ادعیه و زیارات غدیرآثار صوتی غدیرآثار ویدیویی غدیربزرگسالسخنرانی صوتی غدیرغدیرفایل صوتیفایل ویدیوییمتنیمخاطبیننوجواننوع محتواویدیو محتوایی غدیر

ختم خطبه غدیر بخش سوم ( همراه با شرح خطابه غدیر )

طرح ختم خطبه غدیر بخش سوم – به همراه شرح فرازهایی از این بخش

طرح ختم خطبه غدیر بخش سوم ، به ابلاغ رسمی امامت امیرالمؤمنین و ائمه علیهم السلام اشاره دارد. و اینکه نام “امیرالمؤمنین” برای احدی غیر از علی ابن ابیطالب علیهماالسلام جایز نیست. برای مشاهده متن و شرح خطبه غدیر بخش سوم به فایل های زیر مراجعه نمایید.



فایل صوتی ختم خطبه غدیر بخش سوم

 

متن خطبه غدیر بخش سوم ابلاغ رسمی امامت امیرالمؤمنین و ائمه علیهم السلام

 

فاعْلَموا مَعاشِرَ النّاسِ!

ای مردم! بدانید كه

 

أَنَّ اللّٰهَ قَدْ نَصَبَهُ لَكُمْ وَلِيّاً و إِماماً،

خدا، علی را مولا و امام شما قرار داده است

 

مُفْتَرَضاً طاعَتُهُ عَلَى الْمُهاجِرينَ و الْأَنْصارِ،

اطاعت از او بر مهاجران و انصار و بر مسلمانانی

 

و عَلَى التّابِعينَ لَهُم بِإِحْسانٍ، و عَلَى الْبادي و الْحاضِرِ،

كه پس از آنها می‌ آیند، بر روستایی و شهرنشین،

 

و عَلَى الْأَعْجَميِّ و الْعَرَبيِّ، و الْحُرِّ و الْمَمْلوكِ،

 بر غیر عرب و عرب، بر آزاده و بنده،

 

و الصَّغيرِ و الْكَبيرِ، و عَلَى الْأَبْيَضِ و الْأَسْوَدِ،

بر كوچك و بزرگ، بر سفید و سیاه

 

و عَلىٰ كُلِّ موحِّدٍ.

 و بر هر خداپرستی واجب است.

 

ماضٍ حُكْمُهُ، جائِزٌ قَوْلُهُ، نافِذٌ أَمْرُهُ.

باید از فرمان او اطاعت شود و به سخنش عمل گردد و از دستورش پیروی شود.

 

مَلْعونٌ مَنْ خالَفَهُ، مَرْحومٌ مَنْ تَبِعَهُ،

 هركه با علی مخالفت كند ملعون است؛ هركه از او اطاعت كند مورد رحمت است

 

مُؤمِنٌ مَنْ صَدَّقَهُ؛ فَقَدْ غَفَرَ اللّٰهُ لَهُ،

 و هرکس او را بپذیرد مؤمن است. قطعا خدا او را آمرزیده است.

 

و لِمَنْ سَمِعَ مِنْهُ و أَطاعَ لَهُ

هر كه سخن علی را گوش دهد و از او پیروی كند،

 

مَعاشِرَ النّاسِ! إِنَّهُ آخِرُ مَقامٍ أَقومُهُ في هَذا الْمَشْهَدِ،

ای مردم! این آخرین مرتبه‌ای است كه من در این اجتماع حضور دارم

 

فاسْمَعوا و أَطيعوا و انْقادوا لِأَمْرِ رَبِّكُمْ.

پس گوش فرا دهید، فرمان خدا را اطاعت كنید و با فروتنی از آن پیروی نمایید.

 

فانَّ اللّٰهَ عَزَّوَجَلَّ هُوَ مَوْلاكُمْ و إِلٰهُكُمْ،

خداوند بزرگ و بلند مرتبه مولا و معبود شماست.

 

ثُمَّ مِنْ دونِهِ رَسولُكُمْ مُحَمَّدٌ،وَليُّكُمْ و الْقائمُ الْمُخاطِبُ لَكُمْ،

 پس از او پیامبرتان، محمد، كه اینك ایستاده و با شما سخن می‌گوید ولیّ شماست

 

ثُمَّ مِنْ بَعْدي عَليٌّ وَليُّكُمْ و إِمامُكُمْ بِأَمْرِ رَبِّكُمْ،

و پس از من، علی به امر خدا مولا و امام شماست

 

ثُمَّ الْإِمامَةُ في ذُرِّيَّتي مِنْ وُلْدِهِ، إِلىٰ يَوْمِ تَلْقَوْنَ اللّٰهَ و رَسولَهُ

 سپس امامت در نسل من که از فرزندان او هستند، خواهد بود و این تا روزی كه خدا و پیامبرش را ملاقات كنید ادامه دارد

 

لاحَلالَ إِلّا ما أَحَلَّهُ اللّٰهُ، و لاحَرامَ إِلّا ما حَرَّمَهُ اللّٰهُ

 هیچ حلالی نیست جز آنچه خدا حلال نموده و هیچ حرامی نیست جز آنچه او حرام کرده است

 

عَرَّفَني الْحَلالَ و الْحَرامَ،

خداوند، همه‌ ی حلال و حرام‌ ها را به من شناسانده

 

وأَنَا أَفْضَيْتُ لِما عَلَّمَني رَبّي مِنْ كِتابِهِ وحَلالِهِ وحَرامِهِ إِلَيْهِ.

و هرچه از کتاب و حلال و حرامش به من آموخته، من آشکارا برای علی بیان کرده‌ام.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! ما مِنْ عِلْمٍ إِلّا و قَدْ أَحْصاهُ اللّٰهُ فيَّ،

ای مردم! هیچ علمی نیست مگر آنکه خدا آن را در من گرد آورده است،

 

و كُلَّ عِلْمٍ عُلِّمتُ فَقَدْ أَحْصَيْتُهُ في إِمامِ الْمُتَّقينَ،

و من هرچه را فراگرفته‌ ام، در امام پرهیزكاران جمع کرده‌ام

 

و ما مِنْ عِلْمٍ إِلّا و قَدْ عَلَّمْتُهُ عَليّاً، و هو الْإِمامُ الْمُبينُ

 هیچ علمی نیست مگر آنکه به علی آموخته‌ ام، او امامی آشكار و روشنگر است.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! لاتَضِلّوا عَنْهُ، و لاتَنْفِروا مِنْهُ،

ای مردم! از علی جدا نشوید و به سوی گمراهی نروید؛ از او رو برنگردانید

 

و لاتَسْتَنْكِفوا مِنْ وَلايَتِهِ.

و از پذیرش ولایتش سر باز نزنید.

 

فَهُوَ الَّذي يَهْدي إِلَى الْحَقِّ، و يَعْمَلُ بِهِ،

زیرا او كسی است كه به سوی حق راهنمایی می‌كند و خود نیز بدان عمل می‌نماید.

 

و يُزْهِقُ الْباطِلَ، و يَنْهىٰ عَنْهُ،

 همو است كه باطل را از بین می‌برد و مردم را از آن باز می‌دارد.

 

و لاتَأْخُذُهُ في اللّٰهِ لَوْمَةُ لائمٍ.

او همان است که در راه خدا، سرزنش هیچ ملامت‌گری بر او اثر نمی‌گذارد.

 

ثُمَّ إِنَّهُ أَوَّلُ مَنْ آمَنَ بِاللّٰهِ و رَسولِهِ،

وی نخستین کسی بود كه به خدا و رسولش ایمان آورد

 

و الَّذي فَدىٰ رَسولَ اللّٰهِ بِنَفْسِهِ،

و او بود كه حاضر شد جان خود را فدای پیامبر خدا كند،

 

و الَّذي كانَ مَعَ رَسولِ اللّٰهِ،

 همو که همواره با رسول خدا بود.

 

و لا أَحَدَ يَعْبُدُ اللّٰهَ مَعَ رَسولِهِ، مِنَ الرِّجالِ غَيْرُهُ.

جز او هیچ مردی به همراه پیامبر، خدا را عبادت می‌كرد.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! فَضِّلوهُ فَقَدْ فَضَّلَهُ اللّٰهُ،واقْبَلوهُ فَقَدْ نَصَبَهُ اللّٰهُ.

ای مردم! علی را برتر بدانید، زیرا خدا او را برتری بخشیده است. او را بپذیرید چرا که خدا او را منصوب نموده است.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! إِنَّهُ إِمامٌ مِنَ اللّٰهِ،

 ای مردم! او از طرف خدا امام است

 

و لَنْ ‌يَتوبَ اللّٰهُ عَلىٰ أَحَدٍ أَنْكَرَ وَلايَتَهُ، و لَنْ‌ يَغْفِرَ اللّٰهُ لَهُ.

و خداوند هرگز توبه‌ ی کسی که ولایتش را انكار كند،  قبول نمی‌كند و او را نمی‌بخشد.

 

 حَتْماً عَلَى اللّٰهِ أَنْ يَفْعَلَ ذَلِكَ بِمَنْ خالَفَ أَمْرَهُ فيهِ،

خدا بر خود واجب کرده است  که مخالف فرمانِ علی را نیامرزد

 

  و أَنْ يُعَذِّبَهُ عَذاباً نُكْراً أَبَدَ الْأَبَدِ، و دَهْرَ الدُّهورِ.

 و برای همیشه به عذابی سخت مبتلا ‌كند.

 

فاحْذَروا أَنْ تُخالِفوا، فَتَصِلوا ناراً وَقودُها النّاسُ

پس بپرهیزید از اینکه با او مخالفت کنید زیرا به آتشی گرفتار می‌شوید كه هیزمِ آن انسان‌ها

 

و الْحِجارَةُ، أُعِدَّتْ لِلْكافِرينَ.

و سنگ‌ ها هستند؛  همان آتشی که برای كافران آماده شده است.

 

أَيُّها النّاسُ! بي و اللّٰهِ، بَشَّرَ الْأَوَّلونَ مِنَ النَّبِيّينَ و الْمُرْسَلينَ،

ای مردم! به خدا قسم انبیا و رسولانی كه قبل از من آمده‌اند، به پیامبری من بشارت داده‌ اند.

 

و أَنَا خاتَمُ الْأَنْبياءِ وَ الْمُرْسَلينَ، و الْحُجَّةُ عَلىٰ جَميعِ الْمَخْلوقينَ،

 من خاتم انبیا و رسولان هستم؛  من حجّت خدا  بر همه‌ی مخلوقات

 

مِنْ أَهْلِ السَّماواتِ و الْأَرَضينَ.

 آسمان‌ ها و زمین‌ هستم.

 

فَمَنْ شَكَّ في ذٰلِكَ فَهُوَ كافِرٌ، كُفْرَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولَى،

هر كس در نبوت من شك كند كافر است؛ مانند كافران زمان جاهلیت،

 

و مَنْ شَكَّ في شَیْ‏ءٍ مِنْ قَوْلي هَذا،

 و هر كه در چیزی از سخنان امروز من شك كند،

 

فَقَدْ شَكَّ فِی الْكُلِّ مِنْهُ، و الشّاكُّ في ذٰلِكَ، فَلَهُ النّارُ.

در همه‌ ی سخنانم شک کرده، و سرانجام چنین کسی آتش جهنم است.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! حَبانِیَ اللّٰهُ بِهٰذِهِ الْفَضيلَةِ،

ای مردم! امامت علی هدیه‌ ی خدا به من است.

 

مَنّاً مِنْهُ عَلَيَّ و إِحْساناً مِنْهُ إِلَيَّ، و لا إِلٰهَ إِلّا هُوَ،

 او با این کار بر من منت نهاده و لطف نموده است، هیچ معبودی جز او نیست.

 

 لَهُ الْحَمْدُ مِنّي أَبَدَ الْآبِدينَ و دَهْرَ الدّاهِرينَ، عَلىٰ كُلِّ حالٍ.

برای همیشه، تا ابد و در همه حال، او را سپاس می‌گویم و ستایش می‌کنم.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! فَضِّلوا عَليّاً، فَإِنَّهُ أَفْضَلُ النّاسِ بَعْدي مِنْ ذَكَرٍ و أُنْثىٰ.

ای مردم! علی را برتر بدانید؛ زیرا او پس از من، از هر و مرد و زنی برتر است.

 

بِنا أَنْزَلَ‏ اللّٰهُ الرِّزْقَ، و بَقِیَ الْخَلْقُ،

به وسیله‌ ی ما، خداوند روزی داده است و آفریدگان باقی مانده‌اند.

 

مَلْعونٌ مَلْعونٌ، مَغْضوبٌ مَغْضوبٌ،

لعن و نفرین، خشم و غضب

 

مَنْ رَدَّ عَلَیَّ قَوْلي هٰذا و لَمْ يُوٰافِقْهُ.

بر كسی كه این سخن مرا انکار کند  و با این گفته‌ ی من مخالفت نماید!

 

ألٰا إِنَّ جَبْرَئيلَ خَبَّرَني عَنِ اللّٰهِ تَعالىٰ بِذٰلِكَ،

 بدانید که این را جبرئیل از سوی خدای متعال به من خبر داده

 

و يَقولُ: «مَنْ عادىٰ عَليّاً و لَمْ يَتَوَلَّهُ فَعَلَيْهِ لَعْنَتي و غَضَبي».

 و می‌ فرماید: «هركه با علی دشمنی كند و ولایتش را نپذیرد، لعنت و خشم من بر او باد!»

 

فَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ و اتَّقوا اللّٰهَ أَنْ تُخالِفوهُ،

حال که چنین است، هركس بنگرد كه برای فردایش چه فرستاده است! تقوای خدا را پیشه کنید و بترسید از اینکه با علی مخالفت كنید؛

 

فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبوتِها، إِنَّ اللّٰهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلونَ.

 مبادا گامى بعد از استواری بر ایمان متزلزل شود! بدانید خدا از آنچه انجام می‌دهید آگاه است.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! إِنَّهُ جَنْبُ اللّٰهِ الَّذي ذَکَرَ في كِتابِهِ،

ای مردم! علی «جنب الله» است که خدا در کتابش از او یاد نموده

 

فَقالَ تَعالیٰ: أنْ تَقولَ نَفسٌ يا حَسْرَتٰى‏ عَلى‏ ما فَرَّطْتُ في جَنْبِ اللّٰهِ.

خداوند متعال می‌فرماید: «مبادا كسى روز قیامت بگوید: افسوس كه در مورد جنب الله كوتاهی كردم.»

 

مَعاشِرَ النّاسِ! تَدَبَّروا الْقُرْآنَ، و افْهَموا آياتِهِ،

ای مردم! در قرآن تدبّر كنید و آیات آن را بفهمید.

 

و انْظُروا إِلیٰ مُحْكَماتِهِ، و لاتَتَّبِعوا مُتَشابِهَهُ.

در محکماتش به دقت بنگرید و از متشابهاتش پیروی نكنید.

 

فَوَ اللّٰهِ، لَنْ يُبَيِّنَ لَكُمْ زَواجِرَهُ، و لايوضِحُ لَكُمْ تَفْسيرَهُ،

 به خدا قسم، هیچ كس باطن قرآن را برای شما روشن نمی‌كند و تفسیرش را برایتان آشکار نمی‌نماید

 

إِلَّا الَّذي أَنَا آخِذٌ بيدِهِ، و مُصْعِدُهُ إِلَيَّ،

 مگر كسی كه اکنون دستش را گرفته و او را به سوی خود بالا می‌آورم،

 

و شائِلٌ بِعَضُدِهِ، و مُعْلِمُكُمْ أَنَّ

 بازویش را بلند می‌کنم و به شما اعلام می‌ دارم که:

 

«مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهٰذا عَليٌّ مَوْلاهُ»

«هركه من مولا و صاحب‌اختیار او هستم، این علی مولا و صاحب‌اختیار اوست.»

 

هُوَ عَليُّ بْنُ أَبي‌طالِبٍ، أَخي و وَصِيّي،

او علی بن ابیطالب است که برادر و وصیّ من می‌ باشد

 

و موالاتُهُ مِنَ اللّٰهِ عَزَّوَجَلَّ، أَنْزَلَها عَلَيَّ.

 و پیروی از وی دستوری است از سوی خداوند عزوجل، که خود بر من نازل فرموده است.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! إِنَّ عَليّاً و الطَّيِّبينَ مِنْ وُلْدي،

ای مردم! علی و پاکان از فرزندان من،

 

هُمُ الثِّقْلُ الْأَصْغَرُ، و الْقُرْآنُ الثِّقْلُ الْأَكْبَرُ،

 همان یادگار گران‌ بهای كوچك‌ تر اند و قرآن یادگار گران‌ بهای بزرگ‌ تر است.

 

فَكُلُّ واحِدٍ مُنْبِئٌ عَنْ صاحِبِهِ و موافِقٌ لَهُ،

هرکدام، از دیگر همراه خود خبر می‌دهد و با آن همراه است.

 

لَنْ يَفْتَرِقا حَتّىٰ يَرِدا عَلَيَّ الْحَوْضَ؛

 این دو هرگز از هم جدا نمی شوند تا در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند.

 

هُمْ أُمَناءُ اللّٰهِ في خَلْقِهِ، و حُكَماؤُهُ في أَرْضِهِ.

آنها امین خدا در بین آفریدگان و فرمانروای او در زمین می‌ باشند.

 

أَلٰا و قَدْ أَدَّيْتُ، أَلٰا و قَدْ بَلَّغْتُ، أَلٰا و قَدْ أَسْمَعْتُ،

بدانید كه من امر خدا را ادا کردم. بدانید كه من رسالت الهی را ابلاغ كردم. بدانید که من پیام خدا را به گوشتان رساندم.

 

أَلٰا و قَدْ أَوْضَحْتُ، أَلٰا و إِنَّ اللّٰهَ عَزَّوَجَلَّ قالَ

 بدانید كه من امامت علی را روشن نمودم. آگاه باشید که خداوند عزّوجلّ فرمان داد

 

و أَنَا قُلْتُ عَنِ اللّٰهِ عَزَّوَجَلَّ.

و من از جانب او بازگو نمودم.

 

 أَلٰا إِنَّهُ لَيْسَ أَميرُ الْمُؤْمِنينَ غَيْرَ أَخي هٰذا،

بدانید كه جز این برادرم، هیچ کس امیرالمؤمنین نیست

 

و لاتَحِلُّ إِمْرَةُ الْمُؤْمِنينَ بَعْدي لِأَحَدٍ غَيْرِهِ.

و برای احدی غیر از او روا نیست كه امیرِ مؤمنان باشد.

دانلود متن خطبه غدیر بخش سوم


شرح ختم خطبه غدیر بخش سوم – 1

فایل صوتی شرح خطبه غدیر بخش سوم – شماره 1

 

متن شرح خطبه غدیر بخش سوم – 1

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین

در شرح خطبه غدیر، بخش سوم به این جملات زیبا از وجود نازنین رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می رسیم که فرمودند:

فَاعْلَمُوا مَعاشِرَ النّاسِ أَنَّ الله قَدْ نَصَبَهُ لَکُمْ وَلِیّاً وَ إِماماً.
ای مردم بدانید! که خداوند تبارک و تعالی(امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام) را برای شما ولیّ و امام قرار داد. خطبه غدیر

 مُفتَرضُ طاعَتَهُ، یعنی این که اطاعت او بر تمام مردم واجب است و اگر چیزی فرمود، باید اطاعت شود! عَلَی الْمُهاجِرینَ وَالْأَنْصارِ، چه مهاجر باشد چه انصار وَ عَلَی التّابِعینَ لَهُمْ بِإِحْسانٍ، وَ عَلَی الْبادی وَالْحاضِرِ، چه در روستا باشند، چه در شهر باشند.

وَ عَلَى الْأَعْجَمِيِّ وَ الْعَرَبِيِّ چه عجم باشند، چه عرب باشند، وَالْحُرِّ وَالْمَمْلوک چه عبد باشد، چه حر باشد، وَالصَّغیرِ وَالْکبیرِ کوچک باشد یا بزرگ، والْأَبْیضِ وَالأَسْوَدِ سفید باشد یا سیاه.

وَ عَلی کلِّ مُوَحِّدٍ بر هر کسی که ادعا می کند من یکتا پرستم و خداوند را می پرستم و او را عبادت می کنم، اطاعت امیرالمؤمنین علیه السلام واجب است. لذا اگر امیرالمؤمنین علیه السلام امری فرمودند، باید اطاعت کرد!

عصمت امیرالمومنین علیه السلام

 وقتی که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم بر مردم این چنین می فرمایند. این دلالت بر عصمت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می کند. چرا؟ چون پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نفرمودند و قید نزدند.

در یک مسئله فقط از علی ابن ابیطالب علیه السلام اطاعت کنید؛ بلکه به طور مطلق فرمودند وقتی که به طور مطلق بیان شد یعنی که در تمام مراحل زندگی چه در دین چه در دنیا اگر علی بن ابیطالب صلوات الله علیه امر کردند، باید بدون چون و چرا اطاعت کنیم و تسلیم امر او باشیم.

امر امامت به دست مردم نیست

بحث ما در اینجا هست که ما شیعیان می گوییم که مردم هیچ اختیاری در انتخاب امام ندارند. لذا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: اَنَّ الله. نفرمودند: حتی اَنَّنی. نفرمودند حتی من نصب می کنم علی بن ابیطالب علیه السلام را به عنوان امام؛ فرمودند: خداوند او را نصب کرده است به عنوان ولیّ و امام و این که نَصَبَهُ نصب کرده است.

او را نه این که امروز نصب کرده بلکه سالها قبل یعنی در عالم نورانیت و خلقت نورانی اهل بیت علیهم السلام در آن جا خداوند امیرالمؤمنین علیه السلام را بعنوان ولیّ و امام برای مردم نصب کرده است.

نه این که برای مردم بلکه برای آن چه خدا خلق کرده است ماسِوَی الله همه باید مطیع امر امیرالمؤمنین علیه السلام باشند. لذا ما می گوییم امر امامت به دست مردم نیست.

و َرَبُّکَ یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ وَیَخْتَارُ.
خداوند هست که بخواهد، می آفریند بخواهد برمی گزیند. سوره قصص / ۶۸

مَا کَانَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ یعنی آنان (مردم) هیچ اختیاری در این امر یعنی امر امامت ندارد. و در آیه بعدی:

وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا.
منِ خدا به تنهایی هستم که برای مردم جعل می کنم و انتخاب می‌کنم و قرار می دهم شخصی را به عنوان امام. سوره بقره / ۱۲۴

پس یعنی اینجا مردم کاره ای نیستند. مردم نمی توانند امام را و کسی را که جانشین پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم باشد، انتخاب کنند. امکان بی راهه رفتنش هست اما اگر خدا انتخاب کرد، به هیچ عنوان در آن بیراهه نرفته اند. چرا که هیچ اشتباهی از او سر نمی‌زند.

در کتاب الکافی شریف جلد 1 صفحه۱۹۹ امام رضا علیه السلام فرمودند: و أَمْرُ الْإِمَامَةِ مِنْ تَمَامِ الدِّينِ، اگر کسی امامت را قبول نداشته باشد، اگر کسی علی بن ابیطالب علیه السلام را قبول نداشته باشد، اصلا دین (خدا) را قبول ندارد. اصلا دینی او ندارد.

در یک حدیث دیگر فرمودند: لا دِينَ لِمَن دانَ بولايةِ إمامٍ جائرٍ لَيسَ مِنَ اللّه کسی که امامت کسی را قبول کند که از طرف خدا منصوب نیست. این اصلأ دین ندارد. نه این که بگوییم یک درصدی از دین را دارد. نه این اصلأ هیچ دین ندارد.

چون دین چیزی هست که ما تسلیم خدا باشیم. خداوند علی بن ابیطالب علیه السلام را جانشین پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم قرار داده؛ ما هم باید بپذیریم. اگر واقعا خدا پرست باشیم، چون امر خدا واجب الاطاعه است. این هم از این قسمت خطبه شریفه رسول خدا.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته


شرح ختم خطبه غدیر ادامه بخش سوم – 2

فایل صوتی شرح ختم خطبه غدیر ادامه بخش سوم – 2


متن
شرح ختم خطبه غدیر ادامه بخش سوم – 2

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران، می ‌رسیم به این فراز از خطبه‌ غدیر که رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ درباره امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند:

ماضٍ حُكْمُهُ، جازٍ قَوْلُهُ، نافِذٌ اَمْرُهُ، مَلْعُونٌ مَنْ خالَفَهُ، مَرْحُومٌ مَنْ تَبِعَهُ وَ صَدَّقَهُ، فَقَدْ غَفَرَ اللَّهُ لِمَنْ سَمِعَ له وَ اَطاعَ لَهُ خطبه غدیر

خلاصه ای از قبل؛ در این قسمت رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند: «او مفترض الطّاعه می‌ باشد. اطاعت او بر سیاه پوست، سفید پوست، بر مهاجرین، بر انصار، بر کوچک، بر بزرگ، در شهر باشد یا در روستا باشد، فرقی نمی‌ کند، به طور مطلق اگر فرموده ای داشت امیرالمؤمنین علیه السلام، واجب است که اطاعت بشود.»

بالاترین و بزرگترین منزلت در نزد پروردگار «مفترض الطّاعه» بودن است.

مرحوم ابن صفّار در کتاب بصائر الدّرجات، جلد 1، صفحه‌ ۵۰۹ این چنین می‌آورد از امام صادق علیه السلام که فرمودند:

«وَللهِ ما فِی الأرض مَنزِلَۀ أعظَمُ عِندَ الله مِن مُفتَرَض ُ الطّاعَه» کتاب بصائر الدّرجات، جلد 1، صفحه‌ ۵۰۹

به خدا قسم در روی زمین، بزرگ‌ترین منزله و باعظمت ترین مقام نزد پروردگار از مفترض الطّاعه نیست. پس اگر کسی شد «مفترض الطّاعه»، یعنی بالاترین مقام را دارد و بزرگ‌ ترین مقام نزد او است.

در این قسمت از خطبه هم رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند: «او مفترض‌الطّاعه هست، باید از او تبعیّت کرد.» وقتی شد «مفترض الطّاعه»، پس «ماضٍ حُکمُه» یعنی حکمش جاری و ساری است.

«جائزٌ قَولُه» قولش لازم است. یعنی واجب است بر همه آن را انجام بدهند. «نافِذٌ أمرُه» امر او نافذ است. یعنی لازم ‌الاجرا است. یعنی نباید مخالفت بشود. اگر کسی مخالفت کرد با فرمان امیرالمؤمنین علیه ‌السّلام، این شخص «ملعون» است، مورد لعن واقع می‌ شود.

اثبات عصمت امیرالمؤمنین علیه السلام از فرمایش رسول صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ؛ حال از همین قسمت که فرمودند: «مفترض الطّاعه است، ماض حکمه، جائز قوله نافذٌ امره»، عصمت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام به دست می ‌آید. چگونه؟

به این شکل که فرمودند اطاعت او واجب است بر همگان بدون هیچ قیدی و شرطی، و فرمودند تسلیم او باشید. چون خداوند تبارک و تعالی امر به معصیت نمی‌کند و اگر مخلوق هم بخواهد اطاعت او امر به گناه باشد، اطاعت او واجب نیست.

در این جا تناقض پیش می ‌آید. از یک طرف می ‌فرمایند که اطاعت کنید و از طرف دیگر خواسته باشند شخصی که مفترض الطّاعه هست، امر به گناه کند، فلذا اطاعتش واجب نیست، پس نباید تناقض پیش بیاید.

وقتی رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند: نافذ است امر او، اطاعتش واجب است. مفترض الطّاعه هست، پس یعنی او معصوم است. هر چه می ‌گوید از سمت خدا می ‌گوید.

نتیجه‌ اطاعت و عدم اطاعت چه می‌شود؟

فرمودند: «مَلعونٌ مَن خالَفَه» اگر کسی مخالفت کرد، (ملعون می‌شود) چرا؟ چون مخالفت با علی ابن ابیطالب علیه ‌السّلام مخالفت با خدا است. چون این چنین است، پس در واقع اگر کسی مخالفت کرد، یعنی مقابل خداوند ایستاده است.

لذا می‌شود «ملعونٌ» و اگر کسی رد کرد حکم امام را، مانند این است که حکم خداوند تبارک و تعالی را رد کرده، این می‌ شود نتیجه‌ عدم اطاعت، امّا اگر اطاعت کردی، «مَرحومٌ مَن صَدَّقَه» تصدیق کرد هر آنچه که او فرمود. در این صورت چه می شود؟ مَرحومٌ (مورد رحمت پروردگار واقع می‌شود.)

در آیه‌ قرآن داریم: …

وَ رَحمَتُ رَبِّک خَیرٌ مِمّا یَجمَعون. سوره زخرف / 32

رحمت پروردگار از همه چیز که جمع کردید و نگه داشتید، بالاتر است. اگر می‌خواهیم مورد رحمت الهی واقع بشویم، باید «صَدَّقَه». یعنی هرچه که امیرالمؤمنین علیه‌ السّلام فرمودند، تصدیق کنیم.

این تصدیق بر دو نوع است. هم با قلب و هم با عمل، یعنی هر دو باید با هم باشد، نه این که با قلب ‌مان تصدیق نکنیم. با عمل به زور انجام دهیم و بالعکس ان ‌شاءالله که بتوانیم در تمام مراحل زندگی از امیرالمؤمنین علیه ‌السّلام تبعیّت کنیم.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه

السّلام علیکم و رحمه الله و برکاته


شرح ختم خطبه غدیر ادامه بخش سوم – 3

فایل صوتی شرح ختم خطبه غدیر ادامه بخش سوم – 3

 

متن شرح ختم خطبه غدیر ادامه بخش سوم – 3

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران.

یکی از سلسله سندهای مهم که به غدیر بر می گردد، معروف است به سند فاطمیات، این سند از حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها شروع می شود و به حضرت زهرا سلام الله علیها ختم می شود که مرحوم علامه امینی در الغدیر شریف این سلسله سند را ذکر می کند.

می فرمایند: «حَدَّثَتْنِی فَاطِمَةُ وَ زَینَبُ وَ اُمُّ کُلْثُومٍ بَنَاتُ مُوسَی بْنِ جَعْفَرٍ علیه السلام» یعنی حضرت فاطمه معصومه، زینب دختر موسی بن جعفر و ام کلثوم علیهما السلام قُلْنَ حَدَّثَتْنَا فَاطِمَةُ بِنْتُ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ صادق فرمودند: حدیث کردند.

از فاطمه دختر امام صادق علیه السلام، فاطمه دختر جعفر بن محمد بن صادق، از فاطمه بنت محمد بن علی، یعنی از فاطمه دختر امام باقر علیه السلام و ایشان از فاطمه بنت علی بن حسین علیه السلام از فاطمه فرزند و دختر امام سجاد علیه السلام، باز حضرت فاطمه بنت علی بن حسین علیه السلام حَدَّثَتْنِی فَاطِمَةُ وَ سُکَینَةُ ابْنَتَا الْحُسَینِ بْنِ عَلِی باز حدیث کردند.

از فاطمه و سکینه سلام الله علیهما که دختران حسین بن علی علیه السلام هستند، از ام کلثوم بنت فاطمه علیها السلام،  ام کلثوم سلام الله علیها از مادر بزرگوارشان حضرت زهرا سلام الله علیها، فاطمه بنت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند:

«انسیتم قول رسول الله صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه یوم غدیر خم آیا شما فراموش کردید؟! سخن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را در روز غدیر خم که فرمودند: من کنت مولاه فعلی مولاه»

پس یکی از سلسله سندها بسیار زیباست که از حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها شروع می شود تا حضرت زهرا سلام الله علیها. یک مطلب مهم این که اسم فاطمه برای اهل بیت علیهم السلام خیلی قداست دارد. پس سعی کنید ما هم اگر خداوند تبارک و تعالی دختری عنایت فرمود، حتما اسم یکی از آنها را فاطمه بگذاریم.

مطلب دوم بحث غدیر را می رساند که چقدر مهم است، از حضرت معصومه سلام الله علیه این را روایت می کند.

رسیدیم به این فراز که:

قَدْ غَفَرَالله لَهُ وَلِمَنْ سَمِعَ مِنْهُ وَ أَطاعَ لَهُ. مَعاشِرَالنّاسِ! إِنَّهُ آخِرُ مَقامٍ أَقُومُهُ فی هذا الْمَشْهَدِ، فَاسْمَعوا وَ أَطیعوا وَانْقادوا لاَمْرِ لاَمْرِ(الله) رَبِّکمْ خطبه غدیر

کسی که قبول ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام را نکند، مورد رحمت و مغفرت الهی واقع نمی شود. اینها را در جلسه قبل گفتیم.

 در اینجا می فرمایند: اگر می خواهید مورد مغفرت پروردگار واقع شوید، هر چه امیرالمؤمنین علیه السلام گفتند، بشنوید و اطاعت کنید. بعد فرمودند: «إِنَّهُ آخِرُ مَقامٍ أَقُومُهُ فی هذا الْمَشْهَدِ» رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم با این جمله می خواهند بفرمایند که آخر عمر من است. دیگر من بر نمی گردم به مکه و این مطلب را برای شما بگویم.

 سه کلمه مهم در این جا فرمودند: فاسمعوا یعنی بشنوید. این شنیدن گاه  اوقات با گوش است و گاه با قوه روحانی است یعنی انسان با نور باطن متوجه یک مطلب می شود مانند اینکه به دلم افتاد بعد اطیعوا، او را اطاعت کنید.

اطاعت سه تا مطلب در آن نهفته شده، یکی رغبت است. یعنی اگر علی بن ابیطالب علیه السلام امری داشتند، با رغبت قبول می کنم. دوم خضوع داشته باشم و خشوع یعنی هر چه گفت، سر سپرده او باشم و سوم آن چه را که فرمودند، عمل کنم.

بعد فرمودند وَانْقادوا، وَانْقادوا یک امر قلبی است. یعنی گردن نهادن، پیروی کنم از او. حضرت فرمودند، علی بن ابیطالب علیه السلام. هر چه گفت، بشنوید و اطاعت کنید و انقاد داشته باشید. یعنی به امر او گردن نهید.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه

السّلام علیکم و رحمه الله و برکاته


شرح ختم خطبه غدیر ادامه بخش سوم – 4

فایل صوتی شرح ختم خطبه غدیر ادامه بخش سوم – 4

متن شرح ختم خطبه غدیر ادامه بخش سوم – 4

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. به این فراز می رسیم که رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند:

فَإِنَّ الله عَزَّوَجَلَّ هُوَ مَوْلاکُمْ وَإِلهُکُمْ، ثُمَّ مِنْ دونِهِ رَسولُهُ وَنَبِیُهُ محمد ولیکم القائم الْمخاطِبُ لَکُمْ، ثُمَّ مِنْ بَعْدی عَلی وَلِیُّکُمْ وَ إِمامُکُمْ بِأَمْرِالله رَبِّکُمْ. خطبه غدیر

در فراز قبل گفتیم که رسول خدا صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند: بشنوید و اطاعت کنید و منقاد و سر سپرده امر پروردگارتان باشید. در اینجا می فرمایند که: خداوند تبارک و تعالی مولای شما است «مولاکم» ولیّ و سرپرست شما است که به این واژه «ولی» در جلسات قبل مفصل پرداختیم.

والهکم، اله به چه معنا است؟ در واقع الله، اصلش از اله گرفته شده است. در حدیثی از هشام بن حکم داریم در کافی شریف جلد 1 صفحه 87 که می گوید: سؤال کردم از از امام صادق سلام الله علیه عن اسماء الله واشتقاقها؟ این که کلمه الله برگرفته از چیست؟ فقال لی: یا هشام! الله مشتق من اله. الله مشتق از اله شده است.

معانی اله در روایات:

در معنای عبادت:

در روایات دیگه و در لغت داریم که اله به معنی العباده. خب این اله به چه معنا هست؟ چند معنا در موردش گفتند؛ یکی از معنا عبادت است، یعنی او معبود است و ما باید او را عبادت کنیم.

در معنای متحیر العقول:

یکی دیگه از معانی متحیر العقول است؛ اله اخذ فیه قید التحیر. یعنی متحیر می شود عقل در مورد ذات پروردگار. لذا به ما امرکردند در ذات پروردگار فکر نکنیم. چرا که انسان زندیق می شود. درمورد صفات الهی بحث کنید اما باز هم در صفات الهی؛ عقل و وهم انسان به جایی نمی رسد.

جمیع صفات خوب:

یکی دیگر از معانی که در مورد الله گفتند، دلالت بر جمیع صفات خوب و علیا و بالا است.

همه به او نیازمند هستند:

دیگر از معانی اله این است که همه چیز نیازمند او است. او خالق انسان است، او رازق انسان است، او باید ببخشد ما را. همه کار بر می گردد به پروردگار تبارک و تعالی.

در این جا ادامه خطبه رسول خدا می فرماید: ثُمَّ مِنْ دونِهِ رَسولُهُ و نبیه محمد؛ یعنی غیر از خداوند دیگر چه کسی مولای شما است که باید بشنوید حرف او را و اطاعت کنید و منقاد او باشید؟ می فرماید رسول خدا صلی الله علیه و آله. او کسی که الان با شما سخن می گوید و صحبت می کند که این با سوره احزاب آیه 6 برابری دارد:

النَّبِيُّ أَوْلي بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ. سوره احزاب / 6

در ادامه این خطبه می فرماید: ثُمَّ مِنْ بَعْدی عَلی وَلِیُّکُمْ وَ إِمامُکُمْ بِأَمْرِالله رَبِّکُمْ، پس در مورد خداوند تبارک و تعالی باید بشنویم و اطاعت کنیم و منقاد او باشیم. در مورد رسول الله صلی الله علیه و آله هم به همین شکل، بعد از من چه کسی؟ «علی ولیکم»، علی بن ابیطالب علیه السلام ولی و امام شما است به امر پروردگارتان. نه این که از سمت منِ پیغمبر باشد. بلکه از طرف خداوند است که باید منقاد او باشید. سرسپرده او باشید، اطاعت او کنید و هر چه گفت، بشنوید.

این فراز از خطبه غدیر با این آیه تطابق دارد، سوره مائده آیه 55:

إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَ هُمْ رَاكِعُونَ. سوره مائده/ 55

که: ولی و سرپرست شما آن کسی است که اولویت بر شما دارد. اول پروردگار است بعد رسول صلی الله علیه و آله و آن کسی که در حال رکوع زکات داد و در بین تفاسیر شیعه و اهل سنت است که آن کسی نبود جز علی بن ابیطالب علیه السلام.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.


شرح ختم خطبه غدیر ادامه بخش سوم – 5

فایل صوتی شرح ختم خطبه غدیر ادامه بخش سوم – 5

متن شرح ختم خطبه غدیر ادامه بخش سوم – 5

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ در خطبه غدیر، فرمودند:

ثُمَّ الْإِمامَةُ فی ذُرِّیَّتی مِنْ وُلْدِهِ إِلی یَوْمٍ تَلْقَوْنَ الله وَرَسولَهُ. خطبه غدیر

گفتیم که رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فرمودند که امر پروردگار را بشنوید و اطاعت کنید و منقاد امر او باشید.

بعد فرمودند که ولیّ شما من هستم و همان حکم قبل در این جا هم جاری است. یعنی بشنوید و اطاعت کنید و منقاد امر من باشید. سپس فرمودند: ثُمَّ مِنْ بَعْدی عَلیّ وَلِیُّکُمْ وَ إِمامُکُمْ ولی شما و امام شما بعد از من علی بن ابیطالب علیه السلام است. بشنوید و اطاعت کنید و منقاد و سر سپرده او باشید.

حالا می فرمایند: ثُمَّ الْإِمامَةُ فی ذُرِّیَّتی مِنْ وُلْدِهِ این که امامت تا قیامت که خداوند و رسولش را ملاقات می کنید، در ذریه من می باشد. امامت به چه معناست؟

در جلسه چهارم توضیح دادم که امام به چه معانی می آید. امام در لغت به معنای اصل و ریشه و به معنای حقیقت یک چیز است. بزرگ قوم را امام می گویند. لذا باید همه از او پیروی کنند.

اما امامت در روایات و آیات و در بحث ما کمی متفاوت است. گفتیم امامت بالاترین مقامی است که خداوند به بنده ای عنایت می کند که از آن مقام بالاتر نیست که حتی از رسالت و نبوت مهمتر و بالاتر است و رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ هر سه را داشتند. هم نبی، هم رسول و هم امام بودند. این موضوع را در جلسات قبل بطور کامل شرح دادیم.

 در روایات این چنین آمده است که امامت عهد الله است. علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمودند: الامامه خلیفه الله امام جانشین خدا بر روی زمین است. و فرمودند: اِنَّ الاِمامَةَ اُسُّ الاِسلامِ النامى، اس به معنای اصل یک بنا، یعنی امامت به معنای تمام و حقیقت و ریشه اسلام است، امامت ما اهل بیت علیهم السلام.

پس اگر کسی این ریشه را نداشته باشد، اسلام او بدون این ریشه به زودی از بین می رود. اِنَّ الاِمامَةَ زِمامُ الدّین. امام علی بن موسی الرضا علیه السلام برای ما امام و مقام او را اینگونه معرفی می کنند: اِنَّ الاِمامَةَ زِمامُ الدّین وَ نِظامُ المُسلِمینَ. امامت موجب استقامت دین است و به یک معنا تمام دین به این استقامت برمی گردد و اگر کسی این استقامت را نداشته باشد.

تمام دینش و اسلامش از بین می رود و در ادامه فرمودند: نِظامُ المُسلِمینَ. نظام برای واضح شدن معنای آن مثالی می زنم: تسبیحی را تصور کنید. تا وقتی نخ این تسبیح محکم است، تمام مهره ها دور هم جمع هستند. اگر این نخ پاره شود، کار تسبیح تمام است!

 مهره ها از بین می رود و هر قسمت به جایی پرتاب می شود. حال امامت چون نخ تسبیح است، یعنی تمام احکام دین و تمام ارکان اسلام بر اساس امامت است. یعنی دور امامت نقش می بندد و دور می زند. اگر این امامت نباشد، احکام دین همه پاره پاره می شود و هر کدام به یک طرف می رود.

پس اگر کسی می خواهد مسلمین و مسلمانان همه با هم و کنار هم باشند، باید امامت را قبول کند. امامت امیرالمؤمنین علیه السلام و اولادش علیهم السلام را.

در این فراز رسول الله صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ می فرمایند: این امامت من، بعد از من، به علی بن ابیطالب علیه السلام می رسد. بعد ذریه من و از فرزندان او که آن ها امامان بعد از علی بن ابیطالب علیه السلام هستند.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.


شرح ختم خطبه غدیر ادامه بخش سوم – 6

فایل صوتی شرح ختم خطبه غدیر ادامه بخش سوم – 6


شرح ختم خطبه غدیر ادامه بخش سوم – 7

فایل صوتی شرح ختم خطبه غدیر ادامه بخش سوم – 7

 


شرح ختم خطبه غدیر ادامه بخش سوم – 8

فایل صوتی شرح ختم خطبه غدیر ادامه بخش سوم – 8

 


برای مشاهده و مطالعه بیشتر در مورد امیرالمؤمنین علیه السلام و غدیر می توانید به لینک فهرست مطالب غدیر مراجعه نمایید.
فهرست غدیر

 

برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.
فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب محرم کتابخانه خدمتگزاران

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. سلام و خداقوت ،کارتون بسيار عالي و بي نقص هست و اميدوارم که با اينگونه کارها تعداد شيعيان مولا علي هر روز بيشتر و قوي تر از قبل ظاهر بشن ان شاإالله و اللهم عجل لوليک الفرج ان شاإالله
    سپاسگذارم موفق و سربلند باشيد در پناه مولا

    1. سلام علیکم
      سپاسگزاریم از لطف و نظر شما
      در پناه اهل بیت علیهم السلام باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا