نمایشگاه بزرگ غدیر و بیعت – نمایشگاه غرفه ای غدیر

نمایشگاه بزرگ غدیر و بیعت (طرح نمایشگاه غدیر)

نمایشگاه بزرگ غدیر و بیعت شامل شش غرفه به شرح زیر می باشد:

  1. غرفه تجمع و پذیرایی
  2. غرفه شرح واقعه غدیر
  3. غرفه دوستان و دشمنان غدیر
  4. غرفه خطبه غدیر و بیعت
  5. غرفه آداب، سنت ها، شعر و شعائر
  6. غرفه نمایشگاه کتاب و لوازم تزئینی
  7. غرفه کودکان و نوجوانان

نمایشگاه بزرگ غدیر و بیعت غرفه 1 – تجمع و پذیرایی

این غرفه به منظور تجمع میهمانان و پذیرایی اولیه شامل چای و بیسکویت و توجیه میهمانان نسبت به برنامه هایی که ارائه خواهد شد و توضیح و تذکر نکات لازم برای بهره مندی بهتر از امکانات فراهم آمده در نمایشگاه می باشد.

هم چنین در همین غرفه، به میهمانان توضیح داده می شود که جهت کودکان و نوجوانان، غرفه ای مستقل در نظر گرفته شده که با انواع برنامه های سرگرم کننده (متناسب با غدیر) و پذیرایی های متناسب این مکان فراهم گردیده تا کودکان ضمن استفاده از آن غرفه، مزاحم بهره مندی اولیا خود نبوده باشند.

اولیاء همزمان با بازدید آخرین غرفه کودکان خود را تحویل گرفته و آخرین غرفه را همراه با کودکان خود مورد بازدید قرار می دهند.

  1. این غرفه دارای صندلی بوده و میهمانان نشسته بر صندلی، مورد پذیرایی قرار می گیرند.
  2. ساعت های این غرفه : صبح ها 30 :9 – 9 ، 30 :10 – 10 ، 30 :11 – 11 ، 12 جمعا” هفت نوبت/ بعد از ظهر ها 30 :17 – 17 ، 30 :18 – 18، 30 :19 – 19، 20 جمعا” هفت نوبت
  3. مجریان و خدمت گذاران این غرفه 4 نفر می باشند.
  4. فضای این غرفه حد اقل 30 متر مربع می باشد.

غرفه نخست – شاد باش  کد: 111

خرد را یافتم گفتم علی کیست
علی ویران نشین و ارض پیماست
نه لوح و نه سپهر و نه قلم بود
علی سری مگو در علم معبود
همه در هر زمان وصفش شنیدند
چه گویم تا نریزد آبرویم
قلم لرزان، زبان الکن، سخن سخت
علی هم حق بود، هم محور حق
چو چشم و صورت و دست خدا اوست
بگفتا آنکه وصفش حد کس نیست
ازین پایین تر وران نیز بالاست
علی پیش  خدا پیش از عدم بود
علی نوری که پیش از نور هم بود
نمی دانند ورا کی آفریدند
تو خود گو کیستی تا من بگویم
تهی دستم، تهی دستم، تهی دستم
گواهی می دهد پیغمبر حق
پس هوالحیُّ هوالحقّ و هوالهوست

 ضمن عرض سلام و تبریک خدمت عزیزان و سرورانی که امروز به این مکان تشریف آوردید و باعث شدید توفیق خدمتگزاری به مهمانان آقا امیرالمؤمنین صلوات الله و سلامه علیه نصیب ما شود.

در خدمت شما عزیزان هستیم در این مکانی که به مناسبت عید الله اکبر، عید سعید غدیر خم به همت عده ای از عزیزان و همکاران در طی ماه های متوالی زحمت شبانه روزی آماده گردیده است. ان شاء الله بتوانیم در پایان بازدید غرفه های شش گانه، به هدف و منظورمان نائل شویم.

سعی می شود در این مجموعه ای که به مناسبت عید غدیر به پا شده پیرامون کلمه ی غدیر این واژه ی چهار حرفی صحبت شود. از معنی لغوی فارغ شویم پیرامون این مناسبت صحبت کنیم، غدیر، غدیرخم، عید غدیر چیست؟ چرا یوم الله شده؟ چرا از ایام الله است؟ مگر چه شرافت و چه قداستی دارد که یوم الله شده؟

یوم الله مقوله ای است که برای تقریب به ذهن می توان اینگونه مثال زد: زمانیکه مقوله ای برای انسان با ارزش باشد آن را به خود منسوب می کند. به عنوان نمونه این تعابیر در قرآن کریم وارد شده است: بیت الله، وجه الله، یدالله، ولی الله.

خداوند یک وجود نفیس و واجب الاطاعه ای را خلق کرده و او را ولی الله نامیده است. امروز هم یوم الله خوانده شده، خداوند خالق همه ی کائنات، این یک روز را گلچین کرده و برای خود برگزیده و آن را اختصاصاً به خود منسوب کرده است که روز امامت، امام اول ما، آقا امیرالمؤمنین علی علیه السلام است.

در طول برنامه با سیر تاریخی غدیر و نحوه برخورد ارباب تواریخ، قلم بدستان و کتب نویسان برجسته با این واقعه عظیم، آشنا خواهیم شد، و ادله ی موافقین و مخالفین این حقیقت را مورد بررسی قرار می دهیم.

در پایان این غرفه تقاضا داریم عزیزان به نکاتی چند عنایت فرمائید: قطعاً این روز بزرگ، این عید بزرگ الهی باید برای ما با سایر روزها متفاوت باشد، تفاوت در تمام شؤون که یکی از این شؤون، شؤون عبادی است. مانند: نماز و روزه و ادعیه ا ی که در این خصوص واردشده است.

یک وجه دیگر که در زندگی عادی و روزمره ی ما است: هدیه دادن، معطر کردن، اطعام کردن، لبخند زدن تا مسائل ریز رفتاریمان می باشد. که ان شاء الله عزیزان در غرفه ی آخر تشریف خواهند برد و از مکانی که برای پاسخگویی اساتید و استادان مجرب تعبیه شده، بهره خواهند برد.


نمایشگاه بزرگ غدیر و بیعت، غرفه 2 – شرح واقعه غدیر

در این غرفه شرح واقعه غدیر برای میهمانان گزارش می گردد. مجریان این غرفه با استفاده از تابلو ها و دکور های صحنه (اعم از نقاشی بر پرده، دکور صحنه های سه بعدی، دکور های مسطح، در صورت نیاز ماکت های برجسته و نصب شده بر دیوار) آنچه در سال دهم هجری اتفاق افتاد را گزارش می کنند.

شروع گزارش از اعلان حجه الوداع به تمامی سرزمین های اسلامی و مسلمانان، شروع حرکت پیامبر صلی الله علیه و آله و سایر مسلمانان به سوی مکه، گزارش مختصری از اعمال و مناسک تعلیم شده به مسلمانان، اعلان حرکت به سوی محل غدیر.

توقف پیامبر صلی الله علیه و آله در محل غدیر خم، گزارش آماده سازی و تجمع و نحوه خطابه (راجع به خود خطبه غدیر در این غرفه هیچ مطلبی عنوان نمی شود) نحوه های اخذ بیعت ( شفاهی – عملی) و عکس العمل اصحاب و مسلمانان و منافقین مطالبی عرضه خواهد شد.

  1. طول زمانی این غرفه حداکثر 20 دقیقه است.
  2. نحوه بازدید این غرفه به صورت ایستاده و نگاه کردن به تابلو ها و دکور های صحنه و ماکت و شنیدن مجریان خواهد بود.
  3. پذیرایی این غرفه یک بسته شامل (پسته، بادام، بادام زمینی)
  4. مجریان و خدمت گذاران این غرفه جمعا 3 نفر هستند.
  5. فضای مورد نیاز این غرفه برای پذیرایی 40 نفر، حد اقل 40 متر مربع می باشد (ترجیحا مستطیل شکل باشد.)

غرفه دوم: بازگویه (کد 112)

با عرض سلام خدمت یکایک میهمانان و عرض تبریک به مناسبت این دو عید بزرگ، عید سعید قربان و عید غدیر خم. عزیزان دکوری را که ملاحظه می فرمایید تمثیلی از منطقه ی غدیر است. غدیری که یکی از بزرگترین رویدادهای تاریخ اسلام در آن به وقوع پیوسته است.

در عربستان غدیرهای زیادی وجود دارد. معمولاً پس از پایان فصل بارندگی آب ناشی از سیلاب ها، به سمت دریای سرخ می رود در گودی های زمین آب جمع می شود و تولید آبگیرهایی را می کند که به آنها غدیر می گویند.

نام هر غدیر مشتق از منطقه ای است که آن آبگیر در آنجا واقع است غدیر خم به خاطر نزدیکی به سه راه خم، به غدیر خم معروف گشت، نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله در آخرین سال عمرشان به همراه بیش از 120 هزار نفر از مسلمانها به این منطقه تشریف آوردند و یکی از بزرگترین احکام را بیان فرمودند. رسول خدا در 18 ذی الحجه ی سال دهم هجری قمری به این منطقه رسیدند.

پس از خواندن نماز ظهر، دستور فرمودند بعضی از اصحاب که عمار، سلمان، ابوذر و مقداد رحمه الله علیهم اجمعین بودند زیر درختان را مسطح کرده سنگها و خار و خاشاک را جمع کنند و برروی درختانی که آنجا بودند سایبانی نصب کنند؛ که رسول خدا بتوانند زیر آن بایستند و برای مسلمین سخنرانی کنند.

سپس دستور فرمودند با جهاز شتران و وسایلی که حجاج همراه آورده بودند یک سکو و منبر بلندی را تهیه کنند و به چند نفر هم فرمودند: در فواصل مختلف بایستند و بیانات مبارک ایشان را جهت جمعیت تکرار کنند؛ چون جمعیت زیاد بود و رسول خدا می خواستند که بیاناتشان را همه بشنوند و همه متوجه فرمایشات آن حضرت بشوند.

بعد از قرار گرفتن بر روی منبر به امیرالمؤمنین علیه السلام دستور فرمودند: تا در سمت راستشان بایستند. سپس آن حضرت خطابه ای را آغاز کردند که بیش از یک ساعت بطول انجامید و به نام خطبه ی غدیر معروف و مشهور گشت.

در کتب روایی شیعی و بعضی از کتب برادران اهل تسنن موجود است، همکاران من سعی کردند فرازهایی از این خطبه را در غرفه های بعد جهت رؤیت عزیزان فراهم کنند.

قسمتی از خطبه غدیر

رسول خدا پس از حمد وثنای خداوند، از مسلمین حاضر در  آنجا، اقرار گرفتند. ایشان فرمودند: آیا شهادت می دهید که من رسول و فرستاده ی خداوند هستم؟ آنها عرض کردند بلی. ایشان فرمودند: آیا شهادت می دهید به اینکه من ولی و سرپرست و صاحب اختیار هر مؤمن و مؤمنه ای هستم؟ ایشان عرض کردند: بلی.

سپس رسول خدا، دست امیرالمؤمنین علیه السلام را بلند کردند و فرمودند: مَن کُنتُ مَولاه فهذا علیٌ مولاه. یا ایهاالناس! ای مردم بدانید که هرکس که من مولا و و سرپرست او هستم، این علی، مولا و سرپرست اوست.

سپس دعا فرمودند: اللّهم وال من والاه خدایا دوست بدار هر کس که علی بن ابیطالب را دوست دارد وَ عادِ من عاداهُ دشمن بدار هر کس که با او دشمنی می کند. وَ انصُر مَن نَصَرَه، یاری کن هر کس که او را یاری می کند و دشمنی کن با هر کس که به او دشمنی می کند.

رسول خدا پس از بیان ولایت امیرالمومنین علیه السلام_فرمودند: که یا ایهاالناس! ای مردم من شما را شاهد می گیرم که این امر مهم خداوند یعنی ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام را به شما ابلاغ کردم بعد فرمودند: که در روز قیامت از همه ی شما در رابطه با ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام سؤال می شود.

درست است که ما از لحاظ زمانی حدود 1400 سال با افرادی که در غدیر بودند (غدیریون) فاصله ی زمان داریم؛ اما همانطور که ملاحظه می فرمایید ما در عالم مجاز در کنار اینها قرار داریم و در روز قیامت از ما هم نسبت به ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام سؤال می شود.

رسول خدا فرمودند: بر هر مسلمانی که اینجا است واجب است که نزد امیرالمؤمنین برود و با آن حضرت بطور رسمی بیعت کند و بر شما واجب است که به شهرهای خودتان بروید و ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام را در شهرهای خودتان تبلیغ کنید.

بر هر پدری تا روز قیامت واجب است که نسل به نسل ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام را به فرزندان خودش منتقل کند و خداوند در روز قیامت از همه ی نسل های مسلمین سؤال می کند که با ولایت علی بن ابیطالب چه کردید؟ آیا ولایت علی بن ابیطالب را رساندید؟

آیا شامل دعای پیامبر شدید که خدایا هر کس که علی بن ابیطالب رایاری می کند یاری کن. حالا ما، تاریخ آخرین حج پیامبر را ورق بزنیم و ببینیم در آخرین روزهای عمر آن حضرت، در حجی که انجام دادند و بعدها به حجه الوداع معروف شد، چه اتفاقات مهمی، روی داد.

صحبت های مجری دوم

«بسم الله الرحمن الرحیم» سال دهم هجری، سالی بود که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: که ما امسال حج واجب به عمل خواهیم آورد. تا قبل از سال دهم هجری، حج واجب انجام نشده بود وفقط پیامبر دو بار حج عمره انجام داده بودند.

علاوه بر آن، حضرت فرمودند که امسال حجه الوداع است. یعنی سال آخر عمر من است و این حج، حج آخری است که انجام خواهد شد.

خوب طرح این مسئله که امسال حجه الوداع است مردم را برانگیخت، حالا که سال آخر عمر پیامبر است و سال دیگر پیامبر را نخواهیم داشت پس همه ی نیروهایمان را بسیج کنیم و خودمان همه ی مطالب را از پیامبر یاد بگیریم و تا پیامبر را داریم از ایشان فیض ببریم.

به همین خاطر افراد زیادی جمع شدند، 70 هزار نفر در مدینه و اطراف آن جمع شدند و تعدادی حدود 50 هزار نفر در راه به حضرت پیوستند. از طرف دیگر در این تابلو که مشاهده می کنید، در اینجا نقشه ی عربستان است، اینجا دریای سرخ است، اینجا یمن است، اینجا جده است، مکه تقریباً اینجا واقع می شود، مدینه این بالا، پیامبر از این بالا به سمت مدینه حرکت کردند.

حضرت علی علیه السلام در همان موقع، از طرف پیامبر برای تبلیغ دین و جمع آوری زکات به یمن رفته بودند. پیامبر اکرم به ایشان فرمودند که شما هم از یمن، به مکه، بیایید.

ایشان هم با 12000 (دوازده هزار) نفر از مسلمین یمن و لشگری که با ایشان همراه بودند به سمت مکه حرکت کردند و نزدیک مکه، به پیامبر صلی الله علیه و آله ملحق شدند و همگی با هم تحت آموزش و نظارت پیامبر اکرم اعمال را انجام دادند.

در مرحله ی بعد که حج تمتع است (خواهش می کنم دوستان تشریف بیاورند و این تابلو را نگاه کنند). در روز نهم مسلمان ها به صحرای عرفات می آیند و در آنجا وقوف پیدا می کنند و در روز دهم به منا می روند. روز دهم پیامبر دو سخنرانی مهم در مسجد خیف و منا، ایراد فرمودند.

یک نکته ی بسیار مهم را حضرت در همین ایام در منا فرمودند: یا ایهاالناس انی تارک فیکم الثقلین. ای مردم من دو چیز سنگین، دو چیز بسیار گرانبها در بین شما به یادگار می گذارم َما اِن تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً، اگر به هر دوی اینها چنگ بزنید هرگز گمراه نخواهید شد.

آن دو چیست؟ کتاب الله و عترتی اهل بیتی، آن دو چیز گرانبها و سنگین و پر ارزش یکی کتاب خدا دوم عترت و اهل بیت من می باشند.

بعد می فرمایند:  لن بفترقا حتی یردا علیٌ الحوض، این دو از هم جدایی پذیر نیستند، همیشه با هم هستند و هر کس بخواهد هدایتش صد در صد باشد حتماً بایدبه هر دوی اینها را چنگ بزند، اگر یکی را بگیرد و یکی را رها کند قطعاً گمراه خواهد شد.

بنابراین با این فرمایش پیامبر که در کتب اهل تسنن هم این حدیث آمده، اگر کسی ادعا بکند که ما فقط قرآن را می گیریم و می شنویم و عمل می کنیم با اهل بیت و احادیث کاری نداریم آیا یک همچنین کسی از هدایت بهره ای خواهد داشت؟ بنابر فرمایش پیامبر، ابداً، هر لحظه در معرض سقوط است.

ولی اگر کسی بخواهد حتماً نجات پیدا کند بر او لازم است که با دو بال پرواز کند، به دو چیز سنگین و گرانبها تمسک داشته باشد:

ائمه علیهم السلام
قرآن

سخنرانی پیامبر، در اینجا و در مسجد منا، تمام شد. روز دوازدهم به مکه برگشتند. در مکه پیامبر اکرم به همه ی مسلمانان فرمودند: همگی به علی علیه السلام به عنوان، امیرالمؤمنین سلام کنید.

همه می گفتند: السلام علیک یا امیرالمؤمنین! خوب برای بعضی از افراد سخت بود که به امیرالمؤمنین سلام کنند. چرا؟ زیرا از قبل شنیده بودند که پیامبر می خواهد علی را به عنوان خلیفه معرفی کند. بارها در گذشته، پیامبر در اجتماعات کوچک، حضرت علی علیه السلام را به عنوان خلیفه معرفی کرده بودند.

ولی در یک اجتماع وسیع و در سطح مردم نبود، اینجا که مردم سلام دادند و آنجا که پیامبر این حدیث را فرمودند: انی تارکُ فیکم الثقلین، منافقین آمدند و دیدند حالا که حضرت علی قرار است خلیفه شود بیاییم با همدیگر پیمان نامه ای را بنویسیم و با یکدیگر عهد کنیم، یک نامه به نام صحیفه ی ملعوفه نوشتند که در قست خطبه ان شاء الله به عرض دوستان خواهد رسید.

در این نامه نوشتند که اگر پیامبر از دنیا رفت ما نگذاریم خلافت در خاندان او مستقر شود و این توطئه را از اینجا بطور رسمی شروع کردند؛ و مسایلی که بعداً اتفاق افتاد از اینجا  منشأ گرفت. که برای نگرانی از اینکه حضرت علی علیه السلام  خلیفه نشود دست به توطئه زدند.

بعد از روز سیزدهم که پیامبر فرمودند: به امیرالمؤمنین سلام بدهید، اینها آمدند سلام دادند. در روز چهاردهم ذی الحجه که هنوز عرق مردم از اعمال حج خشک نشده و حج به پایان نرسیده، پیامبر دستور دادند همه ی مردم به سمت غدیر خم حرکت کنند، هیچ کس جز معلولین نباید بماند، خوب برای بعضی ها سؤال بود، حالا که اعمال حجشان تمام شده می توانند به شهرشان بروند.

اما اهالی مکه که منزلشان در مکه است آنها چرا باید به صحرای غدیرخم بیایند؟ خوب معلوم بود که پیغام بسیار مهمی است که همه باید شرکت کنند. در همین ایام بود که این آیه نازل شد: «یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیک من ربک» ای پیامبر آنچه که از جانب خدا به تو نازل شد به مردم ابلاغ کن.

خوب آن چه پیغامی بود که خداوند به پیامبر، «فی علی یعنی فی الخلافه لعلی بن ابیطالب» نازل کرده بود؟ آن چیست که خداوند به پیامبر دستور فرموده: حتماً  به مردم برسان و ابلاغ کن؟ سوره ی مائده آیه 67. حالا ببینید اهمیت این آیه چه هست؟

اهمیت آیه این است که ای پیغمبر اگر تو بحث ولایت علی را به مردم نگویی چه اتفاقی می افتد؟ خداوند می فرماید: «ان لم تفعل فما بلغت رسالته» ای پیامبر اگر، خلافت علی را به مردم ابلاغ نکنی رسالتت را انجام نداده ای.

اهمیت ولایت از اینجا مشخص می شود که خداوند می فرماید: اگر تو ولایت را اعلام نکنی اصلاً رسالتت را انجام ندادی «و ان لم تفعل فما بلغت رسالته…» ای پیامبر اگر تو اعلام نکنی که جانشینت کیست رسالتت را انجام ندادی.

یعنی 23 سال زحمت کشیدی، خون دل خوردی همه اش بر باد فنا می رود. پیامبر نگران منافقین بودند؛ نکند اینها توطئه ای کنند و در جامعه آشوب بر پا کنند. خداوند می فرماید: «واللهُ یعصمک من الناس» پیامبر، نگران نباش خدا تو را حفظ می کند.

با قدرت تمام علی را انتخاب کن، خداوند تو را حفظ خواهد کرد. خوب قافله به سمت غدیر حرکت کردند که برادران عزیزمان فرمودند بعد از اینکه علی علیه السلام به عنوان خلیفه رسماً انتخاب شدند، این آیه نازل شد: «الیوم اکملتُ لکم دینکم» الان که شما مسلمین با خلیفه ی پیغمبر بیعت کردید و او را به عنوان ولی و امام خود قبول کردید الان دین خدا کامل شد.

یعنی اگر کسی ادعا کند که من دیندارم، اما علی رهبرم نیست. آیا دینش بر طبق این آیه قرآن کامل است؟ دینتان ناقص بود اکنون که با علی بیعت کردید دینتان کامل شد. و «اتممت علیکم نعمتی» و نعمت را بر شما تمام کردم و «رضیت لکم الاسلام دینا.» اکنون که اسلام شما مزین به خلافت علی علیه السلام شده من راضی هستم.

اما اگر اسلامی داشته باشید که علی خلیفه اش نباشد من راضی نیستم. به این وسیله باز هم بر اهمیت ولایت علی علیه السلام تأکیدی شد. خوب در همین زمان بود که یک حادثه جالب دیگری اتفاق افتاد.

فردی به نام حارث خدری خدمت پیامبر آمد و سؤال کرد: یا رسول الله! اینکه شما می فرمایید علی خلیفه است از جانب خودتان می فرمایید یا از جانب خدا می فرمایید؟ پیامبر فرمودند: من اعلام کننده پیغام خداوند هستم، یعنی از جانب خودم چیزی نمی گویم.

حارث خدری دست به دعا بلند کرد: خدایا اگر علی را تو به عنوان خلیفه انتخاب کرده ای سنگی از آسمان بر من فرود بیاور و یا عذابی که مرا نابود کند. به محض اینکه حارث خدری اینگونه دعا کرد سنگی از آسمان بر سر او فرود آمد و بلافاصله او را هلاک کرد.

ماجرای حارث خدری

این آیه که اینجا ملاحظه می فرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم
سأل سائلّ بعذاب واقع سوره معارج

این شأن نزول در کتب اهل تسنن هم است. یک سائلی عذابی را از خداوند در خواست کرد. حارث خدری با اینکه مسلمان بود، اما ولایت امیرالمؤمنین را قبول نداشت، لفظ کافر برایش آمده.

«لیس له دافع» آن عذاب بر او واقع شد و هیچ کس هم نتوانست آن عذاب را دفع کند و به این وسیله و با این معجزه ی الهی ثابت شد همانطور که حارث از خدا خواسته بود که اگر علی را تو انتخاب کرده ای من را نابود کن و خداوند حارث را نابود کرد؛ پس بنابر این علی را چه کسی انتخاب کرده؟ خداوند.

به این وسیله با این معجزه مجدداً خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام از جانب خداوند ثابت شد و برای هیچ کس شک و تردیدی باقی نماند. منتها اینجا یک سؤالی مطرح می شود: علیرغم تمام معجزه و دستورات پیغمبر، بیعت و تمام محکم کاریها خیلی زود ورق برگشت.

بعد از 70 روز تمام سفارشات به باد فراموشی سپرده شد، چه اتفاقی افتاد این سؤالی است که انشاءالله دوستان در غرفه ی بعدی پاسخ خواهند داد.

نمایشگاه بزرگ غدیر و بیعت غرفه 3 – دوستان و دشمنان غدیر

این غرفه به معرفی و عملکرد دوستاران و موافقان غدیر و دشمنان و مخالفان آن (البته سعی و تمرکز، بیشتر بر دشمنان می باشد) در سه مقطع زمانی می پردازد.

  1. الف: همزمان با واقعه غدیر (سال های دهم و یازدهم و دوازدهم)
  2. ب: دوستان و دشمنان غدیر در طول تاریخ
  3. ج: دوستان و دشمنان امروزین غدیر

در بخش الف و ب: عمدتا مطالعات و تحقیقات تاریخی از منابع معتبر و مهم عامه با شیوه ای نوین که احساس و وجدان هر ناظر بی طرفی را از نا جوان مردی اعمال شده، بیزار و به سوی مظلوم غدیر هدایت می کند.

در بخش ج: سعی در معرفی دو دسته دشمنان امروزین غدیر یعنی وهابیت و روشنفکران شده است که نسبت به وهابیت معرفی یک دشمن مغرض اما نسبت به روشنفکران نوع برخورد، برخورد با یک دشمن جاهل و فریب خورده مورد نظر است.

  1. مدت زمان این غرفه نیز 20 دقیق است.
  2. امکانات لازم، تنه های شبکه ای و دوره های کتاب هایی است که در مطالب غرفه به آنها استناد شده است.
  3. در این غرفه نیز بازدید به صورت ایستاده است اما صندلی چرخان نیز برای میهمانان در نظر گرفته شده است.
  4. برای پذیرایی این غرفه یک عدد شکلات کاکائویی در نظر گرفته شده است.
  5. مجریان و خدمت گذاران این غرفه جمعا 3 نفر هستند.
  6. فضای مورد نیاز این غرفه حد اقل 40 متر مربع می باشد.

غرفه سوم: مهر و کین  (کد 113)

کلیپ مستند مهر و کین

در ابتدا کلیپ پخش می شود سپس مجری می آید و صحبت به این صورت آغاز می گردد: 1400سال پیش معاویه بن ابو سفیان در قصر خودش این جملات را به زبان می آورد. این سؤال برای هر کسی پیش می آید، چطور می شود یک نفر خلیفه ی مسلمانان باشد و هدفش خاموش کردن و پاک کردن نام بهترین مخلوق خدا، پیغمبر اکرم باشد؟

شاید علت اینکه معاویه و خلیفه ی مسلمانان به این صورت عمل می کردند برای همه سؤال برانگیز باشد! ولی اگر ما در تاریخ بررسی کنیم می بینیم این رفتاری که معاویه داشت در فرزند او یزید هم بوضوح قابل مشاهده بود.

یزید بن معاویه سه سال حکومت می کند، در این سه سالی که یزید بر مسند حکومت مسلمین می نشیند سه فاجعه ی بزرگ می آفریند: سال اول بزرگترین فاجعه ی عالم، بزرگترین مصیبت عالم، واقعه ی جانسوز کربلا، سال دوم حمله به بیت الله الحرام و آتش زدن خانه ی خدا و سال سوم کشتار جمعی از یاران و اصحاب پیغمبر (صلی الله علیه و آله).

چه شد که معاویه و یزیدهایی بر مسند خلافت مسلمین نشستند؟ آیا پیغمبر اکرم معرفی درستی انجام نداده بودند؟ آیا پیغمبر خلیفه ی بعد از خودشان را تعیین نکرده بودند؟ آیا مردم نمی دانستند بعد از پیغمبر خلیفه چه کسی است؟

که امثال معاویه و یزیدی که مخالفت با اسلام را به صورت علنی و صریح داشتند بر مسند حکومت اسلامی تکیه زدند؟ گوش کنید این صدایی را که می شنوید تمثیلی از صدای مسلمان ها در روز غدیر است. 120 هزار نفر مسلمان در غدیر جمع شدند و به امیرالمؤمنین خلافت را تبریک گفتند. (صدای کلیپ)

به استناد تاریخ، تمام مسلمانانی که در غدیر بودند به امیرالمؤمنین تبریک می گفتند. در تاریخ نقل شده که در میان مسلمانانی که به امیرالمؤمنین خلافت را تبریک گفتند خلیفه ی اول و دوم جزء اولین افرادی بودند که ولایت و خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام را تبریک گفتند: بَخٍّ بَخٍّ لَکَ یا بنَ ابی طالب. اصَبحت مَولای و مولی کل مؤمنٍ وَ مؤمنَه. مبارک باشد برتو یا علی، تو مولای هر مرد و زن مؤمنی شدی.

خلیفه ی اول و دوم و تمامی مسلمین، تمامی یاران و اصحاب پیامبر. ولی دوستان من همه می دانند بعد از پیغمبر، امیرالمؤمنین بر مسند خلافت ننشستند. چه اتفاقی در تاریخ می افتد؟ در حدود دو ماه بیشتر از واقعه ی غدیر نمی گذرد که همه غدیر را به فراموشی می سپارند و خلافت امیرالمؤمنین فراموش می شود.

( صدای کلیپ)

خلافت امیرالمؤمنین و غدیر مطرح شد و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بارها، این موضوع را مطرح کردند. امّا وقتی تاریخ را ورق می زنیم از همان ابتدا، تا به امروز که ما زندگی می کنیم دستهایی در بین بوده، شیطنتهایی در بین بود، که خلافت امیرالمؤمنین را غصب کند. چند نمونه را اشاره می کنیم که با فجایعی که در طول تاریخ به بار آوردند بیشتر آشنا شوید.

برای اینکه غدیر امیرالمؤمنین فراموش شود چه نامردی هایی که نکردند. در بین اهل سنت یک نفر به نام محمد بن جریر طبری به عنوان یکی از تاریخ نویسان و دانشمندان اهل سنت  مطرح است. جناب محمد بن جریر طبری کتاب های متعددی دارد،  کتاب تفسیر طبری و کتاب تاریخ طبری در این غرفه برای شما قابل رؤیت است.

آنقدر این شخص معروف است که تاریخ او را به فارسی ترجمه کردند و آنقدر ایشان مورد مراجعه قرار می گیرد که هر چند سال یکبار کتاب تجدید چاپ می شود. جناب طبری در نقل تاریخ، بسیار بسیار دقیق است. جلدی که در دست من است، جلد چهارم کتاب تاریخ طبری، ترجمه ی فارسی است، دوستان من اگر بعداً مراجعه کنند اینجا فهرست همین جلد کتاب قابل رؤیت است.

به فهرست کتاب که مراجعه می کنید می بینید که جناب طبری در نقل تاریخ خیلی دقت داشته، خیلی مو شکاف بوده است. طبری در تاریخ خود در باره ی پیامبر، استران پیامبر، شتران پیامبر، شتران شیری و غیر شیری را جدا می کند و اسماء هر کدام را نام می برد.

بزان پیامبر، شمشیر های پیغمبر خدا،  کمانها و نیزه ها، زره های پیغمبر، چندین صفحه از کتاب خودش را به اینها اختصاص می دهد.

خوب طبیعتاً یک همچنین شخصی که اینقدر در نقل تاریخ دقت نظر دارد باید بسیار محترم باشد. وقتی او به ماجرای غدیر می رسد،  وقتی که به حجه الوداع پیغمبر می رسد یا به عبارتی، اولین و آخرین حج پیغمبر خدا که پیامبر مدت زیادی از عمرشان را در آنجا بسر بردند و ماجرای غدیر و خلافت امیرالمؤمنین مطرح می شود ما توقع داریم فردی که اینقدر دقیق است.

چند جلد از کتابش را به غدیر و حجه الوداع اختصاص بدهد یا حداقل اگر چند جلد نگوییم یک جلد از کتابش را به این موضوع اختصاص بدهد ولی در کمال تعجب و نا باوری می بینیم که جناب طبری فقط یک صفحه از مجلدات کتاب خود را به غدیر اختصاص می دهد، که آن هم صفحه ی 1287 جلد چهارم فارسی می باشد.

فقط همین یک صفحه است که به غدیر و ماجرای خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام اشاره کرده است. آیا یادش رفته بود؟ آیا سهل انگاری صورت گرفته بود؟ چه شد وقتی به غدیر رسید به او فراموشی دست داد؟! قطعاً فراموشی نبوده است، از این نمونه بسیار موجود است.

یک نمونه ی دیگر را خدمتتان عرض می کنم که عمدی بودن این کار روشن گردد. اینکه هدف از این کار، حذف نام امیرالمؤمنین علیه السلام از صفحه تاریخ بوده است، و اینکه حضرت به عنوان خلیفه مسلمانان مطرح نشوند.

امیرالمؤمنین خلیفه ی مسلمانان است زمانیکه جناب طبری در تفسیر خودش ماجرای یوم الدار را مطرح می کند؛ (همانطور که همه می دانند یوم الدار روزی است که پیامبر جمعی از اقوام و خویشان خود را به منزل دعوت می کنند و در این روز، دعوت خود را برای خویشانشان علنی می کنند.

آنها را اطعام نموده و می فرمایند: هر کس مرا پشتیبانی نماید برادر، جانشین و خلیفه ی بعد از من است و در این زمان تنها امیرالمؤمنین علیه السلام که نو جوان 13 ساله ای بودند پاسخ می دهند و از ایشان حمایت می نمایند. و آنجا پیامبر می فرمایند: «ان هدا اخی و وصی و خلیفتی» امیرالمؤمنین برادر، جانشین و خلیفه ی پس از من است)

این موضوع را به این صورت در کتابش نقل می کند که: «انّ هذا اخی و کذا و کذا» در واقع ادامه ی جمله را که وصیی و خلیفتی است حذف می کند. در ادبیات عرب، زمانیکه موضوعی طولانی و کم اهمیت باشد برای جلوگیری از اطاله ی کلام می گویند: کذا و کذا که به این معنای چنین و چنان است.

اما در این موضوع جمله فقط سه، چهار کلمه بوده، «انّ هذا اخی و وصیی و خلیفتی» که وصیی و خلیفتی را حذف می کند و کذا و کذا را جایگزین آن می کند. و روشن است که با امیرالمؤمنین علیه السلام و غدیر خصومت دارند.

از این نمونه ها در تاریخ فراوان است. ابن کثیر، یکی دیگر از بزرگان اهل سنت، عین این کاری را که جناب طبری انجام داده در کتاب تاریخ و تفسیرش انجام می دهد، فرصت نیست که همه ی اینها را مطرح کنیم. برای آشنایی بیشتر شما یک نمونه ی دیکر عرض می کنم و بحثمان را جمع بکنیم.

در میان اهل سنت کتبی به نام کتب صحاح سته مطرح است، کتب صحاح سته، ( صحاح جمع صحیح است) کتابهایی را می گویند که در نظراهل سنت صحیح هستند، یعنی در اینها هیچ اشتباهی وجود ندارد. در دیدگاه اهل سنت، این کتب بعد از قرآن برترین کتاب ها هستند.

و هیچ اشکالی در آنها وجود ندارد. یکی از این کتابها، صحیح ترمذی است که شما در اینجا مشاهده می فرمایید. ظاهراً در کتاب صحیح ترمذی، حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در منقبت امیرالمؤمنین علیه السلام است که همه ی دوستان و عزیزان من شنیده اند.

انا مدینه العلم و علیَّ بابها
من شهر علمم، علی هم در است.

ظاهراً این حدیث در این کتاب بوده و علت وجود این حدیث در صحیح ترمذی این است که ابن حجر در کتاب الصواعق المحرقه، سیوطی در کتاب تاریخ الخلفا و ابن اثیر در جامع الاصول این حدیث را آوردند. (هر کدام از این افراد، شخصیت های مهمی در تاریخ و فن بیان اهل سنت هستند) و گفتند که ما این حدیث را در فلان جلد صحیح ترمذی دیدیم و در کتاب خودمان قرار دادیم.

اما الان که ما به کتاب صحیح ترمذی جلد اول، دوم تا آخرش مراجعه می کنیم این حدیث در این کتاب نیست. کجا رفته؟ آنها که دروغ نگفتند، قطعاً دیدند در این کتاب بوده ولی به مرور زمان، دستهایی می آید و این حدیث را حذف می کند.

از این قبیل در طول تاریخ، بسیار، بسیار زیاد است. اما همه ی ما می دانیم با تمام این ناجوانمردانگی هایی که با امیرالمؤمنین در حق غدیر امیرالمؤمنین شد، نور امیرالمؤمنین علیه السلام و نور غدیر امیر المؤمنین همچنان درخشان است، همچنان تابناک است.

و این بدست نیامده مگر به تلاش یک سری افرادی که در این راه از اول اسلام تا امروزی که ما زندگی می کنیم، زحمت کشیدند، خون دل خوردند، جان هایشان را در این راه دادند تا این پیام به ما برسد. یک نمونه ی بزرگوار از این افراد مرحوم علامه ی امینی (رضوان الله تعالی علیه ) است. این بزرگوار چهل سال از عمر شریفش را صرف میکند تا غدیر امیرالمؤمنین علیه السلام  بر پا بماند.

در کتاب شریف الغدیر، مرحوم علامه امینی از 110 نفر از صحابه ی پیغمبر نقل می کنند که اینجا می توانید ملاحظه بفرمایید، و 84 نفر از تابعین، یعنی کسانیکه صحابه ی پیغمبر را دیدند خود پیامبر را ندیدند. هیچ واقعه و حدیثی در تاریخ اسلام نیست که به اندازه ی غدیر نقل شده و تمام اینها مدرکش از اهل سنت است.

تمام مدارک که مرحوم علامه امینی جمع می کند از اهل سنت است. به زحمتی که ایشان می کشند، این کتاب خوب نمایان است. می توانید مراجعه کنید. مسئولیت ما وقتی اینها را می شنویم سنگین تر می شود. اینها گوشه هایی از تاریخ است برای اینکه پیغام غدیر و امیرالمؤمنین را بر نسلهای بعداز خودمان، به دوستان خودمان برسانیم. با هم تاریخ را ورق می زنیم و جان دادن، یکی از بزرگان راه امیرالمؤمنین را نظاره می کنیم. (پخش فیلم میثم تمار)


نمایشگاه بزرگ غدیر و بیعت غرفه 4 – خطبه غدیر و بیعت

در این غرفه گزیده هایی از خطبه غدیر با تقریبا 25 اسلاید و صدای ضبط شده، نمایش داده می شود. در بخش تصویر (اسلاید)، هم زمینه اصلی دارد و هم حالت پس زمینه، در بخش صدا نیز، صدای اصلی به زبان فارسی و صدای پس زمینه به زبان عربی می باشد.

فضای این غرفه در یک پوشش از رنگ سبز و کف آن حصیر می باشد و شرکت کنندگان بر روی حصیر نشسته، به تصویر نگاه کرده و به صدا گوش می دهند.

در آخرین بخش نمایش تصاویر همان فرازی از خطبه غدیر ارائه می شود که پیامبر فرمودند و جمعیت حاضر به عنوان بیعت تکرار نمودند، با پخش این تصویر زبان متن از فارسی به عربی قطعه قطعه شده، تغییر می کند و شرکت کنندگان که تا این تصویر را نشسته، گوش می کردند دعوت به قیام شده و همراه با صدا، فرازهای مورد نظر را تکرار می کنند (ترجمه فارسی جملات که تکرار می کنند در زمینه اصلی اسلاید نمایش داده می شود)

پس از این فراز با روشن شدن چراغ های غرفه، مجری غرفه، شرکت کنندگان را به این فرمایش رسول خدا صلی الله علیه و آله  که حاضرین به غائبین، پدران به فرزندان و … تذکر داده و آنها را به این مهم دعوت می کند.

  • مدت این غرفه 20 دقیقه است.
  • امکانات لازم، حصیر، پارچه  سبز، دستگاه اسلاید و دستگاه صوتی است.
  • شرکت کنندگان با نشستن بر روی حصیر، به مطالب چشم و گوش فرا می دهند.
  • این غرفه پذیرایی ندارد، اما بلا فاصله پس از خروج از این غرفه و در ابتدای ورود به غرفه بعدی پذیرایی با پیراشکی انجام خواهد شد.
  • فضای مورد نیاز حد اقل 40 متر مربع می باشد.
  • مجریان و خدمت گذاران این غرفه 2 نفر می باشند.

نمایشگاه بزرگ غدیر و بیعت غرفه 5 – آداب، سنت ها، شعر و شعائر

در این غرفه تاریخچه ای از شعر و شعرایی که در ارتباط با غدیر شعر سروده اند، با اطلاعات آماری و مقایسه ای (مثلا” مقایسه تعداد ابیات سروده شده راجع به غدیر، با دیگر مفاهیم مذهبی) ارائه می شود.

و در بخش دیگری آداب و سنت های مرتبط با غدیر در دو بخش آداب و سنت های معمول و متعارف و آداب و سنتها و مستحبات مرتبط با آنها که تلاش شده است تا حد ممکن مستحبات آن با امکانات و سطوح زندگی امروزی مردم، هماهنگ گردد.

  • مدت این غرفه 20 دقیقه است.
  • این غرفه چند تابلوی مقوایی با خط خوش نوشته شده دارد و امکانات خاص دیگری نیاز ندارد.
  • شرکت کنندگان در این غرفه بر صندلی می نشینند.
  • پذیرایی در این غرفه در هنگام ورود، با پیراشکی انجام می گیرد.
  • فصای مورد نیاز حد اقل 30 متر مربع است.
  • مجریان و خدمت گذاران این غرفه 2 نفر می باشند.

نمایشگاه بزرگ غدیر و بیعت غرفه 6 – نمایشگاه کتاب و لوازم تزئینی

این بخش از نمایشگاه، فضای وسیعی است که شرکت کنندگان ضمن خروج از غرفه پنجم، به هنگام عبور، از غرفه کودکان عبور نموده و کودکان خود را تحویل گرفته، به این بخش وارد می شوند.

در این غرفه هر آنچه کتاب، لوازم تزئینی در ارتباط با غدیر و وجود مقدس امیر المؤمنین (علیه السلام) که در بازار موجود باشد، تهیه و تدارک شده، در معرض نمایش و فروش قرار می گیرد.

به علاوه، کودکان که در طول حضور خود در غرفه کودکان، در برنامه های مختلف شرکت کرده و امتیازاتی کسب کرده اند، قادرند تا با امتیازات خود، از این محل کتاب یا وسایل مورد علاقه خود را، خریداری کنند.

در گوشه ای از این مجموعه وسیع، 3 میز بزرگ، با ظرفیت حد اقل 12 نفر، در نظر گرفته شده است؛ که هر میز توسط یک مجری و یک کارشناس (استاد) اداره می شود و هر کس که در طول بازدید از غرفه ها، سؤال یا شبهه ای را طرح کند، وعده داده خواهد شد که در آخرین غرفه، اساتیدی حضور دارند که به سؤال شما پاسخ خواهند داد (چون غرفه ها از نظر مکان و زمان، برای پاسخ گویی مناسب نیست)

  • مدت این غرفه ها، هیچ گونه محدودیت ندارد.
  • این غرفه امکانات متعدد از نظر کتاب،  لوازم تزئینی، میز و … نیاز دارد.
  • شرکت کنندگان، این غرفه را، به صورت ایستاده ودر حال قدم زدن، بازدید می کنند.
  • پذیرایی در این غرفه چای می باشد.
  • فضای مورد نیاز حد اقل 300 متر مربع است.
  • مجریان و خدمت گذاران این غرفه حد اقل 10 نفر می باشند.

نمایشگاه بزرگ غدیر و بیعت غرفه 7 – کودکان و نو جوانان

در این غرفه بازی های کامپیوتری، مرتبط با غدیر، به صورت نمایش وپرسش و پاسخ از نمایش، هم چنین مسابقات کامپیوتری و اعطای امتیاز به شرکت کنندگان و برندگان ارائه می شود.

در بخشی دیگر از این غرفه، برای نوجوانان که به صورت دسته های 5 الی 10  نفری می باشند، شرح مختصری از واقعه غدیر و بیان ناجوان مردی های دشمنان و ترسیم مظلومیت اهل بیت (علیهم السلام) با زبان کودکانه انجام خواهد شد و سعی می شود به کودکان اتکا  شود که همواره یار و یاور غدیر باشند و در اعلان آن بکوشند.

در بخشی دیگر، برای مقطع سنی پایین تر (در حدود دبستان و زیر دبستان) چندین نوع نقاشی خام به کودکان داده می شود و مداد رنگی در اختیارشان قرار می گیرد، تا آنها را رنگ کنند و در بخشی از مسیر عبوری بزرگسالان به غرفه کودکان این نقاشی ها (که همگی دارای عنوان هایی از امیر مؤمنین علیه السلام یا غدیر هستند) به نمایش در می آید.

  • در طول مدت حضور کودکان در این غرفه، چندین نوبت پذیرایی با خوراکی های مورد علاقه کودکان صورت می گیرد.
  • زمان این غرفه حدود 80 دقیقه می باشد.
  • این غرفه حد اقل 10 دستگاه کامپیوتر و چندین دستگاه میز و صندلی نیاز دارد.
  • فضای این غرفه حد اقل 60 متر مربع می باشد.
  • مجریان و خدمت گذاران این غرفه 5 نفر می باشند.
دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا