وجوب پیروی از اهل بیت (علیهم السلام)

وجوب پیروی از اهل بیت علیهم السلام، برهانِ هماهنگی و امان از پراکندگی

خداوند متعال وجوب پیروی از اهل بیت علیهم السلام را قرار داده که ملت را نظم بدهد تا ملت هم سو و هم جهت بوده و پراکنده نشوند با اطاعت از اهل بیت علیهم السلام هم دین نظم پیدا می کند و هم مردم منظم می شوند.

حضرت فاطمه علیها السلام در خطابه فدک فرمودند:

«وَ طاعَتَنا أَهْلَ الْبَیْتِ نِظاماً لِلْمِلَّهِ »؛ خطبه فدک

خداوند اطاعت اهل بیت علیهم السلام را قرار داده که ملّت را نظم بدهد، تا ملت سو و هم جهت بوده و پراکنده نشوند.

به توجه به اینکه حضرت فاطمه سلام الله علیها که یک خانم هستند در این عبارت نکات بسیار مهم و با ظرافتی نهفته است؛ در ساختار مدیریتی ظاهری خداوند، حضرت زهرا علیها السلام نه درجایگاه نبوّت و نه در جایگاه امامت هستند؛ ولی ایشان با بیان این عبارت خود را از اهل بیت علیهم السلام و «واجب الاطاعه ها» معرفی می کنند.

درزبان عربی «ملت» هم به معنای «دین» و هم به معنای «قوم» به کار می رود؛ لذا با اطاعت اهل بیت علیهم السلام، هم دین نظام پیدا می کند و هم مردم منظّم می شوند.

هم چنین پیشوایی اهل بیت علیهم السلام، امنیت را برقرار کرده و اتحاد ایجاد می کند. امروزه ملّت اسلام هفتاد و سه فرقه شده اند و چه بسا بیشتر! که تنها یک فرقه ناجیه اند و باقی هالکه. فرقه ی ناجیه که شیعیان هستند  نجات می یابند، زیرا از اهل بیت علیهم السلام اطاعت می کنند.

خداوند در قرآن کریم می فرماید:

﴿قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى کَلَمَهٍ سَوَاء بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ وَلاَ نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلاَ یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ﴾  سوره آل عمران / 64

“بگو اى اهل کتاب! بیایید بر سر سخنى که میان ما و شما یکسان است، بایستیم که جز خدا را نپرستیم و چیزى را شریک او نگردانیم و بعضى از ما بعضى دیگر را به جاى خدا به خدایى نگیرد. پس اگر اعراض کردند، بگویید شاهد باشید که ما مسلمانیم.”


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا