‎⁨جشن کودکانه نیمه شعبان در خانه

جشن کودکانه سالهاست در میان ماست

در این مقاله قراره چگونگی برگزاری یJJک جشن کودکانه رو براتون شرح بدیم. با خدمتگزاران همراه باشید برای آشنایی کودکان عزیزتون با امام بزرگوارمان در روز میلاد این گوهر گرانقدر.

به نام خدا و با یاد پدرى که سالهاست در همین نزدیکى است

سلام به دوست خوب امام زمانی ان شاءالله که سلامت باشى، الحمدلله که با وجود خونه نشینى و قرنطینه، همچنان دغدغه قلبت اینه که چطور به امام زمانت خدمت کنى و میلادش رو مثل همیشه با همون قوت و شکوه جشن بگیرى… این دغدغه ى قلبى، لطف خدا و نگاه حضرت هست به تک تک ما! پس دست کم نمیگیریمش و انشاالله با تمام نیرو و توانمون به بهترین نحو برگزارش میکنیم…

خب اول میریم سراغ فرزندانمون، که اکثرا تو این روزا، بیشترین ارتباط رو باهاشون داریم. راهکار های جشن کودکانه، تنها پیشنهاد است و می‌تونی بسته به شرایط خودت و فرزندانت، بعضی‌ اش رو انجام بدی و بعضی‌ اش رو نه! در حد ظرفیت پذیرش فرزندانت، تعادل گفتگو و انجام فعالیت ها و بازی‌ها را برقرار کن، تا حرکتی مؤثر، در روح و جان فرزندانت انجام دهی.

البته این هم بگم، یه مادر تبلیغی همیشه این برنامه ها رو برای بچه هاش داره. همه ما عادت داریم که روز اول عید، بسیار مرتب باشیم، غذاهای ویژه درست کنیم و خونه خودمون رو آراسته و مرتب کنیم.

 بیا امسال، روز نیمه شعبان هم، همین کارها رو بکنیم، با همسرمون قرار بگذاریم و روز نیمه شعبان “مهربان تر” از همیشه و خوشحال تر از همیشه باشیم. با پختن غذاهای دلخواه بچه ها و مرتب بودنمون، “ویژه” بودن این روز رو برای بچه ها مشخص کنیم.

از اونها بخوایم که اونها هم به انتخاب خودشون قشنگ ترین لباس شون رو بپوشند و در مورد روز نیمه شعبان و ویژه بودنش باهاشون حرف بزنیم، اینکه امروز تولد کسیه که قراره دنیا رو زیبا کنه و همه آدم ها رو خوشحال و  نسبت به هم مهربان.

مثلا می تونیم این موضوع رو به شکل معما بیان کنیم: من مشخصات می گم تو حدس بزن .. پیغمبر یک دختر داشتن به اسم حضرت زهرا، دخترشون با کی ازدواج کرد؟ … این دو  2تا پسر داشتند به اسم … و همینجور تا اخر دوست خوبم، تمام این راهکارها، همراه گفتگو کردن تأثیر گذار هست، پس حتما گفتگوهای در خلال انجام کار رو داشته باش، چون بدون گفتگو، به هدفت نخواهی رسید…

چند حوزه پیشنهادى داریم که میخوایم با فرزندانمون کار کنیم

 الف-  تزئین خانه

ب- تهیه ى خوراکى هاى روز جشن کودکانه؟

ج-  شنیدن شعر و داستان­هایی که از قبل با فرزندان تمرین کردیم. (برای دیگر اعضای خانواده اجرا کنند.)

د- درست کردن کاردستى با هدف آموزش یک مفهوم از امام مهربانمان.

و…  خیلی ابتکارات و کارهای قشنگی که خودت بلدی.

الف-  تزئین خانه برای جشن کودکانه 

جشن کودکانهجهت مشاهده تصویر جشن کودکانه روی آن کلیک کنید.

 از چند روز قبل از روز نیمه شعبان، با کمکشون تدارک برگزارى یک جشن رو بچین چند روز دیگه یه اتفاق خیلی مهم هست که برا همون میخوایم خونمون رو تزیین کنیم. میتونى تو تزئین کردن خونه ازشون کمک بگیرى. اصلا میتونى با کاغذهاى رنگى، خودت، همراه بچه ها وسایل تزئینى درست کنی. (میتونى از فایل ضمیمه براى این کار کمک بگیرى)

 در حین انجام کار، اول با خود حضرت حرف بزن و بگو: یا صاحب الزمان، خودت نگاهی کن به این دستای کوچولوی بچه‌هام و کاری کن به واسطه این کار، محبت و عشق شما از دستاشون به عمق قلبشون نفوذ کنه و از یاوران شما بشن. بعد با فرزندانت حرف بزن، براشون تعریف کن که براى چه کسی این کار رو انجام میدین؛ مثلا بگو:

امام زمان یه آدم خیلى مهربونِ، ایشون حواسشون خیلی به ماهست… مراقب ما هستن کلى… خیلى دوست مون دارن… چند روز دیگه تولدشونه، ما هم براى این که به امام زمان بگیم به یادشون هستیم، بگیم ما هم دوست شون داریم، میخوایم تو خونمون براشون جشن تولد بگیریم، تا ایشون ببینن ما بخاطر تولدشون شادیم، و بخاطر همین این چیزارو داریم درست میکنیم.

همچنین می تونی، با کمک گرفتن از بچه ها و پدرشون، و با رعایت کردن نکات بهداشتی، درب ورودی خونتون رو تزئین کنی. اینطوری برای بقیه هم تذکری می شه و هم تزئینات باعث خوشحالی بقیه میشه، بهتره در مورد دلیل این کارهم  با بچه ها حرف بزنی، که چون ما امام زمان رو خیلی دوست داریم، همیشه به یادشونیم و باهاشون حرف می زنیم و ایشون حواسشون به همه ی ما مخصوصا بچه ها هست، با این کار می خوایم یاد ایشون رو تو دل همه زنده کنیم، تا اونا هم یادشون بیوفته که یک امام زمان مهربان دارند و از ایشون کمک بخوان.

اگر بنری هم برای نصب روی بالکن یا پنجره ندارید می تونید با بچه ها یک طرح ساده یا تبریک ساده نقاشی کنید و بنویسید. همین میتونه یه دلیل شاد کردن همسایه‌تون هم باشه! تو این روزا که تنها قاب نگاه خارج از خونه، پنجره و بالکن هست

نهایتا برای ترغیب دوستان فرزند دارت، میتونی به اون ها هم پیشنهاد همچین کاری رو بدی، و بگی از تزیین بیرون خانه‌ شون عکس بگیرن و به اشتراک بگذارن، تأکید دارم که با  تزیین داخل خونه همچین کاری نکنید، فضای داخل خونه حرمت داره، و بهتره عکسش عمومی نشه.

ب- تهیه ى خوراکى هاى روز جشن کودکانه نیمه شعبان

جشن کودکانهجهت مشاهده تصویر جشن کودکانه روی آن کلیک کنید

براى روز جشن کودکانه، همراه بچه ها کیک و شیرینی بپز، سعی کن از کارهایى که بچه ها لذت میبرن استفاده کنی. فقط به چند نکته از قبل از شروع کار، توجه خاص داشته باش؛ از قبل نیت کن و بگو: یاصاحب الزمان این کیک رو برای تولد شما می‌پزیم، کاری کنید خوشمزه ترین کیک عالم بشه

شروع کار با بسم الله الرحمن الرحیم‌ باشه. پخت این کیک یا غذا، با مواقع دیگه  متفاوت است، اینبار باید به این موضوعات توجه کنی: بچه ها خودشون درست بکنن به هیچ وجه از همچین عباراتی استفاده نکنی: اه، چقدر کثیف کاری میکنی، حالا اینارو کی میخواد جمع کنه؟ بلد نیستی، تو نمیتونی و…

در حین کیک پزی شوخی های متداول انجام بشه: مثل آردی کردن بینی بچه، خندیدن و دست زدن، شعر خواندن (سعی بر ایجاد لحظات خاطره انگیز و ماندگار) میتونی در شستشوی ظروف بعد از انجام کار هم ازشون کمک بگیری، کف مالی، حباب بازی در حین انجام کار با گفتن داستانی، متذکرشون کن؛ مثل: یادت هست دفعه قبل که براى بابا تولد گرفتیم، چقدر خوشحال شد، فهمید که ما دوستش داریم و به فکرش هستیم…

همه امام ها هم، بابای ما و مردم هستن. و خیلی مهربونن. امروز بخاطر تولد بهترین باباى روى زمین، امام زمان عجل الله تعالی فرجه، داریم با هم این کیک و غذا رو میپزیم، تا خوشحال بشن، ممکنه بپرسی که مگه خوشحال میشن؟

منم بهت میگم بله که خوشحال میشن، حتما خوشحال میشن، بذار برات یه قصه بگم: یه روز یکی از دوستان امیرالمومنین علیه السلام مریض میشه و احساس سستی در بدنش می‌کنه، بعد که حالش کمی بهتر میشه، با خودش میگه بلند بشم برم مسجد، و پشت حضرت علی علیه السلام نماز بخونم، که کاری بهتر از این نیست.

امیرالمومنین علیه السلام وقتی دیدنش، بهش گفتن که ما از مریضی‌ ات با خبر بودیم، و فهمیدیم که با خودت گفتی، هیچ کاری بهتر از این نیست که غسل جمعه کنی و وضو بگیری و پشت ما نماز بخونی.. اون دوست مولا متعجب می‌شه، چون هیچ‌کس از بیماری‌ اش خبر نداشته… حضرت علی علیه السلام بهش میگن که: هیچ زن و مرد مؤمنی نیست، که مریض بشه، مگر اینکه ما هم از مریضی‌شون، مریض می‌شیم، از ناراحتی‌شون ناراحت می‌شیم و از خوشحالی‌شون میخندیم.

 امام ها همچین باباهای مهربونی‌ان که، دنیا لنگه شون رو نداره، این کیک خوشمزه رو داریم میپزیم و هدیه میدیم به امام زمانمون، دور هم جمع میشیم و دستامونو به هم میدیم و دعای فرج میخونیم، شعر و شادی میکنیم و مطمئنم امام زمان از شادی ما شاد می‌شن…

( آموزش یک نوع کیک ساده هم در ضمیمه هست.)

ج-  شنیدن شعر و داستان­هایی که از قبل با فرزندان تمرین کردیم

جشن کودکانهجهت مشاهده تصویر  جشن کودکانه روی آن کلیک کنید

از چند روز قبل از میلاد، یک شعر یا داستان از امام عصر عجل الله تعالی فرجه رو براى بچه هات بخون، باهاشون راجع به داستان گفتگو کن تا به خوبى متوجه بشن، بعد بهشون بگو که مثلا صداشون رو ضبط میکنى، تا داستان رو تعریف کنن یا شعر رو بخونن و براى مامان بزرگ، بابا بزرگ ها و خاله و دایی و عمه و عموشون بفرستى، این کار زدن دو نشون، با یک تیر هست! شاید هم چند نشون!

هم بچه ها خوشحال میشن با این کار مؤثرشون، هم داستانى از امام زمان عجل الله تعالی فرجه یاد میگیرن! هم اقوام دلشون شاد میشه از شنیدن صداى بچتون و هم یک داستان از امام عصر رو میشنون! تازه میتونی به بچه ها بگى، این یک هدیه است که به  امام زمان عجل الله تعالی فرجه میدیم، بابت تولدشون. و یا همون برنامه رو برای دیگر اعضای خانواده اجرا کنند.

می توانی با بچه ها شعر بخونی و دست بزنی. مثل مولودی. و … (شعر و داستان هم در ضمیمه داریم)

همینطور از بین فایل های سرود های مهدوی کودکانه یکی را انتخاب کن و با فرزندانت یا کل خانواده، آنها رو تمرین کنید. در مورد عبارات سرود ها هم با فرزندانت صحبت کن تا موقع خواندن سرود با “توجه” به آنها سرود را بخوانند، حتی برای جالب شدن می توانی هر شب یکبار همه خانواده با هم آن سرود را بخوانید و در مورد عبارت هایش صحبت کنید.

تا روز نیمه شعبان آن را حفظ کرده و هنگام گرفتن جشن تولد برای حضرت آن را بخوانید و به فرزندانت توضیح بده که حضرت زنده هستند و سرود ما را می شنوند و نه تنها سرود، که همیشه و هر لحظه می تونیم با ایشون صحبت کنیم، چرا که ایشون می شنوند و گوش می دهند.

حتی میتونی، یک دعا (اللهم کن یا اللهم اصلح یا دعای فرج حضرت و …) را انتخاب کنی و روزانه بخشی از آن را با فرزندانت حفظ کنی. ترجمه کودکانه عبارات و یا دعا رو هم به فرزندانت بگو و بهش توضیح بده که چرا برای امام زمان دعا می کنیم، که مثلا برای سلامتی ایشون یا مثلا برای بهتر شدن حالشون، یا مثلا که به ایشون بگیم چقدر به یادشون هستیم و دوستشون داریم و براشون دعا می کنیم. تا روز نیمه شعبان آن دعا رو حفظ کنید و بعد از برگذاری جشن تولد همگی با هم (کل خانواده) با همان دعا برای حضرت دعا کنید.

د- درست کردن کاردستى در جشن کودکانه با هدف آموزش مفهوم غیبت امام زمان علیه السلام

(این گفتگو مناسب فرزندان بالای ۷ سال است، میتوانی از جملات ساده‌تر و مفهومتر، برای سن پایین‌تر استفاده کنی)

برای شروع به کمک فرزندانت یک نقاشی خورشید و چند ابر به شکل زیر بکش. و کاملا رنگ آمیزی کنید. و بعد دور تا دورش را بچینید. می تونی از کاغذ رنگی هم استفاده کنی و کاردستی درست کنی.

جهت مشاهده تصویر جشن کودکانه روی آن کلیک کنید.

سوال و جواب های کوتاه در مورد امام عصر علیه السلام در جشن کودکانه

یا می خوایم در مورد خورشید صحبت کنیم. همه می دونیم که خورشید باعث زنده موندن زمین و موجودات زنده ای هست که روی اون وجود دارند. خورشید رنگ شده و چیده شده را در وسط یک برگه سفید قرار دهید.

خوب بچه ها می خوام بپرسم که در درجه اول چه  موجودات زنده ای از خورشید تغذیه می شوند؟
پاسخ بچه ها: گیاهان است. مثل گلها، درختان و …

بله بچه ها! گیاه بدون نور خورشید رشد نمیکنه. بزرگ نمی شه.

(می توانى چند گل و درخت با فرزندان خود دور خورشید بکشى و یا از عکس برگردون استفاده کنى و یا مثل خورشید از نقاشی های که در انتها آمده، استفاده کنى و همه را از قبل کشیده و رنگ کنید و دورش رو بچینید و بعد گفتگوتان رو شروع کنید. توجه داشته باشید اندازه خورشید و ابر ها بزرگ باشه  و ما بقی کوچک باشند.)

خوب حالا بچه ها، یه سوال دیگه، کدوم موجودات به خاطر گیاهان و به کمک آنها زنده اند؟
پاسخ بچه ها: گیاه خواران و سبزی خواران. مثل گوسفند، گاو و … (مثل قسمت گیاهان عمل کنید.)

خوب حالا اگه گفتید چه موجوداتی از حیوانات گیاه خوار تغذیه میکنند و زنده ماندنشان به خاطر آنهاست؟
پاسخ بچه ها: بله حیوانات گوشت خوار مثل شیر، پلنگ و… (مثل قسمت گیاهان عمل کنید.)

انسان ها کجان؟
پاسخ بچه ها: هم در دسته گیاه خواران و هم گوشت خواران.

«خوب بچه ها! حالا میخوام ازتون بپرسم که این خورشیدی که مرکز حیات تمام موجودات روی زمین هست اگه کلا نباشه چی میشه؟ (اینجا خورشید رو از وسط بردار) اگه خورشیدی نباشه چی میشه؟
(بچه ها جواب بدن.)

تمام گیاهان هم از بین میرن، چون چیزی نیست که به خاطر اون زنده بمونن، میمیرن… (به بچه ها بگویید تمام گیاهان رو از روی صفحه بر دارند. یا چیزی مثل قند یا سنگ روی نقاشی بزارند و یا چسب نواری رنگی رویش بزنند.)

حالا اگه گیاهی برای تغذیه نباشه چی میشه؟
همه ی آنهایی که از گیاه تغذیه می شوند میمیرند..
(از بچه ها بخواهید تمام گیاه خواران رو از روی صفحه بر دارند. یا چیزی مثل قند یا سنگ روی نقاشی بزارند یا چسب نواری رنگی رویش بزنند.)

حالا اگه گیاه خواری روی زمین نباشه چی میشه ؟.. تمام آنهایی که از گوشت اونها تغذیه می کنند میمیرند. (تمام گوشت خواران را بر دارند. یا چیزی مثل قند یا سنگ روی نقاشی بزارند و یا چسب نواری رنگی رویش بزنند.)

خوب پس اگر خورشید وجود نداشته باشد. هیچکدوم از موجودات روی زمین زنده نمی مونن…

حالا یه سؤال دیگه دارم ازتون…اگر خورشید باشه (دوباره خورشید را نصب کن) اما پشت ابر باشه چی میشه؟ ( ابر آماده شده را رویش بزار.)

همینطوره که شما می گید.. باز هم گیاه ها رشد می کنند… گیاه خوارها از اونها تغذیه می کنند… گوشتخوارها از اونها زنده می مونند (دوباره عکس ها رو بزار و یا اجسام را از رویش بردار و …) پس همه ی موجودات روی زمین به خاطر وجود خورشید زنده می مونند حتی اگر پشت ابر باشه.

بچه ها پیامبر صلی الله علیه و آله که خواسته ها و حرف های خدا را به ما گفتند. حواسشون به ماهایی که الان امام زمانمون رو نمیبینیم بوده … ایشون میفرمایند وجود امامی که تو زمان شماها غایب باشه و شما ایشون رو با چشمانتون نبینید.. مثل همین خورشید است، زمانیکه پشت ابره… همه به خاطر وجود ایشون زنده اند و زندگی می کنند. و همه خوبی ها و خوشی ها به خاطر وجود ایشون به ما می رسد و اگر ایشون نباشند همه ما از بین می ریم، مثل وقتی که خورشید نباشد. امام غایب مثل خورشید پشت ابره …

یه نکته‌ ی قابل توجه اینه که خورشید به هر حال مایه ی زندگی همه موجودات هست، حالا فکر کنید، به جز این‌ خاصیت اصلی‌ش، ما می‌تونیم هزاران استفاده‌ ی دیگه ازش بکنیم؛ اگر به سراغش بریم و ازش استفاده کنیم، مثلا با یکسری وسیله، انرژی ازش بگیریم، انرژی خورشیدی!

اگر ما هم به سراغ امام زمان عجل الله تعالی فرجه بریم، می‌تونیم کلی استفاده‌های خوب ازشون کنیم! چون خدا کلی قدرت خاص بهشون داده که اگه ما ازشون کمک بخوایم، می‌تونن کمکمون کنن…

در ادامه می توانید نام امام زمان علیه السلام را در وسط خورشید بنویسید و یا با چسب و اکلیل تزیین کنید….

و با کودکان قرار بزارید که همون جور که هر روزی با طلوع خورشید شروع میشه ما هم از این به بعد روزامون و با سلام به خورشید وجود امام زمان علیه السلام شروع کنیم. و برای اینکه این کار یادمون باشه این خورشید خوشگل رو می چسبونیم روی دیوار اتاقت.

نقاشی های پیشنهادی برای جشن کودکانه نیمه شعبان :

جهت مشاهده تصویر جشن کودکانه روی آن کلیک کنید.

دادن عیدی در ‎⁨جشن کودکانه نیمه شعبان

 با توجه به امکان خرید در ایام پیشرو، و با توجه به علاقه فرزندانت یک هدیه که می تواند فرزندانت رو بسیار خوشحال کنه، تهیه کن. این هدیه می تواند یک باکس پر از تنقلات باشد یا یک کتاب و …

که در روز نیمه شعبان به فرزندانت هدیه بدی و عنوان کنی که چون امروز، روز بسیارخاصی است و یک جشن بزرگ است به شما هدیه می دهیم. یا می توانی دلیل هدیه را، زحمات فرزندانت برای برگذاری جشن برای امام زمان مطرح کنی و به اونها بگی که این هدیه شکرانه خدمتگذاری برای امام زمان است و حتما امام زمان هم از زحماتت، خوشنود و راضی شده اند.

توجه شود؛ دادن عیدی به کودک صرفا به خاطر ویژه شدن این روز و صاحب این روز است، پس مواظب باشیم درگیر کوچکی یا بزرگی هدیه یا میزان مبلغ آن نشویم.

ضمیمه ‎⁨جشن کودکانه نیمه شعبان

توجه کنید! به غیر از ضمیمه زیر، ضمیمه دیگری هم هست، که شامل داستان و شعرى در مورد نوروز و امام زمان عجل الله تعالی فرجه موجود است.

1) تزیین خانه برای جشن کودکانه نیمه شعبان

تو این روزا که باید تو خونه بمونیم، استفاده از کاغذهای موجود در خونه برای ساخت این تزیین ها، هم کار خودمونه راه میندازه، هم بچه مون رو شاد میکنه، هم با این کار دل امام زمان‌مون دو جانبه شاد میشه.

جهت مشاهده تصویر جشن کودکانه روی آن کلیک کنید.

2) آموزش کیک لیمو جشن کودکانه

  1. کره ۱۲۵ گرم
  2. پوست لیمو رنده شده  ۲ قاشق چای خوری
  3. شکر ۲۷۵ گرم
  4. تخم مرغ ۳ عدد
  5. شیر ۱۲۵ میلی لیتر ( گرم )
  6. آرد  ۲۲۵ گرم
  7. ب.ک  ۱.۵ قاشق چای خوری
  8. آب لیمو  ۶۰  میلی لیتر

قالب طرح دار وسط خالی را چرب کرده و آرد پاشی کنید تمام مواد را داخل کاسه همزن  ریخته، همزن را با دور کند روشن کنید، بعد از مخلوط شدن مواد دور همزن را تند کرده تا مواد صاف و یکدست شود و رنگ آن روشن شود. مواد را داخل قالب آماده ریخته و در فر با دمای ۱۷۰ درجه بمدت ۵۰ دقیقه بپزید بعد از پخت روی پنجره سیمی خنک کرده با پودر شکر تزئین کنید.

3) داستان و شعر جشن کودکانه نیمه شعبان

داستان (مناسب کودکان ۶ سال به بالا) داستان زیر را در جشن کودکانه , می تونی با تهیه چند صورتک به شکل نمایشی نیز اجرا کنی.

در جهت مشاهده تصویر جشن کودکانه روی آن کلیک کنید.

تصاویر لازم برای ساخت صورتک داستان آفتاب پرست و خورشید جشن کودکانه

با چاپ این تصاویر و رنگ کردن آنها با فرزندتان در جشن کودکانه  نیمه شعبان لحظات شادی را با فرزندتان سپری کنید.

جهت مشاهده تصویر رنگ آمیزی جشن کودکانه روی آن کلیک کنید.

سوالات احتمالی خود را در پایین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. 

برای مشاهده مطالب مشابه با جشن کودکانه نیمه شعبان [ همه آن چیزی که به آن نیاز دارید ]  می توانید به لینک های زیر مراجعه نمایید.

برای مشاهده مقاله جشن اینترنتی نیمه شعبان کلیک نمایید.

برای مشاهده مقاله جشن خانگی نیمه شعبان کلیک نمایید.

  

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا