تاک شو هم نفس – تاک شو غدیر

تاک شو هم نفس گفتگویی پیرامون مبحث غدیر

تاک شو هم نفس ، عنوان موضوع گفتگویی ست که در آن به مسائل زندگی و اتفاقاتی که با آن مواجه می شویم پرداخته است. که چگونه با داشتن هم راه یا دوست یا حتی هم نفس می توانید مشکلات زندگی را بهتر بر طرف کنید و امور زندگیتان را سر و سامان دهید.

تاک شو هم نفس بخش اول

می خوام در ابتدای صحبتم ازتون بخوام موفقیت های زندگیتون و اتفاق های مثبتی که براتون پیش اومده رو به یاد بیارید. یک فاکتور مشترک بین اکثر اتفاقات خوب زندگی ما همیشه بوده و هست.

هر وقت یک همراه خوب پیدا کردیم، همین همراهی منجر شده که اتفاق های مثبتی تو زندگیمون بیافته. زندگی، کار، درس، سفر … هر کدوم به خاطر همراهی و پشتیبانی یک نفر دیگه که با ما هم قدم و همراه شده به دست اومده.

مثلاً همین سربازی رفتن پسرهای جوون رو نگاه کنید، یکی هست که هر وقت صحبت سربازی می شه، کلی خاطره خوب واسه تعریف کردن داره و یکی دیگه اسم سربازی هم می آد حالش بد می شه و کل این دوران رو عذاب آور می بینه .

یکی از فرق ها برای این دو نفر اینه که اونی که به خوبی یاد می کنه وقتی پای حرفهاش می شینیم همه اش داره از خاطراتش با رفقای سربازی اش می گه و خیلی وقتها این رفاقت ها ادامه دار هم می شه

اما اون یکی همه ی این دوران براش عذاب آور بوده چون نتونسته با هیچ کس توی اون محیط ارتباط برقرار کنه و رفیق بشه و هیچ همراهی تو این مدت پیدا نکرده

(جوابهای مهمان ها را می شنویم)

شما می تونید چندتا از این مثل ها به ما بگید، از اتفاقهای خوب زندگیتون که همراهی یک دوست و رفیق و همراه نزدیک منجر شد اون اتفاق براتون خاص و ویژه بشه؟

همانطور که با هم گفتگو کردیم خیلی از اتفاق های خوب زندگیمون بخاطر همراهی یک همراه و یاور صمیمی و نزدیک به دست اومده مثل اون کسی که ازدواج براش یک اتفاق مثبت و تاثیرگزار بوده بخاطر همسری که تبدیل به یاور و همراه نزدیک زندگیش شده.

یا فردی که شراکت و همراهی با یک آدم مهم و تاثیر گزار منجر می شه که رشد استثنایی در کسب و کارش اتفاق بیافته یا سفری که بخاطر همسفر اهل دل و همراه، تا آخر عمر برامون خاطره انگیز می شه. هر اتفاق خوب دیگه ای رو هم در نظر بگیرید می شه رد پای یک همراه خوب رو توش پیدا کرد

یادمه برای یک کار شغلی با یکی بزرگتر از خودم مشورت می کردم، او به من گفت 2 تا اصل رو برای شروع هر کاری در نظر داشته باش، یکی اینکه اگر خواستی ریسکی تو زندگیت انجام بدی، حتماً یک همراه داشته باش که اگر خدایی نکرده افتادی تو چاه، او دستت رو بگیره و بیرون بکشه و دوم اینکه اگر خواستی شریک انتخاب کنی، حتما برو سراغ کسی که آدم موفقیه، آدم قوی ائیه .

تاک شو هم نفس غدیر – تجربه

آدمی که هم تجربه داره و هم تجریه اش منجر به موفقیتش شده. خلاصه برو سراغ یکی از خودت بزرگتر که هم ازش یاد بگیری هم تو خطر دستت رو بگیره .وقتی داریم از همراهی و شراکت و رفاقت حرف می زنیم می فهمیم که داریم از یک رابطه کاملا دو طرفه حرف می زنیم.

اصلاً اگر این دو طرفه بودن نبود، دیگه رفاقت و شراکت و همراهی و پشتیبانی معنی نداشت. چطور من می تونم توقع داشته باشد رفیقم از من پشتیبانی کنه وقتی من نسبت به او بی تفاوت باشم؟ چطور شراکت می تونه اتفاق بیافته اگر دو طرف هوای هم رو نداشته باشند.

شرط رفاقت اینه که هم من خیالم راحت باشه که رفیقم پشتمه و هم رفیقم از پشتیبانی و حمایت من خیالش راحت باشه.

تاک شو هم نفس غدیر – همراهی

این همراهی کردن و این رابطه ی صد در صد دو طرفه با خودش حق می آره. همینطور که من بر گردن رفیقم حق دارم او هم بر گردن من حق داره. همونطور که شریکم هوای من رو داره این حق رو داره که توقع داشته باشه که من هم در شرایطی او به مشکل خورده هواش رو داشته باشم. وقتی به نزدیکانم تو زندگی نگام می کنم می بینم همین نزدیکی باعث شده که اونها بر من و من بر اونها حق داشته باشم.

پدر و مادر و همسر و فرزند که نزدیکترین افراد زندگی هر فرد هستند و هم اونها بر گردن من حق دارند و من وظیفه ام هست که همیشه ازشون پشتیبانی کنم و هواشون رو داشته باشم، هم من بر گردن اونها. و این حس که آدم می دونه نزدیکانش کسانی هستند که هیچ وقت برات کم نمی ذارن، همین باعث می شه که تو هم از جون و دل براشون مایه بزاری.

چه این نزدیکی از رابطه فامیلی و نزدیکی خانوادگی باشه، چه رفاقت، چه کار و یا هر بستر دیگه ای. مهم اینه که من حس کنم کسی هست که همیشه هم پای من هست، نزدیک به من هست و پشتیبانم تو تمام مراحل زندگیم، این حس باعث می شه همیشه قرص و محکم تو زندگی قدم بردارم.

تاک شو هم نفس غدیر – رفیق خوب

ارزش یک رفیق خوب فقط به خندیدن ها و چرخیدن ها نیست، بلکه به حس پشتیبانی ای هست که هر دو طرف به هم می دن. به کسی که ازدواج می کنه می گن زندگی مشترک تشکیل داده، چون گشته از بین گزینه های مختلف یک شریک خوب واسه زندگیش پیدا کرده و قراره از این به بعد این دو شریک، یاور هم در تمام مراحل زندگی باشند.

وقتی می تونیم از همراهی شرکای زندگیمون مطمئن باشیم که به رابطه ی دو طرفه و یار و یاوری پایبند باشیم. یه سوال! اگر با یک آگهی برخورد کنید که فردی حاضره با شما شریک بشه، اگر چی داشته باشه حاضرید باهاش شراکت کنید؟

تاک شو هم نفس غدیر – جواب مخاطبین

(اجازه می دهیم مخاطبین جواب بدهند) پول، قدرت، مرام و معرفت، صداقت … خب! می خوام بگم یکی هست که دست شراکت به سوی شما دراز کرده و تمام آنچه که شما به دنبالش هستید رو نه تنها داره، بلکه هیچ کس دیگه ای رو نمی تونید پیدا کنید که به گرد پای او هم برسه.

و از همه مهمترین تعهد داده که اگر دست همراهی بهش بدید، هیچ وقت پشتتون رو خالی نکنه و همیشه همراه و یاور شما در تمام مراحل زندگی باشه. کلی هم برای اینکه من و شما ترغیب بشیم که دست یاری و رفاقت و همراهی و شراکت بهش بدیم، تبلیغ کرده.

همیشه پای عهدم هستم، یاوری از من بهتر پیدا نمی کنی و یاری من همیشه با تو هست، خواسته هات رو همیشه گوش می دم و اجابت می کنم، از من نزدیک تر به خودت پیدا نمی کنی.

درسته که من خالق تو هستم، اما آماده ام که دست یاری به تو بدم و پای این عهد و پیمانم هستم اگر تو هم پای دست و عهد و پیمانت باشی. بله خداوند، خالق ما، در جالی جای قرآن با صدای رسا انگار داره تبلیغ می کنه که من و شما ترغیب بشیم با او دست شراکت بدیم. گفته من پای عهدم با تو هستم تا وقتی تو هم به عهد خودت با من پایبند باشی.

تاک شو هم نفس غدیر – عهد و پیمان

حواسمون باشه خالق آسمان ها و زمین ما رو مخاطب قرار داده و می گه من حاضر با تو که بنده ی من هستی، عهد و پیمان همراهی ببندم. می خواهیم بشیم یار و یاور هم! هستی؟! خدا می خواد بشه ولی ما! نزدیک ترین به من و شما! پشتیبان ما! خدا می خواد بشه ولی ما.

یعنی می خواد بشه یاور ما، نزدیک ترین به ما، پشتیبان ما برای این خواسته اش هم همینطور تبلیغ می کنه که ما بدونیم خداوند چه ارزش بی مثالی رو داره به ما پیشنهاد می ده. مثل یک رفیق منتظر یک رابطه یار و یاوری دو طرفه است. در بخش بعد بیشتر می خواهیم از شراکت با خدا صحبت کنیم.

تاک شو هم نفس بخش دوم

در بخش قبلی با هم گفتگو کردیم از این موضوع که ما برای موقعیت های مختلف زندگیمون به دنبال یک همراه مطمئن و یاور و شریکی می گردیم که با او بتونیم بهترین اتفاق ها رو برای خودمون رقم بزنیم و طبیعیه که این رابطه یک رابطه ی دو طرفه است و من نمی تونم توقع داشته باشم طرف مقابلم برای من همه کار کنه ولی من در مقابلش کوتاهی کنم.

این نزدیکی با رفیق و همکار و شریک و همراه با خودش حق می آره. مثل حق همسرم، حق پدر و مادرم، حق رفیقم، استادم … همه ی اینها بخاطر دو طرفه بودن رابطه ی ماست می دونید چرا به پدر و مادر می گن اولیا؟! اصطلاح ولی دَم رو شنیدید؟ این ولی یعنی چی ؟

ولی یعنی کسی که آنقدر به تو نزدیکه که تو برگردن او حق داری. کسی که انقدر به تو نزدیکه که شده یاور تو و پشتیبان تو. برای همین به پدر و مادر می گن ولی، چون از بدو تولدت تو این حق رو بر گردن اونها داری که از تو محافظت کنند، پشتیبانی کنند.

رفیقت وقتی انقدر به تو نزدیک می شه که حمایت از تو می شه دغدغه اش، می شه ولی تو. همسر و فرزند وقتی می شن ولی دم، یعنی از اونها به تو نزدیک تر نیست اگر قراره کسی به دفاع از حق تو بلند بشه، اونها هستند.

تاک شو هم نفس – کلمه مولی

در زبان عرب یک لفظ جالبی وجود داره که اگر به همین وجه نزدیکی و حق بر یکدیگر نگاه کنید زیبایی اون رو درک می کنیم. کلمه مولی در زبان عرب هم به معنی ارباب و صاحب معنی می شه هم به معنی غلام و نوکر! جالبه نه؟

چرا به هر دوتا مولی می گن ؟! بخاطر اینکه اون ارباب نسبت به غلامی که از همه به او نزدیکتره حمایت می کنه، پشتیبانشه از حق او دفاع می که بر خودش می دونه که هوای غلامش رو داشته باشه!

غلام هم بخاطر اینکه اربابش یاور اونه و همیشه حمایت اون رو تو زندگیش می بینه و نزدیک ترین فرد زندگیشه لحظه ای چشم از ارباب بر نمی داره و همیشه از حق او دفاع می کنه و او هم هوای ارباب رو داره. یعنی یک رابطه یار و یاوری کاملا دو طرفه است.

این دو تا مولای هم هستند. یعنی یار و یاور و همراه و پشتیبان هم هستند. اینها رو گفتیم که برامون روشن بشه وقتی خداوند در قرآن به ما می گه که من حاضرم بشم ولی شما اگر شما هم حاضر باشید، یعنی چی؟

یعنی من و خدا بشیم مولای هم! انقدرنزدیک که خداوند بشه حامی حق ما! خداوند بشه یاور ما! خدایی که در قرآن می فرماید من مالک آسمانها و زمینم و همه در قبضه ی قدرت من انند. من حاضرم باهات دست یاری بدم و بشم یاور تو! هستی؟ یا علی! دست یاری دو طرفه به من بده!

چندتا از این تبلیغات خدا رو با هم بشنویم: انگار خداوند داره با تبلیغات گسترده ای همه اش به ما یادآوری می کنه که از من نزدیکتر نمی تونی پیدا کنی، از من قدرتمند تر، از من مهربان تر، از من متعهدتر نمی تونی پیدا کنی، دست یاری به سمت من دراز کنی من می شم حافظ تو، من می شم شریک تو، همراه تو من می شم ولی تو

أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَ لا نَصیر

و مگر ندانى که آسمان و زمین و تمام آفرینش مال خداوند است و در حکم و قدرت او است و یاورى و دوستى بغیر از خدا ندارید؟

إِنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ یُحْیی وَ یُمیتُ وَ ما لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَ لا نَصیرٍ (116)

در حقیقت، فرمانروایى آسمانها و زمین از آنِ خداست. زنده مىکند و مىمیراند، و براى شما جز خدا یار و یاورى نیست. (116)

وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزینَ فِی الْأَرْضِ وَ لا فِی السَّماءِ وَ ما لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِیٍّ وَ لا نَصیرٍ (22)

و شما نه در زمین و نه در آسمان درمانده کننده [او] نیستید، و جز خدا براى شما یار و یاورى نیست.

جالبه که خدا خیلی هم منتظر تصمیم ما نشده، او حمایت و پشتیبانیش رو قبل از تمام اینها برای تک تک ما داشته و داره، نکته اینه که خدا می گه من که دستت رو گرفتم، من ولی تو هستم، حواست باشه دستت رو از دست من بیرون نکشی. تا وقتی که باشی من هستم.

تاک شو هم نفس – حمایت خدا

این حمایت خدا از ما چگونه است؟ خدا وقتی می گه من یاور تو هستم خیالت راحت یعنی چکار می کنه؟ ما همه به خدایی اعتقاد داریم که هر کاری رو با قاعده و اسبابش انجام می ده. قاعده هایی که انقدر روشن هستند که هر کس می تونه اونها رو به دیگران هم نشون بده، من می تونم این قواعد تخلف ناپذیر خدا رو به بچه ام نشون بدم که او هم بهره ببره .

هر بچه ای که پا به این دنیا می ذاره خداوند مهر او رو در دل پدر و مادرش می اندازه و اونها رو می کنه اولیای این بچه و جان این بچه رو با محبت مادر و حمایت پدر حفظ می کنه. روزی این بچه رو در مال پدر قرار می ده. برای همین خدا وعده کرده در قرآنش که نترسید روزی بچه های شما با منه!

خداوند افراد و اسبابی رو به ما معرفی کرده و گفته تا وقتی که به اونها نزدیک باشی و دستت در دست اونها باشه من، خدا پای عهد و پیمانم با تو هستم.

خداوند از اونها هم مانند خودش با عنوان ولی و یاور و نزدیک نام می بره و تنها شرط برقراری این رابطه ی یار و یاوری دو طرفه رو پیمان با اونها می دونه. اینکه تو هم حق اونها رو نگه داری و دستت رو از دستانشون رها نکنی.

تاک شو هم نفس – تبلیغ

به این وعده و تبلیغ و بشارت زیبای خدا نگاه کنید، سراسر امید و پشتیبانی و حمایته!

إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ راکِعُون .
وَ مَن یَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَلِبُونَ.

داستانی پشت این آیه است که شاید جواب خیلی از سوالهای امروز ما باشه: فردی در زمان پیامبر زندگی می کرده به نام عبدلله بن سلّام. او یهودی زاده و یهودی بوده و به تازگی به پیامبر ایمان آورده بود و مسلمان شده بود.

هنگام نماز ظهر نزد پیامبر خدا آمد و گفت: یا رسول اللّه! قوم ما (یهودیان) وقتی دیدند من خدا و رسولش را تصدیق مىکنم (در دل با شما هستم) و دین اجدادیم را ترک کرده ام، من را اذیت می­کنند و سوگند خوردند که با من معاشرت و همنشینى نکنند و با من سخن نگویند و این من را ناراحت کرده است.

فاصله بین من و مسجد و خانه شما زیاد است و امکان ندارد که هر وقت ناراحت شدم خدمت شما در مسجد یا منزلتان برسم. در این هنگام این آیه نازل شد: انَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ راکِعُون  – وَ مَن یَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِینَ ءَامَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَلِبُونَ(56)

تاک شو هم نفس – بشارت

بشارت خدا در این آیه عبدلله بن سلّام رو بسیار خوشحال کرد. پیامبر به او گفتند بیا به مسجد برویم و ببینیم آنجا چه خبر شده. به در مسجد که می رسند فردی فقیری را می بینند که با خوشحالی از مسجد بیرون می آید. علت خوشحالی زیادش را پرسیدند.

گفت برای طلب کمک وارد مسجد شدم و تنها علی بن ابی طالب (علیه السلام) در حالی که در رکوع نماز بود انگشتر دست خود را به من عطا کرد. تعجب و شعف عبدلله بن سلّام چندین برابر شد وقتی مصداق آیه ی قرآن را دید. خداوند در جای جای قرآن چگونه حمایت کردن خودش رو به ما معرفی کرده. بشارت داده، خیال ما رو راحت کرده.

غصه نخورید، هچ وقت تنها نخواهید بود، همان ولایت و نزدیکی و حمایت و پشتیبانی که خدا برای شما داره، رسول خدا هم داره و نه تنها رسول خدا بلکه نزدیکانی که خدا برای شما قرار داده که لحظه ای شما رو رها نخواهند کرد.

آنها یاور شما هستند در هر حالی و در هر زمانی. آنها دستگیری می کنند و یاور شما هستند حتی در رکوع نمازشان هم اگر کسی به آنها رجوع کنه، نیاز او را حق بر گردن خودشون می دوند و او را دست خالی رها نمی کنند .

تاک شو هم نفس – ولایت

پیامبر خدا والاترین خلق خدا ولی و یاور ماست. این نزدیکی تا جایی است که پیامبر خود و وصی خود را پدران این امت نامیدند. وقتی می گن پدر برای اینه که دل ما گرم بشه که کسی همچون پیامبر که بهترین خلق خداست، حق ما را بر گردن گرفته تا جایی که پیامبر فرمودند ما چشم داشتی به اموال شما نداریم اما دیون شما بر گردن ماست!

این ولایتی که خداوند داره به ما بشارت می ده یعنی حمایت پدرانه، آنهم پدری از جنس پیامبر که حتی قبل از بعثت هم بارزترین صفتشان جوانمردی و امانت داری بود.

کاری که خدا برای ما انجام داده اینه که از این حمایت پدرانه در هر زمان و در هر حالی بهره مند بشیم. همیشه این دلگرمی رو داشته باشیم که ولی و همراه و یاوری پدرانه در کنار ماست که اگر دست در دست او بگذاریم او بر خودش واجب می دونه که از ما حمایت کنه.

و این همراهی نباید هیچ گاه قطع بشه، این بشارت خدا تاریخ مصرف نداره. محدود به زمان و مکان و افراد خاصی نیست بلکه همه می توانند این حمایت الهی رو در کنار خودشون حس کنند. در بخش بعد می خواهیم از افرادی که پدرانه یاور و حامی ما در زندگی هستند صحبت کنیم.

تاک شو هم نفس بخش سوم

در بخش های قبلی از این موضوع صحبت کردیم که خداوند برای اینکه تک تک ما در زندگی حس پناه داشتن و همراه قدرتمند داشتن و هم پا و یاور داشتن رو لحظه ای از دست ندیم کلی برنامه داره.

اصلاً به این دقت کردید که خدا برای چی گفته ناامیدی از خداوند بزرگترین خطای انسانه؟! برای اینکه چه حواست به یار و پشتیبانت در زندگی باشه یا نباشه، این بزرگواران در کنار ما هستند.

خداوند فرستادگان خودش رو که بهترین مخلوقاتش هستند رو در میان ما فرستاده که من و تو هیچ گاه حس نکنیم که تنهاییم. هر قدمی رو با قلبی قرص از پناه الهی برداریم.

این داستان رو همه شنیدیم که پیامبر ما حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله حتی از کنار آن جوان یهودی که هر روز منتظر می ماند تا پیامبر از کوچه عبور کنند و بر سر پیامبر خاکروبه می ریخت، هم ساده رد نمی شد. چرا؟! چون خداوند برای اینکه بنده هاش مصداق رحمتش رو ببیند، رحمه للعالمین رو برای یاری رساندن به بنده هاش برگزید.

تاک شو هم نفس – رحمه للعالمین

به پیامبر ما رحمه للعالمین می گویند برای اینکه نه تنها به مسلمانان، نه تنها به خوب ها، بلکه حتی به آن جوان یهودی که اینگونه ظلمی در حق پیامبر می کرد هم به دیده رحمت نگاه می کردند و حاضر به رها کردن او هم نبودند. همان یهودی وقتی یکروز ازش خبری نمی شه و پیامبر می فهمند که بیمارشده، به عیادتش می روند و با محبت تمام با او برخورد می کنند.

ما از مهربانی یک چیزی شنیدیم ولی خدا می خواهد تجسم رحمت واسعه ی خودش رو به ما نمایان کنه، پس پیامبری رو ولی و همراه بنده هاش قرار می ده که منتظر نمی مونه خوبی رو با خوبی جواب بده، او نگاه نمی کنه به چه کسی داره می تابه، آفتاب عالم تابی هست که به کوچک و بزرگ و گناه کار و بی گناه و مومن و بی دین هم آفتاب گرما بخش وجود خودش رو می تاباند

خب وقتی خداوند از پشتیبانی و ولایت و همراهی به مردم می گوید و بعد پیامبر خود را که والاترین خلقش می باشد را به مردم نشان می دهد، مردم می فهمند این حمایت یعنی چه! می بینند که وقتی در کنار پیامبر هستند، وقتی پیمان همراهی با او می بندند، وقتی آنقدر به پیامبر نزدیک هستند گویا از تمام عالم بی نیازند.

ما از این ولایت داریم صحبت می کنیم، از اینکه با کسی از جنس پیامبر دست همراهی بدی. با کسی ازجنس پیامبر آنگونه رفیق باشی که هم او از تو حمایت کنه هم تو هوای او را داشته باشی.

تاک شو هم نفس – بی سابقه ترین اجتماع

این همراه قرار نیست همراهیش تاریخ مصرف داشته باشه. وقتی خداوند اینگونه بشار می دهد که من هستم، اولیای من هم مانند پیامبر در کنارت هستند، هیچ وقت نباید این همراهی فرستاده خدا قطع بشه، من باید بتونم همیشه کسی رو از طرف خدا در کنارم داشته باشم که دست در دست او بگذارم.

برای همین وقتی پیامبر به اواخر عمر شریف خودشون نزدیک می شوند در بی سابقه ترین اجتماع مسلمانان تا آن تاریخ و در مهمترین نقطه عطف تاریخ بشریت به تک تک انسانها بشارت ادامه دار بودن این همراهی را می دهند.

در غدیر خم در سال پایانی عمر شریف پیامبر پس از حج وداع پیامبر در میان جمعیتی در حدود 120 هزار نفر پیامبر همه ی چشم ها و هوش ها و حس ها را متوجه یک اتفاق می کنند و آن هم ادامه دار بودن این ولایت و همراهی تا روز قیامت هست.

در میان آن اتفاق و در برابر چشم انکار ناپذیر تاریخ دست کسی را بالا می برند که از او به وصی خود و خلیفه تعیین شده از طرف خدا بعد از خود در میان مردم و یاور و ولی هر کس که هم پیمان با خدا و رسولش شده، نام می برند.

هان مردمان کیست از شما به شما سزاوارتر؟ گفتند خدا و رسول خدا ! پس دست مبارک امیرالمومنین علی علیه السلام را بالا بردند و فرمودند هر کس من یاور و پشتیبان و ولی او بودم از امروز علی همراه و نزدیک و ولی اوست.

تاک شو هم نفس – غدیر

دست کسی را بالا بردند که خداوند در قرآن از او به نام نفس و جان پیامبر نام می برد. علی بن ابی طالب می شود ولی هر کس که به دنبال همراهی جوانمرد و رفیق می گرده. امیرالمومنین می شه پناه هر کسی که در زندگی به دنبال رسیدن به بهترینهاست.

امیرالمومنین علیه السلام حق کسانی که دوستی و همراهی او را پذیرفتند را به گردن می گیره. می دونید یعنی چی؟ یعنی حجت خدا می شه پشت و پناهت، یعنی حجت خدا لحظه ای دیگه ازت چشم بر نمی داره، یعنی همیشه در هر حالی هم که باشی، دستهای مهربان نزدیکترین فرد زندگیت همراهته. یعنی فرستاده خدا از پدر بهت نزدیکتر می شه.

غدیر با آن عظمت اتفاق افتاد و خداوند نام او رو بزرگترین عید خود قرار داد چرا که یک اتفاق بی نظیر در آن افتاد و آن اینکه نعمت ویژه خدا، لطف و مهربانی خدا در حق بشر نعمتیه که در هر زمان و هر مکانی که باشی همراهته.

پیامبر به حاضرین درآن جمع دستور دادند که این پیام را حاضر به غائب، پدر به فرزند برساند که امروز من و شما هم چشم باز کنیم و از پدرمهربانتر رو در کنارخودمون ببینیم.

خداوند فرمود:

اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً.

نعمتی به شما دادم که قرار نیست یه روز نباشه، این نعمت تداوم داره تا اینکه هر کسی بتونه در زمانش لذت زندگی در کنار فردی از جنس پیامبر رو ببینه

و این نعمت نعمتیه که بی منت به شما دادم، تنها کاری که باید بکنی اینه که تو هم شرط رفاقت به جا بیاری، تو هم حق همراهی به جا بیاری. او پشتیبان شماست، شما هم دست از پشتیبانی او برندارید.

و غدیر برای ما امروز یک بشارت بزرگ داره. که من و شما هم کسی رو در کنارمون داریم که پدرانه هوای ما رو داره، حق ما بر گردن اوست، لحظه ای پشت ما رو خالی نمی کنه، دست ما رو رها نمی کنه و او همان کسی که خداوند در زمان ما قرار داده تا بفهمیم وقتی خداوند می گه من پشتیبان شما هستم یعنی چه!

تاک شو هم نفس – محبوب ما

2 نفر در این عالم هستند که یک صفت دارند. رحمه للعالمین! یک پیامبر ما حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله! دیگری فرزند زنده ی پیامبر. کسی که من و شما در کنار او می تونیم لذت زندگی در کنار کسی از جنس پیامبر رو لمس کنیم. امام زمان ما.

مهدی ما، محبوب ما، امام زمان هم نگاه نمی کنند من چقدر با معرفتم، چقدر یادش هستم، چقدر هواش رو دارم، او رحمه للعالمین هست، او کارش تابیدن مثل آفتاب هست. من باید هواسم رو جمع کنم که از این آفتاب زندگی بخش خودم رو محروم نکنم

دست همراهی امام زمان به سمت ما بلند شده، هر کی دلش می خواد یاورش بشه حجت خدا بسم الله! پیام غدیر برای ما اینه که ما هم همراهی از جنس پیامبر در کنار خود داریم. کسی که هم ما بر گردن او حق داریم، هم او بر گردن ما.

حق ما بر گردن امام رو سید بن طاووس با گوشهای خودش شنید که امام زمان خداوند رو قسم می دهند که خدایا از سر گناهان شیعیان ما بگذر، آنها به پشتوانه من گناه می کنندت، خدایا از آنها بگذر.

تاک شو هم نفس – روایت شیخ مفید

حق ما رو شیخ مفید در نامه ای از ناحیه مقدس امام عصر علیه السلام دید که امام برایش نوشتند:

إِنّا غَیْرُ مُهْمِلینَ لِمُراعاتِکُمْ، ولاناسینَ لِذِکْرِکُمْ.

ما حکم بچه های امام زمان رو داریم، اوپدرانه هوای ما رو داره، اما شرط ولایت، همراهی دو طرفه است. من هم هوای پدرم رو دارم؟ من هم پشتیبان امامم بودم؟

امام من کریمه! کریم کسیه که وقتی می خواد ببخشه خودش رو به تغافل می زنه، به ندونستن می زنه که من روم بشه برم سراغش. امام زمان ما با ما اینگونه است، ماچی؟ ما چه کردیم برای این عزیز و رفیق همراه؟ ما شرط ولایت و یار و یاوری رو رعایت کردیم؟

وقتی امام می شه ولی من، می تونم سر بالا بگیرم به عالم فخر بفروشم که نزدیکترین زندگیم، امامم، رفیقم، پدر مهربان منه! زور هیچ کس به من نمی رسه، هیچ ترسی برای من که این پشتوانه رو در زندگی دارم وجود نداره. سر بالا می گیرم و می گم مهدی پدر منه! کاری کردم که مهدی هم سر بالا بگیره و افتخار کنه که چنین فرزندی داره؟

تاک شو هم نفس – عهد

غدیر روز عهد و پیمانه! افرادی که در کنارپیامبر در روز غدیر بودند، دست در دستان پیامبر و وصی پیامبر گذاشتند و خدا رو بابت این نعمت که یاوری مانند پیامبر و امیرالمونین در کنارشون هم قدم هست، شکر گفتند.

کاری نداریم چند نفر لایق این نعمت بودند و قدر این نعمت استثنایی رو دونستند و سعادتمند شدند. من و شما می خواییم تو این زندگی برنده باشیم، می خواییم اسممون جزو آدمهای موفق این عالم باشه.

بیاییم ما هم دست در دست حجت خدا بگذاریم، او رو یاور و ولی و همراه زندگی خودمون قرار بدیم و عهد ببندیم که پای این عهد و پیمان بایستیم و ما هم بشیم پشتیبان امام زمانمون و شکر این نعمت رو ما هم بجا بیاوریم.

تاک شو هم نفس – شکر نعمت

الحمدلله الذی جعلنامن المتمسکین بولایت امیرالمومین و الائمه علیهم السلام

حداقل حق امام بر گردن ما اینه که کاری کنیم که بار غم تنهایی و غربت و غیبت از دوش او برداشته بشه. خداوند باز شدن زودتر گره تنهایی امام را به دست ما داده تا حساب با معرفت و جوانمرد و همراه با امام از بقیه جدا بشه

بیاییم در این ایام غدیر، در بزرگترین عید خدا همه از خدا یکچیز رو طلب کنیم و آن هم تمام شدن و رهایی یافتن امام مهربانمان از پرده تنهایی و غیبت باشه

همه با هم دعای فرج و سلامتی صاحب الزمان را زمزمه می کنیم.

اللهم کن لولیک حجه بن الحسن …

اللهم عجل لولیک الفرج

یا أَیُّهَا الْعَزیزُ مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ وَ جِئْنا بِبِضاعَهٍ مُزْجاهٍ فَأَوْفِ لَنَا الْکَیْلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَیْنا إِنَّ اللَّهَ یَجْزِی الْمُتَصَدِّقینَ 

برای مشاهده منبع تاک شو هم نفس غدیر در (سایت مناسبت ها) کلیک نمایید.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا