تاک شو مسیر خوشبختی – تاک شو غدیر

تاک شو مسیر خوشبختی (سناریو مربی)

برنامه‌ های تاک شو یا به عبارتی برنامه های گفت‌ و گو محور از جمله برنامه‌ هایی هستند که در دنیا مخاطبان بسیاری را به خود جلب کرده. تاک شو به برنامه رادیویی یا تلویزیونی اطلاق می‌شود که در آن گروهی از مردم همراه با مجری برنامه به بحث و گفت‌ و گو در مورد موضوعات مختلف می‌پردازد. تاک شو با موضوعیت غدیر؛ مسیر خوشبختی به بررسی واقعه غدیر پرداخته است.

مسیر خوشبختی – توضیح تاکشو

«تاک شو» یک برنامه است که اساس آن گفت و گو است. یکی از مهمترین ارکان تاک شو ها مجری آن است. اما مجری متکلم وحده نیست. نکته مهم دیگر تاک شو حضور فعال مخاطب در بحث و همزمان با اجرای مجری هست. تاک شو باید به صورت زنده و پویا اجرا شود. برنامه جیوگی شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران، نمونه‌هایی از برنامه‌ های گفت و گو محور هست.

در فایل بعد یک نمونه از تاک شوهایی که با موضوعیت غدیر تنظیم شده خدمتتون ارائه می کنم

تاک شو مسیر خوشبختی – سناریو مربی

مقدمه: خوش آمد گویی و تبریک عید

دلمون می خواد در این چند دقیقه ای که در این بخش همراهتون هستیم، گفتگویی کمی متفاوت با هم داشته باشیم به این امید که هر کس که از این در بیرون رفت بتونه با خودش پیامی رو داشته باشه که به درد مسیر موفقیت و سعادت زندگی خودش و اطرافیانش بخوره برای رسیدن به این هدف یک خواهش کوچیک اما مهم دارم.

اجازه ندید که اینجا فقط ما صحبت کنیم! دلمون می خواد یک گفتگوی کاملا دو طرفه رو با هم داشته باشیم پس خواهش می‌کنیم تا آخر بحث با ما همکاری کنید در فضای مجازی مثل ایمیل ها و واتس اپ و … بعضی مواقع به حمالت قشنگی بر می‌خوریم می خواییم اینجا چند تا از این جمله ها رو با هم بشنویم و یک پازل رو با هم تکمیل کنیم.

شما به ما بگید: ارزش 7 سال رو کی می دونه؟ بگذارید مخاطب پاسخ دهد … (مثلا دانشجوی رشته ی پزشکی ) ارزش 2 سال رو کی می دونه؟

مثال:  (یک سرباز وظیفه) ارزش 9 ماه رو کی می دونه؟  (یک خانوم باردار)

ارزش 1 ماه رو … ؟ (آدمای روزه دار )
ارزش 1 هفته رو … ؟ (سردبیر مجله ی هفتگی که هنوز خبرهای محله ی بعدیش حاضر نشده)
ارزش 1 روز رو … ؟ (کارگر روزمزدی که دخل و خرجش خیلی به هم نزدیک شدن)
ارزش 10 دقیقه رو … ؟ (دکتر قلبی که مریضش سکته ی قلبی کرده)
ارزش 1 دقیقه رو …. ؟ (کسی که از اتوبوس جا مونده)
ارزش 1 ثانیه رو …. ؟ (کسی که از تصادف جون سالم به در برده)
ارزش 1 صدم ثانیه رو … ؟ (ورزشکار المپیکی که دوم شده)

چرا این مثال ها رو زدیم ؟خیلی وقتا ما تو زندگیمون خیلی نگران زمان نیستیم .خیلی نگران محدودیت هایی که وجود داره نیستیم انگار همه چیز برامون نامحدوده ولی یه بار دیگه که به اون مثالها نگاه کنیم می‌بینیم انگار هیچ چیز تو زندگیمون نامحدود نیست

یکی از بزنگاه‌ های برنامه ریزی من تو زندگیمه که حواسم نیست که باید روی محدودیت هایی که دارم برنامه بریزم و شیطان دقیقاً همین رو می خواد! می خواد که من احساس کنم همه چیز نامحدوده و برای هر کاری تا دلم بخواد وقت دارم پس هی کار هام رو می‌ اندازم عقب. هی امروز و فردا می‌کنم. هی دنبال اون شنبه‌ ی کذایی تمام تصمیم گیری‌ ها می گردم که گویا اصالًا چنین روزی وجود نداره !!

کاری می کنه که ته خط رو خیییییییلی خیلی دور فرض کنم! برای همیشه زمان داریم؟! ولی آیا واقعاً  آیا می دونیم چقدر زمان برامون باقی مونده؟ (سوال از یک مخاطب ( آقا / خانم آخرین مجلس ختمی که رفتید کی بوده؟!!! اونهایی که می بینیم جدی تصمیم می گیرند و حرکت می کنند و لحظه‌ ای رو از دست نمی‌دن، اونهایی هستند که فهمیدن زمانشون محدوده!

مثل جوونی که عزمش رو جزم کرده بهترین رشته‌ی مهندسی دانشگاه های دولتی قبول بشه! فقط درس خوندن دیگه اینجا اهمیت نداره، زمان حرف اول و آخر رو می زنه اگر بتونه تو بهترین زمان بیشترین تست درست رو بزنه برنده است. مثل شناگری که فهمیده خالصه با خوشبحالی تو آب دست و پا زدن کسی بهش مدال المپیک نمی ده، صدم لحظه براش اهمیت پیدا می کنه.

زمانی برای از دست دادن وجود نداره … و خیلی مثال دیگه که هممون لمسش کردیم اگر فهمیدی زمانت محدوده، دیگه فقط به توانایی های خودت متکی نمی شی. برای موفقیت تو این محدودیت دنبال مربی خوب می گردی.

تاک شو مسیر خوشبختی – نعمت خدای متعال

خانومی که می فهمه خداوند بهش نعمت بچه داده، اولین کاری که می کنه اینه که برای این 9 ماه بارداری پر خطر، یه دکتر خوب و ماهر پیدا کنه که با کمک اون بتونه این زمان مهم پر از اضطراب رو پشت سر بزاره  مربی مهمه ولی مربی خبره‌ی حرفه‌ای پیدا کردن مهم تره ! چرا؟

بخاطر اینکه وقتی محدودیت بیشتر می شه ارزش مربی حرفه ای تر خودش رو بیشتر نشون می ده فرق بین یک مربی خوب با یک مربی عالی برای یک شناگر فرق بین فقط از خط پایان گذشتن و رکورد جهانی رو جابجا کردنه!

و مدال رو به کسی می دن که رکورد زده نه اینکه فقط تونسته به خط پایان برسه!! پس این نیاز در ما وجود داره که هر جا خواستیم با وجود محدودیت ها به موفقیت برسیم، خیلی سریع می رویم سراغ یک مربی و حضور یک مربی خوب بارها ما رو به هدف رسونده

تو درس، تو تجارت، تو تربیت، تو ارتباطات و … این مثال هایی که زدیم، همه ی زندگی ما رو که پوشش نمی ده! من عمرم محدوده! عمر من مثل بازی نیست که اگر Over Game شدم بزنم از اول و دوباره شروع کنم! زمانی برای تست کردن ندارم زمانی برای تمرین خوشبختی ندارم.

من باید بتونم توی این زمان محدود به اون سعادت و موفقیتی که هر حرکت من تو زندگی برای رسیدن به اونه، دست پیدا کنم کیه که خوشبختی نخواد؟ کیه که آرامش نخواد؟ کیه که نخواد تو زندگی موفق بشه؟! خوب مگه می دونیم چقدر زمان برامون باقی مونده که بخواییم روش ریسک کنیم؟!

مگه می دونیم این بازی ما چقدر ازش باقی مونده که بخوام زمانم رو هم از دست بدم؟ پس اگه موفقیت تو زندگی ایستگاه هدف ماست، نمی دونیم چقدر زمان موند! عقل سالم می گه که وقت رو از دست نده، بجنب! این از هر مسابقه ای تو زندگی برات مهمتره! مربی می خوای تازه اونم نه هر مربی ای !!! بهترین رو برو پیدا کن که به بهترین ها برسی!

و چقدر زیباست! چقدر انسان می تونه از این حس لذت ببره که خالقش کوچکترین نیاز او رو هم فراموش نکرده !! کدام نیاز ما هست که قبل از اینکه ما حتی متوجهش بشیم خدا برای رفعش بهترین راهکار رو قرار نداده باشه ؟!!! کدوم خواسته ی ما هست که از طرف معبود بی جواب مونده باشه؟!!!

خداوند هم این نیاز ما رو دیده! خداوند هم موفقیت ما رو می خواد! نظامی رو برپا کرده که هر قانونی رو که توش می بینی برای خوشبختی من و توست…

تاک شو مسیر خوشبختی – نیاز به مربی

اصلا! خدا گفته؛ مربی نیاز داری؟ بهترینش همیشه هست. از اول تاریخ بوده! نه مربی ای که یک پله فقط ازت بالاتر باشه ها، نه!! مربی ای که تو هر نیازی که داری بهترینه! این مربی تربیت شده ی منه و من او رو برات انتخاب کردم. برای همین بهترینه! از اول تاریخ خدا در کنار خلقش از طرف خودش افرادی رو فرستاده که قدم به قدم بشر بتونه با هدایت اونها به اون سعادت و خوشبختی ای که می خواد نزدیک تر بشه.

ولی معلوم نبود که همه متوجه بشم که یک چنین فرستاده ای هم هست! شاید هر کسی این مربیان رو نمی شناخت این مربیان الهی می‌آمدند و می رفتند تا اینکه خداوند مسیر حرکت بشریت رو عوض کرد.

در یک روز خاص اتفاقی افتاد که در طول تاریخ نه مشابهی تا اون روز داشته و نه شبیهش خداوند در یک روز خاص، در بی سابقه ترین اجتماع تا به اون روز، توسط بهترین خلقش، هدیه ای رو به بشر می ده که با هیچ نعمتی قابل قیاس نیست.

آن قدر تمامی مقیاس های این اتفاق بزرگه که تبدیل به عید الله اکبر می شه. آنقدر این هدیه ویژه است که خداوند این روز رو بواسطه ی در دسترس قرار دادن این هدیه ی استثنایی نقطه ی عطف حرکت بشریت قرار می ده.

خداوند در روز غدیر توسط بهترین خلقش پیامبر اسلام حضرت محمد صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله در بزرگترین اجتماع مسلمانان تا به اون روز نعمتی رو در دسترس انسان قرار می‌ده که و سعادتی رو برای انسان ترسیم می کنه که تا روز قیامت بدون نقص پا برجاست.

گزارش خداوند از این اتفاق بی نظیره: خداوند می‌ فرماید در این روز کامل ترین سبک زندگی و تمام نعمتم رو در اختیارتون قرار دادم و از اینکه این راه خوشبختی رو برای همه روشن کردم راضی شدم خوب این هدیه ی ویژه که خداوند اون رو تمام نعمتش می دونه و اینگونه و با این مقیاس بی‌ سابقه داره توسط پیامبر گزارش می شه چیه؟!

تاک شو مسیر خوشبختی – فرستاده ی خداوند

پیامبر صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلم به مردمانی که در کنارشان زندگی کردند و فهمیدن که زندگی در کنار مربی بزرگی مانند ایشان که فرستاده ی خداوند هستند اوج خوشبختیه؛ اوج موفقیت در هر بخش قابل تصور زندگیه، یک پیام مهم دادند: خداوند سنتش رو عوض کرده دیگه از این بعد، بعد از رفتن من همیشه تا روز قیامت یکی از جنس من در کنارتون هست که اگر به سراغش بری، اگر ازش برای موفقیت هایی که منتظرشونی کمک بخوای، اگر او رو به عنوان مربی ات انتخاب کنی، سعادت و خوشبختیت تضمین شده است.

و فرق امروز با دیروز در این سرزمین اینه که تا قبل از شما شاید همه این مربیان خدا رو نمی‌ شناختن ولی خدا می خواد که از الان به بعد همه بتونن این فرستادگانش رو بشناسن و همه بتونن خودشون رو به اونها بسپرن و خداوند می خواد که همه براشون راه خوشبختی روشن باشه.

اگر با من مسیر خوشبختی رو پیدا کردی، غصه نخور من رفتم یکی از جنس من هست که راه رو با او ادامه بدی. مربی بعد من امیرالمومنین علی (علیه السلام) هست که خودت رو به او بسپاری و اتفاق جالب نعمت الهی اینه که تاریخ مصرف نداره. تا روز قیامت این مربیان در دسترس شما هستند، پس اگر علی علیه‌ السلام هم رفت، بعدی هست و همینطور بعدی … بعدی … و بعدی فقط کافیه قرار داد مربی گری رو با اینها امضا کنی!

یا رسول الله کدوم قرار ؟! اطیعوه تهتدوا / قرارداد اینه! مگه ما برای تمام اونجاهایی که دنبال موفقیت بودیم نمی‌ رفتیم با مربی مخصوصش قرارداد ببندیم، پول بدیم، قول و قرار بزاریم، دست همکاری به هم بدیم و …الان هم همینه!

الان که حتی این قول و قرار و این قرار داد از تمام اونها برامون مهم تره و مفید تره آهای اونایی که دلشون می خواد تو به هدف نهاییشون نزدیک بشن! مگه هدفی جز خوشبختی و سعادت رو کسی می خواد؟! بجنبید؛ قرار داد حاضره، فقط کافیه امضاش کنید!

تاک شو مسیر خوشبختی – منتقل کردن پیام غدیر به دیگران

اما صبر کن! با کی؟ چجوری؟ مگه منو شمای سال 1394هم مخاطبین کلام پیامبر می‌تونیم قرار بگیریم؟! بله! پیامبر دغدغه ی خوشبختی منو شمای امروز رو هم داشتند. برای همین تاکید کردن، دستور دادن که این اتفاق مهم رو، این پیام ویژه‌ی الهی رو هر کس که شنید باید سالم و صحیح به بعدی منتقل کنه که ما هم بتونیم مربی الهی زمان خودمون رو بشناسیم

پیامبر (صلی‌ الله‌ و‌ علیه‌ و‌ آله‌ و سلم) مربی ما رو هم معرفی کرده اند، اونهم با زیباترین اوصاف: هم اوست که میراث دار دانش انبیاست؛ هم اوست که برگزیده ی خداست؛ هم اوست که روشنایی جز با او نیست.

و این مربی که صاحب غدیر امروز ماست، از نسل پیامبر (صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلم) از فرزندان پیامبر صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله و از جنس پیامبر صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلم امام حی و حاضر و ناظر ما حجه بن الحسن، امام زمان علیه السلام است.

اگر دنبال اون مربی دلسوز همه فن حریف الهی می گردیم که بریم باهاش قرارداد ببندیم، همین الان در همین زمان در دسترس ما هستند. قرارداد چی بود؟ اطیعوه تهتدوا متن قرارداد کاملا شفافه! خواسته های طرف اول (که منو شماییم) هدایت می‌خوای؟ سعادت می خوای؟

خوشبختی می‌خوای؟ می‌خوای تو این دنیا با زمان محدودی که نمی دونی چقدر ازش مونده به موفقیت برسی؟ می خوای این موفقیتت دائمی باشه؟ … در قبالش خواسته‌ی مربی امام زمان علیه السلام قبول کن که من از طرف خدا اومدن برای کمک به تو و خودت رو به من بسپار … همین !!

سخته ؟! قرارداد گرونیه؟ خواسته های طرف مقابل زیاده؟!!!! هر کس مفاد قرار داد رو قبول داره الان وقتشه! هر کس دلش می‌خواد تو این مسابقه‌ ی خوشبختی برنده بیاد بیرون و دنبال بهترین مربی می گرده، الان وقته قرارداد بستنه، اگر دستت رو دراز کنی برای عقد این قرار، اگر خودت رو به امامت بسپاری، از اون طرف جوانمرد ترین فرد این عالم با تو دست می ده که همیشه سر قولش می‌مونه.

با امامی قول و قرار می بندیم که بارز ترین صفتش کریمه! کریم یعنی چی؟ کریم یعنی کسی که اگر دست کمک به سمتش دراز کنی، او دست تو که می گیره، هیچ! هیچ وقت هم دستت رو رها نمی کنه مگر اینکه من دستم رو به زور از دست امامم بیرون بکشم.

کریم یعنی کسی که بهترین روزش روزیه که سائلی می‌آد در خونش و ازش طلب فقط کافیه خودت رو به دستش بسپاری، تا لذت آرامش، لذت قدم برداشتن تو مسیر خوشبختی رو حس کنی.

ببینید خدا چه نعمتی بهمون داده! به کوچک و بزرگی من نگاه نمی کنه ! به خوبی و بدی من نگاه نمی کنه! به معرفت من هم نگاه نمی کنه! این از صفات خاندان کرامته! بری سراغشون، خودشون رو به تغافل می‌زنن!

انگار نه انگار که من پسر بی وفایی بودن، انگار نه انگار که من یه جاهایی هم دلشون رو شکوندم، می‌گن تو فقط بیا! بیا تو آغوش ما، بیا در خونه‌ ی ما، آنچنان پذیرایی ازت می‌کنیم که راضی از این در بیرون بری کافیه خودت رو به امامت بسپاری، اونوقت می بینی چگونه ازت پذیرایی می‌کنن!

آقا ! آخه چجوری؟! کو امام زمان؟! کجاست؟ می خوام باهاش حرف بزنم ! کارش دارم … کجاست؟ این که نشد مربی که من نه ببینمش نه بدونم کجاست ؟!!! اتفاقاً همین کلام رو در زمان امام باقر علیه‌السلام به ایشون زدند. گفتند آقا ما کارتون داریم می‌خواییم باهاتون حرف بزنیم، نمی‌دونیم کجا باید بیاییم، نمی‌دونیم کجایید، یک شهر دیگه ایم، چجوری می‌تونیم کارامون رو بهتون بگیم؟!

اصلا امام علیه‌ السلام فرمودند فقط کافیه لبانتون رو تکون بدید، ما می‌شنویم و عزیزان فقط کافیه لبانمون رو به حرکت در بیاریم تا توجه یوسف زهرا سلام‌ الله رو به خودمون جلب کنیم، تا ازشون کمک بخواییم. دیدند امام زمان علیه السلام رو و شنیدند صدای ایشون رو که از خدا برای مشکلات منو شما طلب کمک می‌کنن! برای نجات ما دعا می‌کنن!

تاک شو مسیر خوشبختی – شکر نعمت

پس یکبار دیگه بیاییم ببینیم خدا چه مهربونی‌ ای در حقمون کرده بیاییم خدا رو از این باب شاکر باشیم که بعد از 1400 سال از او واقعه‌ ی بزرگ و از اون روز استثنایی، پیام پیامبر به ما هم رسید. شکر این نعمت رو چگونه می تونم به جا بیارم؟

یک اینکه از این نعمت درست استفاده کنم. یعنی لحظه لحظه ی زندگیم رو بسپارم به امامم، به مربیم و دیگری اینکه اجازه ندم این راه درازی که این پیام طی کرده تا به من رسیده، قطع بشه نگاه کنیم ببینیم چه نقشی تو زندگی داریم: پدر فرزندی هستم؟ رفیقم؟ فرزندم؟ دوستم؟ معلمم؟ … چه نقشی هایی تو زندگی داریم؟

اگر پدرم، دغدغه ی خوشبختی بچه ام رو ندارم؟! اگر رفیقم، دلم نمی خواد دوستم هم مثل من راه خوشبختی رو پیدا کنه؟! اگر معلمم، دلم نمی‌خواد شاگردانم رو هدایت کنم؟!

ما وقتی می تونیم از زندگیمون لذت ببریم که اطرافیانمون هم مثل ما راه آرامش رو پیدا کرده پس اگر این راه خوشبختی و این پیام ویژه به ما رسید، شکر این هدایت اینه که هم این پیام رو به اطرافیانم منتقل کنم اگر دغدغه ی سعادت نسل بعد از خودم رو دارم.مسیر خوشبختی

تاک شو مسیر خوشبختی – معرفی امام علیه السلام به فرزندان

بیام دست فرزندانم رو هم بزارم تو دست امامشون اگر ناراحتم از اینکه می بینم دوستان و رفیقهام تو زندگیشون مشکل دارن، دنبال راه نجات می گردن، بیام با محبت امام زمان علیه السلام آشناشون کنم.

کار سختیه ؟! نمی شه؟ جواب نمی ده؟ مگه دست منو شماست؟ مگه قراره من به تنهایی رفیقم رو هدایت کنم؟ من وظیفه ام اینه فقط که دست گمشده ای رو به دست پدرش برسونم، دیگه اون پدر، می دونه و فرزندانشم، من وظیفه ام اینه که از شیرینی محبت امامم به فرزندانم بگم، دیگه خود امام زمان علیه السلام می دونه که چگونه این فرزندش رو شیدا کنه از محبت.

من فقط وظیفه ام اینه که یه کاری کنم گمشده های امام زمان علیه السلام شاهراه محبت ایشان رو پیدا کنن اتفاقاً تو همین کار هم خدا و امام زمان علیه السلام من رو یاری می کنن و اثر می دن به کالم و عملم خالصه اینکه فرزند امیرالمومنین علیه السلام امروز تنهاست فرزندی که وقتی این بزرگوار می خواهد از او نام ببرند.مسیر خوشبختی

سنگین ترین عبارات رو به کار می برند: الشرید الطَّریدِ الفرید الوحید المفرد. یعنی: آواره رانده شده تک و تنها و جدا از خاندانش. چه کسی امام زمان علیه السلام رو آواره کرده؟ چه کسی او رو طرد کرده، چه کسی فرزند فاطمه‌ ی زهرا سلام الله رو تک و تنها گذاشته؟! … دشمنانش یا بچه هاش ؟!!!!!!!!

عزیزان ایام غدیر ایام قول دادن و قول گرفتنه! ایام عهد و پیمانه کاری نداریم 1400 سال پیش چه کسانی تو روز غدیر پای عهد و پیمانشون ایستادند و چه کسانی پشت صاحب غدیر رو خالی گذاشتند.

ما دلمون می خواد اسممون جزو با معرفت ها نوشته بشه. ما دلمون می خواد الاقل کاری کنیم که بتونیم سرمون رو جلوی خدا بالا بگیریم و بگیم ما جزو طرد کنندگان امام زمان علیه السلام نبودیم. دلمون می خواد عهدی ببندیم که امام غریبمون از این جمع ما در این لحظه رضایت پیدا کنند.

بیاییم امروز تو روز غدیر با صاحب غدیر عهد و پیمان ببندیم که این پیام مهم رو به هر کسی که می رسیم برسونیم تا بلکه هم دستور پیامبر رو انجام داده باشیم و هم کمی از تنهایی و غربت امام زمانمون کم کرده باشیم … ان‌ شاء الله خدایا عادت داریم تو روز غدیر میریم خونه‌ی سادات … عید رو بهشون تبریک می گیم … ازشون عیدی می گیریم … خدایا نمی دونیم خونه ی بابامون کجاست …

نمی دونیم باید بریم در کدوم خونه رو بزنیم تا ماه دل آرا ببینیم … ولی ما عیدی‌ هامون رو آماده کردیم … ما دست خالی نیومدیم … همه با هم هدیه ای برای امام زمانمون آوردیم که خودشون قبلا بهمون گفته بودند چقدر این هدیه خوشحالشون می کنه … ما دست پر با دعای برای ظهور و سلامتی ایشان آمدیم …مسیر خوشبختی

اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن…

برای مشاهده منبع تاک شو مسیر خوشبختی[سناریو مربی] در (سایت مناسبت ها) کلیک نمایید.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا