آثار نوشتاری و اجرایی نیمه شعبانبزرگسالمتن سخنرانی و مقاله نیمه شعبانمتنیمخاطبیننوجواننوع محتوانیمه شعبانویژه نیمه شعبان خدمتگزاران

سیمای امام زمان (علیه السلام)

سیمای امام زمان علیه السلام در قرآن

مطالبی از قرآن در رابطه با امام عصر علیه السلام در قالب چندین شماره با شرح سوره و آیاتی که مربوط به حضرت می باشد، جمع آوری شده است. در مطالب سیمای امام زمان علیه السلام، آیات و احادیث به دوران عصر غیبت و نحوه بهره مندی از امام زمان علیه السلام و حتی ظهور ایشان اشاره کرده است.


سیمای امام زمان علیه السلام در قرآن شماره 1

سوره فجر آیات 1 تا 4

والفَجرِ * وَ لَيالٍ عَشرٍ * وَالشَّفعِ وَ الوَترِ * وَالَّيلِ إذا يَسرِ.

سوگند به فجر [سپیده دم که جهان روی روشنایی می بیند] * و شبهای دهگانه * و سوگند به جفت و به فرد * قسم به شب آنگاه که به روز روشن مبدل شود.

راوی می گوید: امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند:

قولُهُ عَزّوجلّ: “وَالفَجرِ”، ألفَجرُ هُوَ القائِمُ؛ “لَيالٍ عَشرٍ”، ألأئِمَّةُ مِنَ الحَسَنِ إلي الحَسنِ؛ “وَالشَّفعِ”، أميرُالمؤمِنينَ وَ فاطِمَةُ؛ “وَالوِترِ”، هُوَ اللّهُ وَحدَهُ لاشَريكَ لَهُ ؛ “وَالَّيلِ إذا يَسرٍ”، هِيَ دَولَةُ حَبتَرٍ فَهي تَسري إلي دَولَةِ القائِمِ.

مراد از فرموده ی خدای عزوجل در “والفجر” فجر همان قائم است. “و لیال عشر” امامان از حسن [مجتبی] تا حسن [عسکری] هستند؛ “والشفع” امیرالمؤمنین و فاطمه میباشند؛ “والوتر” همان خداوند یکتاست که هیچ شریک ندارد. “والیل اذا یسر” منظور دولت حبتر (روباه) است که ادامه پیدا می کند تا دولت حضرت قائم (عجل الله فرجه) منتهی میگردد.

 تأویل الآیات الظاهرة ص٧٩٢
پ. ن: حبتر کنایه از اولین غاصب خلافت اهل بیت علیهم السلام است.


سیمای امام زمان علیه السلام در قرآن شماره 2

سوره شمس آیات 1 تا 4

و الشَّمسِ وَ ضُحاها * وَ القَمَرِ إذا تَلاها * وَ النَّهارِ إذا جَلّاها * وَ اللَّيلِ إذا يَغشاها.

سوگند به خورشید و هنگام اوج درخشندگیش * و سوگند به ماه که در پی آن است * و سوگند به روز که تاریکی را می زداید و جهان را روشن می کند * و قسم به شب هنگامی که عالم را پردهء سیاهی برکشد.

راوی می گوید: از امام جعفر صادق علیه السلام درباره ی معنای آیه شریفه “والشَّمسِ وَ ضُحاها” پرسیدم، فرمودند:  خورشید رسول خدا میباشد که برای مردم دینشان را واضح و روشن ساخت. عرض کردم: “و سوگند به ماه که در پی آن است” ، فرمودند: او امیرالمومنین است که در پی رسول خدا است.

گفتم: “و سوگند به روز که تاریکی را می زداید و جهان را روشن می سازد”، فرمود: آن امام از ذریه فاطمه از نسل رسول الله است که تاریکی جور و ظلم را می زداید. پس خداوند سبحان از او حکایت آورده که فرموده: “و سوگند به روز که تاریکی را می زداید و جهان را روشن می سازد”، منظور از آن حضرت قائم می باشد.

و پرسیدم:”و سوگند به شب هنگامیکه عالم را در پردهء سیاهی برکشد”، فرمود: آن امامان جور و ظلم هستند که به استبداد خود جدای از خاندان رسول، زمام امور را به دست گرفتند و به مسندی تکیه زدند که آل رسول شایسته تر بودند، پس دین خدا را با ظلم و ستم پوشاندند، که خدای سبحان کار آنان را حکایت کرد و فرمود: و سوگند به شب هنگامی که عالم را در پرده سیاهی برکشد.

 تأویل الآیات الظاهرة ص ۸۰۵


سیمای امام زمان علیه السلام در قرآن شماره 3

سوره نور آیه 55

وعَدَ اللّهُ الّذينَ آمَنوا مِنكُم وَ عَمِلوا الصّالِحاتِ لَيَستَخلِفَنَّهم في الأرضِ كَما استَخلَفَ الّذينَ مِن قَبلِهِم وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُم دينَهُم الّذي ارتَضي لَهُم وَ لَيُبَدِّلَنَّهُم مِن بَعدِ خَوفِهِم أمناً يَعبُدونَني لايُشرِكونَ بي شَيئاً وَ مَن كَفَرَ بَعدَ ذلكَ فاؤلئِكَ هُمُ الفاسِقونَ.

خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند وعده فرموده که در زمین خلافت دهد. چنانکه امم صالحِ پیامبران گذشته را جانشین پیشینیان خود ساخت، و دینِ پسندیده آنان را بر همه جا مسلط و نافذ گردانَد و بر آنان پس از ترس و هراس، ایمنی عطا فرماید که مرا عبادت کرده هیچ به من شرک نورزند، و کسانی که بعد از آن کافر شوند، همان فاسقان اند.

راوی می گوید: از امام جعفر صادق علیه السلام درباره این آیه شریفه پرسیدم، فرمودند: “خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند وعده فرمود که در زمین خلافت دهد. چنانچه امم صالح از پیامبران گذشته را جانشین پیشینیان خود ساخت”

فرمود: درباره علی بن ابیطالب (علیهما السلام) و امامان از فرزندان او نازل گشت؛ “و دین پسندیده آنان را بر همه جا مسلط و نافذ گرداند و بر همه مومنان پس از ترس و هراس از دشمنان ایمنی عطا فرمود که مرا عبادت کرده و هیچ شرک نورزند” فرمود: منظور از آن ظهور حضرت قائم (عجل الله فرجه) است.

 تأویل الآیات الظاهره ص۳۶۸
کافی ۱۹۳/۱


سیمای امام زمان علیه السلام در قرآن شماره 4

سوره عصر آیات 1 تا 3

والعَصرِ * إنَّ الإنسانَ لَفي خُسرٍ * إلّا الّذينَ آمَنوا وَ عَمِلوا الصّالِحاتِ وَ تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبرِ.

سوگند به عصر * که همانا انسان در زیانکاری و خسران است * مگر آنانکه ایمان آورده اند و کارهای نیک انجام داده و یکدیگر را به حق سفارش نموده و به صبر و پایداری توصیه کرده اند.

راوی میگوید: از امام جعفر صادق علیه السلام درباره این آیات پرسیدم، فرمودند: “العَصرُ” عَصرُ خُروجِ القائِمِ؛ “إنَّ الإنسانَ لَفي خُسرٍ” يَعني أعدائِنا؛ “إلّا الّذينَ آمَنوا” بِآياتِنا “وَ عمِلوا الصّالِحاتٍ” يَعني بِمواساةِ الإخوانِ “وَ تَواصَوا بِالحَقِّ” يَعني بِالإمامَةِ “وَ تَواصَوا بِالصَّبرِ” يَعني فِي الفَترَةِ.

عصر، زمان خروج حضرت قائم (عجل الله فرجه) است و “همانا انسان در زیانکاری و خسران است”، یعنی دشمنان ما در زیانند؛ “مگر آنانکه ایمان آورده اند” یعنی آنانکه به آیات ما ایمان آورده اند و “کارهای نیک انجام دادند” یعنی با مواسات برادران دینی؛ و “یکدیگر را به حق سفارش نمودند” یعنی به امامت؛ “یکدیگر را به صبر و پایداری توصیه کردند” یعنی به صبر در دوران غیبت که عقاید در آن سست می شود.

 کمال الدین و تمام النعمة ٦٥٦/٢


سیمای امام زمان علیه السلام در قرآن شماره 5

سوره حجر آیات 63 تا 38

قالَ رَبِّ فَأنظِرني إلي يَومِ يُبعَثونَ قالَ فإنَّكَ مِنَ المُنظَرينَ إلي يَومِ الوَقتِ المَعلومِ.

ابلیس گفت: پروردگارا پس مرا تا روزی که خلایق برانگیخته شوند مهلت ده، خداوند فرمود: البته تو از مهلت داده شدگانی تا هنگام معین و معلوم.

راوی می گوید: به امام صادق علیه السلام عرضه داشتم روز مورد نظر این آیه چه روزی خواهد بود؟
فرمودند: أتَحسَبُ أنَّهُ يَومَ يَبعَثُ اللّهُ تَعالي النّاس؟ لا، ولكِنَّ اللّهَ عزّوجلّ أنظَرَهُ إلي يَومَ يَبعَثُ اللّهُ عزّوجلّ قائِمَنا، فإذا بَعَثَ اللّهُ عزّوجلّ قائِمَنا فَيُأخَذُ بِناصِيَتِهِ و يُضرَبُ عُنُقُهُ فذلكَ يومُ الوَقتِ المَعلومِ.

 آیا گمان کرده ای که آن روز، روز رستاخیز (قیامت) است؟ خیر، لکن خدا او را تا روزی که قائم ما (علیه السلام) را برانگیزد مهلت داده است؛ پس هنگامی که خدا قائم ما (عجل الله فرجه) را برانگیزد، پیشانی ابلیس را می گیرد و گردن او را می زند؛ آن هنگام روز وقت معلوم است.

 دلائل الإمامة ص٢٤٠


سیمای امام زمان علیه السلام در قرآن شماره 6

سوره إسراء آیه 81

و قُل جاءَ الحَقُّ وَ زَهَقَ الباطِلُ إنَّ الباطِلَ كانَ زَهوقاً.

و بگو که حق آمد و باطل نابود شد که همانا باطل محوشدنی و سزاوار نابودی است.

راوی می گوید: امام باقرالعلوم علیه السلام درباره این آیه ی شریفه فرمودند: إذا قامَ القائِمُ ذَهَبَ دَوْلَةُ الباطِلِ.

هر گاه قائم (عجل اللّه فرجه) بپاخیزد، دولت باطل از بین می رود و زایل میگردد.

 روضه کافی ص۲۸۷


سیمای امام زمان علیه السلام در قرآن شماره 7

سوره انبیاء آیه 105

و لَقَد كَتَبنا فِي الزَّبورِ مِن بَعدِ الذِّكرِ أنَّ الأرضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصّالِحونَ.

و به راستی که ما پس از نوشتن در ذکر، در زبور نیز نگاشتیم که البته بندگان صالح من زمین را به ارث خواهند برد.

راوی می گوید: امام جعفر صادق سلام الله علیه در معنای این آیه شریفه فرمودند:

 الكُتُبُ كُلُّها ذِكرُ اللّهِ، “أنَّ الأرضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصّالِحونَ” قال: القائِمُ وَ أصحابُهُ.

تمام کتاب ها[ی آسمانی] ذکر خداوند است و “البته بندگان صالح من زمین را به ارث خواهند برد” منظور: حضرت قائم (عجل الله فرجه) و اصحاب اويند.

تفسير قمی ۷۷/۲
تأویل الآیات الظاهره
تفسیر مجمع البیان ۶۶/۷


سیمای امام زمان علیه السلام در قرآن شماره 8

سوره نور آیه 35

اللّهُ نورُ السَّماواتِ وَ الأرضِ مَثَلُ نورِهِ كَمِشكوةٍ فيها مِصباحٌ المِصباحُ في زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأنَّها كَوكَبٌ دُرِّيٌّ يوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيتونَةٍ لا شَرقيَّةٍ و لا غَربِيَّةٍ يَكادُ زَيتُها يُضيُّ وَ لَو لَم تَمسَسهُ نارٌ نورٌ عَلي نورٍ يَهدِي اللّهُ لِنورِهِ مَن يَشاءُ وَ يَضرِبُ اللّهُ الأمثالَ لِلنّاسِ وَاللّهُ بِكُلِّ شَيءٍ عَليمً.

خداوند نور آسمان ها و زمین است، مَثَل نورش مانند مشکاتی است که در آن چراغی باشد، آن چراغ در میان شیشه ای، آن شیشه همچون ستاره درخشانی تلألو کند، از درخت مبارک زیتونی برافروخته است که شرقی و غربی نیست، نزدیک است که روغن آن روشنایی بدهد. هرچند آتشی به آن نرسیده باشد. نوری بر روی نور قرار گرفته و خداوند هر که را خواهد به نور خویش هدایت می فرماید؛ و این مثلها را خداوند برای مردم می زند، و خداوند به همه امور داناست.

جابر بن عبدالله انصاری می گوید: به مسجد کوفه داخل شدم، دیدم حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام با انگشت چیزی می نویسد و تبسم میکند؛ عرضه داشتم: یا امیرالمؤمنین! چه چیز موجب خنده شما شده؟ فرمود: در شگفتم از کسی که این آیه را میخواند ولی آنطور که شایسته است به معنای آن معرفت ندارد.

عرض کردم: کدام آیه یا امیرالمؤمنین؟ فرمودند: “الله نور السماوات و الارض مثل نوره كمشكوة” مشكات: حضرت محمد صلی الله علیه و آله است. “فیها مصباح” من هستم.

فی زجاجه” حسن و حسین علیهما السلام میباشند.
کانها کوکب دری” او علی بن الحسین است.
یوقد من شجرة مباركة” محمد بن علی است.
زیتونة” جعفر بن محمد است.
لا شرقية” موسی بن جعفر است.
لا غربیة” علی بن موسی الرضاست.
یکاد زیتها یضیء” محمد بن علی است.
و لو لم تمسسه النار” علی بن محمد است.
نور علی نور” حسن بن علی است.
یهدی الله لنوره من یشاء” مهدی قائم است که درود بر آنان باد.
و یضرب الله الامثال للناس والله بکل شیء علیم“.

(المحجة فی ما نزل فی القائم المهدی، ذيل آيه)


سیمای امام زمان علیه السلام در قرآن شماره 9

سوره یونس آیه: 20

و يَقولونَ لَو لا اُنزِلَ عَليهِ آيَةٌ مِن رَبِّهِ قُل إنَّما الغَيبُ لِلّهِ فَانتَظِروا إنّي مَعَكُم مِنَ المُنتَظِرينَ.

و [کافران] گویند چرا آیتی از پروردگارش بر او نازل نمی شود، پس بگو همانا غیب مخصوص خداوند است، پس منتظر باشید که من نیز از منتظران هستم.

راوی می گوید:از امام صادق علیه السلام دربارهء آیات ابتدایی سوره بقره پرسیدم، فرمودند:

 ألمُتَّقونَ، شيعَةُ عَليٌّ وَ الغَيبُ هُوَ الحُجَّةُ القائِمُ وَ شاهِدُ ذلكَ قَولُ اللّهِ عزّوجلّ : ” وَ يَقولونَ لَو لا اُنزِلَ عَليهِ آيَةٌ مِن رَبِّهِ قُل إنَّما الغَيبُ لِلّهِ ، فَانتَظِروا إنّي مَعَكُم مِنَ المُنتَظِرينَ.”

 متقیان، شیعیان علی هستند و غیب، همان حجت قائم می باشد و شاهد بر این است فرمودهء خدای عزوجل: “و [کافران] گویند چرا آیتی از پروردگارش بر او نازل نمی شود، پس بگو همانا غیب مخصوص خداوند است، پس منتظر باشید که من نیز از منتظران هستم.”

کمال الدین و تمام النعمة ٣٤٠/٢


سیمای امام زمان علیه السلام در قرآن شماره 10

سوره مبارکهء آل عمران آیه 200

يا أيُّها الّذينَ آمَنوا اصبِروا وَ صابِروا و رابِطوا وَ اتَّقوا اللّهَ لَعَلَّكُم تُفلِحونَ.

ای کسانیکه ایمان آورده اید، صبر کنید و یکدیگر را به صبر وا دارید و مرابطه نمایید و تقوی را پیشه سازید، باشد که رستگار شوید.

راوی می گوید: امام باقرالعلوم علیه السلام در تفسیر این آیه شریفه فرمودند:

 إصبِروا عَلي أداءِ الفَرائِضِ وَ صابِروا عَدُوَّكُم و رابِطوا إمامَكُمُ المُنتَظَر.

صبر کنید بر ادای فرایض و با دشمنانتان پایداری کنید و با امامتان که انتظارش را می کشید، مرابطه (*) نمایید.

 کتاب الغیبة ص١٠٥

(*) مرابطه با امام عصر علیه السلام یعنی: خود را به رشته ی ولایت او بستن و بر خدمت و یاری و پیروی از او گردن نهادن {برای توضیح بیشتر به ترجمه ی کتاب مکیال المکارم ۵۸۶/۲ مراجعه نمایید.}


سیمای امام زمان علیه السلام در قرآن شماره 11

سوره نساء آیه 59

يا أيُّها الّذينَ آمَنوا أطيعوا اللّهَ وَ أطيعوا الرَّسولَ و اولي الأمرِ مِنكُم.

ای کسانیکه ایمان آورده اید اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیغمبر و اولی الامرتان را.

جابر بن عبدالله انصاری می گوید: هنگامی که این آیه نازل گردید، به پیامبر خدا عرضه داشتم: ای رسول خدا، الله و رسولش را شناختیم، اولی الامر که خداوند، طاعتشان را به طاعت شما مقرون ساخته چه کسانی هستند؟ فرمودند:

 هم خُلَفائي يا جابِرُ وَ أئِمَةُ المُسلِمينَ مِن بَعدي أوّّلُهُم عليُّ بنُ أبي طالِبٍ ثُمَّ الحَسَنُ ثُمَّ الحُسينُ ثُمَّ عليُّ بنُ الحُسَينِ ثُمُّ محمدُ بنُ عليٍ المَعروفُ في التَّوراةِ بِالباقِرِ ، سَتُدرِكُهُ يا جابِرُ فإذا لَقيتَهُ فأقرَئهُ مِنّي السّلامَ ثُمَّ الصّادِقُ جَعفَرُ بنُ محمّدٍ ثُمَّ موسي بنُ جَعفرٍ ثُمَّ عليُّ بنُ موسي ثمَّ محمدُ بنُ عليٍّ ثمَّ عليُّ بنُ محمدٍ ثُمّ الحسنُ بنُ عليٍ ، ثُمَّ سَمّيي وَ كَنييّ حُجَّةُ اللّهِ في أرضِهِ و بَقيَّتُهُ في عِبادِهِ ابنُ الحَسَن بنِ عليّ ؛ ذاك الّذي يَفتَحُ اللّهُ تَعالي ذكرُهُ به مَشارِقَ الأرضِ وَ مَغارِبَها عَلي يَدَيهِ ، ذاك الّذي يَغيبُ عَن شيعَتِهِ و اؤليائه غَيبَةً لايَثبُتُ فيها عَلي القَولِ بِإمامَتِهِ إلّا مَن اَمتَحَنَ اللّهُ قَلبَه لِلايمانِ.

يا رَسولَ اللّهِ فَهل يَقَعُ لِشيعَتِهِ الإنتِفاعُ بِهِ في غَيبَتِهِ؟ فقالَ: اي وَالّذي بَعَثَني بِالنُّبُوَّةِ ، إنَّهم يَستَضيئونَ بِنورِهِ و يَنتَفِعونَ بِوِلايَتِهِ في غَيبَتِهِ كَانتِفاعِ الشَّمسِ وَ إن تَجَلَّلَها سَحابٌ…

آنان خلفای من هستند ای جابر ! و امامان مسلمین پس از من می باشند؛ اولشان علی بن ابیطالب، سپس حسن، سپس حسین، سپس علی بن الحسین، سپس محمد بن علی که در تورات به باقر معروف است و تو ای جابر، او را درک خواهی کرد؛ پس هر گاه او را ملاقات کردی سلام مرا به او برسان.

سپس صادق بن محمد، سپس موسی بن جعفر، سپس علی بن موسی، سپس محمد بن علی، سپس علی بن محمد، سپس حسن بن علی، سپس هم نام و هم کنیه ام حجت خدا در زمین و بقیة الله در بندگانش، فرزند حسن بن علی، آنکه خدای تعالی او را یاد کرده و به دست او مشارق و مغارب زمین را فتح خواهد کرد، آنکه از شیعیان و دوستانش غیبتی خواهد داشت که در زمان غیبتش بر اعتقاد به امامت او ثابت نمی ماند مگر کسی که خداوند دلش را برای ایمان آزمایش کرده باشد.

جابر گوید: عرضه داشتم: یا رسول الله ! آیا برای شیعیانش نفعی از او در زمان غیبت هست؟ فرمود: آری، سوگند به آن که مرا به پیامبری مبعوث ساخت، آن ها در عصر غیبت به نور او روشنایی می گیرند و به ولایت او نفع می برند، هم چنان که مردم از نور خورشید سود می برند هر چند که ابری آن را بپوشاند…

کمال الدین و تمام النعمة ٢٥٣/١


سیمای امام زمان علیه السلام در قرآن شماره 12

سوره نساء آیه 69

و مَن يُطِعِ اللّهَ و الرَّسولَ فاؤلئكَ مَعَ الّذينَ أنعَمَ اللّهُ عَلَيهم مِنَ النَّبيّينَ و الصِّدّيقينَ و الشُّهَداءِ و الصّالِحينَ و حَسُنَ اؤلئكَ رَفيقاً.

و هر کس خدا و رسول را اطاعت کند، پس آنان البته با کسانی که خداوند نعمتش را بر آنان کامل گردانیده از پیغمبران و صدیقان و شهیدان و نیکوکاران خواهند بود و چه نیکو رفیقانی هستند.

علی بن ابراهیم در تفسیرش از قول امام صادق علیه السلام می گوید:

 “النّبيّينَ” رَسولُ اللّهِ ، “و الصِّدّيقينَ” عَلِيٌّ ، “و الشُّهداءِ” الحَسَنُ و الحُسينُ ، “و الصّالِحينَ” الأئِمَّةُ ، “وَ حَسُنَ اؤلئكَ رَفيقاً” القائِمُ مِن آلِ مُحَمَّدٍ .

 “نبیین” رسول خدا است و “صدیقین” علی است و “شهیدان” حسن و حسین و “صالحان” ائمه می باشند و “نیکو رفیقان” قائم از آل محمد علیهم السلام است.

تفسیر قمی ۱۴۲/۱


سیمای امام زمان علیه السلام در قرآن شماره 13

سوره نساء آیه 159

و إن مِن أهلِ الكِتابِ إلّا لَيؤمِنَنَّ بِهِ قَبلَ مَوتِهِ و يَومَ القِيامَةِ يَكونُ عَلَيهِم شَهيداً.

و هیچ کس از اهل کتاب نیست جز آنکه پیش از مرگ به وی {حضرت عیسی علیه السلام} ایمان خواهد آورد و روز قیامت بر آنان گواه خواهد بود.

راوی می گوید: شهر بن حوشب گفت: حجاج بمن گفت: ای شهر! آیه ای در کتاب خدا هست که در آن درمانده ام! گفتم: ای امیر کدام آیه است؟ گفت: فرمودهء خداوند: “هیچ کس از اهل کتاب نیست جز آنکه پیش از مرگ به وی ایمان خواهد آورد”؛ به خدا سوگند من دستور میدهم یهودی و نصرانی را گردن می زنند، سپس چشم بر او می دوزم، پس نمی بینم لبهایش حرکت کند تا اینکه بی حرکت گردد.

گفتم: خداوند حال امیر را اصلاح نماید، چنانکه تأویل کرده ای نیست! گفت: چگونه است؟

گفتم: إنَّ عيسي يَنزِلُ قَبلَ يَومِ القِيامَةِ إلي الدُّنيا فلايَبقي أهلُ مِلَّةٍ يهوديًّ و لا نَصرانيًّ إلّا آمَنَ بِهِ قَبلَ موتِهِ وَ يُصَلّي خَلفَ المَهديّ.
قال: وَيحَك … أنّي لَكَ هذا وَ مِن أينَ جِئتَ بِهِ؟
فقلتُ: حَدَّثني به محمّدُ بنُ عليِّ بن الحُسينِ بنِ عليِّ بنِ أبيطالِبٍ.
فقالَ: جِئتَ بِها وَاللّهِ مِن عَينٍ صافِيَةٍ.

همانا عیسی علیه السلام پیش از قیامت به دنیا فرود می آید، پس اهل هیچ آیین یهودی و نصرانی، باقی نماند مگر آن که پیش از مردنش به او ایمان آورد و پشت سر مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نماز می گزارد.

حجاج گفت: وای بر تو … این را از کجا میگویی و از کجا آورده ای؟
گفتم: این را محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب علیهم السلام برایم حدیث فرمود.
گفت: به خدا سوگند! آن را از چشمهء زلالی آورده ای.

تفسیر قمی ۱۵۸/۱


سیمای امام زمان علیه السلام در قرآن شماره 14

سوره انعام آیه 44

فلَمّا نَسوا ما ذُكِّروا بِهِ فَتَحنا عَليهم أبوابَ كُلِّ شَيءٍ حَتّي إذا فَرِحوا بِما اوتوا أخَذناهُم بَغتَةً فإذا هُم مُبلِسونَ.

پس چون آن چه به ایشان تذکر داده شده بود، همه را فراموش کردند ابواب همه چیز را بر آن ها گشودیم تا آن گاه که به آنچه عطا شدند شادمان و مغرور گشتند؛ به ناگاه آنها را گرفتار کردیم و در آن هنگام خوار و ناامید شدند.

راوی می گوید: از امام باقرالعلوم علیه السلام درباره آیه ی فرق پرسیدم، فرمودند:

 أمّا قَولُهُ : “فَلَمّا نَسوا ما ذُكِّروا بِهِ” يَعني فَلَمّا تَرَكوا وِلايَةَ عليٍّ أميرِالمؤمنينَ و قَد اُمِروا بِها ، “فَتَحنا عَليهم أبوابَ كُلِّ شَيءٍ” يَعني دَولَتَهُم فِي الدُّنيا و ما بُسِطَ لَهم فيها ، وَ أمّا قَولُهُ : “حَتّي إذا فَرِحوا بِما اوتوا أخَذناهُم بَغتَةً فإذا هُم مُبلِسونَ” بذلك قيامَ القائِمِ ، حَتّي كَأنَّهم لَم يَكُن سُلطانٌ قَطٌّ ، فذلكَ قَولُهُ “بَغتَةً”؛

 این که فرموده: “پس چون آن چه به ایشان تذکر داده شده بود همه را فراموش کردند” یعنی: پس چون ولایت حضرت علی، امیرالمومنین علیه السلام را ترک گفتند در حالی که به آن امر شده بودند، ” ابواب همه چیز را بر آن ها گشودیم”

یعنی: دولت شان در دنیا و آنچه بر ایشان در آن گسترده شده است، و اما اینکه فرمود: “تا آنگاه که به آنچه عطا شدند شادمان و مغرور گشتند به ناگاه آن ها را گرفتار کردیم و در آن هنگام خوار و ناامید شدند”، منظور از آن قیام حضرت قائم علیه السلام است، به طوری که گویا هیچ گاه آنان سلطنتی نداشته اند و این است که فرموده: “به ناگاه” ؛

 تفسیر قمی ۲۰۰/۱ ، بصائر الدرجات ص٧٨


سیمای امام زمان علیه السلام در قرآن شماره 15

سوره توبه آیه 33

هوَ الّذي أرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدي وَ دينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَي الدّينِ كُلِّهِ وَ لَو كَرِهَ المُشرِكونَ.

اوست خدایی که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاد تا او را بر همه ی دین ها آشکار سازد، هر چند که مشرکان این امر را اکراه دارند.

راوی می گوید از امام كاظم عليه السلام پرسیدم: “اوست خدایی که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاد”، منظور چیست؟

فرمودند: هوَ أمرُ اللّهِ وَ رَسولِهِ ، هُوَ الّذي أمَرَ رَسولَهُ بِالوِلايَةِ لِوَصِيِّهِ و الوِلايَةُ هِيَ دينُ الحَقِّ. قلتُ: “لِيُظهِرَهُ عَلَي الدّينِ كُلِّهِ”؟ قالَ: يُظهِرَهُ عَلي جَميعِ الأديانِ عِندَ قِيامِ القائمِ.

 آن امر خداوند و رسول اوست، اوست خدایی که رسولش را امر فرموده به ولایت برای وصیش، و ولایت همان دین حق می باشد. عرض کردم: “تا او را بر همه دین ها آشکار سازد” منظور چیست؟ فرمود: آن را بر همه ادیان آشکار می سازد هنگام قیام قائم (عجل الله فرجه).

كافی ۴۳۲/۱


سیمای امام زمان علیه السلام در قرآن شماره 16

سوره حدید آیه 17

إعلَموا أنَّ اللّهَ يُحيِي الأرضَ بَعدَ مَوْتِها.

بدانید که البته خداوند/، زمین را پس از مردن آن زنده خواهد کرد…

راوی میگوید: امام باقرالعلوم سلام الله علیه درباره این آیه شریفه فرمودند:

يعني بِمَوتِها كُفرَ أهلِها وَ الكافِرُ مَيِّتٌ، فَيُحييها اللّهُ بِالقائِمِ فَيَعدِلُ فيها فَيُحيي الأرضَ وَ يُحيي أهلَها بَعدَ مَوْتِهِم.

منظور از مردنِ زمین، کفر ورزیدن اهل آن است و کافر مرده است؛ پس خداوند آن را به (ظهور) حضرت قائم (عليه السلام) زنده خواهد کرد که در زمین عدالت می نماید پس زمین را زنده می سازد و اهل آن را پس از مرگشان زنده می نماید.

 تأویل الآیات الظاهرة ص۶۶۳


برای مطالعه و مشاهده مطالبی که در مورد امام عصر علیه السلام است می توانید به لینک مقالات نیمه شعبان مراجعه نمایید.
فهرست نیمه شعبان
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.
فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب محرم کتابخانه خدمتگزاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا