بیدارگری حضرت فاطمه سلام الله علیها – مجموعه مقالات فاطمیه

(خلاصه اندوه مهر)

تأملی بر بیدارگری حضرت فاطمه سلام الله علیها دخت گرامی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله 

بیدارگری حضرت فاطمه سلام الله علیها، عنوان مقاله ای است که در مورد درد و اندوه و غربت و صبر و گذشت ایشان صحبت می کند.

هرگاه نام و یادی از آن بانوی یگانه عالم بر ذهن ها می گذرد. نقشی از درد و اندوه و ناخشنودی و گلایه و غربت و تنهایی بر یادها می نشیند. آن بانوی صبر و گذشت در این دوران کوتاه از زندگانی خود، خطابه ها و گفتارها و رفتارهایی را جاودانه ساخت که جای جای آن فریاد اعتراضی است برسر حاکمان و مردمان آن زمانه و سراسر گلایه و نارضایتی است.

همه ی تأمل و سخن این جاست که این همه نارضایتی و اعتراض و اندوه از جانب آن بانوی آسمانی که صبر و حلم و گذشت گوشه ای از آن همه فضایل اوست بی شک سرچشمه ای فراتر و متفاوت از رفتارهای مشابه دنیایی دارد.

اعتراض و اندوه آن مظهر مهربانی و بخشش نمی تواند فقط از آن رو باشد که زمینی را از او به غصب و ظلم برده باشند، چه آن گاه که آن باغ های پرثمر در اختیار او و خانواده اش بود. حتی دانه خرمایی نیز به خانه ی خودشان نمی رسید و محصول و سود یک جا به نیازمندان انفاق میشد.

دلایل و حاصل روشنگری و بیدارگری حضرت فاطمه سلام الله علیها

حضرت صدیقه طاهره، انحراف امت را پس از پیامبر اسلام می بیند و می نگرد که چگونه گروهی از سر دنیا خواهی و هوا پرستی کلام روشن و مکرر رسول خدا درباره پرچم هدایت و خورشید رهبری تا روز قیامت نادیده می گیرند و بنای گمراهی و هلاکت را پی ریزی می کنند.

امروز اگر آن خورشید هدایت برای باز پس گیری سرزمین فدک خطبه می خواند و گرچه خویش میزان حقیقت است و ملاک رضایت خدا، اما باز از کتاب خدا برای گفته خویش دلیل و شاهد می آورد.

از آن رو است تا در این گیر و دار همه مردم تاریخ بدانند. آن ها که خود را رهبران دین خدا و جانشینان پیامبر خدا خوانده اند نه به کتاب خدا پایبند هستند و نه به سیره ی پیامبر خدا حاصل این بیدارگری و اعلان رسمی و ماندگار نارضایتی از جانب دخت گرامی پیامبر آن شد که بیراهه شرک و گمراهی رسوا گشت و راه راست خداپرستی و هدایت روشن و آشکار باقی ماند.

بیدارگری حضرت فاطمه سلام الله علیها – امتداد انتظار

به خاطر این آرمان بلند است که آخرین جانشین پیامبر خدا، امام روزگار ما فرمودند: (دختر پیامبر خدا اسوه نیکوی من است) آری وعده تردید ناپذیر الهی این است که همه ی تلاش ها و جان فشانی های پیامبران و جانشینان شان و همه رنج های حضرت صدیقه (سلام الله علیها) و پیشوایان هدایت به دست آخرین جانشین پیامبر بارور و شکوفا خواهد شد.

معرفت خدا و اقرار راستین به یگانگی او و سر سپاری به عبودیتش، بر همه عالم حکم فرما خواهد گشت و این زمانه موعود روشنی چشم همه ی انبیاء و اولیاء و آرزوی همه پیروانشان بوده و هست. در این جریان الهی و مبارک، که همه ی برگزیدگان و فرستادگان خدا و پیروانشان در آن ره پوییده اند.

ما از شیرینی و لذت کدامین گام می توانیم بهره مند شویم؟ نخست آنکه ما نیز در راه زنده نگاه داشتن این برترین آرمان یعنی یاد خدا و بندگی او بکوشیم.

خود و دیگران را به این پناه امن نجات و سعادت دعوت کنیم. در این راه، رنج ها و فداکاری های آن بانوی یگانه ی عالم را که از سر مهر و رحمت برای هدایت و سعادت انسان به وجود نورانی خویش روا داشت در یاد و خاطره خود و دیگران زنده نگاه .

دیگر آن که همواره به خاطر داشته باشیم که همه ی پیامبران و امامان و پیروان ایشان در همه ی تلاش ها و ایثارها و رنج هایشان مشتاقانه روزگار موعودی را انتظار می کشیدند که به خواست خدا سرانجام پرچم توحید بر فراز تمامی عالم برافراشته شود.

روح خدا جویی و خدا پرستی به کالبد مرده ی انسان ها جان تازه بخشد. همواره به فرمان خدا به دیگران نیز این کلید نجات را رهنمون می شدند که برای نزدیک شدن آن گشایش الهی با جان و زبان خدا را بخوانند و بخواهند که خدا به دعای مردمان این امر را زودتر به انجام برساند.


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا