سخنرانی آسایش – سخنرانی نیمه شعبان

سخنرانی آسایش (اُنس یافتن با خدا و آخرین فرستاده الهی)

در مقاله سخنرانی آسایش قصد داریم این نکته را بیان کنیم که آسایش و آرامش برای مومن در این است که همواره وجود خدا را احساس کنند و از یاد او قافل نشوند چرا که ذکر خدا کلید آسایش است.

متن سخنرانی آسایش نیمه شعبان

عمومی ­ترین خواسته ­ی انسان­ها چیست؟ منتهای آرزوها و آمال اکثر بشریت، زندگی بی­ دغدغه است؛ آرامش، آسایش که به سانِ اکسیری دست نیافتنی شده است. آمار جنگ و خشونت، فقر ِمادی و فرهنگی، طلاق و گسست و… روز به روز افزون می­شود و ما انسان­ها، باز هم آرامش ِروحِ سیری­ناپذیر خود را، در این اقلیم خاکی می­طلبیم:

خانه­ی بزرگ­تر، اسبابِ زندگی مجلل­تر، وسایل رفاهی بیش­تر، سلاح بیش­تر، تجهیزات ِنظامی ِافزون­تر. در پوششی از ماشین آلات، خود را مخفی کرده­ایم تا شاید کارها آسان­تر شود؛ اما «خودِ» ما آسوده ­خاطر نمی­شویم. شاید ما امروز راه را گم کرده­ ایم و چنان شیفته­ ی دنیای پرزرق و برق شده­ایم که خدا را فراموش کرده ایم. بیایید آرامش را در کلام خدا بجوییم.

خداوند آسایش را در آن نمی­بیندکه ما دیده ­ایم؛ زیرا هر کس از یاد من روی بگرداند، زندگانی سخت و پر مشقتی خواهد داشت. آگاه باشید! به ذکرِالله دل­ها آرامش می­ یابد. این نوای قرآن است که در بهترینلحظات به گوش می­رسد و بر طرف کننده­ ی مشکلات است. آرامش و آسایشی که روز و شب به دنبال آن هستیم، تنها یک کلید دارد: « ذکرُ الله.» آیا در قلبِ من جایی دارد؟

زرها و زیور­ها، سراب­های زیبای دنیا، عالمی پر از عیش و دنیایی با تمامی امکانات و خواسته ­ها؛ دروازه­ی قلبم را که باز می­کنم فقط این­ها را می­بینم و یک آرزوی همیشگی: خدایا! چه می­شود که بیشتر داشته باشم؟ نمایشگاه هدف نیمه شعبان

آرامش من همین ­هاست؛ آسایشی که خواب را از چشم­هایم ربوده؛ آسودگی به قیمت ناآسودگی؛ بساطی که بساطی نیست؛ دنیای من همه این است. برای پیداکردن آسایش، دست به هر کاری می­زنم و هر مطلوبی را طلب می­کنم؛اما به ­راستی خدایا! یاد تو در قلبم جایی دارد؟ نمایشگاه هدف نیمه شعبان

تازه می­فهمم که ذکر تو چه آثاری دارد و چه آسایشی را برایم به ارمغان می ­آورد! در روایات آمده است: «ذکر الله در این آیه حضرت رسول اکرم و ائمّه علیهم­السلام هستند.» آری! به ­واسطه­ ی این انوار مقدّس است که دل­ها آرامش می یابد.

خداوندا! روزها و شب­ها دیگر از آرزوها­ی درازم ملول شده اند: آسایش بیشتر، رفاه مادی و… اما هیچ­گاه از تو نخواسته بودم که ذکرت را در قلبم جای دهی. مثل دیگران در کوچه پس کوچه­ های دنیا گم شده بودم و آرامش و آسایش را در گل و لای مادیات می­جُستم. در قنوت ­هایم نخواسته بودم تا معرفت امام زمانم را جرعه جرعه چون عسل بر کامم بریزی و در سجده­های شکرم یادم نبوده که به خاطر نعمتِ ولایتِ امیرمؤمنان علیه­السلام تو را شکر کنم… ( متن سخنرانی آسایش نیمه شعبان )

خدایا! تا به امروز نمی­دانستم که آرامش حقیقی، تنها در سایه ­ی توجّه و تذکر به امام زمان علیه­السلام ممکن است؛ یادم نبود پدر مهربانی دارم که او بیش از مادر و پدرم به یاد من است؛ نمی­دانستم که می­توانم برای این یگانه عزیز از خدا آرامش و آسایش طلب کنم؛ اما پروردگارا! گویا قلبم آرام­تر شده؛ افکارم آسایش یافته! نمایشگاه هدف نیمه شعبان

و گویی هم­اینک به بهانه ­ی همین کلمات و جملات آرام شده­ام! آرامشی در سایه ­ی یاد تو و یاد عزیزِ تو، به امید آرامش جاودانه، در پرتو یاد تو و یاد حجّتِ تو…

  1.  طه(20): 124:﴿ وَ مَنْ اَعْرَضَ عَنْ ذِکری فَاِنَّ لَهُ مَعیشَهً ضَنْکاً.﴾
  2. رعد(13): 28:﴿ اَلا بِذِکْرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ ﴾
  3. بحارالانوار 73: 163: امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده اند:« من برای شما در مورد دو چیز بیشتر از چیزهای دیگر می ترسم: پیروی هوای نفس و آرزوهای طولانی.»
  4.  تفسیر کنزالدّقائق 6: 447؛ ذیل آیه ­ی 28 سوره­ی رعد.
  5. « اَللَّهُمَّ عَرِّفْنی حُجَّتَکَ…»؛ مفاتیح الجنان، ابتدای دعای در زمان غیبت.
  6. « اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّکینَ بِوَلایهِ اَمیرِالْمُؤمِنینَ وَ الاَئِمَّهِ علیهم السلام»؛ مفاتیح الجنان، اعمال روز غدیر.
دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا