مالک اشتر نخعی بهترین خدمتگزار – او یک خدمتگزار بود شماره 53

مالک اشتر نخعی بهترین خدمتگزار در زمان امیرالمؤمنین علیه السلام بود.

او یک خدمتگزار بود شماره 53 در مورد مالک اشتر نخعی است. در روایات آمده است که جناب مالک در زمان ظهور به دنیا بازخواهد گشت و یکی از 313 سردار حکومت جهانی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد بود.

فرمانده ی لشکر – مالک اشتر نخعی

در ماه رجب، در سال 37 یا 38 هـ صحابی جلیل القدر؛ بزرگ فرمانده ی لشکر امیر المؤمنین علیه السلام ابو ابراهیم مالک اشتر نخعی در قُلزم مصر به دستور معاویه مسموم شد و به شهادت رسید.

قبر شریف آن بزرگوار در قُلزم است که بناء و گنبد کوچکی نیز دارد. مالک اشتر از امَرای لشکر امیر المؤمنین علیه السلام در جنگ صفّین بود. آن بزرگوار نزد امیرالمؤمنین علیه السلام جلیل القدر و عظیم المنزله بود.

و در عظمت او همین بس که امیرالمؤمنین علیه السلام در فرمایشی درباره ی مالک می فرمایند: «مالک برای من چنان بود که من برای رسول خدا صلی الله علیه و آله بودم».

و در کلامی دیگر امیر المؤمنین علیه السلام خطاب به اصحابشان می فرمایند: «ای کاش دو نفر مانند مالک بین شما بود بلکه ای کاش یک نفر مثل مالک بین شما بود …».

عهد نامه برای مالک اشتر نخعی

عهد نامه ی حضرت به مالک اشتر از طولانی ترین عهد نامه های حضرت است که مشتمل بر لطائف و محاسن بسیار و پند و حکمت بی شمار برای استانداران و اُمراء است.

مالک از طرف امیرالمؤمنین علیه السلام امیر بر مُوصل و نصیبین و دارا و سنجار و هیت و عانات بود، و آخر الأمر حضرت مالک را به مصر فرستادند و نامه ای به مردم مصر نوشتند که در آن نامه در شأن مالک مدح فراوانی نموده مردم را به اطاعت از او دستور داده بودند، امّا معاویه چون از آمدن مالک با خبر شد به دهقان عریش نوشت که اگر مالک را مسموم کند خَراج ناحیه اش را مادام العمر به او بدهد.

دهقان عریش هم چون فهمید مالک عسل بسیار دوست دارد شربت عسل مسمومی درست کرد و برای مالک آورد و اوصاف و فوائد آن را بیان کرد. مالک عسل را میل نمود و از شدّت سمّ بلا فاصله جان داد و در قُلزم دفن شد. شهادت مالک اشتر به دست نافع غلام معاویه هم نقل شده است. معاویه هنگامی که خبر شهادت مالک را شنید از شادی نزدیک بود پرواز کند.

او در شام خطبه ای خواند و در آن گفت: علی بن ابی طالب علیه السلام دو دست داشت؛ یکی در صفّین قطع شد (عَمّار بن یاسر) و یکی امروز (مالک).

در روایات آمده است که جناب مالک در زمان ظهور به دنیا بازخواهد گشت و یکی از 313 سردار حکومت جهانی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد بود.

منابع
تاریخ دمشق: ج 56، ص 378.
مراقد المعارف: ج 2، ص 223.
خلاصه الأقوال: ص 277. و … .
خلاصه الأقوال: ص 277. و … .
بحار الأنوار ج 32 ص547 ج 33 ص 310 و…
اختصاص: ص 81. و … .
تفسیر عیاشی، جلد 2، ص 32، حدیث 90 / 55 

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا