لبیک به چه معناست؟ – پرسش و پاسخ محرم

لبیک به چه معناست؟ در لغت به معنای پاسخ مثبت دادن است.

لبیک یا حسین، به چه معناست؟ وهابیون می گویند “لبیک” مختص خداست و نباید جز برای الله متعال به کار رود!!! در این مقاله به این پرسش پاسخ داده است.

لبیک به چه معناست؟

«لبّیک» در لغت به معنای پاسخ مثبت دادن، موافقت کردن و پذیرش دعوت یا قبول آن است؛ پذیرشی همراه با تکریم و تعظیم و تجلیل. این واژه در اصل «لَبَّینِ لَکَ» بود که در اثر ادغام به صورت «لَبَّیک» در آمد. و واژه فارسی «در خدمتم» را می‌توان تا حدودی معادل آن دانست.

پاسخ

دقت کنید معانی لبیک در فرهنگ‌ لغات: شاید یکی از زیباترین تعابیر و رساترین تعابیر در کتب اصیل لغت نقل قول ابوعبید از خلیل در معنای “لبیک” باشد (منقول در تهذیب اللغه و لسان العرب و تاج العروس):

ابوعبید از خلیل نقل می کند که او گفته است که اصل آن فعل از عبارت «اَلْبَیْتُ بِالمَکانِ» گرفته شده است. یعنی به اینجا انس گرفتم. پس وقتی مردی دوست خود را صدا می زند، او پاسخ می دهد «لبیک» یعنی من نزد تو مقیم هستم.

بعد آن را با «لبیک» مورد تاکید قرار داده است؛ یعنی اقامتی بعد از اقامت. از خلیل نقل شده است که گفت: این عبارت مشتق از «اُمٌّ لَبَّهٌ» است یعنی [مادری] دارای محبت و عاطفه. گفت اگر این سخن خلیل درست باشد، بدان معناست که: «به سوی تو روی می آورم و به تو علاقه مندم.» لسان العرب ج۱ص۷۳۱

این واژه را انسان می‌تواند در جواب تمام افرادی که او را مخاطب قرار می‌دهند، مورد استفاده قرار داد. این یعنی من در خدمتم یا از تو فرمان میبرم.  و این رسم عادی اصحاب رسول الله صلی الله علیه و آله بوده است که وقتی حضرت ایشان را صدا میزدند جواب میدادند: لبیک و سعدیک!

یعنی: من در خدمت شما هستم و میمنت و مبارکی بر شما باد! در صحیحین بخاری و مسلم ، کتب مورد قبول این جماعت بارها این عبارت ذکر شده است، به این نمونه ها دقت کنید:

 صحیح البخاری (1/ 37)
قال: «یا معاذ بن جبل»، قال: لبیک یا رسول الله وسعدیک، قال: «یا معاذ»، قال: لبیک یا رسول الله وسعدیک ثلاثا
(این حدیث مکرر در صحاح نقل شده)

صحیح البخاری (1/ 99)
فنادى: «یا کعب» قال: لبیک یا رسول الله

صحیح البخاری (5/ 133)
فقال لی: «یا عبد الله بن قیس». قلت: لبیک یا رسول الله

صحیح البخاری (8/ 60)
ثم قال: «یا أبا ذر» قلت: لبیک وسعدیک یا رسول الله

!!وهابیونِ مدعی اطاعت از صحابه، اگر کمی اهل تحقیق و مطالعه بودند، حال و روزشان بهتر بود و شبهات آبکی مطرح نمی‌کردند!! و اینگونه مفتضح نمی‌شدند..

پس لبیک یا حسین: یعنی گوش به فرمان توام و رو به سوی تو آوردم و به تو علاقمندم یا حسین، و گفتن این عبارت در مقابل حجت خدا، در واقع اعلام عبادت خدای متعال است؛ چرا که فرمان صریح قرآنی است.

اطیعوالله و اطیعوالرسول و اولی الامر منکم.
قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی
(۵۸/نساء) (۲۳/شوری) 

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا