داستان مباهله (با طرح گرافیکی، راوی داستان مباهله باشید)

داستان مباهله به همراه روایت صوتی و تصویر

داستان مباهله را در یک تصویر و در یک نگاه روایت کنید. فایل صوتی روایت کننده آیه مباهله است و به طور خلاصه این موضوع را شرح می دهد. قسمت کوتاهی از متن برای شما بزرگواران قرار گرفته است.

فایل صوتی داستان مباهله

 

متن فایل صوتی داستان مباهله

نکته مهمی که در واقعه مباهله کاملا ملموسه، محوریت خاندان رسالت و اهل بیت  پیامبر علیهم السلام است. در امر حقانیت دین مبین اسلام، آیه مباهله به طوری طراحی شده که به وضوح این پیام را برای ما دارد که که اینان حجت نبوت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم  هستند.

این  همان پیامی است که امروزه می تواند توسط شیعیان و عالمان به دنیای امروز منتقل شود. به نظرم محور وحدت که وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ می باشد. محور وحدت اینانند به وضوح در این آیه حجیت،اصلی اینان در امر حقانیت دین و نبوت پیامبر اکرم مطرح شده است.

یکی از زیباترین پیامهای واقعی مباهله و آیه شریفه مربوط به واقعه مباهله بیان یک ویژگی کلیدی برای امیرالمومنین علیه السلام است. به نظر من گویای برترین ویژگی برترین وصفی که در قرآن برای امیرالمومنین مطرح شده شاید همین باشد که در آیه مباهله مطرح شده…

داستان تصویری مباهله

داستان مباهله

متن داستان تصویری مباهله

  1. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به موازات مکاتبه با سران دولت جهان و مراکز مذهبی نامه ای به اسقف نجران (ابوحارثه) نوشت و طی آن نامه ساکنان نجران را به آئین اسلام دعوت نمود.
  2. یکی از اهالی نجران؛ ما کرارا از پیشوایان مذهبی خود شنیده ایم؛ روزی منصب نبوت از نسل اسحاق به فرزندان اسماعیل انتقال خواهد یافت.و هیچ بعید نیست که محمد که از اولاد اسماعیل است همان پیامبر موعود باشد.که به این امر توجهی نشد و گروهی را به مدینه اعزام کردند تا دلایل نبوت را جویا شوند.
  3. شصت تن از زبده ترین و داناترین مردم نجران انتخاب شدند و در راس آنان سه پیشوای مذهبی به مدینه اعزام شدند تا دلایل نبوت را جویا شوند.
  4. نمایندگان نجران به محضر پیامبر رسیدند و از موضوع رسالتش جویا شدند؛ پیامبر من شما را به آیین توحید و پرستش خدای یگانه، و تسلیم در برابر اوامر او دعوت می کنم.
  5. نمایندگان نجران؛ اگر مقصود از اسلام ایمان به خدای یگانه است، ما قبلا به او ایمان آورده و به احکام وی عمل می نماییم.
  6. پیامبر در پاسخ آنان گفت: اسلام علائمی دارد چگونه می کوبید خدای یگانه را پرستش می کنید در صورتی که شماها صلیب را می پرستید و از خوردن گوشت خوک پرهیز نمی کنید و مسیح را فرزند خدا می داند.
  7. نمایندگان نجران گفتند: آری او فرزند خداست زیرا مادر او مریم. بدون نزدیکی با کسی، او را به دنیا آورد. ناچار باید او فرزند خدا باشد پیامبر این واقعه را دلیل برتری حضرت عیسی ندانستند. در این موقع فرشته وحی بر پیامبر نازل شد و این آیه (59 آل عمران) آورد: تولد عیسی از مادر بدون آن که کسی با او نزدیکی کند، نزد خدا همچون آدم است که او را از خاک آفرید و سپس به او فرمود؛ موجود باش او هم فورا موجود شد. بنابراین ولادت مسیح بدون پدر دلیل بر الوهیت او نیست.
  8. مسیحیان نجران در مقابل منطق وحی ناگزیر شدند راه مجادله در پیش گیرند و پیشنهاد مباهله داده اند، در آن موقع پیک الهی نازل شد.پیامبر را نیز به مباهله مامور ساخت.
  9. آیه61 سوره آل عمران نازل شد؛ هرکس با تو پس از آن که آگاه شدی، به مجادله برخیزد، بگو بیاید تا بخوانیم فرزندان خود و فرزندان شما را، زنان خود و زنان شما را، و جان های خود و جان های شما را و لعنت خدا بر گروه دروغگو بفرستیم.
  10. طرفین به فیصله دادن مساله از طریق مباهله آماده شدند و قرار شد فردا همگی برای مباهله حاضر و آماده شوند.
  11. وقت مباهله فرا رسید و قرار بود که مباهله در نقطه خارج از شهر مدینه در دامنه صحرا انجام گیرد پیامبر از میان مسلمانان فقط چهار نفر را برای مباهله برگزید و این چهار تن جز علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام کسی دیگر نبود.
  12. یکی از نجرانیان: مگر نمی دانید که هر گروه که با پیغمبر خود مباهله کردند بزرگ و کوچک ایشان هلاک شدند. دیگری گفت زود دریاب این مرد را که اگر لب او به یک کلمه نفرین بجنبد ما به اهل و مال خود بر نخواهیم گشت. پس به خدمت حضرت شتافتند و گفتند تو با این جماعت آمده ای که با ما مباهله کنی؟ حضت فرمود بلی بعد از من اینها مقرب ترین خلق نزد خدا هستند. پس لرزه بر بدن آنها افتاد و با آن حضرت مصالحه کردند و راضی به جزیه شدند.
  13. و به نقل شیخ مفید و شیخ طبرسی چون پیامبر با آن چهار تن آمد اسقف آنان پرسید اینان چه کسانی هستند که همراهش می آیند بدو گفتند این پسر عمویش و دامادش و پدر دو فرزندش و محبوب ترین مردمان نزد او علی بن ابی طالب است.و این دو طفل دو پسر دخترش از طرف علی هستند که نزد او از همه محبوب ترند و آن زن دخترش فاطمه است که عزیزترین مردم نزد اوست و علاقه قلبی پیغمبر بدو از همه پیش تر است.
  14. جبرئیل نازل شد و گفت حق تعالی به تو سلام می رساند و می فرمایند: به جلالت خود قسم می خورم که اگر تو به همراه اهلت با اهل زمین و همه مردمان مباهله می نمودید هر آینه آسمانها پاره پاره و کوهها ریز ریز میشدند و زمین فرو می رفت پس رسول به سجده رفت. ( داستان
دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا