خطبه شعبانیه 9 – تذکر دهنده ماه رمضان

خطبه شعبانیه 9 – تذکر دهنده ماه رمضان

نهمین قسمت از پیام زیبای پیامبر خاتم صلی اللّه علی محمد وآله وسلم در خطبه شعبانیه 9 شامل دو جمله بسیار کوتاه ولی پر معناست. “و تَحَنَّنوا عَلى أیتامِ النّاسِ یُتَحَنَّن عَلى أیتامِکُم، وتوبوا إلَى اللّه ِ مِن ذُنوبِکُم” دو دستور در اینجا صادر شده از ناحیه پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم.

فایل صوتی شرح خطبه شعبانیه 9


نهمین قسمت از پیام زیبای پیامبر خاتم صلی اللّه علی محمد وآله وسلم در خطبه شعبانیه 9 شامل دو جمله بسیار کوتاه ولی پر معناست. “وتَحَنَّنوا عَلى أیتامِ النّاسِ یُتَحَنَّن عَلى أیتامِکُم ، وتوبوا إلَى اللّه ِ مِن ذُنوبِکُم” دو دستور در اینجا صادر شده از ناحیه پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم.

  1. رسیدگی به ایتام مردم
  2. توبه به درگاه خدا

که در این فرصت کوتاه ان شاالله به این دو نکته اشاره خواهیم کرد. در باب رسیدگی به ایتام احادیث فراوان داریم از خود پیامبرمان،پیامبر مهربانی ها که فرمودند: ” أَنَا وَ کَافِلُ الْیَتِیمِ کَهَاتَیْنِ فِی الْجَنَّهِ وَ أَشَارَ بِإِصْبَعَیْهِ السَّبَّابَهِ وَ الْوُسْطَی”[1] من و کسی که سرپرستی یتیمی را بر عهده می گیرد مثل این دو انگشتی که- به  انگشتان خودشان اشاره فرمودند- در کنار هم هستند در قیامت کنار هم هستیم و در بهشت با هم همسایه خواهیم شد.

یعنی رسیدگی به ایتام ظاهری که از پدر و مادر محروم هستند، سبب می شود که در بهشت با پیامبر همسایه بشوند. اما در کنار این مطلب تعریف بسیار زیبایی را در جلد دوم بحار مرحوم مجلسی صفحه دوم حدیث یک داریم. امام عسکری سلام اللّه علیه از قول جدّشان پیامبر خاتم نقل می فرمایند که:

أشد من یتم الیتیم الذی انقطع عن أبیه، یتم یتیم انقطع عن إمامه ولا یقدرعلى الوصول إلیه ، و لا یدری کیف حکمه فیما یبتلی به من شرائع دینه ، ألا فمن کان من شیعتنا عالما بعلومنا وهذا الجاهل بشریعتنا المنقطع عن مشاهدتنا یتیم فی حجره ألا فمن هداه وأرشده وعلمه شریعتنا کان معنا فی الرفیق الأعلى.[2]

 شدیدتر از یتیمی که از پدر و مادر خودش جدا شده، یتیمی است که از امام زمانش دور افتاده و به خاطر این دور افتادن، از دین خودش غافل است. یعنی ازحقایق دین بهره ای ندارد به خاطر دوری ازامام زمانش و عدم دسترسی به آن بزرگوار.

بعد می فرمایند که کسی که  این یتیم را بر عهده بگیرد، کار او را بر عهده بگیرد.

  • ألا فمن کان من شیعتنا عالما بعلومنا
  • کسی از شیعیان ما که  با علوم و دانش ما آگاهی داشته باشد و به این وسیله دستگیری کند و او را ارشاد کند
  • ألا فمن هداه وأرشده وعلمه شریعتنا
  • کسی که از او دستگیری کند و ارشادش کند و او را در مسیر حق به راه بیندازد
  • کان معنا فی الرفیق الأعلى
  • در قیامت با ما در بالاترین رتبه های بهشت همسایه خواهد بود، به هر حال بهشت هم درجات مختلف دارد
  • و در احادیث دیگر هم داریم که کسی که به یتیم معنوی پرداخته در مقایسه با کسی که یتیم ظاهری را سرپرستی کرده است: کَفَضْلِ الشَّمْسِ عَلَى السُّهَا[3

تفاوت این دو مانند فضیلت خورشید است بر کم نورترین ستاره آسمان. لذا بر ما که در عصر غیبت صاحب الزمان ارواحنا فداه واقع شده ایم و در این دوران سخت و پر محنت غیبت باید انجام وظیفه کنیم توجه به این نکته بسیار ضروری به نظر می رسد. که به مقداری که از دستمان برمی آید در رسیدگی به ایتام کوتاهی نکنیم. نتیجه دنیوی مطلب را هم دقت کنید،

می فرمایند شما با ایتام مردم مهربانی کنید در نتیجه با ایتام شما مهربانی خواهند کرد. یُتَحَنَّن عَلى أیتامِکُم

به هر حال ما هم  یک روزی باید از این دنیا برویم. فرزندان ما در این دنیا یک روزی از نعمت پدر ومادر محروم می شوند. پیامبر در خطبه شعبانیه 9 می فرمایند: اگر شما در رسیدگی به حال  ایتام مردم تلاش کردید در آینده خدا به دل دیگران هم می اندازد که آن ها هم به یتیمان شما مهربانی کنند.

لذا در این باب اگر بخواهیم به حقیقت مطلب اشاره کنیم: رساندن پیام دین، فرهنگ تشیّع و حقایق اعتقادی به نسل جدید، به نوجوانان ، نوباوه گان و جوانان جامعه یک وظیفه ای است که بر عهده همه ما هست و اگر در این وظیفه کوتاهی کنیم، قطعاً در عالم برزخ از این کوتاهی مان پشیمان خواهیم بود و اگر تلاش کنیم نتیجه آن همین است که در روایات به ما فرمودند.

که یکی از جایگاه های این تلاش معمولاً در مواقفی است که مردم آمادگی  پذیرش بیشتری دارند، در مراسمی مثل نیمه شعبان، غدیر، عاشورا، فاطمیه و سایر مواردی که مردم گوش شنوای بیشتری  دارند برای پذیرفتن این حقایق.

امیدواریم که ان شاالله خداوند متعال به همه ما این توفیق را عنایت بفرماید که در مسیر خدمت گذاری به اهل بیت و ایتام آن بزرگواران حداکثر تلاش خودمان را به کار بگیریم و با توجه به کمبود فرصتی که الان هست جمله بعدی که ،” وتوبوا إلَى اللّه ِ مِن ذُنوبِکُم”  است را برای جلسه بعدی خواهیم گذاشت.

  1. [1] تفسیر نورالثقلین، ج 5، ص 597
  2. [2] بحارالانوار/ ج۲/ ص۲
  3. [3]  الإحتجاج على أهل اللجاج، ج‏1، ص:16
دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا