دعوتنامه اینترنتی (مهندسی دعوت مراسم های اینترنتی)

دعوتنامه اینترنتی – آشنایی با فرآیند و روش های دعوت جشن ها و مراسم های اینترنتی

برای آشنایی با فرآیند و روش های دعوت جشن ها و مراسم های اینترنتی می توانید از مطالب این مقاله دعوتنامه اینترنتی کمک بگیرید تا یک جشن ایده آل برای نیمه شعبان برگزار کنید.


دعا سلامتی امام زمان علیه السلام

عرض سلام و خیر مقدم می گویم خدمت شما بزرگواران به کارگاه مهندسی دعوت در مراسم های آنلاین یا مراسم های اینترنتی و عید مبعث گذشته و اعیاد بسیار با فضلیت و بسیار ارزشمند آینده، میلاد امام حسین علیه السلام، میلاد حضرت ابوالفضل علیه السلام و میلاد امام سجاد علیه السلام را خدمت شما بزرگواران تبریک عرض می کنم.

بحثم را با قرائت دعای شریف فرج و سلامتی امام زمان علیه السلام آغاز می کنم.

اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن صلواتک علیه و علی ابائه فی هذه الساعه و فی کل ساعه ولیاً و حافظاً و قائداً و ناصراً و دلیلاً و عیناً حتی تسکنه ارضک طوعاً و تمتعه فیها طویلاً برحمتک یا ارحم الراحمین.

بخش 1 دعوتنامه اینترنتی – دعوت یک اتفاق نیست

همانطور که می دانید مهندسی دعوت البته نمی دانم مطلع هستید و یا روی این موضوع قبلا آموزش را دیده اید و یا نه؛ به اقداماتی می گویند که ما باید این اقدامات را انجام بدهیم تا بتوانیم مخاطب مورد توقع خود را در برنامه ای که تحت عنوان جشن حضوری یا مراسم آنلاین طراحی کرده ایم شاهد حضورشان باشیم. اساساً بحث دعوت را اگر فقط یک اتفاق بدانیم به نظر من به شدت به مراسم و جشن اینترنتی و آنلاین ما خسارت می خورد.

چرا که دعوت یک اتفاق نیست یک عمل نیست صرف اینکه من یک کارت را به یک نفر برسانم و تمام و بگویم دعوت را انجام داده ام و سر کارهای بعدی بروم؛ تقریبا این تحلیل اشتباه است. ما دعوت را به عنوان یک فرآیند می دانیم که مراحل مختلفی دارد و تک تک این مراحل باید پشت سر هم در یک بازه زمانی شاید دو یا سه هفته ای اتفاق بیافتد.

و برنامه ریزی های مختلفی رو آن انجام شود تا بتوانیم شاهد نتیجه مورد نظرمان که همان حضور افراد هست؛ باشیم. بنابراین دعوت از دیدگاه بنده حقیر یک اتفاق نیست یک کار کوچک نیست یک کاری که بتوان یک ساعته انجام داد نیست یک فرآیند است و ما باید این فرایند را به شکل کامل تک تک مراحل آن را بررسی کنیم و با هم مورد نقد قرار دهیم.

و البته نظرات شما در این فرآیند می تواند به ارائه بنده کمک کند. خواهش می کنم نظراتتان را به دستیار معرفی شده در کانال که خدمتتان لینکش ارسال شده و یا ارسال می شود بفرستید و لابه لای مطالب، من سعی می کنم حتما به نظرات شما بزرگواران هم توجه کنم و آنها را در کارگاه ارائه کنم که کار از حالت یک طرفه به یک بحث تعاملی تبدیل شود.

یک تصویری را همکارانم الان برای شما در کانال بارگذاری می کنند که تقریبا همان فرآیندی است که ما در دعوت می توانیم روی آن کار کنیم و امروز فقط می خواهیم درباره این تصویر صحبت کنیم. تمام مطالب در این تصویر آمده است و می خواهیم درباره تک تک مطالب آن صحبت و بحث کنیم و ان شاء الله امیدوارم بتوانم مطالب مفید را خدمتتان ارائه کنم. من تصویر را بارگذاری می کنم و ادامه توضیحاتم را بعد از بارگذاری تصویر خدمتتان عرض می کنم.

بخش 2 دعوتنامه اینترنتی – معرفی مراحل فرآیند دعوت

دعوتنامه اینترنتی

یک مقدار در رابطه با این نموداری که تحت عنوان فرآیند دعوت می بینیم با هم صحبت کنیم. و بعد من ان شاء الله مطالب را دقیق تر ادامه می دهم. ما در این نمودار شاهد شش مرحله هستیم که مرحله اول تعیین مکان، زمان و مخاطب است مرحله بعدی که اتفاق میافتد مرحله اطلاع رسانی است مرحله سوم ایجاد انگیزه در مخاطب برای حضور در برنامه است که خود آن یک پروسه تقریبا دو هفته ای می باشد اطلاع رسانی یک پروسه ایست که در دو یا سه روز اتفاق میافتد و ایجاد انگیزه شاید در یک یا دو  هفته اتفاق میافتد.

مرحله چهارم مرحله یادآوری است که در همان روز و یا شب قبل برنامه اتفاق میافتد مرحله پنجم اطمینان از حضور است که دقیقا در زمان اجرای برنامه ما اتفاق میافتد که مطمئن بشویم آیا مخاطب ما حضور پیدا کرده یا خیر؟ و مرحله ششم بازخورد گیری و ارزیابی از مخاطبمان است که در پروسه دعوتهای ما به شدت مؤثر است و به ما در دعوت های آینده کمک می کند یعنی آنچه که در بحث بازخوردگیری و ارزیابی ما شاهد آن هستیم می تواند به شدت در ارائه های بعدی ما و در برنامه های بعدی ما مؤثر باشد پس می تواند در بحث دعوت کمک کند.

بخش 3 دعوتنامه اینترنتی – تعیین مکان، زمان  و مخاطب

آسانی دسترسی به مراسم

سرفصل اولی که باید به آن بپردازیم بحث تعیین مکان، زمان و مخاطب است. اولین گزینه ای که من در این بحث قید کرده ام آسانی دسترسی به مراسم می باشد. خیلی مهم است که ما مراسم آنلاینمان را چگونه برگزار می کنیم و مخاطب چقدر دسترسی آسان به این فضا دارد.

مثلا این روزها که تلگرام فیلتر است قطعا بستر تلگرام بستر مناسبی برای اجرای مراسم ما نیست و یا یوتیوپ که فیلتر است ما نمی توانیم برنامه آنلاین خیلی خوبی داشته باشیم پس باید بستری را انتخاب کنیم مانند آپارات و اینستاگرام که فیلتر نباشد و دسترسی افراد به آن آسان باشد.

حتی اگر ما الان برویم یک نرم افزار پیدا کنیم که برای افراد و مردم نا آشناست ولو فیلتر هم نیست ولی دسترسی به آن سخت است و افراد عضو این شبکه نیستند و بخواهیم مراسممان را در آن اجرا کنیم عملا به نوعی نتوانستیم این داستان را درست مدیریت کنیم و ما در مخاطبمان ریزش خواهیم داشت و هر چه دعوت می کنیم یه عده چون نمی توانند دسترسی آسان به مراسم داشته باشند به پروسه و فرآیند دعوتمان لطمه خواهد زد.

بهترین زمان برگزاری

موضوع دوم بهترین زمانهای برگزاری است که منظورم از بهترین زمان برگزاری این است که ما به مخاطبمان نگاه کنیم و بسنجیم. شاید بهتر باشه قبل از اینکه اینها را توضیح بدهم مورد چهارم و انتخاب گروه مخاطب را اول بگویم. ما حتما باید در مورد مراسم آنلاین خودمان گروه مخاطب آن را انتخاب کنم آیا گروه مخاطب ما خصوصی است و یا عمومی.

انتخاب گروه مخاطب

یعنی برای مثال یک زمانی فقط برای 20 نفر اعضای فامیل خودمان برنامه داریم و به بقیه کاری نداریم و می خواهیم همین 20 نفر حاضر باشند. و دلیل ندارد که ما بقیه را دعوت کنیم چون آنان مخاطب هدف ما نیستند و برنامه ما ویژه 20 نفر فامیلمان است پس برنامه ریزی ها فرق می کند. یک زمان برنامه ما عمومی است و ما دوست داریم عموم افراد حاضر در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را دعوت کنیم که این عمومی هم دو دسته است:

دسته اول عمومی است که شامل همه قشر افراد می شود  و دسته دوم عمومی است که شامل گروه خاصی را شامل می شود. مثلا در بحثهای عمومی گاهی مخاطب ما فقط افراد مذهبی هستند مثلا افراد کمتر مذهبی و یا غیر مذهبی مخاطب ما نیستند پس این در دعوت ما تأثیر می گذارد و فرآیند دعوت ما را متفاوت می کند پس باید به این موضوع توجه کنیم.

بحث اول: و یا برای مثال فرض کنیم در برنامه ای که ما طراحی کردیم برای پزشکان. این مخاطب یک مخاطب عمومی است ولی یک گروه خاصی است فقط پزشکان هستند که این برنامه برایشان مفید است و یا این برنامه فقط برای اساتید دانشگاه مفید است. و یا ما برنامه ای را طراحی کردیم فقط برای بانوانی که دانشجو هستند و این هم یک قشر خاصی از مخاطب عمومی است و ما باید در فضای مجازی دنبال بانوانی باشیم که دانشجو هستند و یا آقایانی که دانشجو هستند. اینها بحث دعوت ما را متفاوت می کند. پس ما در اولین مرحله باید گروه مخاطبمان را انتخاب بکنیم.

بحث دوم این است که بعد از انتخاب گروه مخاطب باید ببینیم برای این مخاطب در گروه دوم بهترین زمان برگزاری چه زمانی است؟ یعنی فرض کنید اگر مخاطب من پزشکان هستند این پزشکان معمولا بعدازظهر ها سر کار هستند و ظهر ها سرشان خلوت تر است و یا آخر شب وقتشان آزادتر است. و من باید ساعت برنامه ام را با این مخاطب تنظیم کنم.

و یا من اگر مخاطبم خانم هایی هستند که فرزند کوچک دارند بهترین زمان برای برگزاری این برنامه ساعت 10 شب است که آنها بچه هایشان را خوابانده باشند که بتوانند به برنامه من برسند و الا 5 بعد از ظهر که بچه بیدار است و دوست دارد با پدر و مادرش بازی کند زمان مناسبی برای برگزاری مراسم من نیست و یا به صورت کلی یک آماری که در فضای مجازی خیلی معروف است این است که بازدید کنندگان و مخاطبین سایت ها در ایران بیشتر در زمان بعد از ظهر می باشد.

و صبح مردم کمتر در فضای مجازی هستند. که دلایل خاص خودش را دارد که خانم ها و مردها بعضی هایشان سر کار هستند و خانم های خانه نیز درگیر کارهای منزل هستند و دسترسی آنها به فضای مجازی کمتر است و بیشترین زمان دسترسی به فضای مجازی از بعد از ظهر به بعد است.

این موضوع در فضای مجازی بسیار مرسوم است و معمولا هزینه پستها و تبلیغات در صبح کمتر از شب است مثلا اگر در صبح هزینه پست 50 هزار تومان است در شب 70 هزار تومان است چراکه بازدیدکننده آن بیشتر است و مردم در شب بیشتر در فضای مجازی هستند. چرا همین کارگاه ما ساعت 10 شب برگزار می شود چون مخاطب ما 10 شب به بعد راحت تر می توانند در کارگاه شرکت کنند و شاید قبل آن درگیری های مختلف دارند و نمی توانند شرکت کنند.

پس موضوع زمان برگزاری یک سری فاکتورهایی دارد که باید با توجه به مخاطبمان آن را برنامه ریزی کنیم و در جریان یک سری کلیات فضای مجازی باشیم. یکی از کلیات فضای مجازی اینست که سمت بعدازظهر و شب مخاطب فضای مجازی خیلی بیشتر از صبح و ظهر است. و موفقیت ما در این تایم ها مطمئناً بیشتر است.

مدت مراسم

شاید در یک برنامه حضوری مراسم تا سه الی چهار ساعت هم بتواند باشد اما در فضای مجازی افراد کلا خیلی تایم زیادی را به کاری اختصاص نمی دهند و همیشه در عجله هستند و معمولا بیشترین تایمی که بتوانیم یک نفر را بیننده خودمان در گوشی موبایل داشته باشیم از جهت اینکه چشم افراد خسته می شود.

و کلا نمی تواند ادامه بدهد به نظر می آید بین یک ساعت و نیم تا دو ساعت باشه و برنامه ما نباید از این زمان بیشتر باشد. و تجربه من هم که برنامه های آنلاین داشته ام معمولا این موضوع را ثابت کرده وقتی تایم برنامه را بیشتر می کنیم ریزش جدی مخاطب را داریم.

موضوع پنجم که بحث خیلی مهمی است که البته این یک، دو، سه و چهاری که من زده ام هیچکدام اولویت بندی نیست چون فرصت نکرده ام اینها را دسته بندی کنم و خود شما می توانید اولویت بندی کنید مثلا مورد پنجم باید اولین مورد باشد یعنی ما باید اول برنامه را هدف گذاری کنیم. منظور از هدف گذاری برنامه چیست؟ اینکه ما بدانیم می خواهیم در این برنامه چه اتفاقی را رقم بزنیم.

هدف گذاری در برنامه

در بحث هدف گذاری ما باید بدانیم می خواهیم چه اتفاقی را از این مراسم آنلاین خودمان رقم بزنیم، مثلا من یک مثال بزنم، ما یک موقعی در گروهی بودیم و فعالیتی داشتیم به نام مراسم استقبال از عید غدیر این مراسم آنلاین هم بود، ما می دانستیم که مخاطب ما کسانی هستند که احتمال می دهیم علاقمند باشند بخواهند در عید غدیر کار کنند.

بعد هدف برنامه ما چه چیزی بود؟ هدف برنامه ما این بود هر کسی از آن سالن یا از کانالی که برنامه صوتی یا تصویری اجرا می شد بیرون آمد و تا پایان برنامه با ما همراه بود و از برنامه جدا شد یک انگیزه بسیار بالای درونی داشته باشد برای اینکه در عید غدیر قدمی را برای امیرالمومنین علیه السلام بردارد، آن می شود هدف برنامه ما  و آن وقت کل محتوای برنامه ما حول این هدف میگذرد.

و مثالی که درباره نیمه شعبان که در پیش داریم خدمتتان عرض کنم یک وقتی راجع به شعاری که بسیار در موردش کار شده: امام زمان (علیه السلام) امید و پناه همه، یک وقت هایی میخواهیم هدف برنامه این باشد که مردم که مخاطب برنامه ما هستند این مفهوم را منتقل کنیم که به همه جا پناه میبریم، به هزار رمال و فالگیر و هزاران فضای مختلف که ممکن است در کشور وجود داشته باشد یا نباشد دست آویز می شویم.

مثال خوب اینکه ختم های مختلف برمیداری برای حل مشکل و مساله، بیا به امام زمان به عنوان پناه نگاه کن، بیا به حضرت پناه ببر، برای پناه بردن وقتی ما در دره ی خطر هستیم و احتمال می دهیم ممکن است در دره بیفتیم!

یا کرونا آمده احساس می کنی خودت یا خانواده ات را یک خطر جدی تهدید می کند به امام زمان پناه ببر! وقتی می بینیم در دره خطرناک هستیم، اگر چشم ما به جان پناه بیافتد قطعا وقتی می بینیم بهمن ممکن است روی ما بریزد و برف زیادی ممکن است ما را از بین ببرد قطعا به سمت جان پناه حرکت می کنیم، سعی می کنیم پیدایش کنیم قدمی برمی داریم، یک حرکتی می کنیم و خودمان را در آن پناهگاه نجات می دهیم.

امروز ما بیاییم در جشن آنلاین به مردم بگوییم امام زمان یک پناهگاه است و با مثال های مختلف و شرایط مختلف و برنامه های مختلف این موضوع را به افراد القا کنیم که به امام زمان به عنوان پناهگاه مراجعه کنید و مطمئن باشید نتیجه می گیرید.

این می تواند مفهوم هدف گذاری خوب باشد. و بحث همین هدف گذاری است که اسم جشن و مراسم ما در می آید. مثلا آن مراسمی که خدمتتان مثال زدم برای غدیر اسمش «به سوی غدیر» بود. اصلا اسم مراسم ما این مضمون را در خودش داشت که آماده می شویم برای اینکه در غدیر کاری انجام بدهیم، پس نام گذاری برنامه و همه اینها بر مبنای هدف است.

سین برنامه

مخاطب بر مبنای هدف انتخاب می شود و تمام این ها بر مبنای هدف پیش می رود فلذا بحث هدف را باید جدی بگیریم و در انتخابش دقت بسیار کافی داشته باشیم و بر اساس همین هدف که ما باید سین (scene) برنامه را بنویسیم. یعنی چه؟ یعنی اگر به طور مثال دو ساعت برنامه داریم دقیقا از ساعت 8 شروع می شود تا 10 شب.

8 تا 8 و 5 دقیقه چه اتفاقی در مراسم آنلاین ما قرار است بیافتد 8 و 5 دقیقه تا 8 و ربع. و بر اساس همین سین برنامه ما یک اطلاعاتی به مخاطب هم در بحث دعوت بدهیم. فرض کنید در سین برنامه ما معلوم می شود که ساعت 8 و نیم تا یک ربع به 9 یک مداح خیلی به نام و سرشناس در این برنامه در مدح امام زمان (علیه السلام) بخواند.

وقتی سین برنامه مشخص شد در دعوت برنامه هم با توجه به تعیین زمان و مکان مخاطب یک جمله ایی می نویسیم مثلا می گوییم با حضور مداح ارجمند و ذکر مناقب امام زمان (علیه السلام)، خب این می تواند بسیار موثر باشد. پس سین برنامه را می نویسیم که بتوانیم یک اطلاعات کلی هم به مخاطب درباره سین برنامه و اتفاقاتی که قرار است در برنامه بیافتد بدهیم.

در کل موضوع تعیین زمان و مکان  و مخاطب ممکن است سوژه ها و نکات مهم دیگر هم داشته باشد که شما می توانید به آن اشاره کنید، اگر به ذهنتان رسید که بنده به آن توجه نکردم به آیدی که ابتدای کار داده شده ارسال کنید که من هم ان شاالله بحث را تمام کنم. به مرحله دوم دعوت میشویم که بحث اطلاع رسانی است.

بخش 4 دعوتنامه اینترنتی – اطلاع رسانی

در بحث اطلاع رسانی دو سر فصل داریم. سرفصل اول روش های اطلاع رسانی است و سرفصل دوم ابزارهای اطلاع رسانی

روش های اطلاع رسانی:

روش های اطلاع رسانی یعنی این که ما چطوری می توانیم برنامه خودمان رو به اطلاع افراد برسانیم خوب توجه کنید: (یک صلوات بفرستید لطفا) ما در بحث روش های اطلاع رسانی می خواهیم بگوییم که ما به چه روش هایی می توانیم به مردم اطلاع بدهیم که ما این مراسم را داریم پس اولین مرحله اینکه به یکسری از افراد یک پالس ذهنی ایجاد کنیم به این عنوان که ما این اتفاق را به شما اطلاع می دهیم که در واقع این اطلاع رسانی اولین قدم است.

در ذهن مخاطب شکل می گیرد که چهارشنبه آینده یا چهارشنبه دو هفته دیگر یک جشنی می خواهد برگزار بشود به نام جشن جان پناه این در ذهن مخاطب شکل می گیرد بعدا قرار است این اسم محتوا این عنوانی که به مخاطب گفتیم برای مراسم و ضمنا در این جشن مثلا فرض کنید فلان مداح هم برنامه دارد ضمنا در این جشن زیارت آل یاسین هم قرائت می شود و … در این جشن اتفاق می افتد یک کلیتی از جشن. یا مثلا در این جشن یک بحث کارشناسی خیلی زیبایی قرار است ارائه بشود توسط یک منبری بزرگوار و ارجمند.

پس در مرحله بحث اطلاع رسانی اولین بحث این است که چطور می خواهیم اطلاع رسانی کنیم یا حضوری یا مجازی.

روش اطلاع رسانی حضوری

در بحث حضوری بنرهای سطح شهر را داریم که به هر حال به نظر می رسد در این شرایط حتی کرونا نصب بنرها در سطح شهر بلامانع باشد و بتوانیم بعضی از برنامه های خودمان از طریق بنرها و تابلوهای شهری اطلاع رسانی کنیم گاهی اوقات به وسیله ی کارت دعوت یا پک دعوت، دعوتمان را انجام می دهیم یا بسته یا کارتی را در منزل افراد میفرستیم.

گاهی اوقات پوستری را نصب می کنیم مثلا در نانوایی محل پوستری را نصب می کنیم که برنامه خودمان را اطلاع میدهیم به افراد از طریق آن برنامه آنلاین ما شرکت می کنند گاهی اوقات یک دعوت حضوری داریم یعنی چه؟ یعنی سلام، وقت می گذاریم بلند می شویم میرویم می گوییم سلام ما آمدیم شما را دعوت کنیم به یک برنامه، ما چهارشنبه آینده یک برنامه داریم فقط اومدیم شما را دعوت کنیم و برویم. این بسیار حس خوبی به مخاطب می دهد به این که ما ارزش قائل شدیم برایشان.

در مورد بحث یک سوالی پرسیدن در مورد بحث بستر مکان و زمان خوب اینترنت و گوشی اینترنت دار هم خیلی ندارند. این یکی از بحث هایی که در ادامه عرایضم به آن خواهیم رسید بحث موانع را توضیح خواهم داد.

روش اطلاع رسانی مجازی

در سرفصل دوم روش های اطلاع رسانی روش مجازی را داریم. در بحث مجازی باید چکار کنیم؟ یک بنر آماده کنیم یعنی یک طرح گرافیکی را در ابعاد معمولا مربعی طراحی کنیم و یک زیرنویسی هم زیر این بنر بگذاریم برای این ها باید برنامه ریزی کنیم باید فکر کنیم باید سعی و خطا کنیم حال من یک سری از نکاتش را می گویم ولی واقعا سعی و خطا هم لازم است مثلا بعضی از افراد دعوت می کنند و در بنرشان اصلا مشخص نیست چه چیزی نوشته اند، اسم برنامه خوانده نمی شود بنر باید خیلی واضح باشد بنرهایی که در فضای مجازی منتشر می شود باید خیلی خوانا باشد.

مثلا در زیرنویسشان گفتند که دربرنامه ی ما شرکت کنید زیر آن هم آدرس اینستاگرامشان را گذاشته اند یک عبارت کال تو اکشنی را ندارند. عبارت کالتواکشن (call to action) یعنی چه؟

یعنی عبارتی که افراد را صدا بزند برای اینکه این کار را انجام بدهند، مثلا به جای اینکه آدرس پیج را خشک و خالی بگذاریم زیر آن پست بگوییم که اگر دوست دارید این اتفاق برای شما بیفتد حتما در پیح زیر عضو شوید و آماده حضور در این مراسم آنلاین باشید یعنی فرد را تشویق کنیم که بیا عضو شود فالو کن بیا این اتفاق را رقم بزن حتی جالب است.

بگویم بعضی افراد وارد یک کانال تلگرامی می شوند یا وارد کانال ایتا و سروش می شوند شخص نمیداند باید عبارت join یا در واقع پیوستن کلیک کند اگر ما همین را زیر بنر دعوتمان بنویسیم که لطفا بعد از ورود این عبارت join را بزنید خیلی خروجی ما در بحث دعوت و کسانی که عضو کانال ما می شوند فرق می کند یا اگر یک حرکت دیگر بزنیم بهتر است مثلا بیایم پیجمان را private  کنیم که همان ابتدا public نکنیم.

پیجمان را private کنیم یک لینکی به ما می دهد روی آن لینک بزنند خود به خود عضو می شوند که دیگر آن کلیک join زدن نیاز نیست یعنی وارد که می شوند عضو می شوند. خب این خیلی به ما کمک می کند پس بهتر است که کانال تلگرام را خصوصی بسازیم و افراد روی لینک که میزنند join به کانال بشوند این ها در زیرنویس بسیار مهم است.

یا مثلا استفاده از شکلک ها زیرنویس ها را جذاب تر می کند. زیرنویس خشک و خالی و درهم بر هم متن نوشته شده که جذاب نیست. شکلک ها خیلی در زیرنویس کمک می کند یا مثلا فرض کنید که فاصله ها در زیرنویس.

جمله جمله ها در زیرنویس که می نویسیم فاصله با هم داشته باشد خیلی به کار کمک می کند در صورتی که اگر اینها نباشد کار سخت می شود یا از منظر دیگر اگر بخواهم خدمتتان بگویم در واقع گاهی اوقات متن های خیلی طولانی اصلا دیگر در فضای مجازی خوانده نمی شود مثلا در اینستاگرام تلگرام بیشتر از سه چهار پاراگراف نمی توانید داشته باشید.

شخصی مقاله ی ده صفحه ای می نویسد که انتهایش میخواهد بگوید ما دعوت داریم میخواهیم شما را برنامه فلان دعوت کنیم و این اصلا جذابیت ندارد و مخاطب اصلا آن را نمیخواند فلذا مخاطب را از دست داده ایم.

بحث بنر را که طراحی کردیم که حتی می توانیم سلسله بنر داشته باشیم یعنی یک بنری اول داشته باشم یک قسمتی از پازل جشن یا مراسم ما را به نمایش بگذارد، یک بنر دوم داشته باشیم تکه ای دیگر از پازل مراسم ما را به نمایش بگذارد و یک بنر سومی داشته باشیم که این خود یک پروسه دعوت است. خلاقیت بسیاری میتوان برای بحث دعوت در این حوزه به خرج داد که مجال صحبت نیست. گاهی از طریق فایل صوتی می شود دعوت کرد که ادامه ی بحث در بحث بعدی.

ابزارهای دعوت و اطلاع رسانی

مثلا فرض کنید در بحث دعوت یک مراسم نیمه شعبان ما یک ویس ضبط کنیم قطعاً ویس بازدیدش از فایل‌های فشرده mp3 بیشتر است. یعنی بیشتر دیده می‌شود چون شخص میگوید برای من ویس گذاشته و ضریب نفوذش بالاتر است (در مورد ضریب نفوذ کمی صحبت خواهم کرد) ویس را  بگذاریم سلام حال  شما خوب است؟

ما میخواهیم شما را به جشن نیمه شعبان دعوت کنیم جشن ما این است (توضیحات جشن) محل آن زیر همین ویس، مکانش و زمانش نوشته شده لطفاً در این کانال یا پیج اینستاگرام  عضو بشوید منتظر جشن ما باشید و ما لحظه لحظه شماری می‌کنیم برای اینکه حضور شما را در این جشن داشته باشیم.

این حس من در مکالمه خیلی قوی‌تر از حس من در متن است و خیلی بیشتر می توانم روی مخاطبم تاثیر بگذارم بیشتر میتوانم مخاطبم را جذب کنم چون از یک بعد جدیدی به نام صوت استفاده می‌کنم. پس این به نظر می آید که میتواند ضمیمه دعوت ما باشد و یکی از مراحل دعوت ما باشد و یا حالا این که چرا می‌گویم مرحله مرحله خدمتتان توضیح خواهم داد.

یکی از بهانه‌های دعوت ما میتواند باشد و یک بحث دیگر کلیپ تصویری کوتاه است یک کلیپی که یک دقیقه باشد نه کلیپی که ده دقیقه باشد چون کلیپ ده دقیقه اصلا دیده نمی‌شود و حجم دانلودش آن‌قدر بالا است که افراد اصلا دانلودش نمی‌کنند کلیپ ما باید یک دقیقه باشد حجم دانلود آن هم زیر پنج مگابایت باشد زیر شش مگابایت باشد خیلی حجم مهم است در دیده شدن و مدت زمان خیلی مهم است.

زیر یک دقیقه زیر دو دقیقه خیلی تاثیر کار بیشتر است حالا اگر ما بتوانیم یک گره ای در آن کلیپی که  می‌فرستیم ایجاد کنیم در ذهن مخاطب، ذهن مخاطب را درگیر کنیم برای اینکه در مراسم حضور پیدا کنند قطعاً دعوت ما موفق تر خواهد بود.

یکی دیگر از تکنیک‌ ها در بحث روش اطلاع‌ رسانی خود بحث مسابقه است. من مثالی را عرض کنم: مراسمی در یک خیابانی بود که من ساکن آن جا نبودم و در نتیجه همسایه های آن جا را خیلی نمی‌شناختیم فقط میخواستیم در آن خانه جشن بگیریم بزرگواری بود که درخواست کرده بود که خانه من جشن برپا بشود ما آمدیم مسابقه ای طراحی کردیم و این مسابقه را سوالاتش را میشد جوابش را از مفاتیح درآورد.

سوالاتش را به همراه پاسخ نامه درب خانه ها در میزدیم می گفتیم این سوالات ما است ضمناً سه عدد سکه بهار آزادی هم جایزه این مسابقه ی ماست و به صورت پیامکی باید جوابش را بدهید.

یکی از چیزهایی که در این جدول نکشیده‌ام و الان اضافه اش می‌کنم همین است که ما قبل از (خیلی این موضوع مهم است شاید در بخش ایجاد انگیزه باید اضافه اش کنم و مورد هشتم باشد) این‌که قبل ‌از در واقع حضور مخاطب در مورد حضور یا عدم حضور او اطلاعات داشته باشیم. یعنی ما هدفمان چه بود؟ ما نمیدانیم  چند شام را تدارک ببینیم نمیدانیم همسایه ها چند نفرشان می آیند، گفتیم چکار کنیم مسابقه ای برگزار می‌کنیم و می‌گوییم جوابش را پیامک کنند هرتعداد پیامک آمد ۵۰ الی ۱۰۰ تا شام بیشتر می‌ گیریم.

یا اگر پیامک کم آمد مثلا ۵۰ تا آمد گفتیم اشکال ندارد وقت داریم دوباره برویم دو کوچه بالاتر هم دعوت کنیم

۵۰ پیامک دیگر آمد گفتیم پس ۱۰۰ نفر آمدند ما عین ۱۵۰ نفر آمدند ما ظرفیتمان ۲۰۰ نفر است ما میخواهیم ۲۰۰ نفر در این سالن پر باشد برای ۵۰ نفر دیگر هم دعوت کنیم که به ظرفیت ۲۰۰ نفرمان برسیم.

خب این خیلی خوب است به ما قبل از برنامه، قبل از اینکه بخواهیم با شوک بخواهیم رو به رو بشویم به ما آن شوک را میدهد و میگوید که دعوتت ضعیف بوده است این تعداد افراد بیشتر ثبت نام نکردند این تعداد افراد اعلام آمادگی برای حضور نکردند بیشتر باید روی این روش ها و روش اطلاع رسانی کار کنیم.

پس مسابقه خود میتواند بهانه باشد و جایزه ای که برایش قرار میدهیم خودش می تواند یک بهانه بسیار خوبی برای حضور افراد باشد. پس این میتواند یکی از روش های اطلاع رسانی باشد. یعنی ما در قالب مسابقه اطلاع رسانی میکنیم.

تذکر یک روش های اطلاع رسانی – دیده نشدن در فضای مجازی

آقای محترم خانم محترم که پستی را در کانال یا پیج اینستاگرام میگذاری پست شما حتی اگر هزار عدد ویو خورده باشد در واقع ممکن است سیصد نفر بیشتر ندیده باشند. این موضوع در فضای مجازی خیلی رایج هست شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد.

من یک جمله کلیدی دارم «ما در دعوت در همه مراحل باید خودمان را جای مخاطب بگذاریم و فعالیت را تحلیل کنیم.» منظور خود شخص من نیست بلکه دو سه نفر از اطرافیان را انتخاب و حسمان را با آنها به اشتراک بگذاریم. ممکن است من وسواس داشته باشم مثلا ممکن است من از تماس تلفنی خوشم نیاید و اگر کسی مرا تلفنی دعوت کند حالم بد شود اما از پنج نفری که انتخاب میکنم سه نفر بگویند ما خوشمان آمد پس نتیجه میگیرم این روش روشی است که جواب می دهد.

اگر پستی را برای دعوت ساختم آن را برای پنج نفر بفرستم بپرسم حستون نسبت به این پست چگونه است؟ اصلا موضوع برنامه را میفهمی؟ طرحش برایت گویا هست؟ جذاب هست؟ یا نه دوست داری ردش کنی. آیا فهمیدی برنامه قرارست کی برگزار شود. خواندن زمان و مکان برای شما خوانا هست؟ آیا پیامی که در زیرنویس عکس آمده شما را مجاب کرد این پیج رو عضو بشوی؟

در مورد تذکر یک هم شما خودتان را بگذارید جای مخاطب، زمانی که تلگرام، ایتا یا اینستا رو چک میکنید عکسهایی که میبینید را چه تعدادش را رویش مکث میکنید و میخوانید؟ خیلی کم. ما در کانال های زیادی عضو هستیم. بعضی کانال ها بیست تا پیام نخوانده داریم باز می کنیم فقط آخریش را میخوانیم پست های دیگر را رد می شویم فقط ویو میخورد اما ما آنها را نخوانده ایم.

این خیلی نکته ی مهمی هست. پس بزرگواری که بنر میفرستی داخل کانال ساعت ده امشب، به فکر فردا صبح ساعت ده هم باش. فردا هم دوباره این پست را بگذار. اگر میتوانی شکلش را عوض کن اگر نمیتونی همین پست را تکرار کن چون دیده نشده و خیلی ها ندیدن. بزرگواری که میخواهی در کانال پست بگذاری یا تبلیغ کنی.

من توصیه ام به شما اینست که فقط پست آخر را بگیرید. تبلیغ در پست های وسط خیلی بازدهی کمی دارد. در صورتی که پست آخر شبها بازدید خوبی دارد چون مدیر کانال اجازه ندارد بعد از آن تا صبح پستی بگذارد پس هرکس کانال را باز کند پست شما را میبیند. شما در قیمت گذاری کانال ها ببینید مثلا کانال “خبر فوری” پست آخرش مثلا دو میلیون تومان است.

پست یکی مانده به آخر یک میلیون و پانصد است. پست دو تا مانده به آخر یک میلیون تومان هست. اینقدر اختلاف دارد از روی تجربه رسیدند به این موضوع. ما خیلی وقتها پیام هایمان در فضای مجازی دیده نمی شود اما ما میگوییم ویو خورده ولی میمانیم که چرا مردم برای برنامه نیامدند! ویو ملاک کار ما نیست.

ابزارهای اطلاع‌ رسانی

اما موضوع دوم ابزارهای اطلاع‌ رسانی است یعنی ما این روش‌ها را که خواستیم اجرا کنیم به وسیله یکسری ابزار باید اطلاع رسانی کنیم پستی که در روش مجازی بنری که آماده کردیم ویسی که آماده کردیم بوسیله ی ابزارهایی باید به گوش مخاطب برسانیم این ابزارها مختلف هستند.

یکی از آنها تماس تلفنی است که تماس تلفنی دودسته می‌شود دسته ی اتوماتیک یکسری سایت‌هایی هست شما در اینترنت سرچ کنید تماس اتومات یا تماس با گروه شماره ها یا پیغام صوتی یا پیامک صوتی چنین عناوینی برای آن استفاده میشود. حالا اگر خواستید بعد از من هم بپرسید چندتا از این سایت ها را معرفی میکنم.

شما یک صدایی ضبط می کنید می گویید: سلام حال شما خوب است؟ ما دو هفته آینده یک جشنی داریم. مانند همین تماس هایی که از مخابرات گرفته میشود تحت عنوان پرداخت بدهی. این صدا از قبل ضبط شده و به افراد مختلف تماس گرفته میشود و اطلاع رسانی میشود، پس تماس تلفنی میتواند اتومات باشد.

و یا دستی باشد سلام من تعیین میکنم تقسیم میکنم ما ده نفر هستیم هر کدام به بیست نفر از مخاطبانمان زنگ میزنیم و اطلاع رسانی میکنیم. تماس تلفنی میتواند یکی از روش ها و ابزارهای اطلاع رسانی باشد.

اما مرحله ی بعدی  sms است که دو روش دارد روش موبایل و سامانه پیامک، اینجا من لازم میدانم تذکر ۲ را خدمتتان بگویم در همین بخش اطلاع رسانی دو تذکر نوشتم هر دو الان واجب است واقعا و توضیح باید بدم خدمتتان، در ادامه عرایضم خدمتتان خواهم گفت.

اینستاگرام

ابزار بعدی ابزاری است به نام اینستاگرام. اینستاگرام قدرت خیلی بالایی دارد و ضریب نفوذش در ایران خیلی بالاست به جهت اینکه فیلتر هم نیست. برای مخاطبین هم بستر بسیار جذابی است. در اینستاگرام بحث پست و استوری را داریم که میتوانیم دعوت نامه ای را بصورت پست بفرستیم یا استوری کنیم یا هردو.

قطعا پست بازدیدهای خودش را دارد و استوری ها هم بازدیدهای خودش را. در کنار این دو بحث، تبلیغات را داریم که در پیج های مختلف میتوانیم هزینه کنیم و پول بدهیم تا تبلیغ پست ما را انجام بدهند و اطلاع رسانی برای ما بکنند. مثلا در پیج های مذهبی هزینه تبلیغات شون را پرداخت میکنیم که پست یا استوری تبلیغی برای ما بگذارند.

در عین حال بحث لایو اینستا هم میتواند برای ما یک گزینه باشد یعنی یک تعدادی از افراد که عضو اون پیج هستند در لایو بیایند و آنها را دعوت کنیم. من میبینم دوستم 5000 فالوور دارد. از او درخواست میکنم یک لایو مشترک باهم بگذاریم و در لایو ایشان، من جشن خودمو معرفی و اطلاع رسانی میکنم و از افراد دعوت میکنم که در جشن ما حضور پیدا کنند.

مخاطبان ایشان می آیند در لایو او و پیامهای ما را میشنوند و دعوت میشوند به جشن. در اینستاگرام و نکات موجود در آن باید به صورت تخصصی تر از مشاورین در حوزه اینستاگرام بهره ببریم. در نظر داشته باشیم در اینستا طراحی تصاویر خیلی مهم هست چون مبنای اینستاگرام متن نیست. مبنای تصویری هست. پس باید روی تصاویر خیلی برنامه ریزی داشته باشیم و تصاویر خوبی را طراحی کنیم. همین طور میتوانیم استوری های مختلف در روزهای مختلف بگذاریم و افراد را به جشن مان دعوت کنیم و اطلاع رسانی کنیم.

کاربرد پیام رسان در دعوت

سرفصل بعدی در ابزار اطلاع رسانی واتساپ، تلگرام، سروش و ایتاست.

شبکه هایی که اصطلاحا نقش پیام رسان را دارند و عملا ویژگی های خاص خودشون را دارند. من سعی میکنم توضیحاتم را بر محور تلگرام بگویم اما اکثر این نکات در رابطه با بقیه هم صادق هست. خیلی تعصب خاصی روی تلگرام ندارم.

ما در تلگرام چندین فضای اطلاع رسانی داریم. یکی بحث ارتباط در خصوصی است، گروه های تلگرامی، کانال ها و ربات ها. هر کدام از اینها کاربردهای مختلفی در حوزه اطلاع رسانی دارند. مثلا ارتباط در خصوصی، اگر شما پیامی را در خصوصی برای مهمانان خودتون بفرستید خیلی می تواند ارزشمند باشد.

برای اینکه بتوانیم در خصوصی برای افراد پیام بفرستیم لازمه که افراد شماره ما را در گوشی ذخیره کنند. یعنی ما در مرحله اطلاع رسانی از افراد بخواهیم که اگر دوست دارند در جریان مراحل دعوت ما در جشن ما قرار بگیرند لطفا شماره ما را در تلگرام خودشون ذخیره کنند و عبارت ذخیره شد را برای ما بفرستند.

وقتی این اتفاق افتاد شما میتوانید بدون دغدغه برای افراد پیام بفرستید بدون اینکه ریپورت بشوید. اگر غیر این باشد شما 10 عدد پیام در روز به فرد ناشناسی که شماره شما را ذخیره ندارد در تلگرام ارسال کنید تلگرام شما را ریپورت میکند و چند روزی بسته هستید و نمی توانید به ناشناس ها پیام بدید باز بعد چند روز باز میکند.

اگر دوباره تکرار کنید این محدودیت بیشتر می شود. پس اولین بستر ما ارتباط در خصوصی است. برای اینکه بتوانید در خصوصی خیلی سریعتر پیام بفرستید کافی است در کانتکت افراد یک کلمه ای را بیاورید. مثلا اسم جشن ما، جان پناه است. من مینویسم آقای علی احمدی فاصله جان پناه یا خانم مریم حسینی فاصله جان پناه.

یک پستی را در کانالی میگذارم. روی فلش کناری میزنم و جان پناه را سرچ میکنم تمام کسانی که جان پناه دارند می آید. همه را انتخاب میکنم تا 100 نفر قبول میکند. ارسال که میزنم پیام من برای 100 نفر در خصوصی می رود. تا بعد که به 100 نفر بعدی بفرستم. سرعت ارسال پیام اینجوری خیلی بالاتر می رود تا یکی یکی بفرستیم.

گروه های تلگرامی

اما موضوع بعدی گروه های تلگرامی هستند. تلگرام این امکان را داده که شما گروهی تشکیل بدهید و به اعضای گروه اجازه بدهید که عضو جدید اضافه کنند. این باعث می شود که شما از زنجیره ای از افراد استفاده کنید. حتی ممکن است که رباتهایی را در گروه فعال کنید که به افراد بگوید که شما نمیتوانید پیام بدهید مگر اینکه 10 نفر را اضافه کنید.

یا ممکن است بگویید ما در جشن مان قرعه کشی داریم. شما کد قرعه کشی را زمانی می توانید دریافت کنید که در گروه بنویسید کد قرعه کشی و زمانی میتوانید در گروه پیام بدید که 10 نفر را به گروه اضافه کنید. شما در ابتدا گروه را با 100 نفر تشکیل دادید این 100 نفر هر کدام 10 نفر اضافه میکنند میشود 1000 نفر.

هر کدوم از 1000 نفر 10 نفر را اضافه می کنند که در قرعه کشی شرکت کنند و این کمک میکند که جامعه مخاطبین شما رشد کند. پس گروه قابلیت های خودش را دارد اما مشکلاتی هم دارد. مثلا برای بانوان محترم کمی سخت باشد ازین جهت که اختلاط جدی بین خانم ها و آقایان هست و پروفایل ها دیده میشود و ممکن است این برای جشن نیمه شعبان خیلی جالب نباشد اما امکاناتی هم دارد مثلا افراد میتوانند همدیگر رو اد کنند. ختم بردارند و کار تعاملی مشترک انجام بدهند و….

دعوت جشن اینترنتی

در بستر کانال های تلگرامی یا کانال های ایتا و سروش ما یک فضای رسانه ای داریم که می توانیم اطلاعیه های مختلف بزنیم و تا 200 نفر اول را خودمان می توانیم ادد کنیم، بقیه افراد نیز باید با لینک عضو شوند.

لینک نیز دو مدل هست:

  1. لینک عمومی که در سرچ کانال ما نیز پیدا شود.
  2. خصوصی که افراد خاصی که لینک را دارند می توانند وارد کانال شوند و این مزیتی که دارد لازم نیست گزینه join را افراد انتخاب کنند، با لینک خصوصی وارد می شوند و عملا عضو کانال می شوند و اطلاع رسانی های ما از آن کانال می تواند اتفاق بیفتد.
تبلیغات تلگرام

یکی دیگر از بحث هایی که داریم بحث تبلیغات تلگرام و مخصوصا کانال های تلگرامی است. و همانطور که می دانید کانال های تلگرام تبلیغ می کنند و هزینه می گیرند و این هم یکی از راه های پیدا کردن مخاطب جدید است. مخاطبی که در سراسر ایران است.

مثلا شما ساکن شهر قم هستید تصمیم می گیرید مخاطبینی از جنوب کشور داشته باشید. کانال هایی مربوط به شهرهای آبادان و … پیدا می کنید و در آن کانال ها پستتان را تبلیغ می کنید و یک سری از افراد که در آن شهر ها هستند می آیند و عضو کانال شما می شوند و در جریان دعوت جشن شما قرار می گیرند.

پس یکی از مسیرهای دعوتمان تبلیغات تلگرامی است که خیلی موثر است و مهم این است که شما کانال هایی که انتخاب می کنید درست بر اساس هدف گذاری خودتان باشد و حتما پست تبلیغی شما پست آخر باشد. یعنی پست وسط و… کارآیی ندارد. پست آخر از شب تا صبح و از ادمین کانال این را بخواهید و آن ها بعد از پست شما پستی را نگذارند و این به شدت بازدید پست شما را بالا می برد.

مثلا شما در کانالی تبلیغ دادید و ممکن است ممبرهای فیک داشته باشند. زیرا نرم افزارهایی هست که ممبر غیر واقعی را به کانال ها اضافه می کند. تعداد view کانال را حتما چک کنید که به صورت عمومی چند بازدید می شود؟ این ملاک خوبی می تواند برای شما باشد برای این که این پست چقدر برای شما خروجی دارد؟

تقریبا به فرمولی که من با تجربه کم خودم رسیدم این است که اگر شما صدهزار تومان هزینه تبلیغات می کنید باید بتوانید صد نفر را جذب کانال خودتان کنید. یعنی به ازای هر نفر هزارتومان باید هزینه تبلیغات انجام شود. اگر شما توانستید صدهزار تومان هزینه کنید و دویست نفر عضو شدند یعنی هر نفر 500 تا تک تومانی در آمده و این یک موفقیت عالی و فوق العاده ای است. اما اگر مثلا صدهزار تومان هزینه کردید و 50 نفر آمدند احتمالا شما از این معیاری که گفتم مقداری عقب ترید و احتمالا تبلیغ شما تبلیغ موفقی نبوده.

هزینه های تبلیغات نیز در این فضاها نسبتا هزینه های کمی است، مثلا یک کانال با ده هزار نفر عضو با 40 الی 50 هزار تومان تبلیغ پست آخرش را به فروش می گذارد و شما می توانید تبلیغ کنید.

محتوای کانال را هم بررسی کنید و ببینید مخاطبش به مخاطب کانال شما می خورد یا نه؟

مثلا کانالی که کار فیلم و سریال انجام می دهد و موسیقی می گذارد قطعا مخاطب هدف یک جشن مذهبی نیست، پس اصلا نباید سمت آن بروید.

اما مثلا کانالی که موضوعش اخبار است عموم مردم عضو هستند. ممکن است از 3000 نفری که پست شما را می بینند 1000 نفرشان مذهبی باشند و از آن 1000 نفر 200 نفرشان روی لینک عضویت شما کلیک کنند و عضو کانال شما شوند. پس می شود روی کانال هایی که عمومی تر است مثل کانال های خبری تبلیغ رفت.

و قطعا در کانال های مذهبی تر موفقیت جشن های مذهبی بیشتر خواهد بود و بهتر است آن کانال ها انتخاب شود.

پیشنهاد دیگر خودم هم این است که اگر در زمینه تبلیغات تلگرامی خواستید کار کنید یک اکسل برای خودتان تنظیم کنید و در آن کانال های مختلف را بنویسید. مثلا کانال یک تبلیغ زدیم تعداد بازدید پست و تعداد افرادی که عضو کانال شما شدند را در آن اکسل وارد کنید. کانال دو را فردا شب تبلیغ کنید و همین موارد را وارد کنید. بعدها ممکن است به این نتیجه برسید که یک کانال بازدهی خیلی خوب بوده، همان کانال را دوباره تبلیغ کنید، اشکالی ندارد.

زیرا قبلا با هم موضوع دیده نشدن در فضای مجازی را گفتیم. درسته این کانال ده هزار نفر ممبر داره و ما قبلا پستمان را گذاشتیم ولی قبلا دو هزار نفر دیدند و دو هزار نفر دیگه دو شب دیگه می آیند می بینند و افراد در زمان های مختلف آنلاین می شوند و زمان های دیده شدن پست ها در فضای مجازی متفاوت است.

پس می شود در یک کانال ما چند بار نیز تبلیغ انجام بدهیم.

ربات های تلگرام

ربات های تلگرام خیلی قابل توجه هستند. از طریق ربات ها می شود مسابقه ای برگزار کنیم. بعضی افراد رباتی را درست می کنند که دارد خدماتی را ارائه می کند و به افراد می گویند اگر می خواهید از ربات به صورت رایگان استفاده کنید باید در کانال فلان عضو شوید و در اصطلاح به این می گویند ادد اجباری. و آن طرف را اجبارا در کانال عضو می کنند و از طریق آن کانال اطلاع رسانی خودشان را انجام می دهند. خود ربات نیز می شود به عنوان ابزار دعوت بهش فکر کرد.

مثلا در یک کانالی که مطلع هستم مسابقه ای دارد اجرا می شود به عنوان اینکه هر کس ده نفر را عضو کانال کند به او یک کد قرعه کشی می دهیم و فلان مبلغ به عنوان جایزه.

فرد وارد ربات می شود یک لینک اختصاصی به او می دهد و آن لینک اختصاصی را در کانال های خودش می فرستد، افرادی که با لینک این شخص وارد ربات شدند و عضو کانال شدند، حتی ربات دسترسی به اعضای کانال دارد و اگر به 20 نفر برسند ربات به من یک کد قرعه کشی می دهد. اگر 40 نفر عضو شدند کد قرعه کشی دوم را می دهد. اگر 60 نفر عضو شوند کد قرعه کشی سوم را می دهد. و این کار باعث می شود افراد ترغیب شوند برای تبلیغ مجموعه و اطلاع رسانی را به گوش بقیه نیز برسانند.

به این نحو می شود از طریق ربات نیز مخاطب جذب کرد. پس ما در بحث اطلاع رسانی هایمان بحث تلگرام را داریم و تبلیغات خیلی مهم هست.

کانال ما نیز باید روزی دو الی 3 پست داشته باشد و عرف تلگرام این است که کانال نباید بدون پست باشد بعضا در کانال ها و گروه ها امکانی که وجود دارد و شما به عنوان کسی که می خواهید دعوت کنید و بهره ببرید این است که در کانال اعضای وارد شده و خارج شده را به شما نشان می دهد.

در recent action که در کانال هست به شما می گوید که امروز این 3 نفر وارد شدند. شما از طریق سیم کارت های مختلف مثلا فرض کنید ده سیم کارت ایرانسل گرفتید و هر سیم کارت ده پیام می تواند بدهد به تمام کسانی که وارد می شوند یک پیام خوش آمدگویی می فرستید و توضیح کلی راجع به جشن و اطلاع رسانی که می خواهید انجام بشود می دهید.

از آن طرف به کسانی که از کانال شما خارج شدند به آن ها پیام بدهید فیدبک بگیرید که چی شد که از آن کانال ما خارج شدید؟

اگر نقطه ضعفی در کانال ما دیدید حتما به ما بگویید و جالب است که بگویم پیام های این تیپی که به افراد بدهید مخاطب می گوید ببخشید دستم خورده یا اشتباهی از کانال دیگری میخواستم خارج شوم اشتباهی از کانال شما خارج شدم. ممکن است دلایل خنده دار به این صورت نیز داشته باشید بنابراین لازم و ضروری است که حداقل خروجی های کانالتان را رصد کنید.

کانالی که برایش تبلیغ کرده اید افراد را کشانده اید به کانال و آمده اند و به هر دلیلی بیرون رفته اند را پیگیری کنید که چرا بیرون رفته اند. یک نفر می گوید من نسبت به جشن شما علاقه مند نشدم دوست ندارم شرکت کنم که بحثش جداست. ولی دلایل را بدانیم و یک دسته بندی داشته باشیم.

یک گروه تلگرامی برای خودمان بزنیم و دلایلی که افراد می فرستند فوروارد کنیم و بعدا تجزیه و تحلیل کنیم که اکثر افراد و اقل افراد چه گفتند و کدام مسئله در کانال ما جدی است و باید رفع شود و ….

در واتس اپ امکانات خاص دیگری نیز داریم. مثلا واتس اپ broadcast وجود دارد. یعنی در خصوصی می شود برای حدود 100 الی 200 نفر لیست درست کنید و به راحتی ارسال پیام داشته باشید. و در کمترین در زمان در خصوصی برایشان ارسال شود و بحث broadcastخیلی کاربرد دارد. سروش و ایتا نیز تقریبا مشابه با تلگرام هستند و بعضی ها کار ربات را دارند بعضی ها ندارند.

ایمیل و توییتر 

ایمیل کاربردش خیلی کم شده ولی نمی توانیم بگوییم کاربردش صفر شده. هنوز ضریب نفوذ خاص خودش را دارد. یعنی اگر برای 500 نفر ایمیل بفرستید 50 نفر ایمیل هایشان را می خوانند زیرا خیلی از کارهایشان روی ایمیل است.

بعضی ها حتی ایمیل هایشان را روی تلگرامشان آورده اند یا مثلا به شکل های مختلف به ایمیلشان دسترسی دارند و می تواند محل خوب و رایگانی برای فرستادن تبلیغات باشد. جالب است که بدانید نرم افزاری است به اسم mailchimp. در واقع این نرم افزار یک سایت است شما عضو می شوید و فکر میکنم 12 هزار ایمیل در ماه نیز رایگان است.

به شما گزارش می دهد که دقیقا چه افرادی ایمیل هایشان را باز کرده اند. اگر شما لینکی داخلش گذاشته اید چند نفر لینک را کلیک کرده اند و چه افرادی؟ یعنی در قراردادهایی که این شرکت دارد اطلاعات آن ها را می گیرد و به شما گزارش می دهد و شما کاملا دقیق می توانید بدانید که ضریب نفوذ این ایمیل چی بوده و چقدر بوده؟

توییتر

بستر دیگر توییتر است. من خودم در توییتر حساب کاربری ندارم و نیستم و فیلتر است ولی مخاطبین زیادی در توییتر هستند. کافی است شما روی پیج یکی از وزیران محترم کشورمان ببینید چقدر فالور دارند و چقدر افراد ایرانی زبان که در صد زیادی از آن ها داخل کشور هستند و دارند در توییتر پیام می گذارند و حضور دارند.

اگر ما بتوانیم از بستر توییتر استفاده کنیم خیلی می تواند مفید باشد.

روحانی را می شناسم که خیلی در توییتر فعال است و نتایج خوبی از این فضا گرفته. همه باید از این فضا در حد معقول که به کارمان می آید در مراسم های اینترنتی مان استفاده کنیم.

کارت دعوت

گاهی ابزار ما همان ابزار سنتی کارت است. یعنی کارت را به اسم طرف می نویسیم و این تشریفاتی محسوب می شود که شخص را به کار جذب می کند.

و از آن بهتر و مهم تر پک دعوت است. ممکن است شخص با کارت خیلی ارتباط برقرار نکند به جهت اینکه احساس می کند افراد  آن را دور می اندازند و خیلی کاربردی نداشته باشد.

ولی به جای اینکه شما به جای مقوایی که می خواهید به عنوان کارت استفاده کنید مقوایی بزنید که در حد A5  باشد و پشت آن یک پایه مقوایی داشته باشد که مخاطب بتواند در طاقچه خانه اش بگذارد و اسم امام زمان علیه السلام را ببیند.

این می تواند حکم قاب کوچکی داشته باشد و حداقل یک کاربردی دارد. یا شما در دعوتی که می خواهید برای طرف مقابل بفرستید بسته ای را می فرستید که دو بسته شکلات داخلش باشد.

مثلا پوستر یا کتابی باشد و محتوای ارزشمندی باشد که مخاطب دور نیندازد و اسراف نشود با توجه به گرونی کاغذ و شرایط مملکتمان به نظر می آید اینکه بخواهیم کارتی را تولید کنیم که بعدا در سطل آشغال بیفتد یا در بهترین حالت در لای کتابی قرار بگیرد و کاربرد خاصی ندارد بهتر این است که بر روی آیتم دیگری فکر کنیم.

مثلا یک CD بگذاریم و بنویسیم حضور محترم آقای فلانی به همراه خانواده که طرف به آن گوش دهد.

یا مثلا اگر جشن کودک داریم می گیریم یک پک برای دعوتمان درست کنیم و چندتا هدیه بگذاریم، عکس برگردان بگذاریم، پازل بگذاریم، بادکنک بگذاریم، شکلات بگذاریم. کودک وقتی پک را باز می کند ذوق کند و بگوید چه جشن مهم و خوبی است که دعوتش انقدر باشکوه است.

من خیلی وقت ها به دوستان خودم که با یگدیکر گاهی اوقات در حال برگزاری جشنی بودیم عرض می کردم که بودجه ما اگر هر عددی است 30 تا 40 درصد آن را باید در دعوت خرج کنیم چون قطعا کتاب و CD و هدیه ای که ما بخریم و در دعوت برای افراد بفرستیم این در خانه ها استفاده می شود.

ولی هدیه ای که ما در جشنمان بخریم اگر جمعیت کم بیاید در دست ما می ماند و استفاده نمی شود. و این خیلی ارزشمند است که من رفتم دم در خانه ی یک مخاطب هدیه ای دادم. اصلا به جشن نیامده ولی من یک کار تبلیغی نسبت به نیمه شعبان برای آن شخص انجام شده. بنابراین به پک دعوت به عنوان سرمایه گذاری جدی در جشن آنلاینمان نگاه کنیم و برنامه ریزی جدی داشته باشیم و بتوانیم آیتم های مختلفی را در پک دعوت لحاظ کنیم.

 محصولات متنوعی هست که می توانید در پک دعوت قرار بدهید

مثلا: یک کتاب بگذارید با سوالات مسابقه اش و به افراد بگویید به سوالات جواب بدهند و در روز جشن همراه خودشان بیاورند.

یا مثلا فرض کنید یک مسابقه برگزار کنید یک کاغذ بگذارید و بگویید یک داستان درمورد این موضوع بنویسید یا با این کلمات یک داستان از خودتان بنویسید.

یا مثلا تشرفی هست بروید بخوانید و خلاصه اش را این جا بنویسید.

یا به کودکان می شود گفت این مدل نقاشی را شما رنگ آمیزی کنید و عکسش را برای ما بفرستید یا با خودتان بیاورید تا در مسابقه شرکت کنید با آیتم های مختلف مثلا می شود یک مداد رنگی کوچک در همان پک قرار داد.

و آیتم های مختلف دیگر چه در پک کودک و چه در پک بزرگسال قرار داد که جنبه اطلاع رسانی نیز داشته باشد.

مثلا ساعت و زمان و مکان جشن را بر روی صفحه اول کتاب می توانید قرار دهید.

وب سایت و تبلیغات کلیکی

همان طور که می دانید وب سایت خیلی در فضای گوگل دیده می شود. البته زمان می برد و برای کسانی خوب است که یک کار را طی سال ها می خواهند ادامه دهند. مثلا غدیر و نیمه شعبان جشن داریم و همین موضوع را قرار است ادامه دهیم و نمی خواهیم عوض کنیم در این صورت برایمان صرف می کند که یک سایت در گوگل راه اندازی کنیم و دیده شویم که افراد بتوانند در جریان برنامه ما قرار بگیرند.

غیر از وب سایت تبلیغات کلیکی هم هست. یک سری تبلیغات هستند که می گویند مثلا بنر شما را در آپارات یا در سایت های مختلف میگذاریم، هر چقدر کلیک شد به تعداد آن هزینه دریافت می کنیم مثلا 10 تا تک تومانی به ازای هر کلیک. که این خیلی ارزشمند است چون خیلی ها را به پیج ما متصل می کند.

یا حتی در خود آپارات می توان با ایشان مذاکره کرد و گفت اول فیلم حضرت محمد که یک فیلم مذهبی است تبلیغی از شما بشود و بابت این موضوع آپارات مبلغی را از شما می گیرد و کلیکی هم به ما سرویس می دهند و این تبلیغ ها تا مدت زمان زیادی بر روی آپارات می ماند و افراد زیادی را جذب خواهد کرد.

تذکرات ابزارهای اطلاع‌ رسانی

تذکر اول: پست ها در فضای مجازی دیده نمی شود پس باید تکرار شود. باید آنقدر تکرار شود تا مطمئن بشویم جمعیت بیشتری آن را دیده اند. مثلا اگر 1000 نفر ویو خورده یعنی 200 نفر دیده اند پس ما بیایم کاری کنیم که 2000 تا ویو بخورد که مطمئن بشویم 400 نفر پست را دیده اند.

تذکر دوم: ضریب نفوذ است. در ابزارهایی که انتخاب می کنیم مثلا می خواهیم زنگ بزنیم، یا پیام بدهیم، تصمیم بگیریم با سامانه یا با موبایل. یک روشی هست با نرم افزار اکسل اس ام اس. (برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به دایرکت یا دستیار آموزش پیام دهید ).

این نرم افزار را که نصب میکنید در اکسل شماره ها را به آن می دهید و جلوی هر شماره یک پیام میتوانید بنویسید. مثلا شماره اول میتوانید بنویسید سلام آقای احمدی ما شما را به جشن….. دعوت میکنیم (که البته محدودیت هایی دارد مثلا اگر از تعدادی شماره بیشتر شود ایرانسل یا همراه اول ممکن است شما را بلاک کند و رعایت هایی را باید انجام دهید). شماره دوم بنویسید سلام آقای حسینی ما شما را به جشن…….. . بعد با اکسل این پیامها ارسال می شود.

سامانه هم دو مدل دارد. سامانه هایی که به کسانی که صفرشان بسته اند پیام میدهد و سامانه هایی که به کسانی که صفرشان را برای پیام های تبلیغاتی بسته اند نمیتواند پیام دهد. در گروه دوم ما شماره هایی را داریم که پیام برایشان رفته ولی عملا برایشان ارسال نشده است.

وقتی از یک شماره موبایل برای شما پیامک می آید شما بیشتر بهش توجه میکنید نسبت به سامانه چون پیامک تبلیغاتی برای ما زیاد می آید پس برایمان جذاب نیست. ضریب نفوذش کم است. پس باید روشی را انتخاب کنیم که ضریب نفوذش بالا باشد. وقتی ما تماس تلفنی اتومات را انتخاب می کنیم ضریب نفوذش کمتر از زمانی است که نفر به نفر خودمان تماس میگیریم. وقتی در خصوصی تلگرام پیام می گذاریم ضریب نفوذش با کانال و گروه متفاوت هست.

[/box]

بخش 5 دعوتنامه اینترنتی – ایجاد انگیزه 

در بحث ایجاد انگیزه مقدمه ای می آوریم: اینکه بگوییم ما جشن داریم یعنی مخاطب در ذهنش شکل گرفت که ما جشن داریم. اما اینکه مخاطب بخواهد در یک ساعت خاص اینترنت خانه استفاده کند، وقت خودش را بگذارد، و بر روی مبل خانه تکیه کند و یک یا دو ساعت با ما همراه باشد نیازمند انگیزه ی بالاست. یعنی به این راحتی کسی وقت نمیگذارد. و نیم ساعت که چیزی ببینند میخواهند جاهای دیگه هم چرخ بزنند و تنوع نیاز دارند.

باید انگیزه بسازیم که افراد در جشن بمانند و صرف اینکه بگوییم جشن داریم کافی نیست و باعث حضور افراد نمی شود. زمینه ی حضور را فراهم می کند اما دلیل حضور نمی شود. دلیل حضور در مرحله ی سوم محقق می شود.

که اگر در این مرحله به نقطه ی خوبی برسیم مخاطب میگه من باید در این جشن شرکت کنم و تمام موانع را کنار می زند که در این جشن شرکت کند و اگر نتواند شرکت کند پیام می دهد که ببخشید نتوانستم در جشن شرکت کنم ولی خیلی دوست دارم حتما شرکت کنم، میشه راهی برایم بگذارید که بتوانم فیلم جشن را ببینم؟

پس این مرحله، مرحله ی حیاتی و سرنوشت سازی در حوزه ی دعوت هست.

ایجاد انگیزه و مراحل آن

از آن جا که انگیزه یک موضوع ناگهانی نیست و مستمر است و می تواند قوی و قوی تر شود اولین بحثی که در ایجاد انگیزه برایمان مهم است این است که یک رسانه داشته باشیم و مورد اول این است که مخاطب را در یک رسانه جذب کنیم و مهم است که یک بیل بورد یا تابلو اعلانات داشته باشیم که بتوانیم پیاممان را به مخاطب برسانیم.

می تواند کانال تلگرام، پیج اینستا و ارتباط در خصوصی باشد که رسانه ما در حال ارسال پیام در خصوصی افراد است و از همه بهتر است. همه فکر می کنند پیام ها فقط برای آن ها ارسال شده است. همه در جریان جشن قرار می گیرند و دیگر نگران این نیستیم که ممکن است کسی در جریان قرار نگرفته باشد. و تشریفات در حد اکثر است.

مورد دوم: این رسانه نیازمند محتوا هست که شامل ویس، ویدئو، صحبت مجری یا چند دقیقه درباره کارشناس علمی که قرار است در جشن از آن استفاده شود و البته سوابق و مدرک و جایگاه علمی ایشان مشخص شده باشد. و در مورد مداحی هایی که قرار است انجام شود، بخشی از مداحی های قبلی آن شخص در پیج قرار بگیرد و مخاطب را جذب کنیم. روزشمار، لحظه شمار مدام در پیج قرار بگیرد و افراد را دائما ترغیب کند که در ایجاد انگیزه بسیار مهم است.

تشریفات دعوت

بحث بسیار بسیار مهمی است. فرض کنید مراسمی داریم به مناسبت میلاد امام سجاد علیه السلام، یک سری بنر در سطح شهر میزنیم و می نویسیم به صرف شام و …. دعوت یک مرحله ای است. اما اگر این هیئت ما بنری بزند و در آن بگوید برای شرکت در این جشن عدد یک را ارسال کنید.

بعد برای آن فرد یک فرم فرستاده شود، در آن فرم ثبت نام کنند، تعداد حاضرین و اینکه چه ساعتی میخواهند وارد برنامه شوند و اینکه در فرم نوشته شود با توجه به اینکه ما برنامه ی مفصلی داریم لطفا در صورت عدم حضور ما را از طریق این شماره مطلع کنید به دلیل اینکه ظرفیت ما محدود است.

حالا برمیگردیم به آن فرمولی که خودمان را در جایگاه مخاطب قرار میدادیم و فعالیت را تحلیل کنید: شما خودتان را در موقعیت مخاطب قرار دهید و فرض کنید بعد از دو روز من به شما زنگ میزنم و میگویم: سلام من از جشن میلاد امام سجاد علیه السلام مزاحم میشوم،

میخواستم تعداد رو با شما قطعی کنم چون ظرفیت سالن در حال تکمیل شدن هست و متقاضی جشن زیاد داریم و میخواستم یک سوال هم از شما بپرسم برای اینکه ما بخواهیم به شما یادآوری کنیم از چه طریقی می توانیم این کار را انجام دهیم؟ از طریق تماس تلفنی؟ پیام تلفنی؟ تلگرام؟یا واتس آپ؟ یا همه ی موارد؟ لطفا بفرمایید همکاران من با شما در ارتباط هستند.

اینجا شما با خودتون میگید: بابا این چه جشنی است! خیلییی مفصله! تک تک صندلی ها برنامه ریزی شده است. چه هدیه ای قراره بدهند که اینقدر تشریفات و پیگیری دارد!

پس روزی که تماس گرفته می شود میگوییم: سلام از جشن امام سجاد علیه السلام مزاحم میشوم. امروز تا ساعت 8 درب سالن باز است و راس 8 درب بسته می شود. خواهش می کنم جوری تنظیم کنید که سر ساعت اینجا باشید چون اگر درب سالن بسته شود دیگر امکان باز کردن درب سالن نیست.

نماز هم میتوانید در محل جشن بخوانید، نمایشگاه محصولات هم هست و …. غرفه کودک هم داریم و می توانید بچه ها را هم بیاورید. حالا شما با این تشریفات فکر می کنید بزرگوارانی که جشن مدل اول را گرفته اند موفق بوده اند یا آنها که جشن مدل دوم را گرفته اند؟ قطعا مدل دوم که تشریفات بیشتری دارد استقبال بیشتری هم دارد.

اساسا ما آدم ها نسبت با تشریفات به موضوع اهمیت می دهیم. اگر کاری تشریفات ویژه داشته باشد و مثلا دم در به شما یک کارت آویز بدهند و با آن کارت وارد شوید یک حسی دارد و اینکه یکهو همه وارد شوند حسی دیگر دارد. هرچه تشریفات بیشتر شود جشن ما در ذهن مخاطب ارزشمندتر می شود. هرچه ما خودمان بیشتر به جشن خودمان ارزش دهیم مخاطب هم به همان میزان برایش ارزشمند می شود.

تشریفات در دعوت و اهمیت خلاقیت

حوزه ی تشریفات بسیار گسترده هست و من باید 100 تا مثال بزنم تا بتوانم تشریفات را بگویم. مثلا یک بزرگواری جشن داشتند، برای اینکه آدرس جشن را بدهند یک مسابقه طراحی کردند که بچه ها در پارکی حضور پیدا کنند. و برای هر بچه جدا مسیر درست کرده بودند. زیر صندلی ورودی هر پارک سمت راست کاغذی بود که باید آن را باز می کردند و نوشته بود باید بروید سمت دیگر روی در نگهبانی یک پنجره هست که یک کاغذ دیگر در آن قسمت هست.

باید برداری و به مرحله ی بعد بروی. چند مرحله باید این گنج یابی انجام می شد تا مرحله آخر می گفت مثلا فلان کوچه جشن ما هست. یعنی هرکسی نمیتواند در جشن ما شرکت کند، کسی که وقتش جواب دهد و بتواند مراحل را پیش رود می تواند در جشن شرکت کند چون کار کودک هم بود کار خیلی خوب جواب داد.

خلاقیت شما در بحث دعوت و تشریفات می تواند خیلی فراگیر باشد. مثلا در جشن آنلاین می گوییم ما ظرفیت محدود داریم و 100 نفر اول را پذیرا هستیم و بعد از 100 نفر نمی توانیم پذیرای شما باشیم و لینک را عوض میکنیم. تلاش کنید جزء آن صد نفر باشید.

حالا شاید این پیشنهاد هم جالب نباشد چون جشن مجازی را زیر سوال می برد و جشنی هست که ظرفیت نامحدود دارد و حیف است که برایش ظرفیت بگذاریم. اما این دعوت می تواند چند مرحله ای باشد مثلا مخاطب فرمی را برای ما پر می کند و ارسال می کند و آدرس و زمان و مکان برایش ارسال می شود و این مرحله پیش می رود.

سوال: چه کنیم تکرار برنامه های مجازی باعث زده شدن افراد نشود، من خودم یک فرد مذهبی هستم و از الان فکر می کنم که دو هفته ی آینده با آن همه پیام تکراری که برایم ارسال می شود چه کنم؟ مثلا پیام یک کمپین سه بار برایم ارسال شده و من در آخر بلاکشان کردم.

سوال بعدی: چه کنیم به هدفمان که جذب مخاطب برای امام زمان است برسیم؟ در فضای مجازی نمیدانیم برای چه کسی تبلیغ می کنیم. دلمون خوش است که 100 نفر شرکت کننده داریم ولی میترسیم با این همه صرف انرژی 90 نفر از این افراد هم رده ی خودمان باشند. یا دوستان خودمان باشند. مهم این است که افرادی که با این صحبت ها آشنا نیستند و نیاز بیشتری دارند، کمی آشنا شوند نه کسانی که همانند خودمان هستند.

جواب مطلب اول: جواب سوال اول شما در پیام سومتان هست. چرا پیام های تکراری برای افراد می آید؟ چون بیشتر مخاطبین آن ها یک قشر مذهبی هستند. اگر شما هدفتان قشر کمتر مذهبی باشد اتفاقا می بینید که در این مدت فقط یک پیام برای آن شخص مذهبی رفته است.

مطلب دوم: حتی اگر افراد مذهبی هستند اشکال ندارد برای ایشان 4 پیام برود اما مهم این است که هر گروه بتواند خلاقیت خاص خودش را داشته باشد. ما خلاقانه تر فکر کنیم و ببینیم چه مزیتی می توانیم داشته باشیم.

میشه گفت هر شرکت کننده در جشن ما یک پک هدیه برای نیمه شعبان خواهد داشت. این آیتمی است که باعث می شود ما برگزیده شویم و مخاطبی که 4 پیام دریافت کرده در جشن ما شرکت می کند. مثلا کسی که کانال پخش و سریال دارد سعی می کند فیلم و سریال هایی پخش کند که جدیدتر است و کانال های مشابه آن ندارند.

در واقع هرکسی دنبال این است که مخاطب را جذب خودش کند و ما خواه ناخواه در این جنگ هستیم نمی توان گفت در این جنگ نیستیم. و افراد با ایده هایشان جذب کننده هستند. مثلا در جایی مینویسند: شب گذشته برای رئیس جمهور اتفاق بدی افتاده: در کانال زیر ببینید.

به این وسیله مخاطب را با خود می کشاند و در واقع او را تور کرده است. رسانه های مختلف قلاده ای در گردن مخاطب انداخته اند و او را با خود می کشانند و رسانه ی دیگر هم همینطور است (شاید تعبیر قشنگی نباشد ولی برای رساندن مطلب این مثال را عرض کردم).

آن کارها برای فرد مخاطب منفعتی هم ندارد، اما کار امام زمان برای فرد منفعت دارد و برای امام زمان باید مخاطب را با خود بکشانیم و مثلا با یک دیالوگ مخاطب را جذب کند: مثلا بگوید میدونم این زمان، زمان پخش سریال است ولی مطمئن باشید برنامه ما از آن بهتر است و سریال تکرار می شود ولی برنامه ما تکرار نمی شود.

در دعوت در جنگ هستیم و باید به گونه ای مخاطب را جذب کرده باشیم که هر رسانه ای قصد تور کردن مخاطب را داشت او کشانده نشود و در نهایت به جشن ما بیاید. و بگوید من باید در این جشن شرکت کنم. برای جذب کردن مخاطب طرح و ایده داشته باشیم. پس این که می گویید حالا که شب نیمه شعبان 3 نفر پیام داده اند ما دیگر نمی دهیم اشتباه است .

عوامل انگیزاننده و غافلگیری در دعوت

مثلا می گوییم همه دارن میلاد امام سجاد علیه السلام رو تبریک می گویند فقط! خب ما می خواهیم یه پست متفاوت بگذاریم. باید فکر کنیم، ممکن است ما یه نظر سنجی تو کانالمان بگذاریم. به نظر شما کدام یک از ویژگی های زیر تو زندگی امام سجاد علیه السلام بیشتر نمود داشت؟

  1. ایثار      
  2. عبادت      
  3. فلان            
  4. بهمان

بعد که افراد جواب دادند درست یا غلط، یک حدیث بگذاریم، بگوییم شما جواب هایتان اینها بود. اما امام باقر علیه السلام می فرمایند: در زندگی امام سجاد بیشتر از هر چیزی این موضوع بود که …

خب؛ این یک خلاقیت است که من بتوانم مخاطب را جذب کنم به رسانه خودم و از کنار میلاد امام سجاد علیه السلام هم بی تفاوت رد نشوم! اما یه پست با ایده هم بگذارم.

من خیلی زجر می کشم از این موضوع که متأسفانه کانالهای مذهبی ما عموماً ایده ندارند! آقا امشب شب جمعه است، مردم در حال و هوای زیارت کربلا هستند …

من یک پیام بگذارم که مثلاً کسانی که دوست دارند از طرفشان زیارت عاشورا خوانده بشود، عدد 1 را بفرستند … یکدفعه سیلی عدد 1 رو می فرستند. ما 50 تا زیارت عاشورا می خوانیم، ولی مخاطبمان را جذب می کنیم. به تک تکشون هم می گوییم: «از طرف شما خوانده شده است.» یک نفر را در نجف یا کربلا پیدا می کنیم، از طرفشان زیارت نیابتی انجام بدهد.

ایده باید بدهیم! اگر ما ایده نداشته باشیم، مخاطب را نمی توانیم در رسانه خودمان نگه داریم. «تشریفات دعوت» که گفتم تمام محورش ایده ها و خلاقیت های جدید است. ایده هایی که من گفتم تازه تکراری هستند، شما باید ایده های جدیدتر بدهید.

یک مثال بزنم: فرض کنید یک کاردستی برای یک نفر ارسال می کنید. یک کاردستی معما گونه است. طرف باید با این یک ساعت کلنجار برود تا بتواند آدرس و مکان و زمان جشن ما را پیدا کند. نوشته هایش رمزگونه است. بالای آن هم نوشته: «لطفاً رمز را پیدا کنید!» طرف با خودش می گوید، بسته ای برای من آمده، نمی دانم از طرف کی آمده! تازه می بایست رمز را پیدا کنم! مخاطب خودمان را به چالش انداختیم. (ممکن است درصدی از مخاطبانمان ریزش کنند. از صد نفر، بیست نفر نتوانند آن چالش را حل کنند واقعاً) .

ولی هشتاد نفر جذذذذب می شوند. می گویند این چه جشنی است که دعوتش اینقدر خلّاقانه است!! حتماً باید در این جشن شراکت کنم! تشریفات بالایی دارد!

سوم: ارتباط با مخاطب از هفته ها قبل و تشنه کردن مخاطب برای حضور در جشن

 این هم یکی از تکنیک های رسانه حساب میشود. سخت هم نگیرید! ممکن است رسانه شما همان سامانه پیامکی تان باشد. «هر روز، هر دو روز، یک پیام بفرستید طرف را تشنه کنید.»

بخش 6 دعوتنامه اینترنتی – دعوتمان را از هفته ها قبل شروع کنیم

چهارم: عوامل انگیزاننده حضور را طراحی کنیم. مثلاً در جشنی گفته بودند سه تا سفر زیارتی کربلا جایزه می دهند. با شماره می رفتند داخل و قرعه کشی که می توان در برنامه آنلاین هم انجام بشود. بگوییم بین حاضرین این جشن ما یک سفر زیارتی مشهد جایزه می دهیم (به صورت هوایی سه روزه) حالا با توجه به اینکه الان در شرایط کرونا هستیم، می توانیم بگوییم در اولین فرصتی که امکانش باشد، این سفر انجام می شود.

از عوامل انگیزاننده حضور مسابقه است. مسابقه ایی که طرف قبلاً شرکت کرده و جوایزش را قرار است اینجا فقط بین حاضرین توزیع کنند. (هر کس حاضر باشد، جایزه را می گیرد و گرنه …)

مثلاً شام یه عامل انگیزاننده حضور می تواند باشد. واقعاً بعضی ها تبرکی دوست دارند. می پرسند چه طوری در جشن آنلاین می توانیم شام بدهیم؟! می گوییم در همان بسته ای که قرار است با پیک برایشان فرستاده بشود. می توانیم یک شام حاضری هم قرار بدهیم. در دعوتنامه هم می نویسیم، جشن آنلاین به صرف شام.

پنجم: بحث غافلگیری در دعوت است. خیلی وقت ها ما باید افراد را غافلگیر کنیم.

فرض کنید یک روز برای شما یک شاخه گل رز دم خونه بیاورند! فرستنده: نامشخص! روی آن نوشته از طرف جشن «پ» فردا دوباره یک گل رز می آورد. نوشته از طرف جشن «ن» روز بعد دوباره می آورد نوشته از طرف جشن «الف» روز بعد نوشته «ه» روز بعد میاد، نوشته اگر آدرس جشن ما رو می خواهید، حروف ارسال شده را به هم وصل کن و یک کلمه درست کن و هشتگ آن کلمه را در اینستاگرام سرچ کن.

طرف می زنه # پناه و فالو می کند. به این می گویند غافلگیری در دعوت! یعنی مخاطبمان اصلاً توقع این اتفاق را نداشته باشد! بابا چقدر هزینه!!! گل رز! هرروز! پنج تا گل فرستادند تا به من بگویند اسم جشن «پناه» است! بعد مخاطب از ذهنش این اسم هرگز نمی رود. خیلی کارهای زیادی می شود، انجام داد.

رفع موانع حضور

خیلی وقتها با اینکه به مخاطب اطلاع رسانی شده و ایجاد انگیزه شده، نمی تواند بیاید. دلایلش را باید جویا شویم. صحبت می کنیم و متوجه می شویم مخاطب دقیقاً در ساعت جشن ما، درگیر بچه است. برنامه ما حالا که آنلاین هست، بگوییم برنامه ویژه کودکان هم می گذاریم. در ساعت برنامه، می توانند برنامه ویژه کودک را با یک موبایل دیگر نگاه کنند و شما برنامه را استفاده کنید.

مانع را حذف کنید! مثلاً ممکن است ما در منطقه محرومی باشیم. مشکل فرد، حجم اینترنت است. شماره مهمان را بگیریم و یک طرح یک روزه برایش تهیه کنیم. یا مثلاً طرف تلگرامش فیلتر است. ما جشنمان در تلگرام است. مانع را بر طرف کنید! ببریم در آپارات و برایش لینک را پیامک کنیم. خیلی مهمه! موانع را بشناسید و برطرفشان کنید.

مثلاً یکی از موانع می تواند این باشد که طرف در این ساعت می خواهد مسابقه فوتبال ببیند. دقت کنید ساعت برنامه با ساعت فوتبال تداخل نداشته باشد.

یا مثلاً شخصی افق زمانی محیط زندگی اش با ما فرق می کند. در کشور خارجی هست، نمی تواند در آن ساعت حضور داشته باشد. می گوییم ما فیلم جشن را اختصاصی برای شما می فرستیم. ابتدا می پرسیم: چه زمانی می توانید نگاه کنید؟ در آن تاریخ برایش ارسال کنید. مانع را برطرف کنید که بتواند در جشن حضور داشته باشد.

تست حضور

خیلی از افراد لحظه جشن می خواهند وارد بشوند، نمی شود، خطا میدهد. با آن نرم افزاری که معرفی کردیم آشنا نیستند. آپارات را بلد نیستند، چه طور پیام بفرستند، باید حتماً عضو آپارات بشوند. می خواهند عضو بشوند، ایمیل ندارند. هزار تا داستان دارد. ما همه افراد را حرفه ای نگاه نکنیم. خیلی از مخاطبین آماتور هستند.

اصلاً عبارت «آپارات» برایشان مفهوم نیست. بحث جدی که وجود دارد این است که تست کنید. مثلاً اگر جشن تان ساعت هشت شب هست، از هشت صبح تا دوازده همکاران ما آماده تست هستند با آیدی که می دهید، حضورشان در برنامه را تست کنید. بعد آنجا مجری باشد. سلام خوب هستید؟ صدای ما را دارید؟ ان شاءالله شب در خدمت شما هستیم. یا علی.

قبل از حضور مخاطب در مورد حضور یا عدم حضور اطلاعات داشته باشید.

مثلاً مخاطب حضورش را از طریق اس ام اس یا تماس به ما اعلام بکند. ما بدانیم چه کسانی هستند و چه افرادی حضور ندارند. اصلاً فرم ثبت نام داشته باشیم. ده هزار نفر را دعوت می کنیم، پانصد نفر فرم ثبت نام را پر می کنند. می فهمیم اگر می خواهیم هزار نفر مهمان داشته باشیم، باید بیست هزار نفر دعوت کنیم.

باز هم از هزار نفری که ثبت نام کردند، هر هزار نفر نمی آیند! خب؛ پنج هزارنفر دیگر دعوت می کنیم. هزار و دویست نفر ثبت نام می کنیم و مطمئن می شویم که هزار تا می آیند. من عددها رو بالا می گویم مخصوصاً! تا قدرت فضای مجازی و مراسم آنلاین را ببینید. ما مراسمی حضوری می گیریم صد نفر می توانیم دعوت کنیم، ولی در برنامه مجازی هزار نفر.

مورد بعدی بحث مسابقه، شخصیت ها، قرعه کشی

 می توانیم یک شخصیتی مثل یک شخصیت تلویزیونی یا روحانی معروفی را بیاوریم در برنامه که خودش عامل انگیزاننده می شود. مثلاً بگوییم کتابی که برایتان به عنوان دعوت فرستادیم، نویسنده اش در جشن حضور دارد و قرار است با ایشان مصاحبه کنیم. دوست دارند چهره نویسنده را هم ببینند. این یک انگیزاننده حضور است.

بخش 8 دعوتنامه اینترنتی – یادآوری و مراحل آن در فرآیند دعوت

مرحله چهارم فرآیند دعوت به نام یادآوری است. یک مقدار تصویرسازی کنیم، ما یک جشنی را هدف گذاری کردیم، دعوت کردیم، اطلاع رسانی کردیم، مخاطبین را آورده ایم در رسانه ای در طی مدت دو هفته برای افراد ایجاد انگیزه کرده ایم، حتما در جشن حاضر شوند. خودمان را جای مخاطب می گذاریم، مخاطب الان تشنه حضور در این برنامه است، روز جشن می بینیم مخاطب نیامده است از او می پرسیم چرا نیامده ای؟

می گوید: باور کنید یادم رفته است به خدا یادم رفته بود این قدر الان ناراحت هستم بابت اینکه یادم رفته. من اصلا نمیدونم چرا؟ سه شنبه را با چهارشنبه اشتباه گرفته ام. ببینید مخصوصا این روزها که افراد در خانه هستند، اصلا روزها دستشون نیست چون محل کار نمی روند و تعطیل هستند و توصیه هم شده است که در خانه بمانید.

من خودم هم دقیقا این اتفاق چند روز پیش برایم اتفاق افتاده. خیلی مهم است که ما بتوانیم مخاطب را یادآوری کنیم مخاطب می خواهد شرکت کند اما یادش می رود، ما در عصری زندگی می کنیم که عصر فراموشی است این قدر مشغله ها زیاد است، این قدر درگیری های الکی که جدی نیستند و همه خودشان را مشغول کرده اند، که فراموشی یکی از بیماری های جدی است، که دامن گیر همه ما شده است و مشکلاتی که همگی داریم و یادمان می رود.

امروز مثلا تولد همسرمان بوده و از این دست اتفاق ها که خیلی زیاد می افتد و به این معنا نیست که من برای همسرم ارزش قائل نیستم خیلی دوست دارم به او تبریک بگویم، هدیه به او بدهم، اما یادم می رود. من روز جشن ساعت چهار بعدازظهر یک پیامک می فرستم برای افراد و شماره ها را که از قبل گرفته ام و آدرس ها را هم داشته ام که گل برایشان فرستاده ام.

پیامک این است یادآوری حضور در پناه و… همین کلمه کافی است که فرد یادش بیفتد جشن اینستاگرام و باید بروم حضور داشته باشم و باز باید دوباره ده دقیقه قبل از شروع برنامه پیامک بزنم، ده دقیقه مانده به شروع برنامه هم اکنون می توانید وارد لایو شوید.

یعنی پیش برنامه ما شروع شده است. پیش برنامه هم کمک می کند به این که مخاطبین جمع شوند چون همه در آن واحد وارد برنامه نمی شوند؛ بعضی ها زودتر می خواهند وارد بشوند و باید بتوانیم برنامه قبلی را هم داشته باشیم که اصطلاحا پیش درآمد می گویند که می توانیم یک سری کتاب معرفی کنیم.

طرح خوب در مورد ارتباط با امام زمان و کارهای این گونه در راستای خدمات جانبی جشن انجام بدهیم و به افراد بگوییم همراه ما باشید تا شروع جشن. موضوع سوم یادآوری، پرسش از خود مخاطب است که بپرسیم و احترام بگذاریم به مخاطب که چگونه شما را یادآوری کنیم بهتر است و برای شما راحت تر است که مخاطب خودش تعیین می کند.

مورد چهارم یادآوری همراه لینک  ورود است. وقتی یادآوری را می فرستیم گاهی اوقات مخاطب می گوید: خوب جشن پناه را چه جور باید شرکت کنم؟ همانجا لینک را بگذاریم که در پیامک قابل کلیک باشد. اگر HTTP اولش را بنویسیم لینک قابل کلیک می شود

و به راحتی مخاطب لینک را زده و وارد جشن می شود و یا اگر آپارات هست به راحتی لینک را زده و وارد جشن می شود. یعنی کار را سخت نکنید، برای مخاطب کار را راحت و آسان کنید که بتواند به راحتی وارد برنامه شود و ساعت شمار برنامه هم در بحث یادآوری بسیار مفید است که مثلا 12 ساعت مانده به شروع برنامه.

بخش 9 دعوتنامه اینترنتی – اطمینان از حضور و مراحل آن

حضور و غیاب

مرحله پنجم اطمینان از حضور است. بالاخره ما زحمت کشیده ایم چهار مرحله مخاطب را با خودمان آورده ایم، جشن برگزار شده، اشتباه است که ما آمار نداشته باشیم که چه کسی آمد و چه کسی نیامد، چه کسی پروسه دعوت ما برایش موفقیت آمیز بوده و چه کسی برایش موفقیت آمیز نبوده. یا چه اتفاقی افتاده است که نتوانسته در جشن حضور پیدا کند. چون می توانیم آن هایی که نیامده اند تماس گرفته و بپرسیم که کجای کار ایراد داشت که شما نتوانستید حضور داشته باشید؟

مخاطب هم می گوید من واقعا می خواستم بیایم و یادآوری را هم دیدم ولی یک اتفاقی برای اعضای خانواده ام افتاد که نیم ساعت، یک ساعت وقت مرا گرفت و نتوانستم به جشن برسم و می بینم کار دعوتمان خوب بوده و این یک اتفاقی برای مخاطب است که از دست ما خارج است. بحث حضور و غیاب، که ما می توانیم حضور و غیاب کنیم افرادی که حاضر هستند در آپارات، بتوانیم اسامی شان را بفرستند یا در اینستاگرام از طریق آیدی شان پیدایشان کنیم و در لیستی یا جایی یا اکسل علامت بزنیم که در برنامه حضور داشتند.

بحث تماس

موضوع دوم بحث تماس است. مثلا پنج نفر نیامدند به این پنج نفر زنگ زده و می گوییم ده دقیقه از جشن گذشته و شما نیامده اید مشکلی پیش آمده؟ کمکی از دستم برمی آید؟ مخاطب می گوید یادم رفته است درحالی که بازم پیامک یادآوری تان را دیده ام، یادم رفته است و عذرخواهی می کند و می گوید الان حضور پیدا می کنم یا می گوید؛ الان مشکلی پیش آمده و نمی توانم حضور پیدا کنم و چگونه می توانم فیلم از برنامه داشته باشم که یک راهکاری به او می دهیم.

کنترل آمار

بحث کنترل آمار خیلی مهم است که افراد کی می آیند؟ و کی می روند؟ و در آن واحد چند نفر آنلاین هستند و یک سری آمار این گونه باید داشته باشیم. شاید نرم افزارهایی داشته باشیم که بتوانیم این موارد را کنترل کرد. مثلا یک سری نرم افزارها مطمئن هستم و آمار می دهد چه افرادی؟ چه آیدی هایی چه ساعتی آنلاین بوده و غیره.. موضوع ششم بازخورد گیری و ارزیابی کار است.

بخش 10 دعوتنامه اینترنتی – بازخورد گیری و ارزیابی

کار بدون ارزیابی کار ابتر و ناقصی است، کاری که ارزیابی نداشته باشیم نمی توانیم نقشه راهمونو برای برنامه های بعدی طراحی کنیم. باید حتما کار خودمان را بسنجیم و ارزیابی کنیم. ما آمدیم خودمان را جای مخاطب گذاشتیم، فعالیت را تحلیل کردیم، ولی در عمل باید ببینیم چقدر تصمیمات ما نتیجه بخش بوده، لذا پیشنهاد من فرم نظرسنجی است مثلا از گوگل فرم یا پلتفرم ایرانی هم می تونیم فرم بسازیم یا فرم ساز ایرانی هم هست، سرچ کنید فرم بسازیم.

فرم نظرسنجی

فرم نظرسنجی داشته باشید، فرم نظرسنجی با سوال های چهارگزینه ای که معمولا افراد سوالات تشریحی پر نمی کنند، تا جایی که می شود سوال های چهارگزینه ای باشد که افراد سریع، در کمتر از دو دقیقه پر کنند و بالای فرم هم می شود نوشت این فرم کمتر از دو دقیقه زمان می برد. ارسال پیامک و تماس تلفنی رندوم داشته باشیم مثلا به بیست نفر یا سی نفر از حاضرین پیامی بدهیم و بسنجیم.

مثلا دعوت ما چطور بود؟ برنامه چطور بود؟ و غیره…، سوم عوامل انگیزشی نظرسنجی، مثلا افرادی که فرم نظرسنجی را پر کنند و کد پستی شان را بفرستند، یک هدیه خاصی را برایشان می فرستیم و این می تواند آمار نظرسنجی های ما را بالا ببر و بعدا به ما کمک کند. می توانیم همه سوالات را هم اجباری کنیم که اگر مخاطب همه سوالات را جواب ندهد برای او نمی توانیم هدیه را بفرستیم.

این مجموعه مطالب بود در حوزه دعوت که برایتان آماده کرده بودم که خدمتتان بگویم. یک فرآیند داریم فرآیند ما شش مرحله دارد و این شش مرحله باید در دو یا سه هفته انجام شود. حالا در یک هفته می توان همه شش مراحل انجام شود ولی مقداری فشرده می شود.

باید تصمیم بگیریم روی یک سری ابزارها و اطلاع رسانی ها باید تصمیم بگیریم روی یادآوری ها که چگونه می خواهیم چگونه انجام بدهیم، چگونه اطمینان حاصل کنین از حضور افراد، که باید تصمیم بگیریم که اهدافمان چه چیزی است و مخاطب ها چه کسانی هستند و چگونه در مخاطب ایجاد انگیزه کنیم

و رسانه ایجاد کنیم که مخاطب را همراه کنیم و با خود ببریم و باید تصمیمات اساسی بگیریم که خیلی مهم و حیاتی است که چکار کنیم که مخاطبین در بین تمام برنامه ها که به آن ها پیشنهاد می شود برنامه ما را انتخاب کنند  و انگیزه ما برای این موضوع چیست.

ممنون که ما را همراهی کردید. اگر نظری سوالی داشتید حتما با دستیار همین کانال در میان بگذارید و من حتما پیگیری می کنم.

موفق و موید باشید التماس دعا

سوالات احتمالی خود را در پایین صفحه با ما به اشتراک بگذارید. 


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا