خطبه شعبانیه 4 – تذکر دهنده ماه رمضان

خطبه شعبانیه 4 – تذکر دهنده ماه رمضان

خطبه شعبانیه 4 این قسمت را توضیح داده است: “أنفاسُکُم فیهِ تَسبیحٌ، ونَومُکُم فیهِ عِبادَهٌ، وعَمَلُکُم فیهِ مَقبولٌ، ودُعاؤُکُم فیهِ مُستَجابٌ.
در این خطبه به رعایت حال زیردستان و نیازمندان، کنترل چشم و گوش و زبان، تلاوت قرآن و صلوات و یاد قیامت دعوت کرده است.

فایل صوتی شرح  خطبه شعبانیه 4

 

“أنفاسُکُم فیهِ تَسبیحٌ، ونَومُکُم فیهِ عِبادَهٌ، وعَمَلُکُم فیهِ مَقبولٌ، ودُعاؤُکُم فیهِ مُستَجابٌ. “مقدمه مطلب: افرادی که دارای روحیه سخاوت و بخشش و بزرگواری هستند معمولاً برای انجام این گونه کارها دنبال بهانه می گردند به طور مثال فرض کنید پدربزرگ به نوه ها گفته است هر کس دعای فرج را حفظ کند به او جایزه می دهم.

حالا یک نوه توان این کار را ندارد، اما پدربزرگ دلش می خواهد جایزه را به او هم بدهد به نوه می گوید اگر صلوات را با “و عجل فرجهم” بفرستی همون جایزه رو به تو می دهم. اینجا نه اینکه اون نوه واقعاً کاری انجام داده باشد چون از بچگی صلوات را یادگرفته است، اما پدربزرگ دلش می خواهد خیری از او به نوه ها برسد، لذا به هر بهانه ای می خواد یه جوری عمل بشود که همه نوه ها جایزه گرفته باشند .

بلاتشبیه در این حدیث شریف پیامبر”صلی الله علیه وآله و سلم”  می فرمایند: در  ماه مبارک رمضان  “أنفاسُکُم فیهِ تَسبیحٌ ، و نَومُکُم فیهِ عِبادَهٌ ” نفس کشیدن شما در این ماه ثواب سبحان الله گفتن را دارد و خواب شما ثواب عبادت را دارد

خب این دو عمل یعنی نفس کشیدن و خوابیدن نه برای ما زحمتی دارد و نه فعلی است که ما روی اراده قطعی و قبلی انجام می دهیم. یعنی نیت نمی کنیم که مقدار مشخصی بخوابیم خب خستگی بر ما مستولی می شود مجبوریم به خواب پناه ببریم و نفس باید بکشیم که ادامه حیاتمان باشد.

نمیتوانیم نفس نکشیم خداوند متعال به تعداد نفس هایی که شما در ماه مبارک رمضان می کشید برای شما ثواب می نویسد و هر مقدار از عمرتان را که در خواب بودید. خب در خواب که انسان نمی تواند کار خوبی انجام دهد یا نمی تواند به مستحبات مشغول باشد یا به واجبات برسد اما کل خواب شما در این ماه عبادت محسوب می شود و این از الطاف بسیار بزرگ الهی است و جالب اینست که این را قید نکردند که روز ماه رمضان یا شب در کل این ماه اینگونه است یعنی چه شب ماه مبارک و چه روز ماه رمضان این ثواب برای شما هست.

دو عبارت بعدی در اینجا داریم: “عَمَلُکُم فیهِ مَقبولٌ ، ودُعاؤُکُم فیهِ مُستَجابٌ .”

اعمالی که در این ماه انجام می دهیم، خداوند متعال امر کرده به فرشته ها که سخت گیری نکنید، هر نوع عمل خیری که از عبد من سر می زند برایش در نامه عملش بنویسید. این طور نباشد که خیلی جزئیات عمل و کیفیت عمل را زیر ذره بین قرار بدهید. همین قدر که عبد من دلش خواسته کار خوبی انجام دهد و هر دعایی که می کند او را به اجابت برسانید.

پس این ها چهار بشارتی است که به توفیل صاحب نعمت ها حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه خدای متعال به ما عنایت می کند همانطور که همه می دانیم هیچ نعمتی از ناحیه خدا چه نعمت های معنوی و چه نعمت های ظاهری و دنیایی و مادی به ما فرا نمی رسد اِلا اینکه از کانال حضرت بقیه الله ارواحنا فداه دریافت می شود.

لذا همانگونه که باید شاکر باشیم نسبت به خدایی که منه الوجود است باید ذاکر باشیم و تشکر کنیم از اون کسی که به الوجود است یعنی بزرگواری که:  “وَ بِیُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَى وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ” و در این دعاهای مستجابی که برای ما قرار دادند: “ودُعاؤُکُم فیهِ مُستَجابٌ .”

بهترین دعا و عالی ترین دعا ، دعای بر فرج صاحب الزمان و دعا برای اینکه خدایا حوائج امام زمان ما را به اجابت برسان که هم حق آن حضرت را ادا کرده باشیم و هم بهترینِ بهترین ها را از خداوند تقاضا کرده باشیم.

خداوند توفیق انجام دعا برای حضرت مهدی ارواحنا فداه و خدمتگزاری به آن حضرت و اجداد طاهرینشان به ویژه جد مظلومشان  امیر المومنین سلام الله علیه را به خصوص در هنگامه ورود به ایام عید غدیر به همه ما کرامت بفرماید.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا