ادعیه و زیارات غدیرآثار صوتی غدیربزرگسالسخنرانی صوتی غدیرغدیرفایل صوتیفایل ویدیوییمتنیمخاطبیننوجواننوع محتوا

ختم خطبه غدیر بخش دوم ( همراه با شرح خطابه غدیر )

طرح ختم خطبه غدیر بخش دوم – به همراه شرح فرازهایی از این بخش

در ختم خطبه غدیر بخش دوم به این قسمت از خطبه اشاره دارد که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: که خدای متعال بر من وحی فرمود که؛  اگر آنچه بر من نازل فرموده ابلاغ نکنم، رسالتش را انجام نداده‌ ام. و آن ابلاغ ولایت علی ابن ابیطالب علیهماالسلام است. برای مشاهده متن و شرح این قسمت به فایل های زیر مراجعه نمایید.


فایل صوتی ختم خطبه غدیر بخش دوم

 

متن ختم خطبه غدیر بخش دوم – فرمان الهی در موضوع امامت

 

وَ أُؤَدّي ما أَوْحىٰ إِلَيَّ، حَذَراً مِنْ أَنْ لاأَفْعَلَ

و اینک آنچه خداوند به من وحی فرموده ادا می‌نمایم؛ از بیم آنکه اگر

 

فَتَحِلَّ بي مِنْهُ قارِعَةٌ لايَدْفَعُها عَنّي أَحَدٌ،

 اگر انجام ندهم، عذابی کوبنده بر من نازل شود که هیچ کس توان دور کردن آن را از من ندارد،

 

وَ إِنْ عَظُمَتْ حيلَتُهُ ـ لا إِلٰهَ إِلّا هُوَ ـ لِأَنَّهُ قَدْ أَعْلَمَني

هرچند بسیار چاره‌ اندیشی کند ـ هیچ معبودی جز او نیست. ـ زیرا او به من اعلام نموده که

 

أَنّي إِنْ لَمْ أُبَلِّغْ ما أَنْزَلَ إِلَيَّ فَما بَلَّغْتُ رِسالَتَهُ،

 اگر آنچه بر من نازل فرموده ابلاغ نکنم، رسالتش را انجام نداده‌ام؛

 

وَ قَدْ ضَمِنَ لي تَبارَكَ و تَعالىٰ الْعِصْمَةَ،و هُوَ اللّٰهُ الْكافي الْكَريمُ.

و خداوند متعال حفاظت و مصونیت را برایم ضمانت نموده است. او همان خدای کفایت‌ کننده و كريم است.

 

فَأَوْحىٰ إِلَيَّ:بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحيمِ

او به من چنين وحی كرده است: به نام خداوند بخشنده‌ ی مهربان

 

يا أَيُّها الرَّسولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ في عَليٍّ،

اي پیامبر! آن چه از طرف پروردگارت ـ بر تو نازل شده است، (به مردم) برسان.

 

 يَعْني في الخِلافَةِ لِعَليِّ بْنِ أبي‌طالِبٍ

درباره‎ ی جانشینی علی بن ابی طالب

 

و إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ و اللّٰهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ

اگر انجام ندهی، رسالت خدا را نرسانده‌ ای و خدا تو را از مردم حفظ می كند.

 

مَعاشِرَ النّاسِ! ما قَصَّرْتُ في تَبْليغِ ما أَنْزَلَ اللّٰهُ تَعالىٰ

ای مردم! من در رساندن آنچه خداوند متعال بر من نازل فرموده، كوتاهی نكردم.

 

إِلَيَّ، و أَنَا مُبَيِّنٌ لَكُمْ سَبَبَ هَذِهِ الْآيَةِ.

اکنون سبب نازل شدن این آیه را برای شما بیان می‌کنم.

 

إِنَّ جَبْرَئيلَ هَبَطَ إِلَيَّ مِراراً ثَلاثاً،

جبرئیل سه بار بر من فرود آمد

 

يَأْمُرُني عَنِ السَّلامِ رَبّي،و هُوَ السَّلامُ،

و از طرف خداوند، که سلام است،

 

  أَنْ أَقومَ في هَذا الْمَشْهَدِ، فَأُعْلِمَ كُلَّ أَبْيَضَ و أَسْوَدَ،

 به من فرمان داد در اين‌جا بایستم و به هر سفید و سیاهی اعلام كنم

 

أَنَّ عَليَّ بْنَ أَبي طالِبٍ أَخي، و وَصِيّي، و خَليفَتي،

كه علي بن ابیطالب برادر، وصی و جانشین من

 

و الْإِمامُ مِنْ بَعْدي، الَّذي مَحَلُّهُ مِنّي مَحَلُّ هارونَ مِنْ موسَى،

 و امام پس از من است. علی بن ابی طالب کسی است که جایگاهش نسبت به من مانند جایگاه هارون نسبت به موسی است؛

 

إِلّا أَنَّهُ لا نَبيَّ بَعْدي، و هُوَ وَلِيُّكُمْ مِن بَعْدِ اللّٰهِ و رَسولِهِ،

 جز اینکه پس از من هیچ پیغمبری نخواهد آمد. بعد از خدا و پیامبرش، او مولای شماست.

 

و قَدْ أَنْزَلَ اللّٰهُ تَبارَكَ و تَعالٰى عَلَيَّ بِذَلِكَ، آيَةً مِنْ كِتابِهِ.

 خداوند متعال آیه‌ ای از قرآن را درباره‌ ی ولایت علی، بر من نازل فرموده است.

 

إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللّٰهُ و رَسولُهُ و الَّذينَ آمَنوا،

مولا و صاحب اختيار شما، تنها خدا و پیامبرش هستند و كسانى كه ايمان آورده ‏اند،

 

الَّذينَ يُقيمونَ الصَّلاةَ،و يُؤْتونَ الزَّكاةَ، و هُمْ راكِعونَ

 همان كسانى كه نماز را به پا مى‏ دارند و در حال ركوع، زكات مى‏ دهند.

 

وَ عَليُّ بْنُ أَبي طالِبٍ أَقامَ الصَّلاةَ و آتَى الزَّكاةَ و هُوَ راكِعٌ،

و علی بن ابیطالب كسی است كه نماز را به پا داشته و در حال ركوع صدقه داده است.

 

 يُريدُ اللّٰهَ عَزَّوَجَلَّ في كُلِّ حالٍ؛ و سَأَلْتُ جَبْرَئيلَ،

 او در همه حال، خداوند عزّوجل را در نظر دارد. من از جبرئیل خواستم

 

أَنْ يَسْتَعْفِیَ لي عَنْ تَبْليغِ ذٰلِكَ إِلَيْكُمْ؛

تا از خدا بخواهد مرا از معرّفی رسمی علی بن ابیطالب معاف كند؛

 

أَيُّها ‌النّاسُ! لِعِلْمي بِقِلَّةِ المُتَّقينَ، و كَثْرَةِ الْمُنافِقينَ،

  ای مردم! ـ زیرا من از کمی پرهیزکاران، زیادی منافقان،

 

وادْغالِ الْآثِمينَ، و خَتْلِ الْمُسْتَهْزِءينَ بِالْإِسْلامِ،

 فساد انگیزی گناه‌ کاران و نیرنگ مسخره‌ کنندگانِ اسلام آگاهم.

 

الَّذينَ وَصَفَهُمُ اللّٰهُ في كِتابِهِ‏ بِأَنَّهُمْ يَقولونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ

آنان کسانی هستند که خدا در قرآن چنین توصیفشان كرده است: به زبان می آورند

 

ما لَيْسَ في قُلوبِهِمْ، و يَحْسَبونَهُ هَيِّناً و هُوَ عِنْدَ اللّٰهِ عَظيمٌ.

آنها چيزى را كه در دل‌هایشان نيست. و اين نفاق خود را ساده می پندارند در حالیكه نزد خدا بزرگ است.

 

و كَثْرَةِ أَذاهُمْ لي في غَيْرِ مَرَّةٍ، حَتّىٰ سَمُّوني أُذُناً،

 اينها نه يك بار، بلكه چندين بار مرا آزُردند، تا جایی که مرا زودباور نامیدند

 

و زَعَموا أَنّي كَذٰلِكَ، لِكَثْرَةِ مُلازَمَتِهِ إيّايَ و إِقْبالي عَلَيْهِ؛

 و گمان می‌کردند كه من به‌ راستی زود باورم. و این تهمت‌ ها به خاطر همراهی بسیارِ علی با من و توجّه فراوانِ من به او بود؛

 

حَتَّى أَنْزَلَ اللّٰهُ عَزَّوَجَلَّ في ذٰلِكَ قُرْآناً:

تا آن‌ جا که خدای عزّوجل اين آيه را درباره‌ی آن منافقان بر من نازل فرمود:

 

و مِنْهُمُ الَّذينَ يُؤْذونَ النَّبيَّ و يَقولونَ هُوَ أُذُنٌ، قُلْ أُذُنُ ـ

و بعضي از آنها پيامبر را آزار مى ‏دهند و مى ‏گويند: «او زود باور است.»

 

عَلَى الَّذينَ يَزْعُمونَ أَنَّهُ أُذُنُ ـ‌ خَيْرٍ لَكُم،

(به کسانی که گمان می‌کنند او زود باور است) بگو: «گوش خوبى براى شماست،

 

يُؤْمِنُ بِاللّٰهِ و يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنينَ، و رَحْمَةٌ لِلَّذينَ آمَنوا مِنْكُمْ،

به خدا ايمان دارد و سخن‏ مؤمنان را باور مى‏ كند، و براى كسانى از شما كه ايمان آورده ‏اند، رحمت است.

 

و الَّذينَ يُؤْذونَ رَسولَ اللّٰهِ، لَهُمْ عَذابٌ أَليم.

و آنانی كه پيامبر خدا را اذيت می كنند، عذاب دردناكی دارند.

 

وَ لَوْ شِئْتُ أَنْ أُسَمِّیَ الْقائِلينَ بِذٰلِكَ بِأَسْمائِهِمْ لَسَمَّيْتُ،

اگر می‌خواستم، آنان را نام می‌بردم

 

و أَنْ أُومِئَ إِلَيْهِمْ بِأَعْيانِهِمْ لَأَوْمَأْتُ،و أَنْ أَدُلَّ عَلَيْهِمْ لَدَلَلْتُ،

و به يك يك آن‌ها اشاره می‌نمودم و آنها را معرّفی می‌كردم

 

و لٰكِنّي و اللّٰهِ في أُمورِهِمْ قَدْ تَكَرَّمْتُ.

ولی به خدا قسم، من درباره‌ ی آنان با بزرگواری رفتار نمودم.

 

و كُلُّ ذَلِكَ، لا يَرْضَى اللّٰهُ مِنّي إِلّا أَنْ أُبَلِّغَ ما أَنْزَلَ اللّٰهُ إِلَيَّ.

با اين كه اين افراد در ميان شما هستند و اين خطرات در كمين است، ولی تا آنچه را که خداوند بر من نازل فرموده ابلاغ نكنم، او از من راضی نخواهد شد.

 

ثُمَّ تَلا: يا أَيُّها الرَّسولُ! بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ‌ ـ في عَليٍّ ـ

دوباره پيامبر اکرم  این آيه را تلاوت فرمودند: ای پيامبر! آن چه از طرف پروردگارت ـ درباره‎ی جانشينی علی بن ابیطالب ـ بر تو نازل شده است، (به مردم) برسان.

 

  و إِنْ لَمْ تَفْعَلْ، فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ، و اللّٰهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ

اگر (اين كار را) انجام ندهی، رسالت خدا را نرسانده‌ای و خدا تو را از مردم حفظ می كند.

دانلود متن ختم خطبه غدیر بخش دوم


شرح خطبه غدیر بخش دوم – 1

فایل صوتی شرح خطبه غدیر – شماره 2

 

متن شرح خطبه غدیر بخش دوم – 1

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین

پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند:

أُقِرُّ لَهُ عَلَى نَفْسِي بِالْعُبُودِيَّة وَ وَ أَشْهَدُ لَهُ بِالرُّبُوبِيَّة.
اقرار می کنم به عبودیت پروردگار

خطبه غدیر

یکی از ویژگی های بارز پیامبران خداوند تبارک و تعالی و انبیا الهی این است که ما عبد پروردگار هستیم. ببینید در آیات این اشاره شده است؛ در مورد حضرت داوود علیه السلام می فرماید:

وَاذْكُرْ عَبْدَنَا دَاوُودَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ

در مورد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در سوره فرقان در آیه اول می فرماید:

تَبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ سوره فرقان /1

یا در سوره نجم می فرماید:

فَأَوْحَى إِلَى عَبْدِهِ مَا أَوْحَى.
این وحی را می رسانیم به عبدمان، آن چیزی که وحی کردیم. سوره نجم

و آیات دیگر؛ این عبودیت و این عبد بودن بسیار برای اهل بیت علیهم السلام و همچنین رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم قابل توجه بوده. امیرالمؤمنین علیه السلام در حدیثی که از امام باقر علیه السلام وارد شده است. فرمودند: کان من دعا امیرالمؤمنین: إِلَهِی کَفَى لِی عِزّاً أَنْ أَکُونَ لَکَ عَبْداً. برای من عزت است این که برای تو خدا عبد هستم.

و کَفَى بِی فَخْراً أَنْ تَکُونَ لِی رَبّا. و برای من افتخار است این که رب من تو هستی. پس این افتخار است برای انسان که عبد است. عبادت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم چقدر زیاد بوده!

شخصی مثل جابر آمد خدمت امام سجاد علیه السلام (این هم در کتاب امالی شیخ طوسی  صفحه 637) فرمودند که خداوند جنت و بهشت را برای شما خلق کرده است و برای کسی که شما را دوست داشته باشد. و خَلَقَ النّارَ لِمَن أبغَضَكُم. و جهنم هم برای کسی که شما را دشمن بدارد.

پس چرا این قدر خودتون را به زحمت می‌اندازید در راه عبادت؟ “قال له علی ابن الحسین علیه السلام یا صاحب رسول الله” یعنی ای صحابه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم که جابر باشد اما می دانی که جد من رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم “قد غفر الله له” اصلا در غفران و مغفرت پروردگار هست. اما با این حال دیدید که آن قدر عبادت کرد که “ورم القدم” یعنی دو پای مبارک ایشان ورم کرد. این قدر عبادت کردند.

“و قیل له” و بعد به رسول الله صلی الله علیه و اله گفته شد. “اتفعل هذا قد غفرلک” این چنین پروردگار را عبادت می کنی؛ در حالی که تو اصلا بخشیده شدی. گناهی ندارد پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم، بعد حضرت فرمودند: “اَفَلا اَکُونَ عَبْدا شَکُورا؟” آیا این نیست که انسان در مقابل پروردگار باید عبد شکور و شکرگزاری باشد؟

معنای عبد

حالا بحث در این است که معنای عبد چیست؟ ما شاید به آن اندازه نتوانیم عبادت کنیم. عبد یعنی چی؟ غایت تذلل و ذلت در قبال اطاعت پرورگار، یعنی این که من خودم را در مقابل یک بزرگی خار ببینم، خودم را کوچک ببینم، اصلا خودم را حساب نکنم. در مقابل کی؟ در مقابل پروردگار، همراهش باید چه باشد؟ اطاعت هم باشد. این را می گویند چی؟ این را می گویند عبد.

حالا عبد گاهی اختیاری هست و گاهی اوقات تکوینی که به این قسمت کاری نداریم. عبادت اختیاری چیست؟ “هو تعبد طوعا”، یعنی انسان عبادت کند طوعا، با اختیار. کرها نباشد یعنی چی؟ یعنی بالاجبار نباشد. با اختیار بتواند انسان عبادت کند.

لذا در همین خطبه حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم دارند اقرار می کنند: «من اقرار می کنم به عبودیت و من افتخار می کنم به این که عبد پروردگار متعال هستم.»

آخرین مطلب

عبودیت برای کسی که انسان برود خودش را کوچک کند، برای کسی که خودش عاجز است. خودش نمی تواند مریضی را از خودش دفع کند. این خودش عاجز است. این خودش بیچاره است، این نیازمند یک جای دیگر هست، بعد من جلوی او دستم را دراز کنم.

جلوی کسی که تمام هستی مطلق، تمام نفس‌ها در اختیار اوست. که او خداوند تبارک و تعالی باشد. ان شاءالله بتوانیم بنده خوب و خالص پروردگار باشیم.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته


شرح خطبه غدیر ادامه بخش دوم – 2

فایل صوتی ادامه شرح خطبه غدیر بخش دوم – 2

 

متن شرح خطبه غدیر بخش دوم – 2

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران، در ادامه خطبه‌ شریف غدیر، وجود نازنین رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند:

«و أشهَدُ لَه بِرُّبوبیَّه، وَأُؤَدّی ما أَوْحی إِلَیَّ مِن خَوفاً و حَذَراً مِنْ أَنْ تَحِلَّ بی قارِعَةٌ لایَدْفَعُها عَنّی أَحَدٌ» خطبه غدیر

در جلسه‌ قبل در این موضوع (فزاط) گفتیم که عبودیت به چه معنا هست که رسول خدا صلی الله علیه و آله به عبودییّت اقرار کردند. «وَأُقِرُّلَهُ بِالْعُبُودِیه»

گفتیم تذلُّل همراه با اطاعت است. لذا رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: «من عبد و بنده‌ پروردگار هستم و هر آن چه که او بگوید، اطاعت می کنم و به شما می‌ رسانم.»

معنای رب

در این قسمت می‌ فرمایند: «گواهی می‌ دهم که او «رب» و «پروردگار» من است.» «رب» به چه معناست؟ «رب» در لغت به این معناست که هر مادّه ‌ای که انسان را سوق بدهد به کمال، یعنی این شخص را به حدِّ منزل و به حدِّ کمال و به خوبی ‌ها برساند را می ‌گویند «رب»، یعنی کسی که پرورش می‌ دهد.

لذا می گویند: رَبَّتِ الاُمّ وَلَدُها، یعنی این که مادر فرزندش را پرورش می ‌دهد یا این که رَبُّ المُعَلِّمِ تِلمیذُه، این که معلم و استاد شاگردش را پرورش می‌ دهد، فلذا به او مربّی می ‌گویند. یا به یک شخص می گویند، «ارباب»، ارباب از این جهت که بزرگ و مربّی و پرورش دهنده‌ عبد است. به او می‌ گویند «ارباب» یعنی او بزرگ ان عبد است.

در اینجا فرموده ‌اند: و أشهَدُ لَه بِرُّبوبیَّه، گواهی می ‌دهم که خداوند تبارک و تعالی پروردگار من هست، یعنی من را پرورش داده است. و کسی که می خواهد پرورش پیدا کند به خوبی ها و نقص بدی و به سوی کمال قدم بردارد باید از طرف خداوند تبارک و تعالی باشد و خداوند هست که انسان را پرورش می دهد.

بعد می ‌فرمایند: «‌وَ أُؤَدّی ما أَوْحی إِلَیَّ بّه» یعنی چه؟ «أُؤَدّی» به معنای «وصول»، یعنی «إیصال»، رسیدن به آن حدّی که ذمّه‌ ام را بَریء کردم. یعنی این کار را من انجام دادم. لذا رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده ‌اند: «آن اندازه که به من وحی شد، من تمام آنها را انجام دادم، یعنی انجام وظیفه کردم.»

خَوفاً و حَذَراً مِنْ أَنْ تَحِلَّ بی قارِعَةٌ: ترس از این دارم که اگر یک اکراهی به من برسد که هیچ کس یارای دفع آن را از من نداشته باشد، می ترسم که یک کوبنده ‌ای، حالا به این معنا (قارِعَة)، یک کوبنده ‌ای که کسی نمی‌تواند جلوی او را بگیرد. اگر آن وحی که به من رسیده، انجام ندهم.

و بدانیم که این مسأله فقط در غدیر خم انجام گرفت که این چنین به رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: باید این کاری که به تو گفتیم و این مسأله‌ جانشینی را به همه‌ مردم برسانی، در هیچ یک از احکام این چنین نداریم. به این شکل که اگر نرسانم، می‌ترسم که یک اکراهی، یک کوبنده‌ای بر سر من بیاید.

نتیجه بحث

در اینجا نتیجه این می‌ شود که وقتی رسول خدا صلی الله علیه و آله این چنین می‌ فرمایند: اگر من جانشینی علی ابن ابیطالب علیه السلام و آن چه که از طرف خدا وحی شده است را نرسانم، به این بلا شاید مبتلا بشوم. پس به طریق اولی آن کسی که جانشینی من را، که علی ابن ابیطالب علیه السلام باشد را قبول نکند، دچار عذاب و شکنجه از طرف خداوند خواهد شد.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ

وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه


شرح خطبه غدیر بخش دوم – 3

فایل صوتیشرح خطبه غدیر بخش دوم – 3

 

متن شرح خطبه غدیر بخش دوم – 3

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه‌ شریف فرمودند:

«لا اِلهَ اِلّا هو لِأنَّه قَدْ أعْلَمَنی أنّی إن لَّم اُبَلِّغْ ما أنْزَلَ إلَیَّ فَما بَلَّغْتُ رِسالَتَه وَ قَدْ ضَمِنَ لی تَبارَکَ وَ تَعالی الْعِصْمَه» خطبه غدیر

در این قسمت از خطبه‌ شریف رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: چندین مرتبه جبرئیل بر من نازل شده است و به من فرموده که آن چه پروردگارت به تو ابلاغ کرده، به مردم برسان.

این قسمت، اشاره به آیه‌ ۶۷ سوره‌ مائده دارد:

«یاأیُّهَا الرَّسول بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْکَ مِنْ رَبِّک ْ فَاِنْ لَّمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه وَاللهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّاس» سوره‌ مائده / ۶۷

یکی از نکات برجسته‌ پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه‌ شریف غدیر این است که دائما می ‌فرمایند: «این را از طرف خدا گفتم، این را از سمت خدا می‌ گویم.» ببینید این خیلی قابل توجه است. یعنی از خودشان حرفی و صحبتی ندارند، اگر من جانشینی علی ابن ابیطالب علیه السلام را بعد از خودم انتخاب کردم، از طرف خدا است.

اگر دقّت کنیم در این عبارات و در این آیه، بسیار مطالب مهمّی به دست می‌ آید: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم چقدر اذیت و آزار دیدند در بین مشرکین. در مکّه 13 سال، در مدینه 10 سال، در بین منافقین، در بین کفّار، شعب ابیطالب بودند.

نقشه های مکرر برای قتل رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، بحث هجرتشان و مباحث دیگری مثل جنگ ‌هایی که علیه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم شد، جنگ اُحد، جنگ خیبر، جنگ احزاب، جنگ های دیگر، صلح حُدیبیّه و تمام این اذیت و آزارها.

که در حدیثی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «ما أوذیَ نَبیٌّ مِثْلَ ما أوذیتُ» این اندازه ‌ای که منِ پیغمبر خدا اذیت شدم، هیچ پیغمبری اذیت نشد.

نوح علیه السلام را به عنوان یک مورد مثال می ‌زنم که ۲۵۰۰ سال عمر کرد و ۹۵۰ سال پیغمبری، با این که آنقدر اذیت و آزارش دادند. امّا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می ‌فرمایند: «آن اندازه ‌ای که منِ پیغمبر اذیت شدم، هیچ پیغمبری اذیت نشد.» تمام این اذیت و آزارها یک طرف، این یک حکم الهی که جانشینی امیرالمؤمنین علیه السلام است، یک طرف.

به پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم می‌ فرماید که یا رسول الله؛ اگر این کار را انجام ندهی، یعنی به مردم نشان ندهی و نگویی به طور عموم، به همه‌ مردم که علی ابن ابیطالب علیه السلام جانشین من است، تمام رسالت تو از بین می‌رود و این خیلی مهم است.

ببینید در حدیثی داریم: «یاأیُّهَا الرَّسول بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْکَ مِن رَّبِّک فی عَلیٍّ یعنی فی الخلافۀ علی ابن ابی طالب»

بحث بعدی این است که در این جا داریم: «وَ قَدْ ضَمِنَ لی تَبارَکَ وَ تَعالی الْعِصْمَه»

این که خداوند تضمین کرده‌ است که مرا حفظ کند. سؤال در این است پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از چه می‌ ترسید تا حفظ شود؟ آیا از جان خودشان بود؟ که جان خودشان را در راه دین می‌ دادند، بلکه خودشان اصل دین هستند.

خب در اینجا جواب داده شود که بیم رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم از این بود که بسیاری تازه مسلمان شده بودند، خیلی ‌ها تازه مسلمان بودند، می ‌ترسیدند منافقینی که به حسب ظاهر مسلمان و در دل کافر هستند. بیایند این تازه مسلمان‌ ها و این کسانی که هنوز ایمانشان قوی نشده را گمراه کنند و فریب بدهند و دنباله رو علی ابن ابیطالب علیه السلام نروند، از این جهت بیم داشتند.

حالا من فقط یکی از این جهت ‌ها را گفتم. جهت‌ های دیگر نیز هست یکی از این جهت ‌ها این بود که ترسیدند که علی بن ابی طالب را تکذیب کنند و از این جهت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند که خدا تضمین کرده است تا مرا حفظ کند.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه

السّلام علیکم و رحمه الله و برکاته


شرح خطبه غدیر بخش دوم – 4

فایل صوتی شرح خطبه غدیر بخش دوم – 4

متن شرح خطبه غدیر بخش دوم – 4

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. به این فراز از خطبه غدیر رسیدیم که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

معاشِرَالنّاسِ، ما قَصَّرْتُ فی تَبْلیغِ ما أَنْزَلَ الله تَعالی إِلَیّ، وَ أَنَا أُبَیِّنُ لَکُمْ سَبَبَ  نزول هذِهِ الْآیَةِ: إِنَّ جَبْرئیلَ هَبَطَ إِلَیّ مِراراً ثَلاثاً یَأْمُرُنی عَنِ السَّلامِ رَبّی – وَ هُوالسَّلامُ – أَنْ أَقُومَ فی هذَا الْمَشْهَدِ فَأُعْلِمَ کُلَّ أَبْیَضَ وَأَسْوَدَ: أَنَّ عَلِی بْنَ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی وَ خَلیفَتی. خطبه غدیر

رسول الله صلی الله علیه و آله مبین قرآن: ای مردم، من در تبلیغی که از جانب خدا نازل شده بود و هر آنچه خدا فرموده، کوتاهی نکردم و هر آنچه فرموده، به شما گفته ام، و أَنَا أُبَیِّنُ لَکُمْ. در این جا بحثی وجود دارد که رسول خدا صلی الله علیه و آله مبین و تبیین کننده و بیان کننده آیات هستند.

همینطور که می دانید، پیامبران و اهل بیت علیهم السلام اعلم تمام مردم در زمان خودشان و در تمام زمان ها باید باشند. یعنی یکی از ویژگی های حجت خدا در روی زمین علم اوست که اگر او عالم نباشد و اگر اعلم از او، بالاتر از او وجود داشته باشد، در اینجا این شخص نمی تواند به عنوان حجت خدا قرار بگیرد. چرا که باید کسی باشد که تمام مشکلات بشریت و تمام سؤالات را بتواند جواب دهد.

لذا در آیات الهی هم به این اشاره شده است که قرآن نازل شده اما تبیینش به دست حجت خدا است.

بِالْبَیِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ. سوره نحل آیه 44

ما نازل کردیم به سوی تو، ای پیامبر؛ این ذکر یا این قرآن را، تا تو بیان کنی از آن چیزی که نازل کردیم.

یا در همین سوره آیه 64:

وَ مَا أَنْزَلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ إِلا لِتُبَیِّنَ لَهُمُ. سوره نحل / 64

ما نازل کردیم کتاب را تا این که تو بیان کنی برای مردم در مورد اختلافات آن. پس قرآن وقتی معنا پیدا می کند که در کنارش حجت خدا باشد و این قرآن را برای ما بیان کند، تبیین کند، باز کند.

لذا حدیث ثقلین هم در این جا معنا پیدا می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: کتاب الله و عترتی، من از پیش شما می روم، این دو را کنار هم می گذارم.

مثال بزنم در قرآن بسیار داریم وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ، درست است؟ اما وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ فقط نماز را برپا بداریم، در هیچ کجای قرآن نفرموده نماز صبح دو رکعت است. نماز ظهر چهار رکعت است و این که شکیات نماز چیست، شکیات روزه چیست، شکیات زکات چیست. تمام این موارد را حجت خدا می آید و بیان می کند.

لذا در این عبارت هم رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: وَ أَنَا أُبَیِّنُ لَکُمْ سَبَبَ  نزول هذِهِ الْآیَةِ  که من برای شما سبب نزول این آیه را بیان می کنم.

يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ. خطبه غدیر/ سوره مائده

بعد حضرت صلی الله علیه و آله فرمودند: سه مرحله جرئیل آمده است و به من از جانب پروردگار سلام می رساند و می گوید: در این جا بگو که علی بن ابیطالب علیه السلام برادرم و وصی و خلیفه من است.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.


شرح خطبه غدیر بخش دوم – 5

فایل صوتی شرح خطبه غدیر بخش دوم – 5

 

متن شرح خطبه غدیر بخش دوم – 5

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. رسول الله صلی الله علیه و آله در خطبه غدیر، فرمودند:

ثُمَّ الْإِمامَةُ فی ذُرِّیَّتی مِنْ وُلْدِهِ إِلی یَوْمٍ تَلْقَوْنَ الله وَرَسولَهُ. خطبه غدیر

گفتیم که رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند که امر پروردگار را بشنوید و اطاعت کنید و منقاد امر او باشید. بعد فرمودند که ولیّ شما من هستم و همان حکم قبل در این جا هم جاری است. یعنی بشنوید و اطاعت کنید و منقاد امر من باشید. سپس فرمودند: ثُمَّ مِنْ بَعْدی عَلیّ وَلِیُّکُمْ وَ إِمامُکُمْ ولی شما و امام شما بعد از من علی بن ابیطالب علیه السلام است. بشنوید و اطاعت کنید و منقاد و سر سپرده او باشید.

حالا می فرمایند: ثُمَّ الْإِمامَةُ فی ذُرِّیَّتی مِنْ وُلْدِهِ این که امامت تا قیامت که خداوند و رسولش را ملاقات می کنید، در ذریه من می باشد. امامت به چه معناست؟ در جلسه چهارم توضیح دادم که امام به چه معانی می آید. امام در لغت به معنای اصل و ریشه و به معنای حقیقت یک چیز است. بزرگ قوم را امام می گویند. لذا باید همه از او پیروی کنند.

اما امامت در روایات و آیات و در بحث ما کمی متفاوت است. گفتیم امامت بالاترین مقامی است که خداوند به بنده ای عنایت می کند که از آن مقام بالاتر نیست که حتی از رسالت و نبوت مهمتر و بالاتر است و رسول الله صلی الله علیه و آله هر سه را داشتند. هم نبی، هم رسول و هم امام بودند. این موضوع را در جلسات قبل بطور کامل شرح دادیم.

 در روایات این چنین آمده است که امامت عهد الله است. علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمودند: الامامة خلیفة الله امام جانشین خدا بر روی زمین است. و فرمودند: اِنَّ الاِمامَةَ اُسُّ الاِسلامِ النامى، اس به معنای اصل یک بنا، یعنی امامت به معنای تمام و حقیقت و ریشه اسلام است، امامت ما اهل بیت علیهم السلام.

پس اگر کسی این ریشه را نداشته باشد، اسلام او بدون این ریشه به زودی از بین می رود. اِنَّ الاِمامَةَ زِمامُ الدّین. امام علی بن موسی الرضا علیه السلام برای ما امام و مقام او را اینگونه معرفی می کنند: اِنَّ الاِمامَةَ زِمامُ الدّین وَ نِظامُ المُسلِمینَ. امامت موجب استقامت دین است و به یک معنا تمام دین به این استقامت برمی گردد و اگر کسی این استقامت را نداشته باشد.

تمام دینش و اسلامش از بین می رود و در ادامه فرمودند: نِظامُ المُسلِمینَ. نظام برای واضح شدن معنای آن مثالی می زنم: تسبیحی را تصور کنید. تا وقتی نخ این تسبیح محکم است، تمام مهره ها دور هم جمع هستند. اگر این نخ پاره شود، کار تسبیح تمام است!

 مهره ها از بین می رود و هر قسمت به جایی پرتاب می شود. حال امامت چون نخ تسبیح است، یعنی تمام احکام دین و تمام ارکان اسلام بر اساس امامت است. یعنی دور امامت نقش می بندد و دور می زند. اگر این امامت نباشد، احکام دین همه پاره پاره می شود و هر کدام به یک طرف می رود.

پس اگر کسی می خواهد مسلمین و مسلمانان همه با هم و کنار هم باشند، باید امامت را قبول کند. امامت امیرالمؤمنین علیه السلام و اولادش علیهم السلام را.

در این فراز رسول الله صلی الله علیه و آله می فرمایند: این امامت من، بعد از من، به علی بن ابیطالب علیه السلام می رسد. بعد ذریه من و از فرزندان او که آن ها امامان بعد از علی بن ابیطالب علیه السلام هستند.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.


شرح خطبه غدیر ادامه بخش دوم – 6

فایل صوتی شرح خطبه غدیر ادامه بخش دوم – 6

متن شرح خطبه غدیر ادامه بخش دوم – 6

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند:

فَاُعلِمَ کُلَّ أبیَضَ و اَسوَدَ، اَنَّ علی بنَ ابیطالب علیه السلام اَخی و وَصیِّی و خَلیفتی و الاِمامُ من بعدی. خطبه غدیر

باید این را بدانیم که غدیر یک بحث تاریخی نیست. بلکه اساس دین ما و اعتقاد صحیح ما غدیر است. سختی هایی که در آن زمان بود و سختی هایی که در مکه و حجة الوداعِ رسول الله صلی الله علیه و آله اتفاق افتاد، به این معنا که کسانی که جلوتر رفتند، بایستند و کسانی که عقب هستند، برسند. به این قافله در گرمای سوزان 120 هزار نفر را نگه دارند.

بعد دست علی بن ابیطالب علیه السلام را بگیرند و بگویند این دوست من است. او را دوست بدارید! چرا؟! چون رسول الله صلی الله علیه و آله طبق آیات الهی قبلا هم این را فرموده بودند: «اِنَّما المؤمنین اِخوَة» تمام مؤمنین با هم برادر هستند، برادر با برادر باید دوست باشد؛ نه قهر و دشمن. این موضوع قبلا هم گفته شده، پس اینجا باید معلوم شود که بحث، بالاتر از دوستی است. بلکه او سرپرست شماست؛ بلکه هر چه که در وجود من از صفات هست، در علی بن ابیطالب علیه السلام هم پیدا می شود.

رسول الله صلی الله علیه و آله تبلیغ خویش را باید به گونه ای بفرمایند که تمام مردم از بی سواد و باسواد، یعنی بی سوادترین شخص و باسوادترین فرد در جامعه، همه متوجه شوند که مراد و منظور رسول الله صلی الله علیه و آله چیست و اگر این چنین نباشد، تبلیغ رسول الله صلی الله علیه و آله به نُقصان  می پیوندد.

پس رسول الله صلی الله علیه و آله به گونه ای صحبت کردند که آیه قرآن می فرماید: «و ما عَلَی الَّرسولِ اِلّا البَلاغ المبین» این که باید آشکار و به گونه ای سخن بگوید که همه متوجه امر رسول الله صلی الله علیه و آله بشوند.

در این فراز، 4 صفت از علی بن ابیطالب علیه السلام را بیان می فرماید: اَخی: که این را در جلسه بیست و هشتم بیان کردیم. وَصیِّی: در جلسه سی و چهارم بیان شده است.

امروز در مورد خَلیفتی می خواهیم صحبت کنیم که خلیفه، جانشین من است. جانشین به چه معناست؟ یعنی این که قائم مقام مرا می گویند جانشین، در جانشینی و خلیفه دو مطلب مهم نهفته است:

هم شأن بودن جانشین

لزومِ عقلی این است که آن کسی که می خواهد خلیفه مستخلف واقع شود، باید هم رتبه او و هم شأن او قرار بگیرد. مانند یک معلمی که امروز نمی خواهد سرکلاس بیاید، یک بچه پنج ساله را به جای خودش بگذارد. همه به او می خندند.

می گویند کار او قبیح و مضحک است! چرا؟ چون این هم شأن و هم رتبه تو نبوده یا این که بگوییم صفتِ غالبیِ او یعنی بیشترین صفت را داشته باشد، مهم ترین صفت را داشته باشد، شاید هم شأن و هم رتبه نباشد اما بیشترین صفتی که در او است، در خلیفه هم باید وجود داشته باشد.

خب در شرط غالبی، پیغمبر و نبی چیست؟ علم او است که این مورد را در جلسات قبل توضیح دادم که بی شک کسی که باید خلیفه رسول الله صلی الله علیه و آله واقع بشود، باید علوم پیغمبر صلی الله علیه و آله را از صفر تا صد داشته باشد.

لذا فرمود: اَنَا مدینَةُ العِلم وعَلیٌ بابُها. یا امیرالمؤمنین علیه السلام در حدیثی فرمودند: رسول الله صلی الله علیه و آله هزار باب به من آموخت که از هر بابی، هزار باب دیگر باز می شود.

جانشین باید ماذون از مستخلف باشد

مطلب دوم این است که کسی که می خواهد جانشین باشد، باید مأذون و اجازه از مستخلف داشته باشد تا جانشین شخص دیگری قرار بگیرد. فلذا باید خودِ مستخلفُ  او را انتخاب کرده باشد. به او اجازه داده و او را معرفی کرده باشد. اگر این چنین نباشد، کار این خلیفه دزدی است. یعنی از طرف او مأذون نباشد، می شود دزدی. یعنی جای او نشسته در حالی که هیچ اجازه ای از مستخلف ندارد. از آن کسی که باید از او اجازه بگیرد.

نتیجه: در غدیر رسول الله صلی الله علیه و آله، امیرالمؤمنین علیه السلام را به عنوان خلیفه خودش انتخاب کرد و این خلیفه هم شأن او بود و به او اجازه دادند تا جانشین نبی صلی الله علیه و آله باشد.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.


شرح خطبه غدیر ادامه بخش دوم – 7

فایل صوتی شرح خطبه غدیر ادامه بخش دوم – 7

 

متن شرح خطبه غدیر ادامه بخش دوم – 7

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. ادامه بحث غدیر به این جا رسیدیم که رسول الله صلی الله علیه و آله این چنین فرموده اند:

فَأُعْلِمَ كُلَّ أَبْيَضَ وَأَسْوَدَ أَنَّ عَلِىَّ بْنَ أَبى طالِبٍعلیه السلام أَخى وَ وَصِيّى وَ خَليفَتى وَالْإِمامُ مِنْ بَعْدى خطبه غدیر

غدیر تاریخ نیست. غدیر اساس دین است! اگر کسی غدیری نباشد و غدیر امیرالمؤمنین علیه السلام را قبول نکند، خدا هیچ عملی را از او قبول نمی کند.

بعد از جریان غدیر شخصی به نام حارث بن نعمانِ فِهری خدمت رسول الله صلی الله علیه و آله آمد. از روستایی اطراف مدینه بود. به رسول الله صلی الله علیه و آله عرض کرد: ای رسول الله صلی الله علیه و آله گفتید که صَلّوا فَصَّلَینا گفتی نماز بخوان، نماز خواندیم. ثم قلتَ صوموا فصُمنا گفتی روزه بگیر، روزه گرفتیم.

بعد گفتی حجُّوا فحَججنا گفتی حج به جا آورید، حج به جا آوردیم. گفتی خمس، خمس دادیم. در بعضی از روایات داریم زکات بده؛ زکات دادیم… تمام این ها را انجام دادیم، به این اندازه راضی نشدی تا این که امروز علی بن ابیطالب علیه السلام را به عنوان ولیّ و جانشین خود انتخاب کردی و گفتی من کنت مولاه فهذا علی مولاه.

در این جا سؤال می کند که آیا از خودت این سخن را گفتی؟ أم عن الله یا از طرف خدا؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: بل عن الله از سمت خدا است… فقال ثلاثه یعنی سه مرتبه این فرمایش را رسول خدا صلی الله علیه و آله تکرار فرمودند. بعد این شخص بلند شد و بیرون رفت؛ در حالی که بسیار ناراحت بود.

بعد گفت: «که خدایا اگر رسول الله صلی الله علیه و آله راست می گوید، الان از آسمان سنگی بر سر من بیاید. من نمی توانم (عظمت علی بن ابی طالب) را ببینم» که چیزی نگذشت یک سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و به درک واصل شد.

لذا این آیات نازل شد:

سألَ سائلٌ بعذابٍ واقع، للکافرینِ لیسَ لَهُ دافع “سوره معارج” و در “کتاب فرات کوفی، صفحه 505”

نتیجه این که اگر کسی حج به جا آورد، زکات بدهد، نماز بخواند، روزه بگیرد، باز هم کفایت نمی کند و لازم است ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام و اولاد ایشان علیهم السلام را قبول نماید.

در ادامه بحث خطبه غدیر، به این رسیدیم که امیرالمؤمنین علیه السلام را معرفی کردند، صفات ایشان را گفتند. می رسیم به این قسمت: اَلاِمامُ مِن بَعدی…

سوره اسرا آیه ۷۱ چنین آمده:

یَوْمَ نَدْعُواْ کُلَّ أُنَاسِ بِإِمَمِهِمْ. سوره اسرا آیه ۷۱

یعنی ما روز قیامت هر کسی را با امامش می خوانیم، پس بر ما لازم است برویم و امام خویش را بشناسم.

در لغت گفتیم امام یعنی اصل، مقصد و اساس، یعنی همه کاره حتی لفظ امام هم این قدر مهم است که امام صادق علیه السلام فرمودند: «اگر بالاتر از این اسم بود، خداوند آن را برای ما انتخاب می کرد.» (تفسیر عیاشی، جلد 1، صفحه ۵۸) فلذا خود لفظ امام هم بسیار قابل توجه است. همچنین امامت امری الهی است.

در سوره بقره آیه ۱۲۴ می خوانیم:

وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا.  سوره بقره آیه ۱۲۴

یعنی خدا فرمود: من به تنهایی هستم که برای مردم امام قرار می دهم و کسی در این جا هیچ شریکی نیست.

رسول الله صلی الله علیه و آله فقط تبلیغ می کند، فقط معرفی می کند اما نصب و تعیین امام به دست خدا است.

نتیجه: رسول الله صلی الله علیه و آله امیرالمؤمنین علیه السلام را به عنوان امام معرفی می کنند، آن هم از جانب خدا. اخیی خلیفتی وصیی و امام فلذا اصل دین برمی گردد به امام. اگر این را قبول نداشته باشیم، هیچ عملی از کسی قبول نمی شود.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته.


شرح خطبه غدیر ادامه بخش دوم – 8

فایل صوتی شرح خطبه غدیر ادامه بخش دوم – 8

 

متن شرح خطبه غدیر ادامه بخش دوم – 8

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمَ

اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمین و صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ و آله الطّاهرین و لَعنَتُ اللهِ عَلی أعدائِهِم أجمَعین.

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّةِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ.

عرض سلام و ادب و احترام خدمت شما بزرگواران. به این فراز می رسیم که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:

الذی محله منی محل هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی خطبه غدیر

این کلام را بارها وجود نازنین پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در مورد امیرالمؤمنین عليه السلام فرموده بودند. در غزوه تبوک وقتی که امیرالمؤمنین علیه السلام را به عنوان جانشین خودشان در مدینه گذاشتند، این کلام را فرمودند. بسیاری از مردم به این موضوع حسادت کردند. در ماجرای سد الابواب باز این مطلب را فرمودند و در خطبه غدیر.

اینقدر این فضیلت بزرگ و مهم است، حتی از مخالفین علی بن ابیطالب عليه السلام مانند سعد بن ابی الوقاص، وقتی معاویه از او سؤال می کند: چرا به علی بن ابیطالب عليه السلام دشنام نمی دهی؟ جواب می دهد بخاطر سه فضیلت که از رسول الله صلی الله علیه و آله شنیدم.

یکی از آن فضایل را همین بیان می کند که شنیدم که رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود: منزلت و مقام علی بن ابیطالب عليه السلام در نزد من، مانند منزلت هارون است نسبت به موسی عليه السلام حالا از آیات الهی و قرآن باید استفاده کنیم تا منزلت و مقام هارون نسبت به موسی عليه السلام را دریابیم!

در سوره طه، آیه ۲۹ تا ۳۲:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

واجعل لی وزیرا من اهلی

هارون اخی

اشدد به ازری

و اشرکه فی امری

حضرت موسی عليه السلام به پروردگار می فرمایند: برای من وزیری را از اهل خودم انتخاب کن. با تکیه بر جریان حضرت هارون و موسی عليه السلام، چند مطلب بدست می آید.

هارون می شود:

1- وزیر و شریک موسی عليه السلام در کارش. کارش چه بوده؟ نبوت. پس امیرالمؤمنین عليه السلام هم در خلافت و ولایت (غیر از نبوت است). جانشین و شریک رسول الله صلی الله علیه و آله می شود.

2- هارون دومین شخصیت در میان بنی اسرائیل است. پس امیرالمؤمنین عليه السلام هم در میان امت رسول الله صلی الله علیه و آله این چنین است.

3- هارون برادر موسی عليه السلام بوده است و بارها دیده ایم که در کتاب شیعه و سنی آمده است رسول الله صلی الله علیه و آله هم امیرالمؤمنین عليه السلام را با عنوان برادر خودشان انتخاب و معرفی نمودند.

4- هارون بهترین و برترین فرد در میان قوم بنی اسرائیل بود. امیرالمؤمنین عليه السلام هم این چنین است.

5- هارون خلیفه موسی عليه السلام بوده است. در غیاب موسی عليه السلام آن هم به طور مطلق. امیرالمؤمنین عليه السلام هم به همین شکل هستند. هرگاه رسول الله صلی الله علیه و آله حضور نداشتند، رسول الله صلی الله علیه و آله امیرالمؤمنین عليه السلام را به عنوان جانشین خودشان به طور مطلق تعیین فرمودند.

یعنی چه به طور مطلق؟ یعنی در تمام موضوعات، نه این که فقط در یک موضوع امیرالمؤمنین عليه السلام جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله باشند! در هر کاری که پیامبر صلی الله علیه و آله انجام می دهند، غیر از وحی. در تمام مراحل امیرالمؤمنین عليه السلام جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله بوده است.

6- هارون عالم ترین فرد در قوم موسی عليه السلام است. امیرالمؤمنین عليه السلام هم به تصریح پیامبر صلی الله علیه و آله عالم ترین فرد هستند در میان امت رسول الله صلی الله علیه و آله که این را بارها گفتیم.

7- اطاعت از هارون بر امت موسی عليه السلام، حتی بر یوشع بن نون که وصی موسی عليه السلام و امت موسی است، واجب بوده. اطاعت از امیرالمؤمنین عليه السلام هم حتی اگر اشخاصی جانشین پیامبر شوند، باز هم بر آنها واجب می شود.

8- هارون محبوب ترین فرد نزد خدا و موسی عليه السلام بود. امیرالمؤمنین عليه السلام هم این چنین است.

9- خداوند پشت موسی عليه السلام را با برادرش هارون محکم ساخت. یعنی قدرتی به او داد. رسول الله صلی الله علیه و آله هم با امیرالمؤمنین عليه السلام محکم و نیرومند شد‌ که دیدیم در جنگ ها چگونه امیرالمؤمنین عليه السلام پیروز جنگ و میدان بودند.

10- هارون معصوم بود از خطا و نسیان. علی بن ابیطالب عليه السلام هم این چنین است.

نتیجه

رسول الله صلی الله علیه و آله منزلت امیرالمؤمنین عليه السلام را به خودشان مانند هارون به موسی عليه السلام می دانند.

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر.

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه.

السّلام علیکم و رحمة الله و برکاته


برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.
فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب محرم کتابخانه خدمتگزاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا