درخشید، آوردند و فرمودند: ای احمد بن اسحاق، اگر پیش خدا و در پیش ما قرب و منزلتی نداشتی، این فرزند را به تو نشان نمی دادم. این جا نکته ای عرض کنم. پس کسی که توفیق خدمت به امام زمان علیه السلام را دارد، در نزد خدا خیلی قرب دارد. خیلی منزلت دارد که بتواند برای امام زمانش کار کند و زحمت بکشد.

احمد بن اسحاق می گوید: عرض کردم آقا علامتی در این طفل است که متوجه شوم او جانشین شماست؟ می گوید نگاه کردم که طفل به سخن آمد و به زبان فصیح عربی چنین فرمود: أنا بقیة الله فی أرضِه و المنتقِمُ من أعدائِه. من سفیر الهی و جانشین خدا روی زمین هستم و من منتقم دشمنان پروردگار هستم که همان دشمنان ائمه علیهم السلام

پس امام زمان منتقم هستند منتقم از دشمنان. کتاب کمال الدین، جلد 2، صفحه 384

علت انتقام چیست؟ چون حجت را بر همه تمام کرده است. در ادامه خطبه حضرت رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند: أنَّ الله قد جَعَلَنا حجةٌ علَی المُقَصرین، حجت را بر کسانی که کم گذاشتند، مقصرین یعنی کسانی که شأن و شئونات و ویژگی های خاص اهل بیت علیهم السلام را نمی دانند. یعنی کوتاهی کردند در شناخت ایشان. مثلا امام را مانند یک عالم معمولی می دانند.

 وَالمُعالدین: کسانی که عناد دارند، بغض دارند. کسانی که مخالف هستند. کسانی که خائن هستند، گناه کار هستند، ظالم هستند. خداوند بر تمام این ها حجتش را تمام کرده که مراد از حجةُ الله چه کسی است؟ باید به دنبال او برویم. پس اگر حجت تمام شده، پس اگر امام زمان علیه السلام آمد و انتقام از آن ها گرفت، انها هیچ حرفی نباید داشته باشند.

نتیجه

 رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ در روز غدیر علاوه بر این که اهل بیتش را مشخص کردند و نورانیت آنها را متذکر شدند، یکی از صفات حضرت مهدی علیه السلام را بیان می کنند که او منتقم است.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.


شرح خطبه غدیر بخش پنجم – 7

فایل صوتی شرح خطبه غدیر بخش پنجم – شماره 7

متن شرح خطبه غدیر بخش پنجم – 7

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. به این فراز زیبا از خطبه شریف غدیر می رسیم که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

مَعاشِرَالنّاسِ، أُنْذِرُکُمْ أَنّی رَسُولُ الله قَدْخَلَتْ مِنْ قَبْلِی الرُّسُلُ خطبه غدیر

در این فراز رسول الله صلی الله علیه و آله هشدار می دهند به مسلمین که قبل از من هم رسولانی آمده اند و عبرت بگیرید از کسانی که پیرو آن رسولان بودند و کسانی که پیروی نکردند. در جریان حضرت نوح علیه السلام حتی اگر فرزندش باشد، چون از ولایت خدا که حضرت نوح علیه السلام باشد، بیرون بود، جزء کفار است که خود حضرت نوح علیه السلام فرمودند: يا بُنَيَّ ارْكَبْ مَعَنا …. بیا همراه ما … وَ لا تَكُنْ مَعَ الْكافِرِينَ و همراه کافرین نباش.

این نشان دهنده چیست؟ یعنی اگر آمدیم در کشتی نجات اهل بیت علیهم السلام سوار شدیم، نجات پیدا می کنیم. اسم آن کشتی نجات است. رسول الله صلی الله علیه و آله در اینجا می فرمایند: اگر غدیری نباشید و من پیغمبر را قبول داشتید اما علی بن ابی طالب را قبول نکردی، باز هم سر تسلیم در برابر خدا فرود نیاوردید. حتی اگر پسر حضرت نوح علیه السلام باشد، جزو کفار می شود. عذاب الهی او را می گیرد.

جریان دیگری در مورد قوم عاد است که آنها پیغمبری داشتند به نام حضرت هود علیه السلام. این موضوع را می توانید در سوره اعراف آیه 65 تا 72، خود سوره هود و سوره قمر، آیات 18 تا 21 ملاحظه بفرمایید که چگونه خداوند اینها را عذاب کرد. در جایی که زندگی می کردند، هفت سال قحطی آمد. در احقاف و قدهای بلندی داشتند، نیرومند بودند. این انسان ها وقتی که باد سردی آمد، تا 8 روز این باد آمد و آنان را بالا می برد و بر زمین می زد.

رسول الله صلی الله علیه و آله هشدار می دهند که حواستان باشد. اگر چه ممکن است مانند رسولان قبل از من در دنیا عذاب نشوید، اما عاقبت خوبی نخواهید داشت. اگر همراه من نیایید، دنبال آنچه من فرمان می دهم، نباشید، یعنی ولایت علی بن ابیطالب و اهل بیت علیهم السلام یقینا شما هم جزو همان کفار خواهید بود.

در آیه بعدی می فرماید:

وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ. سوره آل عمران، آیه 144

اگر رسول الله صلی الله علیه و آله از دنیا رفت و یا این که کشته شد، شما بر می گردید به اعقاب، یعنی از دینتان برمی گردید به زمان جاهلیت.

نتیجه

رسول الله صلی الله علیه و آله هشدار می دهند که حواستان باشد. اگرچه که امروز دنبال رو من هستید اما آن چه که امروز می گویم و علی بن ابیطالب علیه السلام را به عنوان جانشین خودم انتخاب می کنم، قبول نکنید، دوباره برمی گردید به زمان جاهلیت و کافر خواهید بود.

 اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.


شرح خطبه غدیر بخش پنجم – 8

فایل صوتی شرح خطبه غدیر بخش پنجم – شماره 8

 

متن شرح خطبه غدیر بخش پنجم – 8

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. این ایام را به حقیقت معنا باید دهه و ایام غدیریه بنامیم. از نهم ذی الحجه تا بیست و هفتم ذی الحجه ایام خاصی است و می توان گفت مهمترین بحث های تاریخی اسلام در حال رقم خوردن است. در 9 ذی الحجه بحث سدالابواب را داریم.

در 13 ذی الحجه اعلام عمومی لقب خاص امیرالمؤمنین علیه السلام، به علی بن ابیطالب علیه السلام که کسی حق ندارد این لقب را برخود بگذارد و کسی حق ندارد این لقب را به شخص دیگر بگوید. حتی نسبت به دیگر اهل بیت علیهم السلام که حدیثش را در جلسات قبل گفتیم. با این مضمون که اگر شخصی خودش را امیرالمؤمنین علیه السلام بنامد، کافر است و دینی ندارد. امیرالمؤمنین، لقب خاص حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام است که خدا برای آن حضرت گذاشته است.

در 14 ذی الحجه بخشش فدک را داریم به حضرت زهرا سلام الله علیها در سال ششم هجری. در 15 ذی الحجه میلاد با سعادت امام هادی علیه السلام.

16 و 17 و 18 ذی الحجه نزدیک شدن کاروان رسول الله صلی الله علیه و آله به غدیر خم و ماجرای بزرگ غدیر خم است. بعد جریان مباهله را داریم. ولادت امام کاظم علیه السلام را داریم.

پس به این ایام مبارک اهمیت بدهیم. عید غدیر، عیدی است که بزرگترین عید شیعه و بلکه اسلام است. علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمودند: عید غدیر نسبت به عید فطر و عید قربان و روز جمعه، مانند ماه نسبت به ستارگان هست.

ماه در شب چهاردهم چگونه می درخشد؟ به گونه ای که با درخشیدن این ماه، ستارگان به چشم نمی آیند. اگر می خواهیم لباسی نو برای فرزندمان بخریم، اگر می خواهیم تزیین کنیم و خانه تکانی انجام دهیم، بیاییم برای ایام غدیر بگذاریم و به فرزندانمان یاد بدهیم که این ایام چه ایام پر فضیلت و مهمی هستند.

در ادامه صفات امیرالمؤمنین علیه السلام از لسان رسول الله صلی الله علیه و آله به اینجا رسیدیم که فرمودند:

وَإِنَّ عَلِیّاً هُوَالْمَوْصُوفُ بِالصَّبْرِ وَالشُّکْرِ، ثُمَّ مِنْ بَعْدِهِ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ. خطبه غدیر

دو صفت مهم را برای هم امیرالمؤمنین علیه السلام و هم اهل بیت علیهم السلام، رسول الله صلی الله علیه و آله می فرمایند: یکی صبر و یکی شکر.

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: الإیمان نصفان نصف فی الصّبر و نصف فی الشّکر. اگر بخواهد ایمان را نصف کنیم، نصف آن صبر است و نصف آن شکر. تمام همت شیطان این است که نگذارد مؤمنین و بندگان شکرگذار باشند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ. سوره اعراف، آیه 17

شیطان می گوید از رو به رو می آیم، از پشت سر، از سمت راست و از سمت چپ، احاطه می کنم انسان را تا این که او از شکرگزار پروردگار نباشد. یا در آیه دیگر آمده: قَلِیلٌ مِنْ عِبادِیَ الشَّکُور … خیلی کم هستند آن کسانی که شکرگزار باشند.

در آیه دیگر می فرماید: لَئِن شَكَرتُم لَأَزيدَنَّكُم وَلَئِن كَفَرتُم إِنَّ عَذابي لَشَديدٌ. پس شکرگزاری در اسلام خیلی مهم است. شکر پروردگار، شکر نعمت هایی که به ما داده است. بهترین شکرگزار عالم، امیرالمؤمنین و اهل بیت علیهم السلام هستند.

در مورد صبر، انواع صبر داریم. صبر در گناه، صبر در طاعت، صبر بر مشکلات و ناگواری ها و حتی فرمودند از صبر کمک بگیرید. در آیه ای داریم: استعینو بالصبر و الصلوة. از صبر و نماز در مشکلات خود کمک بگیرید.

نتیجه

وقتی اهل بیت علیهم السلام این دو صفت مهم، هم صبر و هم شکر را دارند، ما هم که شیعیان و محبین آن حضرات هستیم، باید با این دو صفت خود را زینت دهیم ان شاءالله.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.


برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.
فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب محرم کتابخانه خدمتگزاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا