نمایشگاه شکر و سپاسگزاری – نمایشگاه غرفه ای غدیر

نمایشگاه شکر و سپاسگزاری (شرح ضرورت، فواید، غفلت و ارائه راهکار های سپاسگزاری)

نمایشگاه شکر و سپاسگزاری شامل 6 غرفه است و موضوع کلی آن شکر و سپاسگزایست. این مقاله ادامه مقاله نمایشگاه غرفه ای تو را سپاس است و ضرورت، فواید، غفلت ارائه راهکار های سپاسگزاری را در هر غرفه شرح می دهد. مقاله دارای یک مسابقه در رابطه با همین موضوع نیز می باشد.

غرفه اول نمایشگاه شکر و سپاسگزاری – چرا تشکر؟

پیام کلی غرفه:  ضرورت تشکر و سپاسگزاری

تعداد نیروی مورد نیاز: 1نفر مجری غرفه

وسایل مورد نیاز غرفه: تخته وایت برد و چند شومیز که روی آنها چند تیتر نوشته شده باشد.

نکات خاص غرفه : برای تزئین غرفه می توان روی چند شومیز بزرگ  این جملات را نوشت و هر شومیز را به صورت پراکنده به دیوار نصب کرد:(تشکر- هرگ- پر رو میشه! – وظیفه ی ما – شاخه ی زیر پا – پرواز! – بی خیال! – چه سلاحی را انتخاب می کنی؟!- مواظب باش تو چاله آب بارون نیفتی!- تبلیغ- چه کسی شما را دعوت کرده؟ – واقعا ممنونم که به موقع اومدین!- قانون جذب و …

شرح غرفه

مجری ضمن خوش امدگویی و تبریک ایام پربرکت غدیر به حضار، از حضور آنها در جشن (شکر و سپاسگزاری) تشکر می کند و به میهمانان زمان کلی غرفه ها و تعداد غرفه ها را اعلام می کند و می گوید اگر موافق هستید برنامه هایمان را با جند سوال شروع می کنیم. سپس سوالات زیر را از میهمانان می پرسد و خلاصه پاسخهای آنها را روی تخته وایت برد می نویسد.

هر کس نظرش را بیان نمود خیلی خلاصه نظر او را در قالب جمله ای کوتاه روی تخته می نویسیم. مثلا وقتی کسی در پاسخ ضرورت تشکر از دیگران می گوید: وظیفه مان است، روی تخته می نویسیم: «تشکر وظیفه است» و وقتی نفر بعدی می گوید در برابر هر خوبی ای تشکر لازم است؛ مجری روی تخته می نویسد: «تشکرِ خوبی همیشه لازم است» و پاسخ های آنها را مقایسه می کند ولی جمع بندی نمی کند و نتیجه گیری را به خودشان واگذار می کند.

(بد نیست که وقتی کسی یک سوال را پاسخ می دهد از نفر کناری اش بپرسیم: آیا شما هم با نظر ایشان موافقید؟ یا شما چه نظری دارید؟ شما چی فکر می کنید؟ ضمنا سعی کنید حتی الامکان همه نظرات را حتی اگر چرت و پرت و خنده دار باشد و تخته جا نداشته باشد، ولو به اندازه یک کلمه بنویسید. اینکار میهمانان را به ذوق می آورد و آنها را به مشارکت بیشتر در غرفه های بعدی تشویق می کند)

به نظر شما تشکر از دیگران چه ضرورتی دارد؟ اصلا شکر چه مفهومی دارد؟ اگر از دیگران تشکر نکنیم، چه اتفاقی می افتد؟ آیا واقعا تشکر از اطرافیان فایده دارد؟چه فایده هایی دارد؟ از چه کسانی باید تشکر کنیم؟ اگر بچه کوچکی (مثلا 3ساله) برایمان کاری انجام داد (مثلا خودکاری آورد) به نظر شما تشکر از او فایده دارد؟

(می خواهیم غیر مستقیم یادآوری کنیم که تشکر در برابر خوبی دیگران حتی بچه ها، همیشه باید باشد ولی به تناسب مخاطب انجام می پذیرد. مثلا برای یک کودک، در برابر کار خوب اش، کف زدن ما نوعی تشویق و تشکر محسوب می شود)

آیا در برابر هر خوبی ای تشکر لازم است؟ (پس از شنیدن همه ی پاسخها که احتمالا مثبت است، خودتان به این سوال پاسخ منفی بدهید و این طور توضیح بدهید که خوبی باید پایه و اساسش درست باشد تا قابل تشکر باشد.

مثلا وقتی کسی کتابی را که خیلی مورد نیاز ما بوده، برای ما می خرد و با افتخار می گوید: سر فروشنده را کلاه گذاشتم و بدون اینکه قیمت پشت جلد را ببیند، سریع پولش را دادم و برایت خریدم؛ در چنین حالتی اگر از طرف مقابل تشکر کنیم او را به کار نادرستش تشویق کرده ایم.

یا اگر کسی در صف نانوایی جا بزند و برای ما نان بخرد… یا وقتی که کسی به دروغ به نفع ما شهادت می دهد … یا موقعی که کسی معلم یا استاد را عصبانی می کند و او کلاس را تعطیل می کند … و یا هنگامی که با دوستمان راه می رویم و او با تقلید صدا و رفتار معلم یا استاد، همه مان را شاد می کند و می خنداند… )

مجری از میهمانان تشکر می کند و از آنها می خواهد با ذکر یک صلوات به غرفه بعدی بروند…

غرفه دوم نمایشگاه شکر و سپاسگزاری – فایده ی شکر 

تعداد نیروی مورد نیاز: 1 نفر به عنوان مجری غرفه

پیام کلی غرفه: مفهوم لغوی واژه شکر و بیان بعضی از اثرات ملموس شکرگزاری در زندگی روزمره

وسایل مورد نیاز غرفه: اگر امکانات پاور پوینت و لب تاب یا LCD وجود داشته باشد مجری می تواند تیتر مطالبش را به صورت تصویری ارائه کند.

نکات خاص غرفه: مجری باید به مطالب کاملا مسلط باشد و با توجه به اینکه میهمانان تازه نفس هستند، هیجانی و بانشاط صحبت کند تا در غرفه های بعدی هم میهمانان با انگیزه بیشتری وارد شوند.

شرح غرفه

پس از ورود میهمانان به غرفه دوم، مجری غرفه خوش امدگویی مختصری خواهد داشت و مطالب زیر را بیان خواهد نمود: ابتدا خوب است مفهوم لغوی واژه شکر را بررسی کنیم و سپس فواید ملموس تشکر و سپاسگزاری را با هم مرور کنیم:

در کتاب قاموس قرآن در تعریف واژه شکر آمده: (شکر اعتراف به نعمت است توأم با نوعى تعظیم) در کتاب مفردات راغب آمده: (شکر یاد آورى نعمت و خوبی و اظهار کردن آن است… و نقطه مقابل آن، کفر، به معنى فراموشی و پوشاندن نعمت است…) از طرفی شکر، فقط در مقابل نعمت و بخشش است.

بعضی از اثرات تشکر و سپاسگزاری

1-قانون جذب: امروزه از نظر علمی می گویند: طبق قانون جذب، چیزی را که بیشتر به آن فکر می کنیم به خودمان جذب می کنیم. لذا کسی که بیشتر از بیماری گفتگو می کند بیشتر بیمار می شود و کسی هم که بیشتر از موفقیت گفتگو می کند، موفق می شود.

کسی که بیشتر از سختی امتحان و نمره کم حرف می زند، نمره اش کم می شود و کسی هم که بیشتر به ورزش و سلامتی اش فکر می کند، سالم و تندرست می ماند. پس می توانیم بگوییم: چون موقع تشکر و سپاسگزاری، روی نعمت ها و داشته ها (چه نعمت ها و خوبی هایی که از طریق دیگران به ما رسیده و چه نعمت هایی که خدا به ما داده است) تمرکز می کنیم، نعمت بیشتری جذب می کنیم و از نعمت های بیشتری برخوردار می شویم و اگر هم شکر نکنیم تمرکز ما روی آن چه نداریم می رود و نگرانی و  غم را جذب می کنیم.

قرآن کریم چقدر زیبا فرموده است که:

لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدید سوره ابراهیم /آیه7

 یعنی اگر شکر کنیم (و به مفهوم لغوی اگر نعمت را یادآوری و اظهار کنیم) خداوند نعمتش را بیشتر می کند و اگر نعمت را بپوشانیم و کفران کنیم با عذاب الهی مواجه می شویم. پس می بینیم که عقل و قرآن حکم می کند که: شکر، وظیفه است.

پیامبر اکرم‌ (صلی الله علیه و آله‌) فرموده‌اند: هنگامی که‌ در سپاسگزاری گشوده‌ است ‌درِ افزایش‌ نیز باز است‌. ( اصول کافی ج 3 باب شکر) یا در روایت دیگری می فرمایند: به‌ کسی که‌ سپاسگزاری دادند، افزایش‌ هم عطا فرمودند.

در روایت داریم: خداوند نعمتی به‌ بنده‌ خویش‌ نداد که‌ بنده‌ او از صمیم‌ قلب‌ آن‌ را بشناسد، و در ظاهر هم با زبان‌، خدا را ستایش‌ کند، و سخنش‌ تمام‌ شود، مگر این که‌ برای او به‌ افزونی نعمت‌ امر شود.( اصول کافی ج 3 باب شکر)

2- انسان موجودی اجتماعی است و وقتی از او در برابر کاری تشکر شود، به انجام آن کار علاقه بیشتری پیدا خواهد کرد. مثلا تشکر دیگران از ما بخاطر حضور بموقع در جشن، ما را به حضور بموقع در برنامه های بعدی تشویق می کند. در حقیقت تشکر به منزله ی پلی برای رسیدن به خوبی ها است و انسان را به سمت خیر و خوبی تشویق می کند.

3- در معنای شکر گفتیم: (شکر، یاد آورى  نعمت و خوبی و اظهار کردن آن است ) یکی از اثرات بزرگ تشکر از دیگران، یادآوری و اظهار نعمت هایی است که آنها دارند. که به واقع اگر شکرگزاری در جامعه گسترش پیدا کند نعمته ا نه تنها پوشیده نمی مانند بلکه مدام مردم به یکدیگر یادآوری می کنند که این زنجیره نهایتا به زیاد شدن نعمت ها می انجامد.

(تشکر با یادآوری نعمت عیان و آشکار می شود. از پوشیده شدن نعمت ها جلوگیری می شود. به توجه به شکرگزاری و اظهار نعمت می انجامد. این کار باعث زیادشدن نعمت ها می شود)

غرفه سوم نمایشگاه شکر و سپاسگزاری – خودت شاخه زیر پایت را قطع کن! 

تعداد نیروی مورد نیاز: 1 نفر مجری غرفه

پیام کلی غرفه: غفلت ما از تشکر و متاسفانه گاهی ناسپاسی به جای تشکر

وسایل مورد نیاز غرفه: به تناسب مطالب غرفه می توان غرفه را با شاخه درخت و گلدان و … و یا حتی تصویر پرنده و تصاویر پرواز پرندگان تزئین نمود.

نکات خاص غرفه : مجری باید داستان را با رعایت اصول قصه گویی مانند تقلید تُن صدای پادشاه و به صورت هیجانی تعریف کند. یا مثلا وقتی می خواهد ترس کشاورز را بیان کند، من من کنان و با لرزش صدا مطلبش را بیان کند و …

شرح غرفه

 مجری، خسته نباشید و خدا قوتی به میهمانان می گوید و بدون مقدمه تعریف می کند: پادشاهی دو شاهین کوچک به عنوان هدیه دریافت کرد. آنها را به مربی پرندگان دربار سپرد تا برای استفاده در مراسم شکار تربیت کند.

یک ماه بعد، مربی نزد پادشاه آمد و گفت که یکی از شاهین‌ ها تربیت شده و آماده شکار است اما نمی‌داند چه اتفاقی برای آن یکی افتاده و از همان روز اول هر کار کرده، حیوان از جایش هم تکان نخورده است.

این موضوع کنجکاوی پادشاه را برانگیخت و دستور داد تا پزشکان و مشاوران دربار، کاری کنند که شاهین پرواز کند. اما هیچکدام نتوانستند. روز بعد پادشاه دستور داد تا به همه مردم اعلام کنند که هر کس بتواند شاهین را به پرواز درآورد پاداش خوبی از پادشاه دریافت خواهد کرد.

صبح روز بعد پادشاه دید که شاهین دوم نیز، با چالاکی تمام، در باغ در حال پرواز است. پادشاه دستور داد تا معجزه‌گر شاهین را، نزد او بیاورند.

درباریان، کشاورزی متواضع را نزد پادشاه آوردند و گفتند اوست که شاهین را به پرواز درآورد. پادشاه پرسید: «تو شاهین را به پرواز درآوردی؟ چگونه این کار را کردی؟ شاید جادوگر هستی؟»

کشاورز که ترسیده بود گفت: «سرورم، کار ساده‌ای بود، من فقط شاخه‌ای را که شاهین روی آن نشسته بود بریدم. شاهین فهمید که بال دارد و شروع به پرواز کرد.» …

گاهی لازم است برای یادآوری نعمتها، شاخه‌های زیر پایمان را ببریم (البته شاخه‌های زیر پای خودمان نه زیر پای دیگران!) تا شکرگزاری در ما تقویت شود و بتوانیم پرواز کنیم…

مثلا یک روز چشم راستمان را ببندیم و فقط با چشم چپ ببینیم. یا یک روز از انگشتان دستهایمان استفاده نکنیم …یا یک روز تمام کارهای شخصی مان را خودمان انجام دهیم تا قدر زحمات اطرافیان را بدانیم: شستشوی لباس، اتو کردن، درست کردن غذا، شستن ظرفها، خریدهای منزل و …

اگر نعمتها را مدام به خودمان یادآوری نکنیم دچار غفلت می شویم که یک نمونه آن را با هم مرور می کنیم

وقتی که تو 1 ساله بودی، مادرت بهت غذا میداد و تو رو تر و خشک می کرد تو هم با گریه کردن در تمام شب ، از اون تشکر می کردی!

وقتی که تو 2 ساله بودی، اون بهت یاد داد تا چه جوری راه بری. تو هم این طوری ازش تشکر می کردی، که وقتی صدات می زد، فرار می کردی!

وقتی که 3 ساله بودی، اون با عشقِ تمام، غذایت را آماده می کرد. تو هم با ریختن ظرف غذات کف اتاق، ازش تشکر می کردی!

وقتی 4 ساله بودی، اون برات مداد رنگی خرید. تو هم، با رنگ کردن دیوارهای اتاق، ازش تشکر می کردی!

وقتی که 5 ساله بودی، اون لباس شیک به تنت کرد تا به مهد کودک بری. تو هم از عمد، خودت رو تو گودال آب بارون دیشب انداختی و ازش تشکر کردی!

وقتی که 6 ساله بودی، اون تو رو تا مدرسه ات همراهی می کرد. تو هم، با فریاد زدن: من نمی خوام برم! ازش تشکر می کردی …!

وقتی که 7 ساله بودی، اون برات یک توپ فوتبال خرید. تو هم، با شکستن پنجره همسایه کناری، ازش تشکر کردی!!!

 وقتی که 8 ساله بودی، اون برات توی پارک بستنی خرید. تو هم، با چکوندن (بستنی) به تمام لباسهات، ازش تشکر کردی!

وقتی که 9 ساله بودی، اون هزینه کلاس شنای  تو رو پرداخت. تو هم، بدون زحمت دادن به خودت برای یاد گیری شنا، فقط آب بازی کردی و ازش تشکر کردی!

وقتی که 10 ساله بودی، اون تمام روز رو رانندگی کرد تا تو رو از تمرین فوتبال به کلاس ژیمناستیک و از اونجا به جشن تولد دوستات، ببره تو هم با بیرون پریدن از ماشین، بدون اینکه حتی پشت سرت رو هم نگاه کنی، ازش تشکر کردی!

وقتی که 11 ساله بودی،اون،  تو و دوستت رو برای تفریح به پارک برد. تو هم، ازش تشکر کردی: ازش خواستی که رو یه نیمکت دیگه بشینه!

وقتی که 12 ساله بودی، اون دلسوزانه تو رواز تماشای بعضی برنامه های تلویزیونی برحذرداشت. تو هم، ازش تشکر کردی: صبر کردی تا از خونه بیرون بره و بعد یک دلِ سیر …

وقتی که 13 ساله بودی،  اون بهت پیشنهاد داد که موهاتو اصلاح کنی. تو هم، ازش تشکر کردی، با گفتن این جمله که: شما اصلاً سلیقه ندارین!

وقتی که 14 ساله بودی، اون، هزینه کلاس زبان تابستانی تو رو پرداخت کرد. تو هم، ازش تشکر کردی: با درس نخواندن و مردود شدن !!!

وقتی که 15 ساله بودی،  اون از سر کار برمی گشت و می خواست که تو رو در آغوش بگیره و ابراز محبت کنه تو هم، ازش تشکر کردی: با قفل کردن درب اتاقت!

وقتی که 16 ساله بودی، اون بهت رانندگی یاد داد تو هم، هر وقت که خواب بود ماشین رو یواشکی بر می داشتی و می رفتی؛ اینجوری ازش تشکر کردی!

وقتی که 17 ساله بودی، برات موبایل خرید تمام شب رو با تلفن بازی کردی بدون اینکه حتی سر سفره شام به چشماش نگاه کنی و، اینطوری ازش تشکر کردی.

وقتی که 18 ساله بودی… وقتی که 19 ساله بودی … وقتی که 20 ساله بودی … سپس مجری رو به میهمانان ادامه  می دهد: دوستان بیائید برای اینکه از نعمت هایمان غافل نشویم، نعمتهایی را که داریم بشناسیم و از بزرگترین تا کوچکترین نعمت را قدر بدانیم و شکر آن را به جا بیاوریم.

هر چند که نعمتهای خدا بسیار زیادند که در قرآن داریم:

وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَهَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا ۗ إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِیمٌ سوره نحل – آیه 18

اگر بخواهید نعمت های خدا را بشمارید، نمی توانید. به درستی که خداوند آمرزنده و مهربان است.

غرفه چهارم نمایشگاه شکر و سپاسگزاری – مسابقه 

تعداد نیروی مورد نیاز: به تناسب میهمانان و نوع مسابقه 3 نفر یا بیشتر

پیام کلی غرفه: با توجه به نوع مسابقه شاید بتوانید موضوع مسابقه را به موضوع جشن ربط بدهید. ولی ابتکارش با شماست! فکر کنید…

وسایل مورد نیاز غرفه: به تناسب نوع مسابقه خواهد بود

نکات خاص غرفه: بهتر است در این غرفه پذیرایی مختصری هم به عنوان رفع خستگی انجام شود و حتما از گروه برنده با اهدای جایزه در همین غرفه تقدیر شود. بهتر است به همه میهمانان هدیه ای داده شود (هدیه پایانی کتاب یا سی دی را به جای غرفه آخر، بهتر است در این غرفه بدهیم) ولی به گروه برنده هدیه ی ویژه ای اعطا شود. (فضای این غرفه حتما باید با پخش یک سرود غدیری هیجانی باشد و مجری ها گروهها را تشویق کنند)

شرح غرفه – این غرفه به چند صورت پیشنهادی می تواند اجرا شود

مسابقه پیشنهادی 1: در این غرفه 10نفر میهمان را به 5 گروه دو نفری تقسیم می کنیم. 5 نفر کنار دیوار قرار می گیرند و 5 نفر دیگر روبروی هم می ایستند. بالای سر هر کدام از اشخاص حلقه بسکتبال قرار می گیرد و اشخاص هر گروه که مقابل هم ایستاده اند هر کدام 5 یا 10 پرتاب انجام می دهند.

(خوبی اش این است که چنانچه توپ به داخل حلقه بیفتد، پس از عبور از حلقه روی سر طرف مقابل می افتد!) گروهی برنده خواهد بود که بیشتری پرتاب صحیح را داشته باشد. باید حتما خوب نظارت کنید که اختلاف بین گروهها ایجاد نشود. بهتر است رنگ توپ ها متفاوت باشند.

مسابقه پیشنهادی 2: خوردن چیپس از درون پاکت آن با دست های بسته!

مسابقه پیشنهادی 3: ماست خوری با تزئین فلفل!

مسابقه پیشنهادی 4: در صورت وجود امکانات کامپیوتری می توان از مسابقات پاور پوینت و … اسفاده نمود.

مسابقه پیشنهادی 5: پرتاب دارت و یا تیراندازی!

مسابقه پیشنهادی 6: زحمت شما! با بچه های کلاس فکر کنید و اجرا کنید.

غرفه پنجم نمایشگاه شکر و سپاسگزاری – بالاترین تشکر از بالاترین نعمت 

تعداد نیروی مورد نیاز: 1 نفر مجری شیک و باکلاس غرفه

پیام کلی غرفه: شناساندن نعمت بزرگ ولایت امیرالمومنین و اهل بیت معصومین (علیهم السلام) تا امام عصر علیه السلام

وسایل مورد نیاز غرفه: شومیز و نوشته های متن منتخب قرآن و خطابه غدیر و روایت امیرالمومنین علیه السلام

نکات خاص غرفه : مطالب این غرفه گل سرسبد جشن است .مجری باید بسیار توانا و شیک باشد و بر مطالبش مسلط باشد. برای تزئین غرفه می توان احادیث موجود در (شرح غرفه) را بزرگ روی شومیز نوشت و به دیوار نصب کرد.مجری هنگام بیان مطالبش به این نوشته ها اشاره می کند.

شرح غرفه – مجری به میهمانان خوش آمد و خسته نباشید می گوید و چند نکته را یادآوری می کند

همان طور که می دانیم هر چقدر نعمتی بزرگتر باشد ،شکرگزاری آن هم اهمیت بیشتری پیدا می کند. چطور می توانیم بزرگترین نعمت را شناسایی کنیم؟ (به اقتضای زمان و حال و هوای میهمانان می توان از 2 یا 3 نفر از میهمانان این سوال را پرسید و در غیر این صورت خود مجری پاسخ را بیان می کند) بدیهی است بزرگترین نعمت را باید از کسی بپرسیم که نعمتها را به ما عطا می کند.

قرآن را که باز کنیم می بینیم که در سوره ی مبارکه ی مائده آیه 3 آمده است:

الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا. سوره مائده / 3

امروز برای شما دین تان را کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین شما قرار دادم. اگر به کتب تفسیر مراجعه کنیم می بینیم که این آیه در زمانی نازل شده است که پیامبر اکرم در روز عید غدیر با خواندن خطبه ای طولانی، ولایت امیرالمومنین و یکایک معصومین را تا امام زمان (علیه السلام) برای مردم اعلان نموده اند و پس از این معرفی، این آیه نازل شده است.

پس می بینیم بالاترین نعمتی که خداوند در قرآن نام می برد و آن را تمام و کامل کننده ی سایر نعمت هایش می داند: نعمت بزرگ = ولایت امیرالمومنین و اهل بیت معصومین (علیهم السلام) تا امام عصر علیه السلام است.

در روایتی در کتاب اصول کافی ج 1 صفحه 199 داریم: قاسم بن علا از عبدالعزیزبن مسلم نقل می کند که: با امام رضا علیه السلام در شهر مرو بودیم. یک روز جمعه، در مسجد جامع چند نفری دور هم نشسته بودیم و از مساله امامت و اختلاف نظرهای زیاد مردم در این رابطه صحبت می کردیم.

سپس من نزد امام رضا (علیه السلام) رفتم و اختلافات مردم در مساله امامت را به ایشان عرضه داشتم. حضرت تبسمی کرده و سپس فرمودند: ای عبدالعزیز! این مردم، جهالت و نادانی کردند و دچار فریب و نیرنگ شدند (که از امامان پیروی نکردند)… سپس حضرت رضا (علیه السلام)  آیه: الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ…. را تلاوت کرده و فرمودند: (امر امامت تمام کننده دین است و پیامبر از دنیا نرفت تا اینکه (با معرفی امامان پس از خودش) همه ی مسائل دین را برایشان روشن ساخت و راه حق را برایشان مشخص فرمود و علی (علیه السلام) را به عنوان نشانه (عَلَم) و امام پس از خود مشخص فرمود و با اینکار هرچیزی را که مردم به آن احتیاج خواهند داشت.

بیان فرمود …… به راستی امامت قدر و منزلت بالایی دارد، امامت کاری بس عظیم است، امامت جایگاه رفیعی دارد، امامت کرانه ای محکم و استوار دارد، امامت عمقی وسیع تر از آن دارد که مردم با عقل خود، بدان برسند و یا با رای و نظر خود آن را درک کنند و یا به انتخاب خود امامی را منصوب کنند …

(…وَ أَمْرُ الْإِمَامَهِ مِنْ تَمَامِ الدِّینِ وَ لَمْ یَمْضِ ص حَتَّى بَیَّنَ لِأُمَّتِهِ مَعَالِمَ دِینِهِمْ وَ أَوْضَحَ لَهُمْ سَبِیلَهُمْ وَ تَرَکَهُمْ عَلَى قَصْدِ سَبِیلِ الْحَقِّ وَ أَقَامَ لَهُمْ عَلِیّاً ع عَلَماً وَ إِمَاماً وَ مَا تَرَکَ لَهُمْ شَیْئاً یَحْتَاجُ إِلَیْهِ الْأُمَّهُ إِلَّا بَیَّنَهُ فَمَنْ زَعَمَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ یُکْمِلْ دِینَهُ فَقَدْ رَدَّ کِتَابَ اللَّهِ وَ مَنْ رَدَّ کِتَابَ اللَّهِ فَهُوَ کَافِرٌ بِهِ هَلْ یَعْرِفُونَ قَدْرَ الْإِمَامَهِ وَ مَحَلَّهَا مِنَ الْأُمَّهِ فَیَجُوزَ فِیهَا اخْتِیَارُهُمْ إِنَّ الْإِمَامَهَ أَجَلُّ قَدْراً وَ أَعْظَمُ شَأْناً وَ أَعْلَى مَکَاناً وَ أَمْنَعُ جَانِباً وَ أَبْعَدُ غَوْراً مِنْ أَنْ یَبْلُغَهَا النَّاسُ بِعُقُولِهِمْ أَوْ یَنَالُوهَا بِآرَائِهِمْ أَوْ یُقِیمُوا إِمَاماً بِاخْتِیَارِهِمْ … )

پس باید در مقابل بزرگترین نعمت (ولایت امیرالمومنین و اهل بیت معصومین (علیهم السلام)) بالاترین شکر را به جای آوریم. به نظر شما بالاترین شکر نسبت به نعمت ولایت چیست؟ چگونه قدردان این نعمت بزرگ باشیم؟

در خود خطابه ی غدیر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلى‏ یَوْمِ الْقِیامَهِ.  (پس باید (امرامامت) را حاضران به غائبان و پدران به فرزندان، تا روز قیامت برسانند و تبلیغ کنند)

کلمه ی فَلْیُبَلِّغِ که به صورت فعل امر آورده شده است، تکلیف را برای ما مشخص می کند که برای شکر و سپاسگزاری از این نعمت عظیم باید آن را تبلیغ کنیم.

– از طرفی خدای مهربان طوری پیش بینی فرموده است که با تبلیغ ولایت ائمه معصومین (علیهم السلام) و با انجام این شکر ، نعمتهایمان را افزون می فرماید و ثواب (امر به معروف و نهی از منکر) را به ما عطا می فرماید.

در همان خطبه غدیر می خوانیم:

أَلاوَإِنَّ رَأْسَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ أَنْ تَنْتَهُوا إِلى قَوْلى وَتُبَلِّغُوهُ مَنْ لَمْ یَحْضُرْ وَ تَأْمُروُهُ بِقَبُولِهِ عَنِّى وَتَنْهَوْهُ عَنْ مُخالَفَتِهِ، فَإِنَّهُ أَمْرٌ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَمِنِّى… خطبه غدیر

بدانید که بالاترین امر به معروف آن است که سخن مرا (درباره ولایت ائمه) بفهمید و آنرا به کسانی که حاضر نیستند برسانید و تبلیغ کنید و آنها را از طرف من به قبولش امر کنید و از مخالفت با آن نهی نمایید، چرا که این دستوری از جانب خداوند عزوجل و از نزد من است …

حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند:

الاَمرُ بِالمَعرُوفِ اَفضَلُ اَعمالِ الخَلق. غرر الحکم و درر الکلم، صفحه 110

(با فضیلت ترین اعمال خلق، امر به معروف کردن است) پس شکر نعمت ولایت = تبلیغ این نعمت = بالاترین امر به معروف = کسب با فضیلت ترین اعمال = زیاد شدن نعمتها = …

حال برای تبلیغ باید خودمان را تجهیز کنیم… مجری از میهمانان تشکر می کند و دعوت می کند به غرفه بعدی بروند…

غرفه ششم نمایشگاه شکر و سپاسگزاری (آخر) – خودمان را مسلح کنیم! 

تعداد نیروی مورد نیاز: 1 نفر مجری غرفه

پیام کلی غرفه: (ارائه راهکارهای بالاترین تشکر از بالاترین نعمت) چگونه در زندگی با وارث غدیر ، امام‌زمان علیه السلام انس بگیریم؟

وسایل مورد نیاز غرفه: (این غرفه باید با نشاط و بسیار زیبا باشد).

نکات خاص غرفه : مجری باید حس و حال توسل به وارث غدیر داشته باشد و دعای فرج را واقعا به نیت شکرگزاری این نعمت بخواند تا در مخاطبین هم موثر واقع شود.این غرفه چون آخرین غرفه است باید با گل و … به بهترین نحو ممکن تزئین شده باشد.استفاده از آب نما هم مناسب خواهد بود.

مجری از حضار تشکر می‌ کند و غرفه‌ ها را از روی تیتر آنها که به ترتیب به دیوار نصب شده است، تیتر وار مرور می‌کند:

  1. غرفه اول: چرا تشکر؟
  2. غرفه دوم:فایده ی شکر
  3. غرفه سوم: خودت شاخه زیر پایت را قطع کن!
  4. غرفه چهارم: مسابقه
  5. غرفه پنجم: بالاترین تشکر از بالاترین نعمت 
  6. غرفه ششم: خودمان را مسلح کنیم!

مجری این گونه ادامه می دهد: هنگامی که شیطان از درگاه خدا رانده شد، تصمیم گرفت که بندگان خدا را گمراه کند و به خداوند گفت:

… لَأَقْعُدَنَ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقِیمَ – ثُمَّ لَآتِیَنَّهُمْ مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَیْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَکْثَرَهُمْ شاکِرِین سوره اعراف آیات 16 و 17

بندگانت را از صراط مستقیم گمراه می کنم و از پیش رو و پشت سر و طرف چپ و راست به سراغشان می روم و آنها را گمراه می کنم و کاری خواهم کرد که اکثر آنها شکرگزار نباشند!

حال که می دانیم بنا به فرموده ی اهل بیت، صراط مستقیم، امیرالمومنین و ائمه معصومین علیهم السلام هستند و شیطان (همان دشمن قسم خورده ی ما) عزمش را جزم نموده که ما را از شکر نعمت ولایت بازدارد، بیائید تصمیم بگیریم خودمان را در برابر شیطان مسلح کنیم و هر کدام از ما در هر حدی که می توانیم، ولایت امیرالمومنین و ائمه معصومین علیهم السلام را تبلیغ کنیم. که اینکار به تمرین نیاز دارد.

راستی آیا توجه کرده ایم که چه کسی ما را به این جشن دعوت کرده است؟ (اگر افکت یا آوای متناسبی آهسته پخش شود، بسیار مناسب است) آیا حواسمان هست که امروز با نظر عنایت جانشین امیرالمومنین، یعنی همان پدر مهربانمان، امام زمان علیه السلام در این جشن حضور پیدا کرده ایم؟

همان کسی که در خطابه غدیر، حدود 20 جمله از فرمایشات پیامبر، بشارت آمدنش را می داد؟ آیا باور داریم که اگر امام زمان عنایت نمی کردند ما الان اینجا نبودیم. چقدر با این پدر مهربان انس گرفته ایم. چقدر از خوبی هایش تشکر کرده ایم؟ چقدر او را دوست داریم؟ چقدر از شبانه روزمان را به او اختصاص می دهیم …

ولی او کسی است که ما را دوست دارد. به یاد ماست و برایمان دعا می کند… بیائید از امروز سعی کنیم بیشتر به یادش باشیم و نعمت وجود او را به خودمان یادآوری کنیم. بیائید امروز همه با هم از او تشکر کنیم. بیائید دعای فرج را به  نیت تشکر از او بخوانیم و برای ظهورش دعا کنیم.

(مجری دستانش را بالا می آورد و شروع به خواندن دعا می کند).

اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن …

پس از ذکر صلوات، برگه ی راهکارهای تبلیغ نام امیرالمومنین و ائمه علیهم السلام به میهمانان داده می شود و از آنها بابت حضورشان در جشن و توجه به برنامه ها تشکر می گردد (در صورت وجود وقت و با لحاظ حال و حوصله مخاطبین، مجری می تواند مطالب برگه را یک بار مرور کند)

مطالب برگه

و در هر روز دقایقی را به صحبت با او اختصاص دهیم و …

16 نکته مهم  جانبی جشن غرفه ای به اطلاع مجریان محترم می رسد:

  1. حتما از واژه ی جشن استفاده کنید زیرا اگر واژه ی نمایشگاه را به کار ببرید ممکن است میهمانان به موقع در برنامه حاضر نشوند و با خود بگویند فقط چند دقیقه می رویم و سری می زنیم و برمی گردیم.
  2. حتی الامکان نمایشگاه کتاب هم داشته باشید تا چنانچه ازدحام میهمانان وجود داشت در مدت زمان معطل شدنشان بتوانند از نمایشگاه بهره ببرند.
  3. قرار گرفتن غدیر در ایام مدرسه و تحصیل هیچ مانعی برای فعالیت نخواهد بود. انجام این جشن غرفه ای بسیار بسیار ساده، راحت و روان خواهد بود. فقط مجریان غرفه ها باید متنشان را چند بار مرور کنند تاکاملا مسلط شوند.
  4. بهتر است پذیرایی اولیه قبل از ورود به غرفه اول در حیاط یا … در قالب شربت و شیرینی انجام شود و پذیرایی میانی برای رفع خستگی در غرفه مسابقه انجام پذیرد. وجود آبمعدنی در غرفه مسابقه ضروری است.
  5. با توجه به نوع مطالبی که برای این جشن در نظر گرفته شده، مخاطب آن (میهمانان) عموم می باشند و همه ی سنین را در بر می گیرد.حتی در غرفه مسابقه، به بزرگترها هم اجازه دهید کودکِ درون خود را شکوفا کنند!
  6. راهکارها را با توجه به سن میهمانانتان می توانید تغییر دهید ولی لزوما بهتر است به عنوان یادمان جشن غدیر، به صورت مکتوب روی یک برگ A4 تکثیر و به همراه یک کتاب یا cd به آنها هدیه دهید.
  7. نحوه دعوت بدین صورت است که باید ساعت دعوت روی کارتها متفاوت باشد. مثلا اگر میهمانان را 100 نفر فرض کنیم و زمان هر غرفه را حداقل 15دقیقه (و زمان کل جشن را 75 تا 90 دقیقه) در نظر بگیریم و ساعت جشن را از 17 تا 21 شب پیش بینی کنیم،4 ساعت زمان داریم که از 100 نفر پذیرایی کنیم که در حقیقت میهمانان ما 10 گروه 10 نفره هستند.
  8. حال می بایست 20 نفر را برای ساعت 17 دعوت کنیم، 20 نفر بعدی را ساعت 30/17 دعوت می کنیم و 20نفر بعدی ساعت 18 و … به همین ترتیب 20نفر آخر را ساعت 19 دعوت می کنیم که نهایتا آخرین گروه که ساعت 19 وارد جشن می شوند حداکثر ساعت 45/20 از جشن خارج می شوند .چون معمولا احتمال تاخیر ورود در میهمانان زیاد است دعوت را 20 نفره پیش بینی می کنیم تا 10 نفر راس ساعت.
  9. حتما حاضر باشند.میهمانان بهتر است 10نفره وارد هر غرفه شوند ولی تعداد صندلی های هر غرفه را 12 نفر پیش بینی کنید تا در صورت ازدحام بتوانید 12نفره به داخل بفرستید.
  10. بر روی کارت دعوت به آنان موکدا توصیه می شود مجریان جشن، توسلی به ساحت مقدس ولی دوران، امام زمان علیه السلام داشته باشند و جشن را به او بسپارند.
  11. تفکیک بین غرفه ها به راحتی با پا.
  12. حضور راس ساعت مقرر تاکید کنید.
  13. یک نفر می بایست حتمابه عنوان مدیر جشن انتخاب شود و هماهنگی بین غرفه ها را انجام دهد و زمان هر غرفه را پیش بینی کند و در نظر بگیرد و در صورت لزوم از مجری غرفه با اشاره درخواست کند که صحبتش را کوتاه کند. ممکن است بنا به تشخیص شما زمان غرفه ها تقلیل یابد و حداکثر 100 دقیقه شود.
  14. قبل از شروع جشن و حضور میهمان.
  15. گرچه و … امکان پذیر است. فقط بهتر است غرفه مسابقه و غرفه آخر در فضای مناسب تری پیش بینی گردد.
  16. وقتی که گروه اول وارد غرفه سوم شدند، گروه دوم را می توان به غرفه اول دعوت کرد…

مجددا تاکید می شود انجام این جشن با درایت شما دوستان گرامی و با ایجاد تنوع و سلیقه در غرفه ها، بسیار آسان، جذاب و انشاالله موثر خواهد بود و با حداقل امکانات انجام می پذیرد.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا