خطبه شعبانیه 3 – تذکر دهنده ماه رمضان

خطبه شعبانیه 3 – تذکر دهنده ماه رمضان

خطبه شعبانیه 3 در بیان و ترجمه خطابه شریفه شعبانیه، قسمت سومین جمله: “هُوَ شَهرٌ دُعیتُم فیهِ إلى ضِیافَهِ اللّه ِ، وجُعِلتُم فیهِ مِن أهلِ کَرامَهِ اللّه ِ” پیامبر اعظم “صلی الله علیه و آله و سلم” در این عبارات می فرمایند که: این ماه، ماهی است که شما به مهمانی خدا دعوت شده اید و از اهل کرامت خدا قرار گرفته اید.

فایل صوتی شرح  خطبه شعبانیه 3

 

در بیان و ترجمه خطابه شریفه شعبانیه، قسمت سومین جمله: “هُوَ شَهرٌ دُعیتُم فیهِ إلى ضِیافَهِ اللّه ِ، وجُعِلتُم فیهِ مِن أهلِ کَرامَهِ اللّه ِ” پیامبر اعظم “صلی الله علیه وآله و سلم” در این عبارات می فرمایند که: این ماه، ماهی است که شما به مهمانی خدا دعوت شده اید و از اهل کرامت خدا قرار گرفته اید.

 باز زیبایی مطلب در این است که نه اینکه ما تلاشی کرده ایم و نتیجه تلاشمان این باشد،  بلکه لطفی است از جانب خداوند متعال که نصیب امت پیامبر خاتم می شود در این ماه مبارک که مهمان خدا هستند.

خب در باب مهمانی دستورات بسیار زیادی داریم: “دُعیتُم فیهِ إلى ضِیافَهِ اللّه” در این ماه شما مهمانی دعوت شده اید. چه مهمانی؟  مهمانی الله در بحث مهمان در روایات مفصل داریم. در ذیل کلمه ” ضیف”  احادیث متعددی را داریم که شرایط مهمانی و مهمان نوازی چیست.

آنچه که جمع بندی احادیث است این است که صاحب خانه نباید به تکلف بیفتد. درحد توان صاحب خانه پذیرایی از مهمان لازم است و نه بیشتر. خب اگر من و شما بخواهیم مهمانی ای انجام بدیم قطعا با امکانات محدود می خواهیم اقدام کنیم. اما اگر خدای غنی بی نیاز، خدایی که قدرتش، تواناییش و همه کمالش لایتناهی و فوق ما لا یتناهی است که عقل ما نمی تواند به آنجا برسد،

این خدا اگر بخواهد مهمانی کند چطور مهمانی می کند؟ تصور کیفیت مهمانی پروردگار برای ما  واقعاً سخت  و نشدنی است. خب باید قدر این را بدانیم که یک چنین میزبانی در این ماه داره از ما مهمان نوازی می کند و وعده کرده است که این مهمانی را تا عید فطر ادامه بدهد.

” وجُعِلتُم فیهِ مِن أهلِ کَرامَهِ اللّه “ِ در این ماه شما مورد اکرام خدا قرار می گیرید. باز هم این نه به اختیار ما بلکه به لطف پروردگار متعال انجام می شود. خب خدای متعال در این عالم هستی اولیایی دارد که آن ها مظهر صفات کمالیه خداوند هستند  ایشان ، این چهارده نور مقدس هستند صلوات الله علیه اجمعین.

لذا ما همین  تعبیر را، اینکه ما مهمان هستیم برای ائمه علیهم السلام  هم به کار می بریم. از جمله شما در زیارت روز جمعه صاحب الزمان ارواحناه فداه این جور می خوانید : “هَذَا یَوْمُ الْجُمُعَهِ . “امروز روز جمعه است. “وَ هُوَ یَوْمُکَ الْمُتَوَقَّعُ فِیهِ ظُهُورُکَ وَ الْفَرَجُ فِیهِ لِلْمُؤْمِنِینَ عَلَى یَدَیْکَ” این روزی است که همه چشم به راه ظهور شما هستند و چشم به راه فرجی که برای مومنین به دست مقدس و مبارک  شما انجام می شود.

“وَ قَتْلُ الْکَافِرِینَ بِسَیْفِکَ” روزی که در روز جمعه که قیام شما انجام می شود، آغاز انتقام گیری از کافرین خواهد بود. “وَ أَنَا یَا مَوْلایَ فِیهِ ضَیْفُکَ وَ جَارُکَ” و یا صاحب الزمان در این روز جمعه من پناهنده ی به شما  هستم و مهمان شما هستم. من به پناه شما آمده ام  و به مهمانی شما آمده ام. یعنی معلوم می شود از ناحیه خدا هستند بزرگانی که مهمان نوازی می کنند از بندگان خدا.

“وَ أَنْتَ یَا مَوْلایَ کَرِیمٌ مِنْ أَوْلادِ الْکِرَامِ ” و شما هم کریم هستید و کریم زاده اید. از اولاد کرام  هستید. باز دقت کنید که در همون خطابه داشتیم که “جُعِلتُم “فیهِ مِن أهلِ کَرامَهِ اللّه” این جا هم باز بحث کرامت  مطرح است .شما کریم و کریم زاده هستید.  بعد نتیجه اش چی؟

” وَ مَأْمُورٌ بِالضِّیَافَهِ “وَ الْإِجَارَهِ” از ناحیه خدا  هم فرمان بر انجام این کار دارید “فَأَضِفْنِی وَ أَجِرْنِی صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکَ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِکَ الطَّاهِرِینَ” پس من رو مهمان کنید شاید تذکری باشد برای روز جمعه که ان شاالله توفیقی باشد که این زیارت را بخوانیم و با این توجه بخوانیم.

 انتهای این زیارت یک بیت شعری از مرحوم سید ابن طاووس نقل کرده اند که عبارت این است که:

نزیلک حیث ما اتجهت رکابی *** و ضیفک حیث کنت من البلاد

من هر کجا که باشم به شما و به سمت شما باید روی بیاورم و هر شهری باشم از شهر های جهان باز هم مهمان صاحب الزمان هستم. پس ما نه فقط جمعه بلکه در تمام لحظه به لحظه ایام سالمان مهمان حضرت بقیه الله ارواحنا فداه هستیم و اگر قرار باشد که مهمان کاری کند که صاحب خانه بیشتر به او توجه کند یکی از راه هایش این است که وقتی می آید توی مهمانی بیکار ننشیند، به حد خودش کمکی به میزبان برساند.

در حد خودش، در حد توان ناچیز خودش یک کاری برای میزبان انجام بدهد. قطعاً آن مهمانی که اینگونه عمل می کند بیشتر موردمحبت صاحب خانه قرار می گیرد. لذا اصل خدمتگزاری به صاحب الزمان ارواحنا فداه و اجداد طاهرینشان از این حیث می تواند در این مهمانی عامل توفیق بیشتری برای مهمانان باشد و عامل جلب توجه میزبانی که:

“کَرِیمٌ مِنْ أَوْلادِ الْکِرَامِ وَ مَأْمُورٌ بِالضِّیَافَهِ وَ الْإِجَارَهِ ” امیدواریم در این ایام خاصی که ایام مهمانی بزرگ خداست و همچون مراسم حج که در آنجا تعبیر به ضیوف الرحمان می کنند برای حجاج ، در این ایام خدا توفیق آمادگی ما برای خدمت گذاری به صاحب الزمان و اجداد طاهرینشان و بویژه آماده شدن برای ان شاالله بزرگداشت غدیرخم را عنایت بفرماید.

 

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا