فضائل فاطمی قرآن و روایتبزرگسالفاطمیهمتنیمخاطبیننوجواننوع محتواویژه فاطمیه خدمتگزاران

منظور از دین پایدار – فضائل فاطمی قرآن

منظور از دین پایدار چیست؟

منظور از دین پایدار چیست؟ دین پایدار دینی است که پایه و اساس آن محکم و استوار باشد.و طبق آیه 5 سوره بینه خدای متعال می فرماید دین پایدار حضرت زهرا علیهاالسلام هستند.

بینه به معنای دلیل روشن است که به واسطه آن حق از باطل آشکار گردد.  قَیِّمَهٌ به معنای مستقیم،محکم،ارزشمند و گرانبهاست. قیم به کسی گویند که دلسوز است و به مصالح دیگران قیام می کند. حرف تاء در کلمه  قَیِّمَهٌ  برای مبالغه است نظیر علاّمه،نه تأنیث.

روایت شماره 5 – منظور از دین پایدار

ومَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ فِي قَوْلِهِ تَعَالَى: ( وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ ) فَقَالَ: هِيَ فَاطِمَة(علیها السلام) سوره بینه، آیه 5

(و فرمان نیافته بودند جز اینکه خدا را بپرستند و در حالی که به توحید گراییده اند دین خود را برای او خالص گردانند و نماز بر پا دارند و زکات بدهند آن است دین پایدار  امام باقر علیه السلام فرمودند: منظور از دین پایدار، حضرت فاطمه (علیها السلام) است.

نکته: «حُنَفاءَ» جمع «حنیف»به معنای گرایش به حق است،در برابر کلمه«جنیف»که به معنای گرایش به باطل است. اگر آیه «ذلِکَ دِینُ الْقَیِّمَهِ» را در کنار آیه «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اللّهِ» بگذاریم می توان استفاده کرد که عبادت خالص و بی پیرایه و رابطه با خدا (نماز) و کمک به دیگران (زکات)، از امور فطری هر انسانی است.

پیام ها

سلیقه ها و هوسهای دیگران متغیّر است. دین پایدار و ثابت، سرسپردگی خالصانه به خدای ثابت است. مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ … ذلِکَ دِینُ الْقَیِّمَهِ

ایمان بدون نماز و زکات استوار نیست. «یُقِیمُوا الصَّلاهَ وَ یُؤْتُوا الزَّکاهَ وَ ذلِکَ دِینُ الْقَیِّمَهِ»

توجه به سابقه لجاجت ها و تفرقه ها،سبب تسلّی پیامبر و پیروان است. وَ ما تَفَرَّقَ الَّذِینَ … إِلاّ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَیِّنَهُ

توحید و پرستش خالصانه خداوند،عامل وحدت است. وَ ما تَفَرَّقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ … وَ ما أُمِرُوا إِلاّ لِیَعْبُدُوا اللّهَ

پیامبران،مردم را به سوی خدا دعوت می کردند نه خود. «وَ ما أُمِرُوا إِلاّ لِیَعْبُدُوا اللّهَ»

خالص و بی پیرایه بودن،رمز بقاء است. مُخْلِصِینَ … ذلِکَ دِینُ الْقَیِّمَهِ

فرمان توحید و نماز و زکات در تمام ادیان آسمانی بوده است. وَ ما أُمِرُوا إِلاّ لِیَعْبُدُوا اللّهَ …

البرهان فی تفسیر القرآن، ج4، ص: 489


برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.
فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب محرم کتابخانه خدمتگزاران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا