مقداد یار با وفا – او یک خدمتگزار بود شماره 42

مقداد یار با وفا ی امیرالمؤمنین علیه السلام تمام زندگیش را وقف خدمتگزاری کرده است.

او یک خدمتگزار بود شماره 42 درباره مقداد یار با وفا است. مقداد از معدود مسلمانی بود که لحظه‌ ای از مسیر علی بن ابی طالب علیه السلام منحرف نگشت و در دلش هیج شبهه‌ ای خطور نکرد.

یار با وفای امیرالمؤمنین علیه السلام

از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل است که فرمود: “خداوند عزّوجلّ مرا به دوستی چهار نفر دستور فرمود و به من خبر داد که آنان مرا دوست دارند. آن چهارتن عبارت‌اند از: علی علیه السلام، مقداد، ابوذر و سلمان.”

در روایات نیز از مقداد بسیار به نیکی یاد و از کسانی دانسته شده که در زمان ظهور حضرت ولی عصر علیه السلام رجعت خواهد کرد و امام صادق علیه السلام درباره آیه مودت (قُل لا أَسئَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّهَ فِی القُربى) فرمود:

“به خدا سوگند به این آیه کسی عمل نکرد، مگر هفت نفر که مقداد یکی از آنان بود. “پس از فقدان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، مقداد از معدود مسلمانی بود که لحظه‌ای از مسیر علی بن ابی طالب (علیه السلام) منحرف نگشت و در دلش هیج شبهه‌ ای خطور نکرد. در آن فتنه دلش به سان پاره‌ی آهن بود.

شهامت و دلاوری

او از بیعت با ابوبکر سرباز زد و زمانی که چهل نفر نزد حضرت علی علیه السلام آمدند و گفتند؛ ما آماده ‌ی‌ دفاع و حمایت از شماییم و وقتی حضرت به آنان گفت: “اگر بر سر قول خود هستید، فردا موی سر خود را بتراشید و نزد من بیایید” روز بعد فقط سلمان، مقداد و ابوذر با سرهای تراشیده نزد امام زمانشان حاضر شدند و از بقیه خبری نشد!

مقداد به هنگام خلافت عثمان و بیعت مردم با او، به مخالفت برخاست و در دفاع از امام زمانش، علی بن ابیطالب سخن گفت. مقداد تیراندازی فوق‌ العاده بود و در تمامی جنگ‌ها همراه پیامبر بود. در جنگ بدر با کمال شهامت و دلاوری جنگ کرد و در جنگ احد نیز وقتی همه پا به فرار گذاشتند، به جز علی علیه السلام و مقداد و چند تن دیگر کسی با پیامبر نماند.

مقداد امام زمانی بود و امام زمانی زیست و هرگز امام زمانش را رها نکرد تا لحظه‌ ی مرگ!


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا