خطبه شعبانیه 6 – تذکر دهنده ماه رمضان

خطبه شعبانیه 6 – تذکر دهنده ماه رمضان

خطبه شعبانیه 6 ششمین قسمت از خطابه شریف شعبانیه می فرمایند: “فَإِنَّ الشَّقِیَّ مَن حُرِمَ غُفرانَ اللّه ِ فی هذَا الشَّهرِ العَظیم. وَاذکُروا بِجوعِکُم وعَطَشِکُم فیهِ جوعَ یَومِ القِیامَهِ وعَطَشَهُ” می فرمایند که: شقی و بیچاره و بدبخت کسی است که در این ماه بزرگ از رحمت و مغفرت خدای متعال محروم بماند.

فایل صوتی شرح خطبه شعبانیه 6

 

متن خطبه شعبانیه 6

ششمین قسمت از خطابه شریف شعبانیه می فرمایند: “فَإِنَّ الشَّقِیَّ مَن حُرِمَ غُفرانَ اللّه ِ فی هذَا الشَّهرِ العَظیم. وَاذکُروا بِجوعِکُم وعَطَشِکُم فیهِ جوعَ یَومِ القِیامَهِ وعَطَشَهُ” می فرمایند که: شقی و بیچاره و بدبخت کسی است که در این ماه بزرگ از رحمت و مغفرت خدای متعال محروم بماند. و در این ماه هنگام تشنگی وگرسنگی ایام ماه رمضان، به یاد بیاورید تشنگی و گرسنگی روز قیامت  خودتان را.

خب دو نکته بسیار اساسی در اینجا مطرح است: اول اینکه: اگر یک سفره ای برای جمعی گسترده باشند سفره ای به وسعت عالم هستی و صاحب سفره غنی مطلقی که همه چیز را می تواند در این سفره فراهم کند. هیچ چیزی کم در این سفره نگذاشته.

اگر از سر این سفره کسی گرسنه برخیزد باید خودش رو شماتت کنه نه دیگران را. پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم  می فرمایند: شقی آن کسی است که در این ماه بزرگ از سر سفره و خان احسان خدای هستی، خالق هستی گرسنه بلند شود: مَن حُرِمَ غُفرانَ اللّه ِ فی هذَا الشَّهرِ العَظیمِ

کسی که در این ماه با این عظمت و با این همه امکانات بخشیده نشود و از مغفرت خدا وند خودش را بهره مند نکند. یعنی همه چیز برای مغفرت و بخشش انسان ها فراهم شده است. مگر کسی خودش تنبلی کند مثل من بیچاره، که اگر تنبلی کرد در واقع مقصر خودش است که تنبلی کرده و از این سفره گسترده بهره کافی بر نداشته.

 نکته دوم فرمودند: با گرسنگی و تشنگی که در این ماه به سراغتان می آید به یاد بیاورید سختی های روز قیامت را. روز قیامت پیش از تقسیم افراد به بهشت و جهنم مرحله ای را داریم به عنوان صحرای محشر، که در روایت ما خیلی از اون سخت تعریف کرده اند.

خیلی مشکلات زیادی رو در ارتباط با اون مرحله بیان فرمودند. لذا می فرمایند به یاد بیاورید گرسنگی و تشنگی قیامت را که در اونجا چه وضعی رو باید تحمل کنید و چه سختی هایی رو باید بکشید .خب طبیعتاً اگر انسان به یاد آورد سختی های قیامت را نتیجه مطلب همین می شود که به فکر اونجا می افتد. یعنی به فکر اینکه زاد و توشه ای برای اونجا بردارد

“تَزَوَّدوا فَإِنَّ خَیرَ الزّادِ التَّقوى” فرمایش امیر مومنان سلام الله علیه که برای خوتان توشه فراهم کنید. برای راه طولانی ای که در پیش دارید.  ماجایگاهمان این دنیا نیست. دنیا گذرگاه ماست نه جایگاه ما. دنیا در واقع پلی است که از این پل عبور می کنیم و آن طرف پل می خواهیم در محل اصلی خودمان مستقر شویم. منتها این پل انگار یک پل طولانی است .ما فکر می کنیم همیشگی است.

نه این پل خواه نا خواه  به آخر می رسد و از این پل باید رد شویم .انسان عاقل  روی پل نمی آید پل را آبادان کند. نمی آید دنبال آسایش و آرامش پل باشد. به فکر اینکه آن طرف پل  چه خواهد کرد. لذا دنیا برای ما تعبیر روایات این است که دنیا پل عبوری ماست به سوی جهان آخرت.

می فرمایند به فکر آنجا باشید. اگر به فکر گرسنگی و تشنگی صحرای محشر افتادیم،  بعد می بینیم که یک راه حل هایی گفته اند. یکی از راه حل های ساده اش که من عرض می کنم که برای آسایش صحرای محشر پیش از ورود به بهشت و هنگام برخاستن از قبر گفته اند این است که: اگر کسی توفیق پیدا کند از یتیمان  اهل بیت علیهم السلام در این  دنیا دستگیری کند در آنجا کارش ساده تر خواهد بود.

که  مجموعه احادیثی است که در اول کتاب احتجاج مرحوم طبرسی و همچنین در جلد 2 بحار در این باب آمده است در واقع ثواب تعلیم و تعلم. منظور از ایتام اهل بیت کسانی نیست که پدر و مادر از دست داده اند. کسانی  هستند که از امام زمانشان دور افتاده اند، لذا از حقایق دین محروم شده اند.

کسی بتواند  به این ها حقایق دینی را برساند در قیامت  ملائکه می آیند کنار قبر او  و او را به سوی بهشت دعوت می کنند و حتی در فرمایش امام هشتم سلام الله علیه داریم که او را سوار بر بال خودشان می کنند و تا بهشت همراهی و بدرقه می کنند.

 امیدواریم ان شا الله خدا این توفیق را به ما عطا کند که از این فرمایشات نورانی پیامبرمون حداکثر بهره رو  داشته باشیم.  ضمناً همین جا بد نیست که وقتی  عطش و گرسنگی به سراغمون می آید به یاد مصائب کربلا  و عاشورا هم بیوفتیم که بالاترین مصائب عالم هستی است.

در دنیا و در همه عالم هستی تا به حال مصیبتی به عظمت مصیبت کربلا نبوده و نخواهد بود. اگر به یاد اونجا بیوفتیم،  قطعاً یک مقداری حال و هوای روزه داری ما عوض خواهد شد و به تفیل اشک بر امام حسین سلام الله علیه خداوند متعال این روزه های دست و پا شکسته ما رو قبول خواهد کرد.

ضمناً این بحثی که در باب نجات در روز قیامت و در صحرای محشر  عرض کردم یکی از راه هایش آشنا کردن  شیعیان با حق ولایت امیر مومنان  سلام الله علیه است که ان شاالله خدا همه ما را بر این کار توفیق عنایت کند. به ویژه شناخت بیشتر از خطبه شریف غدیریه که از بالاترین کلمات حضرت خاتم انبیاء صل الله علیه و آله و سلم  است. از خدا توفیق عمل در این زمینه را می طلبیم.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا