اصول توبه و طلب آمرزش از خدا – پرسش و پاسخ محرم

اصول توبه و طلب آمرزش از خدا – شرط اصلی آن ایمان است.

چگونه گریه و قطره اشکی بر امام حسین علیه السلام موجب آمرزش گناهان می شود؟ با عنوان اصول توبه و طلب آمرزش از خدا به شرح زیر است:

اصول توبه و طلب آمرزش از خدا

در این بحث توجه به این نکته نیز مهم است: هر گاه وعده بخشش و مغفرت داده می‌شود، فرض بر آن است که فرد، شروط و ویژگی‌ های اساسی را دارا باشد، نه این که این وعده، همگان را بدون هیچ شرطی دربرگیرد.

پاسخ

با ذکر مثال هایی مطلب را روشن می کنیم: مثلا اگر گفته شد به هر کسی یارانه تعلق می‌گیرد، منظور تمامی “هرکس های” جهان نیستند بلکه :

اولاً باید ایرانی باشد،
ثانیاً باید ثبت نام کند، ثالثاً باید حساب بانکی داشه باشد.

اگر گفتند همگان می‌توانند گواهینامه‌ ی رانندگی داشته باشند، مسلم است که اولاً باید به سن قانونی رسیده باشند، ثانیاً آموزش دیده باشند، ثالثاً امتحان بدهند و قبول شوند.

پس اگر روایت داریم که هرکس توبه کند پذیرفته می‌شود، یا هرکس برای امام حسین علیه السلام اشکی بریزید تمام گناهانش بخشیده می شود، منظور این نیست که حتی اگر ایمان هم ندارد، باز بخشیده شده و اهل بهشت می گردد.

خداوند متعال در قرآن می‌ فرماید که اعمال کافر و مشرک حبط می‌ شود؛ یعنی از بین می رود و به درد آخرت‌ او نمی‌خورد، چون او اصلاً باوری به خدا و معاد نداشته، پس اگر کافری عمل خوبی مثل کمک به مستمند و یا جلب رضایت پدر و مادر انجام داد، شامل آن “هر کس” نمی‌شود، چرا که ایمان نداشته، بلکه این اعمال حسنه فقط به نفع دنیایش خواهد بود.

یا اگر در قرآن خواندیم:

«قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ» (الزمر، 53)

با دقت در این آیه متوجه میشویم نمی‌توانیم حکم کنیم که پس هر چه گناه کردیم، کردیم! چون خداوند خود وعده داده که همه‌ ی گناهان را می‌ بخشد. خیر، بلکه اصول و شرایطی دارد.

اولاً خطاب به “عبادی”، یعنی بندگان من است. یعنی مخاطب فقط آن کسانی هستند که خداوند را به الوهیت و ربوبیت قبول کرده و او را معبود می‌دانند،

ثانیاً باید امید به رحمت خدا در دل داشته باشند،

آنگاه باید بر اساس این باور و امید به رحمت، برگردد و توبه کند یا اسباب دیگر مغفرت شامل حالش شود. پس اگر آن شرایط اصلی (مانند ایمان) برقرار بود و بر اساس آن توبه کرد یا گریه بر امام حسین علیه‌ السلام کرد، حتماً مورد مغفرت قرار می گیرد.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا