کتاب عزای فاطمی در گذر زمان – معرفی کتاب فاطمیه

کتاب عزای فاطمی در گذر زمان

عزاداری شافعه محشر، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، تاریخچه ای به بلندای تاریخ شیعه دارد و با وجود اینکه نسبت به عزاداری محرم، حساسیت بسیار بیشتری در مقابل اهل سنّت دارد، لیکن همیشه در سراسر ممالک اسلامی برگزار شده است.

در طول تاریخ شواهد زیادی از عزاداری اهل بیت علیهم السلام و علمای شیعه برای شهادت صدیقه کبری سلام الله علیها داریم، این مسئله واضح است که به علت تقیه شدید شیعه در زمینه فاطمیه و خلفا، این عزاداری به اندازه عزاداری محرم بزرگ و علنی نبوده است و شدت و حدّت آن به مراتب از عزاداری در محرم کمتر بوده است؛ منتها شواهد بسیاری از عزاداری اهل بیت علیهم السلام و سادات و علماء و سایر مردم برای حضرت زهرا سلام الله علیها موجود است که برخی از شواهد را براساس تاریخ تقریبی وقوع آنها ذکر شده است.


مشخصات کتاب

نام کتاب: عزای فاطمی در گذر زمان
پدیدآوردنده: مهدی آقابابایی
ناشر: مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان


بخشی از کتاب

امیرالمؤمنین علیه السلام مى فرماید :

بسیار می شد رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم وقتی به امیرمؤمنان، صدیقۀ کبری، امام حسن، امام حسین علیهم السلام نگاه می کردند می گریستند. وقتی از سبب گریۀ آن حضرت می پرسیدند، می فرمودند: أَبْکِی مِنْ ضَرَبْتِکَ عَلَى الْقَرْنِ وَ لَطْمِ فَاطِمَهَ خَدَّهَا وَ طَعْنِ الْحَسَنِ فِی فَخِذِهِ وَ السَّمِّ الَّذِی یُسْقَاهُ وَ قَتْلِ الْحُسَیْنِ؛

از ضربت شمشیری که بر سر علی علیه السلام وارد می شود، سیلی ای که به صورت فاطمه سلام الله علیها می خورد، نیزه ای که به ران امام حسن علیه السلام می زنند و سمی که به او می خورانند و از کشتن امام حسین علیه السلام گریه می کنم.

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در حق شیعیان و پیروان اهل بیت علیهم السلام این گونه دعا فرموده اند: «اِلهی وَ سَیدی اَسْئَلُکَ بِالذَّینَ اصْطَفَیتَهُمْ وَ بِبُکاءِ وَلَدَی فی مُفارَقَتِی اَنْ تَغْفِرَ لِعُصَاهِ شیعَتِی وَ شیعَهِ ذُرِّیتِی»

خداوند به حق اولیا و مقربانی که آنها را برگزیدی و به گریه های فرزندانم پس از مرگ و جدایی من با ایشان، از تو می خواهم گناه خطاکاران شیعیان و پیروان ما را ببخشی.

امیرالمؤمنین علیه السلام مى فرماید : بسیار می شد رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم وقتی به امیرمؤمنان، صدیقۀ کبری، امام حسن، امام حسین علیهم السلام نگاه می کردند می گریستند. وقتی از سبب گریۀ آن حضرت می پرسیدند، می فرمودند: أَبْکِی مِنْ ضَرَبْتِکَ عَلَى الْقَرْنِ وَ لَطْمِ فَاطِمَهَ خَدَّهَا وَ طَعْنِ الْحَسَنِ فِی فَخِذِهِ وَ السَّمِّ الَّذِی یسْقَاهُ وَ قَتْلِ الْحُسَینِ؛

از ضربت شمشیری که بر سر علی علیه السلام وارد می شود، سیلی ای که به صورت فاطمه سلام الله علیها می خورد، نیزه ای که به ران امام حسن علیه السلام می زنند و سمی که به او می خورانند و از کشتن امام حسین علیه السلام گریه می کنم.

امیرالمؤمنین علیه السلام رو به سوى قبر مبارک پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم کرد و فرمود : … أَمَّا حُزْنِی فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَیلِی فَمُسَهَّدٌ وَ هَمٌّ لَا یبْرَحُ مِنْ قَلْبِی أَوْ یخْتَارَ اللَّهُ لِی دَارَکَ الَّتِی أَنْتَ فِیهَا مُقِیمٌ؛

اندوهم همیشگى باشد و شبم در بی خوابى گذرد و غمم پیوسته در دل است، تا خدا خانه اى را که تو در آن اقامت دارى برایم برگزیند، (بمیرم و به تو ملحق شوم).



دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا