تعظیم شعائر نیمه شعبان در ایام کرونایی – کرونا و نیمه شعبان

تعظیم شعائر نیمه شعبان در ایام کرونایی (راهکار های برگزاری جشن نیمه شعبان 1400)

در این روزهایی که دسترسی به جایی ندارید و تمام فعالیت ها محدود به خانه شده است بر آن شدیم برای حفظ و تبلیغ نام و یاد مولایمان امام عصر علیه السلام، راهکارهایی را به در خواست دوستان برای تعظیم شعائر نیمه شعبان ارائه دهیم. تا هر فردی در حد توان خود بتواند قدمی برای خدمتگزاری به آستان مقدس منجی عالم بشریت حضرت حجت بن الحسن علیه السلام بردارد.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام خدمت دوستان بزرگوار، سال هاست که به عنایت امام عصر علیه السلام، بهره مند بوده ایم از نعمت خدمت گزاری، ویژه در ایام مبارک نیمه ی شعبان.

نیک می دانیم که همه عزیزان به جهت تلاقی بهار با این میلاد از مدت ها قبل، برنامه ریزی های زیادی داشته اند. نظر به این که هم چنان این مهمان ناخوانده؛ ویروس کرونا، همراه ماست و امکان برپایی مراسم های حضوری نیمه شعبان نیست، بر آن شدیم برای حفظ و تبلیغ نام و یاد امام عصر علیه السلام، راهکارهایی را برای اجرای مجازی این مراسم ارائه دهیم.

 دوستان عزیز! این روزها دیگر ویروس کرونا بخشی از زندگی ما و تمام مردم دنیا شده است. سال گذشته به عنایت خودشان با تمام محدودیت ها توانستیم قدم هایی بزرگ در دنیای مجازی برای امر تبلیغ برداریم، که شکرش هر لحظه بر همه ما واجب است.

حال می خواهیم سال 1400را کنار هم متفاوت آغاز کنیم؛ شروعی با تدبیر و خرد. باید از همین روزهای پایانی سال 1399 تقدیری متفاوت را طلب کنیم و با برنامه ریزی و درخواست از هادی ترین هادی، امام زمان علیه السلام، آن را رقم بزنیم.

سالی که گذشت سرشار بود از یاری امام زمان علیه السلام، کمک خواستیم و هدایت شدیم به لطف شان در فهم مطالب، در عمل کردن به وظایف، در توفیق خواستن و هزار جلوه خوب دیگر. یادمان باشد؛ هدایت خواستن از امام عصر علیه السلام زمان خاصی ندارد و “هر زمانی ” زمان مناسب محسوب می شود.

بیاییم کنار هم موفقیت در دو امر را از امام زمان علیه السلام درخواست کنیم: در ابتدا؛ تلاش کنیم کارهایی را برای رضایت حضرت انجام دهیم که تا به امروز به هر علتی در انجام آن کارها موفق نبوده ایم.

یا صفات خوبی را طلب کنیم یا ترک صفات ناپسندی را درخواست کنیم که مورد رضایت حضرت نیستند. خلاصه بگوییم؛ ” بیاییم با کلام معصومین علیهم السلام زندگی کنیم! ” و بعد تجربه شیرین این زندگی را به دیگران منتقل کنیم. رشد را طلب کنیم و به دیگران حاصل این درخواست را بگوییم.

 و دیگر قانون 20/80 را رعایت کنیم، کارهای تبلیغی ما باید هدفمند باشند. یعنی 80 درصد وقت مان را برای افراد خاص بگذاریم و 20 درصد زمان مان را برای فعالیت های خوب عمومی. یادمان باشد هنر در تمرکز و مستمر بودن امر تبلیغ است. تبلیغ های فورواردی مد نظر ما نیست.

و در انتها خواهش می کنیم از واژه ی جشن به خاطر بار معنایی خاصش در این ایام استفاده نکنیم و به جای آن از مراسم نیمه ی شعبان و یا رویداد نیمه شعبان استفاده کنیم. با سپاس از همراهی شما، راهکارهایی را برای برپایی مراسم نیمه شعبان در شرایط موجود بیان می کنیم:

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 1 – کمپین سفره

سفره شما رو یاد چی مینداره؟ یاد غذا، یاد هفت سین، یاد سفره ی عقد؟ تا حالا فکر کردین سفره چه کاربردی داره؟ درسته، باعث میشه غذا یا وسایل روی زمین نریزه، اما  یه کاربرد ویژه ی دیگه ای هم داره باعث میشه دورهم جمع بشیم!

یه نقش هایی برای سفره هممون میدونیم مثل نریختن وسایل اما به یه نقش هایی هم شاید اگاه نبودیم مثل دورهم جمع کردن ما! میخوایم بگیم امام عصر مثل همین هستند گاهی متوجه کارهایی که برای ما میکنند هستیم مثلا در توسلاتمون و گاهی متوجه نیستیم که چقدر بهمون عنایت دارند

سفره ها مارو فیزیکی دورهم جمع می کنند، و باعث گرم تر شدن کانون خانواده هامون میشن، حالا اگه از خانواده ها بخوایم با هم برای فرج دعا کنن بیشتر به هم نزدیک میشن یا اگه هر کدوم جدا جدا اقدام کنند و هر کدوم حاجات های خودشون رو بخوان؟

از طرف دیگه، وقتی دور سفره ی غذا نشستیم، اگه کسی از ما چیزی رو بخواد حتما به دستش میرسونیم، و چقدر خوبه اگر سر سفره ی محبت امام عصر علیه السلام جمع بشیم و برای هم بهترین هارو بخوایم، مثلا بگیم یا صاحب الزمان، این دوست من خیلی خوبه اما اگر این صفت نیک رو هم داشته باشه عالی میشه به خودشم بگیم  که چنین درخواستی از حضرت براش کردیم، که اگر این صفت رو داشته باشی خیلی بهتر میشه.

بیاین به یه زاویه ی دیگه هم فکر کنیم؛ آدم دوست داره تو سفره غذاهای متنوع باشه، میشه در بستر محبت امام عصر هم همین کارو کرد، یه ماه روی پرهیز از دروغ رو بخوایم و روش کار کنیم یه ماه روی صبر حالا ما تو این کمپین چی میخوایم بگیم؟ می خوایم بگیم وقتی سرسفره ای جمع شدیم؛ سفره رو بهانه کنیم برای از امام زمان گفتن، که هر نعمتی سر این سفره هست به بهانه ی وجود امام عصر علیه السلام، و  سفره ها بهانه ای هستند برای نشر محبت امام زمان علیه السلام

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 2- کمپین شکر (و شهامت اقرار)

 این روزهای کرونایی و این خانه نشین شدن های اجباری، در کنار تمام بدی هایش، یک حسن بزرگ داشت؛ “دیدن نعمت ها ” این که فهمیدیم چه بی حد دارای نعمت بودیم و امروز حسرتش را میخوریم، نعمت آسوده بیرون رفتن، خرید کردن، سفر رفتن، دورهم جمع شدن، دست دادن و …. بسیار بسیار نعمت های دیگر، حال این روزها همه اقرار میکنیم به اشتباهاتمان به ندیدن نعمت ها، میخواهیم  در این کمپین؛ شکر را تمرین کنیم.

شکر تمام آن چیزهایی که هنوز هست و عادی می پنداریم شان، جزیی نگر شویم اما بازهم ممکن است نعمت هایمان را نفهمیم، نبینیم. باید از خود حضرت عجل الله تعالی فرجه بخواهیم که نعمت هایمان را به ما نشان دهند، خود حضرت عجل الله تعالی فرجه بینایمان کنند.

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 3- کمپین عیدی (عیدی بین قرآن)

یکی از شادی های عید، عید دیدنی رفتن و عیدی گرفتن بود، حال که مجبوریم به خانه نشینی و محرومیم از دید و بازدید، می توانیم 5 صفحه از قرآن را به صورت هدفمند انتخاب کنیم (این صفحات با تامل و توسل اساتید انتخاب شده) و استیکرهای رنگی در هر صفحه قرار دهیم، در تماس های مجازی؛ (یا حتی تلفنی)  قرآن هایمان را به دوستان و اقوام نشان دهیم و بگوییم یک صفحه از این 5 صفحه ی منتخب، انتخاب کن، یا یک رنگ را انتخاب کن، بعد باز کنیم و پول نقدش را به عنوان هدیه و عیدی برایش کنار بگذاریم (یا برایش کارت به کارت کنیم) و بعد پیام آیه ی مورد نظر را به او بگوییم.

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 4- تهیه ی  بسته های مناسب فرهنگی و ارسال به شاگردان مدارس

 این طرح برای دوستانی در نظر گرفته شده است که هرسال توفیق اجرای برنامه های نیمه شعبان را در مدارس داشته اند، در خاطر داشته باشیم لزوما بسته های فیزیکی مدنظر ما نیست و میتوانیم از بسته های مناسب مجازی مثل خرید کتاب های اینترنتی و هدیه دادن آن ها هم استفاده کنیم، از همین نکته ی اول متذکر میشویم برای هر نوع هدیه به صورت خارجی رعایت نکات بهداشتی واجب است؛ مثلا قرار دادن پدهای الکی تک نفره در هر بسته.

نکته: سعی ما در برگزاری و تکیه بر برنامه های مجازی است

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 5- حضور در درب اصلی بیمارستان ها و تقدیر از کادر درمان

به جهت تشکر از جامعه پزشکی و پرستاری درشرایط سخت فعلی، میتوانیم پک هایی مناسب برای آن ها تهیه کنیم و درب بیمارستان به نگهبان یا به مسئول ارتباطات تحویل دهیم، گفتگو و توجیه این بزرگواران بسیار مهم است که با ما و با هدف ما هم فضا و هم باور شوند، بسیار زیبا خواهد بود اگر گلی هم همراه بسته یا بروشور یا کارت تبریکمان باشد. تقدیم حس قدر شناسی برای عزیزانی که جانشان را برای شفای مردم فدا میکنند، بسیار لازم و ضروری است.

در این باب اگر پزشک یا پرستاری را میشناسیم، میتوانیم با او صحبت تبلیغی کنیم، که زحماتشان را به نیابت از حضرت عجل الله تعالی فرجه انجام دهند، که اگر ما همراهشان نیستیم اما حضرت علیه السلام در تمام لحظات سخت همراهشان هستند و ناظر و شاهد بر سختی های کارشان می باشند.

تکمله: اگر برای دوستان مقدور بود، می توان کارت هایی لمینیت شده (به جهت امکان ضد عفونی) با محتوایی مهدوی برای بیماران هم تدارک دید. به واقع در حال بیماری همه ما به دنبال پناه هستیم به دنبال مامنی برای نجات، در حال بیماری بسیاری از پرده ها به لطف خدا کنار میرود و این نوشته ها تذکری مناسب میشود به حضور و دستگیری حضرت عجل الله تعالی فرجه، “این کار یقینا موثر خواهد بود”، این که تنها نیستیم و او مارا یاری خواهد، فقط کافی است بخواهیم.

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 6- تبلیغ در آسانسور منازل

در آسانسور منازلمان یک نوشته قرار دهیم جهت تبریک میلاد حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف؛ میتواند یک تبریک ساده باشد یا یک سلام و یا متنی کوتاه برای ارتباط با امام عصر علیه السلام  همراه با بسته های شکلات فروشگاهی (شکلات باز هرگز قرار ندهیم)، حواسمان باشد در تمام هدایا باید موارد بهداشتی را اعمال کنیم.

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 7- استوری ها و استتوس های سریالی

 از چند روز (3تا 10 روز)  قبل از نیمه شعبان با استوری ها و متن هایی هدفمند مردم را به یاد امام عصر علیه السلام بیندازیم، حواسمان باشد “تولید محتوا” کنیم نه فقط تبریک عید و روز شمار آن. مردم با تذکرات ما  به حضرت نزدیک می شوند.

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 8- تهیه ی بسته های هدیه

برای پاکبانان، پمپ بنزینی ها، حراست های کوچه یا شرکت هایمان و موارد مشابه در این کار متن هایی خاص برای ارج نهادن تلاش این بزرگواران در نظر گرفته می شود و سعی بر آن است که مخاطب متن های ما؛  فرزندان این عزیزان باشند، که حس تقدیر و ارزشمندی این بزرگواران در دید فرزندانشان به چشم آید.

بر فرض مثال: میدونی اگر پدرت یه شب کارشون رو انجام ندن چقدر چهره ی شهر زشت و آلوده میشه و ….

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 9- ارسال اس ام اس

 در این سبک ما پرهیز می کنیم از ارسال تبریکات متداول، بلکه سعی بر خلق موضوع های جدید داریم، متن هایی خلاقانه، مثلا: امسال قصد دارم برای بهتر بودنم با دستگیریت یا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه، خوش خلق تر باشم، یک سال خوش خلق تر، نیمه شعبان مبارک!

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 10- تشویق سازمان ها و موسسات دولتی یا خصوصی

هر کدام از ما در مکانی مشغول به کار هستیم، با خودمان فکر کنیم چه کاری می توانیم بکنیم، این که متنی تهیه کنیم برای راهرو ها یا آسانسورها یا متنی برای پیامک به همه ی کارمندان یا مدیر آن سازمان یا موسسه را تشویق کنیم برای ضبط فیلمی دو دقیقه ای، برای تبریک عید و نیمه شعبان با آرزوی سلامتی برای کارکنانشان.

 این ها همه پیشنهادهایی است برای تبلیغ این ایام و این میلاد اما هرکداممان توانایی های ویژه ای داریم در مکان هایی که هستیم خودمان خالق وضعیت جدید باشیم، و یادمان باشد هر زمانی زمان مناسب، برای گسترش نام حضرت علیه السلام است.

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 11- مسابقه جذاب با هدایای جذاب به صورت مجازی

 سعی کنیم از مسابقات کلاسیک پرهیز کنیم مثلا بخواهیم خاطره شان را از آخرین باری که کمک حضرت رو درک کردند بیان کنند یا بیاییم از قابلیت های شبکه های مجازی استفاده کنیم مثل نظر سنجی ها و رای گیری های در اینستاگرام مثلا بنویسیم: من امام زمان را دوست دارم چون … با چهار گزینه صحیح که مخاطب خودش به فراخور حس خوبش یکی را انتخاب کند.

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 12- تماس صوتی (تلفنی، واتس آپ یا سایر امکانات)

 هر سال برای دعوت جشن هایمان، با بزرگوارانی تماس می گرفته ایم، امسال که امکان برگزاری جشن های عمومی نیست باز هم با آن ها تماس بگیریم و بعد از تبریک عید، بگوییم به یمن حضرت به یادشان هستیم هر چند امکان دعوتشان را نداریم.

و یا با کسانی تماس بگیریم که مدت هاست ار آن ها بی خبریم یا با آن ها قهریم، فقط کافی است نگاهی به لیست مخاطبین بلند بالای در گوشی هایمان بیندازیم. فقط فکر کنیم اگر دوستی بعد از سال ها صدای مارا به دلیل تبریک نیمه شعبان بشنود چقدر تاثیرگذار است، تمام این اعمال را به نیابت از امام عصر عجل الله تعالی فرجه انجام دهیم متوجه معجزه ی کلاممان خواهیم شد.

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 13- معرفی کتاب های مهدوی

 معرفی کتاب ها ویژه به صورت مجازی باشد، یا خریدن و هدیه دادن کتاب های اینترنتی مهدوی، ارسال پادکست های کتاب های مذهبی، و یا کتاب های غیر مذهبی خوب و امید دهنده، مثل کتاب های داستانی ویژه یا کتاب های مهارتی خوب (تنوع عناوین کتاب ها، با گزینش صحیح آن ها میتواند مخاطبین بیشتری را با ما همراه کند، تاکید میکنیم، انتخاب آگاهانه ی کتاب ها)

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 14- رستوران ها و فست فود ها

هنوز با وجود بیماری کرونا، رستوران هایی هستند که هم چنان  مشتری دارند، با هماهنگی با مدیر رستوران به سر میزها برویم و با فاصله ی مقرر و رعایت نکات بهداشتی، چند دقیقه ی کوتاه با آن ها درباره ی امام عصر علیه السلام  صحبت کنیم و یا هدیه یا گل به آن ها بدهیم (تمام هدیه ها همراه با دستمال و پد الکلی تک نفره باشد)

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 15- همراهی با شرکت های دلیوری

 با شرکت هایی که کار ارسال کالا را انجام میدهند و یا حتی با مغازه هایی چون سوپر مارکت های بزرگ صحبت کنیم؛ تا دربسته های ارسالیشان کاغذهایی با محتوای مهدوی، که ما دراختیارشان گذاشته ایم، قرار دهند، این کار مستلزم توجیه کامل مدیران مسئول این شرکت ها یا فروشنده هاست که خودشان هم پیوند برقرار کنند با امر تبلیغ، یعنی خودشان مبلغ شوند.

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 16- هدیه و تقدیرازماموران پست، کارمندان بانک ها و نیروهای پلیس

 این که در شرایط سخت باز هم آنها مشغول کار هستند ما را موظف میکند برای ابراز تقدیر به نحو مهدوی

تکمله: به جهت تفاوت در سبک شغل های مختلف، آن ها را در این متن به چهار دسته تقسیم کرده ایم.


تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 17- ارسال و پست هدیه های مناسب برای اقوام یا دوستان

 مثلا برای بچه ها لوازم نقاشی، برای خانم های سن دار جانماز، هدیه دادن همیشه موجب افزایش محبت است ویژه اگر رنگ مهدوی داشته باشد (به نکته آخر متن، درباره ی بسته های پستی حتما توجه کنید)

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 18- تشکیل کمپین های مجازی

در فضای مجازی کمپین هایی تشکیل دهیم برای دعوت به یک کار نیک یا  پرهیز از یک صفت یا کار بد یا انجام یک مهارت مثلا کمپین پرهیز از خشم؛ به مناسب میلاد مهربانترین خلق!

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 19- اجرای برنامه های زنده، با اطلاع رسانی قبلی

 مثل تئاتر های آنلاین، مثل سخنرانی و مداحی های آنلاین برای روز نیمه در بسترهای مناسب و پرطرفدار مثل لایو اینستاگرام، یا آپارات، یا مواردی مشابه

نکته ی مهم: برای  اجرای برنامه های زنده چند لایه تماس با مخاطبین برای خودمان تعریف کنیم. اول تماس تلفنی و دعوت به برنامه، دوم فرستادن تکس واتس آپی (ارتباط با بستری متفاوت) جهت یاد آوری برنامه و در آخر اجرای خود برنامه ی زنده

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 20- اجرای برنامه ی میزها به صورت مجازی

با برنامه ی اسکایپ یا با برنامه ی وبکس یا استفاده از برنامه های مشابه  میتوانیم اجرای میزها را داشته باشیم، اجرای میز در این ایام به وسیله ی اسکایپ تجربه شده و بازخورد بسیار مناسبی هم داشته است.

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 21- استفاده از بنردر خیابان ها

با جملاتی متفاوت؛ میتواند هم سلام به حضرت باشد هم شان دستگیری یا توسل حضرت را نمایان کند! جملاتی مثل:

بازهم مثل همیشه مراقبمان با، که گفته ای: انا غیر مهملین لمراعاتکم  پشتم به وجودت گرم است، کهف حصین! (می توانیم از ترجمه  استفاده کنیم، این ها فقط نمونه بود، در صورت نیاز و درخواست محتوا در اختیارتان قرار خواهد گرفت)

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 22- تابلو مصورها

تابلو مصورها در سطح شهر و نقاط پر رفت و آمد مثل بیمارستانها، که حاوی متن هایی کوتاه و امیدوار کننده باشد.

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 23- خانواده هایمان را بیشتر امام زمانی کنیم

خانواده هایمان را بیشتر امام زمانی کنیم، این زمان، بهترین زمان برای بودن با خانواده است و غافل نشویم از انجام کارهای کوچک اما پر تاثیر، مثل؛ سلام دادن هر صبح به امام عصر همراه فرزندانمان، دعا کردن های کوتاه، ذکر داستان های مهدوی، خوش خلق بودن به خاطر حضرت عجل الله تعالی فرجه، همه ی این ها محتاج توجه و ابتکارهای رفتاری ماست با توسل به خود حضرت.

یادمان باشد؛ خودمان و خانواده هایمان محتاج شنیدن این واقعیت ها هستیم، مناسب باور مخاطبمان حرف بزنیم طوری که از ما گریزان نشوند و بگویند: بازهم حرف تکراری ! بلکه آن چنان رفتار ما تاثیر گذار باشد که بگویند: چقدر به این مطالب احتیاج داشتیم.

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 24- کمک به روزمزدها و کارگران منازل

در این ایام اگر کارگری روزمزد را می شناسید، بسته های آذوقه با تبریک عید نوروز و نیمه شعبان بسیار تاثیر گذار خواهد بود، استدعا داریم به فکر قشر ضعیف با حفظ شانشان باشید.

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 25- ضبط  و پخش سخنرانی های کوتاه

سخنرانی های 1تا 5 دقیقه ای بسیار پرکاربرد و پر طرفدار است، از اساتید و بزرگانی که مقبولیت عمومی دارند خواهش کنیم برای ضبط این برنامه ها اقدام کنند.

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 26- هدیه به همسایه ها

 برای میلاد باسعادت حضرت حجت علیه السلام، هدیه هایی را تدارک ببنیم، مثل سی دی های سخنرانی یا مولودی، کتاب های مهدوی و یک شاخه گل (بهتر است سایر کتاب های خوب هم باشد)

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 27- درست کردن کلیپ

حتما نیاز به ساخت کلیپ های حرفه ای نیست، هرچند اولویت با آن هاست، اما میتوانیم در این زمان کوتاه، کلیپ های ساده و تاثیر گذار مهدوی درست کنیم.

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 28- روزشمار مهدوی

منظورما درست کردن روزشمار محتوایی است نه فقط ذکر 5 روز مانده تا نیمه شعبان

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 29- ارسال ویدیو های تصویری برای اقوام و دوستان

میتوانیم  همیشه تماس تصویری بگیریم اما  کمی خلاقانه ترعمل کنیم؛ با تصویر خودمان با رعایت نکات دنیای مجازی، میتوانیم کلیپ های کوتاه و متفاوت درست کنیم با ذکر نام مخاطب هایمان برای تبریک این میلاد (می تواند با ذکر خاطرات خوب و شخصی مخاطب هایمان باشد) و از دستگیری و عنایت های حضرت علیه السلام به خودمان بگوییم.

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 30- تولید پادکست های مذهبی

میتوانیم حتی در این مدت محدود پادکست های خوبی را برای انتشار ضبط کنیم، فقط کمی همت می خواهد، شاید همه همیشه حوصله ی مطالعه نداشته باشند اما شنیدن پادکست همیشه جذاب است و مخاطبین میدانند اگر امروز گوش نکنند روزهای دیگر و در فرصت های بعد گوش خواهند کرد.

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 31- نوشتن جملات کوتاه وهمراهی آن با عکس و تصویر

فقط خواهش میکنیم از محتوای کلیشه ای، شروع متن کلیشه ای و استفاده از عکس های تکراری پرهیز کنید، مثل پست های اینستاگرامی یا واتس آپی

چند نکته مهم را به عنایت امام عصر عجل الله تعالی فرجه با هم مرور کنیم:

هرکاری برای مراسم نیمه شعبان انجام میدهیم، هرکدام از این سی و یک کار و یا کارهای خلاقانه ی خودتان، باید درون مایه اش  تاکید بر دعای بر فرج مولایمان باشد و یا شان کمک خواستن و نصرت امام عصر عجل الله تعالی فرجه را  به صورت پررنگ داشته باشد، تمام این برنامه ها برای ارتباط مخاطب ما، با حضرت است

در مواردی که امکان صحبت هست یا امکان متنی طولانی تر حتما اصل را بر تصحیح یک صفت یا رفتار بگذاریم که مخاطب ما تصمیم بگیرد یک رفتار خوب مبتنی بر رفتار اهل بیت علیهم السلام را انجام دهد یا یک رفتار نکوهیده را ترک کند

در موارد مطروحه ی بالا، وقتی از واسطه ای میخواهیم کاری برای ما انجام دهد، مثلا بسته های هدیه را برای تحویل ببرد، باید حتما با او وارد گفتگو بشویم و او را متذکر حضرت بکنیم

در این روزها که کرونا همه گیر تر شده باید در روابطمان بهداشت به صورت پررنگ تعریف شود، یعنی هم بهداشت را رعایت کنیم و هم به مخاطبمان نشان دهیم که ما پایبند به نکات بهداشتی هستیم حال به دو صورت؛ یا قرار دادن پد الکلی در بسته هایمان یا ظاهر خودمان با دستکش و امثالهم و یا با حرف زدن پیرامون بهداشت روانی، یعنی نداشتن استرس و نگرانی  که ما امام عصری داریم که هر لحظه حواسشون به ما هست و نباید وارد فضای نگرانی بشویم چرا که استرس خودش موجب ضعف سیستم ایمنی بدن میشود، توصیه کنیم در نگرانی هایشان با افراد مطلع و معتمد صحبت کنند و چه کسی معتمد تر از مولایمان ؟

تکمله مهم: این برگه را بنویسیم و روی پک های هدیه قرار دهیم: طبق نظر سازمان بهداشت جهانی، نامه ها و بسته های پستی تحت ریسک ویروس نیستند و طبق بررسی های انجام شده ویروس کرونا مدت زمان طولانی روی اشیایی مثل نامه یا بسته باقی نمی ماند (این به معنای قرار ندادن پد های الکلی تک نفره در بسته ها نیست)

جاهایی که ارتباط اولیه نمی تونیم داشته باشیم حتما ارتباط ثانویه را حفظ کنیم ، مثلا در اسانسور محل کارتون شکلات گذاشتین برای مخاطب عام، آمادگی ذهنی داشته باشم که اگر کسی گفت چه کار خوبی ! بتونیم با اون فرد وارد مکالمه بشیم حتی به قدر یک جمله، مثلا بگوییم ؛ عنایتی از حضرت در زندگیم داشتم و این شکلات ها به خاطر عرض ارادت من هست !

در معنای دیگر دنبال بازخورد مخاطب باشیم؛ اگر بازخوردی داشت، جملات صحیح مهدوی داشته باشیم و اگر بازخوردی نداشت از او پیگیری کنیم، مثلا استتوس منو دیدی، به نظرت خوب بود ؟ دوست داشتم ایجاد ارتباط کنه با امام عصر عجل الله تعالی فرجه، موفق بودم ؟

نکته ی بسیار مهم؛ تمام این کارها را به نیابت از خود حضرت عجل الله تعالی فرجه انجام دهیم

سعی کنیم کارهایمان خلاقانه باشد، این را هم از خود حضرت باید بخواهیم، بخواهیم ایده ها و کلامی به ما بدهند که موجب جذب مخاطب شود، آن هم نسل جدید که بسیار متفاوت از نسل های قبل هستند، و یقین داشته باشیم اگر از حضرت عجل الله تعالی فرجه، کمک بخواهیم یقینا دستمان را در این کار میگیرند

در پکیج هایی که به گروه های مختلف می دهیم ویژه مشاغلی که شاید در وهله ی اول خیلی به نظر مهم نرسند، حتما نامه هایی برای فرزندان این بزرگواران در بسته های هدیه قرار دهیم، نامه هایی از مهم بودن کار این عزیزان، باید تلاش کنیم فرزندان را قدردان زحمات والدینشان کنیم، این قدر دانی موجب رضایت والین میشود و این رضایت عاملی برای نزدیکی به ظهور.

نکته: می توانید به فتاوای مراجع بزرگوار خودتان نیز مراجعه کنید، بر فرض مثال آیت الله سیستانی در سایت خودشان اعلام کرده اند که می توانید نیمی از سهم امام را برای درمان یا جلوگیری از ابتلای سایرین به بیماری کرونا اختصاص دهید.

فقط بانوان مطالعه نمایند

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 32- برگزاری ختم های گروهی قرآن به نیت سلامتی و تعجیل در فرج امام عصر عجل الله تعالی فرجه

در این برنامه نیاز به حضور 301 نفر داریم برای قرائت روزی دو صفحه از قرآن کریم، اگر 30 دوست داشته باشیم و هرکدام از آن ها 10 دوست دیگر، با همراهی خودمان، این ختم به راحتی و به صورت مداوم صورت می پذیرد لازم به ذکر است برای این طرح فایل دفترچه ها موجود است.

تکمله: میتوانیم ختم های روزانه هم داشته باشیم، این امر هم مقدور است و سهل، فقط برنامه ریزی شما عزیزان را میخواهد

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 33- برگزاری جشن نیمه در خانه برای خانواده ی خودمان

درست است که هرسال با خانواده هایمان به جشن های نیمه شعبان بیرون از خانه  میرفتیم اما امسال، مسئول هستیم برای قطع زنجیره ی کرونا، در منزل بمانیم می توانیم این شادی را برای خانواده ی خودمان مهیا کنیم؛ با بستن ریسه های رنگی و چراغدار، تزیین خانه، پختن کیک و دسر و “مهم ترین” کار مشارکت دادن بچه ها در این امور است

نکته مهم: حواسمان باشد؛ قرار دادن یک ریسه ی رنگی یا چراغدار در بیرون از پنجره ی ساختمانمان میتواند نور و امید را در دل های همسایه هایمان ایجاد کند، آن ها هم مثل ما در خانه هایشان قرنطینه هستند، همین ریسه های نورانی میتواند، دل هارا متوجه امام عصر عجل الله تعالی فرجه کند.

دوستان مهربان من: در خدمت گذاری هیچ کاری کوچک نیست.

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 34- برگزاری ختم های قرائت دعاهای مربوط به امام زمان علیه السلام به صورت مجازی

در این برنامه ی مجازی به دو صورت میتوانیم اقدام کنیم یا به صورت آنلاین دوستان را دعوت کنیم و برنامه با صوت دعا به صورت زنده پخش شود و یا برای ختم یک دعا 40 نفر شویم و عهد ببندیم در زمان مقرری از شبانه روز این ختم دعا به نیابت از معصومین علیهم السلام برای تعجیل در فرج مولایمان، خوانده شود

یاد آوری میکنیم “متن و صوت چهل دعا”، در صورت درخواست دوستان، موجود است.

برای مشاهده و دانلود مقاله چهل دعا تا نیمه شعبان در 40 روز کلیک نمایید.


تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 35- کلیپ شعرخوانی کودکان با مضامین مهدوی

در این کار، مادر خانواده یکی از شعرها یا سرود های موجود امام زمانی را انتخاب کند و پس از تمرین با فرزند یا فرزندانش، از آن عزیزان فیلم بگیرد و در فضاهای مجازی در ایام نیمه شعبان قرار دهد.

نکته: حواسمان باشد هدف خودمان و فرزندان پاک و عزیزمان فعالیت برای حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه باشد و قصدمان تبلیغ نام حضرت و خدای ناکرده دنبال شهرت برای فرزندانمان چون دیگر عزیزان در فضای مجازی نباشیم.

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 36- برگزاری مسابقه برای تزیین منزل در نیمه شعبان

در این مسابقه بزرگوارانی متولی امر میشوند و جوایزی در خور، در نظر میگیرند، بعد برحسب مخاطبانشان این مسابقه را در صفحات مجازیشان چون اینستاگرام قرار میدهند.

ممکن است مخاطب عزیزی، فقط خانواده و فامیلش باشند و مخاطب عزیز دیگری چند هزار نفر از مردم خوبمان مهم پخش شادی در خانه های شیعیان است در ایام میلاد امام عصر عجل الله تعالی فرجه، در شرایطی که برای سلامتیمان نمیتوانیم از خانه هایمان خارج شویم! و بعد میتوانند عکس ها را برای ادمین هر پیج بفرستند و با رای گیری بهترین ها انتخاب شوند.

نکته: با گذاشتن شرط هایی می توانیم از چشم و هم چشمی شدن این مراسم پرهیز کنیم.

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 37 – پخت کیک یا شیرینی و ارسال آن برای افراد درجه یک خانواده

دراین طرح برای شیرین کردن فضای خانواده به پخت کیک و شیرینی می پردازیم برای افراد درجه ی یک خانواده یا دوستانی که اطمینان “کامل و کامل” دارند به رعایت نکات بهداشتی توسط ما حتی میتوانیم از روند کار با رعایت بهداشت و با مشارکت فرزندانمان، فیلم بگیریم و برای عزیزانمان ارسال کنیم. تاکید میکنیم به استفاده از دستکش و سایر ملزومات بهداشتی!

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 38- برگزاری مراسم آنلاین دعا در نیمه شب نیمه شعبان

هر سال بسیار توصیه شده ایم به احیای شب نیمه شعبان و خواندن دعاها و توسلاتی در این شب عزیز، که این امربه سادگی و به عنایت حضرت عجل الله تعالی فرجه امکان پذیر است  با هماهنگی با سخنرانان و مداحان بزرگوار و اعلان آن به مردم از طریق شبکه های مجازی.

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 39 – برگزاری مسابقه کتاب خوانی ویژه برای نوجوانان و جوانان فامیل

با معرفی کتاب هایی کوتاه با محتوایی ساده و روان و قرار دادن جوایزی ارزنده و مجازی مثل بن کتاب از سایت های مورد تایید، میتوانیم این قشر را به کتاب خوانی دعوت کنیم و البته چقدر خوشبخت خواهیم بود اگر این کار مداوم باشد.

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 40 – خرید دعاهای کارتی

خرید دعاهای کارتی مربوط به امام عصر عجل الله تعالی فرجه و ارسال آن به صورت هدیه برای اقوام و دوستان یا تقدیم آن به همسایه های محترم.

تعظیم شعائر نیمه شعبان راهکار شماره 41- نصب برگه ی روزشمار نیمه شعبان همراه با یک حدیث کوتاه در تابلوی اعلانات ساختمان یا در آسانسور آپارتمان ها

توجه داشته باشیم؛ حدیث ها کوتاه باشند و روان، حتی میتوانیم عربی آنرا نیاوریم یا در پاورقی متن بیاوریم، غرض ما خواندن و” فهمیدن” یک حدیث کاربردی و پرمعناست که در نهایت منجر به “عمل کردن” مخاطب شود.

توصیه هایی برای خدمتگزاران

دوستان بزرگوار برای ارتقای سطح علمی خودمان برای آمادگی بیشتر برای مواجه شدن با شرایط متفاوت مثل شرایط این روزها؛ مطالعات گسترده تری داشته باشیم در زمینه های خلاقیت و حل مسائل به روش خلاقانه و سایر کتاب های توصیه شده ی اساتید، تا بتوانیم با تمسک و توسل به حضرت علیه السلام راهکارهای بیشتری برای خدمت گزاری داشته باشیم.

نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق بخش نظرها در پایین همین صفحه  برای ما ارسال نمایید.


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

‫34 دیدگاه ها

  1. درباره کمپین عیدی ،،،اینکه ذکر شده ایات توسط اساتید انتخاب شده،،،چطور میتونیم به اون آیات دسترسی پیدا کنیم

    1. سلام علیکم
      ان شاءالله فایلی تا دو سه روز آینده منتشر میشود که کامل در مورد این مقاله توضیح داده است. و شما پاسخ خود را دریافت خواهید کرد.
      در پناه اهل بیت علیهم السلام باشید

  2. سلام علیکم
    ضمن تشکر از متن خوبتان، بهتر نیست که هدیه های امسال به جای شاخه گل، چیزی کاربردی در جهت ارتقای سلامت فرد باشد؟
    بنده ساکن ایران نیستم و از شرایط ایران اطلاعی ندارم. ولی مثال هایی که به ذهنم می رسد، بسته های کوچک گل خشک یا دمنوش یا حتی آب نبات زنجبیلی طبیعی و… است. البته اگر کلا هدیه دادن خوراکی در شرایط فعلی ایران کار درستی حساب می شود.
    حتی شاید ماسک پارچه‌ای زیبا هم مناسب باشد.
    باز تأکید می کنم که بنده اطلاعی از شرایط فعلی ایران ندارم و لذا پیشاپیش عذرخواهی می کنم اگر پیشنهادم عملی نیست.
    گزینه دیگر هم دفترچه یادداشت است برای برنامه ریزی خودسازی با توسل به حضرت علیه السلام

    1. علیکم السلام
      لازم است ذکر کنیم ، تقدیم گل در هدیه ی پزشکان و پرستاران قید شده است که معنای تقدیر بیشتری در فرهنگ ما دارد .
      در رابطه با تقدیم آذوقه به هر نحوی ، ما انتخاب محصول را برعهده ی دوستان برحسب فرهنگ شهرهایشان گذاشته ایم و فقط تاکیدمان بر محصولات بسته بندی کارخانه ای بوده است با قراردادن پدهای الکلی و رعایت نکات بهداشتی
      بازهم از دقت نظر و دلسوزی شما صمیمانه تشکر میکنیم
      در پناه اهل بیت علیهم السلام باشید

  3. عرض سلام و خداقوت
    ضمن تشکر از مطالب خوب و مفید شما، مطالبتون نسبت به سال قبل خیلی بهتر شده، قبلا سایت شما بهم ریختگی داشت که اصلا آدم پشیمون میشد که مطلب ازش برداره ولی الان خداروشکر خیلی بهتر شده،مخصوصا دسته بندی ها خوب شده و اینکه اولش توضیح داره که این مطلب محتواش چی هست این کار مفید شده و دیگه لازم نیست تمام مطلب خونده بشه دسترسی آسان تر شده، ان شاءالله توفیقاتتون روز افزون باشد.

  4. موفق و موید باشید
    ان شاءالله سعی در نشر مطالب از طریق اینستاگرام و واتس آپ دارم

  5. هدیه در این ایام:

    پک ضد عفونی
    مثلا یه ژل یه بسته دستڪش ، یه بسته دستمال ڪاغذی و یه وایتڪس
    به همراه مثلا تابلو حضرتی یا ڪتاب حضرتی …

    1. باسلام.به نظر این حقیر هدیه یه شاخه گل نرگس بسیار مناسب است.چون مارو یادامام زمانمون می اندازه…گل هدیه دادن درمراسمات مختلف استفاده میشه چه ایرادی داره توجشن نیمه شعبان هم باشه..آرزو میکنم اونقدر پول داشتم کل دنیارو روزنیمه شعبان گل نرگس هدیه می دادم

    2. به نظراین حقیر یک مورد از این موارد بهداشتی کافیه شایدم لازم نباشه….ولی اسم حضرت تابلوی نام مبارک اقا یا پرچم اسم اقاهرکجا یی نیست…
      یه کاری کنیم مردم بیشتر از حجت غریب خدا یادکنند

  6. سلام
    بسیار عالی بود.
    برا قسمتی که گفتین نوشته هایی در سطح شهر زده بشه، مثلا “بازهم مثل همیشه مراقبمان باش” یا “پشتم به وجودت گرم است”
    مثل اینا برا غدیر پیشنهاداتی ندارید؟

    1. سلام علیکم
      به زودی مقاله بزرگداشت غدیر در ایام کرونایی منتشر خواهد شد
      درپناه اهل بیت علیهم السلام باشید

  7. سلام ، احسنت بر شما با ابتکارات انجام شده ، ان شاالله مورد قبول درگاه احدیت و امام زمان عج قرار گیرد.
    پیشنهاد اضافه کردن عنوانی مرتبط با اشتغال است ، مانند “کمپین اشتغال/کارزار اشتغال”

    1. سلام علیکم
      از نظر شما سپاسگزاریم. پیشنهاد شما به مسئول مربوطه منتقل میشود
      در پناه اهل بیت علیهم السلام باشید

  8. سلام علیکم.
    احتراماً جهت خدمت گذاری به ساحت مقدس امام زمان علیه السلام در شرایط فعلی دو پیشنهاد تقدیم می کنم به امید توفیق خدمتگزاری آن امام بزرگ ع .
    ۱ پیشنهاد می شود از روش مولتی مدیا و انیمیشن داستانی مانند نمونه های دیزین دیزین در جهت نام و یاد حضرت امام زمان علیه السلام و پاسخ به شبهات و سوالات استفاده شود.
    در فضای مجازی ‌به این روش می‌توان جلب توجه و ارائه مطلب نمود روش های دیگر کمتر دیده می شود .
    ۲ پیشنهاد دوم آن است که از شخصیت های علمی مانند بعضی از پزشکان و اساتید دانشگاه و هنرمندان خالص و محترم برای قرائت مطلب ارائه شده استفاده کرد و یا خود به ارائه اشعار و نکات خود در تذکر به وجود مقدس امام زمان علیه السلام بپردازند این روش نیز جذاب است و مورد توجه مخاطب قرار می گیرد و دیده می شود .
    از بذل عنایت شما سپاسگزارم

  9. سلام و خسته نباشید مثلا میتونیم به نانوایی محل هزینه نان را پرداخت کنیم و به مردمی که نون میگیرن در ان روز بگویید برای سلامتی امام زمان نون امروز رایگان توزیع میشه و از بنر و شکلات هم استفاده کنیم .

  10. حتی میتونیم از تسبیح های زیبا در بسته بندی های شکیل و بهداشتی استفاده کنیم و داخلش متن کوتاهی بزاریم که برای فرج حضرت صد صلوات بفرستن واقعا این مدل تسبیحی که هدیه داده میشه دیگه بنام امام زمان ثبت میشه و هر وقت تسبیح رو دست بگیرن برا حضرت صلوات میفرستن

  11. باسلام ضمن قدردانی از راهکارهای کاربردی شما
    به نظرم رسید که خوب است طرح ارزاق به نیازمندان نیز انجام شود که گروهی از دوستان یا اعضای یک فامیل این کار را انجام دهند سپس به همراه آن سفره پارچه ای زیبا تهیه کنن وروی آن در گوشه ای چاپ داشته باشد با عناوینی مثل ” برسر سفره محبت تو جمع هستیم”” همیشه بر سر سفره تو نشسته ایم ” یا هر عبارتی که تذکر به حضرت باشد
    ۲- میتوان داخل سفره هفت سین سلامهایی به وجود حضرت باشد
    یا هفت کارت که با سلام به حضرت است تهیه کنیم ودر سفره هفت سین خود قرار دهیم یا تعداد زیاد تهیه کنیم وبه صورت لمینت شده وزیبا به دوستان یا اقوام قبل از سال تحویل دهیم تا آن ها را در سفره خود قرار دهند وحتی بخواهیم از این سفره خود عکس بگیرند وبرایمان ارسال کنند وجایزه بدهیم

  12. با سلام. بنده برای جشن نیمه شعبان و به خصوص روزهای قبل از اون در قالب یکی از محتواهای جشن آنلاین پیشنهادی دارم که ان شاءالله به زودی کامل کرده و نشرش می دم.
    یک پادکست و یا یک متن آماده میشه با تیتر “درست همان وقت …”. موضوع این متن اینه که خاطرات خود و یا دوستانم رو در مواقع دشواری از زندگی، که خداوند و یا ولی الله اعظم حضرت صاحب الزمان درست همان وقت به دادمان رسیده، ذکر می کنم.
    متن و یا پادکست در گروه جشن آنلاین پخش میشه و از مخاطبین درخواست می کنیم که خاطرات مشابه زندگی خودشون رو برامون بصورت پادکست ارسال کنند و یا بنویسند تا ما پادکستش کنیم و به صورت سریالی در گروه جشن نشر کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا