خطبه شعبانیه 24 – تذکر دهنده ماه رمضان

خطبه شعبانیه 24 – تذکر دهنده ماه رمضان

ادامه خطبه شعبانیه 24 این است: مراعات زیردستان : “ومَن خَفَّفَ فی هذَا الشَّهرِ عَمّا مَلَکَت یَمینُهُ خَفَّفَ اللّه ُ عَنهُ حِسابَهُ”

فایل صوتی شرح خطبه شعبانیه 24 

 

در روزهای نوزدهم تا بیست وسوم ماه مبارک رمضان قسمت هایی از خطبه شعبانیه که اشاره به شخص امیرالمؤمنین سلام اللّه علیه داشت، سؤال و جوابی که بین آن بزرگوار و پیامبر رد و بدل شد، و توضیحات مفصل پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم ترجمه شد. امروز که بیست و چهارم ماه رمضان است برمی گردیم به ادامه خطبه ای که تا روز هجدهم درباره آن صحبت کردیم. ادامه خطابه شعبانیه 24  این است:

مراعات زیردستان : “ومَن خَفَّفَ فی هذَا الشَّهرِ عَمّا مَلَکَت یَمینُهُ خَفَّفَ اللّه ُ عَنهُ حِسابَهُ” کسی که در این ماه مبارک نسبت به زیردستان و مستخدمین خودش آسان بگیرد، سخت گیری نکند، به آن ها تخفیف بدهد، با آن ها مدارا کند به خاطر این که روزه هستند، به خاطر  این که ماه مبارک رمضان است. خدای  متعال در روز قیامت به او تخفیف می دهد و بر او آسان خواهد گرفت. و جمله بعدی:

نگه داشتن شر: “ومَن کَفَّ فیهِ شَرَّهُ کَفَّ اللّه ُ فیهِ غَضَبَهُ یَومَ یَلقاهُ”

کسی که مراقب باشد در این ماه شرّی از او به مردم نرسد، اطرافیان گرفتار شرّ و ناخشنودی او نشوند، گرفتار آزار و اذیت او نشوند، کسی که چنین مطلبی را مراعات کند، خدای متعال شرّ قیامت را از او برمی دارد و غضبش را از او دور خواهد کرد به هنگام ملاقات با پروردگار. یعنی گرفتار غضب خدا که همان جهنم باشد، نخواهد شد. کسی که در این ماه شررش را از مردم کم کند. مراقب باشد که از او سوئی و زشتی ای نسبت به مردم وارد نشود.

اکرام یتیم : “ومَن أکرَمَ فیهِ یَتیما أکرَمَهُ اللّه ُ یَومَ یَلقاهُ ” کسی که در این ایام ماه مبارک، یتیمی را گرامی بدارد و تکریم کند، خدای متعال در روز قیامت آن فرد را تکریم خواهد کرد.

این سه عبارت و سه جمله ای که خدمت تان تقدیم کردیم زمانی می تواند برای ما مفهومش بازتر و روشن تر باشد که متوجه باشیم یوم القیامه چه روزی است. قیامت چه مرحله سخت و دردناکی است و چه مشکلاتی را ما در قیامت خواهیم داشت. یعنی برای کسانی این مطلب قابل فهم است که لااقل یک مقداری با آیات کریمه قرآن  در باب قیامت آشنا شده باشند.

بدانند که قیامت چه حساب و کتاب های سختی دارد. لذا کسی که در این ماه به زیردستانش تخفیف می دهد، یعنی اگر مدیر مؤسسه ای است، اگر رئیس یک کارخانه ای است، اگر عده ای، چند نفری زیر دست او هستند. نسبت به آن ها کم تر سخت گیری می کند. یک مقداری مراعات شان را می کند. نتیجه اش به قیامت برمی گردد.

یا اگر مراقب است که شرری از او صادر نشود، برای قیامت است. یا اگر تکریم یتیمی هست، باز برمی گردد به آن جا. که البته بحث یتیم را در پیام روز نهم ماه رمضان چون صحبت کردیم دیگر تکرار نمی کنیم. ولی برای این که یک مقداری متوجه شویم که چه خبر است.

قیامت یعنی چه؟ حداقل توصیه می کنم خدمت تان، بزرگواری بفرمایید، مناجات مسجد کوفه امیرالمؤمنان سلام اللّه علیه را نگاه کنید در مفاتیح  الجنان، اواخر اعمال مسجد بزرگ کوفه، جزء آخرین اعمالی که مسجد کوفه داریم، مناجاتی است که حضرت در آن مسجد می خواندند و یک صفحه مانده به پایان اعمال مسجدکوفه.

بزرگورانی که مشرف شده اند به عتبات، حتماً این مناجات را مسجد خوانده اند و سابقه ذهنی دارند. امیرالمؤمنین سلام اللّه علیه که درباره شخصیت ایشان نکاتی داریم، حرف هایی از پیامبر داریم که یک نفس کشیدن آن بزرگوار در لیله المبیت که به جای پیغمبر در بستر خوابیدند، می تواند وسیله  شفاعت امتی باشد. این بزرگوار وقتی به درگاه خدا مناجات می کنند، این گونه مناجات شروع می شود:

مناجات امیرالمؤمنین علیه السلام در مسجد کوفه:”اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ الاَْمانَ یَوْمَ لا یَنْفَعُ مالٌ وَلابَنُونَ اِلاّ مَنْ اَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلیمٍ”
خدایا از تو پناه می خواهم، برای چه زمانی؟ آن روزگاری که ثروت و فرزندان به درد انسان نمی خورند. فقط قلب سالم، قلب و دل پاک، یعنی پاک از گناه و پاک از شرک و ریاء باشد به حال انسان مفید است.”وَاَسْئَلُکَ الاَْمانَ یَوْمَ یَعَضُّ الظّالِمُ عَلى یَدَیْهِ یَقُولُ یا لَیْتِنىِ اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبیلاً”

خدایا از تو امان می خواهم برای آن روزگاری که انسان ستمگر دست بر دست می زند از تأسف خودش و می گوید ای کاش من با فرستاده خدا ارتباطی برقرار می کردم. خودم را محروم نمی کردم از ارتباط با حجت خدا. که امیدواریم در این ماه رمضان خدا توفیق ارتباط با حجج الهی را برای ما بیش از پیش فراهم کند.” وَاَسْئَلُکَ الاَْمانَ یَوْمَ یُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسیماهُمْ فَیُؤْخَذُ بِالنَّواصى وَالاَْقْدامِ”

خدایا از تو امان می خواهم هنگامی که افراد مجرم و گنهکار از چهرهایشان شناخته می شوند و ملائکه عذاب از موی  سر و پا، این ها می گیرند و آن ها را به سمت جهنم  پرتاب می کنند. “وَاَسْئَلُکَ الاَْمانَ یَوْمَ لا یَجْزى والِدٌ عَنْ وَلَدِهِ وَلا مَوْلُودٌ هُوَ جازٍ عَنْ والِدِهِ شَیْئاً اِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقُّ” خدایا از تو امان می خواهم آن زمانی که هیچ پدری نسبت به فرزندش یا هیچ فرزندی نسبت به پدرش نمی تواند کیفر را تحمل کند.

این تعبیر غلطی که بین ما هست، گاهی اوقات می گوییم این گناه را انجام بده، به گردن من. تو چه کار داری اگر گناه داشت به گردن من. تو این جا برو، این مجلس را بیا. این جا باش. این جا نباش. حتی گاهی  اوقات بعضی از پدر و مادرها در این زمینه غفلت های عجیبی دارند.

توصیه های غیر شرعی به فرزند می کنند. بیا بریم فلان مجلس، یا ماه رمضان چون هوا گرم است روزه نگیر، اگر گناه داشت گردن من. تو درست را  بخوان. درس بخوانی مهم تر از این است که ماه رمضان بخواهی روزه بگیری. گناهش گردن من. جهنمش مال من. همچین حرف هایی را ما نداریم. بله او یک گناهی رابه گردن گرفته است که تشویق به منکر کرده و تشویق به روزه خواری کرده. این گناه را کرده، اما گناه خود این فاعلِ فعل را او به گردن نمی گیرد.

“اَسْئَلُکَ الاَْمانَ یَوْمَ لا یَنْفَعُ الظّالِمینَ مَعْذِرَتُهُمْ وَلَهُمُ اللَّعْنَهُ وَلَهُمْ سُوَّءُ الدّارِ” خدایا آن روزگاری که دیگر جایی برای عذر خواهی باقی نمی ماند. هیچ کسی نمی تواند با عذرخواهی مشکلش را حل کند و عذر آوردن در آن جا نفعی به حال  فرد ندارد.

آن جا، جای دِرو کردن اعمال است. به هر حال اگر این گونه ادعیه یا آیات کریمه قرآن که واقعاً در این زمینه غوغاست، آن ها را اگر مطالعه کنیم در باب قیامت، بعد ارزش این کلام پیامبر برای ما بیشتر روشن می شود. که اگر آیات بخصوص جزء سی ام که بیشترین حجم آیات  قیامتی در آن جاست، اگر مطالعه بشود که چه سختی هایی بر انسان وارد می شود، بعد می فهمیم که تخفیف در روز قیامت چقدر ارزشمند است.

و بعد ارزش این دعای صاحب الزمان ارواحنا فداه را خواهیم فهمید که در سرداب مطهر برای محبین و دوستان و شیعیان گنه کارشان نسبت به قیامت نگران بودند و برای آمرزش گناهان آن ها به درگاه خدا، دعا می کردند، که مرحوم سیدابن طاووس آن دعا را نقل کرده اند که چگونه  امام زمان به درگاه خدا می نالیدند برای شفاعت امت گنه کارشان.

امیدواریم  همه ما مشمول ادعیه صاحب الزمان ارواحنا فداه در این شب های باقی مانده ماه مبارک رمضان باشیم و ان شاالله خدا توفیق خدمت گزاری به آن بزرگوار و اجداد طاهرینشان را به همه ما کرامت بفرماید.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا