خطبه شعبانیه 7 – تذکر دهنده ماه رمضان

خطبه شعبانیه 7 – تذکر دهنده ماه رمضان

خطبه شعبانیه 7 ، هفتمین قسمت از خطابه شریفه شعبانیه پیامبراعظم صلی الله علیه آله و سلم  چهار پیام برای ما دارد: پیام اول: “وتَصَدَّقوا عَلى فُقَرائِکُم ومَساکینِکُم” در این ماه نسبت به صدقه دادن به فقرا و مساکین تلاش بیشتری داشته باشیم. در تمام ایام سال این وظیفه برای یک مسلمان هست. برای یک محب اهل بیت وظیفه همه سال است که  نسبت به فقرا و مساکین بی تفاوت نباشد.

 فایل صوتی شرح خطبه شعبانیه 7


هفتمین قسمت از خطابه شریفه شعبانیه پیامبراعظم صلی الله علیه آله و سلم  چهار پیام برای ما دارد: پیام اول: ” وتَصَدَّقوا عَلى فُقَرائِکُم و مَساکینِکُم” در این ماه نسبت به صدقه دادن به فقرا و مساکین تلاش بیشتری داشته باشیم.در تمام ایام سال این وظیفه برای یک مسلمان هست. برای یک محب اهل بیت وظیفه همه سال است که  نسبت به فقرا و مساکین بی تفاوت نباشد.

اما در ماه خاص گویا یک ثواب های ویژه ای برای این مستحب نهفته است. لذا در این فراز حضرت امر می فرمایند که به فقرا و مساکین تان صدقه برسانید. می دانیدکه کلمه صدقه هم غیر از پرداخت وجوه شرعیه است مثل خمس و زکات. بلکه در واقع یک نوع پرداخت مستحبی است که به ما توصیه فرموده اند

پیام دوم :”ووَقِّروا کِبارَکُم”

بزرگتر های خودتون را احترام کنید، حرمت نگه دارید، یکی از چیزهایی که متاسفانه در فرهنگ این دهه های اخیر ما یک مقدار دارد کم رنگ می شود، بزرگ داشت  افراد مسن تر هست. ما خاطرمون  هست که در قدیم که ما جوان تر از حالا بودیم وقتی پیرمردی،  فرد سالخورده ای، وارد اتوبوس می شد خیلی ها به احترام او قیام می کردند از روی صندلی که جای خودشون رو به او بدهند.

حداقل چندین نفر در واقع داوطلب بودند که آن پیرمرد را ،آن فرد مسن را، آن فرد کهن سال را، به جای خودشان بنشانند که  او اذیت نشود. این ریش سفیدی که حالا وارد اتوبوس شده است.  اما الان در محیط هایی مثل مترو و اتوبوس می بینیم که از این خبرها کم پیدا میشه. نه اینکه  نباشد اما نسبت به قبل دارد کمرنگ می شود  این کار و این فراموشی حق بزرگ تر هاست.

پیام سوم:”ووَقِّروا کِبارَکُم”

گرامی بدارید بزرگ تر هایتان را. نه تنها در اتوبوس و مترو، در مجالس یاد اهل بیت در مجالس  ذکر اهل بیت علیهم السلام. خب طبیعتاً یک تعداد خاصی می تونن اطراف مجلس بنشینند و به دیوار تکیه بدهند، بقیه باید وسط مجلس بنشینند. بارها می بینیم که افراد مسنی وارد می شوند  و کسی احترامی نمی کند که جا خالی کند از جوان تر ها که اطراف هستند و کنار دیوار و پشتی  یا روی صندلی  نشسته اند و احساس راحتی دارند این جای خودشان را به فرد مسن تر بدهند.

پیام چهارم: “وَارحَموا صِغارَکُم ” نسبت به کوچکتر های خودتان مهربان باشید. اگر همین امری که پیامبر فرمودند را ما اطاعت کنیم، قطعاً در تعلیم و تربیت نوباوگان و نوجوانان و نونهالان جامعه نقش بسیار مهمی خواهد داشت. به خصوص در مجامع مذهبی ما مثل حسینیه ها، مساجد، مجالس جشن و عزای اهل بیت علیهم السلام.

اگر این حالت مهربانی با کوچکتر ها رعایت بشود، در واقع حق بچه ها در حد خوشان رعایت کنیم ما بزرگتر ها، قطعاً باعث خوش بینی آن ها نسبت به محیط های دینی خواهد بود. و چهارمین و آخرین فرمان در این  فرازی از خطبه شعبانیه7 که امروز می خواهیم اشاره کنیم: پیام پنجم: “وصِلوا أرحامَکُم” نسبت به فامیل و بستگان و رحم های خودتان ،کسانی که رحم مشترک دارید از جهت زاد ولد به آن ها سری بزنید و صله ارحام انجام بدهید.

 که این جا هم می دانید منظور از صله ارحام صرفاً فقط احوال پرسی کردن نیست.که بگویید خب ما می نشینیم پای تلفن، چند تا تلفن  هزینه می کنیم، یک صله ارحام کامل از تمام فامیل انجام شد. به دایی و عمو  و عمه و خاله به همه زنگ زدیم و احوال همه رو پرسیدی و دیگه مشکل تمام.

نه منظور از صله ارحام این است که به هم برسید. به مشکلات هم برسید. گرفتاری های هم رو حل کنید. گره از کار همدیگر بگشاییم و در این جا دقت داشته باشیم که در آیاتی که در بحث صله ارحام داریم  بر مبنای حدیث شریف: ” انا و علی ابوا هذه الامه”

مهمترین و بالاترین صله رحم ما، صله با امام زمان ارواحنا فداه است. یعنی به یاد صاحب الزمان بودن. به یاد اجداد طاهرین آن بزرگوار بودن. برای آنها هدیه فرستادن و چه هدیه ای بهتر و بالاتر از خدمت گذاری به آستان مقدس آن بزرگواران، که امیدواریم خداوند متعال توفیق این خدمت گذاری را به عنوان صله ارحام نسبت به صاحب الزمان ارواحنا فداه و اجداد طاهرینشان به همه ما کرامت بفرماید.

 پس منظور از صله ارحام فقط احوال پرسی نیست. خدمت کردن به ارحام مهم تر از احوال پرسی است که از این قسمتش ما گاهی اوقات غفلت می کنیم و هیچ صله رحمی به صله ارحام به پدر معنوی ما حضرت بقیه الله ارواحنا فداه و اجداد طاهرینشان نخواهد رسید. خدا به همه ما توفیق انجام انواع صله رحم و انجام این چهار دستوری که فرمودند: صدقه به فقرا و مساکین، تکریم بزرگ تر ها، مهربانی با کوچکتر ها و انجام صله رحم را عنایت بفرماید. ان شاالله.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا