لوازم ضروری پیاده روی اربعین 1401 [چک لیست 40 تایی]

اگر قصد تشرف به کربلا و شرکت در بزرگترین گردهمایی‌ جهان که تاکنون بشر به خود دیده است، یعنی پیاده‌روی اربعین را دارید، باید قبل از هر چیزی بدانید که چه وسایل و مدارکی برای این سفر مورد نیاز است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با لیست کامل وسایل و ملزومات ضروری سفر پیاده روی اربعین آشنا شوید. قطعا با داشتن یک چک لیست که در ادامه مطالعه خواهید کرد سفر بهتری را در پیش خواهید داشت.

مقدمه

پیاده‌روی اربعین که هر ساله توسط شیعیان سراسر جهان برگزار می‌شود و در سال‌های اخیر با استقبال بسیار خوب مردم کشورمان مواجه شده است فراتر از یک سفر عادی و معمولی است. در دو سال گذشته متاسفانه بدلیل شیوع بیماری کرونا در تمام جهان، محدویت‌های بسیار زیادی توسط کشور عراق برای برگزاری پیاده‌روی اربعین صورت گرفت که باعث شد تعداد کمتری از مشتاقان این سفر بتوانند در آن شرکت کنند.

اما خوشبختانه امسال این فرصت در اختیار عاشقان قرار گرفته است و یقیناً خیلی از مردم کشورمان از چند ماه قبل تصمیم خود را برای اعزام گرفته‌اند. برای شرکت در این سفر چند روزه که در کشور عراق خواهید داشت، بهتر است نکاتی را که در ادامه بیان خواهیم کرد مدنظر داشته باشید تا بتوانید به دور از هر مشکلی یک سفر معنوی و خاطره انگیز را تجربه کنید.

چک لیست مدارک پیاده‌روی اربعین

۱. برای دریافت گذرنامه اقدام کنید

قبل از هر چیز برای خروج از کشور بایستی دارای گذرنامه یا همان پاسپورت باشید. اگر تاکنون گذرنامه نداشتید باید با در دست داشتن مدارک هویتی خود و مراجعه به دفاتر پلیس +‌10 مراحل اداری آن را انجام دهید.

اگر هم گذرنامه دارید باید دقت کنید برای شرکت در پیاده‌روی اربعین لازم است پاسپورت شما حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد. طبق روال عادی مدت زمان دریافت گذرنامه 10 روز بعد از ثبت درخواست متقاضی و تحویل در نشانی پستی می‌باشد. البته در ایام اربعین ممکن است این زمان کمی تغییر کند. در سال‌های گذشته، ظرف 24 تا 48 ساعت گذرنامه اربعین صادر می‌شد.

۲. برگه ثبت‌نام اربعین را پرینت بگیرید

بعد از ثبت‌نام در سامانه سماح، کارت زائر برای شما صادر می‌شود که حتماً آن را پرینت بگیرید و یا در گوشی موبایل خود داشته باشید. البته تجربه ثابت کرده است که ثبت نام در این سامانه اجباری نیست و بدون آن هم اجازه خروج از کشور صادر می گردد. نهایتا اگر در هنگام خروج از مرز برای شما مشکلی به وجود آمد می توانید در همان لحظه با استفاده از تلفن همراه خود در این سامانه ثبت نام کنید.

سایت سماح برای ثبت نام پیاده روی اربعین

۳. کارت ملی هم همراه داشته باشید

بهتر است در کنار گذرنامه، کارت ملی‌تان را نیز همراه خود ببرید که اگر به هر دلیلی برای گذرنامه‌تان مشکلی پیش آمد، یک مدرک هویتی همراه خود داشته باشید. نیازی به مدرک هویتی دیگری مانند شناسنامه ندارید.

۴. بلیط اتوبوس یا قطار را فراموش نکنید

اگر قصد سفر با اتوبوس یا قطار تا مرز را دارید و برای برگشت از مرز نیز بلیط رزرو کرده‌اید، حتما پرینت یا تصویر بلیط آن را همراه خود داشته باشید. ضمنا داشتن یک مدرک شناسایی برای سوار شدن به قطار است.

۵. دریافت کارت واکسن

امسال با توجه به شرایط موجود در کل جهان، یکی از شرایط الزامی شرکت در پیاده‌روی اربعین تزریق دو دوز واکسن کرونا است. حتماً قبل از سفر کارت دیجیتالی واکسن کرونا را از سامانه واکسیناسیون وزارت بهداشت دریافت و در صورت امکان پرینت بگیرید. همچنین اگر از زمان تزریق دوز دوم شما بیش از ۶ ماه گذشته است باید دوز سوم را قبل از سفر تزریق نمایید.

سامانه واکسیناسیون وزارت بهداشت

چک لیست بهداشتی پیاده‌روی اربعین

6. داروهای مصرفی را فراموش نکنید

اگر بیماری‌ای دارید که نیازمند مصرف دارو است، حتما از قبل مقدار کافی (حداقل برای یک هفته) از آن را تهیه و در کوله‌تان قرار دهید.

۷. قرص مسکن همراه خود داشته باشید

بهتر است چند عدد قرص مسکن مانند استامینوفن و ایبوپروفن برای جلوگیری از دردهای ناشی از سفر همراه خود داشته باشید.

۸. ضدعفونی کننده

با توجه شیوع بیماری کرونا، حتماً مقداری ضدعفونی کننده با درصد پایین الکل و یا بدون الکل در یک ظرف مناسب همراه خود داشته باشید.

۹. مایع دستشویی

حتماً قبل از خوردن وعده‌های غذایی و بعد از دستشویی از مایع شستشوی دست استفاده کنید. بهتر است مقداری مایع دستشویی در یک ظرف پلاستیکی کوچک همراه خود ببرید.

۱۰. آب زیاد بنوشید

با توجه به شرایط آب و هوایی کشور عراق و گرمای هوا در ایام پیاده‌روی اربعین، سعی کنید در طول روز آب کافی بنوشید تا دچار گرمازدگی نشوید.

11. در انتخاب غذایی که می‌خورید دقت کنید

موکب های عراق انواع مواد غذایی را به عشق حضرت اباعبدالله برای زائران حضرت سرو می‌کنند. سعی کنید از بین غذاهای موجود موردی را برای میل کردن انتخاب کنید که مطابق مزاج شما باشد. مثلا اگر چربی بالا دارید سعی کنید غذاهای ساده و سبک تر میل کنید. البته غذاهای گرم در ظروف یکبار مصرف ارائه می‌شوند که مشکلی بابت خوردن ندارند.

12. ماسک

همان طور که می‌دانید گرد و غبار به یکی از معضل های زیست محیطی کشور عراق و حتی استان های غربی ایران تبدیل شده است. اگر به این پدیده حساسیت دارید و یا مشکل تنفسی دارید، حتماً چند عدد ماسک بهداشتی سه لایه را در یک نایلون فریزر تمیز داخل کوله‌تان قرار دهید.

۱۳. لیوان شخصی همراه داشته باشید

اگرچه اکثر نوشیدنی‌ها خصوصاً آب بصورت بسته‌بندی و یا در لیوان‌های یکبار مصرف ارائه می‌شوند اما بهتر است یک لیوان مناسب و نشکن همراه خود ببرید.

۱۴. کرم مناسب

کرم مناسب برای تاول و عرق‌سوز شدن همراه خود داشته باشید. البته اگر می‌دانید دچار این مشکلات می‌شوید. همچنین اگر با پیاده روی های طولانی دچار پادرد یا کمردرد می شوید حتما پمادهایی همچون پیروکسیکام همراه داشته باشید.

چک لیست لباس و کوله

15. کوله مناسب و سبک

با توجه به اینکه قرار است چند روز را در مسیر پیاده‌روی اربعین راه بروید، حتی چند گرم بار اضافی می‌تواند به‌شدت شما را اذیت کند. بنابراین یک کوله مناسب و سبک را برای سفر تهیه کنید. کوله حتماً بند دور کمر داشته باشد تا فشار کمتری بر روی گردن و شانه وارد شود.

۱۶. یک دست لباس اضافی

حتماً یک دست لباس کامل اضافی در کوله خود قرار دهید. با توجه به گرمای هوا، از لباس‌های نازک و نخی در طول مسیر پیاده‌روی اربعین استفاده کنید.

17. کفش بسیار مهم است

از آنجا که قرار است حداقل 3 روز را بصورت مداوم پیاده‌روی کنید، استفاده از کفش مناسب بسیار مهم و حیاتی است. کفشی که تازه خریده‌اید به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای پیاده‌روی اربعین نیست. در عوض یک کفش نرم با کفی مناسب، وزن کم و کارکرده را با خود ببرید.

۱۸. مقداری خشکبار در کوله بگذارید

هرچند نیازی به بردن آب و غذا به هیچ عنوان ندارید اما بهتر است مقداری انجیر، بادام، شکلات و یا پسته در کوله‌تان قرار دهید که در صورت‌ نیاز مصرف کنید.

۱۹. وسایل بهداشتی لازم

بهتر است از هرکدام از موارد زیر یک عدد همراه داشته باشید:

  1. حوله دستی
  2. حوله حمام
  3. ملحفه
  4. مسواک و خمیردندان
  5. نخ و سوزن
  6. ناخن‌گیر ساده

چک لیست ارتباطی و تکنولوژی

۲۰. شارژر و کابل گوشی

حتماً شارژر و کابل مخصوص موبایل خود را در کوله قرار دهید.

۲۱. پاوربانک

با توجه به اینکه ممکن است چند ساعت به برق دسترسی نداشته باشید، حتماً یک پاوربانک با حجم مناسب همراه‌تان باشد.

۲۲. سیمکارت عراقی

اگر قرار است با داخل کشور و اقوام خود ارتباط بگیرید، حتماً یک سیمکارت عراقی در مرز تهیه و فعال کنید. زیرا هزینه برقراری تماس با خطوط داخلی بسیار گران و پرهزینه است. بهتر است از تماس اینترنتی در واتسپ استفاده کنید.

۲۳. نقشه عراق را داشته باشید

بهتر است نقشه شهرهای کربلا و نجف را در گوشی همراه خود داشته باشید.

چک لیست امنیتی پیاده‌روی اربعین

۲۴. در مسیر بمانید

از مسیر اصلی پیاده‌روی اربعین یعنی مسیر نجف تا کربلا خارج نشوید. سعی نکنید از داخل نخلستان‌ها میانبر بزنید، زیرا ممکن است مسیر را گم کنید و دچار مشکل شوید.

۲۵. از بحث و جدال مذهبی دوری کنید

از آنجا که کشور عراق دارای ادیان و مذاهب گوناگونی است به هیچ عنوان با افراد ناشناس درمورد مسائل مذهبی بحث و گفتگو نکنید.

۲۶. مراقب حرف‌هایتان باشید

درست است که مردم عراق به زبان عربی صحبت می‌کنند اما با توجه به همسایه بودن با کشورمان، خیلی از آنها زبان فارسی را به‌خوبی متوجه می‌شوند.

۲۷. با نیروهای امنیتی همکاری کنید.

با نیروهای امنیتی عراق هم در مرز و هم در شهرهای این کشور همکاری لازم را انجام دهید.

28. مراقب وسایل و کوله خود باشید.

سعی کنید وسایل خود را همواره در کنار خود نگهدارید تا دچار مشکل نشوید. منظور از مشکل لزوما سرقت وسایل نیست، بلکه به خاطر شلوغ بودن مسیر و به خصوص اماکن زیارتی، احتمال گم شدن وسایل‌تان وجود دارد.

چک لیست معنوی پیاده‌روی اربعین

29. مهر و تسبیح همراهتان باشد

با توجه به امکانات کشور عراق و همچنین وجود بیماری کرونا، برای رعایت بهداشت حتماً یک مهر و تسبیح شخصی در کوله‌تان قرار دهید. برای خرید مهر و خرید تسبیح به صورت آنلاین می‌توانید از فروشگاه خدمتگزاران استفاده کنید.

30. نصب نرم افزار مفاتیح

برای بهره‌مندی دو چندان از مسیر پیاده‌روی اربعین، حتماً اپلیکیشن مفاتیح را روی گوشی خود نصب کنید. یا یک مفاتیح کوچک و جمع و جور با خود داشته باشید.

31. پوشیدن چادر

اگر جزو زوّار خانم زیارت اربعین هستید، حتماً چادر مشکی بپوشید و حجاب خود را در طول مسیر بصورت کامل رعایت کنید زیرا مردم عراق به این نکته بسیار حساس‌اند.

32. توجه به حضور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)

در طول مسیر پیاده‌روی اربعین دائم به این نکته توجه داشته باشید که امام زمان (ارواحنا فداه) در مسیر حضور دارند.

33. مداومت بر داشتن وضو و نماز اول وقت به جماعت

سعی کنید در طول مسیر وضو داشته باشید و حتماً نمازتان را اول وقت و به جماعت اقامه کنید. اکثر موکب‌ها در طول مسیر، هنگام اذان، نماز جماعت برپا می‌کنند.

34. چند هدیه همراه داشته باشید

برای قدردانی از محبت‌های موکب‌داران و خادمین، چند تا هدیه کوچک خصوصاً برای کودکانی که در طول مسیر پیاده‌روی اربعین از شما پذیرایی می‌کنند همراهتان ببرید. می‌توانید از محصولات و لوازم اربعین که در سایت خدمتگزاران تهیه شده است استفاده کنید. مثلا پیکسل‌های محرمی نمونه‌ی خوبی برای هدیه دادن است.

35. پرچم و سربند

درصورت تمایل یک پرچم محرم کوچک با محتوای مناسب همراه خود ببرید. خیلی از زائرین، به نیابت پیروی از علمدار واقعه کربلا با خود پرچم‌هایی را دارند. همچنین می‌توانید برای آئینی کردن این راهپیمایی از سربند محرم و یا بازوبند محرم استفاده نمایید.

چک لیست مالی پیاده‌روی اربعین

36. مقدار کافی دینار همراه داشته باشید

حتما‌ً قبل از شروع سفر مقداری ارز دینار عراق از صرافی‌های مجاز تهیه کنید، چونکه ممکن است مجبور شوید در برخی مسیرها سوار ماشین شوید. البته در شهرهای نجف و کربلا پول کشورمان نیز قابل قبول است و همچنین صرافی‌هایی در نزدیکی حرم‌های متبرکه برای تبدیل پول وجود دارند.

37. کارت بانکی

یک کارت بانکی با موجودی کافی همراه خود داشته باشید. در پایانه‌های مرزی و همچنین شهرهای نجف و کربلا، دستگاه‌های عابربانک داخلی تعبیه شده است که می‌توانید برای برداشت پول استفاده کنید.

چک لیست شهر کربلا

38. از قبل آدرس موکب را تعیین کنید

بهتر است قبل از سفر، آدرس موکبی که در شهر کربلا قرار است در آن اسکان پیدا کنید را جایی یادداشت کنید و به دوستان و همراهان خود نیز اطلاع بدهید. موکب امام رضا (علیه السلام) در شهر کربلا یکی از بزرگترین اماکن اسکان زائرین پیاده‌روی اربعین است که توسط آستان قدس رضوی برپا می‌شود.

39. انتخاب ساعت مناسب برای زیارت

در ایام پیاده‌روی اربعین، میلیون‌ها نفر وارد شهر کربلا می‌شوند. بهتر است با توجه به فاصله‌ای که از حرمین شریفین دارید در ساعاتی غیر از برپایی نماز جماعت راهی زیارت حرمین شوید.

40. تعیین زمان برگشت

در صورت امکان سعی کنید روز قبل از اربعین را برای زمان بازگشت انتخاب کنید زیرا در روزهای بعد بسیار شلوغ می‌شود و ممکن است ماشینی برای بازگشت به مرز ایران یافت نکنید.

چک لیست وسایل ممنوعه پیاده‌روی اربعین

۱. حمل و مصرف دخانیات ممنوع

به هیچ عنوان غیر از سیگار در صورت مصرف، مواد مخدر دیگری حتی به مقدار بسیار اندک همراه خود نداشته باشید زیرا پلیس عراق بشدت با این مساله برخورد می‌کند و حتی ممکن است شما را به مرز ایران برگشت دهد.

۲. چاقو و وسایل نوک تیز ممنوع

۳. شناسنامه،‌ گواهینامه، دفترچه بیمه و یا هر نوع کارت شناسایی رسمی و اداری

۴. هر نوع مدارک، اسناد و اوراق بهادار

۵. طلا، جواهرات و هر نوع اشیاء زینتی گران‌بها

۶. قیچی و چاقوی بزرگ

۷. هر نوع مواد غذایی فاسد شدنی

۸. مقدار زیاد پول و ارز نقد

سخن پایانی

امید است توانسته باشیم با ارائه چک لیست کامل پیاده‌روی اربعین، کمکی هرچند کوچک در این راه به هموطنان عزیزمان و زائرین اباعبدالله الحسین (علیه السلام) کرده باشیم. حتما این چک لیست را یادداشت و یا پرینت بگیرید و قبل از سفر آن را بررسی کنید.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا