دفن حضرت فاطمه سلام ‌الله علیها – پرسش و پاسخ فاطمیه

پرسش و پاسخ فاطمیه شماره 13

دفن حضرت فاطمه سلام‌ الله علیها و دلیل شرکت نکردن خلیفه اول و دوم در مراسم تشییع

وهابیون می‌گویند: دلیل شرکت نکردن خلیفه اول و دوم در مراسم تشییع حضرت زهرا سلام‌ الله علیها، وصیت خود حضرت بود تا نامحرمی در مراسم تدفین شرکت نکند!!! با عنوان دفن حضرت فاطمه سلام‌ الله علیها به شرح زیر است.

پرسش – دفن حضرت فاطمه سلام‌ الله علیها

وهابیون می‌ گویند: دلیل شرکت نکردن خلیفه اول و دوم در مراسم تشییع حضرت زهرا سلام‌ الله علیها، وصیت خود حضرت بود تا نامحرمی در مراسم تدفین شرکت نکند!!!

پاسخ – دفن حضرت فاطمه سلام‌ الله علیها

اولا از متن این شبهه استفاده می شود که وصیت حضرت به دفن شبانه و امر به عدم حضور خلیفه اول و دوم، مسلم است و خود وهابیون به آن اعتراف دارند. وهابیون می گویند علت این وصیت این است تا نامحرمی در این مراسم نباشد!

سوال می کنیم در روایات آمده است که جناب سلمان، مقداد، عمار، حذیفه، و ابوذر آن شب در تشییع جنازه و دفن حضور داشته اند. و حضرت صدیقه شهیده سلام الله علیها را در تابوتی که پیکر مطهر ایشان مشخص نبود تشییع نمودند.

(اولین تابوت در اسلام، بحارالانوار ۱۹۲/۴۳)

پس مساله محرم و نامحرم نیست. مساله امر دیگری است که این وهابیان درصدد انکار آن هستند. اما واقعیت چیست؟ وصیت نامه حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها خود گویای همه چیز است: ایشان به مولا علی علیه السلام وصیت کردند:

اِنِّی اُوصیِکَ اَنْ لایَلِیَ غُسْلِی وَ کَفَنِی سِواکَ وَ اِذا اَنَا مِتُّ فَادْفِنِّی لَیْلاً وَ لا تُؤذِّنَّنَ بِی اَحَداً، وَ لا تُؤذِنَنَّ بِی اَبَابَکْرِ وَ عُمَرَ وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ رَسولِ اللهِ(صلی الله علیه و اله) اَنْ لا یُصَلِّیَ عَلَیَّ اَبُوبَکْرٍ وَ لا عُمَر. (روضه الواعظین ذکر حدیثاً فی مرض فاطمه، ص 130. کشف الغمه ، ج 2، ص 68)

همانا من تو را وصیت می کنم که غسل و کفن کردن مرا کسی غیر از تو انجام ندهد و وقتی وفات کردم، مرا شب دفن کن و هیچ کس را خبر نکن و ابوبکر و عمر را نیز مطّلع نساز و تو را سوگند می دهم به حق رسول خدا (صلی الله علیه و اله) که ابوبکر و عمر بر جنازه من نماز نخوانند.

همچنین به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند:

اُوصِیکَ اَنْ لایَشْهَدَ اَحَدٌ جِِنازَتِی مِنْ هؤلاءِ الَّذینَ ظَلَمونِی وَ اَخَذوا حَقِّی…ِ وَ لا تَتْرُکْ اَنْ یُصَلِّیَ عَلَیَّ اَحَدٌ مِنْهُمْ وَ لا مِنْ اَتْباعِهِمْ وَ ادْفِنِّی فِی الَّیْلِ اِذا هَدَأت الْعُیُونُ وَ نَامَتِ الاَبْصارُ؛ (بحارالانوار ، ج43، ص209؛ ج78، ص253؛ ج28، ص304/روضه الواعظین ذکر حدیثاً فی مرض فاطمه، ص 130.)

تو را وصیت می کنم هیچ یک از آنان که به من ظلم روا داشتند و حق مرا غصب کردند، در تشییع جنازه من شرکت نکنند… و اجازه نده که فردی از آنها و پیروانشان بر من نماز بگزارد مرا شب دفن کن، آن هنگام که چشم ها آرام گرفته و دیده ها به خواب فرو رفته باشند.


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا